🔰تأثیر پرداختن به دانشهای دیگر در فهم قرآن🔰
گاه این طور برداشت میشود که [برای فهم درست قرآن] نه باید فلسفه و عرفان خواند و نه علم دیگری،
در حالی که هرچه این دانشها را بخوانیم به واقعیت قرآن نزدیکتر میشویم؛ ولی همۀ آنها باید در ظل قرآن شکل بگیرد و باید به قرآن تطبیق داده شوند. خود قرآن تشویق به علم کرده است، به همین دلیل دنبال علم میرویم؛ همین طور تعقل و همین طور شهود.
هیچگاه این طور نیست که دستاوردهای عقل و شهود در برابر قرآن قرار گیرد. قرآن سراسر دارای عصمت و صدق است. تلقی باید درست شود که قرآن کلام الله است و کفوی ندارد. در باب علوم هم قرآن میزان میشود.
اگر این طور شود قرآن دارای عمقهای بیانتهاست. این همان است که در روایات آمده که برای قرآن بطنی است و برای بطن آن نیز بطنی.
(منبع: سایت وی درس)
#استاد_یزدان_پناه
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک
1⃣ جزا نفس عمل است ⬅️ «هل يجزون الا ما كانوا يعملون».
2⃣ قيامت با تو است، نه در آخر طول زمانى. رسول الله صلى الله عليه و آله به قيس بن عاصم فرمود: «ان مع الدنيا آخرة»
3⃣ ملكت با عالم ملك است و خيالت با عالم مثال و عقلت با عالم عقول. ⬅️ قابل حشر با همهاى و داراى سرمايه كسب همه.
صادق آل محمد صلى الله عليه و آله فرمود: «ان الله عز و جل خلق ملكه على مثال ملكوته و اسس ملكوته علی مثال جبروته ليستدل بملكه على ملكوته و بملكوته على جبروته.»
🔸درست بخوان و درست بدان.🔸
✔️سفرنامه معراج رسول صلى الله عليه و آله شرح اطوار بشر است.
4⃣ انسان چون با اصل خود انس گرفت، آن مىشود.
5⃣ تا گم نشدى چيزى در تو پيدا نشود.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain
#مراتب_تجلی_حق
قسمت بیست و چهارم
🌸🍃تمام زنها از لحاظ #حقيقت از سنخ گوهر مرداناند؛
🌸🍃نظير آنچه كه درباره رسول اكرم صلي الله عليه وآله تعبير شده است كه:
✨«لقد منّ اللَّه علي المؤمنين اذ بعث فيهم رسولاً من أنفسهم؛ خداوند منت نهاد بر مؤمنين آنگاه كه در ميان آنها پيامبري از خودشان برانگيخت و...» (آل عمران_۱۶۴)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت بیست و سوم
🇮🇷از میان همهی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که بهپاخاسته و انقلاب کردهاند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و بهجز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند.
🇮🇷امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همهی وسوسههایی که غیر قابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است.
🇮🇷درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود.۱۳۹۷/۱۱/۲۲
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
#جایگاه_بانوان_در_کلام_رهبری
📍اگر بخواهیم یک قضاوتی را مطرح کنیم، آن قضاوت این خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی توانسته است به قلهای دست پیدا کند که عبارت است از⬅️ پرورش زنانِ
🔶فرزانه
🔶و صاحب اندیشه
🔶و صاحب رأی و نظر در ظریفترین و حساسترین مسائل یک جامعه...
📍مسئلهی زن - که امروز در دنیا باید به عنوان «بحران زن» آن را نامید - یکی از اساسیترین مسائل هر تمدنی، هر جامعهای و هر کشوری است. در این مورد، شما (بانوان نخبه) توانستهاید به ریزهکاریهائی، به دقتهائی، به سرفصلهای مهمی دست پیدا کنید و دربارهی این مسئله بیندیشید.
♦️بنابراین آن قضاوت این شد که جمهوری اسلامی به یک قلهای دست یافته است که ای بسا بسیاری از کشورهای عالم به آن دست نیافتهاند.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
#طینت_پاک
قسمت بیست و چهارم
🍂 کسی که غرق مادّه میشود، روحش نیز مادّی میشود.
🍀 روح مجرّد است ولی آثار مادّی را به خودش میگیرد.
🍂 روح به هر سمت رو کند به همان شکل در میآید و این خاصیّتِ نفس است؛ یعنی به هر سمت میرود، همانطور میشود.
🍀 انسان وقتی با دوست بد همنشین است، احوال دوست بدش را میگیرد. با هر کس هست، همان حالت را می گیرد.
❗️حتّی الان بعضی میگویند منطقههای بی آب و علف در روح برخی مردم آنجا اثر دارد، حتی در نوعِ رفتارشان نیز اثرگذار است.
🍂پس حتّی طبیعت که مانند انسان سخن نمیگوید، بر ما تأثیر گذار است. خاصیّت روح این است.
♦️🔶پس کسی که غرقِ مادّه و شهوت باشد، كلّاً روحش زمینی و مادّی است.🔶♦️
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰راهکار تقویت اراده🔰
1⃣ گاهی ممکن است یک خانم به اقتضای شئونات زندگی و خانواده با وجود علاقه به فهم عمیق دین، عزمش کم شود اما با برنامهریزی میتواند مدیریت کند.
✅ در برنامهریزی باید واقعیت زندگی را مد نظر قرار داد و برنامه را به گونهای تنظیم کرد که در حد توان و شدنی باشد. اگر برنامه متناسب نباشد و توان انجامش نباشد، انسان را دچار فشار روحی میکند. برنامه باید بر اساس واقعیتها باشد.
مثلا اگر خانمی فقط هفتهای دو فایل صوتی گوش دهد، بسیار تاثیرگذار است و عملا دائم با این مباحث در ارتباط است.
✅ پس برای تدوام برنامه علمی ⬅️ برنامه درستی داشته باشید.
2⃣ هم چنین معامله و تعامل سلوکی داشته باشید؛ یعنی آن چه که تحصیل میکنید، سر سفره تعامل با خدا بیاورید.
✅ داشتن برنامه و معامله سلوکی در زندگی، از هر جهت سود است؛برنامهای هرچند کوتاه اما مستمر، حتی هفتهای یک جلسه، بسیار راهگشا است.
مثلا با جان و دل به فرزند خدمت کردن؛ همه مادران به طور غریزی محبت به فرزند دارند و به همین دلیل به او خدمت میکنند، اما اگر مادری نیت کند و بگوید خدایا چون تو دوست داری به فرزندم خدمت میکنم، کار همان کار است اما آثار بسیار شریفی دارد.
بحثهایی که در زمینه عمل ( در درس عرفان در وادی عمل) بیان گردید، سرمایه است.
مادر _ که زمینه برایش فراهم است و همیشه با جان و دل، کار میکند._ اگر یاد بگیرد هرچه بتواند خالصتر کار کند، ⬅️ همه کارهایش تعامل با خدا شود و بگوید خدایا به خاطر تو این کار را انجام میدهم. ⬅️ این تعامل سلوکی، بسیار موثر و پیشبرنده است.
✔️ لازمه داشتن چنین تعاملی، شنیدن صحبتهای عالی است، بحثهای عرفان در وادی عمل را گوش کنید و در زندگی خودتان بیاورید.
مساله این است که ما هم باید بشنویم و هم در زندگیمان بیاید. باید یاد بگیریم که حرف بشنویم و در زندگی بیاوریم. بعضی از نکات فقط دو کلمه است اما ⬅️ «عمر انسان آباد میشود.»
✅هفتهای یک بار، مباحث سلوکی را بشنوید.
توجه داشته باشید که:
🔻همیشه کار سلوکی باید همراه عقل باشد.🔻
اساسا در شریعت، سلوکی که با عقل و شریعت همراه نباشد، سودی ندارد و سلوکِ همراه با شریعت، ارزشمند است.
🔺سلوک باید با واقعیات زندگی و تمام شئون آن تناسب داشته باشد.🔺
#استاد_یزدان_پناه
#نشست_خواهران_دوره_ملاصدرا_با_جناب_استاد
https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک
6⃣ تا بيننده و گيرنده نشدى، انسان نيستی!
7⃣انسان كارخانه و دستگاهى است كه هم از عوالم ملك عكس بردارى مىكند و هم از ملكوت؛ اولى را بالا مىبرد و دومى را تنزل مى دهد؛ بى تجافى و همه را در گنجينه سرش و عيبه غيبش درج مى كند. درست بنگر تا به حقيقت كريمه « لاكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم» برسى!
8⃣ بينشم از «تن» نيست كه ديگر جانوران و رستنىها و هرچه را آخشيج است در آن انبازند؛ از روانى است كه از آنِ «من» است؛ پس نه تن جاى روان است و نه روان، جاى تن و گرنه در اندازه او بودى و دانستى كه نيست: «تن بر خاك است و روان بر فراز خاك.» ⬅️ اين سخن كوتاه، در نزد دانا، بسيار بلند است.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain
#مراتب_تجلی_حق
قسمت بیست و پنجم
🌿منشأ گرايش مرد به زن و آرميدن مرد در سايه انس به زن همانا #مودت و #رحمتي است كه خداوند بين آنها قرار داده و اين مودت الهي و رحمت #خدايي غير از گرايش غريزي نر و ماده است كه در حيوانها نیز موجود است، و در قرآن كريم از گرايش شهوي حيوان ها به عنوان آيه الهي ياد نشده و روي آن اصراري ديده نمیشود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اشراف_فلسفی
❓سوال:
🔍جناب استاد از نگاه شما چه مقدار از فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را بخوانیم به فلسفه اشراف پیدا کنیم؟ لزوما باید فیلسوف شویم؟
🖍پاسخ جناب استاد:
📍لزومی ندارد فیلسوف شوید، بلکه اگر فلسفه را بتوانید بفهمید، خوب است.
به عبارت دیگر بعضی از پستوهای فلسفی را بدانید به این معنا که مبنای اندیشه مشربهای فلسفی را به دست آورید، هر چند که مبنا را بیان نکرده باشند.
همین که بدانید مثلا این مکتب فلسفی، بر اساس این مبنا، چنین اندیشهای دارد و این مبنا مقابل مبنای آن مکتب است، حتی اگر به مبانی تصریح نشده باشد، خوب است.
اما لزومی نیست که محقق به معنای فیلسوف باشید.
همین که اشراف داشته باشید، در حل متون و دیدگاههای فلسفی توانمند میشوید در غیر این صورت، فقط لب تر کردن است.
📍اگر میخواهید کار فلسفی جدی، مفید و عمیق داشته باشید، باید فلسفه را خوب بخوانید.
در هر علمی، تمام مطالب، قابل استفاده نیست. ممکن است علاوه بر مطلب، حواشی بسیاری نیز وجود داشته باشد که چون ما تمام مباحث را میخوانیم، میتوانیم تصمیم بگیریم کدام قسمت به بحث ما میخورد و کدام نمیخورد، به همین دلیل باید مباحث فلسفی را خوب بخوانید.
به عنوان مثال بحث نفس که در اشارات میخوانید، در هستی شناسی کاربرد دارد. بحث معرفت شناسیِ برهان شفا، از مباحث بسیار کاربردی و قابل استفاده است و باید آن را جدی بگیرید.
(پیاده سازی: خانم مدملی)
#استاد_یزدان_پناه
#نشست_خواهران_دوره_ملاصدرا_با_جناب_استاد
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
قسمت بیست و چهارم
🔰 فصل پنجم🔰
محافظت عبادت از تصرف شیطان
💠در قسمت قبل گفتیم که قلب و روح، غذایی دارند. هر يك از اين غذاها اگر
🔸از تصرّف شيطان خالص باشد
🔸و با دست ولايت مآبى رسول ختمى و ولىّ اللّه اعظم صلوات اللّه عليهما و آلهما فراهم آمده باشد،
⬅️ این روح و قلب:
🔹 از آن تغذّى میکند
🔹و به كمال لايق انسانيّت و معراج قرب إلى اللّه نائل میشود.
✔️ خلوص از تصرّف شيطان، كه مقدّمه اخلاص است، حقيقتا حاصل نمی شود مگر آن كه:
🔻سالك در سلوكش #خدا_خواه شود.
🔻و خودخواهى و خود پرستى را، كه منشأ تمام مفاسد و امّ الأمراض باطن است، زير پا نهد.
🔺و اين حقیقت، به تمام معنى در غير انسان كامل و به تبع او در خلّص أولياء عليهم السلام و ديگر اشخاص ميسور نيست.
ادامه دارد...
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_استاد
♦️ روش های گوناگون اشراف به مباحث علمی♦️
در هر درسی باید به گونهای ویژه، توانمند شد:
۱) در ریاضیات: ابتدا استاد توضیح کوتاهی میدهد، سپس دانشپژوه مطلبی ارائه میکند و در ادامه، استاد مطلب صحیح را میگوید.
مثلاً در اصول اقلیدس صورت ها را میگوید، شکلها را خودشان مطالعه و بیان میکنند.
این روش سقراط است که میگفت: مادرم قابله بود و من قابلگی افکار را میکنم.
۲) در بسیاری از دروس باید آنچه میخوانید، گوش کنید، بنویسید و ترجمه و شرح کنید.
اگر حرف مبهمی بود، تفصیل و شرح آن را در سایر کتابها بیابید.
با مطالعه صفحه به صفحه، آشنایی بیشتری با کتابها و مقالات پیدا میکنید.
۳) گاهی ممکن است با مقالهای برخورد کنید، میتوانید یکی از مطالب آن را تا شفاف شدن تمام جوانب موضوع،پیگیری کنید.
✅ این روش، طولانی است ولی بسیار عالی است و کمکم مقالههای خوبی میتوانید بنویسید.
#استاد_ناییجی
درس اشارات، تیر ماه ۹۸، دوره ملاصدرا
https://eitaa.com/madresehbagherain
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت بیست و چهارم
🇮🇷ما چه کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینههای تاریخی، با این میراث، با این تجربهی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه بهوجود آمد -همهی اینها را در کنار هم قرار بدهیم- بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟
🇮🇷چون هدف این است دیگر؛
🇮🇷هدف، ایجاد یک حاکمیّت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعهی مورد نظر و آرمانی اسلام تبدیل کند؛ ما دنبال این هستیم.
🇮🇷ما میخواهیم کشور خودمان -در درجهی اوّل، حالا بحث کشورهای دیگر و مسائل بینالمللی و جهانی را نمیکنیم- یک کشوری بشود که به آن خطوط آرمانی اسلام برسد؛ که این خطوط آرمانی یک چیز مطلوب و شیرینی برای هر انسان متفکّری است؛
🇮🇷 یعنی هرکسی که بنشیند فکر کند، مطالعه کند، از این وضع آرمانی جامعهی اسلامی لذّت میبرد؛
🇮🇷جامعهای که در آن
🔸هم علم هست،
🔸هم پیشرفت هست،
🔸هم عزّت هست،
🔸هم عدالت هست،
🔸هم قدرت مقابلهی با امواج جهانی هست،
🔸هم ثروت هست؛
♦️🔸ما به این میگوییم تمدّن نوین اسلامی🔸♦️
🇮🇷میخواهیم کشورمان به اینجا برسد.
🇮🇷دانشگاه در این زمینه چه نقشی میتواند ایفا کند و چهکار باید بکند؟
🇮🇷اوّلا نقشآفرینی دانشگاه لازم است.
🇮🇷ثانیاً سؤال این است که: چه باید کرد؟ ما چهکار کنیم که بتوانیم به اینجا برسیم؟
🇮🇷 اینها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد؛ من فقط میخواهم این را تذکّر بدهم که
1⃣دانشگاه ما روی این فکر کند.
2⃣شما بهعنوان مدیران دانشگاهها و مسئولان دستگاه آموزش عالی کشور ⬅️
🔹روی این فکر کنید؛
🔹مسئولیّت دانشگاه را بر این اساس قرار بدهید؛
🔹برنامهها را بر این اساس بریزید که دانشگاه با این سوابقی که گفته شد، با این ریشهی عمیق تاریخی که گفته شد، با این آزمون بزرگی که از خودش در انقلاب نشان داد، این دانشگاه چه نقشی میتواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آنچنان جامعهای و آنچنان ایرانی؟
🇮🇷 روی این باید فکر کنید؛ یعنی همهی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.۱۳۹۴/۰۸/۲۰
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain