🔹سليمان صيرفى گفت:
خدمت امام صادق علیه السلام بودم، غذايى از گوشت بريان و چيزهاى ديگر آوردند. سپس ظرفى برنج آوردند، من هم همراه حضرت خوردم.
حضرت باز فرمودند: بخور!
عرض كردم: خوردم
🔹حضرت دوباره فرمودند: بخور، مقدار علاقه شخص را به برادرش از آن مي فهمند كه تا چه اندازه در خوردن غذای خانه او ، رويش باز است!
‼️ سپس با دست مبارك لقمه اى برايم گرفت و فرمود: بايد اين لقمه را هم بخورى، خوردم.
(کافی ج 6 ص 279)
🤲 رزقنا الله یک لقمه هرچند کوچک از دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه...
28.mp3
زمان:
حجم:
9.71M
📗 کتاب #مسئله نفاق
🔹جلسه بیست و هفتم دوره
🔹اولین جلسه حضوری
بعد از تعطیلات کرونایی
🔹حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
📆ا ۱۳۹۹/۳/۲۱
"شوقرویش"
تا الان مناظره ضعیفی دیدیم . اینکه بعد از رجزهای قبل مناظره به این برسیم که دو نظر متفاوت در این زم
پاسخ به بعضی از مطالب مناظره
✨شهید مطهری :
1⃣ انسان تا در این دنیا هست و رشته حیاتش باقی است و تا وقتی که مرگ مستقیماً به او روی نیاورده است، مهلت برای توبه کردن دارد.
2⃣ تنها در وقتی که انسان در چنگال مرگ گرفتار است و هیچ امیدی به نجات ندارد، توبه مورد قبول واقع نمیشود. قبل از آن ساعات و لحظات آخر که در تعبیرات حدیثی «ساعت معاینه» نامیده شده است (یعنی لحظهای که انسان مرگ را و جهان دیگر را معاینه میکند، به چشم میبیند؛ در عین اینکه هنوز زنده است، دنیای دیگر را در مقابل خود حاضر میبیند) توبه انسان قبول است.
3⃣ ولی در آن لحظات توبه مقبول نیست. همچنان که👈 در عالم آخرت هم توبه معنی ندارد.
نه انسان در آنجا حال توبه پیدا میکند و نه فرضاً اگر بخواهد توبه کند- که قطعاً توبه واقعی نخواهد بود و فقط یک عمل ظاهری است- توبه او پذیرفته است.
❗️ اما چرا در این مورد اینطور است؟
پاسخ به بعضی از مطالب مناظره(۲)
✨شهید مطهری:
❗️چرا توبه در لحظه معاینه قبول نیست؟
1⃣ قرآن تصریح میکند که:
فَلَمّا رَاوْا بَأْسَنا قالوا امَنّا بِاللهِ وَحْدَهُ وَ کفَرْنا بِما کنّا بِهِ مُشْرِکینَ
یعنی همینکه انتقام ما را دیدند میخواهند توبه کنند و توبه شان را نمیپذیریم.
2⃣در ساعتی که آن انتقام ما رسید، اظهار ایمان کردن و اظهار توبه کردن فایده ندارد، چرا؟
👈برای اینکه توبه تنها پشیمانی و بازگشت نیست؛ یعنی اگر انسان تحت هر عاملی فقط از راه کج خود بازگردد، این توبه شمرده نمیشود.
3⃣ توبه آن وقت است که یک انقلاب درونی در وجود انسان پیدا میشود، یعنی نیروهای مقدسی که در درون انسان نهفته است علیه نیروهای شهوانی و غضبی و شیطانی وجود انسان و تبه کاریهای او قیام کنند و زمام مملکت وجود انسان را در دست بگیرند. این معنای توبه است.
توبه یعنی انقلاب درونی در انسان.
✨شهید مطهری :
1⃣قرآن در مورد فرعون میگوید:
حَتّی اذا ادْرَکهُ الْغَرَقُ قالَ امَنْتُ انَّهُ لاالهَ الَّا الَّذی امَنَتْ بِهِ بَنوا اسْرائیلَ
فرعون تا در دنیاست و باد دنیا به تنش میخورد، فرعونی میکند؛
با هیچ استدلالی قانع نمیشود، هیچ نصیحت و موعظهای را نمیپذیرد؛ بین سَحَره و موسی معارضه درست میکند،
خود سحره ایمان میآورند و او بیشتر طغیان میکند؛
درصدد کشتن موسی و قومش برمیآید، آنها را تعقیب میکند.
هنگامی که در دریا غرق میشود، آب او را فرا میگیرد و خود را در لحظات آخر عمر میبیند و یقین میکند که دیگر راه نجات ندارد میگوید:
👈 امَنْتُ انَّهُ لاالهَ الَّا الَّذی امَنَتْ بِهِ بَنوا اسْرائیل
من به خدای موسی ایمان آوردم.
اینجا دیگر قبول نمیشود.
خدا چرا قبول نمیکند؟
مگر خدا بخل میورزد؟
نه، توبه باشد قبول میکند.
👈این، توبه نیست.
توبه یعنی انقلاب مقدس درونی. این، انقلاب مقدس درونی نیست.
2⃣ آدمی که در قعر دریا آب تمام اطرافش را گرفته و به هر طرف که نگاه میکند آب میبیند و در این حال اظهار توبه میکند، وجدانش منقلب نشده است، فطرتش زنده نشده است،
خودش علیه خودش قیام نکرده است، بلکه حالا که خودش را مضطر و بیچاره میبیند، از روی اضطرار اظهار تسلیم میکند.
لهذا به او میگویند: الْانَ وَ قَدْ عَصَیتَ قَبْلُ.
❗️❗️چرا یک ساعت پیش که آزاد بودی این حرف را نزدی؟
در فصل توبه
کتاب
آزادی بندگی هدف زندگی(بینش مطهر)
یا
آزادی معنوی (انتشارات صدرا)
بسیاری از انحرافات فکری سید حسن آقامیری پاسخ داده شده است.
رحمت خدا وسیع است بلاشک .
نه قابل بیان است
نه قابل تصور . لایدرک و لایوصف.
ولی همه ی قصه این نیست .
همه ی اوصاف الهی " مقتضی " است در صورت " نبود مانع"
اثر خود را میگذارد.
شرک و کفر همه " مانع" بهره مندی مشرک و کافر از رحمت و شفاعت حق تعالی است.
یعنی
مشکل از فرستنده نیست
گیرنده قابلیت خودش را از دست داده است .
(البته کافر داریم تا کافر . با همه یک جور برخورد نمی شود )
#مناظره
این هم درست است .
منشا جهنم و عذاب در قیامت
خود انسان است نه خدا .
اصلا جهنم
چیزی جز حقیقت اعمال انسان نیست . تمام " بما کانوا یکسبون های " قرآن یعنی همین.
خدا کسی را جهنم نمی برد.
اصلا جهنم نتیجه است .
نتیجه انتخاب های خود انسان.
نتیجه کسب های خود انسان .
اگر هم گاهی به جای رفتن از کلمه بردن در مورد جهنم صحبت میشود از باب توحید افعالی است نه چیز دیگر .
#مناظره
رابطه دنیا و آخرت
رابطه طولی نیست
بلکه رابطه ظاهر و باطن است.
یعنی اینطور نیست که
اول دنیا باشد ، بعد
که تمام شد آخرت شروع شود .
خیر ، این طور نیست . رابطه دنیا و آخرت به تعبیر مرحوم شهید مطهری رابطه ی ظاهر و باطن است.
قران میفرماید
افرادی که مال یتیم را ظالمانه میخورند همین الان در حال خوردن آتش هستند . این یعنی
این عمل ظاهری دارد و باطنی .
ملکی دارد و ملکوتی .
آخرت تجلی دنیای هر کس است .
یوم تبلی السرائر ست .
بیرون ریختن باطن ها
و فرو ریختن ظاهرهاست .
امروز چند بار در مناظره گفته شد
آخرت امتداد دنیاست.
آخرت بعد از این دنیاست .
اگر منظور از این " امتداد" و "بعد" زمانی است کاملا غلط است ولی اگر منظور از " بعد " بعدِ رتبی است درست است .
🔹کاش امروز بیشتر از توصیه و نصیحت از طرف جناب دکتر رفیعی به حسن آقامیری
سوال های جدی از او
پرسیده میشد.
کاش به جای خاطره گویی های متعدد ، شبهات کلامی حسن آقامیری جواب داده میشد .
و بیشتر شاهد به چالش
کشیدن " افکار " اقامیری بودیم و از موضع فعال مطالبه گری میشد تا پاسخگو ده ها حرف نادرست والبته تاثیر گذارش باشد.منظورم چالش فرد نیست بلکه چالش افکاری ست که سر از اباحه گری جوانان در می آورد.
⚠️در همین جلسه مناظره
سید حسن آقامیری دوباره یک مغالطه خطرناکی را مطرح کردند
که منتظر پاسخ به این مغالطه بودیم ولی
این اتفاق نیفتاد .
باید عرض کنم فضای علم فقه با علم کلام کاملا متفاوت است. ماهیت علم فقه ظنی است بر خلاف علم کلام که ماهیت آن یقینی است.تعدد قرائت ها در اصل مسائل علم کلام معنا ندارد و تعدد نظرات فقها مجوزی برای تعدد قرائت ها در معارف کلامی نیست . [ این مغالطه خطرناکی بود که در مناظره پاسخ داده نشد ]
👈کاش این التقاط های فکری او نبود و میتوانست با قوت و هنرهای خدادادی اش مُبلغ اسلام ناب باشد .
✍حقا نمیتوانیم مجاهدت های تبلیغی استاد رفیعی را در گسترش معارف اهل بیت ندید بگیریم . ایشان خدمات معنوی زیادی به مردم کشور و حتی خارج از کشور داشته اند و دارند .
خدا بر توفیقاتشان بیفزاید.
ولی هر کسی را بهر کاری ساختند
گمان بنده این است
ایشان اگر چه واعظ خوبی هستند ولی مناظره کننده نه .
شما در همین مناظره دیدید در فرض خیلی خوب اگر بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم این مناظره یک مناظره خنثی بود .
که البته تصور میکنم مخاطبین مناظره عمدتا چیز دیگری برداشت کنند و کفه ی ترازوی سید آقامیری را سنگین تر بدانند .
[ این به معنای این نیست که حرف های او درست هم بود ]
از این هم نباید بگذریم
که سید حسن آقامیری
در این جلسه بسیار رعایت ادبِ شاگرد و استادی را کردند.
به هر حال جامعه دینی ما خیلی به این فضاهای گفت و گو نیاز دارد.
🔹دوران "گفت" بدون " گو" تمام شده است و به گفته استادِ شهیدمطهری ، اگر ما با شرایطش وارد میدان شویم نتیجه ی این گفت و گو ها به نفع همه است .