eitaa logo
مدرسه مجازی مهدوی
152 دنبال‌کننده
385 عکس
288 ویدیو
164 فایل
ویژه معلمین و مربیان و....همه مادران و پدرانی که دوست دارند کودکانشان با معارف مهدویت اشنا شوند و مانوس با امام http://B2n.ir/j41335 🔹💢 بخش مهدویت کودکان سایت http://www.dordaneh12.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از M ᴀɴsᴀʀɪ
29.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم  نمایشی این فیلم کاری است از کانون فرهنگی مسجد ابوذر و پایگاه شهید مقدم ایده کار،جالب و جدید است @morabi_masjed
مربی محور؛یک تجربه متفاوت فرهنگی: ✅نکاتی برای یک فعال فرهنگی عرصه فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد تشکل نشوید.  موضوع فعالیت‌‌های تشکل خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.  گاهی برخی به دلیل توانمندی‌‌های زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.   برخی تشکل‌ها انسان اتوکشیده تربیت می‌کنند. شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیف‌گرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.   برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمان‌های مدیریتی- دولتی وارد دوره‌های آموزشی و فرهنگی می‌شوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کرد‌ه‌اند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را می‌گیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آن‌قدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت : فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.  برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمی‌شود از فرهنگ پول در آورد. در سیره‌ی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمی‌شد.   گاهی نیرو‌های تشکلی شبکه نمی‌شوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دوره‌ای را مفید نمی‌دانند. نقد هم نمی‌کنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر می‌کند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.  در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچ‌کدام رشد نمی‌کنند.  بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایسته‌سازی و زمینه‌سازی کادر زبده‌ی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیه‌ی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند. چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.  در جریان کار فرهنگی قطب‌نما، جهت‌نما و دیده‌بان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.  شهید مهدوی همرزم شهید حکمت می‌گفت: «چه‌قدر سنگین است ماندن نه واماندن.»  به رشد نیرو‌ها کمک کنیم و به ‌تنهایی کار نکنیم.  هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دست‌های خالی است.  ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزب الله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟ ـــــــــــــ🔸🔷🔶🔵🔶🔹🔸ـــــــــــــ مربےمحور؛یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیینید؛۱۵روز قبل شهادت ✨همه شیرینی و لذت کار فرهنگی، به اذیتشه! وقتی زجر کشیدی؛ حرص خوردی؛ فحش شنیدی، زدن توی سرت؛ تازه بهت حال میده و میچسبه! مربےمحور؛یک تجربه متفاوت @morabi_masjed
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم بخش اول(از۱۳) مقدمه کار فرهنگی امری بسیار دقیق و حساس است؛ به گونهای که اگر مدیران فرهنگی، اطلاعات، تجربیات و تحقیقات خود را در این زمینه افزایش ندهند، به یقین در طول مسیر با مشکلاتی روبه رو میشوند که شاید به رها کردن فعالیتهای فرهنگیشان منجر شود. کار فرهنگی چارچوبهایی دارد که ➕نیازسنجی مخاطبان ➕تعیین گروه هدف ➕برنامه ریزی ➕اجرای برنامه از آنها هستند. اگر این موارد طبق اصول فرهنگی پیش رود، بهترین موقعیت را برای مخاطبان در مجموعه فراهم میآورد. به منظور طراحی جامعه ای سالم و حفظ آن، به نظام آموزشی سالم نیاز داریم. این نظام آموزشی باید زنده و پویا باشد و بر اساس دیدگاهی اجرا شود که به ویژگیهای منحصر به‌ فرد تک تک افراد مجموعه توجه کند، چنین نظامی میتواند انسانهایی آزاده، کمالگرا، خلاق و مستقل پرورش دهد؛ چون این نظام برگرفته از آگاهی کامل به تمامی جوانب انسان است. چنین نظامی بر این باور است که همه فعالیتها با اندیشه و تلاش انسان انجام میشود و وقتی که او سالم و صالح پرورش یافت، همه چیز به خوبی ساخته میشود. باید دقت کنیم، مجموعه هایی که از تواناییها و استعداد مخاطبان در جایگاه خود استفاده میکنند، مجموعه هایی هستند؛ زیرا بسیاری از نیازهای جوانان را درون مجموعه تأمین میکنند. برای رسیدن به جامعه ای سالم و صالح، به فلسفه تعلیم و تربیتی نیاز داریم که مطابق الگوهای دینی آن جامعه باشد. از آنجا که ایران کشوری اسلامی است، به فلسفه تربیتی اسلام با نگاهی نو و تحلیلی مینگرد. این فلسفه با فرهنگ ایران اسلامی و باورهای مردم این سرزمین پیوندی ناگسستنی دارد. ادامه دارد... مربـــــی محـــــور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
چند برای یک مسئول تشکل(گروه): 📌 با باشد : یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار گردد. 📌 خود را نسبت به سطح اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح و به حال خود رها شوند. 📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد. 📌 را تعطیل یا کمرنگ کند: از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود . رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و و... لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف و ، از این ابزار کمتر استفاده نماید. مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
Aeine-07.pdf
2.69M
معرفی کتب تشکیلاتی استاد محمدمهدی نجاتی مربی محور،یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
تـــ مثل تجربھ یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه اول🔺 🔹عنوان تجربه: جـــدول محاسبه نفس🔹 🔸شـــــرح تجــــربه🔸 ✍در این تجربه ، جـدولے تهیه می شود که شامل سه بخش" مشارطه" ، " مراقبه" ، و " محاسبه" ویژگی گـروه سنی راهنمایی، دبیرستان و بالاتر از آن است. .مطابق دستورالعمل اجــرایی این جـدول ، مخاطب ابتدای هر روز با خود شرط می کند تا در انجام اعمال نیک و ترک بدیها تلاش نماید و در طول روز نیز به مراقبت از این مشارطه خویش می پردازد. در خاتمه و در مرحله پایانی، شب ها قبل از خواب ، مخاطب جدول " حاسبوا قبل ان تحاسبوا " به حسابرسی از نفس خود می پردازد و امتیازات مثبت و منفی گفتار و کردار خود را در طول روز،با دقت محاسبه و تعیین می کند. 🔹-هدف از اجــراے تجربه:🔹 عادت به حسابرسی از نَفس ،تمرین انجام اعمال نیک و ترک اعمال زشت به صورت تدریجے 🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹 رسول گرامی اسلام (ص) در ضرورت محاسبه نفس می فرماید:‹‹حاسبــوا انفسڪم قبل ان تحاسبوا›› یعنی : پیش از آنکه به حسابتان برسند،خـود را ارزیابی کنید. امام صادق (ع) نیز خطاب به پسر جندب می فرمایند: ای پسر جندب ! برهر مسلمانی که ما را می شناسد لازم است که در شب و روز عملش را بر خود عرضـه کند و حسابگر خویش باشد، پس اگر عمل خوبی یافت بر آن بیفزاید و اگر عمل بدی یافت از آن استغفار نماید تا در رستاخیز خـوار نگردد. هم چنین امام موسی کاظم(ع) به هشام بن حکم در این باره فرموده اند: ‹‹لیس منا من لم یحاسب نفسه فی ڪل یوم›› از [خاصــان ] ما نیست کسی که روزانه به حساب خـود رسیدگی نکند. منبع:کتاب "ت مثل تجربه" محمدمهدی نجاتی مربےمحور،مسجدمدار @morabi_masjed
🔶دفترچه خاطرات آقای مربی 💠صفحه اول💠 ⭕️استادم می گفت هیچ وقت فراموش نکن هدف ، رسیدن به خداست، کار فرهنگی فقط وسیله است. یه وقت هدف رو گم نکنی... خلوت ، زیارت عاشورا ، قرآن ، نماز اول وقت ، نماز شب فراموشت نشه! ادامه دارد... مربی محور؛یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
نقش الگو "مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود" این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل ، ، و بسیار حساس تر می باشد و متربی، مربی خود را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند. حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ... اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند. قرآن کریم می فرماید : « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست » و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد . و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد... خلاصه کلام : مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#کلیدهای_تربیتی #تربیت را حین عصبانیت رها کنید! هر حرفی فقط دلتان را خنک می کند. ♨️ بهترین نسخه عصبانیت سکوت است همین. #کلید_تربیت #تربیتی مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
راه های ابراز محبت به متربی رسول خدا(ص) فرمودند:  «به کودکانتان محبت کنید، بر آنان رحمت آورید و هر گاه به آنان وعده دادید، به وعده خود وفا کنید، زیرا به گمان آنان، شما به آنان روزی می رسانید». راه های ابراز محبت:  از سه راه می توان را به بروز داد: محبت بصری محبت ابزاری محبت کلامی ۱. محبت بصری: یکی از راه های ابراز محبت، محبت چشمی است. چشم دارای امواج مثبت و منفی است. شما از نگاه خود می توانید پیام محبت، تنفر، اعتراض، سؤال، انتقاد و ... را به دیگران بفرستید. لذا یکی از راه های بروز محبت، محبت چشمی است. ۲. محبت ابزاری: دست دادن و هدیه دادن نمونه هایی از محبت ابزاری است. ۳. محبت کلامی: یکی از ارتباط های سالم که باعث ایجاد امنیت درونی در نوجوانان می شود، ارتباط کلامی زیباست. خوب حرف زدن، کلام زیبا گفتن و ساختن جملات با کلمات زیبا یک نوع محبت است. خداوند می فرماید: «قولوا  للنّاس حسناً».  بد زبانی و استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ساختار شخصیت متربی را متزلزل می نماید. گاهی یک کلمه زشت و تحقیرآمیز، سیستم روانی نوجوان را به خطر می اندازد و امنیت درونی را از او می گیرد. محبوب بودن، بالاترین موفقیت برای مربی است. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تکلیف گرا باشید... نکاتی برای یک فعال فرهنگی   عرصه رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.  موضوع فعالیت‌‌های مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.  گاهی برخی به دلیل توانمندی‌‌های زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.   برخی تشکل‌ها انسان اتوکشیده تربیت می‌کنند. شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیف‌گرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.   برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمان‌های مدیریتی- دولتی وارد دوره‌های آموزشی و فرهنگی می‌شوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کرد‌ه‌اند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را می‌گیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آن‌قدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت : فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.  برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمی‌شود از فرهنگ پول در آورد. در سیره‌ی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمی‌شد.   گاهی نیرو‌های تشکلی شبکه نمی‌شوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دوره‌ای را مفید نمی‌دانند. نقد هم نمی‌کنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر می‌کند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.  در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچ‌کدام رشد نمی‌کنند.  بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایسته‌سازی و زمینه‌سازی کادر زبده‌ی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیه‌ی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند. چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.  در جریان کار فرهنگی قطب‌نما، جهت‌نما و دیده‌بان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.  شهید مهدوی همرزم شهید حکمت می‌گفت: «چه‌قدر سنگین است ماندن نه واماندن.»  به رشد نیرو‌ها کمک کنیم و به ‌تنهایی کار نکنیم.  هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دست‌های خالی است.  ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed