هدایت شده از کودکانه
ثبتنام اینترنتی کتب درسی دانشآموزان آغاز شد
🔹دانشآموزان میان پایه یعنی پایههای دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم و یازدهم و دوازدهم از امروز برای ثبتنام کتاب درسی سال تحصیلی جدید اقدام کنند.
🔹ثبتنام کتاب درسی بقیه پایهها یعنی پایههای ورودی اول دبستان، هفتم و دهم از پنجم تیرماه آغاز میشود.
🔹ثبت سفارش از طریق سامانه www.irtextbook.ir انجام میشود.
✅مجله خانوادگی خبری
خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ...
اخباری جالب
آنچه شما دوست دارید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@goldennews
#ایران #امام_زمان #خبر
هدایت شده از کودکانه
✅ آخرین تغییرات در کنکور سراسری
مدیرکل آموزش متوسطه آموزش و پرورش:
🔹امسال در پایه دوازدهم دروسی که امتحانات نهایی برای آن برگزار میشود، ملاک سابقه تحصیلی قرار گرفته و دانشآموزان میتوانند از این سوابق برای ورود به دانشگاهها استفاده کنند.
🔹همچنین امسال تغییرات مهمی در نحوه ورود متقاضیان به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور اتفاق افتاده که یکی از مهمترین آن اعمال و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی است.
🔹ظرف دو سه سال آینده با برگزاری امتحانات نهایی در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به تدریج سهم سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش و ۴۰ درصد باقیمانده به سؤالات کنکور سراسری از دروس تخصصی اختصاص یابد.
✅مجله خانوادگی خبری
خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ...
اخباری جالب
آنچه شما دوست دارید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@goldennews
#ایران #امام_زمان #خبر
❤️ خدا بخواهد کاری کند، حرف نمیزند، اراده میکند، به نتیجه میرساند. شاید میخواهد بگوید وقت کار کم حرف بزنید، عمل کنید...
📖 سوره یس، آیه ۸۲
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
📖 #حدیث_روز | کورترین مردم، کسی است كه از ديدن برتری ما، كور باشد و بدون آن كه گناهی در حقّ او كرده باشيم، با ما دشمنی ورزد. تنها گناهمان اين است كه ما او را به حق، دعوت کردهایم، در حالی كه ديگران، او را به سوی فتنه و دنيا، فرا خواندهاند.
امام علی (ع)
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
بهاره، خواب ولم نمیکنههه🤧 چه کنمم!؟🥲
3. با دست خودت خودتو بیخواب نکن!😵💫:
سعی کنید از مصرف کافئین، الکل و سیگار قبل از خواب خودداری کنید، زیرا این مواد ممکن است باعث بیداری و اختلال در خواب شما شوند.
4. نظم همه جا مهمه حتی تو خواب🥱:
ایجاد روال خواب منظم میتواند به شما کمک کند تا بهتر بخوابید. رادیکالی های عزیز سعی کنید هر شب در ساعت یکسان به خواب بروید و در هر صبح در ساعت یکسان بیدار شوید.
5. شاید مشکلی وجود داره! برو چکاپ🤒:
اگر مشکل خواب آلودگی شما همچنان ادامه دارد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز به مکمل غذایی، اصلاح الگوی تغذیه یا مصرف قرص خواب فقط با دستور پزشک داشته باشید.
بهترین راه حل برای مشکل خواب آلودگیتون رو پیدا کنید و در صورت نیاز به کمک پزشک مراجعه کنید.
#مشاوره
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
تقلب اتفاقی است ساده اما پیچیده!
گاهی بهراحتی و برای حل مسئله به سراغ ریشهها و عوامل میرویم و در مواقعی نتیجه میگیریم تخممرغدزد، شتردزد میشود و گاهی حق را به دانشآموز میدهیم که برای رهایی از مشکلات داخل مدرسه و بیرون از مدرسه دست به تقلب میزند. از آن بدتر هم نکتهای وجود دارد که طرحکردنش شجاعت و شاید جسارت میخواهد و نگارنده از همه عزیزان آموزشکار بابت این جمله اخیر عذرخواهی میکند. گاهی رفتار معلمان در روند تدریس وکلاسداری، به وضوح یا بهطور اجمالی، دانشآموز را به سمت تخلف سوق میدهد. بعضی از کلاسهای خصوصی، نمونه سؤالدادن برای امتحان، امتحانات سخت بیمنطق، آزمونهای سست و سبک، نحوه آمادهکردن پنج نمره مستمر و از آن بدتر نمونه ارزیابی توصیفی دوران ابتدایی نیز در برخی مواقع مبنا، قانون و قاعده ندارد و دانشآموز و خانوادهاش این ضعف را احساس میکنند.
گاهی در مدرسه از خودم سؤال میکنم، اگرچه چیزی منظم و مرتب باشد، دانشآموز سمت تقلب نمیرود. کجای کار ایراد دارد که دانشآموز به وظیفه خود عمل نمیکند و در نهایت تقلب میکند؟
آیا افراد غیرصادق تقلب میکنند!؟ آیا نبود شجاعت در مواجهه با سختیها باعث تقلب میشود!؟ یا اینکه مسئله حقالناس را بهدرستی فهم نکردهایم!؟ نکند بهغلط آنقدر نمره و ارزیابی را بزرگ جلوه دادهایم که همه برای دستیابی به موفقیت درسی همهچیز را زیر پا میگذارند! چقدر آزمون سراسری و آزمونهای مدرسههای تیزهوشان در این زمینه مؤثر است!؟ نقش والدین چیست؟
بهنظر میرسد، حل مشکل تقلب در مدرسه با یک نسخه واحد مقدور نیست. این گاوصندوق یک کلید ندارد. یک دستهکلید یا برنامه کلی تربیتی میتواند چنین مشکل مهمی را حل کند. اما تجویز این بسته دارویی چگونه است یا متن دستهکلید موردنظر چگونه محقق میشود؟
همه این سؤالها در ذهن بنده پررنگ و کمرنگ میشوند. در یک مرحله تصمیم گرفتم ببینم در کدام مدرسه تقلب وجود ندارد!؟ پاسخ سؤالم منفی بود، اما به پدیده جالبی برخوردم. معلمانی بودند که شاگردانشان با وجود انجام تقلب در کلاسهای دیگر، در درس ایشان به هیچوجه تقلب نمیکردند. دانشآموزان بهطور رسمی و علنی میگفتند ما اگر بتوانیم در کلاسهای درس معلمان دیگر تقلب میکنیم، ولی در کلاس آقای فلانی تقلب نمیکنیم.
تحلیل این ماجرا فرصت زیادی میخواهد، لیکن وقوف به آن در این مرحله بسیار ارزشمند و مهم است. باید بدانیم، میتوان بدون تقلب مدرسه را اداره کرد، کما اینکه بعضی از همکاران ما میتوانند ضمن حفظ اقتدار خود، کلاس خود را بدون تقلب اداره کنند.
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
ما چگونه میتوانیم در فضای مجازی بهتر زیست کنیم و بهتر معلمی کنیم؟ زیستبوم دیجیتال ویژگیهای خود را دارد و ما نیازمند کاربست دقیق خصوصیات آن هستیم. «تعاملیبودن» اصلیترین خصیصه آموزش دیجیتال است. چهار عرصه راهبری فرهنگ، فناوری و تعیین خطمشیها در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند برنامهریزی تعاملی دیجیتال هستند. دانشآموز آنچه را میخواهد، از آن کسی که میپسندد فرامیگیرد؛ آن هم در ساعت دلخواه خود و بسته به شرایط فکری و ذهنی خویش. این اتفاق بهطور طبیعی رخ میدهد. عرضه دانش بسیار متنوع و زیاد شده است و بهطور طبیعی رقابت علمی و مادی در این پهنه گسترش یافته است.
«تغییر موقعیت معلمی» خصیصه دیگر محیط دیجیتال است. معلم که در ذهن و چشم اکثر ما بهمثابه دانای کل تلقی میشود، تغییر کاربری و موقعیت یافته است. معلمان در دوران دیجیتال با مسائل جدیدی روبهرو هستند: الف) معلم اکنون بیشتر یک مشاور امین یا راهنمای مطالعه دقیق، یا یک برنامهریز توانا و ناصح باتجربه است. معلمان ضعیف بهسرعت و با شدت حذف میشوند. حذف معلم به معنی بیاعتبارشدن او و رفتارهایش در محیط آموزشی و تربیتی است. معلمان قوی نیز دیگر اعتبار خود را از تدریس چندکلاس درس در طول سالیان متمادی کسب نمیکنند؛ ب) معلمان قوی و محبوب در عرصههای آموزشهای مهارتی ممتازند و مورد توجه قرار میگیرند. مهارتهای فنی و غیرفنی ملاک برتری و امتیازدهی ذهنی و چشمی دانشآموزان به معلمان هستند. در پارهای از مدرسههای بنام امروز جهان و ایران، از حجم دانش صرف کاسته شده است و مهارتها، بسته به سن و موقعیت دانشآموز، آموزش داده میشوند. در سنین پایینتر، مهارتهای تربیتی نظیر مهار خشم، تقویت تفکر و آموزش پایهای هنر، و در سنین بالاتر، انواع روشهای تحقیق، اصول کار گروهی ابتدایی و پیشرفته و اصول تعاملات رفتار جمعی تمرین میشود. آموزش حقوق مادی و معنوی دنیای دیجیتال نیز یکی از وظایف معلمان و مدرسههاست.
«فناوری دیجیتال» رکن جدی آموزشوپرورش پیش روست. مدرسه و دانشآموز بدون اطلاع لحظهبهلحظه از فعلوانفعالات فناورانه نمیتوانند درست رفتار کنند. غیربومیبودن فرهنگ و سواد دیجیتال ایجاب میکند مسئولان ملاحظات بومیفرهنگی عصر جدید را بیشتر لحاظ کنند. مدرسهها، مدیران و معلمان گاهی با همین دغدغههای مهم و ارزشمند از سیر رشد و ترقی بازمیمانند. ما ناچاریم با رعایت توجهات مهم ارزشی و انگیزشی در دنیای دیجیتال پیشتاز باشیم. در این زمینه توجه به بار مالی تجهیز مدرسهها برای برخورداری و استفاده از دانش رایانه و سپس فهم ویژگیهای زیست عصر دیجیتال را نباید از نظر دور بداریم. مدرسه بهعنوان یگان عملیاتی دخیل در این تحول بزرگ، از حیث بار مالی با مشکلاتی روبهروست؛ از جمله هزینه سرسامآور تجهیز سختافزاری مدرسه؛ تغییرات کالبد فیزیکی مدرسه؛ حفظ مخاطب از طریق پایین نگهداشتن هزینههای مدرسه؛ جایگزینی معلمانی که توانایی حضور و بروز دیجیتال ندارند، با مربیان و فعالان پرانرژی آشنا با حوزه کار دیجیتال. این اتفاق حتماً بار مالی سنگینی دارد، چرا که امروزه متخصصان عرصه دانش رایانه و دیجیتال در بازار کسبوکار متقاضیان بسیار دارند. مقاومت طبیعی معلمان و روشها و ساختارهای پیشین را نیز نباید از نظر دور داشت.
یک تلقی غلط درباره زیست دیجیتال وجود دارد و آن اینکه برخی فکر میکنند ارتباطات مجازی متعلق به سن نوجوانی به بعد است. امروزه ضرورت تعلیم سواد رسانهای و سواد دیجیتال حتی از مهدکودکها احساس میشود. مدرسههای ابتدایی سراسر دنیا با مقوله تعلیم و تربیت دیجیتال درگیرند و این اتفاق در سنین پایین رخداده است. هوش مصنوعی، فضای مجازی، بسترها، دستگاههای متعددی که روز بهروز نو میشوند، دنیای دیجیتال و... زندگی متفاوتی را برای آینده بشر رقم میزنند. ما مجبوریم به کودکانی که همیشه والدین خود را گوشی به دست میبینند و رایانه کیفی یا رایانک برای این والدین از هر چیزی مهمتر است، ابعاد گوناگون این زندگی و عرصه را تعلیم دهیم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
لطفاً برای آشنایی بیشتر همکاران خود را معرفی کنید.
راستش هرگز خود را شایان سخن گفتن از خود نمیبینم؛ که هنوز معلمی هستم بسیار تشنه و خسته و در حسرت معلمی مانده، دانه و دام من همانا مدرسه و کلاس و مخاطبان پاکدلی هستند که در شدن و بودن من نقش بزرگی داشتهاند. من نخستین تجربه معلمی را در سالهای دور (1345 و 1346) در دوره «سپاه دانش» در روستای بدون آب و برق و جاده لدار (در بندپی بابل) در کلاسی چندپایه و مختلط از پاکترین فرزندان این مرز و بوم آزمودم. شیرینی همان تجربه بود که مرا به معرکه معلمی کشاند؛ یعنی معرکه عشق و هنر!
ما زاده شدیم عشق ورزیم
ورنه به پشیز تن نیرزیم
کودکان معصوم آن روز و دوستان امروز لداری من هنوز با من در ارتباطاند. گویی عشق آن سالها ما را تا ابد به هم دوخته است. در سال 1347 روستای بهشتآسای لدار را ترک کردم. در همان سال در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شدم و طی چند سال توانستم در محضر استادان بزرگی چون بدیعالزمان فروزانفر، محمدجعفر محجوب، حسینی، باهنر، زرینکوب و ... زانوی تلمذ به زمین بزنم، چنان که تا امروز سیمای تابناک آنها در قلب و روحم نقش بسته است. در سال 1351 با اشک حسرت از پایان یافتن دوره کارشناسی، دانشگاه تهران را ترک کردم و به دیار خود تبریز برگشتم و چون سپاهیگری را به رتبه نمونه تمام کرده بودم، به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمدم و بهعنوان راهنمای فرهنگی و معاون دانشسرای هنر آن روزگار مشغول خدمت شدم؛ اما تشنگی معلمی رهایم نمیکرد. به دنبال نوشیدن جرعههای بیشتری از علم، در کنکور 1352 شرکت نمودم و در رشته علوم تربیتی و اجتماعی دانشگاه تبریز پذیرفته شدم. همصحبتی با چهرههای برجستهای چون دکتر منوچهر مرتضوی، دکتر رفیعیان، دکتر ترابی طباطبایی و .. قدری مایه آرامش روحم شد. این مسیر نیز تا سال 1357 دوام یافت و آنگاه تصمیم گرفتم به کلاس، یعنی عشق دیرین خود، برگردم. با درخواست انتقالم به آموزشوپرورش موافقت شد و این اوج خواسته دل و جانم بود. از آن پس بود که باید بگویم گامبهگام «خام بدم، پخته شدم، سوختم». 17 سال در جایگاه سرگروهی استان آذربایجان شرقی با همه شیفتگان ادب در جایجای ایران آشنا شدم. اوج این آشنایی در کلاسهای بررسی کتب نظام جدید بود که به همت وزارت متبوع، همهساله به اجرا درمیآمد و در این کلاسها بود که با استادان بزرگواری چون دکتر محمدرضا سنگری، دکتر حسین داودی، دکتر حسن ذوالفقاری و دکتر قاسمپور مقدم و ... که مؤلفان کتب جدید بودند، آشنایی یافتم. چون یکی از فعالترین افراد آن کلاسها بودم بهعنوان عضو 30 نفر نهایی بررسی کتب ادبیات کشوری انتخاب شدم. در پی این تلاشها بود که در برگزاری دومین «مجمع زبان و ادبیات فارسی» در تبریز بهعنوان عضو هیئت علمی و اجرایی مجمع انتخاب شدم. در حاشیه آن مجمع بود که دکتر سنگری مرا به تشکیل نخستین «انجمن علمی معلمان ادبیات فارسی» در سطح کشور ترغیب نمودند و من در همان سال به اتفاق دوستانم اولین انجمن علمی معلمان را در تبریز تشکیل دادیم؛ از همان سال تا امروز من بهعنوان دبیر انجمن مشغول فعالیت بودهام. بنده در تشکیل اتحادیه انجمنهای علمی معلمان ادبیات کشور، به اتفاق دوستان سایر استانها نقش فعالی داشتم و سرانجام با جلب موافقت وزارتخانه و پیگیری قابل تقدیر دوستان عزیزم در استان مرکزی «اتحادیه انجمنهای علمی معلمان زبان و ادبیات فارسی» شکل گرفت و باز، با لطف و نظر دوستان، اینجانب بهعنوان اولین دبیر اتحادیه برگزیده شدم. حاصل اینکه، من، در طول قریب دو دهه گذشته، با استادان بزرگواری همچون دکتر علیاکبر کمالینهاد و ... کارهای شایسته و مفیدی را در ارتقای علمی همکاران در زمینه همایشهای ملی و استانی، مسابقات ادبی و هنری، و برگزاری کلاسهای کوتاهمدت کشوری به انجام رساندهایم.
از نظر شما، ویژگیهای معلم موفق چیست؟
به نظر من معلم موفق را با محک و میزان شاگردان موفق او میتوان شناخت. به عبارت دیگر، بهترین ملاک برای تعیین معلم موفق ادبیات، همانا میزان تغییرات مثبت رفتاری، روحی، اجتماعی، عاطفی، علمی و اخلاقی شاگردان او در پایان سال همنشینی آنهاست. معلم موفق با کشتن ترس از نمره در دل دانشآموزان، میتواند بذر صداقت و اعتمادبهنفس و ... را در دل شاگردان بکارد و آنها را به بودن و شدنِ زیباتر فرا خواند. معلم موفق یک عضو راهنما و ارشد کلاس و دوست بچههاست و هرگز خود را از آنان جدا نمیداند. پرسش و پاسخ و شرکتدادن شاگردان در بحثها و حفظ حرمت و شخصیت آنان را یک فرضیه میشمارد و بسیاری چیزهای دیگر که در این مختصر نمیگنجد.
مادر یارعلی به دیدنم آمد و در حالی که میگریست، از من خواست که پسر یتیمش را به کلاس راه دهم و من گفتم به شرط عذرخواهی و گذشت صنوبر، یارعلی را به کلاس راه میدهم و اینچنین شد. یارعلی را خواندم و به او گفتم: یارعلی! گیرم که صنوبر تو را بخشید؛ اما اگر خدای صنوبر نبخشد، اهل دوزخی. دوبین شدن او و خواهرانش به اختیار نبوده و تو به خداوند ایراد گرفتی. یارعلی سخت میگریست.
خدمت سربازیام تمام شد. دو سال از این ماجرا گذشته، نامهای به دستم رسید که صنوبر با خط خود مرا به عروسی دعوت کرده بود. با همه اشتیاق به لدار رفتم و معلوم شد داماد همان یارعلی شیطان، مبصر کلاس است. در فرصتی بهشوخی به یارعلی گفتم: پسر، دختر قحطی بود که صنوبر دوبین را گرفتی؟یارعلی در حالی که اشک در چشمش حلقه زده بود، گفت: «آقا یادتون هست که گفتید اگر خدای صنوبر نبخشد،...؟» یارعلی ادامه داد: «من در بانک کشاورزی بابل به عنوان نامهرسان استخدام شدم و دارم ادامه تحصیل میدهد، اما صنوبر واقعاً زن مطلوب من است. امیدوارم خدای صنوبر مرا ببخشد.» اینک یارعلی و صنوبر در تهران یک شرکت مهندسی را اداره میکنند و هنوز هم با من ارتباط دارند.
آثار شاخص خود را معرفی کنید.
بنده ضمن مقالات زیادی که در همایشهای ملی نوشتهام و انتشار یافته است، در برگزاری همایشهای ملی دومین مجمع زبان و ادب فارسی در سال 1377، مجموعه مقالات همکارانم را تحت عنوان «رهآورد1» و در همایش ملی بررسی کتاب زبان فارسی، مجموعهمقالات همکارانم در سال 1380، را تحت عنوان «رهآورد 2» و همینگونه مجموعهمقالات همایش ملی محرم عشق1 و محرم عشق2، در معرفی مولانا و اندیشههایش، و نیز علامهطباطبایی و اندیشههایش را تدوین نموده و منتشر کردم. در همایشهای ملی دیگر چون همایش قلم و نیز بزرگداشتهای نظامی و شهریار و پروین اعتصامی و ... آثاری را در طول سالهای خدمتم در انجمن معلمان استان منتشر کردم. در کنار اینها، مقالات ارزشمند سخنرانیهای ماهانه انجمن در مقایسه حافظ و شهریار را تحتعنوان «مرید و مراد1 و 2» در دو جلد کتاب انتشار دادم. بهعنوان مدیر مسئول مجله «ساقی معرفت» (فصلنامه انجمن) تاکنون 50 شماره آن را در سطح کشور انتشار دادهایم. آخرین کار قلمیام مجموعه دلسرودههایم است که تحت عنوان «دروا» در معرض نظر نقادی ارزشمند دوستداران قرار گرفته است.
اگر بهعنوان یک پیشکسوت سخنی و توصیهای با همکاران و نو معلمان دارید بیان فرمایید.
در سالهای بازنشستگی، همچنان در حسرت معلمی ماندهام. دوستان عزیز! کار آموزش یک خیابان دوطرفه است. اصولاً فعل آموختن یک فعل دووجهی است و به دو متمم نیاز دارد: «آموختن از کی و به کی». فراموش نفرمایید آنچه ما از نگاههای معصومانه و کاوشگر هزاران جوان تشنه میآموزیم، کمتر از آن چیزی نیست که به مخاطبان خود یاد میدهیم. اعتبار ما، شخصیت معلمی ما و ارزشهای فردی و الهی و اجتماعی ما، با هیچ صنفی قابل مقایسه نیست. عصمت معلمی از عصمت شاگردانمان به ما میرسد که به هیچ قیمتی قابلسنجش نیست. میدانم و میدانید که آنچه بهعنوان حقوق به من و شما میدهند، ارزش یک ساعت تدریس و حضور در برابر چشمان تشنه بودن و شدن جوانان و نوجوانان نیست. ما به هوای دیگری وارد کلاس میشویم و آن عشق به حضرت دوست و مهرورزی ماست. بنابراین هرگز مشکلات فردی خود را به مخاطبانمان سرایت ندهیم، دریغ از معلمی ماست که فریاد گرسنگی و واحسرتا سر دهیم.
ما به ناشادی خود شاد و بسی خرسندیم
که همه شادی ما بسته به شادانی دوست
در پایان از فرصتی که در اختیار این بنده ناچیز قرار دادید، صمیمانه سپاسگزارم.
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
نظرتان درباره کتابهای زبان و ادبیات فارسی و حسن و عیبهای آنها چیست؟
اگر بخواهم نظرم را بیتعارف و بیشائبه بگویم، تلاش مؤلفان کتب درسی با همه موانع و مشکلات، از جمله مشکلات ناشی از سلایق و فشارهای جنبی، قابلتحسین است؛ اما وقتی کتب ادبیات فارسی را ورق میزنیم، با فقدان انسجام موضوعی و عدم نظاممندی مواجه میشویم. کتابها روشمند نیست و دانشآموز در لابهلای مطالب و متونی درهمآمیخته از مطالب ناهمگون و بیهدف پیش میرود. بنده در سال 1373 مقالهای را با عنوان «از ادبیات چه میخواهیم؟» در نشریه ادبی گروههای استان آذربایجان شرقی منتشر کردم که بعداً در سال 1374 با تأیید وزارت متبوع و استقبال مؤلفان کتب درسی روبهرو شد. اما من امروز با گذشت 35 سال همان سؤال را دارم: ما از ادبیات چه میخواهیم که کتب درسی باید بر محور آن دانشآموزانمان را به حرکت درآورد؟ چه عاملی است که به «علوم پایه» ارزش بیشتری از «علوم انسانی» و بهویژه ادبیات بخشیده است؟ اگر نیمنگاهی به کتب فیزیک، شیمی و ... بیفکنیم، پاسخ خود را مییابیم. در این کتابها در نخستین صفحه علم فیزیک یا شیمی را تعریف میکنند و آنگاه فواید علمی و عملی آنها در زندگی را مطرح میسازند. دانشآموز هم با باور آن تعریف و فایده علمی آنها در زندگی، آن درسها را با اشتیاق و دقت دنبال میکند. اما کدام کتابِ ادبیات ما از ادب و فایده آن در زندگی سخن میگوید؟! همین عدم شناخت از ادبیات و فایده عملی آن، متون ما را بیحاصل و بیخاصیت میسازد. چه خوب است که کتب درسی ادبیات نیز با تعریفی جامع و شرح فایده آن همراه شود. اگر بگویند که ادب تعریف ندارد و گستره آن همه زندگی است و بنابراین ادبیات خود زندگی است و همه علوم دیگر در خدمت آن، میگویم چطور میشود که ما فروع را دودستی نه، که هزاردستی میچسبیم ولی به اصل زندگی اعتنا نمیکنیم؟ کتب درسی باید در نخستین صفحات، زندگی و ادب را تعریف کنند و مخاطب را به شناخت خود و زندگی در همه ابعادش راهنمون گردند. باید با درک اهداف عالی انسانی از آفرینش، به تألیف کتب و امواج روحبخش و نوازشگر زندگی بپردازیم و دانشآموزمان را برای جدال سخت در هیاهوی زندگی آماده کنیم و مهرورزان را به عشقورزی سوق دهیم. بدیهی است فرزندان ما باید برای امروز تربیت شوند، پس باید روشهای غیرمستقیم و تجارب عینی را در کتب درسی بگنجانیم. اهداف دوره متوسطه، آموزش تخصصهای زبانی و ادبی نیست، بلکه ضروریترین موضوعات زندگی باید به کتاب درسی راه یابد.
نظرتان درباره مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی چیست؟
آنچنان که از نام این مجله برمیآید، هدف مجله رشد، همانا تعالی و رشد فکری و علمی و تخصصی همکاران ماست و انصاف را باید گفت که در این مسیر کاملاً موفق بوده و از ارکان و منابع مورد استفاده معلمان میباشد؛ و جای خوشحالی است که مطالب آن دیکتهشده و ذوق گروهی خاص نیست و بیشترینه صفحات آن را اندیشه و قلم همکاران در برمیگیرد. رشد امروزه یکی از برجستهترین مجلات تخصصی حوزه ادبیات است. جای آن دارد که تشکر جانانهام را در همینجا از گردانندگان آن اعلام نمایم. خاطرم هست نخستین بار یکی از سرودههای بنده در این مجله در سالهای دور در صفحه معلمان شاعر، مایه فخر اینجانب گردید.
یکی از خاطرات بهیادماندنی دوران معلمی خود را ذکر کنید؟
زیباترین خاطرهام به دوران سربازیام در لباس سپاهی دانش در روستای دورافتاده «لدار» بندپی در مازندران برمیگردد. در کلاس چندپایه به دانشآموزان سوم ابتدایی چند کلمه داده بودم که در خانه جملاتی مناسب بسازند و در کلاس بخوانند. ربابه و صنوبر دو خواهر ولی بدون رعایت سنی همکلاس بودند. این دو خواهر بهطور مادرزادی دوبین بودند؛ یکی از کلمات مورد درخواست من، کلمه «درخشان» بود. هر دو خواهر یک جمله واحد نوشته بودند. وقتی اسم ربابه را خواندم که جملاتش را برای همکلاسیهایش بخواند، در ساختن جمله برای کلمه درخشان چنین خواند: «در خانه ما درخشان فراوان است.» گویا متوجه معنی درخشان نشده بودند. بچهها خندیدند و لحظاتی بعد از صنوبر که 15 ساله بود خواستم جملاتش را بخواند، او هم همین جمله «در خانه ما درخشان فراوان است» را تکرار کرد. من بهشوخی گفتم صنوبر چرا از روی هم نوشتید؟ نکند تقلب کرده باشید؟ در این لحظه مبصر بسیار باهوش، اما بسیار شیطان و حاضرجواب (یارعلی) دستش بالا رفت و با اجازه من چنین گفت: «آقای مدیر! صنوبر راست میگوید. آنها هفت خواهر و همه دوبین هستند و در خانه آنها درخشان فراوان است.» کلاس منفجر و از کنترل من خارج شد. صنوبر به حالت قهر از کلاس بیرون رفت و دیگر به مدرسه نیامد. یارعلی را به جهت این زباندرازی از کلاس و مدرسه محروم کردم. تلاش من برای برگرداندن صنوبر بیفایده بود. سخت به او و خواهرانش توهین شده بود و از مدرسه بیزار. مدتی گذشت.
جذابیت ریاضی در آموزش قرآن
کار و حرفه فعلی شما چقدر با ریاضی در ارتباط است؟ یعنی آشنایی با دانش ریاضی تا چه اندازه در کار شما اثرگذار است؟ مثالی بزنید.
کموبیش از کارهایی که در حل مسئله در ریاضی انجام دادهام، ایده میگیرم و کارم را بهتر و جذابتر ارائه میکنم. مثلاً در ریاضی برای سادهکردن کسرها، عددها را به عوامل اول آنها یا به عددهای سادهتر تبدیل میکنیم و بعد آنها را ساده میکنیم. ما به این نتیجه رسیدیم که در آموزش قرآن هم باید جملههای بلند و آیات طولانی را به کوتاهترین واحد تشکیلدهنده آنها، یعنی عبارتهای ساده و کوتاه معنیدار، تقسیم کنیم. البته در بیان مفاهیم قرآن هم از ریاضی بسیار میتوان کمک گرفت.
اصولاً در دوران مدرسه چقدر به مطالعه مباحث درسی اما غیر از کتاب درسی توجه داشتید و دنبال یادگیری از این طریق بودید؛ مثل کتاب یا مجله؟
به دلیل اینکه پدرم خودشان فرهنگی بودند و تعداد زیادی کتاب در کتابخانه منزل داشتند، یکی از تفریحاتم این بود که این کتابها را که در زمینههای متنوعی هم بودند، مطالعه میکردم و این کار کمک زیادی به من کرد تا در زمینههایی مثل زبان عربی و آشنایی با تفسیرهای گوناگون و ادبیات و تاریخ و غیره تقویت شوم، همچنین من از شاگردان آقای خسرو داودی بودم که در آن زمان سردبیر مجله رشد برهان بودند. از همان زمان با این مجله آشنا شدم و تا الان هم این مجله را دنبال میکنم و از مخاطبان آن هستم.
وقتی مجله رشد ریاضی برهان را ورق میزنیم، میبینیم مطالب متنوعی دارد؛ از سرمقاله تا مقالات علمی آموزشی، سرگرمی، گفتوگو و غیره. اصولاً هنگام مطالعه مجله، در وهله اول سراغ چه مطالبی میروید و چرا؟
برای من موضوع نوآوری و مقالات علمی آن جذابتر است و دوست دارم بدانم ریاضی در عرصه کاربردی چه تأثیراتی داشته است.
به نظر شما یادگیری از طریق مطالب مجله یا کتاب غیردرسی و منابع گوناگون، چه تفاوتی با یادگیری از طریق کتاب درسی دارد؟
معمولاً جذابیت مطالب در کتابهای غیردرسی بیشتر است، شاید به این خاطر که دانشآموز بهنوعی کتابهای درسی را مجبور است بخواند. ولی کتابهای غیردرسی را داوطلبانه انتخاب و با علاقه بیشتری مطالعه میکند. مثلاً من به شعر هم علاقه دارم و کتابهای شعر زیادی خواندهام. این سبب شده است که از دبیرستان تاکنون گاهی شعر هم سرودهام.
در دوران مدرسه وضعیت درس ریاضی شما چطور بود و معمولاً چه نمرههایی میگرفتید؟
من تقریباً همیشه نمرههایم 20 بود. البته زیاد درس نمیخواندم، ولی سعی میکردم در همان کلاس و زمان تدریس معلم، مطالب را فرابگیرم.
اگر دوست دارید، از یکی از معلمان درس ریاضی خودتان که در ایجاد علاقه شما به این درس نقش داشته است، یاد کنید.
البته همه معلمان بنده انسانهای شریفی بودند که از همه آنها تشکر میکنم، ولی جناب آقای خسرو داودی انگیزه و علاقه مرا به درس ریاضی بیشتر کرد. شاید علتش هم تشویقهایی بود که بجا و مناسب، بعد از حل تمرینها یا سؤالهایی که از ایشان میکردم، انجام میداد.
برخی این تصور را دارند که ریاضی درسی فرمولی و خشک است و خیلی در زندگی کاربرد ندارد. نظر شما چیست؟
بله، این تصور خیلی از دانشآموزان است. به نظرم شاید علتش این باشد که معلمان ریاضی مصداقهای عملی کاربرد ریاضی را به دانشآموزان یاد نمیدهند. در حالی که ریاضی کاربردهای فراوانی دارد. من در طراحی یا مشاوره برای تولید نرمافزارهای قرآنی و بیان مطالب و مفاهیم قرآن از ریاضی کمک میگیرم و این موضوع خیلی در رساندن منظور و پیامی که میخواهم به مخاطب منتقل کنم، تأثیر دارد.
چطور شد شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته مهندسی را انتخاب کردید و در ادامه علوم قرآنی را برگزیدید؟
خب چون رشته من ریاضیـ فیزیک بود، بهطور طبیعی در یکی از رشتههای مهندسی در دانشگاه مشغول تحصیل شدم. بعدها به دلیل اینکه حافظ کل قرآن بودم و به رشته علوم قرآن و حدیث علاقه داشتم، در این رشته تحصیلاتم را ادامه دادم. به نظرم هر دو رشته بسیار به من کمک کردند تا بتوانم در زمینه کاری موفق باشم.
نظرتان درباره مطالعه چیست؟ چه در دورانی که تحصیل میکنیم و چه در زمانی که دیگر کاری با درس و دانشگاه نداریم؟
به نظر من مطالعه برای انسان مثل غذای روح است. همانطور که جسم ما به غذا احتیاج دارد، روحمان هم به غذا نیاز دارد. یا به قول دیگر، مطالعه مثل بنزین است برای خودرو. همانگونه که خودرو بدون بنزین نمیتواند راه برود، انسان هم بدون مطالعه نمیتواند پیشرفتی داشته باشد.
آیا در طول دوران تحصیل هیچوقت به کسی درس هم دادهاید؟ منظورم بیشتر در حوزه ریاضی است. مثلاً به دوستانتان در یادگیری ریاضی کمک کنید یا در دانشگاه مباحثی را به دانشجویان و به دوستان یاد و آموزش بدهید.
قطعاً همینطور است. من در دوران تحصیل، چون درسم خوب بود، گاهی در درسها به همکلاسیها یا دوستان یا فامیل کمک میکردم و بهخصوص در ایام امتحانات به آنها تدریس میکردم. در دورانی که دانشجو بودم و بعد از آن نیز در بعضی مدرسههای تهران تدریس داشتم و خاطرات خوبی از آن دوران دارم. یکی از کارهای من در کلاس این بود که به نظرات دانشآموزان اهمیت میدادم و حتی گاهی اوقات آنها را روی تخته مینوشتم تا به کمک خودشان جمعبندی کنیم. بچهها این کار را خیلی دوست داشتند.
ریاضی علاوه بر کاربرد در زندگی میتواند جنبه تفریحی هم داشته باشد؟ مثل حل معما. شما چقدر در زندگی از جنبههای تفریحی آن استفاده میکنید و لذت میبرید؟
بله همینطور است. من بعضی وقتها با فرزندانم بازیهای ریاضی را انجام میدهم. با این کار هم ذهن آنها را فعال میکنم و هم مدتی مشغول بازی و تفریح میشوند.
شنیدهام یکی از ویژگیهای شما این است که مفاهیم قرآن را با زبان ریاضی برای شاگردان خود بیان میکنید. لطفاً در این زمینه توضیح بدهید.
مثلاً مفهوم آیه «انا لله و انا الیه راجعون» را میتوان مثلاً به حرکت یک مورچه در سطح یک کره تشبیه کرد که از بالای کره حرکت میکند و دور کره دور میزند و دوباره به همان جای خودش میرسد؛ البته با تجربه و آزمودگی بیشتری که ضمن این مسیر به دست آورده است. یا مفهوم «توبه» را میتوان با استفاده از دوربرگردانهای بزرگراهها توضیح داد. یا میتوان تعالیم دینی را به نرمافزار مسیریاب تشبیه کرد که بهترین راه رسیدن به مقصد را به انسان نشان میدهند.
همچنین میتوان مفهوم امام را به کسی تشبیه کرد که کنار راننده نشستهاست و از روی نرمافزار مسیریاب برای او توضیح میدهد که در شرایط موجود باید از کدام راه برود. این موارد براساس آن فرض است که راننده باید حواسش به رانندگی باشد و در یک مسیر پیچیده نیاز دارد که شخص کناردستی، مسیر را برای او توضیح دهد. البته لازم است چنین شخصی که کنار راننده مینشیند، هم به نقشهخوانی وارد باشد و هم شرایط فضای اطراف را بهخوبی بشناسد و تشخیص دهد. این است که میگوییم قرآن کتاب درسی است و بدون کمکگرفتن از معلمان معصوم نمیتوان بهره زیادی از آن برد. در واقع براساس آیه 64 سوره نحل و آیه 55 سوره مائده، این معلمان منحصربهفرد عبارتاند از پیامبر (ص) و جانشینان راستین ایشان و مثالهای دیگر.
از نکتههای جالب قرآن که به ریاضی ارتباط دارد برایمان بفرمایید.
نکتههای جالب در قرآن که به ریاضی ارتباط دارد زیادند و کتابهایی هم در این زمینه نوشته شدهاند. مثلاً خود تعداد آیات قرآن نکته ریاضی دارد. بنا بر قول مشهور، تعداد آیات قرآن 6236 آیه است و میتوانیم برای اینکه بچهها این عدد یادشان نرود، بگوییم 2 ضرب در ۳ میشود 6 و همینطور 3 ضرب در 2 هم میشود 6 و یک 2 و 3 را در وسط بنویسیم و در هر دو طرفش عدد 6 را بگذاریم. یا مثلاً تعداد کلمه دنیا در قرآن با تعداد کلمه آخرت برابر و 115 بار است. البته مهمتر از اینها، همانطور که اشاره شد، بیان مفاهیم والا و زیبای قرآن به زبان ریاضی است که این مفاهیم را شیرین و جذاب و امروزی میکند.
از صاحب برترین کتاب، یعنی قرآن، برایتان موفقیتهای روزافزون آرزومندیم.
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
⭕️ هشت شوال؛ سالروز تخریب بقیع توسط وهابیها
💢چهار روز پیش از اجرای مراسم تاجگذاری رضاشاه در ایران، روز ۳۱ فروردین ۱۳۰۵، عبدالعزیز ابن سعود، حاکم وهابی نجد، به مقابر مقدس بقیع و اماکن مذهبی دیگر در مکه و مدینه یورش برد و آنها را تخریب کرد.
💢 البته خبر این واقعه با چند ده روز فاصله از طریق روحانیون نجف و نه از مجاری دیپلماتیک به ایران رسید، با این حال فشار روحانیت و افکار عمومی برای مقابله به مثل با ابن سعود از نخستین ماه زمامداری رضاشاه به دولت و دربار وارد شد.
💢مستوفی الممالک رئیس الوزرا مجبور شد از طرف هیأت دولت بیانیه ای علیه ابن سعود و وهابیها صادر کند و رضاشاه هم تمام امور مرتبط با تعرض به بقاع متبرکه مکه و مدینه را به کمیسیون دوازده نفرهای تحت عنوان «کمیسیون دفاع حرمین شریفین» تفویض نمود. روابط سیاسی مابین ایران و حکومت ابن سعود تیره و تار شده بود و وزارت امور خارجه دست به دامان نمایندگان انگلستان شد تا بلکه از طریق آنها بتواند با فاجعه آفرینی حاکم نجد مقابله کند، اما تنها جوابی که از انگلیسیها می شنید این بود که «دولت انگلستان در مسائل مذهبی مسلمانان دخالت نمی کند»
💢بخشی از مقدمهی کتاب «روزشمار تاریخ معاصر ایران جلد ششم، سال ۱۳۰۵» چاپ موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
📸تصویر: عکسی از قبرستان بقیع که در سال ۱۲۸۶ شمسی توسط یک عکاس هندی ثبت شده است.
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
49.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوشبختی یعنی😊❤️🌸
نمونه ای از " جشن روزه اولی ها" که به همت مناطق آموزش و پرورش، فرهنگیان، والدین و گروه های جهادی دانشگاه فرهنگیان در سراسر استان فارس اجرا شد.
✳️روستای شول شهرستان زرقان✳️
➖➖➖➖➖
اداره کل آموزش و پرورش فارس
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
هدایت شده از کودکانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آموزش تصویری نحوه احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی
✅مجله خانوادگی خبری
خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ...
اخباری جالب
آنچه شما دوست دارید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@goldennews
#ایران #امام_زمان #خبر
هدایت شده از Ltms
🔴 نحوه پاکسازی دستگاه اندروید از بدافزارها
⚠️اگر از منابع نامعتبر برنامهای را دریافت و نصب کردهاید، لازم است دستگاه خود را به خاطر احتمال وجود بدافزار بررسی کنید.
⚠️اگر پیامکهای ورود به شاد، بدون اینکه خودتان اقدامی کرده باشید، برایتان ارسال میشود یا اگر علیرغم بستن دستگاه های فعال در تنظیمات شاد، مجددا شاهد ورود غیر مجاز دستگاههای ناشناس به حساب کاربریتان هستید، به احتمال قوی دستگاه شما آلوده به بدافزار است.
🔹برای بررسی و پاکسازی دستگاه تلفن اندرویدتان این آموزش را دنبال کنید:
1⃣ ابتدا وارد بخش تنظیمات شوید :
Settings➡️Apps
تنظیمات⬅️برنامهها
(در برخی مدلهای گوشی کمی متفاوت است)
2⃣ لیست برنامهها را مرور کنید و موارد مشکوک را حذف نمایید.
برای یافتن برنامههای مشکوک به مجوزهای دسترسی آنها(Apps permission) توجه کنید.
مثلا برنامهای که به پیامکهای شما دسترسی دارد باید مورد توجه باشد. (آموزش نحوه بررسی مجوزهای دسترسی قبلا در کانال قرار داده شده است)
‼️توجه : اگر قصد حذف برنامهای را دارید و حذف نمیشود، به احتمال قوی بدافزار است (در مورد برنامههای نصب شده توسط کارخانه سازنده دستگاه نیز این مسئله وجود دارد اما بدافزار نیستند)
⁉️برای حذف این برنامهها به یکی از روش های زیر باید اقدام نمایید:
الف- همانطور که قبلا آموزش داده شده است، وارد حالت ایمن (Safe Mode) دستگاه شوید. سپس مراحل 1 و 2 را انجام دهید.
پس از حذف برنامه مشکوک، گوشی را خاموش و روشن(Reset) نمایید.
ب- از مسیر زیر به بخش سرپرستی دستگاه بروید و دسترسی مدیریت برنامه مشکوک که قصد حذف آن را دارید غیر فعال(Deactive) نمایید.
Settings➡️Security and privacy➡️Other security settings➡️Device admin apps
تنظیمات⬅️امنیت و حریم خصوصی⬅️سایر تنظیمات امنیتی⬅️برنامههای مدیریت دستگاه
(در برخی مدلهای گوشی کمی متفاوت است)
سپس مراحل 1 و 2 را انجام دهید.
⚠️نکته: در بیشتر گوشیهای اندروید در بخش تنظیمات، برای سهولت در دسترسی به بخش های مختلف تنظیمات، قابلیت جستجو در بخش بالای صفحه به شکل یک ذرهبین وجود دارد که میتوانید از این قابلیت هم استفاده کنید.
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#معلم #ضمن_خدمت #آزمون
⬅️از منابع معتبر دریافت برنامههای اندروید علاوه بر گوگلپلی موارد زیر را میتوان نام برد:
✅ مایکت
https://myket.ir/
✅ کافه بازار
https://cafebazaar.ir/
✅ ایران اپ:
https://iranapp.me/
✅ فارسروید:
https://www.farsroid.com/
✅ چارخونه:
https://www.charkhoneh.com/
✅ Samsung Galaxy Store :
https://galaxy.store/t5443bqe0
✅ Huawei App Gallery:
https://appgallery.huawei.com/
🌐 البته مارکتهای اندروید دیگری نیز وجود دارد که میتوانید در موتورهای جستجوگر آنها را مشاهده کرده و با
✅مجله خانوادگی خبری
خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ...
اخباری جالب
آنچه شما دوست دارید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@goldennews
#ایران #امام_زمان #خبر
46850871244124.pdf
555K
چرا در دوره تحصیل باید به شغل و اشتغال فکر کنیم؟
اداره مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در بروشور پیوستی به این سوال شما پاسخ می دهد. موفق باشید.
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#معلم #ضمن_خدمت #آزمون
46850863724952.pdf
873.2K
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
46850870208811.pdf
246.3K
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
46850874277515.pdf
1.47M
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
۸ شوّال هست😭 سالروز تخریب قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام
💎در این روز در سال ۱۳۴۳ هـ قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. [۱]
🔹آنان علاوه بر قبور مطهّر ائمه ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از :
🔻قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام
🔻قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام
🔻قبر مطهر حضرت امّ النبین علیها السلام
🔻قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله
🔻قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام
🔻قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله
🔻قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و
🔻قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله.
🔹وهابیان در سال ۱۳۴۳ هـ در مکّه گنبدهای قبر؛
🔻حضرت عبدالمطّلب علیه السلام
🔻 ابی طالب علیه السلام
🔻 خدیجه علیها اسلام
🔻و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند.
🔻در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند.
🔻در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند.
🔻در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهّر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند.
🔻قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند.
🔻در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند.
سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. [۲]
📖[۱] مستدرک سفینة البحار ،ج۶، ص ۶۶
📖[۲] کشف الارتیاب ،ص ۷۷
#تخریب_قبور_ائمه_بقیع
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
◉━━━━━━─────🇮🇷
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
◉━━━━━━─────🇮🇷
📖 #حدیث_روز | مال اندوزان، با آن كه زندهاند، مردهاند و اهل علم، تا دنيا هست زندهاند. پیکر هایشان از ميان میرود، امّا يادشان در دلها هست.
امام علی (ع)
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
46868886693819.mp3
2.54M
🥳🎉سرود منتخب هفته معلم
کم کم داریم به روز و هفته معلم نزدیک میشیم🤩💡🖐️
معلمای عزیز پیشاپیش روزتون مبارک🖐️🤩
قدردان زحماتتون هستیم❤️🌷
#سرود_با_کلام
#معلم
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
◉━━━━━━─────🇮🇷
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم