هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#یادداشت | نگاهی فلسفی و عرفانی به زوجیت در نظام هستی
📝 به قلم نرگسالسادات روحالامین، پژوهشگر عرفان و فلسفه:
رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانات بسیار ارزشمندی، در دیدار اقشار مختلف بانوان در ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ ایراد فرمودند. یکی از فرازهای مهم این سخنرانی اشاره ایشان به «زوجیت» به عنوان قانون عام عالم آفرینش است. به فرموده معظم له مطابق آیات قرآن، خداوند در همه چیز در انسان، در حیوانات، در گیاهان و در چیزهایی که نمیدانیم مانند سنگ ها و اجرام فلکی، زوجیت را قرار دادهاست. به همین مناسبت با نگاهی اجمالی به «زوجیت» از دیدگاه فلسفه و عرفان میپردازیم....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n006/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
« وَ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ ؟ »
آیا داستان موسی را شنیدهای؟ آیا خبر داری آنکه نامش موسی بود، قوم که نه، همهی پیروانش را الیالابد، مادامی که شمس میدرخشد، از هر چه نیل و فرعون بود رهایی داد؟ خبر داری موسی چطور بلاکش بود و چگونه رنج خویشتن را بر عذاب امت برگزید؟ خبر داری که موسی باب حاجات خلائق بود و هست و ما جز انتهای خاکی عبای او دستاویزی نداریم؟ خب اینها که به جای خود؛ پسرجان! اصلاً خبر داری یک روز در کاظمیه، در آغوشش، روبروی ضریحش، طلب کردم که نامی برایت امر بفرماید، خبر داری کتاب خدایش را باز کردم و «وَ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ» مهمان مردمکهای غرق در آب چشمانم شد؟ من هم که انگار گوش شنوا پیدا کرده بودم، بیدرنگ گفتم چرا که نه! من از داستان موسی خوب باخبرم؛ از موسای کاظم به ما رسیده! اصلاً من تا چشم باز کردم لابلای داستان او بودم...
حالا از داستان موسی برایت حرفها دارم؛ تازه آمدهای و عجلهای نیست. بههرحال پسرک عزیزکرده، خوش آمدی، نام گوارایت را دوست بدار!
۰۱/۱۱/۰۱
هدایت شده از بانو امین
🔰 زبان و جنسیت و جامعه
یا من یملک حوائج السائلین و
یا من یعلم ضمیر الصامتین
بناست ذات بیمثالش را بخوانیم به اوصافی که در هیچ ماه دیگری نمونه ندارد. آداب ماه رجب را هرچه مرور کردم، دیدم مخاطبش با وصف "هرکس" آمده، حتی یکجا هم پیامبر رحمت فرمودند: هر مرد و زن این عمل را به جا آورد...
فقط و فقط در انتهای دعای "یا من ارجوه لکل شی" سفارش شده به نشانه تضرع انگشت تکان دهید و ریشها را در دست بگیرید.
این در حالی است که در جامعه ما دقیقا رایجترین دعای ماه رجب، چه در رسانه چه در مکانهای زیارتی و عبادتی همین یک دعای دارای نماد مردانه است و دقیقا اوج دعا، موقع قرائت عبارت ریش در دست است!
⁉️دوست دارم بدانم زنان در مواجهه با این اعمال عبادی چه احساسی دارند،
که اگر فاقد هیچ احساسی باشند، به معنای پذیرش نامرئی بودنشان است.
➕همینطور است کتابهای آموزش نماز و وضو برای نوتکلیفان. تا جایی که من دستم رسیده و دیدهام، اغلب تصویرپردازیهای آموزش وضو با انیمه پسر است. دیروز صدای دخترم به اعتراضی معصومانه بلند شد و پرسید چرا همه آموزشهای وضو با شکل پسر است! و حجم وسیعی از احساس دیدهنشدن و محذوفبودن در نگاهش موج زد.
این در حالی است که باز در جامعه ما، سن تکلیف دختران و هویت دینی آنان بسیار پررنگتر از پسران است.
ماجرای زبان و جامعه ماجرای دامنهداری است که نمیتوان بُرش جنسیت را در آن نادیده گرفت. زبان در بُرش جنسیت و در سطح اجتماع دقیقا نقطه عطفی است که با گفتوگو و تفکر درباره آن میتوان تحول آفرید و به سمت اعتدال حرکت کرد.
#زبان #جنسیت #جامعه
#هویت_دینی
#هویت_جنسیتی
@Safoora_AminJavaheri
🔶معاونت پژوهش و فناوری دانشکده حضرت زینب سلام الله علیها برگزار می کند:
📌سلسله نشست های تخصصی زن در ساحت ولایت اجتماعی و تمدن سازی نوین اسلامی
📆زمان نشست ششم : چهارشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ الی ۱۲
🔸️عنوان نشست:امتداد اجتماعی الگوی سوم زن در تحقق ولایت اجتماعی
🌐لینک آنلاین نشست:
https://basij.fanavaidc.com/b/adm-1hn-8ke-6rz
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت
✍مریم منصوری
✅مقولهی "ابژهسازی زنان" و مسائل ایشان، یکی از مسائلیست که اندیشه دربارهی آن، ما را به این تفطن میرساند که بسیاری از مسائل زنان، یا بیش از آنکه واقعی باشند برساختهی اذهان متفکران این حوزه هستند یا بیش از موجودیتشان، پرابلماتیک و مسالهمند شدهاند.
نمونهی آن را چندسال پیش بر زبان یکی از سردمداران مذکر حوزهی زنان شنیدم که با مشاهدهی یک گعدهی پارک لالهی تهران، کل جامعهی زنان ایرانی را دارای مسالهی نگرانکنندهای میدانست!
✅به رغم اینکه به نظر میرسد ما نیازمند نگرش درست درباب زنان و مسائل ایشان از جوانب مختلف هستیم، اما این حجم ابژهسازی مسائل زنان و تمرکز بر این مسائل، ممکن است چند محصول داشته باشد که در نتیجه، نگرانکننده خواهد بود.
یکی از این مشکلات، همانگونه که بیان شد، تبدیل کردن آسیبها و مشکلات به "معضله" در این حوزه است که چه بسا طبیعی هم بوده و بخشی از ناهنجاریهای طبیعی هر جامعه شناخته میشود، اما با ذهن سوبژکتیو و خودبنیاد، این امر به حدی پرابلماتیک میگردد که تبدیل به یک بحران در اذهان میشود.
به خصوص با مسیر پیش رو که بسیاری از این مسائل همگانی و خارج از جامعهعلمی کشور است، مصداق اشاعهی فحشا است که دربارهی هر آسیب و امرمذمومی نهی شده است و خود، معضله را دوچندان میسازد.
✅ دیگر آن که اساسا ابژهسازی مسائل زنان، بخش عمدهای از مساله را که ممکناست مردانه و چه بسا حاکمیتی باشند را تعلیق میکند. نمونهی این امر را در گفتمان افزایش جمعیت شاهدیم. این تعلیق، موجب میشود تا تنها زنان، جامعهی هدف اندیشه و یا سیاستگذاری قرار گیرند و از دیگر عوامل که بخش تعیینکنندهای از مساله هستند، چشمپوشی شود. این موضوع در خوشبینانهترین حالت، در دراز مدت ممکن است به پیشرفتهایی در حوزهی زنان منجر شود، اما نادیدهانگاری دیگر امور، نهایتا جامعه را دچار صورتی کاریکاتوری خواهد کرد که تنها زنان رشدیافتهای در آن وجود دارند که به تبع رشدناهمگون، آنان را از شرایط اطرافشان ناراضی میگرداند. بدین ترتیب، به نظر میرسد به خصوص دربارهی سیاستهای خانواده، تمرکز جدی تنها بر زنان مشکلساز خواهد شد و نیازمند دیدن سویههای مختلف یک موضوع، به خصوص مردان و مسائل مرتبط با آنان نیز هستیم.
اگر چه میتوان به نکات دیگری نیز اشاره کرد، اما بحث مذکور را با این تفطن که رهبر انقلاب، به جای تمرکز ویژه بر بحث زنان، به زوجیت و مبانی مشترک انسانی ارجاع دادند را در این چارچوب میتوان فهم کرد.
رهیافتی که موجب خروج از ابژهسازی زنان میشود و زنان را همچنان، عدالتمحور، در کنار مردان، به عنوان عناصر جدی هویتی هر جامعه لحاظ میکند و از هرگونه رویکرد یکجانبه یا تقابلی، پرهیز میدهد.
@azmanegasht
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت ✍مریم منصوری ✅مقولهی "ابژهسازی زنان" و مسائل ایشا
چند سطر دربارهی یادداشت «امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت»
خانم دکتر منصوری در متن بالا ابژگی زن و مسائل زنان را مورد انتقاد قرار دادهاند و یا دست کم تورم ابژگی زن و مسائل زن را نشانهای از وضعیت همراه با کجکارکرد جریان علمی و شبهعلمی دانستهاند. تذکر ایشان این نگرانی را مجدداً به ما یادآوری میکند که نکند با پرداختن به زنان و با مسئله کردن «زن» در حال بازتولید معضلات آنان هستیم! نکند با تکرار همنشینی زن و معضل، موجب تثبیت چنین ملازمهای باشیم و به آن دامن بزنیم! از سوی دیگر روشن است که پیگیری بسیاری راهحلها در مسائل زنان احتمالاً نه از رهگذر خود ایشان بلکه از مسیر مخاطبه با مردان محقق و موفق میشود!
من این خطرات را محتمل و نگرانکننده میدانم و حتی میتوانم به سهم خودم این خطرات را از زوایایی دیگر گوشزد کنم. پیش از این هم من همواره با «اقلیت» و «مرئی» شدن زنان در شرایط نامرئیبودگی مردان به مثابهی یک کلانمعضل مواجه بودم و هستم. تردیدی نیست که ما در لبهی از مو نازکتر پرتگاهی حرکت میکنیم که اگر به این سو غش کنیم مسائل زنان را فراموش کردهایم و متهم به ندیدن هستیم و اگر به آن سو بلغزیم برای اصلاح ابرو به چشم آسیب زدهایم؛ پس من در نقطهای که بر روی آن دست گذشته شده همراهم اما مسئله در دو ناحیه باید تدقیق شود: نخست این که چرا و تحت چه شرایطی زن بیش از حد ابژه میشود و دوم این که راه حل چیست؟ آیا نباید از مسائل زنان بحث کرد؟
بنا به برداشت من تمام مسائل زنان از نابرابری در قدرت اجتماعی ناشی میشود. تسلط تاریخی مردان بر ساخت جهان اجتماعی این زمینه را پدید آورده که آنان بتوانند به دیگر موجودهای پیرامون خود شیئیت بدهند. آنها را «چیزهایی» بپندارند که میتوانند در مورد آن تصمیم بگیرند، آنها را نامگذاری کنند، به خدمت بگیرند و یا هر عمل دیگری که میتوان نامش را «تعیین هویت» دانست. اینجا دقیقاً نقطهای است که از زنان به عنوان نیمی از انسانها سلب استقلال شده و امکان معناپردازی و تعیین هویت از آنها گرفته میشود و جانمایهی اصلی این چیرگی جنسیتی، این است که مردان در یک سابقهی موسع تاریخی، فرصت کردهاند تا در غیاب زنان رهیافتهای خود را به ساختهای عینی جامعه امتداد و توسعه دهند. به همین ترتیب آنان صاحب قدرت خلق معنا هستند و میتوانند معنابخشی کنند و زنان هم به همین دلیل طبیعی است که غالباً میتوانند معنا بشوند. این خود یک وضعیت ابژهساز مستمر است که میتواند هر صدایی را به نفع خود مصادره کند حتی اگر ظاهراً علیه آن باشد.
در این شرایط پرابلماتیک کردن زن، از آنجا که در بطن خود امکان غفلت از مردان را همراه دارد، در معرض این «احتمال» است که مردان باز بیشتر به پشت صحنه رفته و زنان بیش از پیش در معرض «قضاوت» و «معنا شدن» قرار بگیرند. من این احتمال را تأیید میکنم اما عرضم این است که این تنها یک احتمال و نه تمام احتمالات است؛ یعنی بستگی به این دارد که ما چگونه زن را مسئله میکنیم. ما باید در مورد چگونگیها صحبت کنیم.
چه باید کرد؟ آیا باید نقطهی تاکید خود را از زنان برداریم و نگران نظام زوجیت و نظم جنسیتی جامعه باشیم؟ تردیدی که نیست ما با وضعیت آشفتهای از هندسهی رابطهی زنان و مردان مواجه هستیم و به همین نسبت عقل حکم میکند که جز با پرابلماتیک کردن «زوجیت» امکان اصلاح وضعیت را نداریم. اما آنچه که محل توجه است این است که هم از حیث تاریخی-اجتماعی نقطهی کانونی برهمخوردگی نظم جنسیتی جامعه، سلب استقلال از زنان است و هم از منظر فلسفی-کلامی اصلاح این نظم جنسیت باز از رهگذر زنان و احیای زنانگی عبور خواهد کرد. درست است که در این نظم آشفته وضعیت مردان هم با کجکارکردهای مختلفی روبرو است اما باید توجه کرد که اعوجاج در وضعیت مردان، خود ناشی از جابجایی زنان از جایگاهی که باید میبودند است. به عبارتی بازگردانی نظام زوجیت به وضعیت متعادل الزاماً از طریق احیای هویت زن و بازگشت زن به موقعیت حقیقی خود اتفاق میافتد. چنانچه نظام زوجیت هم بر اثر همین دستکاری هویت زن دچار خلل و آشفتگی شده است. بهعبارتی میتوان گفت مسئلهکردن زن با ملاحظاتی دقیقاً همان مسئلهکردن نظام زوجیت است.
بنابراین من گمان میکنم که مسئلهکردن وضعیت زنان نهتنها خطا نیست بلکه ضرورت هم دارد اما میپذیرم این مسیر بیخطا و بیانحراف نیست و باید از کجرویها و افراط و تفریطها مراقبت کرد.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از عصر زنان
♦️ «زن ایرانی این است و فقط این نیست»
✍🏼|مریم اردویی
▪️برای اولین بار در جهان کنگرهای بر پا شد که از نظر تا عمل عاملیتی زنانه داشت؛ کنگرهای با نام «زنان تأثیرگذار». این کنگره که به گفتهی دبیر علمی آن از سال گذشته ایدهی آن مطرح و خیز برای اجرایی شدن آن برداشته شده بود، توانست ۳۰۰ بانوی فعال و اثرگذار در سه حوزهی «اقتصاد و کارآفرینی»، «علم و فنآوری» و «اجتماعی» از ۵ قاره و ۹۶ کشور را گرد هم آورد.
▫️ از زمان برگزاری این همایش نقدهایی صورت گرفت که برخی وارد و برخی تهاجماتی غیراخلاقی بود. به عنوان مثال تلاش برای ویترینی نشان دادن حضور خانم دکتر علمالهدی و تنها منتسب دانستن ایشان به مقام ریاست جمهوری یکی از موارد غیراخلاقی و ظلم به جایگاه علمی ایشان بود. چراکه خانم علمالهدی در این کنگره نماینده تخصص خودشان بودند و نه رئیسجمهور. اما با وجود تمام نقدها میتوان گفت این کنگره اقدامی مثبت و بهنگام بود در زمانی که غرب تلاش میکرد، چهرهای کریه و بدمنظر از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه دهد؛ زمانی که زن ایرانی با نام مهسا امینی شناخته و تنها اخباری که به دنیا مخابره میشد حصر و قتل زن ایرانی بود؛ زمانیکه اخراج ایران به استناد همین ظلم از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رقم خورده و جمهوری اسلامی ناقض حقوق زن به شمار میرفت؛ دستاوردی مثبت از منظر بینالمللی بود از آن جهت که زنان ایرانی ابتکار عمل را در دست گرفتند و همنوعان خود را در میانهی یک جنگ ترکیبی علیه زن مسلمان ایرانی به مواجههی با واقعیت این زن کشاندند.
▫️اقدامی به هنگام بود چرا که توانست در یک جنگ اقتصادی و هیبریدی به زنان دنیا نشان دهد که زنان ایرانی با تمام سنگاندازیها و تحریمهای داخلی و خارجی، توانستهاند مدیرعامل بیش از ۹۰۰ شرکت دانشبنیان شوند و بانوی اندیشمند آلمانی را به چنان حیرتی وادارند که در مقابل زن مسلمان ایرانی انگشت حیرت به دهان بگیرد و زین پس خود را سفیر زن ایرانی در کشورش بداند. برگی برنده بود چراکه موجب شد بانویی با دهها هزار کارمند در ۱۶ کشور دنیا دست یاری اقتصادی دهد و دهها تفاهمنامه و قرارداد امضا شود. دستاوردی قابل تقدیر بود چرا که توانست برساخت سیاه رسانهها از بانوان چادری در ذهن بانوان دیگر کشورها را اینگونه اصلاح کند: «هیچ وقت فکر نمیکردم زنانی در این پوشش سیاه (black cover ) اینقدر بافرهنگ، عالم و شاد باشند. شما بانوان محجبه آرامشی دارید که من فقط در قدیسهها سراغ دارم.» بله اینها همه جای امتنان و تشکر دارد.
🔺 اما پرسشی در اینجا قابل طرح است که وقتی صحبت از تأثیرگذاری میشود، ملاک تأثیر چیست؟ آیا در سنجیدن میزان تأثیر نسبت امکانات و داراییها با توان فرد هم سنجیده میشود؟ آیا ملاکها صرفا مادی و به تعداد مقالات و دستاوردهای علمی، اقتصادی و پژوهشی محدود میشوند؟ مثلا زنی که در روستایی دور افتاده بخشی از بار تولید کشور را بر دوش گرفته و در زمانهای که مصرفزدگی در حال بلعیدن تولیدات خانگی مادرها است، جایی در محاسبات دارد؟ آیا دختری که در میان یک جو ناسالم و محیط گناهآلود شجاعت تغییر دین یا سبک زندگی را داشته و در برابر ناپاکیها قیام کرده، میزان اثرگذاریش بر محیط پیرامونی محلی از اعراب دارد؟ آیا زنی که دستاوردهای او انسانهایی والا در شرایطی سخت بوده، به عنوان زن اثرگذار شناخته میشود؟ آیا جای این نبود که از میان هفت بانویی که برتر شناخته شدند یک نفر بر اساس ملاکهای معنوی بانوی برتر میشد؟ مگر حرف انقلاب رشد معنوی در کنار دستاوردهای مادی نبود؟
🔺 اینها و دهها سوال از این دست را میتوان مطرح کرد. خوب است الان که سنگ بنای چنین محفلی توسط زنان ایرانی بنا نهاده شده و به گفتهی خانم خزعلی «ایران اسلامی می تواند مستقل از نهادهای بین المللی محور هماندیشی زنان تاثیرگذار جهان باشد.» به ملاکهای دیگر اثرگذاری نیز اندیشیده و به جهان نشان داده شود که ملاک انقلاب اسلامی در کنار پیشرفتهای مادی، دستاوردهای معنوی چون تولید انسان است.
#یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از 🎙رادیو بانور
دویست خواهر و برادر محمدمهدی.mp3
5.05M
🎙رادیو بانور
🔸 قسمت سیودوم: 200 خواهر و برادر محمدمهدی
🔻 به روایت خانم رمضانی - جاجرم
📍مکثی کردم و گفتم: «ببینم. نکنه واقعا عاشق شدی؟» گونههایش سرخ شد. «بععععله. دختر ما عاشق شده رفته پی کارش. من اگه بعد بیست سال سر و کله زدن با شما جوونا این چیزا رو متوجه نشم که خانم رمضانی نیستم!»
#رادیو_بانور
#قسمت_سی_و_دوم
🔸 @radio_banoor
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
💥گزارش خبری از جلسه استاد دهقان💥
«این جریان آخرین تقابل ما با غرب نیست و تازه شروع کار است؛ باید برای مواجهه با چالش سازی دشمن در سایر مسائل جنسیتی، آماده باشیم.»
🔰در امتدادِ سلسله نشست های «حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی» عصر پنجشنبه 6 بهمن ۱۴۰۱، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان، به ارائه دیدگاههای خود در مورد راهکارهای حلّ معضلِ حجاب پرداختند.
🔷عضو کمیته زن و خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، درک اندیشمندان دینی از اقتضائات حاکمیتی را ضرورتی مهم دانسته و با اشاره به خلاء موجود، بیان کرد: اندیشمند دینی اگر مراحل درک دینی را به خوبی پیش رفته باشد تازه در نقطه آغازین ورود به حوزه حاکمیت است و درک پیچیدگی های امور عینی و حاکمیتی فراتر از آگاهی قبلی او، نیاز به تعمیق و تحقیق خواهد داشت.
🔶مدیرگروه فقه خانواده «موسسه عالی فقه و علوم اسلامی» با اشاره به تکراری شدنِ برخی استعاره ها برای دخترِ امروزی افزود: ما باید آزمایشگاه مفهومی راه بیاندازیم و ببینیم چه عناصری در حجاب وجود دارد، تمام لوازم مرتبط با این مفهوم را کشف کرده و بر اساس آن ها برای ضرورت حجاب استعاره بسازیم. ما باید ببینیم ارتباط معنایی کدام مفهوم با «حجاب» می تواند، التزام به حجاب را جذاب تر سازد.
🔶حجت الاسلام و المسلمین مجید دهقان در مورد راهکار های حل معضل حجاب این گونه گفت: یکی از راهکار های موثر در گرایش زنان به حجاب، افزایش کانون های خدمات اجتماعی(مانند مهد کودک، خانه بازی کودک، کانون های توسعه فردی و...) در نقاط مختلف شهر است، که بدون فعالیت مستقیم در مورد حجاب، نقش بسیار موثری در تغییر فرهنگ حاکم بر شهر خواهد داشت.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
💥گزارش خبری از جلسه استاد دهقان💥 «این جریان آخرین تقابل ما با غرب نیست و تازه شروع کار است؛ باید برا
متن بالا خلاصهای از جلسه است و طبعاً نمیتواند به خوبی محل قضاوت قرار بگیرد. اما فیالجمله من با بحث حاج آقای دهقان در تشخیص مسئله همراهم. کما این که پیش از این چنین بحثی را در یادداشتهای زیر مشخصاً بحث کردم:
- چرا قانون حجاب، تحمیلی بهنظر میرسد؟
- عیب و نقص گفتمان حجاب در جمهوری اسلامی
اما دربارهی راه حل برداشت حقیر این است که باز این «ما» به مثابه حاکمیت، نخبگان یا ... نیستیم که در پیرایش گفتمان حجاب در یک نظم بالا به پایینی نقش داریم. استعارهها ممکن است از بالا به پایین قابل عرضه باشند اما همهی عناصر پیشرانی گفتمان ذیل این رابطهی بالا به پایینی عمل نمیکنند. مسئله مهم این است که باید به سراغ متن واقعیت زنانه رفت و معانی، انگیزهها و دلالتهایی را که زنان به نحو روزمره برای حفظ حجاب به کار میبرند تفهم کرد، بیرون کشید و در بسترهایی باز توسط خود زنان به آن زبان بخشید. پرسش مرکزی مفروض در این ایده این است که زنان چرا حجاب را حفظ کردهاند؟ این پرسش به پاسخهایی احتمالی راجع است که میتواند ذخائر گرانبها اما مسکوت و مغفولی را در حیات روزمرهی زنان برای ما نمایان کند. لذا من مدافع برساخت سازههای گفتمانی در یک حرکت پایین به بالایی و یا تعاملی هستم که این خود نیاز به بسترها و پلتفرمهایی دارد.
@Mahdi_Takallou
امشب مناظرهی روحانی - رئیسی را به قدر دقایقی دیدم و بیش از آن حوصلهام نکشید.
@Mahdi_Takallou
⚠️ حوزه زنان تفرجگاه علوم انسانی است!
مهدی تکلّو
من اهمیتیافتگی موضوع و مسئله زن را مفید میدانم. بخشی از این رویه، طبیعی است و نشان از حرکت بهسوی غایتی میدهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف میکنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس میکنم بخشی از این اهمیتیافتگی در این حوزه با نوعی اقلیتپنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل میگیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همهی اقشار و اصناف جامعه تصور میشوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشهدار تاریخی آنها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنهی مسبوق به سابقه میگرداند. در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار میگیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسانشناسانه و نفسشناسانه و نه حتی به مثابهی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همهی پدیدههای اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار میگیرد. به همین نسبت به زنان هم بهنحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه میشود. من این حوزه را دیگر حوزهی تخصصی نمیدانم؛ این «تفرجگاه» علوم انسانی است.
برخورد صنفی، قشری و اقلیتپندارانه ریشهی تمام استضعافها و گرفتاریهای زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسشهای اصلی مواجهه میکنند، باز سر از همین نقطهی انحرافی درمیآورد. حوزویها و دانشگاهیها همانطور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی، محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضعگیری میکنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی میپردازند. مادامی که مقولهی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوهی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایزآفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است.
آسیب جدیتر اما «کلیگویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیتهای از پیششکلگرفته، پا در این وادی میگذارند و گویی میخواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضلهای کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوشتر و انتزاعیتر میکنند. آنها فکر میکنند دارند گرهها را باز میکنند، حال آنکه در حقیقت بازی کردن با گرهها به کورتر شدن آنها میانجامد. مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیمتر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل میکنند غالباً به پرسشهای غیراصیل، قدیمی، منقضیشده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلیگویانه، زینتی و سرگیجهآور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آنها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزه الزهرا(سلام الله علیها) ری
📣 حوزه علمیه خواهران الزهرا(سلاماللهعلیها) شهر ری با همکاری دبیرخانه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (دامظله) برگزار می کند:
✅ «زوجیت در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری مدظله العالی از نظام تکوین تا نظام اجتماعی»
✅ارائه دهنده:
جناب آقای مهدی تکلو
پژوهشگر علوم اجتماعی
🗓 زمان برگزاری:
سه شنبه 18بهمن ماه - ساعت: 9 صبح
🏢مکان: شهر ری، خیابان قم، حوزه الزهرا(سلاماللهعلیها)، سالن همایشها
🔰 سایت کنگره 👇
http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/
🔰 کانال کنگره 👇
https://eitaa.com/khamenei_qorani
@alzahra_pazhohesh_rey
هدایت شده از مدرسه تاریخاندیشی قصص
📆 از صبح سیزده بهمن (مانند چنین روزی) مردم برای دیدار و ملاقات با امام به مکان اسکان امام هجوم آوردند. فشار جمعیت بسیار بالا بود و زنان در کنار مردان حاضر بودند. برای اداره بهتر جمعیت، صبح برای حضور مردان و عصر برای حضور زنان اختصاص یافت. با این حال فشار چنان زیاد بود که مرتب افرادی بیهوش میشدند. مثلا روز دوم چند ده نفر از بانوان غش کردند.
♦ شورای انقلاب مطلب حضور پرشور زنان و ماجرای بیهوشی و... را به امام انتقال دادند و پیشنهاد کردند دیدار بانوان با امام متوقف شود. اما امام فرمود: «شما فکر میکنید اعلامیههای من یا سخنرانیهای شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بانوان بیرون کردند! چرا میخواهید ملاقاتشان را قطع کنید؟ بروید وسیلهی آسایششان را فراهم کنید».
🔰 شاید اگر به مدیریت بسیاری از آقایان در طول این مسیر تاریخ نگاه کنیم، نسبت به زنان همینگونه برخورد شده. به جای آنکه امکان حضور و رفع مشکلات آنان فراهم شود، با نادیده گرفتن آنها و پاک کردن صورت مسئله درصدد مدیریت بودهاند و بودهایم. چیزی درست در جهت خلاف مطالبه خمینیِ امام!
📚 منبع: کتاب برای تاریخ میگویم، ص36
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوری تو نهضت نبود..
این همه عزت نبود
دریای نعمت نبود
«اگر که زینب نبود»
نفس محمود کریمی گرم
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
در دههی پنجم انقلاب اسلامی و پس از گذشت دههها از شروع قیام و حرکت زن مسلمان ایرانی، هنوز این سوال
این بخش از بحث هم جالب است واقعا. وجه کمالی حضرت زهرا (س) به حضرت مریم (س) در جمع بین نقشها معرفی شده است! مرحبا به این ترکیب «پرسش و پاسخ»!
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
🔹️نخستین جلسه از کارگاه ادبیات روایت زن انقلاب اسلامی
استاد،:مهدی تکلو
🔶️محور بحث:ادبیات زن انقلاب اسلامی
🔴چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه
ساعت ۱۴ الی ۱۶
📍مکان:میدان فلسطین،پژوهشکده باقرالعلوم
🆔️ @ammar_ensani
هدایت شده از کوخَک🇵🇸
مطالبه در صف انتظار!
چند وقت پیش بود که پایم به مطب دکتر زنان باز شد. توی مطب جای سوزن انداختن نبود. در چنین جاهایی هم که تا نوبتت بشود، دست کم باید سه چهار ساعتی توی اتاق انتظار بنشینی.
نشستم روی صندلی و کمی چشم چرخاندم توی مطب. خانم های باردار زود خسته می شدند و مدام دست به کمر توی مطب قدم می زدند. بچه ها هم که یکسره از سر و کول مادرشان بالا می رفتند و بهانه می گرفتند.
دیگر بماند یک وجب هم نبود که دو رکعت نماز ناقابل به بدن مبارک بزنی.
همین طور که این فکرها توی سرم می چرخید، چند تا خوراکی از توی کیفم درآوردم و به طرف بچه ها رفتم تا قدری آرام بگیرند.
اما دلم به همین مقدار راضی نبود.
منشی دکتر هم که از آن اعصاب ندارها بود و جرات نمی کردی بهش بگویی بالای چشمت ابروست!
توی دلم گفتم، نصیحت تو باشد آخر سر.
بالاخره نوبتم شد و پایم به اتاق پزشک باز شد.
دکتر با لبخند ازم استقبال کرد و دلم به کاری که توی سرم بود، بیشتر گرم شد.
تا خودکارش را برداشت و سراغ مشکلم را گرفت، نفس عمیقی کشیدم و گفتم:« اول یه موضوع عمومی رو میخوام بهتون بگم بعد بریم سراغ خودم!»
سرش را بالا آورد و گفت:« در خدمتم.»
معطل نکردم و گفتم:«دکتر جان! مطب به این زیبایی دارید، خودتون هم که گلی از گل های روزگارید، حیف نیست مریضاتون این قدر توی سالن انتظار اذیت بشن!؟»
با تعجب گفت:« چی شده منشی حرفی زده؟»
گفتم:« نه! گوشهی سالن انتظار مطب شما خالیه! با یه موکت و یه تیکه پارتیشن می تونید خدمت بزرگی در حق بیمارهاتون بکنید. این جا کلی خانم باردار هست که خودتون بهتر می دونید نشستن چه قد براشون سخته یا کلی مادر شیرده و بچه کوچیک که جایی ندارن بچه رو بذارن و می تونن روی همون موکت حداقل پایی دراز کنن و نفسی بگیرن!»
گفت و گویمان چند دقیقه ای ادامه پیدا کرد، تا رسیدیم به نقطه تفاهم.
قرار شد در اولین فرصت پیگیر شود و من هم در نوبت بعدی دنباله کار را بگیرم.
پ.ن: چند هفته بعد که رفتم، مطب دکتر جان مزین به اتاق مادر و کودک شده بود.
@koookhak
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
مادامی که ذیل دوگانهی خانه - جامعه فکر میکنید، هنوز حرفِ «نه شرقی نه غربی» نزدید. @Mahdi_Takallou
تقسیمبندی الگوهای هویتی زن بر اساس دوگانه خانه-جامعه موجب تثبیت هر چه بیشتر این دوگانه میشود؛ درحالیکه این دوگانه اساساً محصول جهان انقلاب اسلامی نیست. یعنی اگر گفتید زن شرقی زن خانهنشین است و زن غربی زن فعال اجتماعی است و زن انقلاب اسلامی هر دو را «جمع» کرده است، به مستهجنترین حالت ممکن طرح انقلاب اسلامی را در مورد زنان خراب کردهاید.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
⭕️ قرائتی مهجور از انقلاب اسلامی!
🔸بارها شده برخی دوستان از نگارنده پرسیده اند که برای شناخت گفتمان و مفاهیم و چرایی وقوع انقلاب اسلامی چه کتابهایی بخوانیم. همواره یک پاسخ داشته ام؛ امام امام امام. بهترین مفسر انقلاب اسلامی بنیان گذار آن است.
🔸برخلاف تصور بسیاری از ماها ، امام، انقلاب را براندازی یک #حکومت_ملحد و بیدین، و استقرار #نظام_دینی نمیدانند! ایشان به صراحت معتقدند که مردم، قرائتی از اسلام را - با نثار جان و مالشان - کنار زدند و قرائت #ضد_ظلم از دین را بر مسند نشاندند. امام دعوا را بین دو قرائت از اسلام می دید. امام نوک تیز حملات خود را به سمت تحجر، مقدس مابی و واپسگرایی گرفته بود. مفاهیمی که با قاطعیت می گویم بخشی از نیروهای بهاصطلاح انقلابی آلوده به آن هستند.
🔸 افراد و جریاناتی که دقیقا ادامه همان خطی هستند که سرمایه داری به علاوه هفده رکعت نماز را اسلام(اسلام سرمایه داری) می نامیدند. ادامه همان جریانی هستند که محمد رضا را شاه شیعه(اسلام سلطنتی) می دانستند و خروش بر آن را حرام. ادامه همان خطی هستند که امام بی رحمانه صفاتی چون «احمق و بی شعور» و « مارهای خوش خط و خال» نثارشان کرد.
اسلامی که ما برایش دهها هزار نفر شهید داده ایم؛ اسلامی است که در آن عبادت با عدالت و معنویت با مسئولیت همراه است.
🔸 امام در پاسخ کوتاه - و در عین حال بسیار مهم و کلیدیای که به سید حمید روحانی (رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی) در باب تاریخ نگاری انقلاب میدهند، اینچنین تفسیر تاریخی و ماندگار خود را از انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین در سال 57 بیان می دارند:
🔹 «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و #واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر #اسلام_سلطنتی، #اسلام_سرمایه_داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در #جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت #مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دین باور، دست در دست #مردم کوچه و بازار، مردم #فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.
🔹 شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال ۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه #روحانیت_اصیل، در مرگ آباد #تحجر و #تقدسمآبی چه ظلمها بر عدهای روحانی پاکباخته رفت، چه نالههای دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، #متهم به #جاسوسی و #بیدینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و #تحجرگرایی، سرافراز- ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش- پیروز شدند.»
🔸 چند سخنران انقلابی و مشهور را سراغ دارید که این تعریف از انقلاب اسلامی را ارائه دهد؟ چند نویسنده را می یابید که این خوانش از انقلاب اسلامی را تقریر کند؟ چند کانال و سایت منتسب به جریان انقلابی را یافت می کنید که اساسا به این چند غیریت اساسی گفتمان امام در ایام پیروزی انقلاب بپردازند؟ تحریف امام که رهبری هشدار آن را داد فقط توسط اصلاح طلبان و هاشمیستها رخ می دهد؟ آیا آن سیلی ای که رهبری فرمودند در اثر تحریف مکتب امام ملت ایران خواهد خورد امکان ندارد به دست امثال ما زده شود؟ تا کی قرار است گفتمان امام در مهجوریت خودساخته ما اسیر بماند؟ بشکنید و بشکنیم. این قفس های لعنتی سانسور امام را می گویم.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
چند سطر دربارهی یادداشت «امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت» خانم دکتر منصوری در متن
«به نظر من، نقش زن هرچه برجسته شود، خيلى بهتر است. زنهای ما مظلومند. من راجعبه زن حرفهای زياد و بحثهای فراوانى دارم. مسألهى زن واقعا مسألهی مهمی است. اصل نقش زن در خانواده، در اجتماع، ارزش و اهمیت زن و امورى از اين قبيل، چيزهایی است كه ما حقيقتا به آنها كم پرداختهايم و از اين كم پرداختن خسارت هم مىبينيم.»
۱۳۸۱/۱۱/۵
این که در ادبیات بدنه جوان حزباللهی منت گذاشتن برای انقلاب اسلامی و حضور در راهپیمایی 22 بهمن دیده میشود، نشان از نفوذ ادبیات چپ بر سپهر سیاسی ما دارد. سالگرد انقلاب، جشنی متعلق به حاکمیت و حکومت نیست، بلکه ما در 22 بهمنماه هر سال ملت شدن، استقلال یافتن و تسلط بر سرنوشت خودمان را گرامی میداریم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از فلسفه علوم اجتماعی
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔 @parsania_net