eitaa logo
مدرسه ولایت
460 دنبال‌کننده
124 عکس
27 ویدیو
115 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۱.pdf
383K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۲ 🗓شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ --------------------------------------- ✅متن کامل نامه‌ی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف بسم اللّه الرّحمن الرّحیم قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه‌ أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم و السّلام» ✅اقتصاد مورد تائید دستگاه وحی دارای دو مولفّه‌ی کلّی است: ۱)مبانی نرم‌افزاری:خود دارای دو مؤلّفه است: الف)نظام مفاهیم وحیانی ب)ساختارهای متناسب با نظام مفاهیم وحیانی 🔺ساختارسازی متناسب با نظام مفاهیم وحیانی بدون تشکیل حاکمیّت الهی غیرممکن است. ۲)مجاری سخت‌افزاری:امکانات و تجهیزات؛اینجاست که وظیفه‌ی مردم تعریف می‌شود. 🔺مهم‌ترین قسم از مجاری سخت‌افزاری،«جمعیّت موجود در جامعه است»؛لذا سیر نزولی جمعیّت جامعه، مساوی با سقوط اقتصاد و تضعیف آن خواهد بود. ✅بنابراین وظیفه‌ی حاکمیّت‌ها«تعلیم و آموزش‌دادن»و وظیفه‌ی مردم«تعلّم و یادگیری»است. ✅یک‌طرف ساختارسازی‌ها مستقیم و با دخالت مردم تشکیل می‌شود؛بنابراین فقط نباید حاکمیّت‌ را دید. ✅تعریف اقتصاد در منطق وحی یعنی«حسن التقدیر فی المعاش»؛این حسن تقدیر با محقق‌شدن دو مولّفه‌ی مذکور تحقق می‌یابد. ✅تکامل انسان یک اصل است؛اقتصاد اسلامی ناظر به تکامل و سعادت ابدی انسان است؛اقتصادی که امروزه شناخته می‌شود و منشاء حرص،بخل و طمع می‌باشد،نمی‌تواند سعادت بشر را فراهم آورد. ✅اقتصاد اسلامی تابع«نماز»است: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامه‌ی ۲۷) 🔺بنابراین باید از از دل اقتصاد،«اقامه‌ی نماز»بیرون بیاید. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۲.pdf
93.4K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۳(جلسه‌ی آخر) 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ------------------------------------------- ✅متن کامل نامه‌ی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف بسم اللّه الرّحمن الرّحیم قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه‌ أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم و السّلام» ✅حاکمیّت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱)حاکمیّت الهی ۲)حاکمیّت غیر الهی ✅خدای متعال«اصل رزق»را برای هر دونوع حاکمیّت‌(الهی و غیر الهی)می‌فرستد؛لکن حاکمیّت‌های غیر دینی می‌توانند«مجرای استدراج»باشند. ✅حاکمیّت‌های غیر دینی با ساختارسازی‌هائی که انجام می‌دهند،علاوه بر اینکه«تمکّن معاصی»می‌آورند،«تعسّر طاعات»را هم فراهم می‌سازند؛اینجاست که سنّت استدراج از جانب خدای متعال اعمال می‌شود. ✅رزق طبق سنّت استدراج خدای متعال تبدیل به«رزق کثیر»می‌شود؛لذا«استدراج در رزق»هم می‌تواند مجرای ظهور اسم شریف«رزّاق خدای متعال»باشد؛به‌دلیل اینکه اسم شریف رزّاق خدای متعال توقف‌بردار نیست. ✅«رزّاق»صیغه‌ی مبالغه است یعنی بسیار رزق‌دهنده؛این کثرت رزق را به دو شکل می‌توان معنا کرد: ۱_رزقی که همه‌ی نیازهای شخص را برطرف می‌کند و در ضمن آن می‌توان انفاق هم نمود(رزق واسع،کفاف و بلاغ) ۲_رزقی که زیاد است و طبق سنّت استدراج فرو فرستادهشده: 🟩يَا اِبْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ(حکمت ۲۵) 🔺گناه زمینه‌ساز وقوع سنّت استدراج است. ✅وسیع‌ترین بستر برای تحقق سنّت استدراج را«حاکمیّت‌های غیر دینی»ایجاد می‌کنند: 🟩كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ...(حکمت ۲۶۰) ✅حاکمیت‌های دینی با ساختارهائی که طبق مفاهیم ارزشی دستگاه وحی دارند،نمی‌توانند مجراء برای ظهور اسم شریف رزّاق خدای متعال طبق سنت استدراج باشند؛به‌دلیل اینکه ساختارهای دستگاه وحی،«تعسّر معاصی»ایجاد می‌کنند. ✅در حاکمیّت‌های الهی،اسم شریف«خیر الرازقین»خدای متعال ظهور و بروز پیدا می‌کند؛همان اسمی که هیچگاه نمی‌تواند در بستر ساختارسازی‌های حاکمیّت غیر دینی ظهور کند(رزقی که بهترین مصلحت برای انسان مؤمن است): 🟩حضرت فاطمه‌ی زهراء سلام‌الله‌علیها:مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۶۷،ص ۲۴۹) 🔺بهترین رزق همان رزقی است که مجرای ظهور اسم شریف«خیر الرازقین»می‌باشد. ✅ساختارها همان‌گونه‌ای که عرض شد باید تابع«نماز»ایجاد شوند؛بنابراین این نماز است که می‌تواند اسم شریف«خیرالرازقین»را ظاهر کند(نگاه توحیدی و عرفانی به موضوع نماز) و آخر دعوانا ان الحمدلله علی ولایة مولانا الامام أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما‌السلام... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ --------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...» ✅نامه‌ی ۳۱ از نهج‌البلاغة‌ی شریف،بهترین منشور اخلاقی است. ✅سند نامه‌ی ۳۱ و ناقلین آن: ۱_کافی کلینی در کتاب الرسائل ۲_ابو احمد حسن بن عبدالله عسکری در کتاب الزواجر و المواعظ ۳_احمد بن عبدربّه مالکی در کتاب العقد الفرید ۴_علامّه‌ی شوشتری در کتاب بهج‌الصباغة از کتاب الزواجر و المواعظ نقل می‌کند: 🟩كان من الحكم ما يجب أن يكتب بالذهب لكانت هذه الوصية(بهج‌الصباغة،جلد ۸،ص ۳۱۰) 🔺آن حکمتی که واجب است با طلا نوشته شود و همین نامه است. ✅این نامه‌ی شریف را حضرت مولانا امام علی علیه‌السلام به فرزند گرانقدر خود امام حسن مجتبی علیه‌السلام نوشتند(طبق نقلی این نامه را حضرت به محمد بن حنفیة نوشته‌اند که البته هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود)؛لذا تمامی زوایای اخلاقی را می‌توان در ضمن این نامه‌ی شریف مشاهده کرد. ✅این نامه‌ی ارزشمند در هیچ‌جای دیگر تکرار نشده است؛چون کسی غیر از أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه توان بیان آن را نداشته است. ✅همه‌ی انبیاء علیهم‌السلام برای«مکارم اخلاق»مبعوث شده‌اند نه برای اصلاح عقول: 🟩نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ اَلْأَخْلاَقِ(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۳۸۲) 🔺بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای اصلاح نفوس است. ✅انبیاء علیهم‌السلام برای تولید اخلاق و اجرای آن در جامعه،موظّف به«تشکیل حاکمیّت»بوده‌اند. ✅آنچه که امروزه منشاء اختلافات و درگیری‌ها است،دوری از تربیت اخلاقی دستگاه وحی می‌باشد: 🟩وَ نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ(سوره‌ی حجر،آیه‌ی ۴۷) 🔺با کنده‌شدن چرک‌ها و آلودگی‌های انسان است که باعث می‌شود در بهشت اختلافی وجود نداشته باشد. ✅عنوان نامه:و من وصية له عليه‌السلام للحسن بن علي عليهماالسلام كتبها إليه بحاضرين عند انصرافه من صفين 🔺حضرت این نامه را زمانی به امام حسن علیه‌السلام فرمود که از جنگ صفّین برمی‌گشتند و در منطقه‌ای به‌نام حاضرین قرار داشتند. ✅صفّین منطقه‌ای بین کوفه و شام است که سپاه امام علی علیه‌السلام در آن با لشکر معاویه به‌جنگ برخواستند؛این جنگ چند شبانه‌روز به‌طول انجامید. ✅یکی از شب‌های جنگ صفّین معروف است به«لیلة‌الهریر»(شب زوزه‌ی گرگ)؛علّت این نام‌گذاری این شب یکی از دو نقل است: ۱)از فرط چکاچک شمشیرها،صدای گرگ شنیده می‌شد. ۲)به‌خاطر شدّت و تعداد ضربات شمشیرها،صدای گرگ‌ها هم درآمده بود. 🔺شدّت درگیری به‌اندازه‌ای بود که سپاهیان امام علی علیه‌السلام نماز‌های واجب خود را در چند مقطع روی اسب‌ها و با اشاره خواندند و حضرت مولا علیه‌السلام می‌فرمایند:حتی در آن شب لیلة‌الهریر،نماز شب من تعطیل نشد. ✅در طی جنگ صفّین،۱۰۰ هزار نفر از دو سپاه کشته شدند(از سپاه امام علیه‌السلام حدود ۲۵ هزار نفر شهید شدند و از سپاه معاویه حدود ۷۵ هزار نفر به‌درک واصل شدند) ✅نکته‌ای که بسیار حائز اهمیّتِ فراوان است اینکه:در چنین شرائط نابسامانی که از سپاه امام علی علیه‌السلام ۲۵ هزار نفر به‌شهادت رسیده‌اند و خانواده‌های آن‌ها داغداراند و بسیاری منتظر بازگشت افراد خانواده‌ی خود هستند(با این وجود تعداد زخمی‌ها به همراه تحمیل جریان حکمیّت به حضرت را هم حساب کنیم)،حضرت مولانا امام علی علیه‌السلام چنین نامه‌ای که در اوج مکارم اخلاق است بدون کمترین تلاطم روحی به فرزند خود امام حسن مجتبی علیه‌السلام تعلیم می‌فرمایند؛درست مثل قرآن کریمی که طی ۲۳ سال در حوادث مختلف و وقائع متفاوت بر قلب نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و هیچ‌کدام از آیات آن با دیگر آیات،کوچک‌ترین تناقض و اختلافی ندارند. ✅نامه‌ی ۳۱ حضرت امام أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب سلام‌الله‌علیهما معجزه است و نشان از اقتدار حضرت در اوج مظلومیّت او دارد. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۲ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...» ✅انسان برای آن‌که بتواند در بستر عالم مادّه و طبیعت زندگی کند،نیاز به موجودی به‌نام«نفس»دارد. ✅نفس انسان،کانون شرارت‌ها،افراط‌ها و تفریط‌ها می‌باشد که دائماً در جست‌وجوی لذّت‌گرائی است. ✅خدای متعال برای کنترل این نفس سرکش،در وجود انسان موجودی به‌نام«عقل»را آفرید که منشاء تمامی خوبی‌ها و کمالات است؛بنابراین این نفس است که نیازمند به تهذیب و اصلاح دارد و ما چیزی به‌نام تهذیب عقل نداریم: 🟩...وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ اَلْعُقُولِ...(خطبه‌ی ۱) ✅نفس در همان ابتدای خلقت جسمانی انسان در وجود او فعلیّت دارد(لااقل در موضوع خوردن)؛این همان بار سنگینی است که بر دوش عقل برای رهائی از هواهای نفسانی می‌باشد: 🟩...وَ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ...(حکمت ۲۹۱) ✅انبیاء علیهم‌السلام چون برای هدایت بشریّت و تربیّتِ آن‌ها مبعوث شده‌اند،عقل‌شان در همان بدو تولّد بالفعل است و دارای هواهای نفسانی نیستند؛این همان سرّ معصوم به‌دنیاآمدن انبیاء علیهم‌السلام است. ✅اخلاق یعنی تهذیب از افراط و تفریط نفس ✅نفس به‌گونه‌ای آفریده‌شده که بسیار انعطاف‌پذیر(اثرپذیر) است. ✅«قلب انسان»،کانون ادراکات و دگرگونی‌هاست؛این اثر تهذیب نفس یا افراط و تفریط آن در قلب می‌نشیند؛بنابراین نفس جایگاه اخلاق است: 🟩اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْبَصَرِ(حکمت ۴۰۹) 🔺سرّ اینکه اسلام عزیز اجازه نداده که به هر صحنه‌ای نگاه کنیم همین است و ... ✅اگر نفس تأثیرپذیر نبود،اخلاق و تکامل اتّفاق نمی‌افتاد. ✅نفس انسان از هر عملی که انسان(سهوا یا عمدا)انجام بدهد تأثیرپذیری‌اش را خواهد داشت؛این اثر ولو هرچند کوچک هم باشد روزی خود را ظاهر خواهد کرد: 🟩وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِما السَّلاَمُ :مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِي أُمِّي حَتَّى إِنَّ عَقِيلاً كَانَ يُصِيبُهُ رَمَدٌ فَقَالَ لاَ تَذُرُّونِّي حَتَّى تَذُرُّوا عَلِيّاً فَيَذُرُّونِّي وَ مَا بِي رَمَدٌ(بحارالأنوار،جلد ۲۷،ص ۶۲) ✅ورود به موضوع اخلاق بدون عوامل تولید آن بی‌نتیجه است؛عوامل تولید اخلاق به دودسته تقسیم می‌شوند: ۱)قبل از تولّد الف)عوامل مادّی:بزرگ‌ترین عامل به تغذیه‌ی والدین برمی‌گردد. ب)عوامل معنوی:حالات والدین ۲)بعد از تولّد الف)عوامل مادّی:امور مهمی همچون تغذیه،مکان و محیط زندگی،لباس و آب و هوا... ب)عوامل معنوی:نماز معیار است ✅گفته شد که نماز ناظر به حاکمیّت است و حاکمیّت‌ها را باید با نماز سنجید؛بنابراین حاکمیّت‌ها را به‌هیچ‌عنوان نباید بریده از اخلاق نگاه کرد؛حاکمیّت‌ها اخلاق‌ساز هستند... و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۳ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ، (مصادف با شب ولادت حضرت امام جواد علیه‌السلام) ---------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...» ✅«مِن»در کلام شریف أمیرالمؤمنین علیه‌السلام برای بیان شأنیّت حقوقی است؛از این کلام نورانی حضرت روشن می‌شود که منشاء تولید ادب پدر است: 🟩...وَ لاَ مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ...(حکمت‌های ۵۴ و ۱۱۳) 🔺ادب بهترین ارثی است که پدر می‌تواند برای فرزند خود به‌جای بگذارد نه مال... ✅بیشترین ادب از ناحیّه‌ی پدر می‌تواند اتّفاق بیفتد؛به‌همین دلیل است که حضرت نام مبارک خود را ذکر نفرمودند تا گویای این حقیقت باشد: 🟩قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم : أنا و عليّ أبوا هذه الأمّة(بحار‌الأنوار،جلد ۱۶،ص ۹۵) 🔺بهترین پدر آن است که به‌فکر جهنّمی‌نشدن فرزندش باشد؛نبی اکرم و امام علی علیهماالسلام بهترین پدران امّت‌اند چون به‌فکر جهنّمی‌نشدن امّت بوده‌اند. ✅«والد»دارای دو حیثیّت است: ۱)تکوینی:آن کسی که ما از او متولد شده‌ایم: 🟩وَ أَمَّا حَقُّ أَبِيكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ أَصْلُكَ وَ أَنَّكَ فَرْعُهُ وَ أَنَّكَ لَوْلَاهُ لَمْ تَكُنْ فَمَهْمَا رَأَيْتَ فِي نَفْسِكَ مِمَّا يُعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَبَاكَ أَصْلُ النِّعْمَةِ عَلَيْكَ فِيهِ وَ احْمَدِ اللَّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ...(رساله‌ی حقوق امام سجّاد علیه‌السلام) ۲)تشریعی:جنبه‌ی حقوقی دارد؛اینکه پدر در قبال فرزند خود چه وظائفی دارد. 🔺کلام شریف حضرت مولا علیه‌السلام ناظر به هر دو قسم است. 🔺پدر اصل تشریعیِ پیدایش ادب در فرزند است. ✅حیثیّت تشریعی و عنوان حقوقی والد: 🟩إِنَّ لِلْوَلَدِ عَلَى اَلْوَالِدِ حَقّاً وَ إِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَى اَلْوَلَدِ حَقّاً فَحَقُّ اَلْوَالِدِ عَلَى اَلْوَلَدِ أَنْ يُطِيعَهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ إِلاَّ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ حَقُّ اَلْوَلَدِ عَلَى اَلْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اِسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ اَلْقُرْآنَ(حکمت ۳۹۹) 🔺حق و تکلیف دو روی یک‌ سکّه‌اند؛اگر یکی از آن‌دو ثابت شد،دیگری نیز ثابت می‌شود. ✅بین«أب»و«والد»که هر دو به‌معنای پدر هستند فرق است: والد:به‌معنای کسی است که فرزند‌ی از او متولد شده(پدر حقیقی) أب:علاوه بر اینکه به‌معنای پدر حقیقی گفته‌ می‌شود،به‌دو معنای دیگر اطلاق شده است: 🟩الآباء ثلاثة :أبٌ ولدک و أبٌ زوّجک و أبٌ علّمک(الغدیر،جلد ۱،ص ۶۵۰) 🔺أب به‌معنای پدرزن و کسی که تو را تعلیم‌داده نیز می‌آید. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى يَعْسُوبِ الْإِيمَانِ وَ مِيزَانِ الْأَعْمَالِ وَ سَيْفِ ذِي الْجَلاَلِ السَّلاَمُ عَلَى صَالِحِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ الْحَاكِمِ فِي يَوْمِ الدِّينِ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ، مصادف با شب ولادت مولانا أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام --------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا...» ✅الوالد الفان:اشاره به حیثیّت حقوقی والد؛پدری که فانی است و به حکم کلّی می‌میرد: 🟩إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ(سوره‌ی زمر،آیه‌ی ۳۰) 🔺حضرت چون به‌دنبال تربیت هستند،بنابراین این تربیت با موعظه اتّفاق می‌افتد؛مخاطب باید بترسد تا موعظه محقق شود. ✅المقر للزمان:اشاره‌ به‌همان حیثیّت حقوقی دارد؛اینکه حضرت مولا علیه‌السلام نیز در بستر زمان زندگی می‌کنند؛شخصیّت حقوقی امام معصوم علیه‌السلام بر خلاف شخصیّت حقیقی ایشان در بستر زمان و مکان است. 🔺فهم بسیاری از روایات با نگاه به حیثیّت حقوقی افراد آسان‌تر می‌شود. 🔺اینکه امام در گرو زمان است،برمی‌گردد به«مقبولیّت امام»؛یعنی آنچه که باعث می‌شود امام مغلوب شود،مردم هستند؛بنابراین هر نقصی از این ناحیّه رخ می‌دهد،متوجه مردم می‌باشد. ✅المدبر العمر المستسلم للدنیا:کسی که عمر را پشت سر می‌گذارد؛ناظر به همان عالم مادّیات و قوانین تکوینیِ حاکم بر عالم طبیعت است: 🟩نَفَسُ اَلْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ(حکمت ۷۴) ✅شخصیّت حقیقی حضرات معصومین علیهم‌السلام ماوراء عالم طبیعت است: 🟩امام محمّد باقر علیه‌السلام:...نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلْأَوْصِيَاءُ اَلْخُلَفَاءُ مِنْ بَعْدِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحْنُ اَلْمَثَانِي اَلَّتِي أَعْطَاهَا اَللَّهُ نَبِيَّنَا وَ نَحْنُ شَجَرَةُ اَلنُّبُوَّةِ وَ مَنْبِتُ اَلرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ اَلْحِكْمَةِ وَ مَصَابِيحُ اَلْعِلْمِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَوْضِعُ سِرِّ اَللَّهِ وَ وَدِيعَةُ اَللَّهِ جَلَّ اِسْمُهُ فِي عِبَادِهِ وَ حَرَمُ اَللَّهِ اَلْأَكْبَرُ وَ عَهْدُهُ اَلْمَسْئُولُ عَنْهُ...(بحارالأنوار،جلد ۲۵،ص ۴) ✅المثانی:به انحنای رود که روبه‌روی هم هستند گفته می‌شود. 🔺اینکه اهل بیت علیهم‌السلام روبه‌روی قرآن و طرف دیگر آن هستند؛قرآن بدون مثانی قابل فهم نیست. ✅التی اعطاها الله نبیّنا:مثانی‌ای که خدای متعال به نبی‌ مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم عطاء فرموده است. 🔺اینکه نبوّت بدون امامت و وصایت بی‌نتیجه است. ✅و نحن شجرة النّبوة:ما درخت نبوّتیم. 🔺ریشه‌ی نبوّت،اهل بیت علیهم‌السلام هستند. ✅و منبت الرّحمة:جایگاه رحمت ما هستیم. 🔺جایگاه رحمت رحمانیّه و رحیمیّه‌ی خدای متعال اهل بیت علیهم‌السلام هستند. ✅و معدن الحکمة:معدن به‌جائی گفته می‌شود که سنگ در آن رشد می‌کند؛حکمت یعنی معرفة الله؛اینکه از ظاهر عالَم گذشتن و به‌ باطن آن رسیدن: 🟩الإمام عَلِي عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ:لَوْ كُشِفَ اَلْغِطَاءُ مَا اِزْدَدْتُ يَقِيناً(بحارالأنوار،جلد ۶۶،ص ۲۰۹) 🔺جایگاه رشد و معرفت خدای متعال اهل بیت علیهم‌السلام هستند؛برای اهل بیت علیهم‌السلام در عالم پرده‌ای نیست. ✅و مصابیح العلم:ما چراغ‌های علم هستیم. 🔺اینکه دین،علم تولید می‌کند؛بنابراین علم نمی‌تواند در تضاد با علم باشد؛آنچه که امروزه به‌عنوان علم مطرح می‌شود و انحراف دارد،علم کوری است؛باید با چراغ‌های علم در علم ورود پیدا کرد. ✅و موضع الرّسالة:رسالت در وجود ما قرار داده شده است:
🟩...اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ
...(سوره‌ی أنعام،آیه‌ی ۱۲۴) ✅و مختلف الملائکة:ما محلّ رفت و آمد فرشتگان هستیم: 🟩تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ(سوره‌ی قدر،آیه‌ی ۴) 🔺اینکه فرشتگان و روح که بزرگِ فرشتگان است در شب قدر بر امام هر عصری نازل می‌شوند؛حضرات معصومین علیهم‌السلام با عالَم غیب در ارتباط‌ هستند. ✅و موضع سرّ الله:سرّ الله بالاتر از احکام‌اند؛اموری که خاص هستند و جایگاه دسترسی عموم نیست. 🔺اموری که اهل بیت علیهم‌السلام مخفی می‌کنند و به میزان ظرفیّت افراد لایق به آن‌ها تفهیم می‌فرمایند. ✅و ودیعة الله:اهل بیت علیهم‌السلام ودیعه‌ی(امانت)خدای متعال در بین مردم هستند. ✅و حرم الله الأکبر و عهده المسئول عنه:آن چیزی که از آن سؤال می‌شود،اهل بیت علیهم‌السلام هستند. 🔺از این کلام شریف،عبارت المقر للزمان روشن می‌شود. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
✅و وجهه الذی یؤتی منه:آن وجه‌ای که همه‌چیز از آن به‌ عالم داده‌ می‌شود ما هستیم: 🟩تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(سوره‌ی الرّحمن،آیه‌ی ۷۸) 🟩كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ(۲۶)وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(۲۷)(سوره‌ی الرّحمن) 🔺وجه خدای متعال ذوالجلال و الإکرام است؛وجه‌ای که مثل خدای متعال صاحب جلال و اکرام است. 🔺شناخت افراد از روی صورت‌هایشان اتّفاق می‌افتد. ✅و بابه الّذی یدل علیه:درهای شناخت خدای متعال اهل بیت علیهم‌السلام‌اند. ✅و خزان علمه:علم فعلی خدای متعال ما هستیم. 🔺در مقام فعل ذرّه‌ای علم نیست که أمیرالمؤمنین علیه‌السلام نسبت به آن جاهل باشد. ✅و تراجمه وحیه:وحی نیاز به ترجمه دارد و مترجم آن اهل بیت علیهم‌السلام‌اند. 🔺وحی صوت یا لفظ نیست؛بلکه پرده‌برداری از عالم غیب است؛کسی می‌تواند از وحی پرده‌برداری کند که حقائق عالم را ببیند؛کسی که رابطه‌ی عالم ملک و ملکوت را از حیث تشریعی با علم حضوری بفهمد. ✅و اعلام دینه:دین‌مداری را با ما تنظیم کنید. ✅و العروة الوثقی و الدلیل الواضح لمن اهتدی:ما دلیل آشکار و واضح برای کسی هستیم که به‌دنبال هدایت می‌گردد. ✅و بنا أثمرت الأشجار:درختان به‌واسطه‌ی ما میوه می‌دهند. ✅و أینعت الثمار:میوه‌ها به‌واسطه‌ی ما به‌ثمر می‌نشینند. ✅و جرت الأنهار:رودها به‌واسطه‌ی ما جریان دارند. ✅و نزل الغیث من السماء و نبت عشب الأرض:بارش باران از آسمان و رشد گیاهان زمین به‌وسیله‌ی ما است. ✅و بعبادتنا عبد الله و لولانا ما عرف الله:عبادت خدای متعال متوقف بر عبادت ما است؛تسلیم در برابر ما عبادت خدای متعال را در پی دارد؛اگر ما نبودیم،خدای متعال شناخته نمی‌شد. 🔺به‌میزان تسلیم در برابر ولیّ خدا است که مقامات و درجات تقسیم می‌شوند. ✅و أیم الله لو لا وصیة سبقت و عهد اخذ علینا لقلت قولا یعجب منه أو یذهل منه الأولون و الآخرون:اگر از ما عهد و پیمان نگرفته بودند که(در مورد موضوعی) سکوت کنیم،چیزی می‌گفتم که اولین و آخرین اهل دنیا(حتی انبیاء علیهم‌السلام)از شنیدن آن تعجب یا گیج شوند. 🔺اهل فن می‌دانند که حضرت در این روایت شریف،چه‌چیزی را به صراحت بیان نفرموده است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۵ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا...» ✅در رابطه‌ی با مطالب قبل،شبهه‌ای که ممکن است به‌‌ذهن برسد اینکه:«شأنیّت حقوقی والد»حضرت مولانا امام علی علیه‌السلام فناءپذیر است نه«شأنیّت حقوقی امامت»حضرت؛لذا شانیّت امامت حضرت ابدی است و هیچگاه زائل نخواهد شد: 🟩وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِينٌ(سوره‌ی طور،آیه‌ی ۲۱) 🟩يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ(۳۴)وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ(۳۵)وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ(۳۶)(سوره‌ی عبس) 🔺شأنیّت حقوقی والد و فرزند در دنیا پایان‌یافتنی است؛شأنیّت حقیقی زائل‌شدنی نیست. ✅عناوین حقوقی امام: 🟩...وَ عَهْدُهُ اَلمَسْئُولُ عَنْهُ فَمَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اَللَّهِ وَ مَنْ خَفَرَهُ فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّةَ اَللَّهِ وَ عَهْدَهُ عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا نَحْنُ اَلأَسمَاءُ اَلحُسْنَى اَلَّتِي لاَ يَقبَلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلكَلِمَاتُ اَلَّتِي تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتٰابَ عَلَيْهِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَيْنَهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ اَلنَّاطِقَ فِي خَلْقِهِ وَ يَدَهُ اَلْمَبسُوطَةَ عَلَيْهِمْ بِالرَّأفَةِ وَ اَلرَّحمَةِ وَ وَجْهَهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنهُ وَ بَابَهُ اَلَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ خُزَّانَ عِلْمِهِ وَ تَرَاجِمَةَ وَحْيِهِ وَ أَعْلاَمَ دِينِهِ وَ اَلْعُرْوَةَ اَلْوُثْقَى وَ اَلدَّلِيلَ اَلْوَاضِحَ لِمَنِ اِهْتَدَى وَ بِنَا أَثْمَرَتِ اَلْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ اَلثِّمَارُ وَ جَرَتِ اَلْأَنْهَارُ وَ نَزَلَ اَلْغَيْثُ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ نَبَتَ عُشْبُ اَلْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ لَوْلاَنَا مَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَوْ لاَ وَصِيَّةٌ سَبَقَتْ وَ عَهْدٌ أُخِذَ عَلَيْنَا لَقُلْتُ قَوْلاً يَعْجَبُ مِنْهُ أَوْ يَذْهَلُ مِنْهُ اَلْأَوَّلُونَ وَ اَلْآخِرُونَ(بحارالأنوار،جلد ۲۵،ص ۴) ✅و عهده المسئول عنه:ما پیمانی هستیم که‌ خدای متعال روزی قیامت فقط از آن سؤال خواهد کرد: 🟩وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ(سوره‌ی صافّات،آیه‌ی ۲۴) ✅فمن وفی بعهدنا فقد وفی بعهد الله:اگر به عهد ما وفاء کردید،به عهد خدای متعال وفاء کرده‌اید. ✅و من خفره فقد خفره ذمّة الله:کسی که نگه‌داری کند از عهد ما،آن ذمّه‌ی الهی را به‌جا آورده؛همان عهدی که خدای متعال در روز الست از همه گرفته است: 🟩أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(سوره‌ی یس،آیه‌ی ۶۰) ✅عرفنا من عرفنا و جهلنا من جهلنا:کسی که ما را می‌شناسد،می‌داند چه‌چیزی را شناخته و جاهل آن کسی است که ما را نمی‌شناسد. 🔺عرفان و جهل در منطق خدای متعال متوقف بر شناخت امام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه است. ✅نحن الاسماء الحسنی التی لا یقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا:اسماء الله الحسنای خدای متعال ما هستیم: 🟩...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّـهِ...(سوره‌ی آل عمران،آیه‌ی ۴۹) 🔺معرفت خدای متعال جز به اسماء الهی تعلّق نمی‌گیرد؛بنابراین این حضرات معصومین علیهم‌السلام هستند که در عالَم کار انجام می‌دهند؛هیچ عملی بدون شناخت ما قابل پذیرش نیست. ✅و نحن و الله الکلمات التی تلقاّها آدم من ربه فتاب علیه:توبه‌ و رجوع آدم علیه‌السلام به‌واسطه‌ی ما اتّفاق افتاده. 🔺کلمات یعنی«حقائق خارجی نوری» ✅إنّ الله تعالی خلقتا فأحسن خلقنا و صورنا فأحسن صورنا:بهترین خلقت خدای متعال در مورد ما شکل گرفته و احسن الخالقین به‌اعتبار ماست؛آن صورتی(حقیقت نوریّه)که می‌تواند معدن جمال و جلال جدای متعال باشد،صورت امام علی علیه‌السلام است. 🔺عالی‌ترین ظهور خدای متعال اهل بیت علیهم‌السلام هستند. ✅و جعلنا عینه علی عباده و لسانه الناطق فی خلقه:ما شاهد اعمال بندگانیم و لسان معصوم خدای متعال ما هستیم. 🔺حضرات در روز قیامت به‌عنوان شاهد حاضراند. 🔺انبیاء علیهم‌السلام زبان گویای ولایت ما هستند. ✅و یده المبسوطة علیهم بالرأفة و الرحمة:دست گشوده‌ی خدای متعال به رحمت و رأفت بر بندگان ما هستیم.
✅و وجهه الذی یؤتی منه:آن وجه‌ای که همه‌چیز از آن به‌ عالم داده‌ می‌شود ما هستیم: 🟩تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(سوره‌ی الرّحمن،آیه‌ی ۷۸) 🟩كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ(۲۶)وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(۲۷)(سوره‌ی الرّحمن) 🔺وجه خدای متعال ذوالجلال و الإکرام است؛وجه‌ای که مثل خدای متعال صاحب جلال و اکرام است. 🔺شناخت افراد از روی صورت‌هایشان اتّفاق می‌افتد. ✅و بابه الّذی یدل علیه:درهای شناخت خدای متعال اهل بیت علیهم‌السلام‌اند. ✅و خزان علمه:علم فعلی خدای متعال ما هستیم. 🔺در مقام فعل ذرّه‌ای علم نیست که أمیرالمؤمنین علیه‌السلام نسبت به آن جاهل باشد. ✅و تراجمه وحیه:وحی نیاز به ترجمه دارد و مترجم آن اهل بیت علیهم‌السلام‌اند. 🔺وحی صوت یا لفظ نیست؛بلکه پرده‌برداری از عالم غیب است؛کسی می‌تواند از وحی پرده‌برداری کند که حقائق عالم را ببیند؛کسی که رابطه‌ی عالم ملک و ملکوت را از حیث تشریعی با علم حضوری بفهمد. ✅و اعلام دینه:دین‌مداری را با ما تنظیم کنید. ✅و العروة الوثقی و الدلیل الواضح لمن اهتدی:ما دلیل آشکار و واضح برای کسی هستیم که به‌دنبال هدایت می‌گردد. ✅و بنا أثمرت الأشجار:درختان به‌واسطه‌ی ما میوه می‌دهند. ✅و أینعت الثمار:میوه‌ها به‌واسطه‌ی ما به‌ثمر می‌نشینند. ✅و جرت الأنهار:رودها به‌واسطه‌ی ما جریان دارند. ✅و نزل الغیث من السماء و نبت عشب الأرض:بارش باران از آسمان و رشد گیاهان زمین به‌وسیله‌ی ما است. ✅و بعبادتنا عبد الله و لولانا ما عرف الله:عبادت خدای متعال متوقف بر عبادت ما است؛تسلیم در برابر ما عبادت خدای متعال را در پی دارد؛اگر ما نبودیم،خدای متعال شناخته نمی‌شد. 🔺به‌میزان تسلیم در برابر ولیّ خدا است که مقامات و درجات تقسیم می‌شوند. ✅و أیم الله لو لا وصیة سبقت و عهد اخذ علینا لقلت قولا یعجب منه أو یذهل منه الأولون و الآخرون:اگر از ما عهد و پیمان نگرفته بودند که(در مورد موضوعی) سکوت کنیم،چیزی می‌گفتم که اولین و آخرین اهل دنیا(حتی انبیاء علیهم‌السلام)از شنیدن آن تعجب یا گیج شوند. 🔺اهل فن می‌دانند که حضرت در این روایت شریف،چه‌چیزی را به صراحت بیان نفرموده است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۷ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ------------------------------------ «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅حیثیّت‌شناسی در باب استخدام الفاظ بسیار أمر مهمی است؛اگر بخواهیم ظاهر الفاظ را بدون آن حیثیّت بیان کنیم،گرفتار می‌شویم؛اشاره به برخی از حیثیّت‌های نبی‌اکرم در آیات قرآن کریم: 🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‏(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏(۷)(سوره‌ی ضحی) 🔺اشاره به طبیعت یتیم در مورد نبی‌اکرم 🔺اسم شریف یا مأوی المنقطعین در کنار یتیم ظهور پیدا می‌کند. 🟩وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ(سوره‌ی انبیاء،آیه‌ی ۱۰۷) 🔺رحمت تکوینی ناظر به رحمانیّت تکوینیِ خدای متعال است. 🔺رحمت تکوینی به اصل وجود برمی‌گردد. 🟩...إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكِيلٌ(سوره‌ی هود،آیه‌ی ۱۲) 🔺به‌حسب جایگاه رسالت؛در اینجا دیگر حیثیّت یتیم‌بودن مطرح نیست. 🟩ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ(سوره‌ی مائده،آیه‌ی ۹۹) 🔺حیثیّت ابلاغ و رساندن وحی از جانب نبی‌اکرم 🟩قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ...(سوره‌ی کهف،آیه‌ی ۱۱۰)،(سوره‌ی فصّلت،آیه‌ی ۶) 🔺در اینجا بحث افتراق مطرح است. ✅المستسلم للدنیا:اشاره به نهایت تسلیم در برابر دنیا: 🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶) 🔺انسان باید در دنیا انعطاف‌پذیر باشد؛اگر انعطاف‌پذیر نباشد،دنیا او را زمین‌گیر خواهد کرد. ✅نصب الآفات آفات دوگونه‌اند: ۱)تکوینی:جسم انسان را هدف قرار می‌دهند. ۲)تشریعی 🔺کلام امام علی علیه‌السلام ناظر به آفت تکوینی است؛اما اگر حیثیّت والد و مولود را در نظر بگیریم،هر دوقسم آفات قابل اثبات خواهند بود. ✅صریع الشّهوات شهوات دوگونه‌اند: ۱)میل به افراط ۲)میل به تفریط 🔺شهوات نیز انواعی دارند؛مثل شهوت طعام،شهرت و...همه‌ی این‌ها در صورت عدم‌تربیّت انسان،او را زمین‌گیر خواهند کرد. ✅مطالبی در رابطه‌ی با شخصیّت حضرت ابوطالب علیه‌السلام: 🟩امام صادق علیه‌السلام:و اللّه انّ إیمان أبی طالب لو وضع فی کفّة میزان و إیمان هذا الخلق فی کفّة میزان لرجح إیمان أبی طالب علی إیمانهم(سفینة‌البحار،جلد ۸،ص ۳۱۶) 🟩و بلغ من رعایته انه کان یصحبه معه فی فراشه خوفا علیه،کما کان ینقله‌ فی غلس اللیل من مکان الی مکان،و یمضی لیله ساهرا‌ علی حراسته لئلا یغتاله احد. 🟩فاصدع بأمرک ما علیک غضاضة و ابشر بذاک و قر منک عیونا و دعوتنی و علمتُ انک ناصحی و لقد صدقتَ و و کنتَ ثَم أمینا و لقد علمتَ بأن دین محمّد من خیر أدیان البریة دینا و الله لن یصلوا الیک بجمعهم حتی أوسد فی التراب دفینا 🟩کذبتم و بیت‌ الله نخلی محمّدا و لما نطاعن دونه و نناضل و ننصره حتی نصرّع حوله و نذهل عن أبنائنا و الحلائل 🟩و علی أی حال،فقط خف جماعة من رؤساء قریش الی ابی‌طالب و عرضوا علیه أن یسلم لهم النبی صلی الله علیه و آله لتصفیته جسدیا و یعطوه عوض ذلک عمارة و هو أنبل فتیان قریش،و من أصحبهم وجها. فسخر منهم ابوطالب و صاح بهم:والله ما أنصفتمونی أیها الحمقی،تبّأً لکم و سحقا ! أ تریدون منی أن اعطیکم روحی و ولدی لیقتلوه،و تعطونی ابنکم أربیه لکم ! ما لکم کیف تحکمون،أترجون منی أن استبدل محمّدا بعمارة بن الولید،فوالّذی نفسی بیده لو اعطیتمونی العالم کله لما أستبدلته بظفر رجل محمّد،فإلیکم عنی،لا تکلمونی،و الا علوت رؤوسکم بالسیف.و انصرفوا خائبین خاسرین(موسوعة سیرة اهل البیت علیهم‌السلام،باقر شریف القرشی،جلد ۳،ص ۲۶ و ۲۷) 🔺مراقبت و حمایت شدید و‌ جانانه‌ی حضرت ابوطالب علیه‌السلام از نبی‌اکرم در مقابل کفّار قریش در مکّه 🔺ابوطالب علیه‌السلام مظهر اسم مأوی المنقطعین است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... ━━━🍃🌺🍃━━━┓ @rayatalhedayat @aminallah_ali @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۶ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ -------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅من الوالد الفان:پدری که فناء‌پذیر است. ✅المقر للزمان:پدری که اعتراف می‌کند گاهی اوقات زمانه بر علیه اوست. ✅المدبر العمر:پدری که عمرش را لحظه به لحظه پشت سر می‌گذارد. ✅المستسلم للدنیا:پدری که شدیدا تسلیم دنیاست. ✅الساکن مساکن الموتی:پدری که ساکن جائی است که مسکن مردگان بوده. ✅الظاعن عنها غدا:پدری که فردا از دنیا کوچ می‌کند. 🔺آمدن و رفتن از دنیا اختیاری نیست بلکه چگونه‌رفتن در حیطه‌ی اختیار بشر است. ✅الی المولود:به فرزند خود 🔺این نامه،نامه‌ی پدر به فرزند خود است نه نامه‌ی امام به امام؛بنابراین باید به‌دنبال طبیعتِ پدر و فرزندی رفت. ✅المؤمّل ما لا یدرک:پسری که آرزومند است آنچه را که به‌دست نخواهد آورد: 🟩إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً(سوره‌ی معارج،آیه‌ی ۱۹) 🔺طبیعت انسان در عالم دنیا همین است که به‌دنبال به‌دست‌آوردن آرزوها و خواسته‌های خود است. 🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‏(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏(۷)(سوره‌ی ضحی) 🔺اگر دست هدایت‌گری خدای متعال از همان ابتداء نبی اکرم را هدایت نمی‌کرد،نبی اکرم هم در عالم دنیا با دیگران تفاوتی نداشت. ✅السالک سبیل من قد هلک:پسری که مسیر مرگ را طی می‌کند. ✅غرض الأسقام:پسری که هدف بیماری‌ها در دنیا است. ✅و رهینة الأیام:و پسری که در گرو روزگار است. ✅و رمیة المصائب:و پسری که در معرض تیر مصیبت‌ها است. ✅و عبد الدنیا:و پسری که عبد دنیا است. ✅و تاجر الغرور:و پسری که تجارت‌کننده‌ی غرور است. 🔺عالم دنیا سرزمین فریب است. 🔺انسان در دنیا مالکِ متوهّمی است. ✅و غریم المنایا:و پسری که بدهکار مرگ‌ها است. 🔺در هر نفسی احتمال مرگ است؛لذا حضرت از المنایا استفاده فرمودند. ✅و اسیر الموت:و پسری که اسیر مرگ است: 🟩...وَ كَأَنَّكُمْ بِمَخَالِبِهَا وَ قَدْ نَشِبَتْ فِيكُمْ...(خطبه‌ی ۲۰۴) ✅و حلیف الهموم:و پسری که هم‌قسم اندوه‌ها است. ✅و قرین الأحزان:و پسری که همنشین و گرفتار غم‌ها است. ✅و نصب الآفات:و پسری که آویزان‌شده برای آفت‌ها. ✅و صریع الشهوات:و پسری که زمین‌خورده‌ی شهوت‌ها است. 🔺پیامبر هم اگر تربیت نشود همین است و شهوات او را زمین‌گیر خواهند کرد. ✅و خلیفة الأموات:و پسری که جانشین مردگان است. ✅مجموعه‌ی عبارات،ناظر به قوانین تکوینی حاکم بر عالم طبیعت است؛اراده‌ی تکوینی خدای متعال چون قاهر است و نه مقهور،هرکسی که زیرمجموعه‌ی آن قرار بگیرد مقهور است. ✅کلمات شریف امام علی علیه‌السلام در سه بُعد تربیتی،فلسفی و عرفانی قابل بررسی است: بعد تربیتی:عدم تربیت افراد در عالم طبیعت،به عدم اعتراف آن‌ها به عجز و ناتوانی‌شان در دنیا برمی‌گردد. بعد فلسفی:اگر انسان در عالم دنیا قاهر است،پس چطور نمی‌تواند اندوه‌ها،بیماری‌ها و مرگ را از خودش دفع کند؟ بعد عرفانی:حضرت در این نامه‌ی شریف«اسم مهیمن»خدای متعال را ناظر به عالم طبیعت معرفی می فرمایند. 🔺کسی که هیمنه‌ی خدای متعال را در وقائعِ مختلفِ عالمِ طبیعت ببیند،متضرِّع می‌شود و تربیت اتفاق می‌افتد. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۷ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ------------------------------------ «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅حیثیّت‌شناسی در باب استخدام الفاظ بسیار أمر مهمی است؛اگر بخواهیم ظاهر الفاظ را بدون آن حیثیّت بیان کنیم،گرفتار می‌شویم؛اشاره به برخی از حیثیّت‌های نبی‌اکرم در آیات قرآن کریم: 🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‏(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏(۷)(سوره‌ی ضحی) 🔺اشاره به طبیعت یتیم در مورد نبی‌اکرم 🔺اسم شریف یا مأوی المنقطعین در کنار یتیم ظهور پیدا می‌کند. 🟩وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ(سوره‌ی انبیاء،آیه‌ی ۱۰۷) 🔺رحمت تکوینی ناظر به رحمانیّت تکوینیِ خدای متعال است. 🔺رحمت تکوینی به اصل وجود برمی‌گردد. 🟩...إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكِيلٌ(سوره‌ی هود،آیه‌ی ۱۲) 🔺به‌حسب جایگاه رسالت؛در اینجا دیگر حیثیّت یتیم‌بودن مطرح نیست. 🟩ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ(سوره‌ی مائده،آیه‌ی ۹۹) 🔺حیثیّت ابلاغ و رساندن وحی از جانب نبی‌اکرم 🟩قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ...(سوره‌ی کهف،آیه‌ی ۱۱۰)،(سوره‌ی فصّلت،آیه‌ی ۶) 🔺در اینجا بحث افتراق مطرح است. ✅المستسلم للدنیا:اشاره به نهایت تسلیم در برابر دنیا: 🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶) 🔺انسان باید در دنیا انعطاف‌پذیر باشد؛اگر انعطاف‌پذیر نباشد،دنیا او را زمین‌گیر خواهد کرد. ✅نصب الآفات آفات دوگونه‌اند: ۱)تکوینی:جسم انسان را هدف قرار می‌دهند. ۲)تشریعی 🔺کلام امام علی علیه‌السلام ناظر به آفت تکوینی است؛اما اگر حیثیّت والد و مولود را در نظر بگیریم،هر دوقسم آفات قابل اثبات خواهند بود. ✅صریع الشّهوات شهوات دوگونه‌اند: ۱)میل به افراط ۲)میل به تفریط 🔺شهوات نیز انواعی دارند؛مثل شهوت طعام،شهرت و...همه‌ی این‌ها در صورت عدم‌تربیّت انسان،او را زمین‌گیر خواهند کرد. ✅مطالبی در رابطه‌ی با شخصیّت حضرت ابوطالب علیه‌السلام: 🟩امام صادق علیه‌السلام:و اللّه انّ إیمان أبی طالب لو وضع فی کفّة میزان و إیمان هذا الخلق فی کفّة میزان لرجح إیمان أبی طالب علی إیمانهم(سفینة‌البحار،جلد ۸،ص ۳۱۶) 🟩و بلغ من رعایته انه کان یصحبه معه فی فراشه خوفا علیه،کما کان ینقله‌ فی غلس اللیل من مکان الی مکان،و یمضی لیله ساهرا‌ علی حراسته لئلا یغتاله احد. 🟩فاصدع بأمرک ما علیک غضاضة و ابشر بذاک و قر منک عیونا و دعوتنی و علمتُ انک ناصحی و لقد صدقتَ و و کنتَ ثَم أمینا و لقد علمتَ بأن دین محمّد من خیر أدیان البریة دینا و الله لن یصلوا الیک بجمعهم حتی أوسد فی التراب دفینا 🟩کذبتم و بیت‌ الله نخلی محمّدا و لما نطاعن دونه و نناضل و ننصره حتی نصرّع حوله و نذهل عن أبنائنا و الحلائل 🟩و علی أی حال،فقط خف جماعة من رؤساء قریش الی ابی‌طالب و عرضوا علیه أن یسلم لهم النبی صلی الله علیه و آله لتصفیته جسدیا و یعطوه عوض ذلک عمارة و هو أنبل فتیان قریش،و من أصحبهم وجها. فسخر منهم ابوطالب و صاح بهم:والله ما أنصفتمونی أیها الحمقی،تبّأً لکم و سحقا ! أ تریدون منی أن اعطیکم روحی و ولدی لیقتلوه،و تعطونی ابنکم أربیه لکم ! ما لکم کیف تحکمون،أترجون منی أن استبدل محمّدا بعمارة بن الولید،فوالّذی نفسی بیده لو اعطیتمونی العالم کله لما أستبدلته بظفر رجل محمّد،فإلیکم عنی،لا تکلمونی،و الا علوت رؤوسکم بالسیف.و انصرفوا خائبین خاسرین(موسوعة سیرة اهل البیت علیهم‌السلام،باقر شریف القرشی،جلد ۳،ص ۲۶ و ۲۷) 🔺مراقبت و حمایت شدید و‌ جانانه‌ی حضرت ابوطالب علیه‌السلام از نبی‌اکرم در مقابل کفّار قریش در مکّه 🔺ابوطالب علیه‌السلام مظهر اسم مأوی المنقطعین است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۸ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅صریع الشّهوات شهوات در منطق روایات از دو حالت خارج نیستند: ۱)شهوت قلب:این نوع از شهوت همیشه ممدوح است و وجه مذمومی ندارد: 🟩قال أمیرالمؤمنین علیه‌السلام:إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ(بحارالأنوار،جلد ۶۷،ص ۶۱) 🟩امام صادق علیه‌السلام:...فَبِشَهْوَتِهِمُ اَلْإِيمَانَ اِخْتَارُوا اَلْمَعْرِفَةَ فَكَانُوا بِذَلِكَ مُؤْمِنِينَ عَارِفِينَ...(بحارالأنوار،جلد ۵،ص ۳۱) 🔺مقدّمه‌ی عرفان،شهوت قلب است. 🟩امام صادق علیه‌السلام:...فَإِذَا بَلَغَ هَذِهِ اَلْمَنْزِلَةَ جَعَلَ شَهْوَتَهُ وَ مَحَبَّتَهُ فِي خَالِقِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۳۶،ص ۴۰۳) ۲)شهوت نفس: الف)ممدوح:ناظر به دو حیثیّت است: ۱_اصل جعل قوای شهوتی در نفس:مثل میل به غذا ۲_جهت درست استخدام:مثل خوب مدیریّت‌کردن شهوت جنسی و استفاده‌ی درست از میل‌ِ به طعام: 🟩وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ اَلْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۹) 🔺خوردن باید با شهوت اتّفاق بیفتد. 🔺میل خود را با خانواده تنظیم‌کردن ب)مذموم:کلام شریف امام علی علیه‌السلام در این نامه،ناظر به این قسم است؛شهوت مذموم خود دارای دو نوع می‌باشد: ۱_شهوات جلیّه:شهوات
آشکار و واضح
۲_شهوات خفیّه:شهوات پنهان: 🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَی أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْمُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةُ وَ الرِّبَا(بحارالأنوار،جلد ۱۰۰،ص ۵۳) 🟩قالَ رسولُ اللَّهِ صلی اللَّه علیه وآله: اِحذَروا الشَّهوَةَ الخَفِیَّةَ؛العالِمُ یُحِبُّ أن یُجلَسَ إلَیهِ(میزان الحکمة،جلد ۹،ص ۳۰۷) 🟩وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ اَلْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۹) 🔺شهوات خفیّه می‌توانند انسان را زمین‌گیر نمایند و او را تبدیل به منافق بگرداند. راه فرار از شهوات خفیّه،رفتن به‌دنبال آن چیزی است که حق و باطل را از یکدیگر جدا می‌کند و آن«فرقان»نام دارد: 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(سوره‌ی أنفال،آیه‌ی ۲۹) 🔺فرقان قدرت شناسائی شهوات خفیّه‌ی انسان را به او می‌دهد. 🔺تقوا یعنی پرهیز از شهوات جلیّه. 🔺فرقان با مقدّمه‌ی تقوا حاصل می‌شود. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━