شوقرویش🌱
شهید مطهری :
✅اسلام طرفدار تعقل است
و شدیداً هم طرفدار است...
✨در سوره زمر میخوانیم:
فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ اولئِک الَّذینَ هَدیهُمُ اللهُ وَ اولئِک هُمْ اولُوا الْالْبابِ.
✨بندگان مرا نوید بده،
✨آن بندگان اینچنینی را.
مطلب با «بندگان من» شروع شده است.👈کأنه قرآن میخواهد بگوید: بنده خدا آن است که چنین باشد، و لازمه بندگی خدا این است...
الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ
آنان که سخن را استماع میکنند.
نمیگوید: یسْمَعونَ.
♻️ فرق است بین «سِماع» و «استماع». سِماع یعنی شنیدن ولو انسان نمیخواهد بشنود. استماع گوش "فرا دادن است، مثل اینکه شما اینجا نشستهاید و خود را آماده کردهاید برای شنیدن.
در باب موسیقی میگویند:
سِماعش حرام نیست
استماعش حرام است.
✅ قرآن میگوید:
الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ
یعنی آنان که سخن را استماع میکنند؛ یعنی اینجور نیست که هر حرفی را هنوز درک نکرده رد کنند و بگویند ما نمیخواهیم بشنویم.
1⃣اول استماع میکنند،
2⃣به دقت دریافت میکنند
3⃣فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ بعد غربال میکنند، تجزیه و تحلیل میکنند،
خوب و بدش را میسنجند
5⃣و بهترین آن را انتخاب
6⃣و پیروی مینمایند.
🔹اصلًا معنی آیه، استقلال عقل و فکر است که فکر باید حکم یک غربال را برای انسان داشته باشد
و انسان هر حرفی را که میشنود در این غربال قرار دهد، خوب و بد را بسنجد، ریز و درشت کند و خوبترین آنها را انتخاب و اتّباع نماید.
#سبک زندگی
✍در منطق دین هر کس باید خودش باشد . اصلا از ما نخواسته اند آیت الله بهجت بشویم یا شهید حاج یونس زنگی آبادی
از ما خواسته اند خودمان باشیم .
هر کس باید خودش را پیدا کند و جلو برود .
ما عمدتا چه کار میکنیم ؟
ما عمدتا نوجوانمان را مقایسه میکنیم . حالا یا با بالاتر از او یا با پایین تر از او.
این مقایسه هر جور باشد آسیب دارد . اگر با بالاتر از او مقایسه کنیم سرشکسته و حسود بار می آید و اگر با پایین تر از او مقایسه کنیم مغرور میشود و متکبر.
هر دو آسیب است.
✅پس چه کار کنیم ؟
باید به او یاد بدهیم خودش باشد و اینکه از فلانی بالاتر باشد یا پایین تر اصلا مهم نیست .
اگر خودش باشد به همان جا میرسد که خوبان عالم به آن جا رسیده اند .
✨قرآن عزیز هم همین را به ما یاد می دهد .
لیس للانسان الا ما سعی ...
میتوان ساعت ها روی این ایه فکر کرد و معارف بیرون کشید .
❗️شاید کسی بپرسد پس چرا باید زندگی نامه بزرگان و شهدا را بخوانیم ؟
ما زندگی نامه آن ها را میخوانیم که فقط ببینیم آنها از شرایط و امکانات خودشان چگونه بهترین و بیشترین بهره را بردند و در ما شور ایجاد کنند که راکد و بی فایده باقی نمانیم. تا ما هم خودمان بشویم و از شرایط و امکاناتمان بیشترین و بهترین بهره را ببریم.
انسانِ"بی خود" بی خود میشود.
بگذاریم نوجوان خودش را پیدا کند. مقایسه نکنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جسارتاشبهه دیگری که مطرح شده و نیاز به پاسخگویی دارد بنده مثل همیشه مزاحم شما شدم ممنون.
درکشوری که امام های مرده ثروتمندتر از انسانهای زنده اند و ارزش امامزاده ها بیشتر از کودک گرسنه است نه اندیشه ای رشد میکند نه فقر نابود میشود.
شوقرویش🌱
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جسارتاشبهه دیگری که مطرح شده و نیاز به پاسخگویی دارد بنده مثل همیش
پاسخ به شبهه
سلام علیکم .
✍مردگی که تنها به جسم نیست ، هزاران انسانی که نفس میکشند فقط مرده متحرک هستند . فهمیدنش تلاش نمیخواهد افکار پوسیده و حقیرشان داد میزند. آنها ملاک زنده و مرده بودن رو فقط حیات جسمی میبینن نه حیات جسمی و روحی . اِنقدر حقیر. اِنقدر کوته بین و تک بعدی. اگر زنده بودن به خوردن و خوابیدن و شهوت هست حیوانات و درندگان از بعضی انسان ها زنده تر هستن.
امامان ما زنده اند و از هر زنده زنده تر . مگر نه اینکه ملاک حیات اثرگذاری ست . آن هم اثر گذاری مفید و سازنده.
امامانی که نه تنها در زمان حیات جسمانی شان پناه یتیمان و فقرا بودند ، ثروت شان را برای بی سرپرستان خرج میکردند ، بلکه فرهنگ والای زندگی شان به ما آموخت در دنیا انسانی زندگی کنیم نه مثل حیواناتِ انسان نمایی که دنیا دید از هم ماسک میدزدند ، مردان و زنان سالخورده و پیر را به حال خود در بدترین شرایط رها میکنند و میگویند همان بهتر که فقرا بمیرند تا جامعه یک دست شود. این انسان ها محصول کارخانه لجن زار تفکر بی خدایی ست. تفکر بی امامی ست . کرونا کنار همه ی بدی ها خوبی هایی هم داشت . همه فهمیدن فرهنگ بی خدایی و بی امامی چه لنج زار کثیفی ست .
در همین دنیایِ وحشتناک
در گوشه ی دیگر دنیا
امامزاده ها ، مساجد ، حسینیه ها ، هیئت ها و حتی خانه های مومنین
محل دوخت ماسک شد ، آن هم برای همه ی مردم
محل تجمیع و بسته بندی و تحویل مواد ضد عفونی شد ، آن هم برای همه مردم
محل گرفتن آب میوه و شربت شد برای بیماران و پرستاران
محل جمع آوری گوشت وومرغ و برنج شد برای نیازمندان و فقیران
همه ی اینها بخش کوچکی از حال و روز تربیت یافته های امامان ماست. کمک های پولی و مالی هم بیانش نیاز نیست.
انسانیت به حرف نیست
به عمل است. فقر همیشه مالی نیست فکری هم هست . خطرناک تر از فقر مالی فقر فکری ست. تا زمانی که از افکار پوسیده مادی دست برنداریم نه آبادانی هست نه شادمانی
در آخر
به قول سعدی
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز .
kalaam_318922 (1).pdf
1.29M
tarikh_318921 (1).pdf
1.12M
خود این «میگویند» ها اشاعه دادن فحشاست...
✨شهید مطهری :
⚠️چقدر در میان ما تهمت زدن رایج است!
بعضی از ما که میخواهیم مقدسی کنیم، یک «میگویند»
اول حرفمان میآوریم.
مثلًا شخصی به یک نفر تهمتی زده، میخواهیم از گردن خودمان رد کنیم، خیال میکنیم که سر خدا را هم میشود کلاه گذاشت!
❌میگوییم: میگویند فلانی چنین است، میگویند فلان جا چنین است. 👈 دیگری از ما میشنود و در جای دیگر میگوید:
میگویند چنین، و بعد میگوید: خوب، من که نگفتم، من میگویم دیگران گفتهاند که اینطور است.
✅قرآن جلوی این را هم گرفته است، این را هم یک گناه بزرگ شمرده است، میگوید:
انَّ الَّذینَ یحِبّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ امَنوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ. آنان که دوست دارند در میان مردم حرف زشتی درباره فرد مؤمنی، افراد مؤمنی، یک مؤسسه ایمانی شیوع پیدا کند [برایشان عذاب دردناکی است.]
🔹اگر از یک احمقی یا مغرضی یا کسی که معلوم است که ریشه حرفش در کجاست درباره کسی حرفی شنیدید، حق ندارید بگویید «شنیدهام»، «میگویند».
خود این «میگویند» ها اشاعه دادن فحشاست.
1_104355966.mp3
4.67M
#نشر_حداکثری
🌀 اسلام، غریب است 🌀
💠 اسلام همیشه مبتلا به یک طرف دیدن ها بوده...
❇️ #فقیه و #فیلسوف، حق ندارد بگوید من #اسلام_شناس هستم...
🌀 اسلام شناس کسی است که همه جهات اسلام را بشناسد و مراتب معنویت و مادیت اسلام را بداند...
💠 اسلام آمده انسان درست کند و انسان همه چیز است.
#امام خمینی(ره)