eitaa logo
محفل تبیین
1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
42 فایل
شهادت جز با جهاد حاصل نمیشود.جهاد تبیین با تأسی به حضرت زهرا سلام الله علیها تبیین و تشریح :بیانات جاری و کتب حضرت آیت الله خامنه ای مدظله به میزبانی شهید اسماعیل دقایقی🌹 ارتباط با مدیر کانال @adminmahfel1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫ادامه آیه ۹ 💠﴿معنایی دیگر برای تغابن﴾ 🔶 تغابن یعنی هم کفار احساس غبن میکنند که سرمایه‌ی زندگی را از دست داده اند هم مؤمنین احساس غبن میکنند که چرا بیش از آنچه به دست آورده اند به دست نیاوردند... 🔻 کافر که احساس میکند مغبون شده است چون او میآید میبیند که چه چیزی را از دست داده؛ میبیند خدای متعال زندگی دنیا را و این ساعات ارزشمند را به او داده بود نیروهای انسانی را در اختیار او گذاشته بود و او میتوانست از روی این نردبان حرکت کند برود به بالاترین مدارج کمال برسد اما «وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ»؛ چسبید به زمین، چسبید به قدرت، چسبید به پول؛ آرمانها را فراموش کرد ایدئالها را فراموش کرد. ارزشها را فراموش کرد شرافتها و سربلندیهای معنوی را فراموش کرد و افتاد در چنگ فساد و فحشا و ظلم و بغی و کفر و مانند اینها پس کافر که احساس غبن میکند چون سرمایه ی زندگی را از دست رفته میبیند؛... 🔻مؤمن هم احساس غبن میکند. در قیامت شما مؤمنین هم همین جور هستید حالا دارید جهاد میکنید دارید زحمت میکشید دارید شب و روز تلاش میکنید. بخصوص این برادران پاسدار و این مجاهدین فی سبیل الله در جبهه ها و کسانی که پشت جبهه ها دارند تلاش میکنند و کارگرانی که کار میکنند و خدمتگزارانی که برای دولت اسلامی شب و روز دارند تلاش میکنند و بقیه‌ی مردمی که دارند تلاش میکنند روز قیامت که میشود وقتی که نگاه میکنند و میبینند میدان کار در دنیا چقدر وسیع بوده میگویند : 😟😔 "ای کاش عوض پانزده ساعتی که در شبانه روز کار کردیم بیست ساعت کار میکردیم؛ ای کاش این نمازی را که خواندیم با توجّه میخواندیم ای کاش با توجه بیشتر میخواندیم؛ ای کاش از کار خیر لحظه ای منفک نمیشدیم. برای خودمان هیچ کار نمیکردیم و فقط برای خدا کار میکردیم. مؤمن هم در قیامت احساس میکند که سرش کلاه رفته و مغبون شده... ═┅═༅𖣔📗𖣔༅═┅┅ @mahfeletabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫ادامه آیه ۹ 💠 ﴿پوشانده شدن گناهان با ایمان و عمل صالح﴾ ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ ❓گويا یک سؤالی اینجا مطرح است که روز قیامت که یک چنین روز عظیمی است روز غَبن و روز حسرت است و انسان در روز قیامت این قدر حسرت میخورد پس ما که در دنیا قصور داشتیم بشر بودیم و بالاخره یک گناه هایی کرده ایم آیا مأیوس بشویم که نتوانستیم هیچ گناه نکنیم؟ میفرماید: ✅ نه بشر! اگر تو ایمان به خدا داشته باشی واقعاً خدا را قبول داشته باشی و به دنبال این باور و قبول راسخ عمل کنی کار کنی و از کار خسته نشوی بدان که روی آن خطاهایی هم که کردی پوشیده خواهد شد و خدا از آنها میگذرد... 👈 لذا میفرماید: «وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ»؛ کسی که ایمان بیاورد به خدا یعنی انسان با یک باور راسخ و عمیق و واقعی خدا را قبول داشته باشد که در عمل انسان هم این چنین قبولی ظاهر بشود؛ «وَيَعْمَلْ صَالِحًا و کار شایسته و متناسب با آن ایمان را انجام بدهد؛ عمل کند آن هم نه عمل مطلق [بلكه] عمل صالح... 📌کار ملاک نیست بلکه کیفیت و جهت کار ملاک است مثلاً این افرادی که امروز با انقلاب میگویند: آقا ما آن زمانها تلاش کردیم؛ باید دید این تلاش چه جهتی داشته چه هدف و مقصدی داشته... ♦️آن حرکتی و آن عملی که دارای جهت گیری درست نیست ارزش ندارد؛ عمل مطلق مقبول نیست بلکه در نزد پروردگار عالی عمل صالح و شایسته مقبول است؛ عملی که از روی ایمان درست و تقوا ⬅️ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ الله خدا از آدمهای با تقوا قبول میکنم ؛ کار آن کسی که برای خاطر خدا دارد تحمل سختیها و رنجها را میکند و برای خاطر اهداف مقدس اقدام میکند ارزش دارد. لذاست که همه جا در قرآن وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ است آن عمل صالح، عمل شایسته و کاری که با هدف و جهت گیری و دلِ پاک انجام میگیرد، مورد قبول است. کسی اگر ایمان بیاورد و یک چنین عملی انجام بدهد 👈 «يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ»؛ بدیهای او را خدای متعال میپوشاند وکفاره میدهد و صرف نظر میکند.. 💠 ﴿ضرورت وجود تناسب بین اعمال صالح و گناهان 🟣 سيّئات یعنی ⬅️ گناهان، بدیهای قابل اغماض و گناهان صغیره و کارهایی که از روی غفلت و جهالت انجام گرفته و نه گناه کبیره مثل غیبت و بدگویی و تهمت 👈 اینها را میپوشاند... 💎 این جوری نیست که خیال کنید که هر کار خوبی کارهای بد را از بین خواهد برد و خواهد شست؛ نه کار خوبِ بیشتر و بهتر عمل صالح و ایمان که اینها معیارهای عالی است میتواند سیئات را، گناهان کوچک را و بدیهای ناچیز را البته کم کند و از بین ببرد.... 💠 ﴿معنای پاک شدن گناهان﴾ ♦️این کار خلافی که این شخص انجام داده یک واقعیتی است که واقع شده؛ یعنی چه [اگر] کار خوب کرد این را از بین میبرد؟ 🔸بنده همیشه تشبیه میکردم مغفرت الهی و تکفیر الهی را یعنی کفاره دادن و صاف کردن بدیها و خرابیها را به خوب شدن زخم؛ این جراحتی که در دست انسان در پای انسان در بدن انسان به وجود می آید یک زخمی سر باز میکند و چرک و فساد به وجود می آورد وقتی میآید و گوشت تازه میآورد وقتی که انسان یک گناه انجام میدهد، و انسان مرهم میگذارد این [ جراحت بتدریج بـ روح انسان در اخلاقیات انسان و در عمل معنوی و قلبی انسان یک خللی وارد میشود؛] وقتی کار خوب انجام داد دوباره جبران میشود... 💠 "بهشت پاداش مومنان نیکوکار" 🟢 تمام موفقیتهای زندگی دنیا آن وقتی ارزش دارد که با آن موفقیت نهایی یعنی بهشت الهی یا رضوان الهی همراه باشد. ببینید این پس ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ : آن بهشت الهی آن رضوان الهی آن است که فوز و موفقیت بزرگ است... ═┅═༅𖣔📗𖣔༅═┅┅ @mahfeletabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ﴿دوزخ؛ جزای کافران﴾ 💫آیه ۱۰ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَبوا بِاياتنَا أَوْلَىكَ أَصْحَابُ النَّارِ خَلِدِينَ فِيهَا وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (۱٠) و کسانی که کفر ورزیده و آیات ما را تکذیب کرده اند آنان اهل آتشند [و] در آن ماندگار خواهند بود و چه بد سرانجامی است (۱٠) ♦️بعد ميفرمايد: «وَالَّذِينَ كَفَرُوا»؛ امّا آن کسانی که کافر شدند. حقایق الهی را در دنیا پوشاندند، نعمتهای الهی را کفران کردند، خدا را قبول نکردند که شیواترین و آشکارترین حقیقتهای جهان است. به انسانیت و صلاح انسانیت باور نیاوردند و کافر شدند «وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا»؛ این نشانه هایی را هم که ما بر وجود خدا در دنیا اقامه کردیم تکذیب کردند در حالی که همه ی ذرّات عالم حاکی و گویای وجود ارزشهای الهی و وجود پروردگارند ، این چیز به این روشنی را انکار بکند و تکذیب بکند در حقیقت کوری خودش را امضا کرده. این کسانی که نشانه های الهی را تکذیب بکنند و انکار کنند وجود خدا را، أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ»؛ آنها ياران آتشند؛ «خَالِدِينَ فِيهَا»؛ آنها هم خالدند... 🔻وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»؛ بد مصیری است. ♦️ مصیر یعنی ⬅️ آنجایی که گردش و صیرورت انسان بالاخره او را به آنجا میرساند؛ یعنی آن سرانجامی که تحوّل انسانی او را در آن سرانجام قرار میدهد... 🔸بالاخره عاقبت بد عاقبتی است؛ [اگر] به زبان ساده‌ای بخواهیم معنا کنیم. این دوزخ آنها بد عاقبتی و بد وضعی است. بعد از آنکه این دو سه آیه هم درباره‌ی قیامت و وضع انسان بعد از مرگ و زندگی پس از مرگ روشن شد. یک حقیقت دیگری را از حقایق این عالم بیان میکند؛... ═┅═༅𖣔📗𖣔༅═┅┅ @mahfeletabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تغابن.mp3
زمان: حجم: 29.65M
🎧صوت جلسه هشتم تفسیر سوره تغابن 🎙سرکار خانم ملاصالحی (مدظله‌العالی) ┅═༅𖣔📗𖣔༅═┅ @mahfeletabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2FilesMerged_۱۴۱۲۲۰۲۴.mp3
زمان: حجم: 44.12M
🎙مباحثه بیانات (مدظله‌العالی) توسط خانم دقایقی ┅═༅𖣔📗𖣔༅═┅ @mahfeletabeen