eitaa logo
شوق‌رویش🌱
885 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
891 ویدیو
232 فایل
کانال شخصی سید جعفر حسینی...
مشاهده در ایتا
دانلود
✍شهید مطهری در بازگشت از سفر فرانسه و دیدار با امام در پاسخ به دوستانش که از او پرسیدند چه دیدی؟ گفت: چهار «آمَنَ» در امام دیدم: ...
شوق‌رویش🌱
✍شهید مطهری در بازگشت از سفر فرانسه و دیدار با امام در پاسخ به دوستانش که از او پرسیدند چه دیدی؟ گفت
🔹شهید مطهری : من قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ [ امام خمینی ره ] تحصیل کرده‌ام، وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتی برگشتم،‌ دوستانم گفتند: «چه دیدی؟». گفتم چهارتا «آمن» دیدیم. 1⃣ آمن بهدفه : به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود،‌ نمی‌تواند او را از هدفش منصرف کند. 2⃣آمن بسبیله : به راهی که انتخاب کرده، ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد. شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت. 3⃣ آمن بقوله : در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم، احدی مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصیحت می‌کنند که : «آقا! کمی یواشتر. مردم دارند سرد می‌شوند، مردم دارند از پای در می‌آیند.» می گوید: «نه مردم این جور نیستند که شما می‌گویید. من مردم را بهتر می‌شناسم.» و ما می‌بینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بهتر آشکار می‌شود. و بالاخره، بالاتر از همه 4⃣ آمن بربه: در یک جلسه خصوصی، ایشان به من گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین می‌کنیم. من دست خدا را به وضوح حس می‌کنم.» ✅ آدمی که دست خدا و عنایت خدا را حس می‌کند و در راه خدا قدم برمی‌دارد، خدا هم به مصداق (ان تنصروا الله ینصرکم) بر نصرت او اضافه می‌کند.
⁉️ چطور دلت می‌آید؟ 🔹یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید صدر می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» و پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» 📗 السيرة والمسيرة في حقائق و وثائق، ج‏٢، ص٢٨٩
❗️"تفکر اگر سطحی و پراکنده باشد کار آسانی است اما فایده و اثر و نتیجه‌ای بر آن مترتب نیست، ✅ ولی اگر علمی و مبنی بر مطالعات دقیق و آزمایشها و حساب‌گری‌ها باشد و یا لااقل انسان بخواهد " آثار فکری مردان فکر و اندیشه را به دقت کامل مطالعه کند" ، کار مشکلی است ولی در عوض " بسیار مفید" است 👌و سرمایه بزرگ و ذخیره هنگفتی برای روح بشر به شمار می‌رود." [شهید مطهری] فکر و اندیشه شهید مطهری - بینش مطهر بزرگ و ذخیره هنگفت @maharatha313
شهید مطهری : 🔹فلسفه احکام را دانستن برای معرفت بسیار خوب است اما برای عمل چطور؟ 🔹آیا ما اول باید فلسفه‌ها را بفهمیم بعد عمل کنیم، که اگر نفهمیدیم عمل نمی‌کنیم ولو بدانیم که اسلام گفته است؟ اگر این جور شد، دیگر عمل ما خالص نیست، اخلاصمان کم است. در دعای قنوت [نماز عید فطر] خواندیم که: ✨ اللهُمَّ انّی اسْئَلُک خَیرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحونَ وَ اعوذُ بِک مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمُخْلَصونَ. ✨ ✅بندگان مخلص این طورند. بنده مخلص در مقام بندگی می‌گوید من باید همین قدر بدانم که امر او هست یا نه. اگر امر او هست، من به امر او اعتماد دارم، می‌دانم امر او بیهوده نیست. ✍پ ن : چند نکته : 1⃣در اصول اعتقادی ثابت می کنیم خداوند حکیم است و مدبر . مالک حقیقی اوست لذا فقط او حق تشریع احکام برای ما را دارد. پیامبر و امام هم به اذن خدای متعال حق تشریع حکم دارند . 2⃣دستورات شارع مقدس تابع مصالح و مفاسد است . 3⃣شارع مقدس وقتی میخواهد حکمی جعل کند فقط و صرفا نتایج دم دستی و مورد خوشایند و احساسی افراد را لحاظ نمی کند . بلکه حکم شارع ناشی از "برآیند " مصلحت و مفسده مادی ، معنوی ، دنیوی و اخروی است. یعنی یک دقت همه جانبه به شرایط و حالات مختلف میکند. تک بعدی نمی بیند. 4⃣ و یک نکته مهم اینکه شارع مقدس احکام را تابع "خیر" افراد یا جامعه جعل میکند نه مطابق "میل" افراد و جامعه . 🔹با این مقدمات کلامی و اعتقادی آنگاه اگر شارع دستوری و حکمی داد ولو فلسفه آن برای ما معلوم نباشد [ نه اینکه فلسفه ندارد ،بلکه قرار است بخاطر سنت امتحان فلسفه بعضی از احکام را ما ندانیم ] باید به آن عمل کنیم و این عمل ، عقلانی ست . این تعبد بالاتر از هر تعقلی ست . ⚠️بعضی گمان میکنند قاتل اگر پدر باشد هیچ مجازاتی ندارد . خیر قصاص ندارد ولی مجازات دارد آن هم مجازات شدید . حال چرا قصاص ندارد ؟ فلسفه اش را نمی دانیم زیرا در آیات و روایات به فلسفه عدم قصاص پدر پرداخته نشده است [ ما فلسفه اش را نمیدانیم نه اینکه فلسفه ندارد ] @maharatha313
✍ فکر "خراب" بقیع و کربلا و مشهد برایش فرقی نمی کند دستش برسد همه را "خراب" میکند. ▪️هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، به دست وهابیت ملعون . قاسم حرم
تفاوت دو جهانبینی اسلام و غرب مقایسه کنید: بوسه یک مرجع تقلید بزرگ شیعه بر دستان یک سیاه پوست رفتار غیر انسانی و خشونت آمیز پلیس غربی و آمریکایی و خفه کردن وحشیانه‌ی یک سیاه پوست و ژست قهرمانی او که دل میلیون ها انسان آزاده را به درد آورد. انسانیت به شعار نیست.
🔹این مطلب رو امشب از شهید مطهری میخوندم . جالب بود. نکته اخلاقی مهمی داشت. مخصوصا پاراگراف آخر... شهید مطهری : حدیثی هست که من همیشه از آن نتیجه‌ای می‌گیرم. آن حدیث این است: ✨مُجالَسَةُ الْاشْرارِ تورِثُ سوءَ الظَّنِّ بِالْاخْیارِ✨ همنشینی با بدان موجب بدبینی به خوبان است. این یک حقیقتی است. 🔹انسان اگر همیشه با آدمهای بد بنشیند همه انسانها را بد می‌بیند، یعنی خوبها را هم نمی‌تواند تصور کند که خوبند و نمی‌تواند به خوب معتقد شود. 🔹کما اینکه عکسش هم صادق است: کسی که همیشه با خوبان نشسته باشد همه مردم را خوب می‌بیند و دیگر بدها را هم نمی‌تواند بد ببیند. 🔹گفت: به حاجی کلباسی درباره دزدهایی که دستگیر شده بودند گفتند: این دزدها سرشب تا نصف شب برای دزدی بیرون می‌روند و به قافله‏ ها حمله می‌کنند. گفت: پس اینها کی نماز شب می‌خوانند؟! خیال می‌کرد دزدها هم نماز شب می‌خوانند، چون فقط در جوّ محیط خودش بود. ✅حال شما این را به خود انسان تعمیم بدهید. نزدیکترین همنشین آدمی خود اوست؛ یعنی آدمی که در خودش بدی نمی‌بیند قهراً به همه مردم خوشبین می‌شود، و آدمی که در خودش جز شرارت و جز حقّه و تقلّب و نفاق نمی‌بیند نمی‌تواند به آدم خوب معتقد شود. ✅✅✅ شما به افرادی که نمی‌توانند به پیامبران، صلحا و ائمه خوش باور باشند نگاه کنید، می‌بینید خودش اصلًا یک آدم بدذات و بدجنسی است. آدمی خواه ناخواه وجود خودش را معیار قرار می‌دهد. آدم بد نمی‌تواند به خوب معتقد شود، چون از خوبی چیزی سراغ ندارد و می‌گوید انسان یعنی موجودی مثل من. هرکس را که در نظر بگیرد فکر می‌کند اگر به جای او می‏بود چه می‌کرد؛ من که چنینم پس او هم چنین است. زندگی
✨جملات ناب و کم یاب از شهید مطهری که ارزش چند بار خواندن و یک عمر فکر کردن را دارد : 🔹قرآن یک منطقی دارد ـ که من در کتاب علل گرایش به مادیگری اشاره کرده‌ام ـ و آن منطق این است: ✅اندیشه‌های عالیِ انسانی در روح انسان جوّ و فضای مساعد می‌خواهند. اگر فضای روح انسان مساعد نباشد آن اندیشه‌های عالی از روح انسان فرار می‌کنند. 🔹این حدیث را شنیده‌اید که پیغمبر اکرم فرمود: لا یدْخُلُ الْمَلائِکةُ بَیتآ فِیهِ کلْبٌ أوْ صورَةُ کلْبٍ. یعنی فرشتگان وارد خانه‌ای که در آن خانه، سگ یا تصویر سگ وجود داشته باشد نمی‌شوند. 🔹علما از این حدیث معنای لطیفی فهمیده‌اند؛ گفته‌اند آن خانه‌ای که پیغمبر اشاره کرده است " خانه دل" است. اگر در خانه دل، سگ‌ها و صورت سگ‌ها و درنده‌ها وجود داشته باشد، اندیشه‌های پلید وجود داشته باشد، هرگز اندیشه‌های عالی و لطیف در چنین خانه‌ای وارد نمی‌شوند. 🔹اندیشه‌های عالی و لطیف از سنخ نورند. نور و ظلمت با یکدیگر یک جا جمع نمی‌شوند. ✅ اگر انسان در روح خودش اندیشه‌های پلید داشته باشد، اگر در روحش حسادت، کینه، تکبر، بدخواهی وجود داشته باشد، اگر در روحش پلیدی از نوع دیگر وجود داشته باشد، این یعنی فضای روح فضایی است پلید و نامساعد. اندیشه پاک، حالا می‌خواهد اندیشه خدا باشد یا اندیشه خدمت به خلق، آن اندیشه‌های عالی مقدس انسانی در روح‌های پلید جا نمی‌گیرند؛ یعنی وقتی که بیایند جا برای آنها نیست، فرار می‌کنند و می‌روند. زندگی
✨شهید مطهری : 🔹اگر انسان در عمل ناپاک باشد ❌دائما گناه کند ❌دائما دروغ بگوید ❌دائما غیبت کند ❌دائما تهمت بزند ❌دائما مال مردم را بخورد ❌دائما ظلم کند ❌دائما ـ العیاذ بالله ـ مثلا به زن نامحرم نگاه کند و نظر ریبه داشته باشد، یا ـ العیاذ بالله ـ زنا کند، اینها روح انسان را پلید می‌کند... 👈دیگر ایمان 👈در چنین روح پلیدی 👈جا ندارد... 👈در می‌رود؛ 👈روح تاریک می‌شود. ⚠️نه تنها ایمان، سایر اندیشه‌های پاک انسانی هم همین طور است. [ از روح انسان در می رود. ] زندگی