بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی
برای مشاهده متن کامل بیانیه، بر روی لینک زیر کلیک کنید.
samt.ac.ir/fa/news/520/
💥 ما را در کانالهای اطلاعرسانی زیر دنبال کنید:
http://splus.ir/sazman.samt
http://eitaa.com/sazman_samt
https://ble.ir/sazman_samt
به گزارش روابطعمومی «سمت» متن بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی به شرح زیر است:
خدای متعال را سپاس میگوییم با اهتمام استادان عالیقدر و همراهی مراکز نشر دانشگاهی، نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی سازمان «سمت» در اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار گردید. اندیشه پرداختن به مطالعات کتاب درسی دانشگاهی از سالهای پیش در «سمت» مطرح بوده و ضرورت توجه به این مهم از همان ابتدای انتشار مجله «سخن سمت» مطرح و در سازمان مطالعه و تدوین دنبال گردید و هدف آن ارتقاء سطح علمی کتابهای درسی دانشگاهی بوده است.
ثمره این توجه جدی، در نخستین همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی که در ۲۷ و ۲۸ دیماه سال ۱۳۸۵ در سازمان «سمت» و با همراهی مراکز معتبری همچون سازمان یونسکو و شورای عالی وقت اطلاعرسانی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوه پیدا کرد.
ماحصل پژوهشهای استادان عالیقدر در کمیتههای علمی وابسته که با حضور دانشمندان برجسته و صاحبنام برپا گردید مورد بررسی واقع و در نهایت منتهی به چاپ دو اثر ارزشمند با عناوین کتاب درسی دانشگاهی (ساختار و ویژگیها) و کتاب درسی دانشگاهی (فناوری اطلاعات و ارزشیابی) گردید.
در همایش یاد شده سازمان «سمت» به ارائه تعریفی از استانداردهای نگارش کتاب درسی دانشگاهی پرداخت که نتایج آن را در قالب اعمال در آثار خود و هم در انتخاب آثار نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی بکار بسته است.
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) در رویکرد جدید خود که به گونه جدی اهتمام به اعمال اصول و معیارهای تدوین محتوای کتاب درسی دانشگاهی به عنوان راهنمای عمل خود و نشر آثار علمی در قالب اصول نهادینه شده علوم اسلامی و انسانی پرداخته است، این جشنواره را محکی در راستای ارزیابی آثار علمی دانشگاهی دانسته و تلاش دارد این امر را به عنوان یک وظیفه ملی تلقی نموده و در راه اجرای هر چه بهتر آن، از مجامع و مراکز علمی و پژوهشی کشور مدد بگیرد.
با یاری خداوند متعال جشنواره کتاب درسی دانشگاهی سازمان «سمت» تلاش خواهد داشت که در دورههای آتی خود بصورت منظم و در ابعاد ملی و بینالمللی برگزار نماید، و زمینههای استفاده از فناوری اطلاعات و تولید آثار الکترونیکی و جنبههای گوناگون نشر محتوای علمی دانشگاهی را در داوری آثار، مدنظر خود قرار دهد. جنبههای گوناگون تولید محتوای درسی دانشگاهی، نیازمند اعتنای جدی به رعایت ضوابط ساختاری و شکلی بود و تلاش شده است که در انتخاب آثار برتر این دوره از جشنواره به این امور توجه جدی مبذول گردد.
هر چند که مراکز معتبری در کشور عزیزمان به امر مهم برگزاری جشنوارههای کتاب اشتغال دارند با اینحال دارابودن ویژگی خاص سازمان «سمت» در نشر کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی و همچنین سابقه علمی این سازمان در برپایی همایش کتاب درسی دانشگاهی و نشر تنها مجله تخصصی دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، جایگاه منحصر بفردی به سازمان اعطا داشته است.
لازم است از همکاری بیدریغ و مشفقانه وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و خانه کتاب و ادبیات ایران که در مراحل برگزاری این جشنواره همراهی لازم را مبذول داشتند تشکر بعمل آوریم. پس از اولین فراخوان جشنواره و تا آخرین روز دریافت آثار، در مجموع ۵۰۰ عنوان از سوی صاحبان آثار توسط دبیرخانه جشنواره دریافت و از میان آنها تعداد ۱۳ عنوان مفتخر به کسب عناوین برگزیده و شایسته تقدیر شدند.
یادداشت ۱۰۰(۹): رهبر یا ولیفقیه
✍ جعفرعلیاننژادی
🔺دو روز پیش رخصت یافتم در یکی از جلسات درس استاد گرامی جناب آقای دکتر مهدویزاگان حضور پیدا کنم. فارغ از مباحث ارزشمند مطرح شده در این نشست، بعد از جلسه، نکتهای بیان داشتند که گفتم از این طریق به مخاطبین محترم انتقال دهم. ایشان بنده را تنبه دادند بهتر است برای ارجاع دادن یا استناد به بیانات رهبری یا نام بردن از ایشان، در کنار کلماتی نظیر مقام معظم رهبری یا رهبر انقلاب از واژه «ولیفقیه» نیز استفاده شود. بنظرم شاید این غفلت شایع در ادبیات نوشتاری و گفتاریمان، تا حدودی ما را نسبت به بهرهگیری از ظرفیتهای عظیم این مفهوم بیاعتنا کرده باشد. متاسفانه در دورهای زندگی میکنیم که مدلولها به شدت مورد دستکاری قرار گرفته و بر اهمیت مادیت مفاهیم در قالب کلمات افزوده شده است. امروزه درست یا غلط به جای اصالت معنا، تسلسل دالها اعتبار یافته است. کلمات به خودی خود انرژی مضاعف یافتهاند، حتی اگر به معنایی خاص دلالت نکنند. باید استفاده از واژه «ولی فقیه» عمومی شود. این یک کلمه ساده نیست، ظرفیتی است که هم تداولش انرژی ایجاد میکند و هم معنا یا مدلولش تأمل و تفکر برمیانگیزد. واژه «ولی فقیه» مدلولی است که هنوز در حد ظرفیت بالایش تجسد پیدا نکرده. یاد بگیریم از این کلمه بیشتر استفاده کنیم. #کوتاهوگویا
💐تازهترین شماره کیهان فرهنگی
💐 #ولایت حصنی برای جمهوریت
📌 #حضور_جهادی در عرصه فرهنگی و فضای مجازی؛ ضرورت امروز
❇️ تبیین در ردای #روایتگری
🔴سخنی درباره #کارآمدی نظام جمهوری اسلامی
⭕️مقابله با «کمین ها» و«کمین کرده ها»
🔔راز دشمنی جریان #اصلاحات با علامه #مصباح_یزدی ره
📌 #هاسبارا
🔴فرازی از #سرمقاله #عادی_سازی انقلاب محال است:
...بیش از چهار دهه است که نقشه دشمنان برای تضعیف انقلاب به رشد و تقویت و تحکیم پایههای آن بدل شده است. آری، «ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد»
دشمنان می خواهند انقلاب اسلامی ایران را تضعیف کنند اما تقویت میشود، فتنه گری میکنند تا طرفی ببندند،اما ماهیت «ذخیرههای نظام سلطه» در ایران برملا....
❇️شامل مصاحبه هایی با
دکتر مهدوی زادگان، حجت الاسلام والمسلمین محسن مجتهدزاده، مبتکر و #مخترع_بسیجی قدرت الله میرزائی
و با آثاری از:
حضرت آیتالله مصباح یزدی، دکتر محمد #مهدی_اسماعیلی،دکتر سید جواد #هاشمی_فشارکی،حجتالاسلام والمسلمین مهدی #جبرائیلی،حجتالاسلام #احمد_هاشمی، حجت الاسلام و المسلمین #محمود_کشاورز، #کاظم_انبارلوئی، #مهدی_محمدی، #عبدالله_گنجی، #قاسم_غلامرضایی و
✳️مصاحبه ها و یادداشت های مختلف درباره مسایل مختلف فرهنگی و روز کشور از جمله فضای مجازی،تحلیل ابعاد اغتشاشات اخیر، شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این شماره خواندنی است.
مطالعه مصاحبه اختصاصی، صریح ، مفصل با حجت الاسلام والمسلمین مجتهد زاده مشهور به #شیح_قمی «حضور جهادی در عرصه فرهنگی و فضای مجازی، ضرورت امروز» و گفتگوهای دیگر این شماره را ازدست ندهید.
و مطالب خواندنی دیگر....
#کیهان_فرهنگی
واکنش عجیب هواداران مصدق به درگذشت وی؛ بهروایت استاد سیدحمید روحانی
وقتی طرفداران دکتر مصدق حتی از برگزاری فاتحه نیز میترسند
سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق
🔹به دنبال درگذشت دكتر #محمد_مصدق در 14 اسفندماه 1346 روحانيان مبارز درصدد برآمدند كه از اين فرصت نيز جهت ضربه زدن به رژيم شاه بهرهگيرى كنند و به مناسبت درگذشت او اعلاميه مشتركى با اعضاى #جبهه_ملى، #نهضت_آزادى و #حزب_ملت_ايران صادر نمايند.
🔸براى اين منظور، ميان آقاى #ربانى_شيرازى و آقاى #داريوش_فروهر ملاقاتى به عمل آمد. در اين نشست كه نگارنده نيز حضور داشت، آقاى فروهر پيشنهاد صدور هرگونه اعلاميهاى را بهكلى رد كرد! و اظهار داشت: «چون در شرايط فعلى #ساواک شاه آماده است كه هرگونه واكنشى را بهشدت سركوب كند، #جبهه_ملى و #نهضت_آزادى و نيز #حزب_ملت_ايران به اين نتيجه رسيدهاند كه نيروهاى خود را بهخاطر صدور اعلاميهاى نبايد از دست بدهند»! از اين رو، حتى از برگزارى مجلس فاتحه براى مصدق، خوددارى ورزيدند؛ زيرا ساواک موافق نبود.
🔹آقاى فروهر با آنكه به ظاهر موضع مسالمتآميز و سازشكارانه «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» را در برابر رژيم شاه بهشدت محكوم مىكرد و ادعا داشت كه حزب ملت ايران به رهبرى او در هر شرايطى به مبارزه ادامه مىدهد، اما در عمل راه و انديشه همسنگران خود را در «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» دنبال مىكرد. بنابراين در درگذشت مصدق كوچکترين واكنشى از طرف هواداران او نشان داده نشد. نه مراسم تشييع و فاتحه براى او برگزار كردند و نه اعلاميهاى به مناسبت درگذشت او منتشر ساختند.
🔸تنها در چهلمين روز درگذشت مصدق مراسمى از طرف بازماندگان او در #احمدآباد برگزار شد. در اين مراسم شمارى از اعضاى «جبهه ملى»، «نهضت آزادى» و «حزب ملت ايران» شركت داشتند، ليكن آنچنان مرعوب و وحشتزده بودند كه به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بر زبان بياورند! و حتى اعلام نكردند كه اين مراسم به چه مناسبتى برگزار شده است! تنها آياتى از كلام اللّه مجيد قرائت شد، آنگاه دكتر غلامحسين مصدق پشت ميكرفون رفت و يادداشتى را كه در دست داشت قرائت كرد. متن آن يادداشت به اين مضمون بود:
از خانمها و آقايان محترم كه قدم رنجه فرموده، در اين مراسم شركت كردهاند، صميمانه سپاسگزارى مىشود!
🔹در اين مراسم از روحانيان آقاى شجونى و نگارنده شركت كرده بودند. ساواک شاه براى شناسايى و تعقيب نگارنده، هنگام بازگشت از مراسم احمدآباد، به طور سرى عكسى گرفته و در پرونده نگارنده بايگانى كرده است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص307-306)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://ble.ir/Bonyadtarikh
مهدوی زادگان
واکنش عجیب هواداران مصدق به درگذشت وی؛ بهروایت استاد سیدحمید روحانی وقتی طرفداران دکتر مصدق حتی از
بی جهت نیست که کار ضدانقلاب و برانداز در جمهوری اسلامی پا نمی گیرد و نافرجام می ماند. چون مشکل شان فقدان دیکتاتوری در ایران اسلامی است که حتی به کمک اربابان غربی شان هم قادر به احیای آن نیستند.
🔰 *امام خمینی ره و فرهنگ سیاسی انتظار*
🔸فرهنگ انتظار در سنت فکری امامیه به دلیل ورود در عصر غیبت امام زمان عج اهمیتی بس بالا و والایی دارد. بطوری که در روایات مأثوره بر فضیلت بی بدیل انتظار فرج تاکید زیادی شده است. در اینجا به ذکر دو حدیث ارزشمند بسنده می شود:
1. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ فضیلت مندترین عبادت ، انتظار فرج است ( کمال الدین و تمام النعمه ؛ ج۱ ؛ ص۲۸۷)
2. امام علی علیه السلام فرموده است: انْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَى اللَّهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید که محبوبترین کارها نزد خدا انتظارفرج است ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص۱۰۶).
🔸 فرهنگ انتظار پیش از هر گونه توصیفی سیاسی است و نسبت وثیقی با امر سیاسی دارد. چون اساس آموزه انتظار بر این معنا استوار است که موعود آخر الزمان به اذن خدا در وقتش که علم آن عند الله است، ظهور می کند و بساط سلاطین جور و ظلم را که در سراسر جهان فراگیر شدهاند بر می چیند و حکومت عدل و داد الهی را در جهان می گستراند. بنابر این، فرهنگ انتظار فرج از اساس، فرهنگ سیاسی است و سیاست از آن جدایی ناپذیر است. این است که فرهنگ انتظار با حفظ سرشت سیاسی آن برای هر گونه حاکمیت غیر دینی و غیر مردمی بویژه برای اندیشه سیاسی سکولار بالقوه تهدید آمیز است.
🔸 بدنبال سلطه دولت های سکولار در جوامع مسلمان طبیعی بود که این دولت ها از ناحیه فرهنگ دینی/ سیاسی مردمان شان با چالش جدی مواجه خواهند شد. از این رو، از همان آغاز بلکه پیش از برآمدن دولت های سکولار، عرفی سازی فرهنگ سیاسی مسلمانان به اصلی ترین مأموریت نانوشته روشنفکران غربگرا تبدیل شده بود.
🔸 گرچه گفتمان خلافت در جهان اسلام ماهیت عرفی دارد؛ لکن چنین گفتمانی در اندیشه سیاسی سکولار جایگاهی ندارد. علی عبدالرازق مصری با تالیف کتاب " الاسلام و اصول الحکم" ( 1923 م ) از جمله نخستین روشنفکران عرب بود که کوشید با تفسیری سکولار از دین، گفتمان سیاسی خلافت را از سر راه دولت سکولار بردارد.
🔸اگر گفتمان خلافت علیرغم ماهیت عرفی گرایانه آن با گفتمان سیاسی سکولار نا سازگار است؛ این نا سازگاری در فرهنگ سیاسی انتظار که تعبیر دیگری از گفتمان سیاسی امامت است، به اوج خود می رسد. از این رو، روشنفکران غربگرای ایرانی تلاش زیادی در جهت سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار به عمل آوردند. اولین این اقدامات را می توان در نوشته های آخوند زاده تعقیب کرد.
🔸 این حرکت انحرافی یا سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار در پهلوی دوم به ثمر نشسته بود. بطوری که هویت سیاسی از این فرهنگ گرفته شد و مفهوم انتظار در بی عملی و صرف جشن و چراغانی در روز نیمه شعبان خلاصه شد. چنانکه سید جلال آل احمد در دو کتاب معروف و تاثیر گذارش؛ یعنی در " غربزدگی" ( 1376: 104) و " در خدمت و خیانت روشنفکری" ( 1357: 2/ 61 )، به ناکارآمدی فرهنگ انتظار در کنشگری اجتماعی شیعیان اشاره کرده است. البته به نظر می رسد که آل احمد توجهی به سیاست زدایی از فرهنگ انتظار داشته است. چون او التفاتی به محاسن این فرهنگ هم کرده است.
🔸 اگر گفته شود متحجرین مذهبی و حوزوی در کار سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار با روشنفکری غربگرا هم داستانی کردند، سخن نابجایی نیست. آنان فرهنگ انتظار را سیاست زدایی کردند و اینان هم بطور کلی این فرهنگ پر فضیلت را به بی عملی، سکوت و سازگاری با حکومت جور تفسیر کردند.
🔸یکی از دستاوردهای بزرگ نهضت امام خمینی ره غبار زدایی و احیای فرهنگ سیاسی انتظار فرج است. ایشان با اجتهاد ملکوتی شان توانست غبار مهجوریت را از فرهنگ انتظار بزداید و آن را در مسیر حرکت ناب اسلام سیاسی و کنشگری شیعیان فعال سازی کند.
🔸 درباره راز این موفقت امام راحل اجمالاً می توان به این نکته اساسی اشاره کرد که امام خمینی توجه بنیادی به فلسفه سیاسی انتظار پیدا کرده بود. چنانکه تداوم این توجه ارزشمند را در خلف صالح ایشان می توان مشاهده کرد.
🔸 تشدید دشمنی و خصومت متحجرین و سکولارهای معارض با فرهنگ سیاسی انتظار از همین جهت است که قوت روزافزون اسلام سیاسی را بواسطه احیای فرهنگ انتظار مشاهده می کنند. طبیعی است که متحجر و سکولار، هر کدام به نحوی در صدد خاموش کردن این فرهنگ درخشان قرآنی برآمده اند. لکن این پندار غلط اتفاق نخواهد افتاد.
" يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" ( الصف : 8 )
✍ داود مهدوی زادگان
نیمه شعبان 1444/ 17 اسفند 1401
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 *اندر وسط بازی اهل حیرت سکولار شده*
🖌 بر اساس روایات مشهوره، مردم در دوره غیبت امام زمان عج بر سه دسته یا گروه تقسیم می شوند:
1. اهل انتظار یا منتظران
2. اهل حیرت یا متحیران
3. اهل انکار یا منکران
🖌 منتظران کسانی هستند که علیرغم مواجهه با همه گونه مصائب و بلایا و شبهات بر اعتقاد و ایمان شان مبنی بر اینکه بقیة الله الاعظم، منجی عدالت گستر عالم بشریت ظهور خواهد کرد، باقی مانده با همین عقیده معقول دار فانی را ترک می کنند. اهل انکار کسانی هستند که چنین اعتقادی نداشته بلکه آن را انکار می کنند. اما اهل حیرت کسانی هستند که ایمان راسخ شان به وجود امام زمان عج را از دست داده اند. آنان اگر هم چنین ایمانی داشتهاند در اثر ابتلا به مصائب و شدائد و نیز فقر معرفتی تاب نیاورده قوت ایمان شان به سستی گراییده در شک و تردید به سر می برند. اهل حیرت جدا شدگان از صف منتظران هستند. لذا در معرض خطر غلطیدن در جمعیت منکران قرار دارند. اکثرشان در این حالت باقی می مانند ولی قلیلی از آنان به جمع منکران ملحق می شوند. این جماعت قلیل را می توان متحیران سکولار شده نامید.
🖌 جان کلام در این گفتار آن عده قلیلی از اهل حیرت است که از شرایط شک عبور کرده علیرغم تظاهر به مهدویت در دل منکر آن هستند. گفتارشان هیچ شباهتی به روحیه اهل انتظار ندارد. بلکه کینه قلبی با آنان دارند و هر گونه اقدام ترویجی منتظران را نفی و خنثی می کنند. آنان اهل حیرت هم نیستند. چون متحیرین در حالت شک و تردید به سر می برند و موضع نمی گیرند و سکوت می کنند. اما متحیران سکولار شده، موضع گیری می کنند. آنان همزمانی که اندیشه و عمل منتظران را نفی می کنند، همسو با منکران موضع گیری و بعضاً ایدئولوژی سیاسی آنها را تایید می کنند. این جماعت منافق صفت در جامعه مهدوی نقش وسط بازی را برعهده می گیرد. نقشی که سراسر به سود منکران امام مهدی عج تمام می شود. در توضیح این نکته مهم جمله ی یکی از جماعت متحیران سکولار شده را که به تازگی ابراز داشته نقل و تحلیل می کنیم:
"
🖌 " بله در شرایطی که اکثریت جامعه سرخورده از حکومت فقهی است، باید به عبور از این حکمرانی اندیشید وباستقبال حکومتی عرفی وفرادینی(سکولار)رفت که با فتوای مشهور فقهای شیعه در باب انحصار شأنیت حکومت دینی در امام معصوم نیز همخوانی دارد. دیگر کاری از فقه و فقها ساخته نیست الا اینکه زمینه انتقال مسالمت آمیز ودموکراتیک قدرت را باکثریت جامعه با تشکیل مجلس مؤسسان و تدوین قانون اساسی جدید فراهم کنند. "
🖌 اهل انتظار در دنیای سراسر سکولار شده که طوفان بی دینی و الحاد را به راه انداخته بر مبنای امداد الهی به درستی به این نتیجه رسید که باید برابر طوفان الحاد مقاومت کرد. لذا انقلاب اسلامی به راه افتاد و حکومت اسلامی تاسیس شد. تا کنون به فضل الهی نظام اسلامی توانسته برابر طوفان تهاجمات دنیای الحادی-التقاطی که فتنه پاییز 401 جدیدترین تهاجم فرهنگی غرب سکولار بود، مقاومت کند. اما متحیر سکولار شده تاب چنین مقاومتی را نداشته با دستاورد منتظران مخالفت می کند و این مخالفت را به جامعه مهدوی نسبت می دهد.
🖌 مخالفت با حکومت دینی نشانه آن است که متحیر سکولار شده که در حوزه علمیه زاویه گرفته از حالت حیرت عبور کرده است. چون همانطور که عرض شد، اهل حیرت در حال شک و تردید هیچ موضعی نفیاً یا اثباتاً ندارند. حیرت هر گونه موضع گیری را از انسان می گیرد. اما متحیر سکولار با مخالفتی که از اندیشه و عمل منتظران می کند، اعلام موضع کرده عملاً در جرگه منکران قرار گرفته است.
🖌 متحیر سکولار شده بنا به دلایل مختلف، از جمله پذیرفته شدنش از سوی اهل انکار، اقدام به وسط بازی میان اهل حیرت و اهل انکار می کند. نتیجه این وسط بازی سوق دادن اهل حیرت در آستانه اهل انکار است. لذا همانطور که از جمله منقول پیداست، متحیر سکولار شده علناً می گوید که باید از حکومت فقهی/ شرعی که اساس حکومت مهدوی است، عبور کرد و حکومت عرفی و سکولار را تاسیس کرد!!
🖌 ملاحظه می کنید که همزمان با اعلان ایفای نقش وسط بازی از سوی جماعتی از روشنفکران وطنی، جریان سکولار حوزوی نیز با چنین نقشی همدلی و هم داستانی می کند. دستآورد نهایی چنین نقشی دین زدایی از جامعه مهدوی ایران است. البته تحقق چنین نتیجه ای مشروط است به کم کاری فرهنگی منتظران و پرکاری منکران.
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
یادداشت| اندر وسط بازی اهل حیرت سکولارشده- اخبار سیاست ایران - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim | خبرگزاری تسنیم | Tasnim
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/12/20/2865871/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87
هدایت شده از مهدوی زادگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت!
🌐 AEOS.IR/post/88 توضیحات
امام خمینی کبیر: اینهایی که میگویند که هر علمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند... ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست. و این نفهمها نمیدانند چی میگویند.
🔰 قدمت نوروز
❓آیا نوروز پیش از اسلام همین روز اول فروردین بوده است یا خیر؟ گفته صایب آن است که اول فروردین به عنوان روز نوروز، بعد از اسلام تعیینشده است و نه قبل از اسلام. آنچنان که سید حسن تقی زاده بر این نکته تاکید ورزیده است. نبشته ای از او که در شناخت تاریخ تقویم شهرت دارد، بر جای مانده است و به این مسئله اشاره کرده است. این نوشته متن سخنرانی تقی زاده در انجمن روابط ایران و آمریکا در 19 فروردین 1328 است. به منظور پرهیز از اطاله سخن، بخش هایی از این متن را در اینجا می آورم:
✔️ " کلمه نوروز معلوم نیست به چه قدمتی است و اگر هم در عهد ساسانیان هم این کلمه متداول بوده است دلیلی بر وجود آن قبل آن دوره نیست لکن معنی این کلمه در فارسی همیشه در دوره اسلامی و شاید چندی قبل از اسلام هم روز اول سال یعنی روز اول فروردین ماه یا روز هرمز از آن ماه بوده است.
نوروز محل ثابتی در سال شمسی نداشته یعنی مانند اول محرم سال عربی بتدریج در فصول سال سیر می کرده منتهی نه به آن سرعتی که موقع ماه عربی عوض می شود "
✔️ " قرار دادن نوروز به طور ثابت در روز اول بهار نجومی یعنی اعتدال ربیعی یا اول حمل، از سال 467 هجری قمری است که به امر ملکشاه سلجوقی این امر بر قرار شد و در دوایر رسمی جاری گردید "
✔️ " عقاید عوامانه رایج و دایر در افواه که به موجب آن گمان می کنند از زمان خیلی قدیم ایرانیان نوروز یعنی اول سال خود را در اول بهار داشتند اساسی ندارد و فقط اصلاح ( یا رفورم ) ملکشاه سلجوقی و نیز تصادف همان نوروز قدیم ایرانی در سیر تدریجی خود به اوائل بهار در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم هجری یعنی دوره ظهور شعرای نامدار و نویسندگان ایراتی باعث این خیال و اشتباه شده "
✔️ " پس کلیه آنچه در بعضی تقویم های متجدد و مقالات حماسی ملت پرستانه ملاحظه می فرمایید از تاریخ باستانی و نوروز شش هزار ساله و غیره و غیره اگر چه خوش آیند و باب طبع و مطلوب ذوق افتخارات جویانه ابنای زمان است مبتنی بر اساس تاریخی نیست ".
✔️ « در ایران قبل از اسلام مبداء تاریخ ثابتی به طور عموم وجود نداشته و سال جلوس هر پادشاهی مبداء تاریخ جدیدی بوده و جلوس پادشاه بعد مجدداً مبداء تازه می شد و چون جلوس یزدگرد آخرین مبداء تاریخی بود که بعد آن پادشاهی دیگر به تخت سلطنت نیامد پس همان تاریخ یزدگردی که سال اول آن در 16 ژوئن سنه 632 مسیحی شروع شده بود مداومت یافت و تا امروز تاریخ زردشتیان با همان تاریخ یزدگردی حساب می شود ".
( ر ک : تقی زاده سید حسن، 1349، مقالات تقی زاده، زیر نظر ایرج افشار: ج اول / 203 _ 215 )
👇👇👇
@mahdavizadegan
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
سال نو بر ولی فقیه و ملت شریف و همه دوستان و منتظران مهدی موعود عج مبارک باد. از خداوند سبحان آرزوی تحقق شعار سال؛ " مهار تورم و رشد تولید" را داریم. به امید شیرین تر شدن زندگی مردم با فرهنگ و غیرتمند ایران. انشالله
@mahdavizadegan
🎙 #کلیپ_صوتی | بهار معنویت
⚡️ رهبر انقلاب: امسال بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است با بهار معنویّت؛ ماه رمضان. همچنانی که دربارهی بهار فرمودند که: «تن مپوشانید از باد بهار»، دربارهی بهار معنویّت ماه رمضان هم باید تمسّک کنیم به این جمله: «ألا فتعرّضوا لها»، «إنّ فی ایّام دهرکم نفحات ألا فتعرّضوا لها». نسیم معنویّت در ماه مبارک رمضان شامل حال همه است و خودمان را باید آماده کنیم. دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم. ۱۴۰۲/۱/۱
✨ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان مجموعه کلیپ صوتی #بهار_جانها را منتشر میکند. «بهار معنویت» عنوان اولین شماره از این مجموعه است.
🎧 بشنوید👇🏻
مهدوی زادگان
🔰 هدیه نوروزی ولی فقیه به دولت و ملت تحول خواه
برش متن:
آنچه که در دهه نود بر سرنوشت ملت انقلابی رقم خورد و موجب شکل گیری خواست ملی گردید همانا تغییر وضع موجود یا همان اصل تحول است. تحول خواهی یک اصل انقلابی است و بنیان و اساس انقلاب بر همین اصل استوار است. بنابر این، تحول خواهی ملی نوعی احیا و پاسداشت از آرمان های انقلاب و تجدید روحیه انقلابی است. همت و تلاش همه دولت های پس از انقلاب از آن جهت روحیه انقلابی که کارهای بزرگی برجای گذاشتند؛ ستودنی و قابل تقدیر است. اما این موجب نمی شود که نقاط ضعف و کاستی های آنها را نادیده انگاریم و چاره اندیشی نکنیم. چنانکه اساس سخنرانی نوروزی ولی فقیه پیرامون همین مساله دیدن نقاط قوت و ضعف دولت و ملت بوده است. دهه ی نود شمسی از نظر رهبری و مردم علیرغم همه پیشرفت هایی که به همراه داشته است، آنچنان شایسته و بایسته نبود. به عبارتی شدت صورت انقلابی آن کم شده است. دولت مردان از روحیه انقلابی قدری فاصله گرفته بودند و کمتر پی گیر اساس روحیه انقلابی؛ یعنی تحول خواهی بودند. انتظار ولی فقیه و مردم تغییر وضعیت موجود و اصلاح امور بود ولی این انتظار عمومی کمتر مورد توجه واقع می شد. به همین خاطر، مردم در انتخابات 1400 به نامزدی رأی مثبت دادند که خواهان تغییر وضع موجود و ایجاد تحولات اساسی درشیوه و عملکرد دولت بود. تحول خواهی خواسته یکپارچه دولت سیزدهم و ملت است. از این رو، ولی فقیه با درک عمیق از ضرورت تحقق چنین خواسته ای مستنداً به دعای تحویل سال ( یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الاَحوالِ حَوِّل حالَنا اِلى اَحسَنِ الحال ) مسأله تحول را موضوع بیانات خود قرار می دهند. در واقع، تبیین حکیمانه مساله تحول هدیه معنوی رهبری به دولت و ملت تحول خواه انقلابی در نوروز 1402 است.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/01/04/2871338/
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 چرا مبارزه با بی حجابی و فرهنگ برهنگی، مبارزه با مشکلات اقتصادی هم هست؟
❗️وقتی به یک بی حجاب و شل حجاب تذکر اخلاقی و اجتماعی داده می شود معمولاً بی درنگ می گویند مشکلات اقتصادی و معیشتی را رها کرده اید و به بی حجابی گیر می دهید! گویی هیچ نسبتی میان دو مساله اقتصادی و فرهنگی نیست. بلکه مساله اهم فدای مساله مهم شده است. اما چه پاسخی برای این جواب می توان داد؟ حتماً صاحب نظران پاسخ های مناسب داده اند. نگارنده هم به سهم خود چند پاسخ را طرح می کنم.
🖌 ج. اول؛ اگر طرفداران بی حجابی اعتراض می کنند که چرا کشف حجاب برای شما مهم است؛ باید از آنان پرسید که چرا برای شما هم مهم است. چرا مشکلات اقتصادی و معیشت مردم برای شما به اندازه بی حجاب شدن مهم نیست؟ چرا اصرار بر بی حجابی و برهنگی دارید؟ پس حجاب حتی از مشکلات اقتصادی مهم تر است که تا این اندازه مقاومت می کنند. اما وجه مهم بودن کشف حجاب در پاسخ های بعدی بیشتر روشن می شود.
🖌 ج. دوم؛ هر مساله اجتماعی فی نفسه مهم است و باید به حل آن پرداخت. فرضاً حل مشکلات اقتصادی اولویت دارد، اما کوتاهی مسئولان و عوامل مربوطه موجب نمی شود که حل مساله ای فرهنگی و اجتماعی از اولویت بیافتد و نسبت به آن بی تفاوت بود. اگر این زنجیره بی تفاوتی و بی حمیتی ادامه پیدا کند، سنگ روی سنگ بند نمی گیرد و جامعه بیشتر در فساد فرو می رود.
فراموش نشود که باید آن مدیر و کارگزار اقتصادی را سرزنش کرد که چرا مانند آمر به معروف و ناهی از منکر به وظیفه خود عمل نمی کنی، نه آنکه آمر به معروف را سرزنش کنیم. چنین رفتار غلطی برای کارگزار اقتصادی بی کفایت حریم امن پدید می آورد.
🖌 ج. سوم؛ معمولاً می گویند جلوی ضرر را هر جا بگیریم، منفعت است. اگر کشف حجاب را امتداد تشدید مشکلات اقتصادی بدانیم که در مواردی اینچنین است، در آن صورت، مبارزه با کشف حجاب اقدام جدی برای حل مشکلات اقتصادی است. بی حجابی و عریان گری بخشی از مسائل پیش آمده ناشی از فساد اقتصادی است. رفع این مسأله خود به خود رفع بخشی از مشکلات اقتصادی است. بنابر این، چرا نباید برای ما مبارزه با کشف حجاب و برهنگی مهم باشد؟
🖌 ج. چهارم؛ ثروتمندی را تصور کنید که از راههای نامشروع و غیرقانونی مال نجومی کسب کرده است. او مسلما بخشی از عوامل فساد و مشکلات اقتصادی جامعه است. چنین کسی مالش را در همان راه فساد و لذتجویی هزینه می کند و کاری با عمل خیر ندارد. او بیش از هر کس دیگری خواهان کشف حجاب و عریان گری است. او دوست دارد که محل کار و کف خیابان و فروشگاه و اماکن تفریحی آنچنان آزاد و رها باشند تا بتواند لذت مال نامشروعی را که به چنگ آورده ببرد. طبیعی است که مبارزه با کشف حجاب و عریان گری خلق ثروتمندان فاسد را تلخ می کند. در این صورت، آیا ناهی از منکرِ بی حجابی با یکی از دانه درشت های پدید آورنده مشکلات اقتصادی مبارزه و محدود نکرده است؟
🖌 ج. پنجم؛ اقتصاد جهان در چنبره و زیر سلطه نظام سرمایه داری قرار دارد. هیچ نقطه ای از این جهان نیست که از مصائب و مشکلات لیبرالیسم اقتصادی در امان مانده باشد حتی شهرهای بزرگ ( متروپل ) سرمایه داری غربی. این حلقه و دایره سرمایه داری به کمک ریسمان های کلفت و محکمی توانسته سیطره جهانی پیدا کند. یکی از طناب های مستحکم نظام سرمایه داری ریسمان کشف حجاب و فرهنگ برهنگی است. تجارت سکس که مقدمه آن ترویج فرهنگ عریان گری است، نه فقط برای سرمایه داری پر سودترین تجارت است بلکه هموار کننده سلطه سرمایه داری است. بنابر این، مبارزه با کشف حجاب به مثابه قطع یکی از مستحکم ترین ریسمان های قدرت سرمایه داری است.
🖌 ج. ششم؛ همه ما خواهان اقتصاد سالم و مهر اندیش هستیم. اقتصادی که درد و رنج مادی مردم را به حداقل یا صفر برساند و رفاه همگانی را به ارمغان آورد. اما بدیهی است که تحقق چنین اقتصادی بدون سالم سازی سایر حوزه ها ممکن نیست. حوزه فرهنگ نقش بسزایی در ایجاد اقتصاد سالم دارد. اگر حوزه فرهنگ سالم نباشد، اقتصاد سالم هم شکل نمی گیرد. مقابله با کشف حجاب و عریان گری گامی بزرگ برای سالم سازی حوزه فرهنگ و بالطبع زمینه سازی برای ایجاد اقتصاد سالم است.
📌 *جمع بندی*
پاسخ های دیگری نیز برای پرسش یاد شده وجود دارد ولی به همین شش پاسخ بسنده می شود. جمع بندی ما از این پاسخ ها آن است که مقابله با بی حجابی و فرهنگ برهنگی نه فقط کار فرهنگی و اخلاقی است بلکه اقدامی در جهت مبارزه با مشکلات اقتصادی و سالم سازی آن است. چنین نیست که ناهی از منکر فقط با بی حجاب درگیر می شود بلکه او با عوامل فساد اقتصادی هم در افتاده است. بی جهت نیست که فاسدان اقتصادی به شدت با آمران به معروف و ناهیان از منکر خصومت می ورزند.
✍ داود مهدوی زادگان
5 فروردین 1402
👇👇👇
@mahdavizadegan
چرا مبارزه با بیحجابی و فرهنگ برهنگی، مبارزه با مشکلات اقتصادی هم هست؟ | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/14020107000323/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85-%D9%87%D8%B3%D8%AA
برخی از سیاسیون انقلابی نما برای اینکه در دل شیطان صفتان تاریک اندیش و بد کردار جایی باز کنند، دست به هر کار سخیفی می زنند حتی اگر لازم ببینند چهره منزّه حزب الله را که بنیاد انقلاب و نظام اسلامی بر آن استوار است، با تهمت و افتراء مخدوش می کنند. اگر چه عزیز حزب الهی خود آنها به دست همین حرامیان به شهادت رسیده است. آنها گمان می کنند با این عمل باطل شان کار پسندیده کرده اند و باید امت حزب الله قدردان سعی و تلاش آنها باشد. در حالی که چنین نیست. جریان منحوس برانداز از این نحو اعمال نابخردانه انقلابی نماها نهایت استفاده نامشروع خود را می کند، بی آنکه انعطافی از خود نشان دهد. ایمان حزب الله هم در باور به وفاداری آنها به انقلاب و نظام اسلامی سست تر از گذشته می شود.
این شکل از رفتار مصداقی از اخسرین افراد است که خبرش در قرآن کریم آمده است.
👇👇👇
@mahdavizadegan
1_1702081390.pdf
1.52M
*گفتگوی حجابیه* مجموعه ای از یادداشت ها و مصاحبه ها و گفتگوهای نگارنده پیرامون عفاف و حجاب است که در چند سال اخیر تولید شده است. مباحث مختلفی در این مجموعه آمده است. امیدوارم که برای مخاطبین مفید باشد.
مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
پاسخ استاد شهید مرتضی مطهری به نامه مصطفی رحیمی ( چرا با جمهوری اسلامی مخالفم )
دکتر مصطفی رحیمی ( 1305- 1381 ) جامعه شناس، نویسنده و مترجم چپ گرایی است که در بحبوحه اعتراضات خیابانی مردم علیه استبداد شاهنشاهی که فریاد " استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" سر می دادند، او طی نامه ی سرگشادهای به امام خمینی ره با عنوان " چرا با جمهوری اسلامی مخالفم " دیدگاه خود را اعلام می کند. این نامه در 25 دی 1357 در روزنامه آیندگان منتشر شده است. برخی از معارضین و مخالفین نظام اسلامی چنین وانمود می کنند که نامه رحیمی از آن زمان تا کنون بدون پاسخ مانده است. در حالی که اینگونه نیست. اگرچه علمای انقلابی در آن زمان درگیر مبارزات میدانی با رژیم ستم شاهی بودند؛ ولی این امر موجب نشد که آنان به تبيين های نظری گفتمان اسلام سیاسی و پاسخ به شبهات آن نپردازند. چنانکه مرحوم آیت الله شهید مرتضی مطهری نسبت به نامه دکتر رحیمی بی تفاوت نمانده پاسخ وی را به تفصیل داده است. در بخشی از این پاسخ چنین آمده است :
« مُهر اسلامیت را اكثریت قاطع ملت ایران زده است. مبارزه ملت ایران، انقلاب ملت ایران تنها یك انقلاب سیاسی علیه ظلم و ستم نبوده است، تنها ضد استعمار سیاسی نبود و نیست، انقلاب ایدئولوژیك [بوده ] علیه ایدئولوژیهای غربی استعمارگر كه زیر پوشش الفاظ فریبنده آزادی، دموكراسی، سوسیالیسم، تمدن، تجدد، پیشرفت، تمدن بزرگ و امثال اینها عنوان می شد. ملت ایران آن روز كه گفت جمهوری اسلامی، خواست مُهر خودش را یعنی مهر فرهنگ خودش را به آن بزند، و در حقیقت می دانیم كه هویت یك ملت آن فرهنگی است كه در جانش ریشه دوانیده است. هویت ملی این مردم اسلام است. بریدگان از اسلام اگرچه در داخل این ملت و تحت حمایت این ملتند اما در حقیقت از این ملت بریده اند، زیرا از فرهنگ این ملت و از جان این ملت و از روح این ملت خود را جدا كرده اند.
انقلاب اسلامی ایران تنها قیام علیه استبداد سیاسی یا استعمار سیاسی یا اقتصادی نبود؛ قیام علیه فرهنگ غرب، ایدئولوژی غربی، دنباله روی از تفكر غربی بود، بازگشت به هویت اسلامی و خود واقعی و روح جمعی این مردم بود یعنی قرآن. این قیام نوعی سرخوردگی از راه و روش ها و راه حل های غربی و بازیابی خود جمعی و ملی اسلامی- ایرانی بود و لهذا سایر كشورهای اسلامی را دارد تحت تأثیر قرار می دهد».
متن جوابیه استاد شهید مطهری را در اینجا به اشتراک می گذارم.
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 *رفراندم 12 فروردین، آزمون دیروز و امروز مردم گرایی است*
🔗 قرآن کریم مهم ترین استدلالی که از مخالفین و معارضین با انبیای الهی را یاد کرده همان استناد به سنت آبا و اجدادی است. آنان گاه اعمال کفر و شرک آلودشان را به گذشتگان خود نسبت می دهند و می گویند آبا و اجداد ما اینگونه عمل می کردند: " قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ" ( الشعراء : 74 ). و یا می گویند ما چنین سخنانی را از آبا و اجداد مان نشنیدیم و لذا نمی پذیریم:" فَلَمَّا جَاءَهُمْ مُوسَى بِآيَاتِنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُفْتَرًى وَمَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ " ( القصص : 36 ). خلاصه ارجاع به سنت اولین و رأی آبا و اجدادی بهانه ای برای ایمان نیاوردن است. چون همین آبا و اجداد در مقاطعی از تاریخ بینات و معجزات انبیأ را باور کردند و در سرزمین شان آیین یکتا پرستی را حاکم کردهاند. لکن آنان هیچگاه به این ساحت از تاریخ الهی گذشتگان ارجاع نمی دهند. چون این بخش از تاریخ باب میل شان نیست.
🔗 شاید این اولین باری است که بدنبال تاسیس جمهوری اسلامی، گروه اندکی رأی آبا و اجدادی را نفی می کنند و نمی پذیرند. چون آن پدران انقلابی که بسیاری شان در قید حیات اند و خداوند سایه شان را بر سر این ملت مستدام بدارد، رأی به حکمرانی اسلامی دادند و خواهان اجرای فرامین الهی شدند. در غیر این صورت، چرا معارضین و مخالفین نظام اسلامی با رأی عده ای از پدران ما به نظام مشروطیت که منجر به برآمدن استبداد پهلوی ها شد، مخالفت نمی کنند بلکه خواسته شان بازگشت و احیای همان رأی آبا و اجدادی عصر مشروطه است.
🔗 بزرگترین افتخار جمهوری اسلامی این است که با رأی قاطع مردم در رفراندومی آزاد رسمیت پیدا کرد. رفراندم جمهوری اسلامی اقدام حکیمانه امام خمینی ره بود که گذشت زمان ارزش آن را بیشتر معلوم می کند. تردیدی نیست که مرحوم امام ره شبهه افکنی های حال و آینده را پیش بینی کرده بود که فرمان به برگزاری رفراندم جمهوری اسلامی داد. زیرا در آن زمان ملی گرایان مذهبی و غیر مذهبی که هیچ گونه تاب و توان مقابله با رژیم ستم شاهی را نداشتند دنبال بهره برداری از جایگاه کاریزمایی امام خمینی ره برای نیل به خواسته های سیاسی خود بودند. آنان در شرایطی که مردم انقلابی در تظاهرات خیابانی خواستار برپایی حکومت اسلامی بودند، دور از چشم مردم و رهبران انقلابی مشغول نوشتن قانون اساسی حکومت سکولار بودند. این کار آنان اقدامی نا نجیبانه و مصادره جان فشانی های مردم انقلابی بود.
🔗 در واقع، حرکت امام خمینی ره در برگزاری رفراندم جمهوری اسلامی پرده برداری از باطن غیر مردمی جریانی بود که عوام فریبانه شعار ملی گرایی سر می دادند ولی هیچگاه هواخواه خواسته های مردم نبودند. مردم خواهان جمهوری اسلامی بودند ولی اینان نسخه های غربی و بعضاً ضد دینی را در قالب پیش نویس قانون اساسی برای مردم تجویز می کردند. این است که رفراندم 12 فروردین 58 آزمون مردمی بودن جریانات سیاسی آن زمان بود. بلکه رفراندوم 12 فروردین آزمونی برای امروز و آینده است. چنانکه تجلی این آزمون سیاسی را در نیمه دوم سال 401 مشاهده کردیم. مردم در چند ماه آشوب و اغتشاش نه فقط با اغتشاشگران همراهی نکردند بلکه یوم الله 22 بهمن را با شکوه تر از گذشته برگزار کردند. این امر بیانگر آن است که مردم ایران همچنان بر عهدی که پدران و مادران انقلابی شان با خدا بستند، وفادار مانده اند.
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan