May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌ اتمام زمان پاسخگویی❌❌
💠 مسابقه قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان مهدیه بزرگ ساری
#هر_روز_یک_سوال
🌷 مسابقه روز بیست و هشتم( شنبه۱۸ فروردین)
📌شیوه شرکت در مسابقه:
عدد گزینه صحیح را تا ۱۲ شب همین روز به آی دی @smohammad43 به همراه نام و نام خانوادگی، شماره همراه و نام شهر ارسال نمایید.
🎁 جوایز مسابقه:
هر روز 5 نفر به قید قرعه انتخاب شده و در شب عید فطر از بین منتخبین به پنج نفر کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانه امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
🔰 منتخبین مسابقه روز بیست و هفتم
فائزه مقدم سمنانی / قائم شهر
سهیلا خیراللهی / تبریز
زهرا رضایی / استان مرکزی شهرستانتفرش
علی عباس بهمنی / اران و بیدگل
سلیمان رضایی / استان مرکزی تفرش
#نتایج_مسابقه
May 11
May 11
✨به نام خدا صفحه ۱
🌴ترجمه و شرح حکمت چهاردهم نهج البلاغه
🌷امیر المومنین علی علیه السلام
🔴نتیجه بىمهرى نزدیکان
متن نهج البلاغه
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.
فرهنگ لغت
فرهنگ نهج البلاغه (رحیمی نیا)واژه های نهج البلاغه (عمران علی زاده)
أُتِيحَ لَهُ: برايش مقدر شد، فراهم و مهيا شد.
ترجمه: مرحوم عبدالحمید آیتی رحمة الله علیه
و فرمود (ع): كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانگانش دست گيرند.
شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
🔴نتيجه بى مِهرى بستگان:
🌷امیر المومنین علی عليه السلام در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند،
✨خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد و مى فرمايد: «کسى که نزديکانش او را رها سازند آنها که دورند براى (حمايت از او و يارى اش) آماده مى شوند»;
(مَنْ ضَيَّعَهُ الاَْقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الاَْبْعَدُ).
۱ از ۳ حکمت چهاردهم
#حکمت_های_نهج_البلاغه
ادامه از صفحه ۱ حکمت چهاردهم
✨در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند.
✅ مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند،
👌 اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند و
😳جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است.
🌷در حديث پرمعنايى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که براى دلدارى و تسلى خاطر مى فرمايد:
«کُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْکَ لِمَا تَرْجُو;
نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش»
🌷و جالب اين که در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى(عليه السلام) شده و مى فرمايد:
«موسى براى به دست آوردن شعله آتشى به دنبال نورى که از درخت برمى خواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت».(1)
۲ از ۳ حکمت چهاردهم
#حکمت_های_نهج_البلاغه
ادامه از صفحه ۲ حکمت چهاردهم
🔴احتمال ديگرى که در تفسير اين کلمه حکمت آميز وجود دارد اين است که امام مى خواهد بفرمايد:
در صورتى که نزديکان و بستگان از نيروهاى يکديگر استفاده نکنند و نسبت به هم بى اعتنا باشند اى بسا دورافتادگان آنها را مى ربايند و از وجود آنان بهره مى گيرند.
نمونه اين مطلب مسئله اى است که در اين ايام کشور ما و بسيارى از کشورها با آن روبرو هستند که به نام فرار مغزها معروف است.
🇮🇷هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم
😞 آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران.
👌در واقع تفسير اول دلدارى و تسلى خاطرى است به تضييع شدگان و تفسير دوم سرزنشى است نسبت به تضييع کنندگان.
البته تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد، هرچند جمع ميان دو تفسير نيز امکان پذير است.
«أُتيحَ» از ماده «تَيح» (بر وزن شَىء) در اصل براى مهيا شدن براى انجام کارى است و هنگامى که به باب افعال مى رود به معناى مهيا کردن است و گاه به معناى مقدر ساختن نيز آمده که آن هم نوعى مهيا کردن است.(2)
*
پی نوشت:
(1). کافى، ج 5، ص 83، ح 2.
(2). سند گفتار حکیمانه: صاحب کتاب نهایة الارب این جمله را در ضمن چند جمله دیگر به عنوان کلام على(علیه السلام) نقل کرده است که نشان مى دهد به صورت مجموعى از منبعى غیر از نهج البلاغه گرفته است. میدانى نیز در مجمع الامثال آن را در کتاب خود آورده است. درست است که نویسنده نهایة الارب بعد از سیّد رضى مى زیسته ولى نقل آن با جمله هاى دیگر نشان مى دهد منبعى غیر از نهج البلاغه داشته است همچنین میدانى هر چند بعد از مرحوم شریف رضى بوده ولى در آغاز کتاب خود منابع کتاب را ذکر کرده و نهج البلاغه جزء منابع آن نیست. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 15). در کتاب تمام نهج البلاغه نیز این جمله ضمن بیان مشروحى که امام(علیه السلام) براى مالک اشتر بیان کرده است آمده و این بیان مشروح در نهج البلاغه نیامده و در آن کتاب منابع دیگرى براى آن ذکر شده است. (تمام نهج البلاغه، ص 740).
۳ از ۳ حکمت چهاردهم
#حکمت_های_نهج_البلاغه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانه امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
هدایت شده از سرنوشت انسان
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو دویست کیلو بار داری ولی فقط میتوانی از این گردنه یک کیلو را رد کنی. اینجا بهتره چه کاری انجام بدی؟
یک تشبیه فوقالعاده از امیرالمومنین(ع)
#شیخ_اسماعیل_رمضانی
کانال سرنوشت انسان: @sarneveshte_ensan
⭕️ علت لجن پراکنیها علیه انقلاب بخاطر اینه که کامران آوینی روشنفکر تبدیل به شهید آوینی میشه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 🔜 #پدرفتنه
با سلام و احترام
اعزام هوایی زائر به کربلا برای تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بامجوز رسمی وقیمت مصوب از سازمان حج وزیارت به مبلغ ۱۷۱۰۰۰۰۰ ( قیمت فعلی و به روز )
ارسال از دفتر زیارتی ابوذر ساری
به مدیریت حاج احمد علی بخشی
به همراه مداح و روحانی مجرب
موبایل ۰۹۱۲۰۹۸۶۲۷۲ علی بخشی
سروش . ایتا . واتساپ
09118008349
برای ثبت نام : فعلاً تصویر صفحه اول گذرنامه را به یکی پیام رسان های سروش ؛ ایتا ؛ تلگرام ؛ واتساپ برای شماره های بالا ارسال نمایید و بقیه موارد اطلاع رسانی خواهد شد.
بااحترام : دفتر زیارتی ابوذر ساری
مهندس فلاحپور
ر 911 152 1749