eitaa logo
محمود زرین‌پر
892 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
934 ویدیو
68 فایل
برای پدر و مادر امیرالمومنین علیه‌السلام و مادر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و مادر امام زمان علیه‌السلام صلوات برای ارتباط با حقیر با آیدی @mahmod78 خدمتم
مشاهده در ایتا
دانلود
17.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم پنجره متفاوتی به دیدار رمضانی مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادام الله ظله و حفظه الله تعالی. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم رب الشهداء و الصدیقین حضرت آیت‌الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر رضوان الله تعالی علیه شهادت ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم رب الشهداء و الصدیقین رهبر معظم انقلاب انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادام الله ظله و حفظه الله تعالی: شهید محمدباقر صدر امید آینده اسلام بود 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم‌الله الرحمن الرحیم آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر رضوان الله تعالی علیه: ذوبوا فی‌الامام‌الخمینی، کما ذاب هو فی‌الاسلام 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات 27 رمضان 1403حاج اقا زرین پر.mp3
32.62M
🌙 مـــنـاجـــات مـــاه مبـــارک رمضــان. 📆 سحرگاه بیست و هفتم ماه مبارک رمضان. 🔸 دعای ابو حمزه ثمالی 🕌 مســــــجد امــــــین الدولــــــه. 🎙حجت‌الاســـلام والمسلمیــن . 🕑 ساعت ۱:۳۰ بامداد. 🔹 🔹 🔸 🔸 🔸 🌙 @hhaghshenas
بسم‌الله الرحمن الرحیم ۲۷ ماه مبارک رمضان۱۱۱۰ سالروز ارتحال محدث جلیل القدر علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله تعالی علیه 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم علامه مجلسی در بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادام الله ظله و حفظه الله تعالی بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم اوّلاً بنده تشکّر صمیمی و قلبی خودم را خدمت همه‌ی آقایان عرض می‌کنم، به خاطر این‌که به این کار مهم پرداختید و این فکر حقیقتاً بجا را، تحقّق می‌بخشید. بنده هم به نوبه‌ی خودم برای هرگونه کمکی که از من برای این کار ساخته باشد هم از جنبه‌ی معنوی و هم از جنبه مادّی؛ تا آن‌جا که مقدور باشد حرفی ندارم. به نظر بنده، مرحوم مجلسی یکی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر این‌که از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایه‌ای است. خبره‌ی فنِ‌ّ حدیث است. خبره‌ی فنِ‌ّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمی‌ترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبده‌ی بزرگ، از آن بیرون می‌آید. یعنی اگر کسی بیانهای مجلسی را به‌عنوان حلّ مشکلات اخبار و بیان اخبار مشکله جمع کند، یک کتاب قطور چند جلدی، پر از مطالب بسیار دقیق علمی در همه‌ی فنون و زمینه‌ها خواهد شد. یا همین دو شرح عظیمی که بر «تهذیب(۱)» و «کافی(۲)» دارد یعنی «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» واقعاً دو کتاب فوق‌العاده است! اگر یک نفر آدم بخواهد یک «مرآت العقول» بنویسد، یک عمر، وقت می‌گیرد. و این مرد، همین‌طور روان، این همه کتاب نوشته است. بنابراین، بزرگی ایشان، یکی به خاطر این است که ملّای بزرگی است. ثانیاً، از این جهت که کارهایی بزرگ کرده است. شما ببینید این مرد، چه کارهایی انجام داده است! اوّلین تفسیر موضوعی «تفصیل الایات» را مجلسی نوشته است. شما در این بیست‌وپنج جلد بحار که نگاه کنید، می‌بینید برحسب موضوعات مختلف، از موضوعات «ژول لابوم»، به‌مراتب مفیدتر و به‌دردبخورتر است. یعنی تفصیلی که ژول لابومِ فرانسوی کرده، تفصیلی نیست که یک مسلمان به آن احتیاج داشته باشد. برای تفصیل قرآن، دید و سبک نگرش غربی او، هادی او بوده است. اما مرحوم مجلسی تفصیلی کرده که یک عالم دینی می‌تواند از آن استفاده کند. بنابراین، اولین قرآنِ تفصیلیِ موضوعی را ایشان نوشته، و به همان مناسبت، این آیات مفصّله را تفسیر کرده است. همچنین، ایشان اوّل کسی است که «نهج‌البلاغه» را تقسیم و فصل‌بندی کرده است. احادیث را ایشان فصل‌بندی کرده است؛ آن هم یک فصل‌بندی وسیع. کار مجلسی، واقعاً فوق‌العاده است و قابل بیان نیست. اصلاً عظمت کار مجلسی در «بحار» و در کارهای حاشیه‌ای‌اش، در کلمات نمی‌گنجد. این «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» و غیره، کارهایِ حاشیه‌ایِ ایشان است که معلوم است آنها را در حاشیه‌ی «بحار» انجام داده است. بنابراین، او مرد بزرگی است. منتها این مرد بزرگ، چون به فکر عوام زمان خودش هم بوده، چند کتاب فارسی هم نوشته و لذا در سطح یک «فارسی‌نویس» تنزّل کرده است تا عوام‌النّاس هم از اینها یعنی «حیات القلوب» و «حقّ‌الیقین» و «حلیه المتقین» استفاده کنند. مثل «شیخ جعفر شوشتری(۳)» که یک مجتهد درجه‌ی یک بود، هنوز هم در تاریخ ما، به‌عنوان «شیخ جعفر واعظ» معروف است! چرا؟ چون مرجع تقلیدی بوده که منبر می‌رفته و قدرت منبر داشته است. اینها واقعاً جزو ظلمهایی است که برخی از ما، نسبت به بعضی از بزرگان، مرتکب می‌شویم؛ از جمله، نسبت به این مرد با عظمت و ملّایی به این بزرگی، یعنی نویسنده‌ی «بِحارالانوار». حالا فرضاً یک کتاب فارسی هم نوشته است؛ این‌که گناه نیست! ایشان مرد بزرگی است و بزرگداشت مجلسی، با این دید باید انجام گیرد. از جنبه‌ی دیگر، ایشان در زمان خودش، «شیخ‌الاسلام» بوده است. وقتی می‌خواهند زمان مجلسی را ترسیم کنند، فوراً حمله‌ی افغانها و شاه سلطان حسین که افغانها او را تار و مار کردند، به نظر می‌آید. در حالی‌که همه‌ی عمر مجلسی که در زمان حمله افغان و سلطنت شاه سلطان حسین نیست! مجلسی سالهای متمادی پنجاه، شصت سال حیات علمی داشته است و باید آن حیات علمی زنده شود. به صرف این‌که ایشان چهار کلمه نسبت به شاه سلطان حسین، در اوّل کتابهایشْ چیزی آورده است، این موجب نشود که مقام و عظمتِ علمی اجتماعی او و شیخ‌الاسلامی‌اش، که منشأ آثار و برکات بسیار بوده است، تحت‌الشعاع قرار گیرد. نکته‌ی دیگر این است که معمول شده «کنگره‌ی بین‌المللی» برگزار کنند. من نمی‌فهمم «بین‌المللی» برای چیست؟ یک وقت یک شخصیت بین‌المللی است. مثلاً می‌خواهیم کسانی که در دنیا درباره‌ی شخصیّتی مثل «شیخ مفید» کار کرده‌اند، به این‌جا بیایند. اما مجلسی شخصی نبوده است که در دنیا به این‌صورت مطرح باشد و ما بخواهیم از نظرات مجلسی شناسان بزرگ دنیا استفاده کنیم. وانگهی؛ از خودِ ما مجلسی شناس‌تر!؟ چرا راجع به خودمان هم، برویم التماس کنیم!؟ مجلسی‌شناس، خود ما هستیم.
ما مجلسی را می‌شناسیم؛ آن‌وقت به دیگران التماس کنیم، ببینیم راجع به بزرگان ما چه می‌نویسند و چگونه می‌نویسند!؟ آقایی برداشته راجع به «شیخ مفید» مطلب نوشته است؛ و غلط. یک مشت معلومات را جمع می‌کنند معلومات روزنامه‌ایِ سطحی و بدون عمق و برای خودشان در دنیا اسم بلند می‌کنند. می‌گویند: ایشان کسی است که درباره‌ی یکی از شخصیتهای شیعه‌ی قرن فرضاً چهارم، کتابی نوشته به این قطر! اما دیگر نمی‌دانند که این کتاب به این قطر را، متخصصینش قبول ندارند! یک کتاب سطحی است. بگذار حالا کار خودش را بکند. بالاخره اسم می‌برد، عنوان می‌برد. تزِ دکترایش است؛ عنوان دکتری می‌گیرد. کارشان را بکنند. ما که بُخل نداریم. اما، ما از او استفاده نمی‌کنیم. اشتباه نشود، که ما هم باید از او استفاده کنیم و ما هم باید «مفید» را آن‌گونه که او می‌بیند، ببینیم. حالا مجلسی که، بحمدالله این مسائل را ندارد. شما بیایید یک کنگره‌ی علمی و تخصّصی دایر کنید. روی «بین‌المللی» بودن، خیلی اصرار نداشته باشید. کنگره را حقیقتاً یک کنگره‌ی علمی و تخصّصی کنید، تا یک‌عدّه آدم متخصّص که اهل این کارند ولو تا به حال هم به صرافت نیفتاده‌اند که مجلسی را بشناسند دور هم جمع شوند. کسان زیادی هستند، که در این رشته‌اند؛ اما تا به حال به فکر این نبوده‌اند. لکن اگر بخواهند مجلسی را بشناسند، مطالعه‌ی زیادی نمی‌خواهد. یعنی لازم نیست چندین سال کار کنند؛ چون معلومات و محفوظات در ذهنشان است. یک مقدار نگاه کنند، یک مدّت کار کنند، و ابعاد شخصیت مجلسی را واقعاً به دست بیاورند. مثلاً الان یک گوشه از زندگی مجلسی که برای ما روشن نیست، فقه مجلسی است. فقاهت مجلسی، برای ما چندان روشن نیست. بروند در «بحار» در آن مجلّداتی که مربوط به مباحث فقهی است آرای فقهی مجلسی را پیدا کنند و یک رساله‌ی فقهی از «بحار» در بیاورند. یا آن‌جاها که ایشان در ذیل روایات «کافی» و «تهذیب» نظراتی دارد که پیداست فتوای اوست اینها را استخراج کنند و در بیاورند. به نظر من، این کارها، کشف گوشه‌های ناشناخته‌ای از زندگی مجلسی است. مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل(۴)» یا «فیض(۵)»؟ اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمی‌شوند! ممکن است به این نتیجه برسیم. باید وزن حدیث شناسیِ او را به‌دست بیاوریم. غرض این‌که، کنگره را این‌گونه قرار دهید. اگر لازم شد دو سال هم کار را عقب بیندازید، مانعی ندارد. چون شما کنگره را به مناسبت سالگرد مجلسی گذاشته‌اید، لذا اگر سه، چهار سال از سالگردش بگذرد، با این‌که شش سال بگذرد، فرق نمی‌کند. دو سال دیگر هم صبر کنید، تا یک چیز قوی از آب در بیاورید. این هم نکته‌ی سوم. نکته‌ی چهارم این است که من الان می‌بینم در مجموعه‌ی شما، الحمدلله چهره‌های خیلی خوبی هستند. یعنی اساتید دانشگاه را شما وارد کرده‌اید که بسیار کار مثبت و بجایی است. بعضی از مسؤولین مختلف را وارد کرده‌اید که خیلی خوب است. اما علما کجایند؟ اصفهان این همه اهل علم و ملّای حسابی دارد. شما این همه ملّای اصفهانی دارید. همچنین، در قم، در تهران و در شهرستانهای دیگر. یعنی از علما و فضلای اصفهان و غیر اصفهان، کسانی که واقعاً این شایستگی را دارند، باید حضور داشته باشند و کار کنند. در درجه‌ی اوّل، اصفهانیها که بالاخره مجلسی مال خودشان است. بعد هم از قم که یک منبع و مرکز تمام نشدنی است. قم یک گنجینه و یک انبار است و ما خودمان که بچه‌ی قم و و بزرگ شده‌ی علمی قم هستیم، هنوز قدر قم را نمی‌دانیم. قم مجموعه‌ی عظیمی از علوم و معارف و تخصّص‌هاست، که متأسفانه ناشناخته است. مثل انباری است که هنوز صورت برداری نشده و پر از ذخایر قیمتی است! درست نمی‌دانند چقدر استعداد در این مرکز علمی نهفته است. ان‌شاءالله موفق باشید. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته ۱) تهذیب الاحکام» شیخ طوسی. ۲) اصول کافی» کلینی. ۳) شیخ جعفری شوشتری (۱۳۰۳ ه ق ۱۲۲۷ ه ق) ۴) وسائل الشّیعه» : شیخ حرّ عاملی (۱۱۰۴ ه ق ۱۰۳۳ ه ق) ۵) ملّا محسن فیض کاشانی (۱۰۹۱ ه ق ۱۰۰۷ ه ق)   پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم‌الله الرحمن الرحیم آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی حفظه الله: مرحوم مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند [باز نشر به مناسبت ۲۷رمضان المبارک، سالروز وفات علامه مجلسی (رضوان الله علیه) م۱۱۱۰ق] آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار با مسئولان همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه»، علامه مجلسی «رضوان‌الله‌علیه» را «مظلوم» خواندند و از کسانی که بحارالأنوار این محدّث بزرگ جهان اسلام را تضعیف می‌کنند، انتقاد کردند. معظم له در این دیدار فرمودند: مرحوم مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهيان و مدّعيان فكر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌كه آنان كه اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است. ایشان افزودند: از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می‌گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود. معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا عقل‌گرایی تلاش می‌کنند احادیث را نفی کنند، فرمودند: آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقی‌زاده نقل می‌کرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحار‌الأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمی‌گذارند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی افزودند: از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خيلى محكم بود. 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی چون در این زمان بی سوادی زیاد شده و رجال شیعه ناشناخته ماندند، وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند. وظیفه انسانیت است که شکر منعم بجا آورده شود. مرحوم مجلسی کاری کرد که (لم یوجد له نظیر) و اهل فضل باید شکر این منعم را بنماید. بعضی بیسوادها پیدا شده اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه می کنند. دقت کنید! این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد می دهیم، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد. کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند. و از طرفی کتاب مرآت العقول را نوشت که اساتین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می کند. او با این علم رجال و دقت نظر، کتاب بحارالانوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم اهل بیت (علیهم السلام) ضایع شود» 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی: علامه مجلسی با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. كوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تأليف حارالانوار، نشانه‌ی جهالت است! شیخ الطائفه، جناب ، محیی مذهب شیعه است. ایشان به بغداد هجرت نمودند و کرسی تدریس در آن شهر برقرار کردند و بر اساس انظار چهار مذهب اهل سنت نیز نظر می‌دادند. زندگی شیخ طوسی عبرت انگیز است و همه‌ی آثار ایشان از فقه و اصول و رجال و ... و تسلط ایشان بر تمامی علوم بهت انگیز است. وی بعد از آتش سوزی کتابخانه‌اش در بغداد به شهر هجرت کرد و حوزه ارزشمند نجف از یادگارهای ایشان است. وقتی ما نجف بودیم، قبر شیخ طوسی شکافته شد و بدن و کفن ایشان صحیح و سالم بود. مرحوم آقای که در فقه و اصول پهلوانی بودند، روزی در فکر بودند و وقتی از ایشان علت را پرسیدیم، فرمودند: در فکر هستم که شیخ طوسی که بود و ما که هستیم؟! احادیث یادگار ائمه معصومین علیهم‌السلام و حشر با حدیث اکسیر احمر است اثر انس با احادیث این است که وقتی بدن شیخ صدوق بعد از هزار سال از قبر پدیدار شد، پیکر ایشان تازه و سالم بود. و وقتی آقا علی مدرس این واقعه را دید، نظرش در باب معاد برگشت. علامه مجلسی با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. كوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تأليف بحارالأنوار، نشانه‌ی جهالت است! 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه راجع به علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه اما قضیه خواجه نصیر و امثال خواجه نصیر را شما می‏دانید این را، كه خواجه نصیر كه در دستگاه‏ها وارد می‏شد، نمی‏رفت وزارت كند، می‏رفت آنها را آدم كند، نمی‏رفت كه برای اینكه در تحت نفوذ آنها باشد، می‏خواست كه آنها را مهار كند، تا آن اندازه‏ای كه بتواند... و امثال او مثل محقق ثانی، مثل مرحوم مجلسی و امثال مرحوم مجلسی كه در دستگاه صفویه بود، صفویه را آخوند كرد، نه خودش را صفویه كرد آنها را كشاند توی مدرسه و توی علم و توی دانش. و اینها تا آن اندازه‏ای كه البته توانستند. بناءً علیه، ما نباید مقایسه بكنیم كه روحانیون یك وقتی اگر وارد شدند، الان هم ما اگر بتوانیم، ما آن وقت هم اگر می‏توانستیم آن طوری كه آنها می‏خواستند خدمت كنند ما هم وارد می‏شدیم، برای اینكه مقصد این است كه انسان درست بكنیم، اگر انسان بتواند كه محمد رضا را انسان كند بسیار كار خوبی است. انبیا برای همین آمده‏اند. "در باب امور سیاسی... یك طایفه از علما، اینها گذشت كرده‏اند از یك مقاماتی و متصل شدند به یك سلاطین، با اینكه می‏دیدند كه مردم مخالفند، لكن برای ترویج دیانت و ترویج تشیع اسلامی و ترویج مذهب حق، اینها متصل شدند به یك سلاطین و این سلاطین را وادار كردند خواهی نخواهی برای ترویج مذهب، مذهب تشیع، اینها آخوند درباری نبودند. این اشتباهی است كه بعضی نویسندگان ما می‏كنند. سلاطین، اطرافیان این آقایان بودند. اینها اغراض سیاسی داشتند، اغراض دینی داشتند، نباید تا كسی به گوشش خورد كه مثلا مجلسی ـ رضوان الله علیه ـ، محقق ثانی ـ رضوان الله علیه ـ، شیخ بهائی ـ رضوان الله علیه ـ، با اینها روابط داشتند، می‏رفتند سراغ اینها، همراهی‏شان می‏كردند... خیال كند كه اینها مانده بودند برای جاه و عزت، و احتیاج داشتند به اینكه شاه سلطان حسین، یا شاه عباس به آنها عنایتی بكنند، این حرفها نبوده در كار. آنها گذشت كردند، یك مجاهده نفسانی كردند، برای اینكه مذهب را به وسیله آنها، به دست آنها ترویج كنند، وقتی جلوگیری از سب حضرت امیر می‏خواستند بكنند: در یكی از بلاد ایران شنیدم اجازه خواستند كه خوب، شش ماه دیگر صبر كنید ما سب‏اش كنیم! اینها در یك هم‏چو محیطی كه سبّ امیر این طورها بوده و رایج بود و از مذهب تشیع هیچ خبری نبود و هیچ اسمی نبود، اینها رفته‏اند، مجاهده كرده‏اند. خودشان را پیش مردم، مردم آن عصر شاید اشكال به آنها داشتند از باب نفهمی، چنان‏چه حالا هم اگر كسی اشكال كند نمی‏داند قضیه را، غرض ندارد، نمی‏داند قضیه را. 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم بازخوانی منزلت و جایگاه علامه مجلسی(ره) از منظر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی علامه مجلسی؛سرآمد محدثان در علم الحدیث / بحارالانوار؛دائره المعارف ماندگار علامه مجلسی در علم الحدیث/ روش شناسی علمی علامه مجلسی ؛ مخاطب شناسی با هدف رفع نیازهای فکری شیعیان/ حلیه المتقین ؛ برترین کتاب شیعی در سبک زندگی اسلامی/ پشتکار علامه مجلسی؛ الگویی بی بدیل برای طلاب جوان/ حکایتی از علامه مجلسی(ره) ؛ نقش تغذیه در تربیت و سرنوشت/ لزوم ساخت سریال و مستند فاخر از زندگی علامه مجلسی(ره)/ مقبره علامه مجلسي در اصفهان، همچنان غريب؛ لزوم تأسیس دانشکده علوم حدیث علامه مجلسی(ره) با تأمل در  تاریخ قیام پیغمبر اکرم خاتم انبیاء محمد(صلی الله علیه و آله) می توان دریافت که یکی از معجزات و خارق عادات در قیام آن حضرت، اهمیت فوق العاده​ای است که به مسئله «علم و دانش» داده است.[1] روایات و آیاتی که در مورد علم در قرآن مجید و در منابع حدیث ما آمده است واقعاً غوغا میکند[2]. لذا شيعه، در پيدايش علوم اسلامى نقش مؤثّرى داشته است، بهترين شاهد و گواه اين مسأله كتاب هايى است كه از علماى شيعه در علوم و فنون اسلام ديده مى شود. هزاران كتاب در فقه و اصول، كه بعضى بسيار گسترده و در نوع خود بى نظير است، هزاران كتاب در تفسير و علوم قرآنى، و هزاران كتاب در عقايد و علم كلام، و هزاران كتاب در علوم ديگر، بسيارى از اين كتاب ها هم اكنون در كتابخانه هاى ما و كتابخانه هاى معروف دنيا موجود است و در معرض ديد همگان قرار دارد و هر كس مى تواند صدق اين ادّعا را با مراجعه به اين كتابخانه ها بداند.[3] در این میان، علّامه مجلسى در علم و دانش و زهد و تقوا و جامعيّت، برتر از آن است كه نياز به معرفى داشته باشد. از افتخارات او همين بس كه دائرة المعارف وسيعى را به نام بحار الانوار براى اماميّه تأليف كرد كه پيش از آن چنين كارى انجام نشده بود. كتاب مرآة العقول كه شرح كتاب كافى است، از ديگر تأليفات ارزشمند اوست.[4] وى كتب فراوانى نوشت و نخستين كسى است كه به طور گسترده كتابهايى را به زبان فارسى و در معارف دينى مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام تدوين كرد.[5]،[6] علامه مجلسی؛سرآمد محدثان در «علم الحدیث» از جمله افتخارات شیعه در اختیار داشتن گنجینه ای پربار از احادیث پیامبر اعظم(سلام الله علیها) و روایات اهل بیت(علیهم السلام) است که آن هم عموماً قسمتی به روایت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است.[7]،[8] در همۀ ابواب علوم اسلامی اعم از عبادات، معاملات،سیاسات، عرفان و اخلاق اسلامی دست پری از روایات معصومین(علیهم السلام)داریم، در حالی که دیگران از این نظر بسیار در تنگنا قرار دارند تا آنجا که معروف است «ابوحنیفه» در تمام ابواب فقه به بیش از 17حدیث از احادیث پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دست نیافت.[9]،[10] این سخن خواه حقیقت باشد یا مبالغه، نشان از تهی بودن دست کسانی دارد که از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) فاصله گرفته و به حدیث ثقلین پشت کرده اند،لذا می توان گفت یکی از عوامل پناه بردن به «قیاس»،«استحسان» و ظنون غیر معتبره همین دست مایه ناچیز روایی است.[11] در این میان از جمله کسانی که از گنجینۀ علوم محمد و آل محمد(علیهم السلام) بهره کافی و وافی برده اند علامه مجلسی است که عالم بزرگ روزگار خود و دارای ابتکار فراوان در علوم اسلامی به ویژه«علم الحدیث»بود.[12] بحارالانوار؛دائره المعارف ماندگار علامه مجلسی در علم الحدیث بدیهی است کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی که اقیانوس عظیم از روایات اهل بیت(علیهم السلام) است دلیل روشن بر ابتکار و نوآوری آن محدث بزرگ در علم الحدیث به شمار می آید؛ ارادۀ علامه مجلسی بر این بود که در این کتاب، تمام احادیث را اعم از صحیح و ضعیف گردآوری کند و نقادی آن را به کتاب های دیگرش واگذارد، لذا علامه ی مجلسی در کتاب مرآة العقول بسیاری از روایات کافی را از نظر سند مورد بحث قرار می دهد.[13]موشکافی و دقت بسیار فوق العادۀ مرحم مجلسی در نقادی احادیث کتاب کافی؛ آن کتاب پر اهمیت ستودنی است.[14] لذا علامه مجلسی(ره) کاری عظیم انجام داد و احادیث بسیاری را جمع آوری کرد و اگر این کار را انجام نمیداد معلوم نبود امروز بسیاری از آنهابه دست ما برسد یا خیر، شیوه علامه مجلسی در طرح آیات در کنار روایات و بیان شرحی در ھر باب در کنار باب بندی.احادیث بسیار برجسته است.[15] آری کتاب شریف بحارالانوار ،دائره المعارف عجیب و پرارزشی است.[16]
روش شناسی علمی علامه مجلسی ؛ مخاطب شناسی با هدف رفع نیازهای فکری شیعیان بی تردید هر علمى كه رافع نياز مردم باشد و براى فرد و جامعه مفيد باشد، تحت علم نافع است. [17]در این میان علامه محمد باقر مجلسی، این مرد بزرگ و پرمایه و مویّد به تأییدات الهی و آگاه به نیازهای مختلف پیرامون این مکتب، هر کدام از کتاب های گوناگون را برای هدف خاصی و یا صحیح تر پرکردن خلأ معیّنی نگاشته است.[18] بی شک علما و بزرگان حوزه ھای علمیه باید با الگوپذیری از آن عالم بزرگ با تدوین و تالیف کتب دینی پاسخگوی نیازھای جامعه باشند.[19] «حلیه المتقین»؛ برترین کتاب شیعی در سبک زندگی اسلامی          از جمله آثار فاخر علامه مجلسی کتاب پربار «حلیه المتقین» است که آن عالم بزرگ،به زبان فارسی روان و ساده عصر خود، آداب زندگی را در تمام زمینه ها از دیدگاه اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) در چهارده باب به رشته تحریر درآورده و در هر باب هر چه را مناسب و باارزش یافته ذکر کرده است به گونه ای که تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی انسان را پوشش می دهد.[20] پشتکار علامه مجلسی؛ الگویی بی بدیل برای طلاب جوان پشت کار، نظم و انضباط و اخلاص سه عامل مهم موفقیت بزرگان دین در طول تاریخ است.[21] لذا تمام کسانی که به جایی رسیده اند افرادی بودند که برنامه ی منظمی داشتند. افرادی مانند علامه ی مجلسی که کتاب عظیم بحار الانوار را نوشته است با برنامه ی منظمی جلو رفته است. او تیم های تحقیقاتی داشته و افراد مختلفی را به کارهای پژوهشی مختلفی می گماشته و با فیش برداری کارهای خود را پیش می برده است.[22] وقتی انسان حالات شخصیت هایی همچون علامه مجلسی و دیگر بزرگان را مطالعه می کند، می بیند که این بزرگوارن عجب پشتکاری داشتند؛  از این رو طلاب و روحانیون هم باید پشتکار داشته باشند.[23] حکایتی از علامه مجلسی(ره) ؛ نقش تغذیه در تربیت و سرنوشت از اوصاف پرهيزگاران این است که  اولاً در طلب روزى هستند، ولى روزى حلال و طيب.[24] زیرا آنچه انسان با آن ارتزاق مى كند، از بزرگترين عوامل مؤثر در جسم و روان و نسل آدمى است، روحيات انسان متأثر از غذائى است كه مى خورد، بدن آدمى ساخته شده از چيزى است كه تناول مى كند.[25] در حالات مرحوم محمدباقر مجلسى هم نقل شده كه در وقتى كه مادرش بر او باردار بود، مرحوم مجلسى اول (محمدتقى) پدر او گفته بود، هر چه من در خانه مى آورم بايد بخورى، نه چيز ديگرى، زيرا نمى خواهم غذاى مشتبهى بخورى، چون بر بچه مؤثر است، مرحوم مجلسى متول شده، و بزرگ مى شود، تا نوجوانى مى شود، روزى برحسب بازى و شيطنت بچه گانه چيزى شبيه ميخ بزرگ يا جوالدوزى كه به دست داشته در مشك يكى از آب كش ها فرو مى كند، و پا به فرار مى گذارد، خبر به پدر وى مى رسد و پس از اين كه خسارت را مى پردازد، به مادر وى مى گويد از تو سؤالى مى كنم بايد جواب صحيح بدهى مگر نگفتى از غير از آنچه من [26]مى آورم نخورى، گفت چنين نكردم، گفت خير اگر چنين كرده بودى، اين اتفاق نمى افتاد.[27] خوب فكر كن چه خورده اى كه روى اين بچه اثر گذاشته، و امروز چنين كرده است، پس از مدتى فكر، گفت يادم افتاد روزى در حياط خانه خياطى مى كردم انارى از درخت همسايه به خانه ما افتاد و من با سوزن به درون آن فرو كرده و مقدار آبى از آن خورده بودم و چون به ياد حرف شما افتادم بقيه را نخوردم،مرحوم مجلسى گفت معما روشن شد، سوزن جوالدوز، و انار مشك شد![28] اینگونه است که  در حديثى ديگر از پيامبر (صلى الله عليه و آله) می خوانیم:«العِبادَةُ مَعَ اكل الحَرامِ كالبَناء عَلَى الرَّمل؛«عبادت با خوردن حرام مثل بنا ساختن بر زمين رملى و شنى است كه به هيچ وجه استقامت ندارد و ساختن ساختمان بر آن كارى عبث و بى فائده است».[29] لزوم ساخت سریال و مستند فاخر از زندگی علامه مجلسی(ره) رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های سمعی و بصری در دنیای امروز جایگاه بلندی داشته و جزو ارکان تاثیرگذار هستند که در صورت به کارگیری، قابلیت‌های خوبی دارند.[30] این رسانه‌ها را باید جدی گرفت زیرا مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به وسیله این نوع  از رسانه‌ قابل حل یا تخفیف هستند و از این رو باید به آن‌ توجه جدی کرد و مبادا روزی گفته شود که به سبب کمبود اعتبارات از این گونه رسانه استفاده درستی نشده است.[31]   لذا مسئله اصلی چگونگی به کارگیری فناوری مانند رسانه‌های سمعی و بصری است و هم می‌توان از آن‌ها استفاده خوب کرد و هم قابلیت استفاده منفی از آن‌ها وجود دارد .[32]   با این تفاسیر مسئولیت اصحاب رسانه سنگین است. به ویژه آنکه اصفهان مهد علم و مذهب است و باید این موقعیت اصفهان حفظ شود و حرکت‌هایی که برای متزلزل کردن موقعیت این شهر مهم شروع شده است، به نتیجه نرسد و حسن سابقه و ذهنیت مثبت مردم نیز حفظ شود .[33]
از دیرباز فرهنگ اصفهان در طول تاریخ، فرهنگ غنی بوده، باید مراقب این فرهنگ باشیم و نگذاریم افکار آلوده آن را از بین ببرد. اصفهان مهد علما، حوزه و بزرگان دین و مفاخری چون علامه مجلسی ها است باید از ظرفیت رسانه استفاده کرد و زندگی این مفاخر را به تصویر کشید تا مردم بیشتر با زندگی بزرگان دین آشنا شوند و از رفتار و کردار آنها تاثیر بگیرند.[34] بی شک  تهیه مستند از زندگی‌ علما ، مایه آشنایی مردم با علمای اسلام است؛ صدا و سیمای اصفهان قرار است درباره زندگی علامه مجلسی فیلم مستندی تهیه کند که این‌گونه فعالیت‌ها سبب آشنایی و جذب مردم است.[35] هم چنین در زمان حیات مرحوم سلحشور قرار بود تا مجموعه‌ای از زندگی علامه مجلسی(ره) ساخته شود که با فوت ایشان متوقف شد و کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام شده بود امید است این مهم نیز تحقق یابد.[36] مقبره علامه مجلسي در اصفهان، همچنان غريب؛ لزوم تأسیس دانشکده علوم حدیث علامه مجلسی(ره) حوزه های علمیه اصفهان همیشه و به خصوص در قرن های اخیر کانون علم شیعه بوده و در جهان نور افشانی می کرده است و اکنون نیز باید مثل گذشته بدرخشد.[37] حوزه علمیه اصفهان یکی از حوزه های خوب جهان اسلام است و نهضت تحولات علمی و عمرانی همراه با هوش و درایت طلاب و مردم اصفهان آینده روشنی را نوید می دهد.[38] لذا راه اندازی دانشکده علوم قران مجلسی(ره) سرآغاز حرکتی بزرگ برای احیای هر چه بیشتر آثار علامه مجلسی(ره) است که امیدواریم طلاب و دانشجویان این مرکز با فراگیری علوم قرآنی زمینه گسترش هنر چه بیشتر فرهنگ و علوم اسلامی را در ابعاد جهانی فراهم کنند [39] لیکن آنچه تا کنون درباره این رادمرد بزرگ انجام شده به یقین کافی نیست؛ زیرا آثار و تألیفات علامه مجلسی به عنوان احیاگر تشیع همواره مورد توجه بزرگان علم و دانش در حوزه ها بوده است. [40] مدتی قبل با برخی آقایان در اصفهان جلساتی داشتیم تا آستانه مقدس علامه مجلسی(ره) در اصفهان آباد شود و جایگاهی در شأن علامه مجلسی و دیگر علمای اصفهان ایجاد شود تا مقام و منزلت علمای اصفهان در کنار بقعه این علامه بزرگوار ایجاد شود.[41] باید مشکلات میراث فرهنگی در محدوده بقعه علامه مجلسی رفع گردد تا به زودی شاهد نوسازی و بهسازی این مکان مقدس باشیم؛مطمئنا اصفهان این توانایی را دارد که مقبره علامه مجلسی را به صورتی ارزشمند و حتی منطبق با شکل قدیم آن طراحی نماید.[42] هم چنین تأسیس دانشکده حدیث در کنار مقبره علامه مجلسی و ضرورت  تسریع این امر به شدت احساس می شود به ویژه آنکه  مقبره علامه مجلسی در اصفهان هنوز غریب است و وضعیت فعلی آرامگاه این عالم بزرگ جهان اسلام و تشیع به هیچ در شان و جایگاه آن نیست.[43] لذا  وجود چنین مرکز عظیم علمی در کنار این مقبره در خور شأن و شخصیت بزرگوار ایشان و مایه خیر مردم اصفهان و پیشرفت عقائد مذهبی مردم می‌شود[44]. سخن آخر در خاتمه باید انتظار داشت با تأسی از مرحوم علامه مجلسی (ره)، از میان طلاب جوان، علمای بزرگ، محققان، مدرسین و خطبا، برخیزد ،امید است ما هم بتوانیم وظیفه خودمان را در این شرايط بسیار حساس ان شاء الله انجام بدهیم.[45] امیدوارم روح مقدس علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه از اینگونه اقدامات خشنود باشد و همگان توفیق یابند از زحمات آن مرد بزرگ بهره مند شوند، درود خداوند بر روان پاکش باد.[46] پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی حفظه الله تعالی از علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه می‌گوید بسمه تعالی محضر مبارک حضرات ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان محترم ولی فقیه و سایر عزیزان حاضر، سلام علیکم و رحمه الله. اقدام کریمانه شما عزیزان برای بزرگداشت مرحوم علامه مجلسی رحمه الله علیه بسیار به موقع است، حضرت علامه ملا محمدباقر مجلسی مبلغ مذهب در قرن یازدهم حد فاصل 1037 تا 1110 بوده و بزرگانی در ادامه این حرکت عظیم، مقالات، کتابها و آثار ارزشمندی در بلندی مرتبت علمی او نگاشته اند. مجموعه عظیمی به نام بحارالانوار که او نگارش نمود، کم نظیرترین اثر در مجموعه های حدیثی است. ابداعات و ابتکارات در مباحث علمی توسط آن بزرگوار در این مجموعه او را مورد اشاره عام و خاص قرار داده و در آن دائره المعارف بزرگ، فنون فقه، تفسیر، حدیث، رجال، اصول عقائد، کلام، تاریخ و سایر علوم را می توان پیرامون آیات و روایات و علوم جانبی آن بررسی و استفاده نمود. دقت مولف و ید طولانی علمی و قوت فکری و بلندای همت او راه را بر نسلهای بعد از ایشان هموار نمود، شرق و غرب را طی طریق نمود تا این مجموعه نقصی نداشته باشد و در آن چند ویژگی جمع آوری شد که عبارتند از: ابتکار در تفسیر موضوعی در جنبه های مختلف به صورت جمع آیات در هر موضوع و در محل واحد، آنگاه تفسیر یکپارچه آن با دفع ابهام آیات از طریق تفسیر آیه به آیه که خود حاوی نکات برجسته علمی می باشد. ابتکار عمل اجتماعی در تالیف این مجموعه ارزشمند که گاهی تا 200 نفر از مجتهدین، محدثین، مفسرین، لغویین، مورخین، ناصحین، ناسخین و مصححین و غیره ذلک، برای این مجوعه زحمت کشیده اند. حدود 100 اثر از آن محدث کبیر رسیده که 50 اثر آن به زبان فارسی و بقیه به زبان عربی می باشد و در بین شیعه از سابق بر این جمع حدیث رایج بوده اما تفسیر حدیث رایج نبوده که ایشان شرح و بسط حدیث را در جامعه علمی و دینی نهادینه فرمودند و این روش را ایشان از پدر بزرگوار خویش در روضه المتقین که در شرح کتاب من لا یحضره الفقیه وارد گردیده است، اقتباس نموده و کتاب شریف مرات العقول را که در شرح اصول کافی نگاشت، در همین مجموعه قابل ارزیابی است، کما اینکه مواضع الاخیار را در شرح تهذیب الاحکام مرحوم شیخ طوسی به قلم نگارش زیور داد. احیای تراث حدیثی در ابتدای قرن یازدهم طلب می کرد با برنامه ای جامع، حوزه های علمیه دینی بتوانند این حرکت را رهبری نمایند که علامه محمدباقر مجلسی رحمه الله علیه را می توان از پیشتازان این عرصه معرفی نمود که علاوه بر مدیریت این حرکت، همت عظیمی در تربیت محدثان و اصحاب این عرصه به کار گرفت که یکی از شاگردان برجسته او مرحوم شیخ عبدالله بحرانی با کتاب شریف عوالم العلوم است که مشتمل بر یکصد جلد کتاب روایی است و آن بزرگوار در این عرصه خود صاحب مکتبی گردید که حوزه های علمیه از آن ‏بهره مند می گردند. قبل از آن که بحث را تمام نمایم تذکر 2 نکته را ضروری می دانم: 1- در بحارالانوار چون غرض جمع آوری، نظم و صیانت تراث شیعی از ضایع شدن بوده ولی قصدی برای نقد، بررسی، ارزیابی و انتخاب نبوده، طبیعی است برخی اخبار ضعاف هم وجود داشته باشد ولی این امر در مرات العقول که قصد، مطالب اخیر است به چشم نمی خورد، مضافاً به اینکه در همانجا هم چنانچه موقعیتی پیدا می کرد بیان ضعف و نقد را مضایقه نمی کرد. 2- بعضی از مستشرقین، مانند ادوارد براون، معلم تاریخ ادبیات ایران، مرحوم علامه مجلسی رحمت الله علیه را به باد انتقاد گرفته اند که حقیقتاً نقد موضوعی و مستفاد نیست، بلکه چون راهی برای نفوذ به شخصیت آن بزرگوار پیدا نکردند، راه مغالطه و سفسطه را پیش گرفتند که هیچ ارزش علمی ندارد و نمی تواند شخصیت بزرگمردی چون علامه محمد باقر مجلسی را خدشه دار کند، بلکه راجع به او نیز گفته شده است که ‏«‏مَن اَلَفَ فَقَد اِستَهدَفَ‏»‏ . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 علّامۀ مجلسی و جریان انحرافی متصوفه 🔺از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» (به‌مناسبت ۲۷رمضان المبارک، سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه) م۱۱۱۰ق] 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
مناجات 28 رمضان 1403 حاج محمود زرین پر ..mp3
20.74M
🌙 مـــنـاجـــات مـــاه مبـــارک رمضــان. 📆 سحرگاه بیست و هشتم ماه مبارک رمضان. 🔸 دعای ابو حمزه ثمالی 🕌 مســــــجد امــــــین الدولــــــه. 🎙حجت‌الاســـلام والمسلمیــن . 🕑 ساعت ۱:۳۰ بامداد. 🔹 🔹 🔸 🔸 🔸 🌙 @hhaghshenas