#اشراف_فلسفی
❓سوال:
🔍جناب استاد از نگاه شما چه مقدار از فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را بخوانیم به فلسفه اشراف پیدا کنیم؟ لزوما باید فیلسوف شویم؟
🖍پاسخ جناب استاد:
📍لزومی ندارد فیلسوف شوید، بلکه اگر فلسفه را بتوانید بفهمید، خوب است.
به عبارت دیگر بعضی از پستوهای فلسفی را بدانید به این معنا که مبنای اندیشه مشربهای فلسفی را به دست آورید، هر چند که مبنا را بیان نکرده باشند.
همین که بدانید مثلا این مکتب فلسفی، بر اساس این مبنا، چنین اندیشهای دارد و این مبنا مقابل مبنای آن مکتب است، حتی اگر به مبانی تصریح نشده باشد، خوب است.
اما لزومی نیست که محقق به معنای فیلسوف باشید.
همین که اشراف داشته باشید، در حل متون و دیدگاههای فلسفی توانمند میشوید در غیر این صورت، فقط لب تر کردن است.
📍اگر میخواهید کار فلسفی جدی، مفید و عمیق داشته باشید، باید فلسفه را خوب بخوانید.
در هر علمی، تمام مطالب، قابل استفاده نیست. ممکن است علاوه بر مطلب، حواشی بسیاری نیز وجود داشته باشد که چون ما تمام مباحث را میخوانیم، میتوانیم تصمیم بگیریم کدام قسمت به بحث ما میخورد و کدام نمیخورد، به همین دلیل باید مباحث فلسفی را خوب بخوانید.
به عنوان مثال بحث نفس که در اشارات میخوانید، در هستی شناسی کاربرد دارد. بحث معرفت شناسیِ برهان شفا، از مباحث بسیار کاربردی و قابل استفاده است و باید آن را جدی بگیرید.
(پیاده سازی: خانم مدملی)
#استاد_یزدان_پناه
#نشست_خواهران_دوره_ملاصدرا_با_جناب_استاد
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
قسمت بیست و چهارم
🔰 فصل پنجم🔰
محافظت عبادت از تصرف شیطان
💠در قسمت قبل گفتیم که قلب و روح، غذایی دارند. هر يك از اين غذاها اگر
🔸از تصرّف شيطان خالص باشد
🔸و با دست ولايت مآبى رسول ختمى و ولىّ اللّه اعظم صلوات اللّه عليهما و آلهما فراهم آمده باشد،
⬅️ این روح و قلب:
🔹 از آن تغذّى میکند
🔹و به كمال لايق انسانيّت و معراج قرب إلى اللّه نائل میشود.
✔️ خلوص از تصرّف شيطان، كه مقدّمه اخلاص است، حقيقتا حاصل نمی شود مگر آن كه:
🔻سالك در سلوكش #خدا_خواه شود.
🔻و خودخواهى و خود پرستى را، كه منشأ تمام مفاسد و امّ الأمراض باطن است، زير پا نهد.
🔺و اين حقیقت، به تمام معنى در غير انسان كامل و به تبع او در خلّص أولياء عليهم السلام و ديگر اشخاص ميسور نيست.
ادامه دارد...
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_استاد
♦️ روش های گوناگون اشراف به مباحث علمی♦️
در هر درسی باید به گونهای ویژه، توانمند شد:
۱) در ریاضیات: ابتدا استاد توضیح کوتاهی میدهد، سپس دانشپژوه مطلبی ارائه میکند و در ادامه، استاد مطلب صحیح را میگوید.
مثلاً در اصول اقلیدس صورت ها را میگوید، شکلها را خودشان مطالعه و بیان میکنند.
این روش سقراط است که میگفت: مادرم قابله بود و من قابلگی افکار را میکنم.
۲) در بسیاری از دروس باید آنچه میخوانید، گوش کنید، بنویسید و ترجمه و شرح کنید.
اگر حرف مبهمی بود، تفصیل و شرح آن را در سایر کتابها بیابید.
با مطالعه صفحه به صفحه، آشنایی بیشتری با کتابها و مقالات پیدا میکنید.
۳) گاهی ممکن است با مقالهای برخورد کنید، میتوانید یکی از مطالب آن را تا شفاف شدن تمام جوانب موضوع،پیگیری کنید.
✅ این روش، طولانی است ولی بسیار عالی است و کمکم مقالههای خوبی میتوانید بنویسید.
#استاد_ناییجی
درس اشارات، تیر ماه ۹۸، دوره ملاصدرا
https://eitaa.com/madresehbagherain
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت بیست و چهارم
🇮🇷ما چه کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینههای تاریخی، با این میراث، با این تجربهی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه بهوجود آمد -همهی اینها را در کنار هم قرار بدهیم- بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟
🇮🇷چون هدف این است دیگر؛
🇮🇷هدف، ایجاد یک حاکمیّت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعهی مورد نظر و آرمانی اسلام تبدیل کند؛ ما دنبال این هستیم.
🇮🇷ما میخواهیم کشور خودمان -در درجهی اوّل، حالا بحث کشورهای دیگر و مسائل بینالمللی و جهانی را نمیکنیم- یک کشوری بشود که به آن خطوط آرمانی اسلام برسد؛ که این خطوط آرمانی یک چیز مطلوب و شیرینی برای هر انسان متفکّری است؛
🇮🇷 یعنی هرکسی که بنشیند فکر کند، مطالعه کند، از این وضع آرمانی جامعهی اسلامی لذّت میبرد؛
🇮🇷جامعهای که در آن
🔸هم علم هست،
🔸هم پیشرفت هست،
🔸هم عزّت هست،
🔸هم عدالت هست،
🔸هم قدرت مقابلهی با امواج جهانی هست،
🔸هم ثروت هست؛
♦️🔸ما به این میگوییم تمدّن نوین اسلامی🔸♦️
🇮🇷میخواهیم کشورمان به اینجا برسد.
🇮🇷دانشگاه در این زمینه چه نقشی میتواند ایفا کند و چهکار باید بکند؟
🇮🇷اوّلا نقشآفرینی دانشگاه لازم است.
🇮🇷ثانیاً سؤال این است که: چه باید کرد؟ ما چهکار کنیم که بتوانیم به اینجا برسیم؟
🇮🇷 اینها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد؛ من فقط میخواهم این را تذکّر بدهم که
1⃣دانشگاه ما روی این فکر کند.
2⃣شما بهعنوان مدیران دانشگاهها و مسئولان دستگاه آموزش عالی کشور ⬅️
🔹روی این فکر کنید؛
🔹مسئولیّت دانشگاه را بر این اساس قرار بدهید؛
🔹برنامهها را بر این اساس بریزید که دانشگاه با این سوابقی که گفته شد، با این ریشهی عمیق تاریخی که گفته شد، با این آزمون بزرگی که از خودش در انقلاب نشان داد، این دانشگاه چه نقشی میتواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آنچنان جامعهای و آنچنان ایرانی؟
🇮🇷 روی این باید فکر کنید؛ یعنی همهی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.۱۳۹۴/۰۸/۲۰
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
#ضرورت_خواندن_متون_فلسفی
❓چرا باید متون فلسفی گذشته مانند اسفار و اشارات را بخوانیم؟
🔎برای تحصیل درست، باید کتبی مانند اشارات و اسفار خوانده شود. یقین بدانید برای کار #تحقیقی باید این متنها را بخوانید.
🖌راه بهتری برای فیلسوف شدن، خواندن متون است. برخی میگویند برای فیلسوف شدن باید #فکر کنیم. ما نمیگوییم فکر نکنید اما فکر کردن، سرمایه میخواهد. سرمایه فکر فلسفی، اسفار و اشارات است.
📖ما برای فکر کردن، نیازمند سرمایه فکری افراد قدری مانند ابن سینا و ملاصدرا هستیم.
📝اگر قرار است به سطح بالایی از اندیشه برسیم و نظری در برابر فلاسفه بزرگ داشته باشیم، باید با دانستن افکار آنها، ورزیدگی فکری پیدا کنیم و بر آثار این فلاسفه مسلط باشیم.
🖌به عبارت دیگر سرمایه فکری، هم #فکر و هم #مبانی فکری ما را درست میکند و به همین دلیل است که میگوییم باید این متنها را خواند و سرمایه فکری بدست آورد.
#استاد_یزدان_پناه
#نشست_خواهران_دوره_ملاصدرا_با_جناب_استاد
https://eitaa.com/madresehbagherain
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
#توحید
🌸معنی علم یعنی نبوت؛ نه علم رسمی که صنعت است و به نام علم نامیده شده است.
☘معنی عالم یعنی نبی ⬅️ نبوت یعنی چراغی که به ماورای طبیعت می تابد:
⬅️و خدا را می بیند.
⬅️و خدا را می شنود.
⬅️و خدا را می فهمد.
✅ مولانا:
🔅خرده کاریهای علم هندسه
یانجوم وعلم طب وفلسفه
🔅که تعلق به همین دنیستش
ره به هفتم آسمان برنیستش
🔅این همه علم بنای آخورست
که عماد بود گاو و اشتراست
🔅بهراستبقای حیوان چند روز
نام آن کردند این گیجان رموز
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
#مهر_جانان
https://eitaa.com/madresehbagherain
#طینت_پاک
قسمت بیست و پنجم
❄️یکی از فلسفههای این که گفته میشود بهشت، بالا قرار میگیرد و جهنم، پایین، این است که:
💧روح پاک، به عالمِ نور جذب میشود و روح ناپاک، به ماده جذب میشود و اینسویی است.
🔥اگر بخواهید الآن جهنّمیان را نگاه کنید، میبینید روی همهشان به سمتِ اين طرف هست. اينسویی هستند.
🔥وقتی اينسويی است يعنی همهشان پایین قرار میگیرند. ⬅️ و وقتی پایین قرار میگیرند، یعنی همینجا سجّین میشود..
🔥 توضیحاتی که در قرآن در مورد سجّین آمده است این است.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/madresehbagherain
#مراتب_تجلی_حق
قسمت بیست و پنجم
🌴نگرش اسلام به زن و تنظيم حقوق او و اين كه حيثيت وي جنبه #حق_اللَّه دارد؛ نه حق الناس و هتك حُرمت او براي احدي روا نيست و همگان موظف به پاسداري از #مقام_زن هستند، در خلال احكام ديني مشهود است.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain
#ضرورت_حضور_بانوان_در_کار_فلسفی
شما خانمها باید تمام تلاشتان برای فلسفه و فهم آن انجام دهید.
ما احتیاج داریم به یک نسل از بانوانی که در فلسفه تبحر داشته باشند؛
زیرا برخی ریز بینیها و ظرایفی وجود دارد که شما بانوان به آن میرسید.
#استاد_ناییجی
(درس اشارات، مرداد ۹۸)
https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک
9⃣ از خاموشى، گفتار زايَد و از انديشه، كردار!
🔟 آنچه در احوال و اطوار سالك در خواب و بيدارى عائدش مىشود، ميوههايى است كه از كمون شجره وجودش،
بروز مىكند.
1⃣1⃣ گرسنگى و تشنگى، دائند (بیماری و مرض) و غذا و آب، دوا؛ دوا را تا چه اندازه بايد خورد؟
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_ناب
#نکته_فلسفی
#کتاب_شناسی_صدرا
به این نکته توجه کنید که صدرا در کتابهایش عباراتی مشابه هم میآورد. نوع کتابهای ایشان، به حسب ترتیبشان برای ما اهمیت دارد و این عبارات مشابه، معنادار است.
ملاصدرا با توجه، به دنبال بیان نکاتی است؛
🔸گاهی تعبیری را مختصر تغییر میدهد. مثل اینکه قلم را کمی بهتر میکند.
✅در کار ملاصدرا به این نکته توجه کنید.
🔸گاهی مطلبی را گفته که از قرائن مشخص میشود که در چهل یا پنجاه سالگی است، دوباره در شصت سالگی، آن را با کمی تغییر، تکرار میکند.
در کتابهای متاخر صدرا، گاهی با عنایت بناست تغییر ایجاد کند، البته گاهی نیز عنایت ندارد و فقط میخواهد مطلبی را سریع از جایی نقل کند.
🔻مثلا مشاعر را بسیار با عنایت مینویسد.
🔻در مسایل قدسیه قرار بود به گونهای بنویسد که نه مانند الشواهد الربوبیه، خیلی خلاصه باشد، نه مانند اسفار بسیار گسترده. بنا بود قلم متوسط بنویسد.
🔻الشواهد الربوبیه در اثنای نگاشتن اسفار نوشته شده، اسفار تا آخر عمر صدرا ادامه پیدا کرد اما جلدهای اولش را نوشته و در اثنای اسفار و بعد از شروع آن، الشواهد الربوبیه را نوشته و خواسته یک کتاب میانه بنویسد، مسایل قدسیه را نگاشته.
✔️این کتابها برای ما ارزشمند است. قلمپردازی صدرا در رساله شواهد ( در مجموعه رسائل)، ارزشمند است.
🔻گاهی قلمی که در سه جلد اول تفسیر میزند، برای ما مهم است.
🔹گاهی باید ده متن ایشان را کنار هم بگذاریم و ببینیم کدام متن میتواند برای ما معنادار تر باشد.
🔸گاهی باید خودمان متنی را انتخاب کنیم اما نوعا خود صدرا با عنایت قلم پردازی را شروع کردهاست.
همه عبارات مورد استفاده، میتواند درست باشد اما گاهی، احساس میکند اگر این گونه قلم پردازی کند بهتر است.
✅ما در مطالعه باید به این نکات توجه کنیم.
✅✅مثلا مطلبی که در اسفار گفته در مسایل قدسیه کمی تغییر داده، در مشاعر کمی بیشتر تغییر داده، دقت به این کارهای صدرا، به ما کمک میکند متنهای ایشان را بهتر بفهمیم.
#استاد_یزدان_پناه
#خارج_نهایه
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسلام_و_انسان
#اسلام_و_نیازها_ی_عصر_ما
🔰قسمت دهم🔰
🔎تا به اینجا بیان شد دینی که یک دانشمند غربی معرفی میکند با اتکا به مبانی اجتماعی و روانی و فلسفیاش، مادی تعریف میشود؛ بدین نحو که دین «مجموعه مقرراتی است که از سوی افراد نابغه و دارای صفای نفس، وضع شده است و همانطور که جامعههای انسانی در یک حال ثابت نیستند، همچنین مقررات قابل اجرا در جامعهها نیز به یک حال باقی نمیمانند.
لذا نه دنیای امروز مقررات دنیای پیشینیان را میپذیرد و نه میتوان توقع این پذیرش را از آن داشت.
مثلا مقررات عصری که مسافرتها با اسب و الاغ بود برای عصری که یکی از وسایل عادیاش هواپیماهای جت و زیر دریاییهای اتمی است چه دردی را میتواند دوا کند؟
و آنچه علامه (ره) در ادامه با توجه به دیدگاه این گروه میفرماید این است که:
📍به دنبال تغییر مقررات عمل، اخلاق نیز قابل تغییر خواهد بود؛ زیرا اخلاق همان ملکات و صورت های نفسانی ثابت می باشد که از تکرار عمل حاصل می شود.
⛔️ زندگی ساده دو هزار سال پیش، سیاست باریک پرپیچ و خم امروز را نمیخواست، زنان اجتماعی امروز نمیتوانند عفت زنان پرده نشین دو هزار سال پیش را به کار بندند.
⏸ خلاصه این که: جامعههای انسانی هر عصری، مقررات و اخلاق مناسب طبیعت همان عصر را میخواهد.
#علامه_طباطبایی
#اسلام_و_انسان_معاصر
https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه
الهی!
چه فکرهایی میکردم و به دنبال این و آن میرفتم و این در و آن در میزدم و موفق نمیشدم و خدا خدا میکردم که چرا موفق نمیشوم.
بار خدایا!
شکرت که جوابم را ندادی و چه نکو شد که نشد. و گر نه، حسن نمیشدم.
تسلیم توأم؛ حکم آنچه تو فرمایی، لطف آنچه تو اندیشی!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
قسمت بیست و پنجم
🔰 فصل پنجم 🔰
محافظت عبادت از تصرفات شیطان
🔴 در قسمت قبل بیان شد که #خدا_خواهی به تمام معنا در انسان کامل، محقق میشود
🔵 ولى سالك نبايد مأيوس از الطاف باطنی حق باشد كه يأس از روح اللّه، سر آمد همه سرديها و سستيها است و از بزرگترین گناهان كبیره است.
✔️و آنچه براى رعايا نيز ممكن است، نور دیده اهل معرفت است.
⬅️ پس، بر سالك طريق آخرت لازم است که:
1⃣با هر جدّيّتى، معارف و مناسك خود را از تصرّف شيطان و نفس امّاره خالص كند.
2⃣ و با كمال دقّت و تفتيش در حركات و سكنات و طلب و مطلوب خود غور كند.
3⃣ و غايت سير و تحصيل و مبادى حركات باطني و تغذّيات روحي را به دست آورد.
4⃣ و از حيلههاى نفس و شيطان غفلت نكند.
5⃣ و از دامهاى نفس امّاره و ابليس غافل نشود.
6⃣ و در جميع حركات و افعال، سوء ظنّ كامل به #خود داشته باشد و هيچ گاه نفس خود را سر خود و رها نكند، چه بسا باشد كه با اندك مسامحهاى انسان را مغلوب كند و به زمين زند و سوق به هلاكت و فنا دهد.
🍃 چرا که اگر غذاهاى روحانى از تصرّف شيطان خالص نباشد و دست او در فراهم آمدن آنها دخيل باشد:
⏬علاوه بر آنكه روح و قلب با آن غذاها تربيت نمیشوند و به كمال لايق خود نمیرسند،
⏬نقصان فاحشی براى روح و قلب است و شايد صاحب خود را در سلك شياطين يا بهائم و سباع منسلك نمايد.
⏬و آنچه كه مايه سعادت و رأس المال كمال انسانيّت و وصول به مدارج عاليه است، نتيجه معکوس بدهد و انسان را به آتش سوزان و تاریکخانه «شقاوت» سوق دهد.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/madresehbagherain
#نکات_ناب
#جایگاه_بانوان
🍃جزو آرزوهای ماست که بانوان در فضای معقول باشند؛
🍃ان شاء الله هم در جامعه زنان، هم نسبت به اجتماع، هدایتگری داشته باشند و بدرخشند.
#استاد_یزدان_پناه
#نشست_خواهران_دوره_ملاصدرا_با_جناب_استاد
https://eitaa.com/madresehbagherain
#تمدن_نوین_اسلامی
قسمت بیست و پنجم
🇮🇷جوانها! بدانید؛ بدون هیچگونه تردیدی آیندهی روشن و امیدبخش این كشور و این نظام، متعلّق به شما است؛
🇮🇷شما خواهید توانست كشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛
🇮🇷شما به توفیق الهی خواهید توانست الگو و نمونهی كاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامی را در این آب و خاك تشكیل بدهید؛
🇮🇷برای اینكه بتوانید این وظائف بزرگ را انجام بدهید، بایستی
🔸دین را،
🔸تقوا را،
🔸عفّت را،
🔸پاكیزگیِ روحی را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج كنید و تقویت كنید.
🇮🇷 جوانِ امروز احتیاج دارد
🔹به دین،
🔹به تقوا،
🔹به علم،
🔹به نشاطِ كار،
🔹به امانت،
🔹به عفّت،
🔹به انجام خدمات اجتماعی
🔹و به ورزش؛
🇮🇷 اینها خصوصیّاتی است كه جوانِ امروز به آن احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجیِ من، انشاءالله توفیق انجام این كار را داشته باشید.۱۳۹۲/۰۸/۲۹
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
#امتداد_حکمت
🔺این تعبیر[امتداد حکمت] را مقام معظم رهبری حفظه الله در سنوات اخیر رواج دادند. این یک موضوع بسیار هوشمندانه و دقیقی است که از سوی ایشان مطرح شده است.
🔺مقام معظم رهبری در این عرصه که یک عرصه بسیار بزرگ فرهنگی است، سه مسئله و نکته ی اساسی و مهم مطرح فرموده اند:
🔸یکی اینکه موضوع احیاء تمدن بزرگ اسلامی را خیلی برجسته کردند. اصل مسئله، توسط حضرت امام به عرصه ی فرهنگی ما وارد شده است، در این، جای هیچ گونه شک و تردیدی نیست ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم، این نحوه زبان دادن که اساساً هدف عظیم انقلاب کبیر ما، احیاء مجدد تمدن بزرگ اسلامی است، نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی ما نباید در بحث انقلاب اسلامی به اهداف سطحی تر و نازل تر توقف بکنیم. این نشان می دهدکه دورنمای ما در انقلاب اسلامی چیست.
👈انقلاب اسلامی به سمت احیاء تمدن بزرگ اسلامی حرکت می کند، این نکته اول.
🔸نکته ی دوم این بود که ایشان نشان دادند اگر قرار باشد تمدن بزرگ اسلامی احیاء شود، نقطه ی اصلی کار، مسئله ی علوم و دانش ها هستند. به نحو خاص ایشان روی علوم تأکید کردند و روی پیشرفت علمی پافشاری کردند. در شعب و گونه های مختلف علم فرمودند که باید این پیشرفت حاصل شود. این زمینه ی شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی است.
🔸گام سومی هم ایشان پیموده است که آن هم بسیار اساسی است و این پازل را کامل می کند. ایشان فرمودند نقطه ی ثقل و اساس شکل گیری این روند، تکیه و توجه به اندیشه های بنیادی و فلسفی است.
🔺بسیار هوشمندانه این گام ها طی شده است. نقطه ی اصلی کار، حکمت و فسلفه ی اسلامی است و همین حکمت و فلسفه ی اسلامی، مجموعه ی علوم و دانش ها را رهبری می کند، جهت گیری ها صورت می گیرد، فلسفه های مضاف و علوم مختلف شکل می گیرد و در نهایت منجر می شود به احیاء و شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی.
🔺این یک مجموعه ای است که کاملا اجزای آن به هم مرتبط است. در این فضا است که مقام معظم رهبری بحث امتدادهای حکمت را مطرح کردند و جدی گرفتند و در جلسات متعدد که با اندیشمندان فلسفی و بزرگوارانی که در این فضا کار می کنند، مرتب روی بحث امتدادها تأکید می فرمودند.
🔸چنانچه همیشه یک مقایسه ای در کلام ایشان بین امتدادهای فلسفه ی اسلامی و امتداد های فلسفه ی غرب صورت می گرفت که دنیای غرب، امتدادهای خودش را در ساحت های متعدد حیات بشری پیدا کرده است منتها متأسفانه در فضای حکمت و فلسفه ی اسلامی با اینکه از غنای محتوایی بیشتری برخوردار است، از قوت و عمق بیشتری برخوردار است، متأسفانه ما این امتدادها را چندان به چشم نمی بینیم.
🔸باید ما بدانیم بر اساس همان فضای سه ضلعی که مقام معظم رهبری فرموده، اگر این فضا جدی گرفته نشود به اصل تمدن بزرگ اسلامی ضربه خواهد زد و از عمق این تمدن بزرگ اسلامی کاسته می شود. لذا مسئله ی امتداد فلسفه و حکمت اسلامی، بحث جدی است و من فکر می کنم ما مسائل علمی و دانشی فراوانی را باید در خصوص بحث امتداد فلسفه ی اسلامی پی بگیریم.
#استاد_امینی_نژاد
#احیاء_تمدن_بزرگ_اسلامی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac