🔴#آخرین_مرحله_انتظار این است که؛
⬅️ شیعه ظرفیت اجتماعی خود را بالا ببرد،
⬅️ بتواند قدرت خوب شدن اجتماعی پیدا کند.
⬅️ بتواند زندگی جمعی درست پیدا کند.
👌جمهوری اسلامی زمینه ایست برای تمرین در این زمینه.
#استاد_پناهیان
#انتظار_حقیقی
#اجتماع_قلوب
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
🌷مهدی شناسی ۲۲۴🌷
🌹...و منتهی الحلم...🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
🌸امام زمان علیه السلام ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺎﻭﺭﺍﺋﯽ ﺩﺍرند اﻣﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﻫﻢ هستند.بنابراین ﺫﺭﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﮑﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ نمی کنند.
🌸ﺍﻣﺎمان از علم الکتاب ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻤﯽﮐﺮﺩﻧﺪ.ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻤﯽ ﻣﯽﺭﻓﺖ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﺎﻇﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ.ﯾﮏ ﮐﺴﯽ ﮔﻔﺖ:ﮐﺠﺎ ﻣﯽﺭﻭﯼ؟ ﮔﻔﺖ ﻣﯽﺭﻭﻡ ﺣﺮﻡ ﺯﯾﺎﺭﺕ.ﮔﻔﺖ: ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﻣﯽﺭﻭﯼ؟ ﮔﻔﺖ: ﺣﺎﺟﺖ ﺩﺍﺭﻡ. ﮔﻔﺖ ﺣﺎﺟتت ﭼﯿﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ ﭘﺴﺮﻡ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﻮﺩ. ﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻦ ﺁﻗﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺎﻝ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻮﺩ،ﺍﮔﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﯽﮐﺮﺩ.
🌸در جواب باید گفت ﺍﯾشان ﻣﯽﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻧﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ها ﺑﯿﻔﺘﺪ. ﻣﻦِ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﺎﻇﻢ ﻣﯽﺭﻭﻡ ﮔﻮﺷﻪﯼ ﺳﯿﺎﻩ ﭼﺎﻝ ﺗﺎ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺧﺪﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﻗﯿﻤﺖ ﺩﺍﺭﺩ.ﺧﺪﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪﺍﯼ ﺍﻓﺘﺎدﻥ ﻣﯽﺍﺭﺯﺩ. ﺍﯾﻦ ﺳﺨﺘﯽﻫﺎ ﻣﯽﺍﺭﺯﺩ.ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﻧﺴﺎنم ﺭﻧﺞ ﻣﯽﮐﺸﻢ ﻭﻟﯽ ﻣﯽﺍﺭﺯﺩ،ﺍﯾﻦ ﺭﻧﺞﻫﺎ و ﻣﺮﺍﺭﺕﻫﺎ را تحمل کردن.عاقبت هم فرزند آن زن آزاد می شود.
🌸ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﮑﺘﺎﺏ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ.ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻭﺍﺭﺵ ﻗﻄﻌﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
🌸ﻣﺸﮑﻞ ﻣﺎ ﺁﺩﻡﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻗﯿﺎﺱ ﻭ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺍﯾﻢ.ﭼﻮﻥ ﻣﺎ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﯾﮏ ﺁﺩﻡﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ،ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﻫﻀﻢ ﺑﮑﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﯾﮏ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ که ﺍﺯ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻗﺪﺭﺕ،ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﻨﺪ...
#مهدی_شناسی
#قسمت_224
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
⏪نشناختن امام به نورانیت،سبب می شود اَحُول و دو بین شویم!
⏪خودمان را شخصی و امام را شخصی دیگر و جدای از خود ببینیم که خیلی بالاتر از ماست.این فایده ندارد؛همان می شود که اهل مدینه کردند.
⏪می دانستند علی عالی است؛ولی چون او را جدای از خود می دیدند،به راحتی دست بیعت به
دیگری دادند!
⏪شناخت نورانیت امام،آن است که بفهمیم علت،ابقاء و کمال ما،امام است و کلّ هستی مان در تمام عوالم به یُمن اوست؛"و بِیُمنِه رُزِق الوری"
⏪⏪یعنی اگر امام نباشد ما هم نیستیم...
#معرفت_امام
📚امامِ دل
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
🌷مهدی شناسی ۲۲۵🌷
🌹...و اصول الکرم...🌹
🔸زیارت جامعه کبیره🔸
🌿يک درخت تنه دارد و روی آن تنه ﻫﻢ ﯾﮏ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯾﯽ ﺳﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎ ﻫﻢ ﯾﮏ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﻭ ﻣﯿﻮﻩﻫﺎﯾیست.ﺍﯾﻦ ﺗﻨﻪ،ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎ،ﺍﯾﻦ ﺑﺮﮒﻫﺎ،ﺍﯾﻦ ﻣﯿﻮﻩﻫﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪﻫﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
🌿ﻫﻤﺎﻥ ﺭﯾﺸﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﺎ ﭘﺎ ﺭﻭﯼ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯾﻢ ﺗﺎ ﯾﮏ ﺳﯿﺒﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺑﭽﯿﻨﯿﻢ.
🌿ﻋﺮﺏﻫﺎ ﺑﻪ ﺭﯾﺸﻪﻫﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﺻﻮﻝ. ﺍﺻﻮﻝ ﺟﻤﻊ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺻﻞ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﯾﺸﻪ. ﺍﺻﻮﻝ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﯾﺸﻪﻫﺎ.
🌿ﺩﺭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺮﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻨﻪﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺁﻥ ﮐﺮﻡ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺼﺎﺩﯾﻘﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
🌿ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﮐﺮﻡ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ است؟ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﺮﻡ ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺧﻮﺑﯽ ﺭﺍ ﻋﺮﺏ ﮐﺮﻡ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ. ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺩﺭ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﯿﺰ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﮐﺮﯾﻢ.
🌻ﮐﺮﻡ یعنی خوبی به طور مطلق.ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯾﯽ دارد.ﺩﺭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﺜﻞ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺳﯿﺐ ﺍﺳﺖ. ﺭﯾﺸﻪﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
🌻ﮐﺮﻡ ﻫﻢ ﺭﯾﺸﻪﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﺭﯾﺸﻪ ﻫﺎﯾﺶ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺳﺮ ﻣﯽﺯﻧﺪ.
🌻ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﯾﮏ ﮐﺴﯽ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺵ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﺧﻼﻗﺶ ﺯﯾﺒﺎ ﻧباشد. ﮔﺎﻫﯽ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺵ ﺯﯾﺒﺎ ﺍﺳﺖ ﺍﺧﻼﻗﺶ ﻫﻢ ﺯﯾﺒﺎﺳﺖ.ﮔﺬﺷﺘﻪﯼ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﯼ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.پس ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﯿﺴﺖ.
🌻ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺍهل بیت ﺭﯾﺸﻪ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ.ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾشان ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺍﻧﺪ. ﻫﻤﻪﯼ ﺧﻮﺑﯽﻫﺎ ﺭﺍ ﯾﮏ ﺟﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
🌻ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻟﮑﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﺪ ﯾﮏ ﮐﺴﯽ ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺎﺷﺪ.
#مهدی_شناسی
#قسمت_225
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
❓❓روايات در بيان تسليحات نظامى امام در جنگها و پيكارها كه كُلًاّ با كلمه «سيف و سيوف»؛ يعنى شمشير و شمشيرها، آمده است [ آيا همان شمشيرهاى قديم و عهد عتيق است و ارتش آن حضرت در برابر تسليحات پيشرفته و فوق مدرن جهان با اعجاز پيش روى خواهد كرد يا بگونه اى ديگر، لطفاً اين را روشن و شفاف بيان فرمائيد؟
✅ابتدا به يك نكته توجه نمائيد، در محاورات روز مره مثل هائى هست كه مى گويند: در برابر فلان موضوع سر تسليم فرود نياوريد-حواله شما باشمشير است- و يا به زور شمشير، حق خود را مى گيرم- يا از قديم معروف بود، كشور با دو چيز اداره مى شود، قلم و شمشير- همه اين تعبيرها جنبه سمبوليك دارند و مفهوم آن تكيه بر قدرت و استفاده از نيروى نظامى است.
✅ضرب المثل هاى بسيارى امروز در اين زمينه در دست است، مثلًا مى گويند: «فلان كس شمشير را از رو بسته» يعنى آشكارا قدرت نمايى مى كند يا اين كه «شمشير ميان ما و شما حكومت خواهد كرد» اشاره دارد بر اين كه جز از راه جنگ مسأله حل نمى شود يا اين كه «شمشيرها را غلاف نمى كنيم تا به هدف برسيم» كنايه از اين است كه مبارزه را تا آخر ادامه مى دهيم، يا اين كه «فلان كس شمشيرش را غلاف كرده» يعنى دست از پيكار برداشته است، يا «فلان كس شمشير دو دم است» يعنى از دو سو مبارزه مى كند. تمام اين تعبيرات از شمشير، كنايه از قدرت و مبارزه است.
✅در روايات اسلامى نيز مى خوانيم «الجنّة تحت ظلال السّيوف» بهشت زير سايه شمشيرها است؛ «السّيوف مقاليد الجنّة» شمشيرها كليدهاى بهشتند؛ همه اين عبارات اشاره به جهاد و جانبازى و استفاده از قدرت است و اين گونه تعبيرات سمبوليك از «شمشير» يا «قلم» در زبان هاى مختلف فراوان است.
✅از اين جا روشن مى شود كه منظور از قيام حضرت مهدى عليه السلام با شمشير، همان اتّكا به قدرت است.
✅در اين گونه تعبيرها دو نوع معنا نهفته است.
🔶۱- چون در زمان ائمّه معصومين عليهم السلام، أسلحه كلاسيك و مدرن امروز وجود نداشت، براى تفهيم مردم ناچاراً، از همان اسلحه مألوف و معهود، نام مى بردند چون راهى ديگر وجود نداشت، در اين صورت مى توان گفت، كه حضرت از تسليحات نظامى روز، استفاده خواهد كرد؛ و كلمه «سيف» به عنوان «سمبليك» آورده شده است، چون هيچ مانعى در كار نيست، بلكه به طور قطع و يقين خداوند دانش تمامى علوم بالأخص علم تسليحات مدرن و مترقى، تا آن روز را به حضرت مهدى- عجّل اللَّه فرجه الشريف-» عطافرمايد و با تعليم آن به متخصصين فنّ، در مقابل تمام سلاح هاى مدرن آن روز ايستادگى كرده و با قدرت سريع و قوى و برتر، عمليات آنها را از دور و نزديك، خنثى كرده و تباه سازد؛
✅وانگهى مگر اميرمومنان عليه السلام به كميل نفرمود كه از ۲۷ حرف علم فقط ۲ حرف آن تا زمان قائم تفسير و در عهد او ۲۵ حرف ديگر تفسير خواهد شد و نيز فرمود: من دَرِعلم را باز كردم و مهدى آن را كامل خواهد كرد.مانند اين روايت؛ امام صادق عليه السلام فرمود: « زمانى كه« قائم عليه السلام» قيام كرد، شمشيرهاى جنگ، نازل مى شود و بر هرشمشير، نام و نام پدر صاحبش، نوشته خواهد شد.
✅پس كمال علم با وجود او و تمام فرمول هاى انواع علوم؛ از جمله تسليحات نظامى، در اختيار او قرار خواهد گرفت.
۲- جهان گرفتار جنگ خانمان سوز (جنگ سوّم جهانى يا بالاتر) خواهد شد كه در اثر اين تسليحات مدرن و فوق مدرن؛ از قبيل «أتم» و غير آن، زير و زبر شده و همه اين تكنولوژىها محو و نابود خواهد شد و بشريت دوباره با آن تسليحات ابتدايى و قديمى، سر و كار خواهند داشت.
✅در اين صورت كلمه «سيف» مصداق صحيح خود را باز خواهد يافت و امام عليه السلام نيز طبق اوضاع زمان خود، براى فراگيرى و برقرارى دين حق، از آلات و ادوات جنگى آن روز استفاده خواهد نمود.
✅به خاطر داشته باشيد كه زمان هيچ وقت، عقب گرد نخواهد داشت و تسليحات فعلى و فرمول هاى آن، نابود نخواهد شد؛پس منظور از كلمه «سيف» در روايات، همان جريان سمبليك بودن ميباشد.
✅پس اين كه همواره گفته شده است «مهدى- عجّل اللَّه فرجه الشريف-» با شمشير قيام مى كند، چه بسا مراد، اقدام آن حضرت از موضع قدرت و قيام مسلّحانه باشد، نه در خصوص خود شمشير، و همچنين بعد از اتمام حجتها و تبليغات گوناگون و ارعاب و غيره، اگر تسليم نشدند، ديگر با مماشات و گذشت رفتار نخواهد كرد چون بيش از دو راه براى انسانها باقى نمى ماند؛ ايمان آورده و تسليم شوند يا ايمان نياورده و نابود گردند؛ زيرا براى همه اتمام حجت خواهد شد، و چنين مقدّر است كه جهان بايد روزى روى خوشى و خرّمى و بسط عدالت و امنيّت فراگير وجز آن را ببيند و لمس نمايد.
#شبهات_مهدویت
#پرسش_مهدوی
📚پرسش و پاسخ درباره ی امام زمان
✍محمد امینی گلستانی
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
💐زندگی مهدوی در سایه ی دعای عهد💐
🔶🔶بخش چهارم: عهد مهدوی
♦️اشاره
🌻عهد و پیمان و میثاق با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیگر مضامین این دعاست. عهد در زندگی منتظر، باید همیشگی باشد. وقتی زندگی بر مبنای انتظار شکل گرفت، عهد، دائمی و همیشگی میشود. منتظر واقعی هرگز از عهدش با امام خود روی گردان نمی شود.
🌻قرائت صبحگاهی این دعا موجب میشود که فراموش نکنیم پیش از هر کس با امام خود عهد بسته ایم و اولویت عهد با امام را بر همه پیمانها حفظ کنیم؛ چرا که:
🌹رسم عاشق نیست با یک دل دو دلبر داشتن
🌹یا ز جانان یا ز جان باید که دل برداشتن
🌻عهد با امام زمان علیه السلام یعنی زندگی بر اساس رضایت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.
🌻کسی که دست بیعت با امام خود میدهد، فقط رضایت حضرت را در نظر میگیرد؛ بنابراین عمل بر اساس دغدغه و خواسته امام باید اولویت منتظران باشد.
🌻در این قسمت منتظران امام مهدی عهدنامه خود را در چند مقام بیان میکند:
💠۱. اَللّهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا؛ خدایا من تجدید بیعت میکنم با او در صبح امروزم.💠
🍃میثاق با امام از هدایای ارزشمند غدیراست. وقتی پیامبر، امیرالمومنین علیه السلام را در غدیر معرفی فرمود، مسلمانان وظیفه یافتند با آن حضرت بیعت کنند.
🍃 همچنین هنگامی که هرکدام از ائمه، به امامت میرسیدند مردم با حضرتش بیعت میکردند.
🍃بیعت با امام مهدی نیز در نهم ربیع الاول سال دویست و شصت صورت گرفته است؛ ولی در این قسمت، صحبت از تجدید عهد و پیمان است و منتظران راستین هر روز با امام زما نشان تجدید عهد و پیمان میکنند.
💠۲. وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی؛ و تمام ایام زندگانی ام. 💠
🍃وعلاقه به امام در این دعا تازه به تازه است؛ زیرا میگوید: در این روز و در همه روزها.
گاهی کسی میگوید: «دوستت دارم» و دیگر خبری از او نمی شود؛ ولی گاهی یک کسی هر روز زنگ میزند که: «آقا دوستت دارم».
🍃این دعا میگوید: مهدی جان، امروز و هر روز، بیعتم را تجدید میکنم.
#استاد_قرائتی
#دعای_عهد
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa