هدایت شده از M H
✍ جشن میلاد: هئیت انصارالحسین ع
مراسم ماهیانه هیئت
مصادف با ولادت سرداران کربلا
آقا امام حسین ع واقا ابوالفضل عباس ع
آقا امام سجاد ع🌹🌺🌷
برگزار میگردد
سخنران مجلس:خطیب محترم حجتالاسلام افشار
مداحی:با نوای گرم ذاکرین اهل بیت علیهم السلام کربلایی عبدالله سوری وکربلایی محسن کرمعلی
زمان مراسم: جمعه ۲۷بهمن ماه
شروع مراسم: ساعت19
آدرس: یاخچی آباد کوچه شهید سمندر پلاک 26 منزل برادر حاج علی غنی آبادی حسینه فدائیان امام رضا ع
درپایان مراسم سفره احسان نیز برقرار است
شماره کارت هئیت 5859831173541532 بانک تجارت محسن حاج قربان
۱.mp3
17.41M
میلاد سرداران کربلا
خادمیاران رضوی ع
حجتالاسلام افشار
#جهاد_تبیین
#پاتک_در_رسانه
#سرداران_کربلا
#هشتگ_منبر
#فضایل_اهل_بیت
@mahe_mehrabani
تفسیرسوره نبا.mp3
7.78M
تفسیرسوره مبارکه نبا۲
ویژگیهای بهشت وبهشتیان
حجتالاسلام افشار
#جهاد_تبیین
#پاتک_در_رسانه
#تدبر_در_آیات
#هشتگ_منبر
#منبرک
#تفسیر
#بهشتیان
@mahe_mehrabani
هدایت شده از M H
22.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از ###### $$$$$
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعال مجازی اهل سنت: دو کلمه میگویم، شیعه در لبنان اسرائیل را میزند. شیعه در عراق آمریکا را میزند. شیعه در یمن کشتیهای اسرائیل را میزند. اما اهل سنت یک مسیر ترانزیتی ایجاد کرده از امارات، عربستان و اردن میگذرد تا به رژیم صهیونیستی برسد!
پس اینقدر علیه شیعیان لجن پراکنی نکنید
هدایت شده از اخبار فوری و مهم✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محکومیت و جریمه چند صد میلیون دلاری ترامپ
✅ اخبار فوری و مهم در ایتا و بله🔻
▫️https://eitaa.com/fastnews2
▫️http://ble.ir/join/ZDQ3MzAwNT
هدایت شده از Dr. h
*بسم الله الرحمن الرحیم*
سلام علیکم
*سه تکلیف اجتماعی در دعای امام سجاد (علیه السلام)*
*امام سجاد (علیه السلام)* خطاب به خداوند متعال عرضه میدارند:
*اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَیْکَ*
پروردگارا! در پیشگاه تو (از چند چیز) عذرخواهى نموده، و پوزش مى طلبم:
*1. مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ.* از مظلومى که در حضور من مورد ظلم و ستم قرار گرفته، و یاریش نکردم.
*2. وَ مِنْ مَعْرُوفٍ اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْکُرْهُ.* از کسى که خدمتى به من کرده، و من از او قدردانى و تشکر ننمودم.
*3. وَ مَنْ مُسِىءٍ اِعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ.*
(الصحيفة السجادية، دعای 38 ص 166)
و از شخص خطاکارى که در حق من بدى کرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذیرفتم.
*شرح حدیث:*
اوّلاً: *امام سجاد (علیه السلام)* کمک نکردن به مظلوم، قدردانى نکردن از مُنعم، و نپذیرفتن عذر خطاکار را گناه مى شمرد، و لذا به درگاه خداوند عذر تقصیر مى آورد.
در منابع اسلامی، روايات متعدّدى درباره لزوم دفاع از مظلومان وجود دارد، كه به چند نمونه آن اشاره مى شود:
*1. پيامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله)* فرمودند: *مَنْ اَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعى فى الجنّة مُصاحِباً.*
(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 72 ص 359)
«كسى كه حقّ مظلوم را از ظالم بگيرد [چه مظلوم، مسلمان باشد، و چه غير مسلمان] در بهشت با من خواهد بود». جايگاه بسيارى از انسانها در بهشت خواهد بود، ولى همه بهشتيان اين سعادت را ندارند كه در كنار *پيامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله)* باشند، امّا كمك كردن و يارى رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدرى مهم است كه انسان را در بهشت همنشين *پيامبر (صلی الله علیه و آله)* مى كند.
2. در حديث ديگرى از *پيامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله)* مى خوانيم: *مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادِى يا لَلْمُسْلِمِينْ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.*
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج 2 ص 164)
«هر كس صداى مظلومى را بشنود كه از مسلمانان كمك مى طلبد، و به كمك او نشتابد مسلمان نيست».
اين روايت نيز عام است و شامل غير مسلمانان نيز مى شود. بنابراين، طبق روايت فوق هر كس نداى مظلوميّت مظلومى را بشنود، و استغاثه اش به گوش او برسد، و توانايى يارى رساندن به او را داشته باشد، و به ياريش نشتابد مسلمان نيست. شما اين دستور عالى اسلام را با رفتار دنياپرستان و پول پرستان دنياى مدرن امروز مقايسه كنيد. آنها صريحاً مى گويند: «ما در جايى سرمايه گذارى مى كنيم كه منافعى داشته باشيم، اگر در غزّه و فلسطین و یمن و بوسنى و هرزگوين صدها هزار نفر كشته شوند براى ما مهم نيست، زيرا منافعى در آن منطقه نداريم!».
آيا اسلام با اين معارف ارزشمندش جنگ طلب است، يا دنياپرستان و پول پرستانى كه بوى پول در هر گوشه اى از دنيا به مشام آنها برسد حاضرند براى تصاحب پول، آن منطقه را به آتش بكشند و مردمش را آواره نمايند؟
3. *امام على (علیه السلام)* خطاب به دو فرزند بزرگوارش *امام حسن و حسين (علیهماالسلام)* فرمود: *كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً.*
(نهج البلاغة (للصبحي صالح)، نامه 47 ص 421)
«دشمن ظالم و يار و كمك كار مظلوم باشيد». در اين روايت نيز سخنى از مسلمانان نيست، بنابراين، دفاع از مظلوم وظيفه هر مسلمانى است؛ هر چند مظلوم، غير مسلمان باشد.
ثانیاً: فرمود: خدایا از کسی که به من خدمتی کرده و شکر را به جا نیآورده ام و از او قدردانی نکردم، عذرخواهی می کنم.
در حدیثی از *حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام)* اهمیت تشکر از مردم را می خوانیم:
*امام رضا (علیه السلام)* می فرمودند:
*مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.*
(عيون أخبار الرضا 7، ج 2 ص 24)
«هر کس سپاسگزار بندگان نیکوکار نباشد، خدای متعال را هم سپاس نگفته است».
خداوند، شکور است و بندگان شکرگزار را هم دوست می دارد. همچنان که شکر نعمتهای خدا سبب استمرار و افزایش نعمت است، سپاسگزاری از نیکوکاریهای مردم نیز مایه ی تشویق آنان به نیکی و استمرار این عمل خیر میشود. از این رو، تشکّر از مخلوق، تشکّر از خالق هم به شمار می رود و ثواب دارد، هر چند همهی نعمتها از خداست و همه ی حمدها و سپاسها هم از آنِ اوست. سعدی گوید: *مروّت آن است که چون کسی از کسی خیری دیده باشد، منّت آن بر خود بشناسد و حقّ آن به جای آورد و جانب آن مهمل نگذارد.*
(رسالهٔ نصیحة الملوک، شماره 31)
این نکته ای است که در تعالیم پیشوایان دین آمده است. از *امام سجاد (علیه السلام)* روایت است که فرمود:
*أَمَّا حَقُّ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.*
حق کسى که به تو نیکى کرده، این است که از او تشکر کنى و نیکیش را به زبان آورى و از وى به خوبى یاد کنى و میان خود و خداى عزّوجلّ برایش خالصانه دعا کنى. *فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً.* هرگاه چنین کردى بى گمان پنهانى و آشکارا از او تشکر کردهاى. *ثُمَّ إِنْ قَدَرْتَ عَلَى مُكَافَاتِهِ يَوْماً كَافَيْتَهُ.*
(الأمالي (للصدوق)، النص ص 372)
سپس اگر روزى توانستى نیکى او را جبران کنى، جبران کن.
این گونه سپاس ها، مایه ی دلگرمی اهل احسان در نیکی شان خواهد شد. برعکس، اگر ناسپاس شود، آنان را دلسرد و بی انگیزه می کند و احسان از رواج می افتد.
ثالثاً: *امام سجاد (علیه السلام)* در حدیث می فرماید: خدایا! عذرخواهی می کنم از شخص خطاکارى که در حق من بدى کرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذیرفتم.
همان گونه که دوست داریم اگر مظلوم واقع شدیم دیگران به فریاد ما برسند، و اگر به دیگران خدمت کردیم قدردان زحمات ما باشند، و اگر خطایى کردیم عذرمان را بپذیرند، باید نسبت به دیگران نیز چنین باشیم. به مظلوم کمک کنیم، قدردان زحمات دیگران بوده، و عذر تقصیرشان را پذیرا باشیم.
عجیب است که در مظانّ اجابت دعا انتظار داریم خداوند متعال تمام گناهان و خطاهاى ما را بخشیده، و قلم عفو بر جرایم اعمالمان بکشد، امّا نسبت به خطاى دیگران، گاه سالها کینه آن را در سینه نگه مى داریم، و به هیچ وجه حاضر به بخشیدن او نیستیم.
اگر مردم اهل عفو و گذشت بودند، و در این زمینه سختگیرى نمى کردند، بسیارى از پرونده هاى دادگسترى مختومه مى شد.
در روایتی از *امام صادق (علیه السلام)* داریم خداوند ابتدای بعثت، سه دستور به *پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)* داد و فرمود: *خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ.* (اعراف/199) «ای پیغمبر! اول ببخش، بعد آگاه کن و سپس از جاهلین اعراض کن». البته ترتیب ندارد، بلکه سه نوع برخورد است با سه نوع مخاطب متفاوت.
یک وقت مخاطب شما خطاکار است، او را ببخش، *«خُذِ الْعَفْوَ»؛* یک وقت ناآگاه است او را آگاه کن؛ *«وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ»* یک وقت نادان است، کشش ندارد، ضعیف است آن را از او اعراض کن، اصلاً سر به سرش نگذار، *«وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ».* بنابراین *«خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»* هر کدام یک مرحله و مخاطب خاصی را طی میکند. صریح آیات قرآن هم فراوان است که *«فَاعْفُ عَنْهُمْ»،* «ای پیغمبر عفو کن و ببخش».
در روایات هم فراوان به عفو و گذشت توصیه شده است. ذیل همین آیه در روایات دارد که *رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)* از جبرئیل سؤال کرد که من چگونه به این آیهی *«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ»* عمل کنم؟ جبرئیل عرض کرد: یا رسول الله! سه کار را انجام دهید *صِلْ مَنْ قَطَعَکَ،* «هر که با شما قطع رابطه کرده وصل کنید»، یعنی سر به او بزنید. دوم *وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ،* «هر کسی به شما بدی کرده عفو کنید». و سوم *وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَکَ.*
(بحار الانوار، ج 72 ص 243)
«هر کسی شما را محروم کرده به او اعطاء کنید».
همچنین در روایات داریم یکی از نشانههای انسان کریم، عفو و گذشت است.
*حکایت*
در روایات آمده که روزی کنیزی ظرف آورده بود که *امام سجاد (علیه السلام)* دستش را بشوید که ناگهان ظرف از دستش افتاد و سر امام مجروح شد. این کنیز خیلی ناراحت شد و به خیال خودش که مبادا امام خشمگین شوند، فورا این بخش از آیه را خواند: « *وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ* پرهیزکاران خشم خود را فرو میبرند». آقا فرمودند: خشمم را کنترل کردم، « *وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ* پرهیزکاران از مردم گذشت کنند». آقا فرمود: بخشیدمت. کنیز گفت: « *وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ*
(تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج ۳۶ ص ۱۵۵)
خداوند نیکوکاران را دوست دارد». فرمود: آزادت کردم.
@mahe_mehrabani
🌷 امام سجاد (علیه السلام) میفرمایند گفتار نیک دارای پنج فایده است :
☘ ثروت انسان را زياد میکند.
☘ روزى فراوان نصیب انسان میکند.
☘ مرگ را به تأخير مىاندازد.
☘ انسان را محبوب خانواده مىكند.
☘ باعث ورود انسان به بهشت میشود.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀@mahe_mehrabani
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 مرور بخشهایی از بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی:
🔹️مردم در انتخابات به دنبال انتخاب اصلح باشند
🔹️امسال مردم، سرافرازی انقلابی بهخاطر ۲۲ بهمن را به رخ دنیا کشیدند
🔹️آذربایجان مظهر غیرت، عشق، ایمان و شور و هیجان ایمانی و اسلامی است
🔹️اختلافات سلیقهای و سیاسی نباید در وحدت ملی ملت ایران در مقابل دشمنان تاثیر بگذارد
🔹️همه باید در انتخابات شرکت کنند؛ راه اصلاح کشور انتخابات است
🔹️انتخابات در کشور ما همواره سالم و متین انجام شده این بار هم انشاءالله همینطور خواهد بود
🔹️کسانی که در میدان انتخابات وارد میشوند از بددهنی و توهین و سیاهنمایی اجتناب کنند
🔹️دشمن را ضعیف و ناتوان فرض نکنیم؛ شرط مهم پیروزی، شناخت تواناییهای دشمن است اما نباید از او ترسید
💻 Farsi.Khamenei.ir