eitaa logo
ماهاد
216 دنبال‌کننده
350 عکس
87 ویدیو
40 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: آیا می توان عید نوروز را عید دینی و مذهبی به حساب آورد یا صرفا یک عید باستانی و ملی است؟ پاسخ: بدون شک عید نوروز یکی از سنتهای ملی و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانی ارزش و اهمیت خاصی برای این عید قائل بوده است. اما در مورد اینکه آیا می توان آن را عید دینی تلقی کرد به چند نکته اشاره می کنیم: 1- در متون روایی شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم؛ که در دسته ای تایید و در دسته ای رد شده است. در دسته اول می توان به روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع)، اشاره کرد که بر اساس آن نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگانش ایمان بیاورند؛ ... نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی کناره گرفت؛ و نوروز روزی است که افرادی که از خانه های خود خارج شده و به آزمایش الهی از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت علی را بر شانه خود گذاشت تا او بتهای قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست. نوروز روزی است که برای حضرت علی(ع) بیعت گرفته شد ... و نوروز روزی است که قائم اهل البیت(ع) در آن روز ظاهر می گردد و بالاخره نوروز روزی است که حضرت قائم (عج) بر دجال پیروز می شود «هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما[اهل البیت] در آن روز توقع فرج را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که غیر عرب (ایرانیان) آنرا گرامی داشته ولی شما(عرب ها) آنرا ضایع نمودید» ... .(وسائل الشیعه، ج 8، ص 173) در دسته دوم در کتاب ابن شهر آشوب حکایت شده که منصور به سوی امام کاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز برای تهنیت جلوس کند. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است....( المناقب، ج 4، ص 319) واضح است که سند این روایت ضعیف است چون ابن شهر آشوب سندی را برای روایت ذکر نکرده است. داشتن معارض و إعراض (= روی گردانیِ) فقها از آن نیز بر ضعف این روایت صحه می گذارد: مرحوم مجلسی در نقد روایت می فرماید: این خبر با اخبار معلی بن خنیس مخالفت دارد، اما اخبار معلی از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشتری دارد.( بحارالانوار ج 56 ص 100) بر همین اساس روایت دوم از اعتبار فقهی برخوردار نبوده و مورد إعراض فقها قرار گرفته؛ و در مقابل، روایت اول که دلالت بر اعتبار شرعی و دینی نوروز و همچنین احکامی فقهی نظیر استحباب پوشیدن لباس نو و غسل نوروز دارد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن فتوا نیز داده شده است. (برای نمونه ببینید: جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152) 2- مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند (ببینید: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300) و بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و محکم نمی شود به یک روایت آنهم مرسل و بدون سند اعتماد نمود. 3- به فرض اینکه با توجه به روایات فوق نتوانیم اعتبار شرعی آن را به دست بیاوریم باید به اصول عملیه مراجعه کرد و روشن است که اصل اولیه در چنین مواردی اباحه و برائت است و جواز چنین اعمالی را نتیجه می دهد. 4- گذشته از اینکه بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت و زنده شدن پس از مرگ را به ما گوشزد می کند، مردم نیز طبق رسومات به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، کمک به محرومان، آزادی زندانیان و ... که این خود می تواند حاکی از مطلوبیت آن نزد شارع مقدس باشد. 5- بر اساس آموزه های بلند اسلامی، عید حقیقی آن روزی است که انسان به سمت خدا، معنویت و کارهای خیر باز می گردد(از عود به معنای بازگشتن) و « هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است»(نهج البلاغة، حکمت 428) بنابراین در صورتی که مردم بر اساس سنت های دیرینه اقدام به کارهای خوب و خداپسندانه کنند (که در نکته قبلی اشاره شد) حقیقتا می توان آن ایام را از نظر شرعی نیز عید نامید. 📚: وبلاگ ایمان نو @mahad313
✨ سالروز اخذ میثاق الهی بر توحید و پرستش خدای یکتا✨ 💫 سالروز شکستن بت ها و دور ریختن آنها از کعبه دلها💫 ✨روز انتظار فرج و تجدید عهد با ولایت ✨ 💫عید بندگی و عبادت💫 ✨عید پاکی و نظافت✨ 💫عید آشتی و رفاقت💫 ✨عید زنده شدن طبیعت✨ 💫عید باستانی و دینی نوروز💫 ✨✨بر همگان مبارک✨✨ 🌺 سالی پر از برکت و معنویت برای شما آروزمندیم🌺
❌توجه توجه❌ مسابقه ای هیجان انگیز ویژه جشن بزرگ نیمه شعبان برای اهالی کتابخوانی📚 🎁 همراه با اهدای جوایز بشتابید.... مسابقه کتبی✍ #۱۱_فروردین همزمان با جشن نیمه شعبان مسابقه زنده🗣 #۱۲_فروردین همزمان با 🔹شرکت برای عموم آزاد است🔹 برای دانلود کتاب و اطلاعات بیشتر به کانال ماهاد مراجعه کنید @mahad313
دانلود کتاب ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عج (جهت مسابقه کتابخوانی) در فرمت های مختلف(پی دی اف، جاوا، اندروید و....) از سایت قایمیه https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=11318&Itemid=550&lang=fa
4_5971800409000380690.pdf
2.68M
🖇 فایل کتاب ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عج 👈 جهت ثبت نام مشخصات خود را به آیدی زیر ارسال کنید: @mahad3_1_3 🚦 @Mahad313🚦
اطلاعات تکمیلی(1) 👌 همزمان با جشن میلاد حضرت مهدی موعود(عج) در چهارشنبه شب مورخ ۱۱ فروردین، مسابقه کتبی (تستی) به طور مجازی برگزار می شود. و همان شب در انتهای جشن، سه نفر برنده برای دریافت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی معرفی می شوند. در صورتی که تعداد برندگان بیش از سه نفر باشد از میان آنها سه نفر به قید قرعه انتخاب می شوند. ✨ همچنین از سه نفر برگزیده دعوت می شود تا در مسابقه نهایی شرکت کنند. 👈 مسابقه نهایی در شب دوم جشن یعنی پنج شنبه شب مورخ ۱۲ فروردین همراه با صندلی داغ به صورت شفاهی (از همان منبع قبلی) برگزار می شود. و در انتها به یک نفر از سه نفر به عنوان برنده برتر، کارت هدیه دیگری (به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان) تعلق می گیرد. 💫💫 همچنین در شب آخر، به دو نفر از تمام کسانی که در مسابقه شرکت کرده و جایزه ای دریافت نکرده اند به قید قرعه کارت هدیه پنجاه هزار تومانی اهدا می شود.
✨آمد بهار جان ها ای شاخ تر برقص آ 💫چون یوسف اندر آمد مصر و شکر برقص آ ✨ای شاه عشق پرور مانند شیر مادر 💫ای شیرجوش در رو جان پدر برقص آ اَلّلهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباصالِح اَلمَهدی اَدرکنی 💞میلاد آقا صاحب الزمان بر همگان مبارک💞 🚦@mahad313🚦
📖 🔸سیمای دشمنان ایران اسلامی در قرآن منبع: تبیان @mahad313
💡قرآن راه زندگی ✅راهکارهای زندگی موفق در جزء چهارم قرآن کریم منبع: تبیان @mahad313
✅🚫 خیلی بی‌سر و صدا دارن کار انجام می‌دن!! به مثال‌های زیر توجه کنید: 🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫 1) ترجیح می‌دهم بجای! آن‌که در مسجد بنشینم و به کفش‌هایم فکر کنم؛ در خیابان راه بروم و به خدا فکر کنم. توضیح: نویسنده با ظرافت نشستن در مسجد (با استعاره از نماز واجب ) را همراه با یک امر مذموم (حواس پرتی یا اشتغال به دنیا ) همراه کرده و یک مستحب ( تفکر به خدا) را جایگزین آن کرده، شنونده هم به به کرده و آن را تحسین نموده و پا جای پای شیطان می‌گذارد!🚫 3) من رقص دختران هندو را از نماز پدر و مادرم بیشتر دوست دارم. چون آن‌ها از روی عشق می‌رقصند و این‌ها از روی عادت نماز می‌خوانند !!🚫 توضیح: نویسنده این بار گستاخانه‌تر یک امر حرام را جایگزین دستور خدا نموده و علاوه بر تهمت به پدر و مادر خود، باز هم با ممزوج کردن یک صفت ظاهرا بد عمل کننده به عبادت واجب الهی، آن‌را با یک فعل حرام همراه با عشق!! مقایسه نموده و عمل شیطان را تبلیغ می‌نماید.🚫 3) در ماه رمضان چند جوان پیر مردی را دیدند که یواشکی غذا می‌خورد به او گفتند: ای پیر مرد مگه روزه نیستی؟ پیرمرد گفت: چرا روزه هستم فقط آب وغذا می‌خورم جوانان خندیدند و گفتند واقعا؟ پیرمرد گفت: بلی، دروغ نمی‌گویم، به کسی بد نگاه نمی‌کنم، کسی را مسخره نمی‌کنم، با کسی با دشنام سخن نمی‌گویم، کسی را آزرده نمی‌کنم، چشم به مال کسی ندارم و ... بعد پیرمرد به جوانان گفت: آیا شما هم روزه هستید؟ یکی از جوانان درحالی که سرش را پایین نگهداشته بود به آرامی گفت: خیر ما فقط غذا نمی‌خوریم.🚫 پاسخ: نویسنده در این‌جا ایجاد بدعتی در روزه گرفتن را رواج می‌دهد و سعی در بی ارزش قرار دادن روزه‌ی جوانان مومن امروزه را دارد، درست است در اسلام و در سفارشات پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت ع آمده است کسی که روزه می‌گیرد باید تمام اعضاء و جوارح آن (چشم و گوش و زبان و ...) روزه باشند و نه فقط شکم، ولی باید گفت تمام ما معصوم هم نیستیم و آن‌طور که در اسلام سفارش شده باید فریضه‌ی واجب روزه را بجای آوریم. نظایر این نوع استراتژی شیطانی را در متون مختلفی که در دنیای مجازی برای شما می‌آید، می‌توانید مشاهده کنید. تقابل عبادات واجب با مستحبات عوام فریب: حج 👈🏻 با کمک مالی به مستمندان روزه 👈🏻 با سیر نمودن گرسنگان نماز 👈🏻 با تفکر و تشکر زبانی از خدا حتی مستحبات با مستحبات دیگر: نذری و مجالس امام حسین علیه السلام 👈🏻 با جهیزیه برای نوعروسان. زکات فطره و خمس و کمک برای احداث مساجد و ضریح ائمه علیهم السلام و .. ✅نکته: هیچ کس منکر خوبی اعمال مستحبی نیست و اتفاقا همین کسانی‌که به انجام واجبات اهمیت می‌دهند عمدتا موفق‌تر به انجام مستحبات هستند... ولی استراتژی شیطان گمراهی بندگان و جابجایی اعمال است و همین کار، ابلیس را کافیست که انسان را از دین خدا خارج نماید. 🚫کلیدواژه این استراتژی: "بجای..." می‌باشد. لطفا کاملاً هوشیار و بیدار باشید. 🚫🚫هیچ متنی را بدون تفکر و تعقل در دنیای مجازی ارسال نکنیم. 🚫◾️رژیم صهیونیستی و عوامل داخلی و منافقین، سعی در نابودی دین و اعتقادات ما دارن. بقول معروف: در زمین حریف صهیونیستی بازی نکنیم. شر دشمنان داخلی و خارجی بخودشان برگردد🙏 🚦@mahad313🚦
انجمن های علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی تقدیم میکند: ❇️سلسله کارگاه های مهارت پژوهش 1⃣روز اول کارگاه: انتخاب موضوع:استادعابدی 29 فروردین 2⃣روز دوم:مقاله نویسی، استادعابدی 30فروردین 3⃣روز سوم:پروپوزال نویسی:استادپیروز فر 31فرودین 4⃣روزچهارم: استاد خادم زاده کار با نرم افزار پژوهشیار 5اردیبهشت 5⃣روزپنجم:کاربانرم افزار پژوهشیار:استاد خادم زاده 6اردیبهشت 6⃣روز ششم:کارگاه روش تحقیق استاد دانش یار:7اردیبهشت ⏰تمامی کارگاه ها درساعت 21تا22 ازطریق آدوب کانکت برگزار میگردد. ✳️آدرس آدوب کانکت جهت شرکت رایگان در کارگاه ها http://vroom.um.ac.ir/saftis 🛑 جهت دریافت گواهی پایان دوره میتوانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: https://idpay.ir/elahiyat-fum/300000 @mahad313 @philosophy_in_ferdowsi @anjomanfeghh @umanjomantarikh @RAM_fum @theology_faculty @ssafum
ماهاد
انجمن های علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی تقدیم میکند: ❇️سلسله کارگاه های مهارت پژوهش 1⃣روز اول
اولین کارگاه مهارت های انتخاب موضوع برای پژوهش (مقاله، پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و...) امشب ساعت ۲۱ با ارایه: دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
🟥 سوال در مورد روزه اگر روزه‌دار فراموش کند روزه است و از کسی تقاضای آب کند، آیا فرد مقابل که می‌داند وی روزه است، جایز است که به او آب دهد یا باید روزه او را به او یادآوری کند؟⁉️ 💭 پاسخ اجمالی💭 در فرض سؤال و با فرض اطمینان از آنکه طرف مقابل، روزه‌اش را فراموش کرده، یادآوری روزه لازم نیست و می‌تواند به او آب دهد. ◻️ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 🔺حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): یادآوری لازم نیست. 🔺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): می‌تواند آب بدهد و لازم نیست یادآوری کند. 🔺حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، لازم نیست تذکر دهد. 🔺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): یادآوری کردن ضرورتی ندارد. 🔺حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته): واجب نیست یاد آوری کند و می‌تواند به او آب دهد. 📚منابع : استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. 🌐 🚦@Mahad313🚦
❇️ لینک ضبط شده: اولین جلسه (مهارت های انتخاب موضوع) از سلسله کارگاه های مهارت های پژوهش https://vroom.um.ac.ir/p6iawpyb965d/?OWASP_CSRFTOKEN=e3b70f027ff3998ca7904a26769241082a6d69005d2182e38310bec1ddc35aee 🚦@mahad313🚦
سلسله_كارگاه_هاي_مهارت_پژوهش،گزارش_ماهاد.pdf
1.14M
گزارش تصویری اولین جلسه ازسلسله كارگاه هاي مهارت پژوهش، انتخاب موضوع(ماهاد) 🚦@mahad313 🚦
🛑 سوال در مورد روزه شبهه‌ای که در روزه وجود دارد این است که گرسنگی باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود و این موضوع از نظر علمی ثابت شده است. یکی از مضرات مصرف مشروب نیز همین است. پاسخ علمی به این شبهه چیست⁉️ 1⃣ «روزه»؛ یکی از عبادت‌های مهم به شمار می‌رود که مختص به یک دین خاص نبوده، بلکه همه ادیان آسمانی و حتی مکاتب غیر آسمانی نیز آن‌را در برنامه خود دارند. 2⃣ آثار مثبت روزه بر جسم هر چند که علت واجب شدن روزه، رسیدن بندگان به درجه والای تقواو دست یافتن به آثار معنوی آن استولی آثار مثبتی برای جسم و سلامتی آن نیز به همراه دارد که برخی از آنها بر کسی پوشیده نیست. در روایات مختلف هم به این مطلب اشاره شده است؛ حضرت علی(ع) به نقل از پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید». 3⃣با پیشرفت علم پزشکی، زوایای دیگری از فوائد روزه برای بشر نمایان شده است. طبق پژوهش گروهی از متخصصان قلب در بیمارستان آمریکایی دوبی، روزه ماه رمضان تأثیر مثبت بر شاخص لیپید می‌گذارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. به گفته این گروه، LDL (چربی بد) به اندازه بالایی کاهش یافته و HDL (چربی خوب) افزایش می‌یابد. به‌علاوه؛ بر طبق این پژوهش، روزه ماه رمضان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این پژوهش نشان می‌دهد محدود کردن کالری به صورت یک روز در میان مزایایی برای سلامتی دارد. مزایایی شامل کاهش ریسک سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت، مقاومت انسولین، اختلال‌های سیستم ایمنی، و به طور کلی کند کردن روند پیری، و یک ارتباط احتمالی با افزایش مدت زندگی. در کنار مزایای بهداشتی، پژوهش ولتر لانگو، پرده از ارتباطی احتمالی بین روزه گرفتن و بهبود بازده شیمی‌ درمانی برداشته است. بنابر گفته دکتر مارک پی. متسن، رئیس آزمایشگاه علوم عصبی در انستیتو ملی پیری آمریکا، روزه گرفتن به تناوب و یک روز در میان، همچون محدود کردن کالری اثرات مثبتی در موش‌ها دارد، و بررسی کوچکی که در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو بر انسان‌ها انجام شده همان اثرات را نشان می‌دهد. بنا بر آکادمی ملی علوم آمریکا، دیگر مزایای بهداشتی عبارت‌اند از مقاومت در برابر استرس، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش ناخوشی و افزایش طول عمر. بنابر مطالعه دکتر اریک راووسین، روزی گرفتن متناوب ممکن است آلترناتیوی برای محدودیت رژیمی بلندمدت برای افزایش طول عمر باشد. دفع سموم بدن (به گفته پائول براگ)، پاکسازی رگ‌ها و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش خطر ابتلا به دیابت، آلزایمر، از دیگر فواید روزه ‌است. ❌عوارض منفی روزه در مقابل منافعی که برای روزه بیان شد، مضراتی نیز ذکر شده است و با بیان برخی از آنها، ارزش روزه را زیر سؤال برده‌اند. برای پاسخ به این شبهه، باید این مضرات را به سه دسته تقسیم کنیم. ❗️ ضررهای غیر قابل اعتنا❗️ طبیعتاً خودداری کردن از خوردن و نوشیدن، برای مدت طولانی، آثار منفی به همراه دارد. ولی این آثار را نمی‌توان ضرر قابل توجهی دانست. آثاری مثل خشکی دهان، تشنگی مفرط، کم‌شدن انرژی، کاهش ادرار و غلیظ‌تر شدن آن، ضعف ماهیچه، کاهش انعطاف‌پذیری پوست، گودی چشم، کاهش عرق، در صورتی که از حد معمول تجاوز نکند، سلامتی شخص را به خطر نخواهد انداخت. این عوارض، کاملاً طبیعی بوده و پس از افطار و پایان روزه، از بین رفته و بدن، حالت طبیعی خود را دوباره به دست می‌آورد. این عوارض، به دلیل کم اهمیت یا بی‌اهمیت بودن، نمی‌تواند اهمیت روزه را زیر سؤال ببرد. ❗️ضررهای مختص به بیماران❗️برخی از بیماری‌ها مثل بیماری‌های مربوط به کلیه، زخم معده و هر بیماری دیگری که شخص نیاز به مصرف آب و غذا در فواصل کوتاه مدت‌دار، با روزه ناسازگار است. اما این ضررها نیز نمی‌تواند اصل تکلیف روزه نسبت به انسان‌های سالم را زیر سؤال ببرد؛ زیرا طبق دستور اسلامی، کسانی که روزه برای آنها ضرر دارد، همچون کسانی که دارای این بیماری‌ها هستند و یا اشخاصی که فعلاً بیمار نیستند ولی اگر روزه بگیرند، دچار بیماری خواهند شد، روزه برای آنها ممنوع و حرام شده است ادامه در پست بعدی👇🏻👇🏻 🚦@Mahad313🚦
❌ضررهای قابل توجه برای افراد عادی؛ در پاسخ به این شبهه، که مورد سؤال هم از این نوع است، به چند نکته اشاره کنیم: 1⃣بیان کردن این نوع ضررها قابل اعتماد نیست؛ چرا که اولاً؛ این نظریه‌ها، مخالف دیگر پژوهش‌هایی است که انجام شده و میزان اعتبار این نوع تحقیق‌ها چندان معلوم نیست. برای نمونه؛ در برخی از تحقیقات درباره روزه چنین آمده است: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان سروم کلسترول، تیروکسین و اسید اوره در خون به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. بنابر پژوهش؛ روزه اسلامی موجب می‌شود تا میزان HDL و گلوکوز (چربی‌های خوب) به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و میزان LDL (چربی بد) افزایش یابد. اما در پژوهش دیگری؛ در ماه رمضان، کاهش قابل توجهی در LDL و افزایش قابل توجهی در HDL را نشان داده می‌شود. ثانیاً؛ در علوم تجربی این طبیعی است که با گذشت زمان و تحقیقات جدید، خلاف نظریات پیشین ثابت می‌شود. بنابر این، نمی‌توان هر نوع اعلام نظری، را قطعی و خطا ناپذیر دانست. 2⃣ بر فرض این‌که ما صحت این نظریات را بپذیریم؛ باید بگوییم اصطلاح «روزه» فقط منحصر به روزه مسلمانان نیست. وقتی ما نام «روزه» را می‌شنویم، به سرعت روزه ماه مبارک رمضان که از اذان صبح شروع، و تا غروب ادامه دارد، به ذهنمان متبادر می‌شود. این در حالی است که واژه «روزه» دامنه گسترده‌ای بیش از این دارد. اکثر ادیان و مکتب‌ها، خصوصاً ادیان آسمانی، با «روزه» آشنا بوده و هر کدام روزه مخصوص به خود دارند که برخی از آنها بسیار طولانی‌تر از روزه ما مسلمان‌ها است. مثلاً مردم کهن مکزیک، امساک از خوردن غذا را به عنوان کفاره گناهان به جا می‌آوردند و مدت آن از یک روز تا چند سال متفاوت بود. پارسایان برای رفع مصیبت‌ها و بلاهای همگانی، ماه‌ها از خوردن غذا خودداری می‌کردند. در ادیان بودایی و هندویی نوع روزه، بستگی به خود فرد دارد و ممکن است روزه، امتناع از خوردن و آشامیدن هر نوع غذا یا نوشیدنی برای مدت 24 ساعت باشد. روزه یوم کیپور که مهم‌ترین و معروف‌ترین روزه‌ها است، در روزهای نهم و دهم ماه تشرین (نخستین ماه یهودی از سال یهودی) به مدت 25 ساعت است، انجام می‌شود. هدف از این روزه بخشش گناهان است که دستور مستقیم خداوند در تورات درباره آن صادر شده است. مانویان دو نوع روزه داشتند که یکی از آنها دو روز کامل طول می‌کشید. همچنین روزه‌ای به نام «روزه آب» وجود دارد که در آن فرد فقط مجاز به نوشیدن، آب، یا آب میوه است. در فوائد این روزه که تا چهل روز طول می‌کشد گفته‌اند: این روزه سبب افزایش سرعت عمل ذهن و افزایش ظرفیت یادگیری می‌شود. پس از یک تا سه روز روزه ‌گرفتن، فرد منطقی‌تر فکر می‌کند و سریع‌تر تصمیم‌گیری می‌کند. روزه آب سبب افزایش آگاهی روحی و آرامش جسم، ذهن و احساسات می‌شود. بسیاری پس از گرفتن روزه آب، دردهای گذشته را فراموش می‌کنند و دید مثبت‌تری به آینده پیدا می‌کنند. 3⃣ در صورتی که این ضررها درباره روزه، آن هم روزه اسلامی واقعیت داشته باشد، باید آثار آن نیز در عالم خارج و بین مردم دیده شود. با توجه به این‌که مسلمانان حداقل سالی سی روز روزه می‌گیرند، باید نسبت به دیگر مردم، عمری کوتاه‌تر داشته باشند و این کوتاهی عمر برای همه قابل درک باشد. ولی حقیقت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند چنین ادعایی کند. بلکه می‌توان خلاف آن‌را ثابت کرد. در بین مسلمانان، عالمان دین که بیشتر از دیگران خود را ملتزم به دستورات دین می‌دانند، به روزه‌های مستحبی نیز مبادرت دارند. اما نتیجه این است که آنها عمری طولانی‌تر از دیگر افراد دارند.  📚منابع: . ر.ک:‌ «یک ماه بودن روزه»، سؤال 16220؛ «پیشینه روزه و ماه رمضان در ادیان گذشته»، سؤال 15446.  بقره، 183. . ر.ک: «آثار تربیتی روزه»، سؤال 14859. ابن حیون مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 1، ص 342، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ دوم، 1385ق. برگرفته از: ویکی پدیا. مجله پگاه حوزه، 7 شهریور  138، شماره 261. برگرفته از: ویکی پدیا. 🌐  🚦@Mahad313🚦
روزه درمانی به روایت علم... @mahad313
❇️ لینک ضبط شده: دومین جلسه (مهارت های مقاله نویسی) از سلسله کارگاه های مهارت های پژوهش https://vroom.um.ac.ir/pzslpftauc5f/?OWASP_CSRFTOKEN=3c23d54a255cf8be8432480c3ef22429e7717ff9b1c6cd7e913f07716bd2cb48 🚦@mahad_313🚦
💡قرآن راه زندگی ‼️از تکبر دوری کنید که باعث خروج شیطان از بهشت شد. ✅راهکارهای زندگی موفق در جزء هشتم قرآن کریم منبع: تبیان @mahad313
📖 ‼️ترازوهایی که جامعه را به فساد می‌کشانند ☀️اجتماعی که این اعمال در آن رایج شود، منجر به نابودی خواهد شد. منبع: تبیان @mahad313
🛑 اگر روزه‌داری سهواً و به اشتباه یکی از مُبطلات روزه را انجام دهد و به گمان این‌که روزه‌اش باطل شده، دوباره عمداً مُبطل دیگری را انجام دهد، روزه‌اش چه حکمی خواهد داشت؟ 💬 پاسخ اجمالی مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: ♦️اگر روزه‌دار یکى از کارهایى که روزه را باطل مى‌کند، سهواً یا از روی فراموشی انجام دهد، روزه‌اش صحیح است. ♦️اما چناچه روزه‌دار سهواً یکى از مُبطلات روزه را انجام داد و به خیال این‌که روزه‌اش باطل شده، عمداً دوباره یکى از آنها را به جا آورد، روزه‌اش باطل مى‌شود،ولی دادن کفاره بر عهده‌ی او نیست. البته برخی از فقها روزه چنین شخصی را صحیح دانسته‌اند. گفتنی است؛ چنانچه روزه‌دار، بدون داشتن عذری، روزه‌اش باطل گردد، جایز نیست تا اذان مغرب مرتکب مبطلات روزه شود، بلکه واجب است اِمساک کند؛ یعنی با این‌که روزه‌اش باطل است و باید آن‌را قضا کند، واجب است از انجام کارهایی که روزه را باطل می‌کند خودداری نماید. 📚منابع: . امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 892، م 1575، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. چیزهایی که روزه را باطل می‌کند. توضیح المسائل (محشّی)، ج ‌1، ص 924، م 1654. مکارم شیرازی، ناصر، همان، پاورقی. ر. ک: نمایه 61033 (عدم تکرار کفاره در صورت تکرار مبطل روزه). 🌐 🚦@Mahad313🚦
•|🥀🌙|• استواری امروزِ بنای دین، از برکت خشتِ نخستینِ توست .. السّلام علیک ای نور کبری ای نیّره عظمی! 🖤 🏴@mahad313🏴