🔰 جلسه ششم #درس_اخلاق (شرح خطبه متقین)
🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ بعد از نماز مغرب و عشا
📍پردیسان، بلوار سبلان، بلوار انقلاب اسلامی، مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها)
لوکیشن: https://neshan.org/maps/share/23sbsfGwPxsclK
🖥 پخش زنده:
🌐 mahmoodrajabi.ir/live
📝 @mahmoodrajabi_ir
آیت الله محمود رجبی
✳️ جلسه سی و پنجم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ساعت ۱۸ رسمی 🕌 مکان: قم، بلوا
R lt14010318-32kb.mp3
13.76M
🎧 #صوت_کامل جلسه سی و پنجم
📗 درس تفسیر اجتماعی قرآن کریم
۱۴۰۱/۰۳/۱۸
📝 @mahmoodrajabi_ir
✅ مثل علی (ع) باش!
🔻آیت الله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق شرح خطبه متقین:
🔸 در فرهنگ دینی ما سه واژه اشاره به سخن نیکو دارد: صدق، سداد و صواب.
درباره اهمیت و جایگاه صدق در گفتار آیات و روایاتی در جلسات گذشته مطرح شده است و در این جلسه به انواع دیگر صدق اشاره خواهیم کرد.
🔹 امام صادق(ع): اُنـْظُرْ ما بَلَغَ بِهِ عَلىٌّ عليه السلام عِنْدَ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهِ فَالْزَمْهُ فَاِنَّ عَليّا عليه السلاماِنَّمابَلَغَ ما بَلَغَ بِهِ عِنْدَ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله بِصِدْقِ الْحَديثِ وَ اَداءِ الاَْمانَةِ؛ :
بنگر و تامل کن که چگونه و به واسطه چه چیزی، امیرالمومنین به آن جایگاه در نزد رسول خدا ص رسید)و همواره با آن ویژگی ملازم باش و از آن جدا نشو. و امیرالمومنین(ع) بواسطه صدق حدیث و ادای امانت بدان جایگاه در نزد رسول خدا(ص) نائل شد.
🔸 حضرت نفرمود امیرالمومنین(ع) بواسطه جهاد یا عبادت یا ... بدین پایه از جایگاه در نزد امیرالمومنین(ع) رسید. بلکه فرمودند بواسطه صدق و ادای امانت به این جایگاه رسیدند، جایگاهی که احدی با او برابری نمی کند.
١۴٠١/٣/١٨
📝 @mahmoodrajabi_ir
❓چه کسی انسان وارسته ای است؟
🔻آیت الله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق شرح خطبه متقین:
🔸انسان مراقب باشد هر حرفی میزند صادق باشد و مطابق با واقع باشد. گاهی اصل سخن مطابق با واقع نیست، یعنی دروغ است. گاهی هم مقدار سخن مطابق با واقع نیست یعنی یا مبالغه میکند و تعابیر خاصی را میافزاید که در اصل قضیه نبوده است یا گاهی هم عکسش است، یعنی از اصل کلام میکاهد. مانند برخی از اهل کتاب که قرآن درباره آنها می فرماید: ( يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ).
🔹گاهی نیز سخنی را در موضعی دیگری بکار می برد. مثلا رهبر انقلاب موضوعی را درباره چیزی گفتهاند ما ببریم در موضع دیگری بکار ببریم که تناسبی ندارد.
🔸در روایات هست که اگر میخواهید ببینید کسی، انسان وارستهای است، به طول رکوع و سجود مرد نگاه نکنید. زیرا که گاهی این اعمال عبادی از روی عادت است و اگر این عادت را ترک کند، به وحشت می افتد.
🔹این به خاطر خواست خدا نیست. این عادت اوست و ترک عادت سختی دارد و وحشت میآورد. یعنی این عمل، ریشه خدایی ندارد. بلکه باید صدق حدیث و ادای امانت او نگاه کرد.
١۴٠١/٣/١٨
📝 @mahmoodrajabi_ir
🛣راه رسیدن به مراتب بالای صدق
🔻 آیت الله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق شرح خطبه متقین:
🔹برداشت بنده از مجموعه روایات این است که اگر انسان بخواهد به سایر مراتب صدق هم برسد، راهش و نقطه آغازش صدق حدیث است. بدون صدق حدیث انسان به نیت صادق، عمل صادق و اراده صادق هم نمیرسد. اگر این صدق حدیث را داشت و تکرار کرد کم کم به انواع دیگر صدق نیز می رسد.
🔸از انواع دیگر صدق میتوان به صدق در نیت اشاره کرد: فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ. در روایات داریم که اگر کسی خدا را با نیت صادق بخواند خداوند او را اجابت می کند: اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَصِدْقَ النِّيَّةِ. یعنی صادقانه برای خدا باشد و برای خدا کار کند.
🔹نیت غیرصادق یعنی کار در ظاهر برای خداست اما نیتش چیز دیگری است؛ مثلا کسب موقعیت و محبوبیت است. ارزش هر عملی به نیت است. نیت غیر الهی عمل را می تواند تبدیل به ضد ارزش کند.
🔸هیچ عملی بدون نیت بالا نمیرود. حتی میتوانیم اعمال مباح را با نیت صادقه تبدیل به عبادت کنیم. بودند کسانی که این زیرکی را داشتند و همه اعمالشان را به عبادت تبدیل می کردند. سرّ آن نیز در نیت صادقه و اخلاص است.
🔹عکس این مسئله هم صادق است: اگر نیت غیر الهی و غیر صادقانه و خالصانه بود، عمل خوب را هم تبدیل به ضد ارزش میکند و از انسان را از خدا دور میکند. در نماز واجب، اگر نیت ریایی شد، حتی برای یک لحظه، نماز باطل میشود.
١۴٠١/٠٣/١٨
📝 @mahmoodrajabi_ir
آیت الله محمود رجبی
🔰 جلسه ششم #درس_اخلاق (شرح خطبه متقین) 🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ بعد از نماز مغرب و عشا 📍پردیسان، بلوا
R le14010318-32kb.mp3
9.9M
🎧 #صوت_کامل جلسه ششم
📗 درس اخلاق شرح خطبۀ متقین
۱۴۰۱/۰۳/۱۸
📝 @mahmoodrajabi_ir
✳️ جلسه سی و ششم درس تفسیر اجتماعی قرآن
🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸ رسمی
🕌 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات
🔷 پخش زنده درس:
🌐 mahmoodrajabi.ir/live
📝 @mahmoodrajabi_ir
🔰 جلسه هفتم #درس_اخلاق (شرح خطبه متقین)
🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ بعد از نماز مغرب و عشا
📍پردیسان، بلوار سبلان، بلوار انقلاب اسلامی، مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها)
لوکیشن: https://neshan.org/maps/share/23sbsfGwPxsclK
🖥 پخش زنده:
🌐 mahmoodrajabi.ir/live
📝 @mahmoodrajabi_ir
آیت الله محمود رجبی
✳️ جلسه سی و ششم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸ رسمی 🕌 مکان: قم، بلوار
هم اکنون پخش زنده جلسه سی و ششم درس تفسیر اجتماعی قرآن کریم
👇
🖥 mahmoodrajabi.ir/live
📝 @mahmoodrajabi_ir
آیت الله محمود رجبی
✳️ جلسه سی و ششم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸ رسمی 🕌 مکان: قم، بلوار
R lt14010325-32kb.mp3
14.05M
🎧 #صوت_کامل جلسه سی و ششم
📗 درس تفسیر اجتماعی قرآن کریم
۱۴۰۱/۰۳/۲۵
📝 @mahmoodrajabi_ir
⭕️فراموشی هویت حقیقی
🔻 آیت الله رجبی در جلسه سی و ششم درس #تفسیر_اجتماعی_قرآن_کریم :
📖 و لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ
در آیه 19 سوره مبارکه حشر، خداوند خطاب به مومنان میفرمایند: «مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خداوند آنها را به گونهای قرار داد که خودشان را فراموش کردند.»
🔸در مباحث گذشته اشاره شد که این خودفراموشی دو حالت دارد: یکی اینکه انسان غافل محض از خود باشد و هیچ چیز از خود را در نظر نگیرد. اما یک حالت دیگری هم هست که انسان غافل محض نیست و درباره خودش، منافعش و شئون مختلف زندگیاش فکر میکند و آگاهانه تصمیم میگیرد، اما تصویری که از خود دارد تصویری واقعی نیست و هویت واقعی خود را فراموش کرده است.
🔹یعنی روح مجرد خود را که فطرت الهی و امیال متعالی در او وجود دارد را فراموش کرده است و بجای آن بعد حیوانی خود را خودش میداند. در واقع خودش را یک حیوان میپندارد و بعد فراحیوانی و انسانی خویش را که هویت اصیل اوست، کاملا فراموش میکند و این بعد هیچ اثری در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های زندگی او ندارد.
🔸خود فراموشی واقعی همین اصیل دانستن جسم است. چنین انسانی نه تنها به هویت واقعی خود توجه ندارد، بلکه خود را اساسا موجود دیگری را خودش میداند. بنابراین اصلا احساس نمیکند که غافل است. این شبیه جهل مرکب است که هم نمیداند و هم نمیداند که نمیداند.
١۴٠١/٠٣/۲۵
📝 @mahmoodrajabi_ir
❌ تقابل مارکس، باخ و هگل با نظر اسلام
🔻 آیت الله رجبی در جلسه سی و ششم درس #تفسیر_اجتماعی_قرآن_کریم :
🔹اگر ملاک ازخودبیگانگی را فراموشی هویت واقعی خویشتن معنا کنیم، بسته به اینکه هویت انسان چه تعریف شود، مکاتب مختلفی درباره از خودبیگانگی شکل میگیرد.
🔸اگر مکتبی هویت انسان را در مادیات خلاصه کرد و حقیقت او را جسم او پنداشت، بیگانگی از خود در این مکتب این میشود که انسان از بعد مادی خود غافل شود. لذا افرادی مثل باخ و مارکس اعتقاد دارند که منشا ازخودبیگانگی توجه به خداست. زیرا وقتی اصالت را به خدا میدهید، از خود غافل میشوید.
🔹درحالی که در مکتب اسلام برعکس است یعنی هرچه انسان به هویت مادی توجه پیدا کند، ازخودبیگانهتر است. گرچه هگل اشارههایی به خدا دارد اما هویتی هم که هگل برای خدا تصویر میکند مغایر با آموزههای توحیدی ادیان است. لذا او هم ریشه از خودبیگانگی را در روی آوری به ادیان میداند.
🔸در منطق اسلام، انسان که عین الربط به خدای متعال است، هر قدر به خدا نزدیکتر شود، خودآگاهتر میشود و اگر از خدا دور شود، دچار ازخودبیگانگی میشود.
١۴٠١/٠٣/۲۵
📝 @mahmoodrajabi_ir