ادوارد لوئیس بِرنِیز: دستکاری آگاهانه و هوشمندانه عادتها و باورهای نهادینهشده تودهها، عنصری مهم در یک جامعه دموکراتیک است. آنهایی که این سازوکار پنهان جامعه را دستکاری میکنند، دولتی نامرئی را تشکیل میدهند که قدرت واقعی حاکم بر کشور هستند.
کتاب «افکار عمومی در رسانههای اجتماعی»؛ نشر مکث اندیشه
🆔 @maks_e_andisheh
دوکتاب بررسی وضعیت آسیبشناسانۀ سبک زندگی غربی در رسانۀ ملی و فمنیسم یا جنبش زنان در ایران نوشتۀ دکتر سید مرتضی میر تبار و از محصولات مرکز پژوهشی مبنا برگزیدۀ اولین دوره جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت شدند.
🆔 @maks_e_andisheh
#شناخت کامل یک #مسئله بهتنهایی و بدون مشخص شدن رابطهٔ آن با مسائل دیگر ناممکن است. فهم موقعیت مسئله در یک #شبکهٔ پیچیدهٔ معنایی و در ارتباط با مسائل دیگر، نیازمند #روش_علمی مناسب است؛ چراکه مسائل موجود حول یک موضوع، ارتباطات مختلفی باهم دارند و بدون کشف این رابطهها و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر و موقعیت آنها نسبت به هم، امکان شناخت دقیق مسئله و بهتبع آن ارائهٔ راهحل علمی میسر نخواهد شد. بهترین روش برای رفع این معضل، تدوین #نظاموارهٔ_مسائل است. نظاموارهٔ مسائل کمک میکند تا با فهم میزان و جهت اثرگذاری مسائل بر یکدیگر، وزن مسائل سنجیده شود و رابطهٔ علت و معلولی و جایگاه و سطوح آنها با
فرایندهای خاص مشخص شود؛ بهگونهایکه پس از شناسایی و پالایش همهٔ مسائل یک موضوع، آنها وزندهی و اولویتبندی شده و تمام رابطههای مسائل با یکدیگر و چینش آنها در لایههای چهارگانه با نرمافزارهای خاص تعیین گردد تا درنهایت نظاموارهای کامل از مسائل بهصورت نمودار طراحی شود. لازم به توضیح است که سه نوع نظمدهی به مسائل قابلشناسایی و انجام است:
الف. نظامواره موضوعی که از خرد به کلان یا بالعکس انجام میشود، که اصطلاحاً به آن #درختواره نیز میگویند.
ب. نظامواره وزنی یا مبتنی بر اهمیت مسائل که از مهم به اهم یا بالعکس تنظیم میشود.
ج. نظامواره علّی یا علّی-معلولی که براساس جدول اثرات متقاطع مشخص میشود.
🆔 @maks_e_andisheh
در این کتاب میخوانیم:
- نقش #مردم در #حکومت_اسلامی(مشروعیت بخشی یا #کارآمدی؟)(دکتر محمد جواد #ارسطا)
- #حکومت_دینی؛ قسیم #دموکراسی و شوراکراسی(دکتر عبدالوهاب #فراتی)
- حق #دینداری و رابطه آن با #مردم_سالاری دینی(دکتر محمد تقی #دشتی)
- جایگاه عقل جمعی در اعمال #ولایت(دکتر سید احمد #حبیبنژاد)
- #استبدادگریزی و #استبدادستیزی #ولایـت_فقـیه(دکتر فرج الله هدایت نیا)
- ارزیابی فرآیند بازنگری #قانون_اساسی در چارچوب مردمسالاری دینی(دکتر محمد #منصوری_بروجنی)
- نقش (تأثیر) اراده و رضایت مردم در #مشروعیت حکومت معصوم (ع)(حامد نیکونهاد- فاطمه سادات نقوی)
- حکومت دینی و دموکراسی(احمد رشیدی- جمال مختاری)
- مردم و حكومت غیراسلامی؛ سكوت، هجرت، مقابله؟(علی فتاحی زفرقندی - علی #بهادری جهرمی)
🆔 @maks_e_andisheh
آنچه این نگاشته در پی آن است، اثبات یک نظام اخلاقی مستنبط از آیات و روایات است که البته مورد تأیید عقل سلیم و فطرت پاک نیز باشد. به نظر میرسد آنچه به عنوان نظام اخلاقی اسلام در آثار عمدۀ اخلاقی ارائه شده است، در حقیقت نظام اخلاقی مسلمین بوده و نه نظام اخلاقی اسلام و بر این اساس شاید بتوان این نظامها را نظامهای اخلاقی غیر اسلامی به شمار آورد.
#فلسفه
#اخلاق
🆔 @maks_e_andisheh
فلسفهٔ وجودی پژوهش کمک به حل مسئله است. پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایدهای ندارد و رسالتش ناتمام است؛ بنابراین حل مسئله و ارائهٔ راهبرد و راهکار به سازمانها و نهادها، رسالت اصلی مراکز علمی، دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی به حساب میآید. درواقع نهاد پژوهش باید چشم بینای نهاد اجرا و حلکنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد.
یکی از موانع اصلی توسعهٔ خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئلهمحور نبودن بیشتر تحقیقات، پایاننامهها و رسالههای علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی میشود. این وضعیت بهقدری فراگیر شده است که معمولاً نهاد اجرا امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارد. این در حالی است که مراکز علمی معتبر دنیا درصدد حل مسائل نظام اجتماعی و سیاسی خود بوده و عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج میکنند. اگرچه در پیدایش این وضع، سازمانهای حکومتی بیتقصیر نیستند، اما این نوشتار قصد دارد به بُعد اول مشکل (ضعف مسئلهمحوری در پژوهشهای مراکز علمی) بپردازد. به نظر میرسد که عمده رویکرد مراکز علمی به سمت «پژوهش برای پژوهش» است. چارهٔ کار، روی آوردن به پژوهشهای مسئلهمحور راهبردگرا و طراحی فرایند روشمند برای حرکت از مسئله و گشودن گرههای آن و رسیدن به راهبردها و راهکارهای مؤثر است. بهترین روش پیشنهادی در این مورد، مدل پژوهشی SPM است.
🆔 @maks_e_andisheh
در این کتاب میخوانیم:
- حق بر ا#منیت و همگانی بودن آن (محسن اسماعیلی)
- سازوکارهای تأمین ا#منیت_روانی در #فقه_سیاسی (سیدکاظم سیدباقری)
- ماهیت فقهی امنیت؛ حق یا حکم؟ (سیف الله صرامی)
- واکاوی مفهومی «نظم عمومی» و «حفظ نظام» (سید محمد مهدی غمامی)
- پاسخ به پرسشهای اصلی مکاتب امنیتی از منظر فقه با تأکید بر دیدگاه #صاحب_جواهر (نجف لکزایی- میرزاحسین فاضلی)
امنیت از اهداف تشریع (سید جواد ورعی)
🆔 @maks_e_andisheh
#حقوق_عمومی از دیدگاه برخی #حقوقدانان، شاخه جدیدی از #علم_حقوق است که بروز نخستین جوانههای شکلگیری آن به قرن شانزدهم میلادی و پیدایش #دولت های نوین برمیگردد و بدین ترتیب در عصر نزول دین اسلام اصولاً علمی به نام حقوق عمومی وجود نداشته است.اگر این نظر را بپذیریم آنگاه چگونه میتوانیم از دیدگاه اسلام در مورد حقوق عمومی سخن بگوییم؟
کتاب حاضر در پی پاسخ به اين پرسش و برخی از سؤالات مرتبط با آن و همچنین، تبیین بعضی از ديدگاههای اسلام در خصوص مسائل حقوق عمومی میباشد.
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
هفته #دولت یادآور زخم عمیق #نفوذ بر پیکره #نظاماسلامی
با عرض معذرت به خاطر طولانی شدن، زمان مطالعه حدود ۳ دقیقه است.
✅ هفته دولت هرسال داغ ما تازه می شود. نه فقط به دلیل شهادت دو نفر از خالص ترین حکمرانان ایران زمین، بلکه بیشتر به خاطر ضربات مکرر نفوذی ها بر پیکره امنیت، اعتماد، ایمان و ارزش های انقلاب اسلامی.
#نفوذ از دو جهت ناراحتی دارد. جهت اول؛ عمق دسترسی دشمن به ارکان #امنیتملی. جهت دوم؛ همکاری نیروهای خودی و هم وطن با دشمن.
✅ کارشناسان مربوطه معتقدند :
نفوذ در سطح کلان ابعاد مختلفی دارد. مانند:
#نفوذاطلاعاتی، #نفوذفرهنگی، #نفوذسیاسی و... .
#نفوذسخت و #نفوذنرم .
#نفوذتاکتیکی و #نفوذراهبردی
✅ از میان اینها #نفوذاطلاعاتی(به معنای کلاسیک) از سابقه بیشتری برخوردار است و خود به دو نوع #رخنهای و #جلبی تقسیم می شود. در نفوذ رخنه ای دشمن عنصر خودش را با یک داستان باورپذیر وارد ساختار می کند و رشد می دهد تا به اهداف برسد. مانند #الیکوهن یهودی که با یک نام دیگر در ساختار سیاسی سوریه نفوذ کرد و با شعارهای ضداسرائیلی پیش رفت و جزو مقامات ارشد سوریه شد.
اما در نفوذ جلبی، دشمن فردی از درون و به اصطلاح خودی را با بهره گیری از اغراض و منافع شخصی یا ضعف های او جلب می کند مورد استفاده قرار می دهد. مانند امثال #کشمیری که یک نیروی خودی تلقی می شد و برای دشمن کار می کرد.
این نفوذی ها ممکن است با حفظ ظاهر و شعارهای انقلابی سعی در هموار نمودن مسیر رشد خود بکنند تا کسی به آنها شک نکند و تحت لوای این چهره و شعار اهداف خود را پیاده کنند.
✅ حرف من درمورد این دسته از نفوذی هاست. آنهایی که از درون برای دشمن کار می کنند. سوال این است که این افراد چرا راضی به خیانت به وطن و نظام سیاسی کشور خود می شوند؟ اگر بتوانیم علل و عوامل را شناسایی کنیم می تواند در پیشگیری و کنترل مسئله نفوذ موثر باشد.
✅ به نظرم برخی از این علل عبارتند از :
۱. اختلافات جدی ایدئولوژیک و تقابل فکری با نظام و همسویی تاکتیکی با دشمن.
۲. عقده های فروخفته در اشخاص ناشی از برخورد تند و سلبی سیستم یا مدیران یا جریانات با آنها.
۳. منافع و مطامع مادی و رویای یک شبه پولدار شدن و اقامت گرفتن و...
۴. استفاده از گرایشات جنسی و گیر انداختن فرد در یک چرخه تهدید و لذت
۵. بهره گیری از تخلفات فرد در درون سیستم و تهدید به افشای آنها
۶. رشد سازمانی و اداری و سیاسی و جاه طلبی و قدرت طلبی.
۷. اقدامات رسانه ای و نرم دشمن برای ایجاد انگیزه های لازم در افراد مستعد.
۸. و...
✅ از همه انواع نفوذ که بگذریم، من خطرناک ترین نوع نفوذ را #نفوذجریانی می دانم. یعنی یک جریان توسط دشمن آنهم احتمالا از طریق واسطه های موجه ایجاد می شود و ممکن است اعضای آن اصلا متوجه نباشند که در داخل جریانی که با هدف نفوذ در سیستم ایجاد شده، فعالیت می کنند. شاید مهم ترین نمونه این جریانات در خارج از کشور، #وهابیت و #داعش باشند.
نفوذ جریانی هم گستردگی جغرافیایی و سازمانی پیدا می کند و هم در طول زمان متمادی فعال است و هیچ خط و ربطی هم در ظاهر با دشمن ندارد. به همین دلیل کشف و برخورد با آن ها بسیار مشکل است.
✅ مسئله نفوذ به قدری مهم است که #مقاممعظمرهبری از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵۶ بار به این امر اشاره کرده اند و مراقبت مسئولان و نهادهای مرتبط را خواستار شده اند.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
محصولات تهیهشده از تحقیقات #مسئلهمحور راهبردگرا انواع مختلفی دارند. شکل و قالب انتقال مطالب تهیهشده در پژوهش مسئلهشناسی (مدل SPM) گوناگون هستند و قالب ثابتی ندارند. این محصولات را میتوان با عناوین زیر تهیه و منتشر کرد:
1. #گزارش_تفصیلی (اعم از گزارش پژوهشی، رساله و پایاننامه، کتاب و پژوهشنامه)؛
2. #گزارش_راهبردی؛
3. پیشنویس #سند راهبردی؛
4. برآورد وضعیت؛
5. #گزارش_تحلیلی؛
6. #گزارش_هشدار (نظام هشداردهی)؛
7. #نامههای_راهبردی.
در این کتاب غیر از مورد اول که بهطور تفصیلی در کتابهای قبل بحث شد و چهارچوب آن نیز معین شد، بقیهٔ محورها معرفی خواهند شد؛ البته در این بخش، صرفاً به یک معرفی و بیان محورها و ویژگیهای این محصولات اکتفا خواهد شد چون تشریح کامل آنها بسیار حجیم و ملالآور میگردد.
🆔 @maks_e_andisheh
May 11
در این کتاب میخوانیم:
⬅️ شخصیت و اندیشه سیاسی #کاشفالغطاء(سید جواد ورعی - سید امین ورعی)
⬅️ دستور گرایی از منظر شهید #بهشتی در پرتو نظریه #امت و #امامت (علی مشهدی - آیت الله جلیلی)
⬅️ #انقلاب_اسلامی و تحول در #فقه_سیاسی شیعه(کاظم سیدباقری)
⬅️ نحوه مواجهۀ #امیرالمؤمنین(ع) با صاحبان قدرت(محمدجواد #ارسطا - امید خاکی)
⬅️ ملاحظاتی بر تأثیر «سیاستهای کلی نظام» بر تقنین با تأکید بر«سیاستهای کلی #خانواده ابلاغی 1395»(سید مهدی دادمرزی)
⬅️ نسبت سنجی مفهوم #آزادی و #اخلاق در #حکومت_دینی با نگاه به #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران(سیده فاطمه فقیهی)
⬅️ استثنائات از تقدیم احکام ثانویه بر احکام اولیه(نجف لک زایی- حسن صادقیان)
⬅️ تحلیل معنای #حکمرانی_شایسته با تأکيد بر آموزههای قـرآنی(مهدیه سادات مستقیمی)
⬅️ بررسی مبانی مشروعیت حکم حکومتی(فاطمه رجائی)
⬅️ #زعامت_سیاسی فقیه در اندیشه مرحوم آیتالله خویی(محمدجواد ارسطا)
⬅️ وحدت یا تعدد حکومت در نظریه ولایتفقیه(محمد علی حیدری)
⬅️ #ولایت_فقيه يا نظارت فقيه(سید احمد حبیب نژاد)
🆔 @maks_e_andisheh
قدرت توأمان سخت و نرم #شیعیان در #خاورمیانه در چهار دهه گذشته، به ویژه دهه اخیر(2010 - 2020) توجه #رسانههای غربی را بیش از پیش به سوی خود متمایل کردهاست. نکتۀ مهم آنجاست که تصویر دگرگون از تشیع میتواند خطرات جدی برای جامعۀ شیعه داشته باشد و زندگی اجتماعی-سیاسی شیعیان را در سراسر جهان به مخاطره اندازد.
بر این اساس، شناخت چگونگی بازنمایی #تشیع در رسانههای #آمریکا به عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در عرصۀ بینالمللی بسیار اهمیت دارد و میتواند در سیاستگذاریهای رسانههای شیعی بسیار یاریرسان باشد.
لینک خرید:
💲https://maks-andishe.com/index.php/shop-default/ghalb
🆔 @maks_e_andisheh
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است.
📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود.
1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه را به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند.
2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند.
3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است.
4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند.
5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند.
☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد.
⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🆔️ @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسم الله النور
مشکل #غرب با ما چیست؟ آیا غرب با ما آشتی خواهد کرد؟
(به بهانه تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت آلمان)
✅ در خبرها شنیدیم که دولت آلمان، #مرکزاسلامیهامبورگ را بست و دلایلی هم برای آن بیان کرد. البته ممکن است تخلفاتی هم در این مرکز انجام شده باشد اما این بهانه ها و تخلفات، علت اصلی این ماجرا و ماجراهای مشابه نیستند و قضیه ریشه دارتر و عمیق تر از اینهاست.
✅ شاید شما با من هم عقیده نباشید ؛
ریشه دعوای غرب با نظام اصیل #جمهوریاسلامیایران، نه اقتصادی است و نه سیاسی و نه جغرافیایی. بلکه ریشه عدم سازش غرب با نظام جمهوری اسلامی، به یک بنیان گذاری مربوط می شود. « بنیان گذاری یک نظریه خارج از منظومه فکری #لیبرالدموکراسی». مهم ترین جرم ما این است که نظامی به نام #مردمسالاریدینی ایجاد کرده و ادعا نموده ایم که نظام ما ضعف های لیبرال دموکراسی را ندارد ولی نقاط قوت آن را دارد.
✅ اصولاً لیبرال دموکراسی غربی که خود را پایان تاریخ نامیده و مدعی است نظریه ای بالاتر از آن نخواهد آمد، #هوو قبول نمی کند و هیچ نظامی را که مبتنی بر ایدئولوژی خارج از منظومه لیبرال دموکراسی باشد، تحمل نمی کند چه برسد به این که مخالف آن باشد. همچنان که #مارکسیسم را تحمل نکرد.
✅ از نظر جریان لیبرال دموکراسی غرب، جمهوری اسلامی ایران نباید به یک الگوی #حکمرانیموفقوکارآمد در دنیا تبدیل شود. به زعم آنها این نظام فکری و فرهنگی باید شکست بخورد اما نباید #شهید شود(یعنی نباید به وسیله #جنگ مستقیم غربی ها با جمهوری اسلامی از بین برود). چون شهید قهرمان جلوه می کند و تکثیر می شود. بنابراین باید از درون فروبپاشد و چه بهتر که این #فروپاشی از طریق تغییر و #استحاله فرهنگی باشد.
✅ بنابراین معتقدم غرب به دنبال جنگ مستقیم نظامی با ایران نیست بلکه هدف آنها #فروپاشیفرهنگی است. همه تحرکات دیگر اعم از نظامی، اقتصادی و... به نوعی مشغول سازی، مقدمه و یا کاتالیزور برای اجرای همان هدف اصلی است یا بیشتر برای فریب مقامات ایرانی و دور کردن ذهن و تلاش آنها از مقابله با فروپاشی فکری و فرهنگی است.
به قول قدیمی ها: این خط، این نشان. حالا ببین کی گفتم.
✅ اگر این مطلب را می پسندید و مفید می دانید برای سایرین ارسال کنید.
@mohammadtaghidashti
حل مسائل پیچیده جوامع کنونی، ساز و کارهای نوین و متناسب با آنها را طلب میکند. روشهای سنتی حل مسئله (مشاهده، مصاحبه، و مطالعه) اگرچه هنوز کارکرد خود را دارند اما کافی نیستند چون مسائل کنونی، پیچیده، عمیق و بینارشتهای هستند و نمیتوان با نگاه بسیط و تکبعدی آنها را حل کرد. روشهای نوین این ویژگی را دارا هستند که از عقل جمعی و تجمیع اطلاعات و نظریات برای حل مسئله بهره میگیرند.در این اثر برخی از آنها را بهطور مختصر توضیح دادهام اما مقداری مفصلتر به نحوه اداره #هیأت_اندیشهورز یا #اندیشخانه پرداختهام (برخلاف تصور رایج، هیئت اندیشهورز نه جلسه عادی و مدیریتی است و نه حتی نشست علمی، بلکه قواعدی دارد که اگر رعایت نشود، بهره علمی مناسبی نخواهد داشت.)
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسم تعالی
برچه اساسی می توان ادعا کرد که یک فرد، #سازمان یا #حکومت #کارآمد است. به عبارتی ملاک و معیار کارآمدی چیست؟
چند #نظریه یا رویکرد در مورد معیار و ملاک کارآمدی مطرح است:
۱. رویکرد مبتنی بر #توفیقنهایی: اگر یک #سیستم (اعم از فرد،خانواده،سازمان و حکومت) با موفقیت به #اهداف خودش برسد،کارآمد است.
۲. رویکرد #سیستمی : اگر در یک مجموعه، از منظر #نگرشسیستمی ، خروجی بهتر از ورودی باشد این مجموعه کارآمد است.
۳. رویکرد مبتنی بر #رضایت (مردم، ذینفعان و مصرف کنندگان نهایی): اگر مشتریان از عملکرد، محصولات و خدمات یک سیستم راضی باشند، کارآمد می باشد.
۴. رویکرد #نسبیت : سیستم های مشابه باید نسبت به همدیگر سنجیده شوند. هرکدام در مقایسه باهم بهتر عمل کنند کارآمدترند.
۵. رویکرد #ذاتیعمل : سیستم اگر به وظایف ذاتی خودش عمل کند و عمل او با عقل جمعی سازگار باشد، کارآمد است حتی اگر به نتایج مورد انتظار نرسد.
۶. رویکرد ترکیبی : از این نظر تقریبا همه رویکردهای فوق الذکر به نحوی مهم هستند و ترکیبی از آنها کارآمدی را به دنبال دارد. رسیدن به هدف باکسب رضایت ذینفعان و از طریق و عمل صحیح، شاید بهترین ترکیب باشد.
@mohammadtaghidashti
در این کتاب می خوانیم:
⬅️ ظرفیّتسنجی امکان بهکارگیری #پارلمانتاریسم در #جمهوری_اسلامی_ایران (سید سجاد ایزدهی)
⬅️ #مجلس_شورای_اسلامی، مجلس برنامهریز یا مجلس قانونگذار (خیراله پروین- محمدمهدی سیفی)
⬅️ میزان انطباق نظامهای #پارلمانی، ریاستی و نیمهریاستی با نظام ولایی ( حسین جوانآراسته)
⬅️ بازبینی نظام سیاسی ایران در پرتو تعاریف کلاسیک و نوین از نظام نیمهریاستی (علیاکبر گرجی ازندریانی- فرزین قهرمانزاده)
⬅️ الگویِ پارلمانیِ عقلانیشده؛ با نگاهی به حقوق اساسی ج.ا.ا (علی مشهدی)
⬅️ تحلیل فقهی-حقوقی تأسیس نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران (ابراهیم موسیزاده)
🆔 @maks_e_andisheh
#دین مجموعهای از باورها و دستورها است، که در مراحل متنوعی از آسمان تا زمین جریان دارند. کتاب پیش رو با نگاهی نسبتاً متفاوت، مراحل نزولی ششگانهای را برای دین تحلیل میکند که از علم الهی تا بینش، گرایش و کنش مردم عادی امتداد دارند. توجه به چالشهای هر یک از این مراحل، تحلیل امکان خطا در آنها، تبیین عوامل تکثر آفرین در آنها، ملاک حجیت و اعتبار دین در هر یک از این مراحل و مانند آن مطالبی هستند که به امید تغییر نگاه به مقوله دین و دینداری در این کتاب تشریح شدهاند. این کتاب امیدوار است با نگاهی که ارائه میدهد، به تقابل با پدیده #خشونت به نام دین و #مذهب برود و از جزماندیشی خام در دین، که منشأ نارواداری گستردهای در جهان کنونی شده است، جلوگیری کند.
🆔 @maks_e_andisheh
توانایی فکر کردن و قدرت خِرد، آن چیزی است که نسل بشر را از سایر موجودات، از جمله حیوانات جدا میکند. انسان نیاز ذاتی به استفاده از اطلاعات موجود در محیط خود برای مبارزه با چالشهای پیچیدهای دارد که با آن روبهرو است.
بیشتر افراد دربارۀ فکر کردن همانقدر میاندیشند که دربارۀ راه رفتن یا نفس کشیدن. فکر کردن کموبیش عملی طبیعی فرض میشود و هرکسی هم از قدرت تفکر خویش راضی است... شاید به همین دلیل در مورد فن و اصول اندیشیدن تقریباً هیچ کاری در طول سالیان دراز تعلیم و تربیت انجام نمیشود.
از طرف دیگر هر چیزی که فکر میکنیم، میبینیم، میشنویم و تجربه میکنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج، که برساخته و تفسیری از جهان است. اطلاعات ممکن است دچار #تحریف، #فیلتر، مقایسه و یا بخشهای خالی با دادههای غیرواقعی پر شود. باید بدانیم که اطلاعات از فیلتر ذهنی ما عبور میکنند و براساس مفروضات ذهنی و نیازهای هیجانی ما پالایش میشوند و رنگ و شکل میگیرند. از طرف دیگر مجموعه دریافتهای ذهنی ما تبدیل به خاطره شده و برساخته میشود و تغییر میکند و با خاطرات دیگر تلفیق میشود. علاوهبر این، بسیاری از خطاهای منطقی و سوگیریهای شناختی، فرایند تفکر را تهدید میکنند. همچنین ضعف محاسبات منطقی و ریاضی باعث شکلگیری الگوهای فرضی و خودساخته در ذهن ما میشود.
در این اثر تلاش میکنیم به صورت عملی #تفکر_تحلیلی را بیان کنیم و رابطۀ آن را با حل مسئله مطرح کنیم. ان شاءالله بتوانیم گامی هرچند کوچک در جهت تحقق فرمان الهی در تقویت تفکر در میان مردم برداشته باشیم.
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از M.t.d
نگاهی کوتاه به #کارآمدی #حکومتعلوی
✅ برخلاف تصور رایج، من معتقدم، حکومت کوتاه #امامعلی علیه السلام بسیار #کارآمد بود.
امام در زمان کوتاه حکومت خودشان، به اغلب #اهدافذاتیحکومت (رفاه ، نظم و امنیت ، عدالت و برابری، محافظت از مرزها، اخد مالیات، و...) و #اهدافاعلامی در ابتدای حکمرانی خودشان( زیرو رو کردن طبقات، برگرداندن بیت المال غارت شده، اصلاح سنت های انحرانی و...) دست پیدا کردند لیکن در جریان یک ترور ناجوانمردانه به #شهادت رسیدند.
✅ البته قبول دارم به دلیل استقامت امام در اصلاح روندها و فرآیندهای انحرافی و برخورد با مفسدان قدرتمند و همچنین طغیان معاویه، در طی طریق با ناهمرانی عده ای از کوفیان و اطراف مواجه شدند و برخی جریانات از امام جدا شدند.
علیرغم این مشکلات، بازهم امام در همه #جنگ ها پیروز شدند و اغلب #شورش ها را کنترل کردند. حتی دقت در کتاب #الغارات نشان می دهد که امام در کنترل شورش های محلی بسیار موفق عمل کرده اند.
به نظرم لازم است یک بار از این منظر به حکومت #امامعلی علیه السلام نگاهی بیاندازیم.
✅ لطفا #روایت بالا را دقیق تر ببینید.
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از محمدتقی دشتی
قال #امیرالمومنین(ع) : لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيق. بدون بررس.ى و تحقیق،تلاش و کوشش سودى ندهد. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 78)
پژوهش برای #پژوهش یا برای حل #مسئله؟
✅ شاید شما طور دیگری فکر کنید اما ؛
۱. به نظر من فلسفهٔ وجودی پژوهش، درنهایت کمک به #حلمسئله است. حتی پژوهش های بنیادی نیز درآخرکار می خواهند مسئله ای از بشریت و جامعه را حل کنند. بنابراین پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایدهای ندارد و رسالتش ناتمام است؛
۲. معتقدم؛ حل مسئله و ارائهٔ #راهبردوراهکار به سازمانها و نهادها، رسالت اصلی مراکز پژوهشی، دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی به حساب میآید. درواقع #نهادپژوهش باید چشم بینای #نهاداجرا و حلکنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد.
یکی از موانع اصلی #پیشرفتوتوسعهٔ خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئلهمحور نبودن اغلب تحقیقات، #پایاننامهها و رسالههای علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی میشود. این وضعیت بهقدری فراگیر شده است که معمولاً نهادهای اجرایی امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارند.
۳. در دهه های اخیر مراکز معتبر علمی دنیا به #نسلپنجم ارتقاء یافته اند و ما اندر خم یک کوچه ایم و در #نسلاول و دوم مانده ایم. یعنی آنها رسالت خود را حل مسائل جامعه خودشان تعریف کرده و نه تنها عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج میکنند بلکه تا حل مسئله در کنار سازمان مربوطه می مانند.
#معرفیکتاب کارساز
۴. #کتابشناختوحلمسئله یکی از سلسله کتب #روشمسئلهمحورراهبردگرا (#SPM ) می باشد. این کتاب قصد دارد به این مشکل (ضعف مسئلهمحوری در پژوهشهای مراکز علمی) بپردازد و روش شناخت و حل مسئله در پژوهش ها را تشریح کند. با یادگیری این روش، هرکسی که قصد انجام کار تحقیقاتی دارد، به راحتی از انتخاب مسئله واقعی جامعه تا ارائه راهبرد و راهکار برای حل مسئله پیش خواهد رفت.
برای تهیه این کتاب می توانید به سایت انتشارات #مکثاندیشه به نشانی https://maks-andishe.com/ مراجعه کنید.
@maks_e_andisheh
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
گرچه #تشیع #ایران و #عراق در امتداد هم هستند، اما #روحانیت عراق در امتداد روحانیت ایران قرار ندارد و این نهاد بر حسب سنتها و شرایط محیطی خاص عراق در باره مسایل ایران از جمله رخداد #انقلاب_اسلامی داوری میکند. برخی از #مدارس_فکری #حوزه_نجف در قبال این رخداد احتیاط ورزیده و برخی دیگر به آن امید بسته تا شاید تکرار آن بتواند هم آن حوزه را به روز کند و هم طرحی برای آینده عراق در اندازد. اینکه مدارس فکری و سیاسی آن حوزه چگونه در باره انقلاب اسلامی میاندیشند و با آن تعامل میکنند؟ پاسخ به این پرسش رسالت این اثر است که تقدیم خوانندگان محترم آن میشود.
🆔 @maks_e_andisheh