✅سوالات وارده در کانال های ثامن
👌 سوال دوم؛
❌ چرا آقای روحانی اقتصاد و بورس را به امان خدا رها کرده است؟ آیا قصد راه انداختن شورش عمومی دارد؟
👈 پاسخ
🔻مشکلات اقتصادی جامعه دلایل متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
یکم) در دهه های گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی برای استقلال عمل در ابعاد مختلف صورت گرفت مانند استقلال سیاسی یا خودکفایی در تامین تجهیزات دفاعی و ...، اما در حوزه اقتصادی علی رغم فعالیتهای زیاد در حوزه زیرساخت های اقتصادی مانند احداث جاده ها، سدها، نیروگاهها و ...، در حوزه خودکفایی منابع درآمدی، این تلاشها در تراز حوزههای پیشگفته نبوده و هر بار دشمن از حربه تحریم استفاده می کند، ما دچار مشکل میشویم.
🔸دوم) جریان نفوذ در بخشهای مختلف فعالیت میکند که یکی از مهمترین آنها بخش اقتصادی است. البته به نظر میرسد نفوذ آنها در لایههای تصمیم سازی است تا تصمیم گیری.
🔹 سوم) متاسفانه سودجویانی که در بخش خصوصی و تا حدی در بخش دولتی وجود دارند کم نیستند، اینها بیشتر از آنکه به دنبال ضربه زدن به کشور و ملت باشند، صرفا به منافع خود فکر می کنند، که البته نتیجه عمل آنها با جریان نفوذی که به دنبال ضربه زدن به کشور است فرقی ندارد.
🔺 چهارم) ضعف نظارت دولت بر بازار و بورس ناشی از ضعف تدبیر و کم تحرکی آنهاست نه از سر خیانت یا راه اندازی شورش در جامعه.
بیان چنین تحلیل و موضعی الزامات خطرناکی به دنبال خواهد داشت که علاوه بر غلط بودن، امید به حل مشکلات را کاهش داده و آشوب و بی ثباتی را جایگزین مطالبه گری صحیح از دولت خواهد نمود.
#نشستهای بصیرتی
#شهید کمالی
#ثامن
✨مشغول مطالعه جزوهای از مرحوم آیتالله حائری شیرازی با عنوان "پول رایج جهانی و احیای پول اسلامی" هستم. جملاتی طلایی دارند که برایتان نقل میکنم تا در انتها نکتهای بیان کنم.
🔸️"وقتی کارشناس بانک در توجیه بهره میگوید سپرده مردم پیش ما امانت است و باید به اندازه تورم به سپردهها سود بدهیم، چرا این حرف را در مورد اسکناسهایی که دست مردم است و حکومت ثبات قیمت آن را با دو امضا ضمانت کرده، نمیزنند؟... آیا امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای نقاشی روی پول است یا جنبه تضمین ارزش و اعتبار پول را دارد؟"
🔸️"پول متغیر(یعنی پولی که ارزش آن تغییر میکند) به معنی گذاشتن مردم روی ترازو و خالی شدن [جیب] ضعیف در غنی و تشدید تضاد طبقاتی است... در پول رایج جهانی که قانون بانکداری بدون ربا مبتنی بر آن است، از محرومِ مقروض گرفته میشود و به مرفه متمکن داده میشود".
🔸️"طبق نظر امام خمینی(ره) که فرمود "پول در اسلام کار نمیکند، کاری کنید پول کار نکند"، باید از پول رایج جهانی که لحظهای از ربا و کار کردن خلاصی ندارد، اجتناب کرد".
🔸️"حل مشکل ربا در گرو اصلاح پول رایج جهانی است. رسول گرامی اسلام اول پول خود را کالایی کرده و سپس ربا را محکوم نمودند. منظور از اصلاح پول، کالایی کردن آن به تاسی از رسول گرامی اسلام است".
🔸️"با پول اعتباری، اصل فَلَكُم رُءوسُ أَموالِكُم لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ(سرمایههای شما ازآن شماست[اصل سرمایه، بدون سود]؛ ن ستم میکنید، نه ستم بر شما وارد میشود) به امر دیگری تبدیل میشود و آن "اما تَظلمون و اما تُظلمون" است، یعنی انسان بین محذور بهره دادن و بهره ندادن قرار میگیرد. اگر بهره گرفته نشود، به قرض دهنده به دلیل تورم ظلم شده، و اگر بهره گرفته شود، به قرض گیرنده ظلم شده، زیرا قرض گیرنده میگوید از تورم چه سودی برده که غرامت بپردازد!"
🔸️"پول معادل کالایی، نظام دائم التعادل، مقاوم، تضمینی، عقلایی، فقهی، فقهایی و غیر ذهنی است".
🔸️"با اصلاح پول، ربا و مسائل دیگر خودبخود حل میشود".
🔺️🖊حال شما این "ذهن و اندیشه فعال و کارآمد" را که در اوج عقلانیت و تدقیق عالمانه در مسئله روز، اصول و مبانی را از اسلام گرفته و بلای ویرانگر اقتصاد جهان و ایران را آسیبشناسی میکند و نسخه ارائه میدهد، مقایسه کنید با آن روحانی محترمی که جلوی دوربین یک نشریه نئولیبرال مینشیند و فریاد میزند که اقتصاد اسلامی نداریم، تا فرمایشاتش دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما.
یاسرجبرائیلی