eitaa logo
ماه ولایت (قربان غدیر مباهله )
159 دنبال‌کننده
188 عکس
31 ویدیو
68 فایل
این کانال جهت پشتیبانی محتوایی در ماه ولایت (ذی الحجه) و معرفی ایام غدیریه ، برای استفاده ی مبلغان غدیر و دغدغه مندان عرصه ی احیای ایام ولایت ، ایجاد گردیده
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5915866014817453458.mp3
6.55M
[ Audio file : استاد دارستانی – غربت عید غدیر ] 🔹دعوا تو عالم سر امیرالمومنین علیه السلام است 🔹غدیر خم... اصل شیعه است 🔹در غدیر باید مثل اربعین بریزیم تو خیابونا 🎤سید احمد دارستانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹...وَسَأَلْتُ جَبْرَئيلَ أَنْ يَسْتَعْفِىَ لِىَ عَنْ تَبْليغِ ذلِكَ إِليْكُمْ - أَيُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمى بِقِلَّهِ الْمُتَّقينَ وَكَثْرَهِ الْمُنافِقينَ وَإِدغالِ اللّائمينَ وَ حِيَلِ الْمُسْتَهْزِئينَ بِالْإِسْلامِ، الَّذينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فى كِتابِهِ بِأَنَّهُمْ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَيْسَ فى قُلوبِهِمْ، وَيَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَاللَّهِ عَظيمٌ... 🔸اي مردم، من از جبرئيل درخواست كردم كه از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ اين مهم معاف بدارد، زيرا از كمي متقين و زيادي منافقين و افساد ملامت كنندگان و حيله‌هاي مسخره كنندگان اسلام اطلاع دارم، كساني كه خداوند در كتابش آنان را چنين توصيف كرده است كه با زبان شان مي‌گويند آنچه در قلب هاي شان نيست و اين كار را سهل مي‌شمارند در حالي كه نزد خداوند عظيم است ... 🔹برای‌باشکوه‌بر‌گزار‌شدن‌ایام‌غدیر‌قدمی‌برداریم 🔸لطفا رسانه باشید
موضوع: ________________________ 🔹خطَبَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَمَرَ مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ أَنْ یَبْنِیَ مَسْجِداً طَاهِراً لَا یَسْکُنُهُ إِلَّا هُوَ وَ هَارُونُ وَ ابْنَا هَارُونَ شَبَّرُ وَ شَبِیرٌ وَ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِی أَنْ أَبْنِیَ مَسْجِداً لَا یَسْکُنُهُ إِلَّا أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ سُدُّوا هَذِهِ الْأَبْوَابَ إِلَّا بَابَ عَلِیٍّ.... 🔸پیامبر خدا فرمود: ای مردم همانا خداوند متعال به موسی بن عمران را امر کرد که مسجد طاهری بنا کند و در آن غیر از او و هارون و پسران هارون شبّر و شبیر كسى ساكن نشود و همانا خداوند متعال مرا امر کرد تا مسجدی بسازم و در آن به غير از من و علی و حسن و حسین(عليهم السلام) كسى ساكن نشود. 💠پس درب ها به سمت مسجد بسته شود غیر از درب خانه امیرالمومنین علی بن ابی طالب...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹... وَكَثْرَهِ أَذاهُمْ لى غَيْرَ مَرَّهٍ حَتّى سَمَّونى أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّى كَذالِكَ لِكَثْرَهِ مُلازَمَتِهِ إِيّاىَ وَ إِقْبالى عَلَيْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّى) حَتّى أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فى ذالِكَ (وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذونَ النَّبِىَّ وَ يَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ (عَلَى الَّذينَ يَزْعَُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) خَيْرٍ لَكُمْ، يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ وَ رحْمَهٌ لِلَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ و الَّذينَ يُؤذُنَ رَسوُلَ اللهِ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ). وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّىَ الْقائلينَ بِذالِكَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّيْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلكِنِّى وَاللَّهِ فى أُمورِهمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ... 🔸...و همچنين بخاطر اينكه منافقين بارها مرا اذيت كرده اند تا آنجا كه مرا«اذن» (گوش دهنده بر هر حرفي) ناميدند، و گمان كردند كه من چنين هستم بخاطر ملازمت بسيار او (علي) با من و توجه من به او وتمايل او و قبولش از من، تاآنكه خداوند عز و جل در اين باره چنين نازل كرد: «و منهم الذين يؤذون النبي ويقولون هو أذن قل اذن علي الذين يزعمون أنه اذن خير لكم، يؤمن بالله و يؤمن للمؤمنين…»، «و از آنان كساني هستند كه پيامبر را اذيت مي‌كنند و مي‌گويند او«اذن» (گوش دهنده بر هر حرفي) است، بگو: گوش است بر ضد كساني كه گمان مي‌كنند او «اذن» است و براي شما خيراست، به خدا ايمان مي‌آورد و در مقابل مؤمنين اظهار تواضع و احترام مي‌نمايد» و اگر من بخواهم گويندگان اين نسبت (اذن) را نام ببرم مي‌توانم، و اگر بخواهم به شخص آنها اشاره كنم مي‌نمايم، و اگر بخواهم با علائم آنها را معرفي كنم مي‌توانم، ولي بخدا قسم من در كار آنان با بزرگواري رفتار كرده ام... 🔹برای‌باشکوه‌بر‌گزار‌شدن‌ایام‌غدیر‌قدمی‌برداریم 🔸لطفا رسانه باشید
🔹شامل ۲۶ درس کوتاه، جهت آشنایی با مناسبت های ایام غدیر (۱۰ تا ۲۵ ذی الحجة)
💎 چهار مناسبت مهم در ۹ ذےحجه به‌ترتیب تاریخ وقوع: 1. روز 2. روز 3. روز صدور 4. روز حضرت مسلم بن عقیل ♥️روز عرفه: روز شناخت خویشتن به عنوان عبد و روز شناخت خداوند به عنوان معبود است. و روز اقرار و اعتراف به ضعف و معصیت خویش (این معارف در دعای عرفۀ امام حسین صلوات‌الله‌علیه و دعای عرفۀ امام سجاد صلوات‌الله‌علیه در صحیفۀ سجادیه وجود دارد). ودر همین روز ،به حضرت آدم علیه‌السلام کلماتِ توبه عطا شد[1] و روز قبولی توبۀ حضرت داود علیه‌السلام[2] با توسل به اسماء اهل کساء است. 🔰روز سدّ الأبواب و صدور حدیث منزلت: روزی است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه به فرمان خدا، دستور داد: «همه‌ی کسانی‌که از منزل خویش، دربی به مسجد باز کرده‌اند، آن‌را بسته و دیوار بکشند قبل از آن‌که عذاب نازل شود! ». برخی پس از شنیدن این دستور ناراحت شده و لب به اعتراض گشودند. پیامبر خدا ص فرمود: «من از طرف خدا مأمور شده‌ام تا به شما اعلام کنم: همه‌تان باید درب منزلتان به مسجد را ببندید»[3]. جز درب خانۀ امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه. و برای چندمین مرتبه و این‌بار در جریان سدّ الأبواب فرمودند: «ای علی! تو نسبت به من چون هارون باشى نسبت به موسى، چون خداوند به موسى فرمان داد تا مسجد پاكى بنا نهد كه جز خودش، هارون و دو پسرش(شَبَّر و شَبیر) كسى در آن ساكن نشود، و خداوند مرا فرمان داد كه مسجد پاكى بنا نهم كه جز من و برادرم علی و فرزندانش(امام حسن و امام حسین صلوات الله علیهما )كسى در آن ساكن نشود»[4]. آری جریان سدّ الابواب و بستن درب خانه‌های اصحاب از سوی پیامبر به فرمان خدا، واقعه‌ای دیگر در بیان فضیلت اهل بیت و بیان عدم لیاقت دیگران برای خلافت و جانشینی پیامبر خدا بود. عمر گفت: به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه سه خصلت عطا شد که دوست داشتم یکی از آن‌ها برای من بود: ۱. پیامبر اکرم ، فاطمه صلوات الله علیهما را به ازدواج او درآورد؛ ۲. او را در مسجد سکونت داد و حلال کرد برای او آن‌چه برای خودش حلال بود؛ ۳. پرچم را در روز خیبر به دست او داد»[5]. 🏴 شهادت غریبانۀ حضرت مسلم بن عقیل سفیر با وفای امام حسین علیه السلام شاید برای برخی از عاشقان، هنوز هم سؤاله که یاران خاص اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم چگونه بوده‌اند که نامشان هماره در کنار نام اهل بیت صلوات‌الله‌علیه به نیکی یاد می‌شود؟ افرادی مانند سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، حذیفه و... و از جملۀ آن‌ها حضرت مسلم علیه‌السلام است. به نظر می‌رسد بهترین ویژگی آن‌ها همان گوش‌به‌فرمان بودن از امام علیه السلام بوده است در واجبات و محرّمات، و همنوا بودن با ایشان در روزهای شاد و غم اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم[6]. 👈 به دلیل این که شهادت حضرت مسلم علیه السلام در روز ۹ ذی‌الحجه واقع شده آغاز ایام شاد غدیر از ۱۰ تا ۲۵ ذی الحجة معرفی شده وتبليغ می شود 📖 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] «َ إِنَّ آدَمَ ع بَقِيَ عَلَى الصَّفَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً سَاجِدا... فَلَمَّا زَالَتِ الشَّمْسُ يَوْمَ عَرَفَةَ قَطَعَ التَّلْبِيَةَ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَغْتَسِلَ فَلَمَّا صَلَّى الْعَصْرَ أَوْقَفَهُ بِعَرَفَاتٍ وَ عَلَّمَهُ الْكَلِمَاتِ الَّتِي تَلَقَّاهَا مِنْ رَبِّه‏»، تفسير القمي، ج‏1، ص: 44. [2] «وَ فِي تِسْعٍ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ أُنْزِلَتْ تَوْبَةُ دَاوُدَ ع‏»، من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 87. [3] «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا بَنَى مَسْجِدَهُ بِالْمَدِينَةِ وَ أَشْرَعَ فِيهِ بَابَهُ، وَ أَشْرَعَ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ (أَبْوَابَهُمْ) أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبَانَةَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَفْضَلِينَ بِالْفَضِيلَة فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع عَنِ اللَّهِ تَعَالَى- بِأَنْ سُدُّوا الْأَبْوَابَ عَنْ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَبْلَ أَنْ يَنْزِلَ بِكُمُ الْعَذَابُ ... أَنْتُمْ نَفْسُ رَسُولِ اللَّه‏»، التفسير الإمام الحسن العسكري، ص: 17. [4] «وَ إِنَّ اللَّهَ أَوْحَى إِلَى مُوسَى أَنْ يَتَّخِذَ بَيْتاً طُهْراً لَا يُجْنِبُ فِيهِ إِلَّا هُوَ وَ هَارُونُ وَ ابْنَاهُ»، كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 790؛ دعائم الإسلام، ج‏1، ص: 17؛ «فقال رسول الله تعال يا علي! إنه يحل لك في المسجد ما يحل لي يا علي ألا ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا النبوة»، تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر)، ج 42 ص 139. [5] «لقد أعطي علي بن أبي طالب ثلاث خصال لان تكون لي خصلة منها أحب إلي من أن أعطي حمر النعم ... تزوجه فاطمة بنت رسول الله ص وسكناه المسجد مع رسول الله ص يحل له فيه ما يحل له والراية يوم خيبر»، الغدیر ج ۳، ص204؛ المستدرك (الحاكم النيسابوري)، ج 3 ص 125. [6] «وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا»، الخصال، ج‏2، ص: 635.
🔹چندنکته از جریان حديث سدّ الابواب 🔸۱-در اين ماجرا خداوند بين پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام و ذريّه‌اش تفاوتی قائل نشده است. و اهلبیت علیهم السلام مانند خود پیامبر حق دارند در هر شرایطی وارد مسجد بشوند ودرب خانۀ آنان رو به مسجد باز باشد. (کلهم نور واحد) 🔸۲-پیامبراکرم فرمودند:{إنّ الله تعالی اَمرهم بِسدّ الأبواب وَاستثنی مِنهُم رسوله و أنتُم نفسُ رَسولِ الله} یعنی مسلّما خدای متعال این مردم را فرمان داد تا درب‌های خانه ها را به سوی مسجد ببندند واز این حکم رسولش و شما (اهل بیت من) را استثناکرد چون شما نفس و جان رسول خدا هستید . (...انفسنا وانفسکم) 🔸۳- پيامبر در ادامه فرمودند: اين ماجرا شبيه ماجرای حضرت موسی و هارون است که حضرت موسی مأمور شد مسجدی بسازد که هيچ‌کس جز هارون و ذريّه‌اش در آن بيتوته نکنند. (...بمنزلت هارون من موسی) 🔸۴- خداوند به روشنی نشان داد که اهل‌بيت با ديگران مقايسه نمی‌شوند. (لا یقاسُ بآلِ محمّد مِن هذِهِ الأمة احد) یعنی احدی از این امّت با خاندان پیامبر مقایسه نمی‌شوند. اين فضيلت دليل بر شباهت تام پيامبر و امیرالمومنین علیهما السلام است، و دليل بر افضليت آن حضرت نسبت به بقیۀ اصحاب است، و طهارت و عصمت ايشان را می‌رساند . (...ویطهرکم تطهیرا) 🔸۵- خدای متعال خواسته تمام در‌ها بسته شوند وتنها این در باز بماند تا پیام دهد تنها دری که به سوی خدا ودین خدا برای امّت قرار داده شده درِ خانۀ اهل بیت صلوات الله علیهم است(بابُ اللهِ الَّذی مِنهُ یُؤتی)یعنی این تنها دریست که به سوی خدا باز است و از این راه می‌شود به خدا و دین خدا راه یافت . (انا مدینة العلم وعلی بابها)
🔹با موضوع 🔸فضیلتی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹...فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِكَ فيهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَى الْمُهاجِرينَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَى التّابِعينَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَى الْبادى وَالْحاضِرِ، وَ عَلَى الْعَجَمِىِّ وَالْعَرَبىِّ، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوكِ وَالصَّغيرِ وَالْكَبيرِ، وَ عَلَى الْأَبْيَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلى كُلِّ مُوَحِّدٍ، ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَاللَّهُ لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ... 🔸...اي مردم، اين مطلب را درباره او ( امیرالمومنین علیه السلام)بدانيد وبفهميد، و بدانيد كه خداوند او رابراي شما صاحب اختيار و امامي قرار داده كه اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرين و انصار و بر تابعين آنان به نيكي، و بر روستايي و شهري، و بر عجمي و عربي، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و كوچك، و بر سفيد و سياه. بر هر يكتا پرستي حكم او اجرا شونده و كلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر كس با او مخالفت كند ملعون است، و هر كس تابع او باشد و او را تصديق نمايد مورد رحمت الهي است. خداوند او را و هر كس را كه از او بشنود و او را اطاعت كند آمرزيده است... 🔹برای‌باشکوه‌بر‌گزار‌شدن‌ایام‌غدیر‌قدمی‌برداریم 🔸لطفا رسانه باشید
دری که بسته نشد.pdf
5.53M
🔹با موضوع 🔸فضیلتی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹...وَكُلُّ ذالِكَ لايَرْضَى اللَّهُ مِنّى إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَىَّ (فى حَقِّ عَلِىٍّ)، ثُمَّ تلا: (يا أَيُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ - فى حَقِّ عَلِىٍّ - وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ)... 🔸...بعد از همه اينها، خداوند از من راضي نمي شود مگر آنچه در حق علي (علیه السلام) بر من نازل كرده ابلاغ نمايم. سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند: «يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك في حق علي و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس»، «اي پيامبر برسان آنچه در حق علي (علیه السلام)از پروردگارت بر تو نازل شده واگر انجام ندهي رسالت او را نرسانده اي، و خداوند تو را از مردم حفظ مي‌كند»... 🔹برای‌باشکوه‌بر‌گزار‌شدن‌ایام‌غدیر‌قدمی‌برداریم 🔸لطفا رسانه باشید
💐🌹🌹🌹🌹🌹💐 🏴 فرارسیدن شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد ◾️ کاروان‌‌‌ و دسته‌‌‌های شعائری و عزاداری ❓آیا میدانید سنت حسنه ی تشکیل قافله‌‌‌ها و دسته جات عزاداری و اجتماعات شعا‌‌ْٔئری در زمان ائمه ی معصومین صلوات الله علیهم برقرار بوده است و اهل البیت علیهم السلام گاهی خود آن را ایجاد می کردند و گاهی به تمجید و تحسین آن می پرداختند❓ 👈لطفا با دقت این روایت رامطالعه کنید 💠حماد بصری نقل می کند که خدمت امام صادق علیه السلام بودم و ایشان در رابطه با زیارت امام حسین علیه السلام کلماتی فرمودند و در ضمن آن اینگونه فرمودند : 🔹...قَالَ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً يَأْتُونَهُ مِنْ‏ نَوَاحِي‏ الْكُوفَةِ وَ نَاساً [أُنَاساً] مِنْ غَيْرِهِمْ وَ نِسَاءً يَنْدُبْنَهُ وَ ذَلِكَ فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَمِنْ بَيْنِ قَارِئٍ يَقْرَأُ وَ قَاصٍّ يَقُصُّ وَ نَادِبٍ يَنْدُبُ وَ قَائِلٍ يَقُولُ الْمَرَاثِيَ فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ شَهِدْتُ بَعْضَ مَا تَصِفُ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَيْرِهِمْ يَهُدُّونَهُمْ [يُهَدِّدُونَهُمْ‏] وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُونَ. 🔸...اخباري به من رسیده است که گروهی از مردم کوفه و نواحی اطراف آن و افرادی از غیر این منطقه( کوفه)همراه با زنان به سمت امام حسین علیه السلام حرکت می کنند و زنان در حال گریه و ندبه هستند و این حرکت در نیمه شعبان اتفاق می افتد و در این گروه عده ای مشغول قرائت ( قرآن و ذکر خداوند یا قرائت برخی مراثی و غیره ) می باشند عده‌ای مشغول بیان مقتل و رویدادها و قصه های مربوط به اهل بیت علیهم السلام هستند و بعضی در مقام مداحی و مرثیه سرایی جهت ایجاد شور و ندبه میباشند. ( یعنی هر کسی به گونه ای در عظمت بخشی به دسته های عزاداری و این کاروان نقش ایفا می کند . ) 🔸حماد گفت: بله فدایتان شوم خود من هم بعضی از این مطالبی که می فرمایید را مشاهده کرده‌ ام . 💠امام علیه السلام فرمودند: خدارا شکر، که در بین مردم کسانی را قرار داد که به سمت ما به صورت گروهی می آیند و مدح ما می کنند و یا برای ما مرثیه سرایی می کنند، وخدا را شکر که دشمنان ما را به گونه ای قرار داد که بر این افراد از محبین ما به خاطر قرابت و نزدیکی که آنان به ما دارند ، طعنه بزنند. و خدا را شکر که گروهی را (دشمن ما)قرار داد تا کار آنها (شیعیان و محبین)را زشت بشمارند وکارشان را تقبیح کنند. 📚کامل الزیارات، باب نوادر، حدیث۱ 🔹ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی‌الله‌علیک‌یا‌سیدناالمظلوم‌یا‌اباعبدالله‌الحسین هردری بسته بود جز در پرفیض حسین این درخانه ی عشق است که باز است هنوز 💠مولای من،یا اباعبدالله الحسین 🙏به حق مادرت حضرت زهرا سلام الله علیها رزق غدیر مارا زیاد کن
🔹چند نکته از روایت 🔸۱ . از عبارت " بلغنی " ، می‌توان فهمید که حرکت دسته های عزاداری یک رویه عادی بین شیعیان بوده است و چون در قرن دوم هجری واقع شده و در زمان حضور اهل بیت علیهم السلام بوده نشان می دهد که شیعیان این عمل را از اهل بیت علیهم الـسلام آموخته‌اند چه بسا از حرکت پیامبر صلی الله و علیه و آله به سمت غدیر و یا فعل امام حسن وامام حسین علیه السلام در حرکت عاشورا و یا روش ورود امام سجاد علیه السلام و اسرا به مدینه و .... این حرکت را آموخته اند. 🔸۲ . از عبارت " مایصنعون" فهمیده می شود اولا: اخبار فعالیتهای شعائری و فرهنگی شیعیان به حضرات معصومین علیهم السلام می رسیده است ثانیا : امام علیه السلام به تمام زوایای این حرکت آگاهی داشته و تک تک گذاره های آن را نام برده و تایید کرده اند . ( عبارت ما یصنعون می رساند که شاکله و چگونگی حرکت گروهی به وسیله خود شیعیان طراحی شده بوده و امام علیه السلام با نام بردن قسمت های مختلف آن‌، تمام شان را تایید کرده و مورد تشویق قرار دادند) 🔸۳ . از عبارت "و نساءً " مشخص می شود حضور زنان در دسته جات عزاداری و کاروان‌های شعائری اهل بیت علیهم السلام مورد تایید امام علیه السلام است 🔸۴ . از تفصیل زیبای امام علیه السلام در بیان وظایف افراد در این دسته جات و کاروان ها مشخص می شود که اصول دسته رویهای شیعیان و کاروان های معمول بین آنان از متن روایات اخذ شده است مانند آن که عده‌ای می گریاندند، و مردم می گریند ،بعضی سخنرانی می‌کنند ، گروهی مقتل می خوانند ، جمعی شعر می سرایند و... و اینها از باب نمونه ذکر شده است و شیعیان جهت عظمت دسته جات عزاداری و کاروان‌های شادی می توانند حرکاتی که شور و حرارت ایجاد می کند و به آن عظمت می بخشد را طراحی و اجرا کنند البته باید موازین شرعی کاملا رعایت شود. 🔸۵ . از عبارت " بعض ما تصف" می‌توان فهمید که همه کاروان‌ها و همه دسته‌جات به یک صورت نبوده و انواع مختلف داشته است، هر قومی به گونه ای دسته جات عزاداری داشته و به گونه‌ای کاروان ایجاد می کرده اند. و از تقریر امام علیه السلام می توان فهمید که تمام این گروه‌ها و کاروان‌ها و دسته ها مورد تایید ایشان است پس نباید هیچ قومی و گروهی را به خاطر نوع شادی و نوع عزاداری مورد تقبیح قرار داد مگر آنکه خدای نکرده به حرام و یا شبه حرام مبتلا شوند که روایات دیگر تکلیف جلوگیری از این گونه حرام ها را مشخص کرده است. 🔸۶ . از عبارت " الحمدالله " می‌توان فهمید که این دسته‌جات و کاروان‌ها نه تنها مورد تایید امام علیه السلام بوده بلکه به قدری در چشم امام علیه السلام عظمت داشته که آن را نعمتی بزرگ دانسته اند و خدا را بر آن شکر می‌کنند. یعنی نعمتی که از طرف خداوند به اهل بیت علیهم السلام و شیعیان عنایت شده است و دسته جات و کاروان‌ها یک موهبت، نعمت و عطیه الهی است. 🔸۷. از عبارت" الذی جعل" می توان فهمید که انگیزه ایجاد دسته جات و کاروان ها،از طرف خداوند بر دل مردم الهام شده است یعنی سلسله جنبان این دسته جات عزاداری و این کاروان‌ها خداوند متعال است این یک عمل الهی است که مدیریت آن به دست خداوند است وقتی خدا اراده می‌کند،در دل گروهی می افتد که دسته‌جات عزاداری و کاروان‌ها را ایجاد و به سرانجام برسانند. پس افرادی برای انجام این اراده ی الهی انتخاب شده اند واینکه وقتی خداوند شیئی را اراده می کند آن را در خانه و قلوب اهل بیت قرار می دهد و از آن جا به مخلوقات افاضه می شود، إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ‏ بُيُوتِكُم‏ و قلوب اهل بیت علیهم السلام ظرف مشیت خداوند است وقتی خدا چیزی را بخواهد آنان نیز می خواهند. قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ يَقُولُ‏ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّه ‏. وامروز قلب و خانه امام زمان علیه السلام محل مشیت الهی و معدن پذیرش اراده اوست . 🔸۸. "وفد " ( بمعنای رکبان مکرمون .. الی الملک یعنی گروهی که به سوی بزرگی حرکت می کنند و این گروه انتخاب شده گرامی و باشرافت هستند ) می توان فهمید که اراده الهی در گروهی محقق می شود که شریف و با عظمت هستند و ظاهرا حمد امام علیه السلام به خاطر گروهی بودن و جمعی بودن این حرکت است هر قدر گروه با عظمت تر شود محبوب تر است که لازم است اراده شیعیان بر عظمت بخشیدن به تجمعات گروهی ( وفد ) و حرکت جمعی در دسته جات عزاداری و کاروان ها ، متمرکز شود. 🔹ادامه دارد
🔹چند نکته از روایت 🔸۹.از عبارت " الینا " معلوم می شود که این روایت فقط حرکت دسته جمعی به سمت امامان معصوم علیهم السلام را تایید ، تشویق و مدح می کند و نیز مشخص می کند که این دسته جات عزاداری و کاروان ها مخصوص امام حسین علیه السلام نیست و شامل چهارده معصوم علیهم السلام می شود ( فاطمیه ، صادقیه، غدیر و ...) 🔸۱۰ . عبارت "یمدحنا ویرثی لنا" نشان می دهد که تنها حرکت های گروهی مورد رضایت امام علیه السلام است که در آن مدح و ثنای اهل بیت علیهم السلام و یا ذکر مصائب و مراثی ایشان باشد 🔸۱۱ . از عبارت "جعل عدونا" مشخص می‌شود که موضع گیری های دشمنان در برابر دسته‌جات عزاداری و کاروان‌های شادی نیز به جعل الهی است یعنی خبث طینت آنان به گونه ای است که ایشان با اختیار خود زمینه‌ها را در وجود خود ایجاد کرده اند که خواه ناخواه نسبت به دسته جات عزاداری و کاروان‌های شادی سنگ اندازی کنند و تمام توان خود را در کمرنگ کردن آن به کار گیرند که البته این اعمال برای آنان خسارت دارد مانند فرموده خداوند در مورد قرآن که ولا یزید الظالمین الا خسارا و اعمال دشمنان در مقابل هیئات و کاروان ها برای شیعیان باعث بالندگی عظمت قوت بخشی خواهد شد 🔸۱۲. از عبارت " من یطعن علیهم"می توان فهمید افرادی که به حرکت دسته جات و کاروان ها طعنه می زنند باید بدانند این عمل دشمنان اهل بیت علیهم السلام است . و شیعیان به این نکته بسیار مهم توجه کنند که ناخواسته با طعنه زدن به دسته جات عزاداری و کاروان‌های شادی اهل بیت علیهم السلام و یا سعی در محدود کردن و تضعیف آنان و یا ایجاد مانع در اجرای آن و یا حتی عدم همکاری در آن ، به سمت دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام متمایل نشوند. 🔸۱۳. از عبارت "علیهم" ( یعنی بر شیعیان ) مشخص می‌شود که طعنه زنندگان ممکن است به دلیل احترام یا اعتقاد یا تقیه به اهل بیت علیهم السلام طعنه نزنند ، اما شیعیانی که جهت بر پایی دسته‌جات عزاداری و شرکت در آن تلاش می کنند را مورد طعنه قرار دهند، امام علیه السلام نمی فرماید علینا می‌فرماید علیهم یعنی هدف تخریب ، تقبیح و انتقاد ، متوجه شیعیان است. پس مراقب باشیم ما در این گروه قرار نگیریم و با قول و فعل و حتی نیت خودمان جزء این گروه واز طعنه زنندگان نباشیم 🔸۱۴ . از عبارت "من قرابتنا " می توان دریافت که علت این انتقادها و کارشکنی ها و زشت شمردن دسته جات عزاداری و کاروان ها توسط دشمنان تنها یک چیز است و آن انتساب این برنامه ها به اهل بیت علیهم السلام است و شیعیانی که جهت امتثال آیه ی مودت این گونه شعائر را اجرا می کنند باید به این انتساب افتخار کنند. 🔸۱۵ . از عبارت "غیرهم" مشخص می‌شود که بعضی جزء دشمنان اهل بیت علیهم السلام نیستند و جزء عدو آل الله محسوب نمی شوند اما چه بسا بی طرف و یا حتی از محبین و اهل ولایت هستند ولی به خاطر عدم آگاهی و قصور و یا تقصیر در مسیر دشمنان اهل بیت قدم بگذارند . و در جهت تضعیف دسته‌جات عزاداری وکاروان های شادی اقدام کنند و آن را قبیح بشمارند واین کار را مورد نقد قرار دهند. این کلمه امام علیه السلام می رساند که باید به شدت از این رویه اجتناب کرد. مبادا قول یا فعل یا نوع برخورد ما به گونه ای شود که این گونه دسته جات عزاداری و کاروان‌های شادی را تضعیف کنیم. 🔸۱۶ . از عبارت "یهذئونهم" ( از ماده هَذْءاً: آذاه و أَسْمَعَه ما يَكْرَه‏ ) فهمیده می شود که دشمنان با بیان کلمات توهین آمیز و با سخنان بی ادبانه و گاهی با تمسخر و استهزاء تلاش می کنند که با این گونه شعائر مقابله کنند و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام باید آمادگی داشته باشند که این گونه سخنان آنها را در بر پایی این مراسمات سست نکند بلکه مقاوم تر کند. 🔸۱۷ . از تقسیم بندی کارهای مختلف هیئت و کاروان بین افراد مختلف توسط امام علیه السلام مانند قرائت ، سخنرانی ، مرثیه سرایی ، گریاندن ، گریستن ، مقتل خوانی و غیره مشخص می‌شود که هر شخصی هر نوع توانایی در جهت تقویت تشیع دارد باید به کار ببندد صاحب مال به بذل مال ، صاحب قریحه شعر با سرودن شعر، فرد توانا در مداحی با مداحی زیبا ، قصه گو با قصه گفتن و .... به وظیفه خود عمل کنند که این وظیفه قهری هر شیعه در تقویت مکتب اهل بیت علیهم السلام است. 🔹ادامه دارد