🍃🌸 کمال تشکر از شما استاد بزرگوار بابت وقتی که گذاشتید و مطالب ارزشمندی که ارائه فرمودید
اجرکم عندالله 🌸🍃
🌷﷽🌷
✳️موضوع کنفرانس:
#حکمتسیویکمارکانایمان
🎤باحضور:
#جناب_استادقریش_حسین_پور
#تحلیل_گر_فعال_سیاسی
#داروساز
#دکترای_مدیریت_استراتژیک
🗒 سه شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
🕙 ساعت : ۲۲
🌍 مکان:
#ابرگروه_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
لینک گروه:
http://eitaa.com/joinchat/1963524107C2412dc3224
🛑 برای #گفتگویآنلاین با میهمان برنامه دراین سمینارمشارکت و ما راهمراهی بفرمائید
🛑 سمینارها را در کانال #محرمانه_مدیا دنبال بفرمائید. 👇👇
@mahramane_media
🛑کانال محرمانه 👇
@secret_file
┄┅┅═✼❀🌸❀✼═┅┅┄
🍃🌹عرض سلام و ادب و احترام محضر
#جناباستادقریشحسینپور بزرگوار
🍃🌹در خدمت شما استاد بزرگوار هستیم
با مبحث :
#حکمتسیویکمارکانایمان
🍃🌹منتظر بیانات ارزشمند شما پیرامون این مبحث هستیم بفرمائید
┄┅┅═✼❀🌸❀✼═┅┅┄
هدایت شده از حسین پور
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام خدمت همه دوستان گرامی
شبتونبخیر
با حکمت سی ویکم نهج البلاغه
با موضوع " ارکان ایمان "
در خدمت بزرگواران هستیم
محرمانه مدیا
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدمت همه دوستان گرامی شبتونبخیر با حکمت سی ویکم نهج البلاغه با م
سلام و درود محضر شما استاد بزرگوار
شبتون مهدوی
تشکر از قبول دعوت ... خیلی خوش آمدید
هدایت شده از حسین پور
⬅️ طبق فرمایشات مولا #يقين را چهار شعبه است: بينايى هوشمندانه و دريافت از روى حكمت و پند گرفتن از چيزهاى عبرت آميز و رفتن به روش پيشينيان.
⬅️ هر كه از روى هوشمندى نگرد، حكمت بر وى آشكار شود و هر كه از حكمت بر وى آشكار شود، آموخته است كه چگونه از حوادث عبرت گيرد و هر كه عبرت گرفتن را آموزد، گويى با گذشتگان در گذشته، زيسته است.
⬅️ و #عدالت را چهار شعبه است:
فهمى كه به عمق چيزها رسد و علمى كه حقايق را دريابد و داورى كردنى نيكو و راسخ بودن در بردبارى.
⬅️ آنكه نيكو فهم كند به عمق دانايى رسد و هر كه به عمق دانايى رسد، از آبشخور احكام دين سيراب بيرون آيد و هر كه بردبارى را شعار خود سازد، در كارها تقصير ننمايد و در ميان مردم، ستوده زيست كند.
⬅️ #جهاد را چهار شعبه است:
امر به معروف و نهى از منكر و پيكار در راه دين و دشمنى با فاسقان.
⬅️ هر كه امر به معروف كند، مؤمنان را پشتيبانى نيكوست و هر كه نهى از منكر نمايد، بينى منافقان را بر خاك ماليده و هر كه در راه خدا پيكار كند، آنچه را بر عهده داشته به جاى آورده و هر كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشمگين شود، خدا را در روز جزا خشنود ساخته است.
۱
هدایت شده از حسین پور
⬅️امام علی (ع) در حکمت جامع سی ویکم، تفسيرى براى ايمان ذكر كرده كه در هيچ منبع ديگرى به اين گستردگى و وضوح ديده نمى شود؛
⬅️مولا ايمان را فراتر از جنبه هاى عقيدتى، از جنبه هاى عملى و رفتارى نيز مورد توجه قرار داده است و تمام ريزه كارى ها و نكات دقيقى را كه در تشكيل ايمان مؤثر است برشمرده است.
⬅️ نخست ايمان را بر چهار پايه و هر يك از پايه ها را بر چهار پايه ديگر استوار دانسته كه مجموعاً شانزده اصل از اصول ايمان (عقيدتى و عملى) را تشكيل مى دهد و به يقين اگر كسى بتواند اين اصول شانزده گانه را در خود زنده كند در اوج قله ايمان قرار خواهد بود و چنين ايمانى است كه مى تواند دنيا را به سوى امنيت و آرامش و عدل و داد رهبرى كند و انسان را به مقام قرب پروردگار و اوج افتخار انسانى برساند.
⬅️ امام در ادامه که در بخش دوم به آن اشاره خواهیم کرد؛ براى كفر هم چهار ستون قائل شده است و همچنين براى شک و در ادامه مولا، پايه هاى نفاق را نيز مشروحا بيان فرموده است که ان شاءالله در بخش دوم بصورت گسترده به آن خواهیم پرداخت
بنابراین کنفرانس امشب یعنی ارکان ایمان در دو بخش خدمت دوستان ارائه خواهیم کرد
۲
هدایت شده از حسین پور
⬅️دوستان گرامی توجه بفرمایید که همان گونه در شرح اين كلام حكمت آميز آمده در اين كه سؤال كننده از امام(عليه السلام) درباره #حقيقت ايمان چه كسى بوده اختلاف است؛
بعضى آن را يكى از بهترين ياران آن حضرت يعنى «عمار ياسر» و بعضى آن را يكى از دشمنان سرسخت آن حضرت يعنى «ابن كواء» مى دانند كه احتمال اول به ذهن بسيار نزديك تر است.
⬅️ در هر حال در بعضى از روايات آمده كه امام(عليه السلام) از دادن پاسخ شخصى به او امتناع ورزيد و چون سؤال و جواب را بسيار مهم مى دانست فرمود: برو فردا بيا تا در جمع اصحاب و ياران به تو پاسخ گويم، تا اگر تو فراموش كنى ديگرى آن را حفظ كند، زيرا اين گونه سخنان همچون مركبى فرارى است كه يكى آن را نمى تواند بگيرد و ديگرى آن را مى گيرد
⬅️ امام علی (ع) در آغاز، براى ايمان چهار ستون قائل مى شود و در پاسخ سؤال پيش گفته مى فرمايد: «ايمان بر چهار پايه استوار است: بر صبر و يقين و عدالت و جهاد»
(وَسُئِلَ عَنِ الاِْيمَانِ فَقَالَ(عليه السلام): الاِْيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْيَقِينِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ).
۳
هدایت شده از حسین پور
⬅️دوستان با نگاهی که در تفاسیر مختلف داشتم بعضى از مفسران نهج البلاغه معتقدند كه اين پايه هاى چهارگانه همان اصول چهارگانه اخلاق است كه در مبانى اخلاق ارسطو آمده است که وى مى گويد: اصول علم اخلاق چهار چيز است: حكمت، عفت، شجاعت و عدالت.
⬅️بسيارى از علماى اخلاق اسلامى نيز اخلاق اسلام را بر پايه آن تفسير كرده اند. آنها معتقدند كه روح انسان داراى سه قوه است: قوه ادراک، جاذبه و دافعه;
⬅️قوه ادراک حقايق را تشخيص مى دهد و انسان را به تعالى علمى مى رساند.
⬅️قوه جاذبه، همان قوه جلب منافع است كه از آن به قوه شهوت تعبير مى شود. البته نه فقط شهوت جنسى، بلكه هرگونه خواسته اى به معناى وسيع كلمه مراد است.
⬅️قوه دافعه همان است كه از آن به غضب تعبير مى كنند و حافظ دفع زيان ها از انسان است. آنها بر اين عقيده اند كه اين سه قوه داراى حد وسط و حد افراط و تفريط است،
حد وسط آنها فضايل اخلاقى را تشكيل مى دهد و منظور از «عدل» همان بهره گيرى از حد وسط است، بنابراين هرگاه نيروى شهوت و غضب در اختيار قوه ادراک قرار گيرد و عدالت حاصل شود، اخلاق آدمى به كمال رسيده است.
۴