eitaa logo
ماهاد
216 دنبال‌کننده
350 عکس
87 ویدیو
40 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
حسن شدی که کریمان فقط دوتا باشند دوتا کریم در عالم برای ما باشند حسن شدی که اگر از بقیع برگشتند کبوتران همه راهی سامرا باشند حسن شدی که میان مُضیف چشمانت تمام شهر به عشق شما گدا باشند 🏴 شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)، بر فرزند غریب و شیعیان حضرتش تسلیت باد. 🆔@mahad313 🆔@Theology_faculty 🆔@ssafum
هدایت شده از ماهاد
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟ 🌹 پاسخ: در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: 1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد . 2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان بر آن صدق نمی کند. 3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است. این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2) مؤید این سخن این است که (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5) 4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد. 5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود. این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است () و ثانیا این ایام مصادف با بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است. 6️⃣ آخرین نکته این که و از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛ 👈 اما نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام (ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است()(6). 👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی « اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8). 👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند. 📚 پی نوشتها: 1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک: http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9) 3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386 4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک: http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87 5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389 6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج72 ؛ ص397) 7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج72 ؛ ص412) 📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx 🆔 @mahad313
🌸 نهم ربع یا عیدالزهرا(س)🌸؛ کدام عمر کُشان؟ 🔹  الاول یا همان (یا )(س) که گاهی یا نامیده می شود در حقیقت روز شادی شیعیان به جهت آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام و نیز قتل (قاتل امام حسین ع) به دست مختار بوده است(1)؛ که گاهی به اشتباه به (خلیفه دوم) نسبت داده می شود و البته تشابه اسمی آنان، خرافه گرایی برخی نادانان، و سوء استفاده و تفرقه افکنی دشمنان نیز در این امر بی تاثیر نبوده است(2). کشته شدن عمر بن خطاب به اجماع شیعه و سنی در آخر ذی الحجه بوده است.(3)(4) (5) 🔸 قریب به اتفاق مراجع شیعه از گذشته تاکنون، برگزاری مراسمی تحت عنوان «عمر کشون» یا «عید الزهرا» را نهی کرده اند (چرا که این مراسم به خاطر همان تلقی غلط ، توهین به مقدسات اهل سنت محسوب می شود) و برپاکنندگان این گونه مراسم را به خاطر گرفتاری هایی که برای شیعیان به وجود می آورد را مورد توبیخ قرار داده اند! 📣   حتی به اعتقاد برخی بزرگان نظیر آیت الله العظمی بهجت(ره)، اگر این مجالس موجب ریخته شدن خون شیعه ای گردد، برگزار کنندگان آن مراسم در خون آن شیعه، شریک جرمند.(6) 📚 پی نوشت ها: 1) علامه مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸؛ وقایع الایام، ربیع الاول و ربیع الثانی ،ص59؛ مستدرک سفینه البحار: ج4ص67. 2) این مراسم در دوره صفوی رایج شد و برخی آن را نمایش شاد ایرانی که پس از ممنوعیت نمایش «مغ کشی» رواج یافت بیان می کنند.(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85؛ اصلانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، ص163) 3) رک: تاریخ یعقوبی، ج2،ص159؛ مروج الذهب، ج2 ص304 و 321؛ مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه، ص42؛ الامامة والسیاسة، ج1 ص39؛ انساب الاشراف، ج10 ص417؛ تاریخ الطبری، ج4 ص191. 4) بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند. ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.) ر.ک. بحارالانوار، ج‏31، ص 119. حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج‏31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85، ص51-82) 5) http://abedisa.blogfa.com/post-78.aspx 6) برای مشاهده نظرات برخی از مراجع معاصر، رک: http://www.tabnak.ir/fa/news/298947/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7     ✨💫  در ثواب نشر آن شریک باشید 💫✨ تهیه شده در : @mahad313
1025470.pdf
233.3K
‍ 🌸 مقاله ای بسیار عالی در مورد نهم ربیع، عید الزهرا(س) و ابولؤلؤ 🌸 عنوان مقاله : ( تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع ) نویسندگان: مسلم نجفی , دکتر هادی وکیلی , منتشر شده در: تاریخ و فرهنگ, دوره (85), شماره (84), سال (2010-12) , صفحات (51-82) چکیده بعضی از شیعیان بر این باورند که نهم ربیع‌الاول روز قتل عمر بن‌ خطاب خلیفه دوم به دست ابولؤلؤ ایرانی است. از این رو طی چند سده گذشته در میان شماری از شیعیان مراسمی با عنوان "عیدالزهراء"، " فرحة‌الزهرا"، "عمرکشان" و "غدیر دوم" برگزار می‌شده است که به طور طبیعی موجب ناخشنودی جامعه اهل سنت که اکثریت مسلمانان را در بر می‌گیرند، می‌شده است. این پژوهش در پی دستیابی به پاسخی برای این پرسش است که برگزاری چنین مراسمی تا چه حد مبتنی بر واقعیات تاریخی درباره تاریخ قتل خلیفه دوم و قاتل وی می‌باشد؟ نیز پاسخ به این سؤال که این مراسم چگونه نزد بعضی شیعیان به ویژه در ایران – با محوریت آرامگاه بابا شجاع الدین در کاشان – رواج یافت؟ و این که این مراسم تا چه اندازه می‌تواند وجاهت دینی و شرعی داشته باشد؟ واژگان کلیدی: نهم ربیع، عمر بن خطاب، فیروز ابولؤلؤ، عمرکشان، آرامگاه بابا شجاع‌الدین. @mahad313
✨️انجمن علمی بینارشته‌ای ماهاد با همراهی اعضای رادیو تئودیو 💠 به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس، صبح امروز ششم مهر ماه، دیداری با جانبازان گرانقدر مرکز توانبخشی جانبازان امام خمینی انجام شد. ♦️مصاحبه‌ی انجام شده با دو تن از جانبازان گرامی به زودی در کانال‌های انجمن ماهاد و رادیو تئودیو بارگزاری خواهد شد. 🆔@mahad313 🆔@radio_theodio 🆔@Theology_faculty 🆔@ssafum
مصاحبه با جانبازان، جناب آقای احمدی.mp3
13.06M
📌 مصاحبه جذاب با جانبازان دفاع مقدس 🔮در دیدار با جانبازان آسایشگاه امام خمینی (ره) مشهد _ پنجشنبه_ ۶ مهر ۱۴۰۲ 📌بخش اول 🆔@radio_theodio 🆔@mahad313
مصاحبه با جانبازان، جناب آقای قلی زاده.mp3
7.19M
📌 مصاحبه جذاب با جانبازان دفاع مقدس 📌بخش دوم 🆔@radio_theodio 🆔@mahad313
﷽   ❀ هزار حضرت مريم اسير مادر توست تو را بس است همينكہ بتول دختر توست تو با على جريان ساز شيعہ ايد اما شناسنامہ شيعہ بہ دست جعفر توست 🆔 @mahad313
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بخش‌هایی از پشت صحنه شماره از ☺️ 💥آیتم‌های جذاب این شماره😍 🎭 نمایش صوتی رفقای قدیمی 🏣 معرفی بخش‌های مختلف دانشگاه 🎙مصاحبه با دبیر انجمن‌های علمی دانشکده 🎤 مصاحبه با دبیر هیئت دانشجویی محیا 🎓 نکاتی برای دانشجویان ترم اولی 🥇مسابقه 🆔@radio_theodio 🆔@mahad313 🆔@Theology_faculty 🆔@ssafum
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
پژواک فردوسی، ششمین قسمت رادیو تئودیو دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد.mp3
23.8M
●━━━━━━─────── ⇆ ㅤ◁ㅤ ㅤ❚❚ㅤ ㅤ▷ㅤㅤ↻ 📻 ششمین قسمت : پژواک فردوسی 💥برای دانشجویان عزیز دانشگاه فردوسی، خصوصا 💥 📌 مجری‌ها: سید امیرحسین رضوی، زهرا طاهری 🗣 گویندگان: فاطمه زارعی، فرشاد بهشتی، محمدحسن محمودی، مائده شریفی، فاطمه اسماعیلی، مجید نجفی، فاطمه بیداد، الهه آرامی، مهدی صفاری، سید امیرحسین رضوی، مهدیه اسماعیلی، فاطمه صابر، مریم اروجی ✍ نویسندگان: مصطفی کلارن، فاطمه صابر، فاطمه زهرا رضایی 📽 تدوین‌ و کاور: افسانه جوان 🎬 کارگردان: مهدیه اسماعیلی 🏷 تهیه شده در گروه رسانه‌ای 🆔 @radio_theodio 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum 💢 جهت شرکت در به آیدی @theodio_admin1 پیام بدید‌. 💢 و جهت شنیدن صوت کامل به کانال رادیو تئودیو مراجعه کنید.
1287528192_971500814.pdf
751.1K
📜جدیدترین پاسخها به مهمترین شبهاتی که این روزها بازار گرمی دارند 👇 ⁉️ چرا ما با اسرائیل پدر کشتگی داریم؟ ⁉️طــرح «خـاورمـیـانـه بـــزرگ» چــرا ایــن همه بــرای اسرائیل اهمیت دارد؟ ⁉️فلسطین چه اهمیتی دارد که جمهوری اسالمی اینطوری حمایتش می کند؟ ⁉️خـودمـان ایـن همه بیکار و نیازمند داریـــم ؛جــرا بـایـد به فلسطین کمک کنیم؟ ⁉️مگرفلسطینیها ناصبی نیستند؛چرا باید به آنها کمک کنیم؟ ⁉️وقتی کمک به فلسطین و لبنان ایـران را حامی تروریسم معرفی میکند چرا باید با کمک به آنها چهره بین المللی ایران را خدشه دار و منافع ملی را به خطر بیندازیم؟ ⁉️مگر بومیان فلسطینی، سرزمینهای خود را به یهودیان نـفـروخـتـه بــودنــد! پــس چـــرا فلسطینیان معترضند؟ ⁉️مگر طبق کتاب تـورات، یهودیان مالک اصلی سرزمین فلسطین نیستند؟ ⁉️چرا ادعا میکنید مـردم فلسطین پیروز واقعی مبارزه با صهیونیستها هستند؟ ⁉️چـرا مقام معظم رهـبـری، شسکت اسرائیل در عملیات طوفان االقصی، را غیر قابل ترمیم بیان کردند؟ ابعاد و ریشه این غیر قابل ترمیم بودن چیست؟ ⁉️نظر تحلیلگران خارجی نسبت به طوفان الاقصی چیست؟ ⁉️چـرا دربــاره فلسطین ایـن همه شبهه در فضای مجازی وجود دارد؛چطور باید به این همه شبهه پاسخ داد؟
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
زخم هفتاد ساله، ویژه‌نامه غزه، کاری از رادیو تئودیو.mp3
5.08M
📻 ویژه نامه غزه، کاری از ✨ زخم هفتاد ساله💔 🗣 گویندگان: مرتضی موحدیان، مجید نجفی 📜 نویسنده: هانیه غلامی 📽 تدوین‌ و کاور: افسانه جوان 🎬 کارگردان: مهدیه اسماعیلی 🏷 تهیه شده در گروه رسانه‌ای انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد 🆔 @radio_theodio 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌کنند: 📌 سلسله نشست‌های 💢 نشست اول: چیستی و لزوم الهیات کاربردی 👤‌با حضور: دکتر امیر راستین (عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد) ⏳زمان: یکشنبه، پنجم آذر ۱۴۰۲ ⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰ 🏣 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 دغدغه مطرح شدن الهیات عملی چه بوده است؟ 🔸 خاستگاه آن کجاست؟ 🔸 از چه زمانی مورد توجه دین‌پژوهان مسلمان قرار گرفته است؟ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
📸 گزارش تصویری اولین نشست 📌چیستی و لزوم الهیات کاربردی 👤 با حضور دکتر امیر راستین ⏳یکشنبه، ۵ آذر ۱۴۰۲ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫سابقه پژوهش درباره الهیات عملی در ایران 🔸 اولین مقاله درباره الهیات عملی چه زمانی منتشر شد؟ 🔸 آیا مباحث الهیات عملی قابلیت تطبیق و پیگیری در دین پژوهی ایرانی و اسلامی را داراست؟ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
چیستی و لزوم الهیات کاربردی، دکتر راستین.mp3
23.11M
🎙 فایل صوتی نشست " چیستی و لزوم الهیات کاربردی " 👤 دکتر امیر راستین (عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد ) ⏳ یکشنبه، ۵ آذر ۱۴۰۲ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌کنند: 📌 سلسله نشست‌های 💢 نشست دوم: الهیات زنانه ( تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب ) 👤‌با حضور: دکتر حسین سوزنچی (استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر حجاب، دکتری فلسفه و حکمت) ⏳زمان: شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰ 🏫 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫آیا حجاب می‌تواند قانون باشد؟ 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر محسن برهانی پیرامون قانون حجاب 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 مبانی و محدوده حجاب شرعی 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر امیرحسین ترکاشوند پیرامون نقد و بررسی کتاب "حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)" 🔸 مناظره کامل(قسمت اول) 🔸 مناظره کامل(قسمت دوم) 🔸 مناظره کامل(قسمت سوم) 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 قانونی بودن حجاب، آری یا خیر؟ 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر مهدی نصیری پیرامون قانون حجاب 🔸️مناظره کامل 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum