ر تحریمهای یک جانبه را کاهش میدهد. پس از 5 یا 10 سال بیدار خواهیم شد و همان طور که وزیر خارجه آلمان هم گفت، شاهد کشورهای زیادی خواهیم بود که دنبال راههایی برای عبور از فشار مالی آمریکا هستند».
6- اما این سخنان و مشابه آن از سوی بایدن در نکوهش فشار حداکثری، مربوط به قبل از ریاست بود. برنز سال گذشته در نشست سنا که به بررسی صلاحیت او برای ریاست سیا اختصاص داشت، ضمن عبور از برجام گفت «نظر من همیشه این بوده که باید راهبردی جامع و فراتر در قبال ایران داشته باشیم که جلوگیری از برنامه هستهای فقط یکی از ابعاد آن است. این راهبرد باید با ساخت موشک بالستیک و اقدامات بیثباتکننده ایران در منطقه مقابله کند. حتی اگر ایران به پایبندی به برجام برگردد، لازم است چارچوبی برای ایجاد محدودیتهای قویتر و طولانیتر هستهای و رسیدگی به سایر اقدامات تهدیدآمیز آن داشته باشیم. این هدف در حرف آسانتر از عمل است، اما راهبرد ما باید همین باشد». ادامه سیاست احمقانه ترامپ در دولت بایدن، سند دیگری بر این مدعاست که هیئت حاکمه آمریکا به مرحله «زوال راهبرد»
- به عنوان مقدمه زوال امپراتوری- رسیده است.
7- ویلیام برنز در همان نشست سنا، درباره چالشهای پیشرو گفته بود: «وضعیت دنیا، بسیار پیچیده و رقابت محور شده. تهدیدهای آشنا کماکان حضور دارند؛ از تروریسم تا اشاعه هستهای، روسیه، کره شمالی و ایران. چین هم یکی از بزرگترین چالشهای ما محسوب میشود». بر این مبنا، تعاملات راهبردی در جهان فراغرب، حکم مرگ و زندگی را برای آمریکا دارد. اخبار مربوط به تضعیف آمریکا و انتقال قدرت از غرب به شرق، واقعیتی انکارناپذیر است و پیاپی بر زبان سیاستمداران غربی جاری میشود، ولو محافل غربگرا را دچار حملات عصبی کند: «فدریکا موگرینی: قدرت رهبری آمریکا در حال زوال، و قدرتش در حال کاهش است. من هرگز آمریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم. آمریکا در درون منسجم نیست».
«نیکولا سارکوزی: محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن فردی مانند ترامپ که باور کردنی نبود، نشانه وخامت شرایط غرب بود، نه علت آن». «جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تحلیلگران از مدتها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفتهاند. این اتفاق، پیش چشم ما در حال وقوع است. شیوع بیماری کرونا، نقطه عطفی برای تغییر موازنه قدرت، از غرب به شرق است». «ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ: جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا، زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جدیدی را شکل دهند. بازیگران غیرغربی، امور بین المللی را شکل میدهند. برخی از اساسی ترین ارکان غرب و نظم جهانی، تضعیف شده. ناکامی در پاسخ به درگیری سوریه و اوکراین، ضعف ما را آشکار، و زمینه را برای پُر کردن خلأ توسط ایران و روسیه فراهم کرد».
8- کشورهای قدرتمندی که منافع شان مورد تهدید آمریکا و غرب بوده، طبیعی است که به تعاملات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی روی آورند. و از آن طبیعیتر، خشم فزاینده آمریکا و غرب در قالب حملات رسانهای نیابتی به روابط «جهان فرا غرب» است. آنها میدانند که اگر این همکاریها عمق پیدا کند، مقاومت منطقهایِ بر پا شده از سوی ایران، ابعاد فرا منطقهای پیدا خواهد کرد و دیگر دولتها نیز تشویق به صیانت از منافع خود در برابر قلدری آمریکا خواهند شد. علت آتش بار سنگین رسانهای علیه همکاریهای راهبردی ایران با روسیه و چین، بر این مبنا قابل تحلیل است.
9- صاحب نظران بسیاری در دنیا اذعان دارند که اگر مقاومت موفق ایران در غرب آسیا نبود، آمریکا میتوانست چین و روسیه (و حتی متحدانی مثل فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و هند) را تحت فشار موثر قرار دهد. کاخ سفید با تسلط بر 60 درصد منابع انرژی جهان، میتوانست انتظارات خود را دیکته کند. فقط یک قدرت نوظهور بود که ترمز آمریکای یاغی را کشید و بدین معنا، بسیاری در شرق و غرب عالم، مدیون ایستادگی ایران هستند. ایران، ضمنا در حالی که جادههای ترانزیتی تهران- بغداد- دمشق- بیروت را تا کنار دریای مدیترانه امتداد میدهد، یا خطوط ترانزیت ریلی را فعالتر میکند، میتواند شمال و شرق آسیا را به غرب و جنوب متصل کند و امکان کم نظیری از مبادلات اقتصادی را فراهم سازد. دیپلماسی فعال و همهجانبه نظام، بسی فراتر از مهار تحریمهاست و میتواند ضمن شتاب بخشیدن به تحولات نظم جهانی، ایران را به میاندار اقتصاد منطقه تبدیل کند. به همین علت هم با بمباران تبلیغاتی کم سابقه مواجه است. این حجم از تقلّای دشمن و پادوهای آن-تفالههای آمریکا به تعبیر حضرت امام (ره)- از درستی مسیر حکایت دارد و خبر از پیروزیهای بزرگ در آینده میدهد.
محمد ایم
انی
[۲/۶، ۱۰:۳۱] روستا۲ب یا صاحب الزمان🌺🌺: ┅┅✿❀🌻﷽🌻 ❀✿┅┅
🎙️استاد قرائتی:
🍁 بگوییم: خدایا خیر بده!
🍁 نگو اینو میخوام، خدایا این دختر نصیب پسر من بشه، این پسر نصیب دختر من بشه، این شغل، این ماشین و ... رو میخوام.
🍁به خدا نگید، چه و چه... بگید: «خیر» قرآن یک آیه داره، میگه: گاهی وقتها یک چیزی رو خوب میدونی ولی به ضررته! خیال میکنی خیره اما به ضررته. خیر از خدا بخواید.
┅┅✿۩❀«أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج»❀۩✿┅┅
اللَّهُمَّے صَلِّے عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِے مُحَمَّدٍ وعَجِّلْے فَرَجَهُمْے وسَهِّلْے مَخْرَجَهُمْے والعَنْے أعْدَاءَهُمے
بحق حضرت زینب سلام الله علیها
✧اللهم اغفر المومنین و المومنات
و المسلمین و المسلمات
الاحیاء منهم و الجمیع الاموات✧
https://chat.whatsapp.com/ET02nTcJtJT0ITYSZvw7Ej
[۲/۶، ۱۱:۰۳] روستا۲ب یا صاحب الزمان🌺🌺: ┄┄┅✿❀🌿﷽🌿❀✿┅┄┄
✍🏻شیعیان خواب بس است برخیزید
هجر ارباب بس است برخیزید
یادمان رفته که عهدی هم هست
یادمان رفته که مهدی هم هست
یادمان رفته که او پشت دراست
یادمان رفته که او منتظر است
هیچ داری از دل مهدی خبر؟
گریه های هر شبش تاسحر؟
اوکه ارباب تمام عالم است
من بمیرم سربه زانوی غم است
شیعیان مهدی غریب وبی کس است
جان مولا معصیت دیگر بس است
شیعیان بس نیست غفلت هایمان؟
غربــــــــــت وتنهـــــــــــــــــــایی مولایمان؟
ماکه عبدو عبید دنیا گشته ایم
غافل از مهــــــدی زهرا گشته ایم
*🤲🏻اللهم عجّل لولیک الفرج و فرجنا به*
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*❣️مهــــــــــــدی فاطمه!ای سیدحسنات*
*هدیه ای برتوندارم به جزصـــــلوات*
<><><><><><><><>
*🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم*
<><><><><><><><><>
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*┄┅✿❀«أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج » ❀✿┄┄*
🍃🌸🍃🌸🍃
*🤲🏻اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.*
*🤲🏻رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ*
https://chat.whatsapp.com/ET02nTcJtJT0ITYSZvw7Ej
WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG4aExLioC4Al
محبان المهدی(۴۰)فرهنگیان بازنشسته(۴) https://chat.whatsapp.com/BRgMvWSJJKP4AX52ahxybg
محبان المهدی(۴۱)فرهنگیان بازنشسته(۵)https://chat.whatsapp.com/JhudIOXBGkY2JRNr8tiQya
محبان المهدی(۴۲)فرهنگیان بازنشسته(۶) https://chat.whatsapp.com/LtQIPy2XTBYChUi5hSQLPs
محبان المهدی (۴۳)فرهنگیان بازنشسته(۷) https://chat.whatsapp.com/Gp0zGa5IJVCJBQ6KOZXZSS
محبان
المهدی(۴۴)نیکوکاران https://chat.whatsapp.com/JJOwd8g02etH8Jy9d86FsJ
[۲/۲، ۰۶:۴۵] سیدجلال: بسم الله الرحمن الرحیم
مجموعه گروههای محبان المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
=≈============
محبان المهدی (۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/Kq2iJTgAb3TJBQduFzcryB
محبان المهدی(۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/ET02nTcJtJT0ITYSZvw7Ej
محبان المهدی(۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EK4En13TUETARNgZKKFGMy
محبان المهدی(۴) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/L9NH5LSphIG7S4WyW8o5z6
محبان المهدی (۵) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/F2t4aYwiJG48zMmHCG4qdM
محبان المهدی(۶) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/HsapcLYYHqN3BTROProAua
محبان المهدی (۷) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/Ims7xHYCQHQKSalE10p5v1
محبان المهدی( ۸) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EU8Xs8n6sfA0Ez2h5IGBxy
محبان المهدی(۹) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/HYxGR31UDh3AvicAIKRbL2
محبان المهدی (۱۰) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/H6qV5Cgl78vHFv1Of7F7Ns محبان المهدی (۱۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CgXSmEHpvOv7hQxGax8TBE محبان المهدی(۱۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/J3i2mBUKjRqAnZgLepCOwL محبان المهدی(۱۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/DJdUmbv6YLf59hjG0wWJyZ محبان المهدی(۱۴) زوجین (۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/LH3kewItuNNGuhnYuK89VE
محبان المهدی(۱۵) زوجین (۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/D9qi6mzi2aFDGpaiXTVHmm محبان المهدی(۱۶) زوجین (۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/FPsSMSsaAuFGNziTg6yuMz
محبان المهدی( ۱۷) زوجین(۴) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/Lye4KQcwWG15WYqkBl8yKu محبان المهدی(۱۸) زوجین (۵) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/DiwaxEITGob6B9bYUCCAqj محبان المهدی( ۱۹) زوجین(۶) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/JCqc7bfIESa1UW5UTttgph محبان المهدی (۲۰) زوجین(۷) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EYRZ9PNjvK02XoLziRX9cV
محبان المهدی(۲۱)زوجین (۸)ازدواج https://chat.whatsapp.com/DFs3vShuOHX5YLPbrjxA3Y محبان المهدی(۲۲)بصیرت سیاسی(۱) WhatsApp 0 https://chat.whatsapp.com/GJ3ncOfUMdZ1LK4KhKE8wm محبان المهدی(۲۳)بصیرت سیاسی(۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/FLi1BoaZQG1JXoroSWeHWq
محبان المهدی (۲۴) بصیرت سیاسی(۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GwvwkTg0pk2285mfxnmSaX
محبان المهدی(۲۵) صوت قرآن(۱) جزءخوانی WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EcXloxZ4sYP8jAvotuU12M
[۲/۲، ۰۶:۴۶] سیدجلال: محبان المهدی(۲۶) صوت قرآن(۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CfpPDiesUjzGg0OM2KZpUg
محبان المهدی( ۲۷) صوت قرآن(۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/FnoHzSAbfLZBIpsVxxKEJ5
محبان المهدی(۲۸) صوت قرآن(۴) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EQpvAyoWhKEEQ0ujAe7lxb
محبان المهدی(۲۹) صوت قرآن(۵ )
WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EqjJB7fq6DT0HTtYbLMID3
محبان المهدی (۳۰) صوت قرآن (۶) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/IGSkzPkKlsrCExtvCyYlwh محبان المهدی(۳۱) صوت قرآن(۷) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/G0qdmd3cLKzHzZ2pObORXg محبان المهدی(۳۲)صوت قرآن(۸) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GEdB6yoA6Q2EZWC2QyDf5r
محبان المهدی(۳۳) صوت قرآن(۹) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CiJ1h9vzzgBF6WHdNW7nNP محبان المهدی (۳۴) صوت قرآن(۱۰) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GcTmrqcmjmMAxTgx364872 محبان المهدی(۳۵)قرآن نوجوانان(۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/JyLgMVdqfaHCIzVH7kp1Xf
محبان المهدی (۳۶)قرآن نوجوانان(۲) https://chat.whatsapp.com/E2QAWBuDhvKCqvSsavMlHb محبان المهدی(۳۷) فرهنگیان بازنشسته۱ WhatsApp https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT
محبان المهدی(۳۸) فرهنگیان بازنشسه۲ WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GNytmAHFDi3Bu9glaFz13Z محبان المهدی(۳۹)،فرهنگبان بازنشسه۳
۳۸-محبان المهدی(فرهنگیان بازنشسه۲) https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT
==============
https://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55
==============
بسم الله الرحمن الرحیم●
سلام علیکم ●
روز سه شنبه شما●
بخیروسلامتی ●
ان شاءالله ●
==============
حکمت۳۹۶
امام علیه السلام فرمود : مرگ آرى اما تن دادن به پستى هرگز و قناعت بهمقدار کم آرى ولى دست نیاز بهسوى دیگران دراز کردن، نه. آن کس که با تلاش معتدل و صحیح چیزى را به دست نیاورد با تلاش نادرست و بى رویه چیزى بهدست نخواهد آورد. دنیا دو روز است: روزى به سود توست و روزى به زیان تو. در آن روز که به سود توست مست ومغرور مباش و آن روز که به زیان توست صابر و شکیبا باش.
===========≈
🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮
🔮🔭
🔭
💎 *تقویم نجومی* 💎
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
✴️ سه شنبه👈19 بهمن/دلو 1400
👈6 رجب 1443👈8 فوریه 2022
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی.
✈️ روز نیروی هوایی.
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
❇️ روز خوش یُمنی است و برای هر کار وحاجتی خوب است خصوصا:
✅ ازدواج خواستگاری عقد.
✅ خرید وسیله ی سواری.
✅ خرید و فروش.
✅ اقدام برای امور قضایی.
✅ صلح دادن افراد.
✅ درختکاری.
✅ دیدارهای سیاسی.
✅ و امور زراعی و کشاورزی خوب است.
🚘 سفر :مسافرت خوب و سودمند باشد ان شاءالله.
👶مناسب زایمان و نوزاد خوب تربیت شود و از آفات و بلاها دور باشد.
🤕 بیمار امروز زود خوب شود.
🔭 احکام نجوم.
🌓 امروز قمر در برج ثور است و برای امور زیر نیک است:
✳️ ارسال کالاهای تجاری.
✳️ جابجایی و نقل و انتقال.
✳️ مسافرت.
✳️ رفتن به تفریحات سالم.
✳️ خرید جواهرات.
✳️ فروش حیوان.
✳️ نامه نگاری به دوستان.
✳️ دیدار دوستان.
✳️ و درختکاری خوب است.
👩❤️👨مباشرت.مباشرت ،امشب برای سلامتی بسیار نیک است..
💇💇♂ اصلاح سر و صورت طبق روایات،#اصلاح_مو(سروصورت)دراین روز از ماه قمری ، باعث بلای ناگهانی می شود.
💉💉حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن#خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، سبب رعشه اعضا می شود.
✂️ ناخن گرفتن
سه شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید برهلاکت خود بترسد .
👕👚 دوخت و دوز.
سه شنبه برای بریدن،و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد)(خرید لباس اشکال ندارد)(کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روزهای خوب بُرش بزنند و در روزهای دیگر آن را تکمیل کنند)
✅ وقت #استخاره در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر( وقت خوابیدن)
😴😴 تعبیر خواب
تعبیر خوابی که شب " چهارشنبه " دیده شود طبق ایه ی 7 سوره مبارکه "اعراف " است.
والوزن یومئذ الحق......
و از معنای آن استفاده می شود که خواب بیننده انجام کاری از کارهای خود را به گروهی واگذارد بعضی در انجام آن تلاش کنند و باعث رفعت مقامشان شود و برخی نیز کوتاهی کنند و از چشم وی بیفتند. و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.
❇️️ ذکر روز سه شنبه : یا ارحم الراحمین ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه #یاقابض که موجب رسیدن به آرزوها میگردد.
💠 ️روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_سجاد_علیه_السلام و #امام_باقر_علیه_السلام و #امام_صادق_علیه_السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
🌸زندگیتون مهدوی
📚 منابع مطالب
کتاب تقویم همسران
نوشته ی حبیب الله تقیان
@taghvimehmsaran
با این دعا روز خود را شروع کنید👇👇
🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟
✨ *اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا* *فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً* *وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ*✨
🔭
===========
شرح و تفسیر
مرگ آرى ولى تن دادن به ذلّت هرگز!
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه به چهار نکته مهم اشاره مى کند. نخست مى فرماید: «مرگ آرى اما تن دادن به پستى هرگز»; (الْمَنِیَّهُ وَ لاَ الدَّنِیَّهُ!). «منیه» به معناى مرگ و «دنیه» به معناى پستى است. یعنى انسان با شخصیت اگر بر
سر دو راهى قرار بگیرد که یک راه به سوى مرگ و شهادت مى رود و راه دیگر به سوى ذلت و پستى، هرگز دومى را بر اولى ترجیح نمى دهد; با قامتى رسا به سوى خدا مى رود و با قامتى شکسته و پست، زیردست افراد دون همت و پست قرار نمى گیرد. نمونه این معنا در زندگى بسیارى از اولیاء الله و به خصوص معصومین(علیهم السلام)و به ویژه سرور شهیدان کربلا دیده مى شود که وقتى آن حضرت را بین تسلیم شدن و زنده ماندن و سر بر فرمان یزید نهادن و یا تن به شمشیر و نیزه ها سپردن مخیر ساختند، فرمود: «أَلاَ وَ إِنَّ الدَّعِى ابْنَ الدَّعِى قَدْ تَرَکَنِى بَینَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَهَیهَاتَ لَهُ ذَلِکَ هَیهَاتَ مِنِّى الذِّلَّهُ أَبَى اللَّهُ ذَلِکَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ جُدُودٌ طَهُرَتْ وَ حُجُورٌ طَابَتْ أَنْ نُؤْثِرَ طَاعَهَ اللِّئَامِ عَلَى مَصَارِعِ الْکِرَام; آگاه باشید این مرد ناپاک ناپاک زاده مرا در میان شمشیر و ذلت رها ساخته هیهات که بتواند چنین کارى را انجام دهد و هیهات که من تن به ذلت بدهم. خداوند از این کار ابا دارد و همچنین پیامبرش و مؤمنان و نیاکان پاک و دامن هاى پاکیزه (این ها به ما اجازه نمى دهد) که اطاعت لئیمان را بر میدان شهادت کریمان مقدم داریم». ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود در ذیل خطبه ۵۱ جمله زیبایى دارد که گرچه در شرح آن خطبه آوردیم اما تکرار آن در این جا مناسب به نظر مى رسد. درباره امام حسین(علیه السلام)مى گوید: «سَیِّد أهلِ الإباء الّذى عَلَّم النّاسَ الحَمِیَّهَ والمَوت تحتَ ظِلال السُّیوفِ اختیاراً له على الدَّنِیَّهِ أبو عبدِ اللّهِ الحُسَین بن علىّ بن أبى طالب علیهما السّلام عُرِض علیه الأمانُ و أصحابِه فَأنِفَ مِن الذُّلّ; بزرگ و پیشواى ستم ناپذیران جهان که درس غیرت و برگزیدن مرگ در سایه شمشیرها را در برابر ذلّت و خوارى، به مردم جهان داد، حسین بن على بود، دشمن به او و یارانش امان داد ولى آن ها تن به ذلّت ندادند». سپس امام(علیه السلام) در جمله دوم مى فرماید: «قناعت به مقدار کم آرى ولى دست نیاز به سوى دیگران دراز کردن نه»; (وَالتَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوَسُّلُ). «تقلل» به معناى اکتفا به مقدار قلیل است. و «توسل» به معناى دست به دامن دیگران زدن مى باشد. روشن است که اگر انسان در زندگى قانع باشد هرگز نیاز ندارد که سر در پیش هرکس خم کند، تملق بگوید، تعریف و تمجید بى جا کند و عزت و کرامت خود را پایمال سازد. ولى اگر قناعت به کنار رفت و انسان زندگى پرزرق و برق را براى خود انتخاب نمود، اداره کردن چنین زندگى اى غالباً با عزت و سربلندى میسر نیست; یا باید آلوده به انواع گناهان شود و از طرق مشروع و نامشروع کسب درآمد کند و یا سر در پیش این و آن خم کند و به تعبیر امام(علیه السلام)متوسل به این و آن شود و این شیوه آزادگان و رادمردان نیست. و به گفته شاعر عرب: أُقسِمُ بِاللّهِ لَمَصُّ النَّوى * وَشُربُ ماءِ القُلُبِ المالِحَه أحسَنُ بالإنسانِ مِن ذُلِّه * وَمِن سُؤالِ الأوْجُهِ الکالِحَه فَاستَغْنِ باللّهِ تَکُن ذا غِنىً * مُغتَبِطاً بالصّفَقَهِ الرّابِحَه فَالزُّهدُ عِزٌّ والتُّقى سُؤْدَدٌ * وَذِلَّهُ النّفسِ لَها فاضِحَه سوگند به خداوند که مکیدن هسته ها (ى خرما براى سد جوع) و نوشیدن آب چاه هاى شور. براى انسان بهتر است از تن دادن به ذلت و درخواست از افراد ترش روى. بنابراین غناى الهى پیشه کن تا غنى و سربلند باشى و مردم با این تجارت پرسود به تو غبطه خورند. زهد و قناعت عزت است و تقوا بزرگى و ذلت نفس، رسوایى است. و شاعر فارسى زبان نیز مى گوید: آخر ز بهر دو نان * تا کى دوى چو دونان و آخر ز بهر سه نان * تا کى خورى سنانش و شاعر شیرین زبان دیگرى مى گوید: چو حافظ در قناعت کوش * و از دنیاى دون بگذر که یک جو منت دو نان * دو صد من زر نمى ارزد اهمیت قناعت تا آن اندازه است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «خِیارُ امّتى القانِعُ وشِرارُ امّتى الطامِع; نیکان امت من قناعت کاران اند و بَدان آن طمع کاران». و در حدیث دیگرى که مرحوم کلینى در کافى از امام صادق(علیه السلام)نقل کرده است مى خوانیم: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَهٌ تُذِلُّهُ; چقدر براى مؤمن زشت است که علاقه به چیزى پیدا کند که باعث ذلت او گردد». در سومین نکته حکمت آمیز مى فرماید: «آن کس که با تلاش معتدل و صحیح چیزى را به دست نیاورد با تلاش ناصحیح چیزى به دست نخواهد آورد»; (مَنْ لَمْ یُعْطَقَاعِداً لَمْ یُعْطَ قَائِماً). منظور امام(علیه السلام) این است که انسان باید براى به دست آوردن روزى، از راه هاى صحیح و معقول وارد شود; حرص و طمع را کنار بگذارد و گمان نکند همیشه تلاش بیشتر سبب درآمد بیشتر است زیرا اگر چیزى براى انسان مقدر نشده باشد هرقدر هم تلاش و کوشش کند به آن نخواهد رسید. بعضى از شارحان، این جمله را چنین معنا کرده اند: اگر چیزى را به انسان با
مدارا ندهند، با زور نخواهند داد. ولى ظاهر همان است که در تفسیر بالا گفتیم. و شبیه آن، تفسیر دیگرى است که در کلام ابن ابى الحدید آمده است و مى گوید: اگر چیزى را بدون کوشش به انسان ندهند با کوشش به او نخواهند داد. البته این سخن اگر ناظر به رزق مقسوم باشد قابل قبول است اما روزى هایى که مشروط به تلاش است نمى تواند در این تفسیر بگنجد. آنگاه امام(علیه السلام) در آخرین جمله دورنمایى از زندگانى دنیا را نشان مى دهد که همه حوادث را در دل خود دارد و دستور جامعى براى برخورد با این حوادث بیان مى کند، مى فرماید: «دنیا دو روز است: روزى به سود توست و روزى به زیان تو. در آن روز که به سود توست مست و مغرور مباش و آن روز که به زیان توست صابر و شکیبا باش»; (الدَّهْرُ یَوْمَانِ: یَوْمٌ لَکَ، وَیَوْمٌ عَلَیْکَ; فَإِذَا کَانَ لَکَ فَلاَ تَبْطَرْ، وَإِذَا کَانَ عَلَیْکَ فَاصْبِرْ!). «تبطر» از ماده «بطر» (بر وزن ضرر) به معناى غرور و مستى حاصل از فزونى نعمت است. واقعیت چنین است که دنیا همیشه به کام انسان نیست همانگونه که همواره به زیان او نمى باشد; مخلوطى است از شیرینى ها و تلخى ها، کامیابى ها و ناکامى ها و پیروزى ها و شکست ها که باید با هر یک از این دو بخش برخورد مناسبى داشت. آن روز که دنیا به کام انسان است و شاهد پیروزى را در آغوش گرفته و شهد زندگى خوب و مرفه را چشیده باید مراقب باشد که این پیروزى او را به غرور و مستى نکشاند بلکه شکرگزار بخشنده این نعمت ها باشد و حق آن ها را ادا کند تا خدا نعمتش را بر او افزون سازد. و آن روز که دنیا چهره عبوس خود را نشان مى دهد و کام انسان را با حوادث ناگوار تلخ مى کند و مشکلات و مصائب یکى پس از دیگرى فرامى رسد در آن روز نباید دست و پاى خود را گم کند و زبان به شکایت بگشاید و جزع و فزع نماید بلکه باید صبر پیشه کند تا از یک سو اجر صابران را داشته باشد (وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ) و از سوى دیگر با صبر و شکیبایى مى تواند اعصابى آرام داشته باشد و براى برون رفت از مشکلات راه چاره اى بیندیشد زیرا انسانى که به هنگام بروز مشکلات بى تابى مى کند راه چاره را نیز گم خواهد کرد. به علاوه بسیار مى شود که کامیابى و ناکامى، هر دو براى آزمایش انسان هاست و اگر حق آن ها را درست ادا نکند در آزمایش الهى مردود شده است و به همین دلیل در روایت تحف العقول بعد از این دو جمله آمده است: «فَبکلَیَهْمِا سَتُخْتَبَر; با هر دو به زودى آزمایش مى شوى». امام(علیه السلام) در نامه ۷۲ همین دوگانگى حوادث روزگار را با تعبیر حکیمانه دیگرى بیان فرموده است; خطاب به ابن عباس مى فرماید: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یوْمَانِ یوْمٌ لَکَ وَ یوْمٌ عَلَیکَ وَ أَنَّ الدُّنْیا دَارُ دُوَل فَمَا کَانَ مِنْهَا لَکَ أَتَاکَ عَلَى ضَعْفِکَ وَمَا کَانَ مِنْهَا عَلَیکَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِکَ; بدان که دنیا دو روز است: روزى به سود توست و روزى به زیان تو. این دنیا سرایى است متغیر (که هر روز به دست گروهى مى افتد) آنچه از مواهب دنیا قسمت توست به سوى تو مى آید هر چند ضعیف باشى و آنچه به زیان توست گریبانت را خواهد گرفت (هر چند قوى باشى) و نمى توانى با قدرتت آن را از خود دور سازى». به یقین این گونه توجه به حوادث روزگار آرامش فوق العاده اى به انسان مى دهد و از تلخى ناکامى ها مى کاهد و از مستى و غرور کامیابى ها جلوگیرى مى کند.
[۲/۷، ۲۰:۲۵] احمدزاده ق: 🥀غربت امام عصر عجل الله فرجه🥀
📚علم مصبوب
◀️امام زمان عليه السلام «علم مصبوب» هستند. شكر عملي اين كمال، آن است كه هر كس دنبال كسب علم ميرود، به عنوان سرچشمه و منبع علم، به ايشان رجوع كند و هنگام درس گرفتن از استاد و مطالعه و تحقيق، همه افراد را واسطههايي بداند كه به بركت امام عليه السلام، از وساطت آنها بهره مند ميشود، يعني در هر پيشرفت علمي، خود را مديون توجهات و عنايات امام عليه السلام بداند.
◀️اما آيا در عمل چنين است؟ آيا مردم عملاً با امام زمان عليه السلام رفتار شايسته «علم مصبوب» ميكنند، يا اين كه حضرتش از اين جهت، مهجور و متروك هستند؟
◀️ اكثر قريب به اتفاق مردم، اصلاً نمي دانند نعمت «علم مصبوب» در عالم وجود دارد و به همين دليل به ايشان مراجعه نمي كنند. پس مهجوريت و متروك بودن امام عليه السلام براي اين اكثريت، به دليل عدم معرفت آنها است.
◀️ولي براي اهل معرفت چطور؟ آنها ميدانند امامشان علم مصبوب است و اگر از آنها سؤال شود، به اين واقعيت اذعان ميكنند، اما آيا حق اين صفت امام عليه السلام را ادا ميكنند؟ يا اين كه در عمل كوتاهي كره، آن شأني را كه شايسته است، براي ايشان قائل نمي شوند؟
◀️واقعيت اين است كه با توجه به آن چه در درس سوم يان شد، بايد بگوييم: متأسفانه امام زمان عليه السلام براي اهل معرفت هم مهجور بوده، حق «علم مصبوب» بودن ايشان در عمل ادانمي گردد.
🍀كشتي نجات
◀️اگر امام عليه السلام را كشتي نجات ميدانيم، بايد هنگام برخورد با گرفتاريهاي مادي يا معنوي و روحي پيش از همه به ياد ايشان بيفتيم و بيش از ايشان، بر هيچ كس تكيه و اعتماد نكنيم.
اما وضع فعلي ما چگونه است؟
◀️ بسياري از جوانان ما دچار مشكلات اساسي در دينداري هستند، اما چند درصد كساني كه اهل دردند و مشكل را ميفهمند، راه حل آن را آشنايي و معرفت بيشتر جوان با امام زمان عليه السلام و انجام وظيفه در قبال آن حضرت ميدانند؟ چه تعداد از صاحب نظران مسائل تربيتي، راه حل مشكلات جوانان را در معرفت عميق ايشان نسبت به امام عصر عليه السلام و آشنا شدن آنها به مكتبتربيتي اهل بيت عليهم السلام و عمل به وظايف خود در قبال ايشان ميدانند و به اين امر توصيه و تشويق ميكنند؟
◀️خداي مهربان، سفينه نجاتي براي اين امت قرار داده است كه از ديدگان مردم غايب است، ولي در حال غيبت هم ميتواند هر غريقي را نجات دهد. سؤال اين است: چند در صد از كساني كه در معرض غرق شدن هستند، واقعاً به اين كشتي مراجعه ميكنند؟
◀️كسي كه در حال غرق شدن است، به محض ديدن يك كشتي، به هر قيمتي كه باشد، خودش را به آن ميرساند.
◀️ولي اكثر مردم – حتي شيعيان – امام زمان خود عليه السلام را به اين صفت نمي شناسند و عده بسيار اندكي هم كه از اين ويژگي امام عليه السلام آگاهي دارند، چنان كه بايد و شايد – به ايشان مراجعه نمي كنند.
◀️بنابراين در عمل، شكر اين نعمت – در خور ارزش آن – ادا نمي شود و امام عصر عليه السلام از اين جهت نيز مهجور هستند و معطل و متروك مانده اند.
📚 #غربت_امام_عصر
✍محمد بنی هاشمی
[۲/۷، ۲۰:۲۸] احمدزاده ق: 🌷امام مهدی شناسی ۱۳۲۸🌷
✨علم و معرفت امام✨
💠۲- ائمه به امور غیبی آگاهی دارند:
شکی نیست که ائمه اطهار علیهم السلام در موارد متعدد از امورات غیبی خبر داده اند که در اینجا به بیان برخی از روایات میپردازیم:
🔶إنّ الائمَّة علیهم السلام یَعْلَمُونَ عِلْمَ ما کانَ وَمایَکُونُ لایَخْفَی عَلَیْهِم الشیءُ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِم.
البته مراد از علم غیب مختص به ذات الوهیت، علم غیب ذاتی که عین ذات
اوست که از درون موجود سرچشمه گرفته و اکتسابی نیست و برای خدا حد و مرز وجود ندارد. چنین علم غیب تنها از آن اوست.
💠پس فرق بین علم غیب خداوند و غیر خدا این است که علم او ذاتی و عین ذات است.
💠بنابراین به منطق قرآن و سنت و دلیل حس و شهود، انبیاء و اوصیاء علیهم السلام بندگان خدا هستند و از ناحیه حضرت حق تعالی مخصوص به علم نبوت و ولایت هستند و مبعوث به هدایت خلق شده اند و به اذن خداوند متعال ولایت تکوینی نسبت به همه موجودات دارند؛ کوران را بینا میکنند و بیماران را شفا میدهند و مردگان را زنده میکنند، خبر از غیب و نهان میدهند، زمان و مکان نسبت به آنها مانع و حجاب
نیست، از زمان مرگ خود و دیگران و علت آن آگاهی دارند. ولی آنچه دارند از خدا است و هیچ گونه استقلالی از خود ندارند و آنی از یاد خدا غافل نیستند و از امر خدای متعال سرپیچی نمی کنند، حتی خیال سرپیچی هم ندارند و در تمام دوران نبوت و امامت خود مطابق دستورالعملی که از ناحیه خداوند و از روی حکمت بالغه اش برایشان معین شده عمل میکنند، اگرچه توأم با انواع مصائب و آلام و بلیات باشد.
💠فهم و درک از قرآن و آگاهی از حقیقت، به پیامبر و خاندان وحی علیهم السلام واگذار شده که آنها از اسرار و حقایق کلام خداون