eitaa logo
مهدوی ارفع
51.5هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.9هزار ویدیو
166 فایل
‌ 💠کانال رسمی استاد مهدوی ارفع 🔻مؤسس نهضت جهانی نهج البلاغه 🔻سخنران ، مدرس نهج‌البلاغه ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدوی ارفع
خلاصه متن سخنرانی: ▪️شب اول محرم_97/6/19 هیات یافاطمة الزهرا سلام الله علیها ما آدم ها با توجه به حوادثی که در زندگی مان اتفاق می افتد به سه گروه تقسیم می شویم: 1⃣گروه اول زیاد ارزشی ندارند زیرا فقط حادثه را می بیند و هرکسی که چشم داشته باشد می تواند آن را ببیند، 2⃣گروه دوم کسانی هستند که حوادث را بررسی می کنند و ریشه یابی می کنند، 3⃣گروه سوم کسانی هستند که علاوه بر آن که می فهمند و ریشه یابی می کنند، از آن عبرت میگیرند ، می ترسند آن اتفاق برای آن ها هم بیفتد و دوباره تکرار شود و مراقب اند. برای آن که باور کنیم دسته ی سوم از همه مهم تر اند امام حسین(علیه السلام‌) هم از ما می خواهدجزو این گروه باشیم بهترین راه آن است که به سیره خودشان برویم و آن را بررسی کنیم. امام حسینی که نه اندیشه بیاورد و نه وظیفه به هیچ دردی نمی خورد. به یک حرکت حضرت زینب کبری(سلام الله علیها ) استناد می کنم، اگر به من و تو آن قدر فشار مصیبت امام وارد کرده که بعد از این همه سال هنوز هم برای عزایش پیراهن مشکی می پوشیم ببینید سر ام المصائب چه فشاری آورده است. زینب کبری(سلام الله علیها) وقتی آمد سر پیکر بی سر سیدالشهداء(علیه السلام) دو جمله گفت و آن قدر دقیق است که کسی غیر از ایشان حتی نمی تواند نفسش را در این موقعیت کنترل کند، ایشان دو جمله فرمود؛ یک، با حالت تضرع به خداوند فرمود خدایا این قربانی را قبول کن. تمام این حرکات دشمن را با این جمله به هم ریخت و بالاتر جمله دوم بود، فرمود باید دید این حسین(علیه السلام) را جمعه کشتند یا دوشنبه، یعنی بروید ببینید حسین(علیه السلام) را در عاشورا که جمعه بود کشتند یا دوشنبه که سقیفه بود، یعنی هم بر اندیشه گریه کنید و هم تکلیف؛ هر منبر و شعر و مراسمی از امام حسین(علیه السلام) بدون این ها بیرون آمد و بر اساس یک اندیشه و دو تکلیف نبود آن را قبول نکنید. برای آن که بتوانیم هر دو بعد را ببینیم مخصوصا بعد اول متنی در نظر است و آن . هیچ وقت نشد ببینیم این چه چیزی است که انقدر ثواب دارد، بعضی ها صد سال زیارت عاشورا می خوانند ولی هیچ چیزی از آن نمی فهمند. می خواهیم یک نقشه ی راهبردی از زیارت عاشورا ترسیم کنیم تا ببینیم چه چیزهایی از دست دادیم. ما در زیارت عاشورا چند دسته معارف راهبردی داریم، یک معارفی ذیل کلمات زیارت عاشورا نهفته است: چرا صدبار سلام می دهیم چرا این گونه سلام می دهیم. تو به امام حسین(علیه السلام) سلام می کنی یعنی چه؟ از سلام امام حسین(علیه السلام) ببین تا کجا می رود، از امام حسین(علیه السلام) رفته به امام حسین(علیه السلام) آینده سلام می کنیم. دوم جریان شناسی دشمنی با اهل بیت است. زیارت عاشورا می گوید چگونه توانستند کار نشدنی را شدنی کنند، باید اتاق فکر های شان، پیاده نظام و آن ها که همراهی کردند برای انجام این کار را بشناسیم. گفتند چگونه اهل بیت را بزنیم؟ یک جایگاه اجتماعی، دومی جایگاه مودت اهل بیت را هدف قرار دادند. می گوییم خب مصیبت بوده است، رفتار متناسبش شکایت است اگر این مصیبت عظمی است چرا شکر می کنی، اگر شکر می کنی پس چرا مصیبت است؟ تازه می گویی خدایا نمی توانم تو را واقعا شکر کنم، شکر کسانی که واقعا شاکر تواند، تازه اینجاست آدم می فهمد زیارت عاشورا چه چیزی است که ما نگرفتیم، تازه می فهمیم حسین(علیه السلام) فهمید این شکر چیست. @mahdavi_arfae
خلاصه متن سخنرانی: ▪️شب دوم محرم_97/6/20 امشب فرمول های کلیدی زیارت عاشورا را بررسی می کنیم، سه در زیارت عاشورا بودند که دست به دست هم دادند و آن واقعه را به عمل رساندند. بعد از آن وارد بحث می شویم، بعضی ها در زیارت عاشورا به کاری که کردند معرفی شدند و بعضی طائفه آن ها لعن شده و بعضی خود شخص مورد توجه است باید ببینیم چرا آن ها این گونه معرفی شدند. در ادامه ، مبحث ظهور پیش می آید در اوج همدردی با اباعبدالله(علیه السلام) می گوید سرت را بالا بیاور و باید توجه ات به آخر کار باشد و بحث تکلیف ما از آن جا شروع می شود. در بحث معارف گنجانده شده در واژه های کلیدی زیارت عاشورا دو دسته واژه ها را زیاد می بینیم، 💠درکدام جبهه ایستاده ای!حق یا باطل در حقیقت این واژه ها می خواهند بگویند در ورود به قضیه سیدالشهداء(علیه السلام) اول باید مان مشخص شود که در جریان حق و باطل شناخته شود، لذا در سمت واژه چهار واژه کلیدی پی در پی بیان شده است، اول ،بعد ، سپس و بعد هم است. من نمی توانم به امام حسین(علیه السلام) سلام بدهم ولی با دشمن امام حسین(علیه السلام) دشمن نباشم. زیارت عاشورا می گوید امام حسین(علیه السلام) را به عنوان جبهه حق بگذار وسط اگر با او هستی پس باید با هرکسی که با او هست باشی. یادتان باشد ما در جریان بی طرف نداریم. حضرت فرمود هرکسی که با ما نیست دشمن ماست. در زیارت عاشورا جریان به این آسانی نیست، سر تا تهش در این سلام عقیده است. انقدر نگو من با اسرائیل چه کار دارم، حضرت علی(علیه السلام) می فرماید آن که با دوست تو دشمنی می کند دشمن توست. سبک زندگی بچه هیئتی ها بعضا سبک زندگی مورد پسند امام حسین(علیه السلام) نیست. امام صادق(علیه السلام) فرمود طوری زندگی کنید که وقتی شما را می بینند باعث افتخار ما شوید. امام علی(علیه السلام) در حکمت 252 نهج البلاغه می فرماید :خدا سلام کردن را به خاطر امنیت در آن چه می ترسید به شما امر کرد. در خطبه 152 حضرت علی(علیه السلام) اسلام را نامی از سلام معرفی می کند، می فرماید همانا خداوند شما را برای اسلام برگزید زیرا اسلام نامی از سلامت است. وقتی ما در زیارت عاشورا به امام حسین(علیه السلام) سلام می کنیم یعنی با شما هم عقیده ام، از جانب من به شما آسیبی نمی رسد و مطیع شما هستم. نمی توانی حسین حسین کنی و به فکر سازش با آمریکا باشی. سلام زیارت عاشورا سیاسی ترین بار را بر عهده ما نهاده است. مشکل ما این است با امام حسین(علیه السلام) شروع می کنیم اما با امام حسین(علیه السلام) نمی مانیم. چرا سلام را با اسم امام حسین(علیه السلام)شروع نمی کنیم؟ اباعبدالله(علیه السلام) هم به خاطر این است که دشمن حساس نشود و در خفای پوششی از تقیه می گوییم در روزگاری که دشمنان امام حسین(علیه السلام) را خارج شده از دین می دانند ما اصلا بندگی خدا را در پناه امام حسین(علیه السلام) می دانیم. تمام این سلام ها که می دهی گوشه ای سیاسی درون آن است؛ می گویی السلام علیک یا ابن رسول الله، این ها می خواستند این ارتباط با پیامبر را منقطع کنند. تو می گویی آن رسول الله(صلی الله علیه و آله) که می شناسیم امتدادش تو هستی. کسی که سلام را فهمید باید وارد مودت شود. 💠مودت و محبت فرق کلیدی بین مودت و محبت است. خدا در قرآن کریم بر دوش امت پیامبر(صلی الله علیه و آله) مزدی واجب کرده است و آن که به اهل بیت من مودت داشته باشید. آن محبت که به نقطه ای برسد که تبعیت بیاورد مودت می شود. کسی که مودت اهل بیت(علیهم السلام) را داشته باشد دیگر نفاق نمی تواند در او شکل بگیرد. در قرآن کریم می خوانیم ای پیامبر انقدر به شعار این ها نگاه نکن، قسم به پروردگارت این ها ایمان واقعی نمی آورند تا اگر بین این ها شکایتی پیش آمد فقط پیش تو بیایند و اگر تو علیه او حکمی کردی نباید ناراحت شود و کامل باید تسلیم شود. @mahdavi_arfae
شب سوم روضه بی بی سه ساله کربلا حجت الاسلام ،خ مدرس،سالن شهید آوینی @mahdavi_arfae
مراسم عزاداری هیات بیت الزهرا سلام الله علیها ساعت۲۱ سخنران: حجت الاسلام @mahdavi_arfae
مراسم عزاداری مکتب الشهداء سخنران: حجت الاسلام @mahdavi_arfae
مهدوی ارفع
خلاصه متن سخنرانی ▪️شب سوم محرم_۹۷/۶/۲۱ عرض کردیم در سه معنا نهفته است، 1⃣یک معنای سلامت، وقتی به امام حسین(ع) سلام می کنیم یعنی جوری زندگی می کنیم که از رفتار و اخلاق مان آسیبی به شما نمی رسد، 2⃣معنی دوم تسلیم بود 3⃣ معنای سوم سلم بود، یعنی اگر قرار است انسان با گرایش هایش زندگی کند معیار حب و بغض من، شما هستید. از این سلام به منتقل می شویم؛ موالات یعنی پی در پی آمدن چیزی، یعنی بین من و امامم هیچ فاصله ای نیست همان و ای که او دارد من هم دارم، ✳️موالات یعنی نه جا زدن و نه جا ماندن.  حضرت علی(ع) در خطبه 127 می فرماید به زودی دو گروه نسبت به من هلاک می گردند، یکی دوستی که افراط می کند و به دور از حق کشیده می شود و دیگری دشمنی که در کینه نسبت به من زیاده روی کرده است؛ شرط است، سپس می فرماید بهترین افراد نسبت به من آن هایی هستند که میانه رو هستند؛ یعنی همراه امام شان هستند. می فرماید از آن ها جدا نشوید و از تفرقه و پراکندگی بپرهیزید. 👌 دوست اگر موالات نداشته باشد همین محبتش او را به هلاکت می کشاند، جامعه ای که عقلانیت بر محبتش حاکم نباشد به سمت هلاکت می رود. در داستان موالات ما یک ریشه یابی و مراتبی را باید امشب گفت و گو کنیم، یعنی رسیدن به این مراتب ریشه هایی دارد که باید با آن ها به موالات برسیم. اول است، باید ابتدا شناخت های مان را اصلاح و تکمیل کنیم. راه رسیدن به این معرفت هم خود اهل بیت هستند. مرحله بعد است، دوستی و دشمنی نتیجه ی معرفت است. باید اهل بیت(ع) را بشناسیم تا به محبت برسیم. حضرت در نهج البلاغه می فرماید محبت و بغض ما نشانه ی ایمان و عدم ایمان حقیقی است. من با شعار خونی که در رگ ماست می کنم ولی آقای ما از درد فرهنگی می فرماید شب خوابم نمی برد و ضجه می زند، در این سن هفده ساعت در روز کار می کند بعد من ادعای انقلابی گری فقط می کنم. ریشه ی سوم است، مودت محبتی است چنان شدید که هم در عقیده و هم در رفتار تجلی کرده است.  در ماجرای موالات ما به مودت میرسیم و در مودت، محبت باید در کردار و گفتار و رفتار ابراز شود. در خطبه 97 نهج البلاغه حضرت از مردم مدعی می خواهد برای اثبات محبت و مودت شان از اهل بیت اطاعت کند. از موالات به محبت می رسیم، اگر کسی سلام و موالاتش کامل باشد ب محبت می رسد. این محبت گل زیارت عاشورا است. ما در زیارت عاشورا می گوییم این همه راه آمدیم به ما معیت با امام حسین(ع) را عطا فرما، آن وقت دیگر فرق ندارد سال 61 هجری باشی یا هزار و چهار صد سال بعد. @mahdavi_arfae
علاقمندان میتوانند برای دریافت صوت جلسات همایش مدیران‌جلسات و فعالان سراسر به کانال آثار مهدوی مراجعه نمایند. 👇👇 @asaremahdavi_arfae
هدایت شده از مهدوی ارفع
شب سوم روضه بی بی سه ساله کربلا حجت الاسلام ،خ مدرس،سالن شهید آوینی @mahdavi_arfae
◾️ محرم‌الحرام از دوشنبه ۱۹/۰۶/۹۷ بمدست ۱۲شب ساعت ۲۱:۰۰ 🔻دسته روی شام ‌غریبان🔻 ▪️ سخنران حجت الاسلام مهدوی‌ارفع ▪️ مداحان حاج محمدرضا بذری کربلایی جبار بذری @mahdavi_arfae
برنامه های نهصت جهانی نهج البلاغه خوانی با حضور استاد حجه الاسلام مهدوی ارفع در دهه اول ماه محرم 🇮🇷 @mahdavi_arfae
خلاصه متن سخنرانی ▪️ شب چهارم_97/6/22 : 🔲 آنچه در مسیر ایمان و ولایت مهم است رسیدن به همراهی با امام معصوم است و وابسته به همزمانی و هم مکانی با امام معصوم نیست. 🔲 چرا تشکیلات و کار تشکیلاتی که ما راه می اندازیم بقا ندارد؟ مهم ترین دلیلش شاید این است که در ابتدای شکل گیری تشکل های افراد را انتخاب می کنیم. اگر انگیزه ها عمیق باشند گسستن از این تشکیلات خیلی محال است. 🔲 حضرت علی(علیه السلام) در خطبه 150 نهج البلاغه که در مورد ظهور حضرت مهدی(عجل الله) است می فرمایند در دسته ی موافقین برای تعجیل فرج عده ای زیاد دعا می کنند و در آن گروهی هستند که تعجیل دارند در ظهور و وقتی امام شان آمد ،پشیمان می شوند و می گویند کاش اصلا نمی آمد. : مهمترین اثر معیت با امام، است؛ مشارکت در هر خیری که در هر زمان و مکان عالم اتفاق می افتد او نیز برخوردار می شود. 🔲 یا لیتنا کنا معک یعنی ما آرزو داشتیم با شما معیت داشته باشیم، من که گفتم ربطی به زمان ندارد، تو با هم عقیده شدن و با همراه شدن ، همین الان با امام همراه هستی؛ من قرار است در حقیقت حسین ابن علی(علیه السلام) ذوب شوم نه در جسم او، (علیه السلام) حقیقتی است و و در هستی است. 🔲 خیلی ها به مقام معیت رسیدند، ثبات قدم نداشتند از ایشان این مقام گرفته شد. ثبات قدم در هر چیزی شرط نهایت بقا و استفاده از آن خیر است. پشت این ثبات قدم یک نکته نهفته است و آن استقامت است. تو اگر آرزوی ماندن در خیمه ی امام حسین(علیه السلام) داری باید در برابر همه ی طمع ها و تهدید ها استقامت کنی تا وقتی که در این درگاه فدا شوی. 🔲 عزیزان دورانی را داریم تجربه می کنیم که هیچ دوره ای تا کنون به اندازه ی الان برای انقلاب سخت تر نبوده است. 🔲 انتهای این مقام سلام، معیت و ثبات قدم در زیارت عاشورا این است که من هم یار هستم و اگر در روز عاشورا بودم در کنار امام حسین(ع) و جان می دادم. @mahdavi_arfae
1_26091186.mp3
15.57M
👇 🔊صوت سخنرانی: دعای ندبه،مشهدمقدس 💠حجت الاسلام 👈 نهج البلاغه، خطبه۱۹۴ @mahdavi_arfae
مراسم عزاداری مکتب الشهداء . خ مدرس.سالن شهید آوینی ساعت۲۱:۳۰ سخنران: حجت الاسلام @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
!1⃣ به این سه مقدمه دقت بفرماید : : : " و بَذَلَ مُهجَتَه فیکَ لِیَستَنقِذَ عبادَک مِن الجَهاله و حَیره الضلاله" برای نجات بشریت از جهالت و سرگردانی گمراهی : : "اَسیرُ بِسیرهّ جدّی و ابی ": از طریق احیاء سیره جدم رسول الله و پدرم امیرالمومنین علیهما السلام : مگر چیزی غیر از بود که حضرت بعد از عبارت ، عبارت را آورده اند؟ : نه! میان سیره علی و سیره نبی علیهمالسلام هیچ تفاوتی نبود؛ اما پس از رحلت پیامبراکرم، منافقان و دشمنان اسلام ناب دست به تحریف زدند و کار بجایی رسید که با تحریف سخنان و سیره پیامبر، مقدمات حذف اهل بیت از حاکمیت و قتل آنها را فراهم کردند. در چنین شرایطی مهن ترین لازمه هدایت و اصلاح امت، ارائه شاخص و قرائت صحیح از سیره پیامبر است و پرواضح است تنها قرائت صحیح و بی انحراف و تحریف، همانا سیره و گفتار امیرالمومنین علیه السلام است. 🖍 : همچنان راه نجات و امید، رجوع به سیره پیامبر از طریق سیره امیرالمومنین است. به عبارت دیگر قرائت امیرالمومنین از پیامبراکرم تنها راه نجات امت از جهالت و حیرت ضلالت است. و.... و عصاره شگفت انگیز بیان و سیره امیرالمومنین علیه السلام . پس @mahdavi_arfae