eitaa logo
محرمانه مدیا
915 دنبال‌کننده
3هزار عکس
393 ویدیو
440 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊امام زمان حضرت مهدي -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرموده اند: أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواهِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْكُمْ وَأَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما رجوع كنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. ( کمال الدین، ج2، ص484، ح10 ; الغیبه، شیخ طوسى، ص291، ح247 ; احتجاج، ج2، ص284 ; إعلام الورى، ج2، ص271 ; كشف الغمه، ج3، ص338 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1114 ; بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 ; و وسائل الشیعه، ج27، ص140، ح33424) ۴
🖊این روایت، از جمله مطالبى است كه امام زمان(علیه السلام) در جواب مسائل اسحاق بن یعقوب فرموده اند،در این حدیث شریف، حضرت به وظیفه ى شیعیان در حوادث پیش آمده در عصر غیبت اشاره كرده اند. 🖊حضرت، شیعیان را براى فهمیدن احكام شرعى و سایر مسائل اجتماعى، به راویان احادیث، كه همان هستند، ارجاع مى دهد؛ زیرا آنان هستند كه احادیث را خوب فهمیده اند، و عام و خاص، محكم و متشابه، و صحیح و باطل را مى شناسند. ۵
🖊 راویان حدیث از نظر حضرت علیه السلام كسانى نیستند كه روایت را فقط نقل مى كنند بدون این كه آن را درست بفهمند؛ زیرا چنین افرادى، نمى توانند گره از مشكلات فقهى و ... بگشایند. 🖊رجوع به فقها در عصر غیبت، نه یك امر مستحب، بلكه یك است؛ زیرا، آنان منصوب امام براى این كار هستند و از فرمان حضرت نمى توان تخلّف كرد. ۶
🖊مقصود از روات احاديث در اين روايت شريفه، قطعا افرادي نيستند كه آن ها روايت مي كنند، بلكه مقصود فقيهاني هستند كه كارشناس مراجعه به منابع ديني بوده و با استنباط علوم و مقاصد ائمه، آنها را براي ديگران نقل مي نمايند. 🖊قرينه ی داخلی بر اين مساله همان مناسبت حكم و موضوع در حديث شريف مي باشد. يعني حكمي كه در اين موضوع براي روات احاديث اثبات شده – كه آنان حجت امام معصوم بر مسلمانان هستند- با راويان الفاظ احاديث تناسب ندارد، بلكه اين حكم و اين مسووليت بزرگ اختصاص به افرادي دارد كه قدرت استنباط علوم و معارف و مقاصد ائمه عليهم السلام را دارند و اين افراد همان فقها مي باشند. 🖊قرينه ی خارجی بر اين استدلال، روايات ديگر مربوط به ولايت فقيه است كه امام معصوم عليه السلام در آن روايات صراحتا فقيهان را نايب امام در اداره ي جامعه معرفي نموده اند. (برداشت از كتاب نظريه الحكم في الاسلام، آيت الله محسن اراكي، ص 242) ۷
🖊با اين توضيحات روشن مي گردد كه مقصود از روات احاديث، بوده و امام عليه السلام با تكيه بر قرائن متعدد داخلي و خارجي به جاي فقها از واژه ي روات احاديث استفاده نموده اند. 🖊حوادث واقعه که در حدیث شریفه فرموده شده هم دقیقا موید این قضیه هست که همه حوادث وشرایط مسئولیتش به دوش علما وفقیهان جامعه است. 🖊اما دوستان فقیه کیست؟ آیا هرکس که چندتا حدیث یا احکام بگوید فقیه است؟؟ 🖊فقیه کسی است که داشته باشد یعنی عادل باشد عادل در فقه یعنی . باشد یعنی باکسی تعارفی نداشته باشد و همیشه حقگو باشد، به مسایل دینی وفقهی باشد،مدیر باشد یعنی مدیر خوبی باشد، علاوه براینها باید به تایید علمای اعلم برسد، هرکس این شاخصه هارا داشته باشد هست. 🖊دربین این عالمان وفقیهان هم شخصی که اعلم تر باشد وآشنا به امور مملکت ومسایل وشرایط روز جامعه ودنیا میشود و امام جامعه. ۸
🖊دوستان گرامی براي معصوم، ما تمام شئونات را قائل هستیم، فلذا معتقدیم داره ( تمام شئونات ولايت را دارد ). مبناي اين ولايت عامه، از زماداري تا تكويني همه و همه بر اساس انتصاب هست! 🖊 در اين جا دو بحث پیش میاد: اول - بحث حاكم دوم - بحث اعمال حاكميت حاكم. 🖊 در اينجا چند حالت متصورمیشود ١- حاكم انتصاب الهي باشد و رضايت اكثريت مردم رو هم داشته باشد. ٢- حاكم انتصاب الهي باشد و رضايت اكثريت را نداشته باشد ٣- حاكم منتصب الهی نباشد اما رضايت اكثريت را داشته باشد ٤- حاكم منتصب الهي نباشد رضايت مردم رو هم نداشته باشد. مورد چهارم به عنوان ديكتاتوري يا نظام سلطنتي معروفه كه از نظر همه ي ما غير مشروعه. مورد سوم ، مربوط نظام هاي دموكراسي غربيه كه معتقدند مشروعيت فقط با راي مردمه! مورد اول و دوم محل اصلي بحث علماي ماست. ۹
🖊 خب يك دسته ، كه شامل مورد اوله معتقدند حاكم بايد باشد و حتي اگر رضايت اكثريت را نداشت اما با ده درصد از جمعيت مردم ميتونست حكومت كند ، حكومتش مشروع خواهد بود!!! 🖊اين دسته معتقدند عدم مقبوليت فقط باعث عدم كارايي حكومت ميشود و مشروعيتش را زير سوال نميبرد... 🖊دسته دوم كه مشمول امام و رهبري هم هست معتقدند دو ركن دارد: ١- انتصاب الهي ٢- مقبوليت اكثريت يعني معتقدند چه حاكمي كه مقبول هست اما منصوب الهي نيست و چه حاكمي كه منصوب الهي هست اما مقبول نيست، حق حكومت ندارد و حكومتش مشروع نيست... يعني اين امام و رهبري معتقدند كه يا ، با اينكه ولايت دارند اما بدون رضايت مردم حق اعمال ولايت ندارند. معتقدند امام معصوم تا رضايت اكثريت را نداشته باشد، اگر با زور حكومت تشكيل بدهد حكومتش نا مشوروع خواهد بود. ۱۰
🖊در اينجا ما شخص را انتصاب الهي ( و نه راي مردم ) در نظر ميگيريم اما براي "اعمال ولايت يا همون حكومت " يك ركن رضايت مردم هم داريم. يعني امام علي(ع) حتي اگر مردم نخواهند ، چون مبناي ولایتش انتصاب خداست، ولايتش را دارد ، اما چون رضايت مردم نيست حق اعمال ان ولايت رو پيدا نميكنه و نميتونه فعليت ببخشه. 🖊ما در نظام اسلامي مبناي ولايت را انتصاب ميدانيم و را مشروعيت بخشي به فعليت و اعمال ولايت ميدانيم ، نه اينكه اساس اصل ولايت حاكم را بند مردم اعلام كنيم ۱۱
💫✨کمال تشکر از شما استاد بزرگوار بابت وقتی که گذاشتید و مطالب ارزشمندی که ارائه فرمودید اجرکم عندالله ✨💫
خب دوستان گرامی در حد ابتدایی و با زبانی ساده برای دوستان سعی کردیم ولایت فقیه را به اثبات برسانیم ان شالله در جلسه بعدی ( جمعه هفته آینده) در ادامه مبحث به وظایف اصلی ولایت فقیه و امام جامعه خواهیم پرداخت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم قریش حسین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽⚘ 📕 موضوع سمینار : 📚باحضور: ⏰ ساعت گفتگو: ۲۰:۰۰ 🗓 زمان: جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۲۲ 🌍 مکان: لینک گروه: http://eitaa.com/joinchat/1963524107C2412dc3224 سوالات و ابهامات مربوط به موضوع سمینار را به آیدی مدیر گروه @M_nurse ارسال فرمائید. 🔴 برای با میهمان برنامه دراین سمینارمشارکت و ما راهمراهی بفرمائید 🛑 سمینارها را در کانال دنبال بفرمائید.👇👇 @mahramane_media
━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═ ♦️ عرض سلام و ادب و احترام محضر بزرگوار ♦️ در خدمت شما استاد گرامی هستیم با مبحث ♦️ منتظر بیانات ارزشمند شما پیرامون این مبحث هستیم بفرمائید ━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم اسعدالله ایامکم ان شالله در خدمت هستم
محرمانه مدیا
سلام علیکم اسعدالله ایامکم ان شالله در خدمت هستم
علیکم السلام استاد بزرگوار خوش آمدید گروه آماده است منتظر بیانات ارزشمند حضرتعالی هستیم
♦️ خدا قوت بسیار عالی، تشکر فراوان بابت روشنگری که فرمودید اجرشما با اقا امام عصرعج. ♦️ ازصبوری و همراهی و مشارکت همه فعالان و دوستان ولایتمدارگروه صمیمانه سپاسگزاریم. ✨اجرکم عند الله✨ 💫شب شما مهدوی💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🌺با سلام خدمت اعضای محترم🌺 💠عنوان کنفرانس : باحضور وروشنگری: 🕙 ساعت گفتگو: ۲۲:۰۰ 🗓 زمان جمعه: ۹۹/۱۲/۲۲ از اعضای محترم دعوت می شود در جلسه مذکور حضور فعال داشته باشید. لطفا سوالات خود را پیش از شروع کنفرانس ارسال بفرمایید. با تشکر از همراهی همه بزرگواران🌸 🌍 مکان: 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1963524107C2412dc3224
━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═ ♦️ عرض سلام و ادب و احترام محضر بزرگوار ♦️ در خدمت شما استاد گرامی هستیم با مبحث ♦️ منتظر بیانات ارزشمند شما پیرامون این مبحث هستیم بفرمائید ━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═