✍اگر مناظره را دیده باشید
یکی از سخنان درست آقامیری این بود که " هر عالم قوانین مختص به خودش را دارد " . این مطلب ، مطلب درستی ست . هم پشتوانه فلسفی دارد هم پشتوانه ی روایی.
⚠️❗️اما جناب آقامیری در جای دیگر با صراحت تمام میگوید چگونه میشود زنی بخاطر بیرون ریختن موهایش در " دنیا" سالها در "قیامت" به عذاب کشیده شود ؟ این گناه و عقاب تناسب ندارد.
✅ این چگونگی را شهید مطهری خیلی عالمانه اینگونه پاسخ می دهد:👇
👌نوع مجازات در آخرت با نوع مجازات در دنیا متفاوت است.
⛔️مجازات بر سه گونه است:
1⃣مجازات قراردادی (تنبیه و عبرت)
2⃣مجازاتی که با گناه، رابطه تکوینی و طبیعی دارد. (مکافات دنیوی).
3⃣مجازاتی که تجسّم خود جرم است و چیزی جدا از آن نیست. (عذاب اخروی).
و اما توضیح 👇
✍مجازات قراردادی همین مجازات هایی هست که در جامعه ها توسط قانون گذاران وضع میشود. مثلا اگر راننده ای از چراغ قرمز عبور کرد فلان مقدار جریمه میشود یا...
👈 شهید مطهری میگوید فایده اینگونه مجازاتها دو چیز است:
1⃣ یکی جلوگیری از تکرار جرم به وسیله خود مجرم یا دیگران از طریق ترسی که کیفر دادن ایجاد میکندو به همین جهت میتوان این نوع از مجازات را «تنبیه» نامید.
2⃣ و فایده دیگر تشفّی و تسلّی خاطر ستمدیده است و این در مواردی است که جرم از "نوع جنایت و تجاوز به دیگران باشد.
✅✅شهید مطهری میگوید
این دسته از مجازات ها باید با جرم تناسب داشته باشد .
و ✅👈"نکته جالب این است که اینگونه مجازاتها در جهان آخرت معقول نیست؛ زیرا در آنجا نه جلوگیری از تکرار جرم مطرح است نه تشفّی؛
👈 نه آخرت جای عمل است تا عقوبت کردن انسان به این منظور باشد که دوباره مرتکب کردار زشت نشود،
👈 و نه خدا- العیاذ باللّه- حس انتقامجویی و تشفّی [طلبی[ دارد که بخواهد برای خالی کردن عقده دل خود انتقام بگیرد،
👈و نه در آنجا مسئله تشفّی قلب مظلومین مطرح است، خصوصاً اگر آن مظلوم از اولیاء خدا و مظاهر رحمت واسعه الهیه باشد؛
👈بدیهی است که برای غیر اولیاء نیز در جهان وانفسا اندکی خیر و رحمت و مغفرت بر یک دنیا انتقام از دشمن ترجیح دارد.
#مناظره
✍در بین تحلیل ها زیاد میشنوم که مثلا جناب آقای دکتر رفیعی پدرانه وارد میدان شدند و نخواستند میدان مناظره به مشاجره تبدیل شود .
چند نکته :
1⃣بنده انتساب قطعی نمی دهم ولی تا امروز هر چه از سید حسن آقامیری شنیده ام ، افکاری بوده که مروّج معنویت بدون شریعت بوده است. از این دست حرف ها که خوب باش ، خوب بودن مهم است ، پاک بودن مهمه ولو چهار تا دونه تار موت هم بیرون بود جهنمی نمیشی و از این دست مطالب که باید سر جای خودش طرح و نقد شود
❗️امروزه در دنیا
تفکرِ معنویتِ منهای شریعت هم زیاد ترویج میشود هم زیاد مشتری دارد.
⚠️تفکری که از آن، خدایِ تکلیف ساز بیرون نمی آید . انسانِ مسئولیت پذیر و متعبّد درست نمی کند .
تفکری که در زمان ائمه از آن به مُرجئه یاد میشد و چقدر اهل بیت هشدار میدادند که مراقب اهل مرجئه باشید . تفکری که در زمان ما در قالب " دلت باید پاک باشه " روی همه تکالیف دینی آب پاکی رو میریزد و میرود.
2⃣ نکته بعدی اینکه شاید در مناظره اهداف مختلفی وجود داشته باشه ، این را قبول دارم ولی آیا نباید بین تحقق اهداف اولویت بندی کرد؟ در این مناظره هدف نهایی چی بود ؟ پدری یا تبیین افکار التقاطی سید حسن آقامیری ؟ اصلا مگر نمیشد بین این دوتا جمع کرد ؟ الان به گفته خود سید آقامیری خداروشکر پدری محقق شد ولی به چه قیمت ؟ به قیمت تبیین نکردن افکار نادرست ایشان . به قیمت تردید در بخش دیگری از مردم... . به قیمت ترویج پلورالیسم دینی یا همان تعدد قرائت ها .
همان فکری که حتی در معارف مسلّم دین هم میگوید شما این طور میفهمید من جور دیگر .
👈ببینید من هم قبول دارم
باید نقش پدرانه ایفا میشد
ولی نمیفهمم چرا بین اهداف متعدد اولویت بندی نشد و هدف اصلی مناظره به نتیجه ننشست .
🔰نکاتی در باب مناظره اخیر
✍️ به قلم استاد حجت الاسلام احمد فربهی
🔸من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض میکنم؛
1️⃣ بنده آقای آقامیری را تأیید نمیکنم اما معتقدم «مواجههی رو در رو»، میتواند بسیاری از ذهنیتها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیتهای اشتباه از همدیگر است،
2️⃣ آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کردهاند!
فارغ از موجهبودن یا نبودن اینسخن، بنده بارها گفتهام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیتها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوتهای جهتدار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانهای مردم باید بالا برود؛
باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی میشود تا قضاوتها را مهندسی کنند.
3️⃣ به نظرم مسألهی خلود مشرکان، مسألهای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلیترین محورها در اینگونه گفتگوها شود، بلکه آنچه بایستی محور گفتگو قرار میگرفت؛
«نقش بازدارندهی عذاب الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحیگری» از غفلت جامعهی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده میکند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوءاستفاده قرار گرفته.
جریان اباحیگری، تلاش میکند همهی بازدارندهها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛
انکار عذابهای شدید الهی،
گسترش فرهنگ «بهتوچه!»،
تفکر «از دینش مپرس»
و نفی مقاومت اجتماعی در مقابل هنجارشکنیها، همگی، از اینقبیلاند.
✍صحبت از سیدحسن آقامیری صحبت از یک شخص نیست صحبت از یک بنا و جریان غلطی است که او در لباس و پوشش دین ترویج میکند، شاید این خطر بزرگ برای همه روشن نباشد ولی شهید مطهری آغاز صعود یا سقوط هر انسان و جامعه ای را از همین نقطه میداند. 👈 افکار
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌نظر استاد امینی خواه در
مورد مناظره دکتر رفیعی و حسن آقامیری...
چهار نقد اساسی بر آقای آقا میری.mp3
9.74M
✨خدا در قرآن از علما خواسته تا در برابر تحریف حق سکوت نکنند.
🔹چهار نقد اساسی
بر افکار سید حسن آقامیری
🔹سخنران :
حجة الاسلام محمد ابراهیم کفیل
@maharatha313
شوقرویش
✍مجازات قراردادی همین مجازات هایی هست که در جامعه ها توسط قانون گذاران وضع میشود. مثلا اگر راننده ای
✍دومین نوع از انواع مجازات، کیفرهایی است که رابطه علّی و معلولی با جُرم و گناه دارند...
یعنی مجازات ، معلولِ جرم و نتیجه طبیعی آن است. به تعبیر شهید مطهری این کیفرها را «مکافات عمل» یا «اثر وضعی گناه» مینامند.
مثلا کسی که سمّی کشنده میخورد نتیجه اش مردن است .
این مردن، نتیجه طبیعی و اثر وضعی نوشیدن سمّ است. نمیتوان گفت من یک لحظه سم خوردم چرا باید برای همیشه از بین بروم.
👈اینجا حساب علّت و معلول است. نوشیدن سم ، علت است و نابودی ، معلول آن...
👇مهم👇مهم👇مهم
✅ مسئله تناسب جرم و کیفر،
مربوط به کیفرهای قراردادی است
که رابطه آنها با جرم، رابطه
قراردادی است نه واقعی و ذاتی.
❗️اما مکافاتهای طبیعی، نتیجه و لازمه عملند.
✍اگر چه اصل معاد رو میشه عقلا ثابت کرد ولی دست عقل از فهمیدن مسائل قیامت کوتاه است و عقل نمیتواند چگونگی ها و ریز موضوعات قیامت رابفهمد. به همین خاطر باید به سراغ آیات و روایات رفت . یعنی در اینجا فقط باید به سراغ آیات و روایات رفت. اینجا جای برداشت های سلیقه ای و ذوقی نیست.
⚠️متاسفانه جناب آقامیری در اینجاها زیاد از ذوقیات و برداشت های بدون ضابطه استفاده میکند.
میگوید مگر میشود مشرکین خلود در جهنم داشته باشند . (بصورت مطلق هم میگوید حتی هیتلر و صدام و نمرود و فرعون و ... )
✨خب حالا باید سراغ قرآن برویم تا ببینیم قرآن رابطه عمل و جزا را چگونه برای ما ترسیم میکند.
✅👈 با توجه به صریح آیات قرآن میفهمیم رابطه عمل و جزا در آخرت نه مانند نوع اول، قراردادی است و نه مانند نوع دوم از نوع رابطه علّی و معلولی است، بلکه از آن هم یک درجه بالاتر است.
✅👈در انجا رابطه «عینیت» و «اتّحاد» حکمفرماست؛ یعنی آنچه که در آخرت به عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده میشود "تجسّم خود عمل آنهاست".《《بسیارمهم
این چند آیه رو با هم بخونیم ...
✨قرآن کریم میفرماید:
1⃣ یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیر محضراً و ما عملت من سوء تودّ لو انّ بینها و بینه امدا بعیدا
✨روزی که هر کس آنچه از کار نیک یا زشت انجام داده است حاضر میبیند، آرزو میکند که کاش بین او و بین کار زشتش مسافت درازی فاصله میبود...
در جای دیگر میفرماید:
2⃣و وجدوا ما عملوا حاضرا و لا یظلم ربّک احدا
✨آنچه را که انجام دادهاند حاضر مییابند و پروردگار تو به احدی ستم نمیکند»
در جای دیگر میفرماید:
3⃣یومئذ یصدر النّاس اشتاتا لیروا اعمالهم، فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره، و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره
✨در این روز مردم گروه گروه بیرون میآیند تا در نمایشگاه اعمال، اعمال آنها به آنها ارائه داده شود. پس هر کس هموزن یک ذرّه، کار نیک کند آن را میبیند و هر کس هموزن یک ذرّه، کار زشت کند میبیند...
✍نمیدانم چرا وقتی این تصویر را دیدم یاد این جمله ی شهید مطهری افتادم که هر کسی یک کلید شخصیت دارد .
مثلا شهید کلید شخصیت امیرالمومنین را " مروت " و
کلید شخصیت امام حسین (ع) را "حماسه" میداند.
🔹چند باری توفیق شد حضرت آیت الله مصباح را حین زیارت ببینم و بعد از زیارت خدمتشان برسم .
باور کنید یکی از بهترین لذت های دنیا دیدن انسان های وارسته هنگام مناجات و زیارت است.
زیارت ایشان برخلاف ماها
لحظه لحظه اش توجه بود و توجه ، اشک بود و خاکساری .
عروج بود و نورانیت...
کوتاه کنم حرفم را
وقتی ایشان را هنگام زیارت
میدیدی ، پاهایت برای رفتن سست میشد و دوست داشتی بمانی و بعد از زیارت با ایشان هم کلام شوی.
یک بار بعد از زیارت توفیق شد خدمتشان برسم و فقط یک جمله کوتاه بگویم و یک دنیا درس بگیرم.
🔹حاج آقا دعا کنید در این مسیر عاقبت بخیر بشیم.
🔶ایشان : با نگاه مهربان و خنده ای بر لب ایستاد و خیلی متواضعانه به منِ نالایق و آلوده گفت شما باید برای عاقبت بخیری ما دعا کنید.
تواضع شان دیدنی بود .
از سال ها قبل ، دیدن ایشان من را یاد تواضع می انداخت.
چقدر دلمان شب ولادت
دلتنگ زیارت شد.
#کلید شخصیت
#تواضع