May 11
🔵فعالیت در توئیتر
📝مهدی خطیبی
با اینکه فعالیت شبکۀ توئیتر در ایران ممنوع است اما بسیاری از مسئولان و حتی دوستان انقلابی در آن مشغول هستند. حقیقتا این سوال برای بنده مطرح است که بالاخره این کار قانونی است یا خلاف قانون؟
اگر خلاف قانون است چه کسی به ایشان مجوز دور زدن قانون را داده است؟ و چگونه مصلحت را در دور زدن قانون می دانند؟ (شاید دوستان حقوقی جواب دقیقی داشته باشند.)
فتوای رهبر معظم انقلاب در رابطه با بازاریابی شبکه ای و خرید و فروش ارزهای دیجیتال آن است که اگر به لحاظ قانونی مجاز باشد اشکالی ندارد. یعنی عمل به قانون ملاک حرمت و حلیت این دو روش جدید درآمدزایی است. ایشان حلال و حرام را به قانون گره زده است؛ فعالیت در توئیتر چگونه قابل توجیه است؟
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵عبور از مرزها برای زیارت
📝مهدی خطیبی
این روزها خصوصا چند ساعت گذشته کلیپ هایی از افرادی که موفق شده اند از مرز زمینی به کربلای معلی مشرف شوند در حال انتشار است. آنها از موفقیت خود و سهولت عبور از مرز سخن می گویند و دل جاماندگان را به آتش می کشند.
اما مژده باد بر آنان که می توانستند بروند و از باب اطاعت و پرهیز از ایجاد مشکل برای نظام اسلامی به سمت مرزها نرفتند؛ ارزش این حزن دورنی کمتر از رفتن به زیارت سید الشهدا نیست. و دو نکته راجع به آنها که عبور کردند:
1. طبق تصمیم مسئولان قرار بر این بود مرزهای زمینی بسته بماند؛ اما هجوم جمعیت به موانع و جان باختن عده ای در ازدحام، مسئولان را مجبور کرد در مقابل درخواست عبور زائران مقاومت نکنند. این کوتاه آمدن از روی اضطرار بوده نه برنامه ریزی شده و مبتنی بر سیاست مسئولان در باز کردن مرز در لحظات آخر. بنابراین عبور این چنینی از مرز نه تنها فضیلت نیست؛ چه بسا محل تأمل باشد.
2. این کار کسانی که از مرز گذشته اند و با ارسال فیلم دیگران را تحریک می کنند و چه بسا بدون غرض باعث بدبینی عده ای به نظام اسلامی شوند بسیار قبیح تر است.
(گذشته از همه اینها خوشا به حال آنها که به پابوس سید الشهدا رفتند😢)
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵ادب زیارت
📝مهدی خطیبی
روزی پای موعظۀ بزرگی نشسته بودم؛ نکتهای لطیف در باب ادب زیارت امام معصوم متذکر شدند که بسیار برایم دلنشین بود. فرمودند آنهایی که به زیارت امام معصوم مشرف میشوند و در اطراف ضریح فریاد برآورده و از مردم طلب صلوات میکنند، خلاف ادب قرآنی عمل میکنند؛ چون قرآن راجع به ادب حضور در محضر رسول خدا فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لاَ تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لاَ تَشْعُرُونَ» (حجرات، 2) (ای کسانی که ایمان آوردهاید صدایتان را بالاتر از صدای پیامبر بلند نکنید و آشکارا با او سخن مگویید همانگونه که با یکدیگر آشکارا سخن میگویید، چراکه این کار باعث حبط اعمال شما میشود درحالیکه درک نمیکنید.)
از آنجا که امام معصوم جانشین نبی مکرم اسلام است و فرقی بین حیات و ممات امام نیست، ادب اقتضاء میکند در وقت تشرف به مشاهد مشرفه، در اطراف ضریح سکوت رعایت شود، صدایی بلند نشود، و اگر لازم به سخن گفتن شد، بسیار آهسته باشد.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
#کرسی_علمی_ترویجی155
✳️ گروه علمی «اقتصاد» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با دبیرخانه کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: بررسی علل عدم موفقیت نظام بانکی در جلب اعتماد عمومی نسبت به حذف ربا
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر مهدی خطیبی
👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر سید کاظم رجایی
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدجمال شاکری
🗓 دوشنبه 10 آبانماه 1400 ⏰ 18:30
🔷 رزومه علمی آقای دكتر مهدی خطیبی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=192319
🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇
🔸 میهمانان محترم:
iki.ac.ir/su/?u=1
🔸 ورود اعضای پورتال:
http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx
#کرسی_علمی_ترویجی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔵تغییر نرخ ارز ترجیحی؛ آری یا نه؟
📝مهدی خطیبی
تغییر نرخ ارز ترجیحی (دلار 4200 تومانی) یکی از بحثهای داغ این روزهای کشور است. موافقان تغییر، جلوگیری از رانت و فساد را مد نظر قرار داده و مخالفان آشفتگی بیش از پیش وضعیت و آسیب پذیری اقشار کم درآمد را گوشزد میکنند.
برای قضاوت راجع به این تصمیم توجه به چند نکته ضروری است:
1. مخالفان تغییر منکر وجود رانت و فساد ناشی از ارز 4200 تومانی نیستند. اما تأکیدشان بر آن سوی قصه است؛ آنها نگران تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی و فشار بیشتر بر اقشار کم درآمد هستند. مثل کسی که دندان درد دارد، اما به دلیل آبسه، نمی تواند دندانش را بکشد و باید درد را مدتی تحمل کند.
2. نرخ واقعی ارز در ایران بر اساس شاخص قدرت خرید حدود یک سوم قیمت فعلی یعنی حدود 8000 تومان برآورد شده است؛ ما بقی به دلیل سفته بازی و تقاضاهای غیر واقعی شکل گرفته است. طبق برآوردهای غیر رسمی در ایران حدود 30 میلیارد دلار پول نقد توسط مردم نگهداری میشود.
۳. برخی تصمیمات اقتصادی حتی اگر ضروری باشد، چنانچه در موقعیت مناسب انجام نشود نتیجه بخش نخواهد بود. به عنوان مثال هدفمندی یارانهها چون با مشکل مواجه شد و مراحل بعدی آن محقق نشد، بعد از مدتی عملا با شکست مواجه شد و به عبارتی افزایش قیمت نسبی حامل های انرژی نه تنها محقق نشد، بلکه برعکس قیمت نسبی آن ارزان تر از گذشته شد؛ الان قیمت یک آب معدنی نیم لیتری از یک لیتر بنزین بیشتر است.
با توجه به این سه نکته باید گفت:
حذف نرخ ارز ترجیحی نه تنها بد نیست بلکه از ضروریات جراحی اقتصاد ایران است. اما در شرایط کنونی نه مردم و نه ساختار اقتصادی کشش چنین تغییری را ندارند. بهتر است تیم اقتصادی دولت تا یکی دو سال به ثبات اقتصادی پرداخته؛ سپس به تعدیل قیمتها بیندیشد.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵برادر داماد!
📝مهدی خطیبی
امروز مسعود فیاضی برادر داماد زاکانی شهردار تهران با 140 رأی مخالف از تصدی وزارت آموزش و پرورش باز ماند. صرف نظر از میزان توانمندی وی برای اداره وزارت مزبور نکته ای که در بررسی صلاحیت او مورد توجه قرار گرفت نسبت خانوادگی اش با شهردار تهران بود.
در این نوشته قصد ندارم راجع به این مورد خاص قضاوت کنم؛ چه بسا بستگانی که صلاحیتشان برای تصدی یک پست از دیگران بالاتر باشد؛ نمونه بارز آن امیر المؤمنین است که به نصب الهی و به دلیل داشتن شایستگیهای فردی جانشین پیامبر و ولی مسلمین شد.
اما آنچه که به عنوان تهدید می تواند به نظام اسلامی آسیب برساند انتخاب مدیران ارشد نظام از بین افراد شناخته شده و اطرافیان مسئولان ارشد نظام است. یعنی به جای انتخاب مدیران و مسئولان از دایرهای به وسعت ایران عزیز اسلامی، فقط اطرافیان، نزدیکان و آشنایان و حتی تهران نشینان را ببینیم. البته گاهی این فرایند بدون تقصیر شکل میگیرد؛ چون در کشور مکانسیمی برای شناسایی نخبگان توانمند در سطح کشور برای پست های اجرایی کلان وجود ندارد تا رئیس محترم جمهور و سایر مسئولان ارشد نظام با احاطه بیشتری به گزینش نیروهای خود اقدام کنند.
اوایل انقلاب مسئولان نوعاً هیچ گونه قرابتی با هم نداشتند؛ و کسانی بودند که در مبارزه با هم آشنا شده بودند و بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت ها را عهده دار شدند. اما کم کم همین ها با هم روابط خانوادگی برقرار کردند و ازدواج ها در بینشان رونق گرفت و بعد از چهل سال، اگر الان به نقشه نسبتهای فامیلی آنها نگاه کنید یک دایره بسته دیده را می بینید. برخی از سایتها به انعکاس نسبت های خانوادگی مسئولان حال و گذشته پرداخته اند و وقتی همه را به دقت می نگری، می بینی گویا مسئولیت ها در بین آنها و کم کم بین فرزندان آنها می چرخد!
این خطری است که انقلاب را تهدید می کند و مدیریتها و حتی مشاغل حساس فقط به این افراد سپرده میشود. به نظر می رسد اندیشمندان علوم مدیریت و سیاست باید با همفکری هم آسیب بسته بودن دایره مدیریت در کشور را بررسی کنند و راه حلی برای این معضل به نظام اسلامی ارائه نمایند.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵تورم دانش اصول فقه و چاره ای برای تقلیل مشکلات آموزشیِ ناشی از آن
📝مهدی خطیبی
دانش اصول فقه از جهاتی شبیه ریاضی است. مباحث ریاضی به ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی تقسیم می شود. ریاضیات محض به مطالعه مفاهیم ریاضیاتی مستقل از هر نوع کاربرد در خارج از دایره ریاضیات می پردازد و ریاضیات کاربردی به مباحثی اختصاص دارد که در رفع نیاز علوم دیگر به کار می آید.
دانش اصول از ابتدا یک دانش کاربردی بود اما به مرور به سمت دانش محض بودن حرکت کرد. تورم علم اصول ناشی از این رویکرد روش شناسی اصولی ها بوده است.
یکی از دوستان فاضل حقیر از آیت الله شبیری زنجانی که به حق جزء نوادر علمی دوران معاصر است راجع به مقدار لازم تحصیل اصول پرسیده بود. ایشان فرموده بود خواندن کفایه به عنوان مرحله پایانی کافی است. این در حالی است که درس خارج اصول برخی از اصولی های معاصر ۱۵ سال طول می کشد.
از آنجا که مباحث دانش اصول به شکل فعلی آن ذخایر علمی پیشینیان است و نباید از بین برود و از آنجا که بسیاری از طلاب به دلیل حجم انبوه مطالب ناخواسته از مباحث کاربردی غافل می شوند و حتی در بسیاری از موارد قار به تمییز مسائل اصول کاربردی و مسائل اصولی محض نیستند پیشنهاد حقیر تقسیم تحصیلات اصولی به دو بخش کاربردی و محض است.
کسانی که در رشته فقه و اصول علاقه مند به ادامه تحصیل هستند اصول محض را دنبال کنند و بقیه اصول کاربردی را.
دفتر فقه معاصر در حوزه علمیه قم می تواند بستر خوبی برای این تحول باشد.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵به بهانه ششمین همایش علوم انسانی اسلامی
📝مهدی خطیبی
بسیاری از اندیشمندان اسلامی راجع به اینکه جایگاه اندیشه های غرب در علوم انسانی اسلامی چیست به صراحت وارد بحث نشده اند. در این زمینه لااقل سه دیدگاه مطرح است:
دیدگاه اول رویکرد حداقلی را در پیش گرفته و معتقد است باید با نگاه فقهی تمامی یافته های بشر ارزیابی شود و اگر مخالف فقه نبود می توان آن را پذیرفت. این رویکرد الان بر شورای نگهبان حاکم است.
دیدگاه دوم معتقد است آنچه که در غرب تدوین شده دستاورد عقل بشر است و ما می توانیم از آن برای پیمودن راهی که در پیش داریم استفاده کنیم. این رویکرد در صدد تأیید دستاورد غرب نیست بلکه به دنبال تدوین علوم انسانی اسلامی از بطن معارف اسلامی است؛ با این حال استفاده از محصولات غرب را کمک کار طی طریق خویش می داند.
دیدگاه سوم معتقد است غور در دستاورد غرب ذهن محقق را ناخودگاه جهت می دهد و باعث می شود در چارچوب فکری حاکم بر غرب بیندیشد.
به نظر می رسد این مسئله باید به صورت جدی به بحث گذاشته شود.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
ماجرای آقای نقویان و برداشت غلط از روایات
📝مهدی خطیبی
آقای نقویان به تازگی راجع به مقایسه دورهمی سفره شراب و اشتغال به عبادت به دور از دورهمی اظهاراتی داشته که به حق مورد انتقاد قرار گرفته است. ایشان بعد از افزایش انتقادها در فایل صوتی دیگری به دنبال توجیه اظهارات قبلی خود، منتقدان را به مطالعه فرا می خواند و روایاتی را برای تأیید اظهارات خود مطرح می کند.
به نظرم اگر ایشان می گفت منظور من ظاهر آن کلمات نبوده و اعتقاد من همان اعتقاد علماء شیعه است بهتر بود. تا اینکه به فکر توجیه باشد و دیگران را به مطالعه دعوت کند.
ادعای ایشان: اگر یک عده ای شب تا صبح به نماز بایستند ولی از همه بستگان و یاران و دوستان دور باشند یک عده ای سفره شراب پهن کنند ولی دور هم باشند خدا به آن دور همی بیشتر عنایت و توجه می کند.
دو روایتی که ایشان در کلیپ دوم به آنها اشاره می کند:
روایت نخست
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ شَابٌّ سَخِيٌّ مُرَهَّقٌ فِي الذُّنُوبِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ شَيْخٍ عَابِدٍ بَخِيلٍ.
روایت دوم:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَتِهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ فَقَامَ إِلَيْهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْكَوَّاءِ الْيَشْكُرِيُّ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ وَ تَكُونُ ذُنُوبٌ تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ فَقَالَ نَعَمْ وَيْلَكَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَجْتَمِعُونَ وَ يَتَوَاسَوْنَ وَ هُمْ فَجَرَةٌ فَيَرْزُقُهُمُ اللَّهُ وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَتَفَرَّقُونَ وَ يَقْطَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَيَحْرِمُهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ أَتْقِيَاءُ
اولا: هر دو روایت به لحاظ سند ضعیف هستند. در روایت اول محمد بن شعیب و ابوجعفر مدائنی مجهول هستند. روایت دوم هم مرفوعه است.
ثانیاً این مباحث در زمره مسائل اعتقادی است و اعتبار خبر واحد در مسائل اعتقادی حتی اگر صحیح السند باشد محل اختلاف است.
ثالثاً: در روایت مقایسه بین جوان گناه کار سخی و پیر عابد بخیل است. اما ایشان بین جمع شدگان دور سفره شراب و عابدان مقایسه می کند و دو قید سخاوت و بخل را ذکر نمی کند. در حالی که اساسا روایت در صدد مقایسه این دو صفت است نه گناه و عبادت.
رابعاً: این روایت مثل لاصلاة لجار المسجد الا فی المسجد در مقام مبالغه است تا شدد بغض الهی نسبت به بخل را برساند.
خامساً : مرهق فی الذنوب طبق تفسیر مجلسی پدر در روضه یعنی مرتکب گناه اما اینکه شامل شراب خواری و زنا هم شود نیازمند استناد به اطلاق روایت است. با توجه به مبغوضیت شدید شراب و شراب خواری و زنا در لسان شرع بعید نیست قائل به انصراف روایت از شراب و زنا و کلا گناهان کبیره شد.
سابعا: در روایت دوم بحث اثر دنیوی مترتب بر صله رحم و قطع رحم است (یرزقهم، یحرمهم). آثار دنیوی اعمال بر ذات عمل مترتب است و ربطی به ایمان و تقوا و اطاعت و معصیت ندارد.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵درخواست راه حل مشکلات کشور از مرجعیت دینی
📝مهدی خطیبی
پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی و آیت الله جوادی آملی در برابر درخواست رئیس جمهور نسبت به ارائه راه حل برای مشکلات کشور پاسخی متشابه است که هر کس ممکن است آن را به نحوی تفسیر کند.
واقع مطلب آن است که چنین درخواستی از مقام مرجعیت اشتباه است. حتی درخواست راه حل برای مشکلات اقتصادی از مقام معظم رهبری که خود سکاندار کشتی انقلاب و کشور است، منطقی به نظر نمی رسد. چون در نظام اجتماعی هر کسی هر کس وظیفهای بر عهده دارد و اگر بخواهد عقلایی عمل کند، باید به دنبال انجام وظیفه باشد. مرجعیت دینی نوعا با انبوهی از استفتائات مواجه است که باید پاسخگو باشد. در کنار آن نیز باید در شرایط بحرانی و پیشامدهای حساس که ممکن است کیان دین را تهدید کند یا باعث اختلال نظام شود وارد میدان شده و از انحراف جلوگیری کند. مثل اقدام میرزای شیرازی در تحریم تنباکو یا تعطیلی حج در سال اواخر عمر مبارک حضرت امام و بعد از کشتار حجاج بی دفاع ایرانی و همچنین سال 1395 بعد از حادثه منا. البته رهبری نظام اسلامی وظایف ایجابی مهمتری دارد که آن اتخاذ سیاست کلان نظام و هدایت کشور در چارچوب همان سیاست ها.
مسئله مدیریت کشور و حل مشکلات اقتصادی و غیره نیازمند یک نظریه کلان است. ابتدا باید اقتصاد اسلامی را در سطح مکتب شناخت و سپس نظام اقتصادی اسلام را ترسیم کرد و آنگاه در مقام اجرا با برنامه ریزی اجرا کرد؛ و در نهایت بازخورد آنچه که واقع شده می تواند علم اقتصاد اسلامی (در سطح دانش تجربی) را شکل دهد. این کار یک فرایند است و ممکن است سالها طول بکشد و نیازمند آن است که صدها مجتهد تراز اول پای کار باشند و علاوه بر فقه بر دانش اقتصاد نیز مسلط باشند. انتظار اینکه یک مرجع تقلید این مسیر را به صورت ارتکازی و در کنار تدریس فقه و اصول طی کرده باشد، و بتواند بالفعل برای مشکلات اقتصادی کشور که خود به یک پارادایم تبدیل شده، راه حل بدهد، ساده اندیشی است.
پاسخ حضرات مراجع معظم (لااقل پاسخ آیت الله جوادی با توجه به مبانی فکری ایشان) به همین نکته اشاره دارد و هرگز به معنای تأیید سکولاریسم و جدایی دین از سیاست نیست.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
🔵مالیت بیت کوین از نظر فقه
📝مهدی خطیبی
در فقه تعاریف متعددی برای مال شده است. به نظر برخی هر آنچه که منفعت محلله عقلایی داشته باشد، می تواند مال باشد. در مقابل برخی دیگر هر چیری را که مورد رغبت عقلایی باشد و منع شرعی هم نداشته باشد مال دانسته اند. این دو دیدگاه، عمده ترین نظرها در باب مالیت هستند.
طبق هر دو دیدگاه نوع عقلا معیار هستند نه بخشی از عقلا. طبق دیدگاه اول بیت کوین یک کد است که در فرایند ماینینگ تولید می شود و عدد هیچ واقعیتی ندارد که بخواهد منفعت داشته باشد. بنابراین تنها خاصیت بیت کوین آن است که بتواند نقش پول را بازی کند. چون لازم نیست پول ذاتا ارزش داشته باشد بلکه اگر فقط بتواند وظایف پول را انجام دهد کافی است هر چند که ذاتا ارزش نداشته باشد (مانند پول کاغذی که ارزش ذاتی اش تقریبا صفر است). وظایف پول سه چیز است: وسیله مبادله، وسیله ذخیره ارزش، وسیله سنجش ارزش. بیت کوین هیچ یک از این سه را به درستی انجام نمی دهد. چون اولاً بسیاری از کشورها بیت کوین را تحت عنوان دارایی به حساب آورده اند نه پول. ثانیاً درصد بسیار کمی از بیت کوین ها وسیله مبادله هستند و به عنوان ثمن معامله پرداخت می شوند؛ در اکثر مبادلات بیت کوین نقش مثمن را بازی می کند در حالی که ویژگی های مثمن یعنی منفعت محلله عقلایی را ندارد؛ چون هیچ کاربردی برای آن قابل تصور نیست. از طرفی وسیله ذخیره ارزش مناسب نیست. چون نوسانات فراوانی دارد؛ حدود دو ماه پیش قیمت هر واحد بیت کوین تا 70 هزار دلار بالا رفت و الان به 42 هزار دلار کاهش یافته است. عملاً استفاده از آن به عنوان وسیله ذخیره ارزش غیر عقلایی است. وظیفه سوم را هم نتوانسته است درست انجام دهد. خود بیت کوین با دلار ارزش سنجی می شود؛ و تا کنون شنیده نشده که بیت کوین معیار سنجش ارزش باشد.
بنابراین فقها حق دارند در مالیت بیت کوین شک کنند.
لازم به ذکر است عده ای از مردم که علاقه مند به خرید و فروش بیت کوین هستند به دنبال سفته بازی و کسب درآمد از نوسانات هستند و عده ای دور اندیش تر به دنبال آینده بیت کوین هستند. طبق پیش بینی ها قمیت بیت کوین تا 500 هزار دلار نیز بالا خواهد رفت.
بر اساس دیدگاه دوم باید گفت بیت کوین هنوز مورد رغبت عمومی قرار نگرفته و رغبت بخشی از مردم کافی نیست. چند سال پیش بسیاری از علاقه مندان فوتبال حاضر بودند موی سر یک فوتبالیست معروف انگلیسی را بخرند. اما کسی تردیدی در مال نبودن آن ندارد اگر چه عده ای به آن رغبت داشتند و حاضر بودند در مقابل آن پول پرداخت کنند. (البته طبق این مبنا اثبات مالی بیت کوین سهل تر است.)
در پایان یادآوری این نکته لازم است که مطلب فوق فقط ناظر به این پیچیدگی موضوع رمزارزها است و اینکه اگر مراجع معظم تقلید در آن توقف یا احتیاط کرده اند مبتنی بر برخی مبانی عمیق فقهی بوده است. لکن حقیر به دلایلی که در فرصتی دیگر توضیح خواهم داد، معتقد به مالیت بیت کوین هستم.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺