«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۲
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
----------------------------------------
«...وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ...»
✅خدای متعال کمال مطلق و صرف الوجود است؛اگر خدای متعال کمال مطلق است،بهوزان هر کمال در عالم یک شأنی(فعل)از شئون خدای متعال ظهور و بروز پیدا میکند؛برای مثال:اقتضاء کمال خالقیّتِ خدای متعال که بهنحو صرف و بسیط در ذات حقّ تعالی قرار دارد و در عالَم اتّفاق میافتد،وجود مخلوق است و مخلوق،همان فاعلیّت کمال ذاتی خدای متعال است؛و هکذا دیگر کمالات:
🟩يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ(سورهی الرّحمٰن،آیهی ۲۹)
🔺کمالات خدای متعال،شأنآفرین هستند.
✅یکی از کمالات خدای متعال عزّت و کبریائی اوست؛این کبریائی در عالم شأنی را میطلبد؛«فاعلیّت عزّت و کبریائی خدای متعال اقتضاء میکند که در عالم ذلّت اتّفاق بیفتد»:
✅...وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ اَلشَّدَائِدِ وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ اَلْمَجَاهِدِ وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ اَلْمَكَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ إِسْكَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ وَ لِيَجْعَلَ ذَلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلاً لِعَفْوِهِ فَاللَّهَ اَللَّهَ فِي عَاجِلِ اَلْبَغْيِ وَ آجِلِ وَخَامَةِ اَلظُّلْمِ وَ سُوءِ عَاقِبَةِ اَلْكِبْرِ فَإِنَّهَا مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ اَلْعُظْمَى وَ مَكِيدَتُهُ اَلْكُبْرَى اَلَّتِي تُسَاوِرُ قُلُوبَ اَلرِّجَالِ مُسَاوَرَةَ اَلسُّمُومِ اَلْقَاتِلَةِ فَمَا تُكْدِي أَبَداً وَ لاَ تُشْوِي أَحَداً لاَ عَالِماً لِعِلْمِهِ وَ لاَ مُقِلاًّ فِي طِمْرِهِ وَ عَنْ ذَلِكَ مَا حَرَسَ اَللَّهُ عِبَادَهُ اَلْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ اَلزَّكَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ اَلصِّيَامِ فِي اَلْأَيَّامِ اَلْمَفْرُوضَاتِ تَسْكِيناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِيعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِيلاً لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفِيضاً لِقُلُوبِهِمْ وَ إِذْهَاباً لِلْخُيَلاَءِ عَنْهُمْ...(خطبهی ۱۹۲)
🔺امام علی علیهالسلام حوادث عالم طبیعت و احکام شریعت را نقطهی مقابل تکبّر انسان تعریف میفرمایند.
🔺اقتضاء نفس،متکبّرشدن در عالَم طبیعت است.
🔺قلب جایگاه تکبّر است و این تکبّر با انجام عبادات و احکام عملی از بین میرود.
🔺در عبادت،سختی و شدائد نهفته است.
✅فلسفهی زحمات تکوینی و تشریعی در هر دو عالم،زدودن تکبّر در قلب است؛بهمیزان ذلّت و عبادت،عزّت،جلال و کبریائی الهی ظهور میکند.
◼️سؤال:
چرا عبادات با وجود اینکه تولید ذلّت میکنند رها میشوند؟
🔳جواب:
در منطق وحی،رذیلهای به نام«طول أمل»مانع از انجام عبادات است.
طول أمل انسان را تکلیفگریز میکند؛لذا طول أمل با تکبّر همراه است.
✅آنچیزی که طول أمل را از بین برد،یاد مرگ است:
🟩لَوْ رَأَى اَلْعَبْدُ اَلْأَجَلَ وَ مَصِيرَهُ لَأَبْغَضَ اَلْأَمَلَ وَ غُرُورَهُ(حکمت ۳۳۴)
✅اگر یاد مرگ اتّفاق افتاد،طول أمل از بین میرود و با از بینرفتن طول أمل،انسان تکلیفمدار(محقّقشدن عبادت)میشود و عبادات اثر خود را خواهند گذاشت:
🟩...اُنْظُرُوا إِلَى مَا فِي هَذِهِ اَلْأَفْعَالِ مِنْ قَمْعِ نَوَاجِمِ اَلْفَخْرِ وَ قَدْعِ طَوَالِعِ اَلْكِبْرِ...(خطبهی ۱۹۲)
✅فلسفهی جعل واجبات و ترک محرّمات،تسلیم ارادهی نفس(ذلّت)در مقابل ارادهی خدای تبارک و تعالیٰ برای ظهور عزّت اوست:
🟩...وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ اَلنُّفُوسِ اَلْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ اَلسِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ...(خطبهی ۱۱۴)
🔺ذلّت انسان باید در بستر عالَم تشریع رخ دهد(خلاف دیگر موجودات)
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۲.pdf
243.9K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_ذلّلهُ_بذکر_الموت
#کبریائی_الهی
#طول_أمل
#فلسفهی_عبادات
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۳
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
--------------------------------------
«...وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ...»
✅تمدّنهای بشری از دوحالت خارج نیستند:
۱)وحیانی
۲)غیر وحیانی
✅قلب انسان(که بهحیثیّتی امام قواء و أعضاء و جوارح است)از موجودی بهنام«صدر»(که در ادبیّات فارسی بهآن سینه میگویند)متأثّر است؛صدر بهمحیط پیرامون قلب گفته میشود.
✅صدر إحاطه بر قلب دارد و قلب ناچارا از او تأثیر میپذیرد:
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سورهی حجّ،آیهی ۴۶)
🔺قلب مظروف و صدر،ظرفِ برای قلب میباشد.
🔺قلبها بهعلّت کوری نمیتوانند معارف را درک کنند.
✅این صدر همانگونهای که روی قلب اثرگذار است،خود نیز از عوامل و اطرافش(که همان محیط پیرامون خود نظیر طبیعت است)تأثیر میپذیرد:
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:إِنَّ مَنْزِلَةَ اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْجَسَدِ بِمَنْزِلَةِ اَلْإِمَامِ مِنَ اَلنَّاسِ اَلْوَاجِبِ اَلطَّاعَةِ عَلَيْهِمْ أَ لاَ تَرَى أَنَّ جَمِيعَ جَوَارِحِ اَلْجَسَدِ شُرَطٌ لِلْقَلْبِ وَ تَرَاجِمَةٌ لَهُ مُؤَدِّيَةٌ عَنْهُ اَلْأُذُنَانِ وَ اَلْعَيْنَانِ وَ اَلْأَنْفُ وَ اَلْفَمُ وَ اَلْيَدَانِ وَ اَلرِّجْلاَنِ وَ اَلْفَرْجُ فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا هَمَّ بِالنَّظَرِ فَتَحَ اَلرَّجُلُ عَيْنَيْهِ وَ إِذَا هَمَّ بِالاِسْتِمَاعِ حَرَّكَ أُذُنَيْهِ وَ فَتَحَ مَسَامِعَهُ فَسَمِعَ وَ إِذَا هَمَّ اَلْقَلْبُ بِالشَّمِّ اِسْتَنْشَقَ بِأَنْفِهِ فَأَدَّى تِلْكَ اَلرَّائِحَةَ إِلَى اَلْقَلْبِ وَ إِذَا هَمَّ بِالنُّطْقِ تَكَلَّمَ بِاللِّسَانِ وَ إِذَا هَمَّ بِالْحَرَكَةِ سَعَتِ اَلرِّجْلاَنِ وَ إِذَا هَمَّ بِالشَّهْوَةِ تَحَرَّكَ اَلذَّكَرُ فَهَذِهِ كُلُّهَا مُؤَدِّيَةٌ عَنِ اَلْقَلْبِ بِالتَّحْرِيكِ وَ كَذَلِكَ يَنْبَغِي الإمام [لِلْإِمَامِ] أَنْ يُطَاعَ لِلْأَمْرِ مِنْهُ(بحارالأنوار،جلد ۵۸،ص ۳۰۴ و ۳۰۵)
🔺این صدر،همان أعضاء و جوارح میباشد که قوای موجود در قلب متناسب با ابزار و أعضای ظهورشان،ظهور میکنند و فعلیّت دارند:
🟩اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْبَصَرِ(حکمت ۴۰۹)
🔺أعضاء و جوارح تأثیر متقابل روی قلب میگذارند.
🔺از آن جائی که قلب غمگین و ناراحت میشود،میتوان فهمید که او از عواملی متأثّر شده و آن عوامل جز أعضاء و جوارح چیزی دیگری نمیتواند باشد.
✅أعضاء و جوارح از حاکمیّتها و سبکهای زندگی متأثّرند؛صدر از امکانات و محصولات اطراف خود تأثیر میپذیرد؛بنابراین حاکمیّتهائی که غیر وحیانیاند،با نوع تأثیرگذاریشان بر صدر(أعضاء و جوارح)نمیتوانند در قلب تذلّل ایجاد کنند.
✅حاکمیّتها اگر مرگباور و معادباور نباشند،ذلّتی متوجّه قلب نخواهد شد؛بنابراین باید بهدنبال حاکمیّتهای وحیانی رفت.
✅ضرورت تشکیل حاکمیّت اسلامی در اینجا روشن است؛از محصولاتی که در ضمن سبک زندگی اسلامی اتّفاق میافتد،نوع خانهسازی،لباس،گردشگری و...است که ملازم با تولید ذلّت در قلب میباشند.
✅کلام شریف أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه صرفا یک موضوع اخلاقیای که تصوّر شود بریده از اجتماع و حکومت است نیست.
و الحمدلله و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۳.pdf
239.4K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_ذلّلهُ_بذکر_الموت
#تمدّن_معاد_باور
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۴
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
-----------------------------------------
«...وَ قَرِّرْهُ بِالْفَنَاءِ...»
✅«فناء»غیر از عدم است؛فناء با وجود،منافاتی ندارد(برخلاف فهم و ادبیّات عرفی)
✅در ادبیّات وحی نه عقلا و نه نقلا چیزی معدوم نمیشود:
🟩يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّـهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ(سورهی ابراهیم علیهالسلام،آیهی ۴۸)
🔺تبدّل در عالم راه دارد نه عدم!
🔺روز قیامت روز تبدیل است نه روز عدم!
🔺انسان از بین نمیرود؛بلکه ظرفِ زندگی او تغییر مینماید.
✅فناء نقطهی مقابل بقاء است؛بنابراین فانی با باقی سازگار نیست؛لذا فانی باید به گونهای تحلیل شود که نه به معنای عدم باشد و نه باقی ثابت گردد.
✅ظرف تحقّق فناء و بقاء با یکدیگر متفاوت است:
🟩كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ(۲۶)وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(۲۷)(سورهی الرّحمن)
🔺ظرف فناء دنیا و ظرف بقاء آخرت است.
✅فناء در عالم مادّه،فناء از حیث حدود و قیود است؛لذا زمانی که این حدود و قیود بهوسیلهی مرگ شکسته میشوند،بقاء اتّفاق میافتد:
🟩وَ لِلَّـهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ(سورهی بقره،آیهی ۱۱۵)
🔺برداشتهشدن حدود و قیود و تحقّق بقاء.
✅همهی موجودات یک وجههی ملکوتی دارند که متوجّه عالم ملکوت است؛آن چیزی که موجودات را گرفتار میکند،همان حدود و قیود عالم مادّه میباشند؛لذا نتیجه این میشود که:حدود و قیود فانی هستند.
✅زمانی که بقاء مطرح میشود،تعبیر به خلود بهمیان میآید(چه بهشتی چه جهنّمی):
🟩خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ(سورهی بقره،آیهی ۱۶۲)
🟩...جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّـهُ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ(سورهی آل عمران،آیهی ۱۵)
🔺خلود یعنی بقای أبدی
🟩اینکه مولانا أمیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام میفرمایند:از قلبات إقرار بگیر که تو فانی هستی،دقیقاً دلالت بر بقاء میکند؛یعنی به قلبات بقبولان که تو یک موجود أبدیای میباشی؛بنابراین قبل از اینکه خدای متعال بهوسیلهی مرگ قهراً و جبرا فناء را محقّق کند،قلب خود را فانی کن و باقیبودن را به او بقبولان.
✅موضوعی که باعث میشود قلب بهفانیبودن إقرار کند،«ذکر موت»میباشد.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۵
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
----------------------------------------
«...وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ اَلدُّنْيَا...»
✅مادّهی فَجَعَ بهمعنای آزردن با گرفتن دارائی و سلب سرمایه است.
✅فاجعه مخصوص دنیا و عالَم مادّه میباشد.این فجائع با در نظرگرفتن حیثیّات،به دوبخش تقسیم میشوند:
۱)فجائع مذموم(تعلّق قلب بهامور مادّی)
۲)فجائع ممدوح(تعلّق قلب بهامور معنوی)
🔺فجائع را نمیتوان از عالَم مادّه جدا کرد؛چرا که از لوازم دنیا میباشند.
🔺انبیاء و معصومین علیهمالسلام نیز فاجعهزده میشدند؛لکن با حیثیّت الهی آن که فاجعهای ممدوح را رقم میزند؛بر خلاف دیگران که فاجعهی آنان ناظر به تعلّق قلبی آنها بهعالَم مادّه است.
✅دنیا بهدلیل اینکه محلّ فناء میباشد،فاجعهآفرین است و اگر در سرای آخرت فاجعهای نیز متوجّه ما شد،عامل و علّت آن همین دنیا است.
✅همهی نعمتهای دنیا در معرض سلباند و اگر قلب إقرار به این فناء نکند،با سلب هر نعمتی فاجعه زده خواهد شد.
✅حضرت میفرمایند:بهقلب نشان بده که دنیا محلّ فاجعه است؛هر نعمتی بالقوّه فجیعهای است که اگر تعلّق بهنعمت مادّی در قلب اتّفاق افتاد،فجیعه فعلیّت پیدا میکند.
✅قلب باید بداند که هر نعمت،دربردارندهی فرصت و تهدید است؛اگر مقرّ به فناء شد،نعمت فرصت است و اگر بهنعمتهای مادّی تعلّق پیدا کرد،تهدیدی متوجّه اوست:
🟩قال الإمام أمیرالمؤمنین علیهالسلام:...وَ لاَ تَفْنَى فَجَائِعُهَا...(بحارالأنوار،جلد ۷۰،ص ۱۱۳)
🔺ضرورت و ارزش قناعت،رزق کفاف،زهد و...را میتوان دریابید.
🟩قال الإمام الحسین علیهالسلام:...وَ مُحَمَّدٌ صلی اللّٰه علیه و آله أُصِیبَ بِأَفْجَعَ مِنْهُ فَجِیعَةً إِنَّهُ وَقَفَ صلی اللّٰه علیه و آله عَلَی عَمِّهِ حَمْزَةَ أَسَدِ اللَّهِ وَ أَسَدِ رَسُولِهِ وَ نَاصِرِ دِینِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۱۷،ص ۲۷۸)
🔺فاجعهی قلبی با حیثیّت الهی
🔺تفاوت بنیادی فجائع قلبی أهل بیت علیهمالسلام با دیگران در همین حیثیّت است.
🔺معصومین علیهمالسلام در هنگام ظهور فجیعه،راه صبر را در پیش گرفته و راضی به رضایت الهی میباشند.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:الرَّغْبَةُ فِی الدُّنْیَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۲۴۰)
🔺میل بهدنیا،تعلّق قلبی بهمادّیات میآورد.
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...إِنَّ فِی الْقُنُوعِ تسعة [لَسَعَةً] وَ إِنَّ فِی الِاقْتِصَادِ لَبُلْغَةً وَ إِنَّ فِی الزُّهْدِ لَرَاحَةً وَ إِنَّ لِكُلِّ عَمَلٍ جَزَاءً وَ كُلُّ آتٍ قَرِیبٌ(بحارالأنوار،جلد ۱۰۰،ص ۲۷)
🔺قناعت،اقتصاد(میانهروی)و زهد،راحتی و عدم تعلّق بهمادّیات را میآفرینند.
✅حال که دنیا محلّ فاجعه است و از آن گریزی نیست،قلب را جایگاه فاجعهی معنوی مبتنی بر سلب نعمات الهی قرار بدهیم؛بهگونهای که قلب فقط سلب نعمات معنوی با حیثیّت الهی را متوجّه شود.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۵.pdf
178.2K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_بصّره_فجائع_الدنیا
#انواع_فجائع
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
💔#غزه🖤
⭕️ #انتخابات
⭕️ #شهید_رئیسی
⭕️ #نه_به_غربگدا
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۶
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
---------------------------------------
«...وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ اَلدُّنْيَا...»
✅از فجائع،راهی گریزی نیست أمّا جهت فاجعه بهدست انسان است.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:مَا بَلاَ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ بِشَيْءٍ أَشَدَّ عَلَيْهِمْ مِنْ إِخْرَاجِ اَلدِّرْهَمِ(الخصال،جلد ۱،ص ۸)
🔺نوع مؤمنین با اخراج درهمی فاجعهزده میشوند.
✅قال الإمام أمیرالمؤمنین علیهالسلام:...إِنَّمَا سُمِّیَ الدِّرْهَمُ دِرْهَماً لِأَنَّهُ دَارُ هَمٍّ مَنْ جَمَعَهُ وَ لَمْ یُنْفِقْهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ أَوْرَثَهُ النَّارَ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الدِّینَارُ دِینَاراً لِأَنَّهُ دَارُ النَّارِ مَنْ جَمَعَهُ وَ لَمْ یُنْفِقْهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ تَعَالَی أَوْرَثَهُ النَّارَ...(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۱۳)
🔺علّت نامیدهشدن درهم(خانه و سرزمین اندوه)
🔺علّت نامیدهشدن دینار(خانهی آتش)
🔺تعلّق قلبی بهدینار و درهم فاجعهآفرین است.
🟩...وَ لاَ تَفْجَعْنِي فِيهِ وَ فِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ وَ اكْتِسَابِ الْمَآثِمِ...(دعای روز پنجشنبه امام سجّاد علیهالسلام)
🔺فاجعه در ارتکاب محارم و اکتساب گناهان است.
🔺بههر میزان که مؤمنین و انسانها با رفتن امور مادّی احساس فاجعه کنند،با ارتکاب گناه حسّ فاجعه را نخواهند داشت.
✅فاجعه برای معصومین علیهمالسلام به دو شکل قابل تصوّر است:
۱)بُعد تکوین(مرگ عزیزان و اطرافیان)
🟩إِنَّ اَلصَّبْرَ لَجَمِيلٌ إِلاَّ عَنْكَ وَ إِنَّ اَلْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلاَّ عَلَيْكَ...(حکمت ۲۹۲)
🔺فاجعهی قلبی مولانا أمیرالمؤمنین علیهالسلام در فقدان نبیّ مکرّم اسلام صلّیاللّهعلیهوآله
🟩كَانَ فِي اَلْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ اَلْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم وَ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلْبَاقِي فَالاِسْتِغْفَارُ...(حکمت ۸۸)
۲)بُعد تشریع(قصور حضرات)
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۳)
✅برای غیر معصومین تمامی فجائع قابل تصوّر است:
۱)تکوینی:
الف)مادّی
ب)معنوی
۲)تشریعی:
الف)تقصیر
ب)قصور
🔺عموم مردم در معرض فجائع چهارگانهاند.
✅قلب باید فجائع را بشناسد؛او باید ارتقاء پیدا کند؛بهگونهای که فقدان معنویّات او را فاجعهزده کند(تقصیر)؛از این مرحله نیز باید بالا رود و از قصور فاجعهزده گردد:
🟩دعای حضرت زکریّاء علیهالسلام:إِلَهِی ارْزُقْنِی وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَیْنِی عَلَی الْكِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِیهِ فَافْتِنِّی بِحُبِّهِ ثُمَّ افْجَعْنِی بِهِ كَمَا تَفْجَعُ مُحَمَّداً حَبِیبَكَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اللَّهُ یَحْیَی وَ فَجَعَهُ بِهِ وَ كَانَ حَمْلُ یَحْیَی علیه السلام سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَیْنِ علیه السلام كَذَلِكَ الْخَبَرَ(بحارالأنوار،جلد ۱۴،ص ۷۹)
🟩...فَإِلَی مَنْ أُرْسِلَ إِسْمَاعِیلُ إِذَنْ قُلْتُ فَمَنْ كَانَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ ذَاكَ إِسْمَاعِیلُ بْنُ حِزْقِیلَ النَّبِیِّ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَی قَوْمِهِ فَكَذَّبُوهُ وَ قَتَلُوهُ وَ سَلَخُوا وَجْهَهُ فَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ لَهُ فَوَجَّهَ إِلَیْهِ سَطَاطَائِیلَ مَلَكَ الْعَذَابِ فَقَالَ لَهُ یَا إِسْمَاعِیلُ أَنَا سَطَاطَائِیلُ مَلَكُ الْعَذَابِ وَجَّهَنِی رَبُّ الْعِزَّةِ إِلَیْكَ لِأُعَذِّبَ قَوْمَكَ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ إِنْ شِئْتَ...(بحارالأنوار،جلد ۱۳،ص ۳۹۱)
🔺انبیاء علیهمالسلام در فجائع معنوی سبقت میگرفتند و با ولیّ الهی علیهالسلام مثلیّت پیدا میکردند.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۶.pdf
185.7K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_بصّره_فجائع_الدنیا
#فجائع_معصومین_علیهم_السلام
#فجائع_عموم_مردم
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
💔#غزه🖤
⭕️ #انتخابات
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۷
🗓پنجشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
-------------------------------------------
«...وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ اَلدُّنْيَا...»
✅شریعت با قوانین مالی خود آمده با جهتدهی فجائع،فاجعهی قلب را از مذموم خارج و به ممدوح تبدیل کند:
🟩إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ اَلْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ اَلْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلاَّ بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ وَ اَللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ(حکمت ۳۲۸)
🔺هزینهکردن اموال با دستور ولیّ الهی طیب نفس میآورد.
🟩قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَلْعُونٌ مَنْ عَبَدَ اَلدِّينَارَ وَ اَلدِّرْهَمَ(بحارالأنوار،جلد ۱۴،ص ۳۰۰)
🔺عبودیّت تعلّق قلب است.
🟩...يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ...(سورهی أعراف،آیهی ۱۵۷)
🔺بخشی از رسالت نبیّ اکرم رهائی افراد از تعلّقات مادّی است.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:...وَ لَا شَیْ ءَ بَعْدَ ذَلِكَ كَبِرِّ الْإِخْوَانِ وَ الْمُوَاسَاةِ بِبَذْلِ الدِّینَارِ وَ الدِّرْهَمِ فَإِنَّهُمَا حَجَرَانِ مَمْسُوخَانِ...(بحارالأنوار،جلد ۲۶،ص ۴۰۶)
🔺طلا و نقره ابزار امتحان هستند.
🟩...وَ عَنْ ذَلِكَ مَا حَرَسَ اَللَّهُ عِبَادَهُ اَلْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ اَلزَّكَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ اَلصِّيَامِ فِي اَلْأَيَّامِ اَلْمَفْرُوضَاتِ تَسْكِيناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِيعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِيلاً لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفِيضاً لِقُلُوبِهِمْ...(خطبهی ۱۹۲)
🔺قوانین مالی شریعت سرکشی قلب را کنترل میکند.
🔺اصل جعل قوانین مالی و کمّیت آن در شریعت حکیمانه است.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:یَقُولُ مَا مِنْ شَیْ ءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ إِخْرَاجِ الدِّرْهَمِ إِلَی الْإِمَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیَجْعَلُ لَهُ الدِّرْهَمَ فِی الْجَنَّةِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِیمٌ ثُمَّ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ فِی صِلَةِ الْإِمَامِ خَاصَّةً(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۲۷۹)
🔺اخراج درهم محبوب خداست.
🔺اخراج درهم باید در جهت تقویّت امام علیهالسلام باشد(جعل همهی قوانین مالی شریعت در همین راستا میباشد)
🔺درهم و دینار نزد خدا متعال که ارزشی ندارد؛بلکه آنچیزی که به خدا میرسد،سلب تعلّق قلبی است.
🔺سلب تعلّق قلب واجب است بهدلیل وجوب قوانین مالی در شریعت
🔺جایگاه ولایت تطهیر قلب است.
🔺قوانین مالی(منجمله خمس،زکات و ...)بهترین راه برای جهتدهی فجائع قلب از مذموم به ممدوح است.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۷.pdf
234.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۳۷
#و_بصّره_فجائع_الدنیا
#راه_مدیریت_فجائع
#چرائی_وضع_قوانین_مالی
🗓پنجشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
💔#غزه🖤
⭕️ #انتخابات
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
May 11
💠حضرت آیت الله بهجت:
🔸وقتی بلایی مانند وبا در نجف پیدا میشد، حتی در بازارها هم گاهی مجالس روضهخوانی و توسل برقرار میشد، ولی ما مثل آدمهای مأیوس و ناامید، گویا نمیخواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و برای رفع بلا و گرفتاریها به حضرات معصومین علیهمالسلام متوسل شویم!
آیا امروز برای رفع بلاها غیر از تضرعات و دعای صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگری داریم؟!
مسلمانها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالی هستند، و ما در چه حال؟! آیا رواست که چنین بیتفاوت و غیرمضطرب باشیم؟!
✍️در محضر بهجت، ج۲، ص۴۰
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۸
🗓شنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
----------------------------------------
«...وَ حَذِّرْهُ صَوْلَةَ اَلدَّهْرِ وَ فُحْشَ تَقَلُّبِ اَللَّيَالِي وَ اَلْأَيَّامِ...»
✅«دهر»به مجموعهی زمان گفته میشود:
🟩هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً(سورهی انسان،آیهی ۱)
🔺حین در ذیل دهر تعریف میشود.
✅دهر به دو شکل قابل تصوّر است:
۱)مطلق(همهی زمان)
۲)نسبی(مثل روزگار پیری و جوانی)
🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ...(حکمت ۳۹۶)
🔺نگاه مولانا الإمام علی علیهالسلام به روزگار یکسان نیست.
🔺یوم علیک ناظر به صولة الدّهر است.
✅صولة الدّهر به دو صورت قابل تقسیم است:
الف)طبیعت روزگار(قوانین تکوینی و قهری)
ب)اعمال اختیاری انسان
✅هیچ کسی را گریزی از قوانین تکوینی و جبری عالَم مادّه نیست؛لذا مقصود حضرت قسم دوّم است؛جائی که انسان مختارانه حرکت میکند:
🟩...مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً(سورهی طلاق،آیهی ۲)
🔺اگر تقوا راه خروج انسان از گرفتاریها است،مسلّما بیتقوائی گرفتاری و حملهی روزگار را در پی دارد.
✅راهکار بعد از شورش روزگار«صبر»است:
🟩...فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶)
✅قلب کانون ادراکات و حرکات انسان است؛لذا قلب نباید بلغزد که در صورت لغزش او دیگر اعضاء خواهند لغزید.
✅گردش روزگار که همان ایّام و لیالی است،یک حرکت تکوینی و خارج از اختیار است؛لذا از این موضوع چارهای نیست؛بنابراین در این جایگاه این سوءاختیار انسان است که میتواند چرخش شب و روز را بر علیه خود زشت کند:
🟩...لاَ تَتْرُكُوا اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَكُمْ...(نامهی ۴۷)
🔺عدم امر به معروف و نهی از منکر کسی را مسلّط میکند که گردش روزگار را تلخ و سخت میگرداند و مانع استجابت دعاء میشود.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۸.pdf
177.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_حذّره_صولة_الدهر
🗓شنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
💔#غزه🖤
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رحلت شهادت گونه ی حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
🖤 «نقش حضرت معصومه سلام الله علیها در برجسته شدن قم.
⭕️ گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۹
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
----------------------------------------
«...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ...»
✅نگاه اسلام عزیز به موضوع گردشگری،اندیشه را توسعه میدهد.
✅«عرضه»به دو شکل اتّفاق میافتد:
۱)تکوینی(عین جعل قابلیّتها است که تخلّفی در آن نیست):
🟩إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً(سورهی أحزاب،آیهی ۷۲)
۲)تشریعی(جمعآوری اطّلاعات از گذشتگان و عرضهی آنها بر قلب)
✅«عرضهی اخبار گذشتگان»به دو صورت قابل تحقّق است:
الف)نقل از دیگران
ب)راهافتادن خود شخص و عبرتگیری میدانی
✅«نقل از دیگران»دو حالت دارد:
۱)قطع و یقین حاصل میشود(اخبار قرآن کریم و روایات متواتر)
۲)ظنّ و گمان حاصل میشود
🔺روایت متواتر به خبری گفته میشود که بر اثر نقل فراوان آن،موجب اطمینان است.
🔺باید بهدنبال اخبار حتمی بود؛زیرا در اخبار ظنّی امکان خطاء وجود دارد که نمیتواند مورد بحث باشد.
✅امام علی سلاماللهعلیه می فرمایند:قرآن را بر قلبات عرضه کن که آن اخبار قطعی است.
✅برای مطالعهی تاریخ و حصول یقین به دو مسئله باید توجّه شود:
الف)از چه کسی تاریخ را میگیریم.
ب)چه چیزی را از تاریخ میگیریم.
✅قرآن کریم و روایات متواتر،گذشتگان را به دو بخش تقسیم فرمودهاند:
۱)صالحان:
🟩آیات ۴۷ تا ۱۲۳ از سورهی مبارکهی بقره
۲)طالحان:
🟩آیات ۷۶ تا ۸۳ از سورهی مبارکهی قصص
✅معمولاً در جائی که اعتبار(عبرتگرفتن)مورد نظر است،عذابشدنِ پیشینیان مطرح میشود؛چرا که این امر با ترس همراه است و ترس در بردارندهی پند و عبرت میباشد.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۹.pdf
131.2K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
💔#غزه🖤
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۰
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
--------------------------------------
«...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا...»
✅در این کلام شریف،امام علی علیهالسلام دو موضوع را مطرح میفرمایند:
۱)مراجعه به تاریخ
۲)گردشگری
✅«واو»در کلام شریف امام علی سلاماللهعلیه(سرْ فی دیارهم و آثارهم)یک عطف جدید را میفهماند؛اینکه علاوه بر دیدن خانههای پیشینیان،دیگر آثار آنها را نیز مشاهده کن.
این کلام شریف به بررسی سیر حرکات اجتماعی گذشتگان اشاره دارد که بر این اساس باید به کتب آنها مراجعه نمود؛چرا که یکی از آثار،کتابهای آنها است(آثار معنای عامّتری نسبت به دیار دارد)
✅کتابهای گذشتگان،نوع تفکّر و حرکات اجتماعیِ آنها را روشن میکند.
✅کلمهی«فانْظر»اشاره به غایت گردشگری دارد؛اینکه در موضوع گردشگری باید تفقّه و تعقّل رشد کند.
✅آیاتِ نورانیای که همسیاق با کلام مولانا امام علی سلاماللهعلیه هستند:
🟩...أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی یوسف علیهالسلام،آیهی ۱۰۹)
🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی روم،آیهی ۹)
🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی فاطر،آیهی ۴۴)
🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی غافر،آیهی ۲۱)
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی غافر،آیهی ۸۲)
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سورهی محمّد صلّیاللهعلیهوآله،آیهی ۱۰)
🔺علّت تکرار آیات،دلیل بر اهمّیّت موضوع گردشگری است.
🔺اینکه قرآن کریم از فعل غائب(لم یسیروا)استفاده میفرماید،به این دلیل است که افراد از گذشتگان عبرت نگرفتهاند.
🔺کسی که فهم ندارد،نمیتواند مخاطب قرآن باشد!
🔺در این آیات شریفه،خدای متعال سبب(مسافرت)را ذکر فرموده ولی از ذکر مسبّب(توسعهی فهم)چشمپوشی کرده.
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سورهی حجّ،آیهی ۴۶)
🔺در این آیهی شریفه،خدای متعال سبب و مسبّب را ذکر فرموده است.
🔺مسافرت بر مبنای ارادهی دستگاه وحی،قلب و گوش را رشد میدهد.
🔺حتّیٰ اگر در مسافرت مورد نظر وحی،قلب(بهسبب ضعف)رشد نکند،لااقل گوش،شنوا میشود.
🟩وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ(سورهی مُلک،آیهی ۱۰)
🔺جهنّم،ثمرهی گوش کَر و عقل رشد نکرده میباشد.
🔺غایت قلبی که رشد کرده و گوشی که شنوا شده سعادت أبدی است که ایندو أمر با مسافرت حاصل میشوند.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۰.pdf
184.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_سر_فی_دیارهم_و_آثارهم ...
#گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۱
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
-------------------------------------------
«...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ...»
✅قلب اگر درست و صحیح دگرگون شد،هدایت اتّفاق میافتد؛در غیر این صورت هر چه که است،ضلالت و گمراهی خواهد بود.
✅همین قلب هنگامی که میل و شهوت دنیوی در او پدید آمد،«نفس»گفته میشود.
✅امام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه بهدنبال تحوّل نیک قلب هستند.
✅تحوّلات قلب زیر مجموعهی«ادراکات عقل»رخ میدهند؛بنابراین در کلام شریف امام علی سلاماللهعلیه«فانْظر»اشاره به همین حوزهی عقلانیّت است.
✅گردشگری باید حول محور«عقل»انجام شود.
✅غایت گردشگری از نگاه مولانا الإمام علی علیهالسلام این است که انسان خود را مانند گذشتگان و یکی از آنها ببیند و بداند بهزودی به ایشان خواهد پیوست.
و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۱.pdf
171.3K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین...
⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت #گردشگری در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۲
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
-------------------------------------------
«...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅علوم اگر در مرحلهی ذهن باقی بمانند،نهتنها در نزد شارع هیچ ارزشی نخواهد داشت،بلکه او را در دیار آخرت گرفتار خواهد کرد:
🟩...وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ اَلْحَائِرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ بَلِ اَلْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ...(خطبهی ۱۱۰)
✅کلمهی«الأحبّة»اشاره میکند به علقههای فراوانی که افراد داشتهاند.
✅کلمهی«الغربة»اشاره دارد به اینکه علقههای زیاد،غربت و تنهائی را برای افراد بهوجود آورده است؛بهدلیل اینکه در آخرت،علقهها هیچ نیازی را از فرد برطرف نمیکنند:
🟩فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ(سورهی مؤمنون،آیهی ۱۰۱)
🔺علقهها در آخرت تبدیل به غربت خواهد شد.
🟩وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ...(سورهی أنعام،آیهی ۹۴)
🔺اجتماعی در کار نخواهد بود و پاسخگوئی بهصورت تکی است.
🟩...أَمَّا اَلدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا اَلْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا اَلْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي اَلْكَلاَمِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوَى(حکمت ۱۳۰)
✅در عبارت شریف«فاصلح مثواک»کلمهی فاء«ترتیب بدون مهلت زمانی»را میرساند؛اینکه جایگاه أبدی با گردشگری وحیانی اصلاح میشود:
🟩...اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَهَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ...(زیارت عاشوراء)
🔺روز ورود روز غربت است.
🔺در این جایگاه ارزش شفاعت روشن میشود.
🟩يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ(۱۱)وَ صاحِبَتِهِ وَ أَخِيهِ(۱۲)وَ فَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ(۱۳)وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ يُنْجِيهِ(۱۴)كَلاَّ إِنَّها لَظى(۱۵)نَزَّاعَةً لِلشَّوى(۱۶)
🔺تنها عملِ انسان با او همراه است و شخص بر روی سفرهی عمل خویش مینشیند.
و الحمدللّه و صلّی الله علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت