eitaa logo
مکتب امام
1.1هزار دنبال‌کننده
536 عکس
259 ویدیو
28 فایل
کانال مکتب امام رسانه ای است برای انعکاس مطالب در حوزه اندیشه مکتب امام و بررسی مسائل انقلاب اسلامی از این پایگاه فکری. صاحب امتیاز این کانال کارگروه مکتب امام پژوهشکده باقرالعلوم ع می‌باشد. راه ارتباطی: @miladtaba13
مشاهده در ایتا
دانلود
نقدی بر دیدگاه آقای تکلو در مسأله زن👇👇
مکتب امام
نقدی بر دیدگاه آقای تکلو در مسأله زن👇👇
🔶 جهادهای مؤمنانه فرصت تعین بخشی به نظریه های دینی ✍️ دکتر فاطمه گیتی پسند امروز بیش از همیشه واضح و روشن است که مهم‌تر از واقعیت‌ها و یا همپای آنها روایت آن‌هاست. به واسطه روایت‌هاست که واقعیت‌ها و آرمانها در اجتماع بسط و توسعه می‌یابند یا ضیق می شوند. تفاوت بسیاری هست در این که اهدای طلای زنان را جریان و جهادی کاملا زنانه ببینیم که مردانی در سودای تصرف این جهاد به نام و کام خویش اند یا آن را در بستر خانواده نظاره کنیم. این دغدغه که " آیا به اندازه کافی سخنران خانم برای چنین جلساتی نداریم و نمیتوانستیم از آنها بهره ببریم" یا پیشنهادی رو به جلو از باب استحباب "انتخاب سخنران خانم برای روایتگری جلساتی که کنش زنانه را روایت می‌کنند" صحیح است؛ اما اینکه حضور یک سخنران مرد را دستمایه رقابتی کردن این عرصه در نمایش دستاوردهای زنان یا مردان قرار دهیم اشتباه است. 🔸به گفته دوستان حاضر در جمع های زنانه و میدان جمع آوری طلا، تقریبا همه زنانی که طلا یا حلقه ازدواج خود را اهدا کرده اند با مشورت خانواده این کار را انجام داده اند؛ همان گونه که مردانی که کمک مالی بزرگ کرده اند اینگونه بودند. به عنوان نمونه مردی که محصول باغ خود را اهدا کرد، بیان نمود که در خانواده این تصمیم را گرفته ایم. یا آن خانم بابلی که زمین کشاورزی موروثی خود را بخشید درحالیکه همسرش بزرگوارانه و علی رغم نیاز شدید خانواده ابراز کرده بود که خودت صاحب اختیار مالت هستی و البته من هم‌ پشتیبان این تصمیم شما هستم. این اهدای طلا یا آن بخشش مالی دیگر ، جهادی صرفا زنانه یا صرفا مردانه است‌؟ یا می‌شود آن را از منظر خانواده نیز تبیین کرد؟ کنش های اجتماعی حول آنها چطور؟ حضور یک سخنران مرد در مراسم مصداق نگرانی برای ابژگی یا تصرف دستاورد زنان می‌تواند باشد؟ 🔸 علی ای حال؛ با درک از نگرانی‌های همیشگی نگارنده متن از *ابژگی زنان* و همدلی با آن در برخی موارد دیگر، اما به نظر می رسد این برداشت ایشان مصداق درستی از آن نیست و با واقعیت تفاوت دارد و موجب تحمیل برداشت شخصی به میدان واقعیت شده است . 🔸و از منظر دیگر فرصت حاضر شاید موقعیتی بهتر برای تبیین *نظریه زوجیت* باشد تا نگهبانی از مرزهای سوژگی و ابژگی زنان. روایت همراهی و همدلی اراده‌های زنان و مردان برای قیام لله و کمک به مفهوم سازی اجتماعی و تعین بخشی نظریه دینی زوجیت، بهترین بهره برداری تئوریک از میدان در فرصت پیش آمده است . توجه داشته باشیم فرصتی که از منظر این تبیین به اصلاح نقایص و کمبودهای موجودمان می‌دهیم، بیش از نتایجی است که برچسب های زنانه و مردانه بر یک نوع خاصی از جهاد و مرزگذاری های جنسیتی از آن، به ما خواهد داد. https://ble.ir/nehzatezanan/2900526432431308785/1728745365459
هدایت شده از محسن قنبریان
❗️ قرآن و فقه و عرفان را مخدّر نکنیم! قرآن سرتاسر نور است و هیچ باطل و عوجی در آن نیست اما نابجا خواندنش می تواند گمراهی و تخدیر بیافریند! قرآن به "مجاهدان میدان" خطابی دارد و به "تماشاگرانِ" تلویزیونیِ صحنه و "قاعدین" خطاب دیگری ؛ اولی را برای دومی خواندن مخدّر است! از زبان "مجاهدان میدان" به دشمنان می فرماید: قُل هَل تَرَبَّصونَ بِنا إِلّا إِحدَى الحُسنَيَينِ ۖ وَنَحنُ نَتَرَبَّصُ بِكُم أَن يُصيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِن عِندِهِ أَو بِأَيدينا ۖ فَتَرَبَّصوا إِنّا مَعَكُم مُتَرَبِّصونَ﴿۵۲ توبه﴾ بگو: «آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! (: یا پیروزی یا شهادت) ولی ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خودش (در آن جهان) به شما برساند، یا (در این جهان) به دست ما (مجازات شوید) اکنون که چنین است، شما انتظار بکشید، ما هم با شما انتظار می‌کشیم!»۱ و به "تماشاگران مجازی و تلویزیونیِ" مظلومان غزه و لبنان می فرماید: وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ ...﴿۷۵نساء﴾ چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟!...۲ وقتی احساسات دسته دوم کمی از کشتن کودکان و زنان بی گناه جریحه دار می شود و می رود که تقاضای جهادی و قتالی بکنند، آخوند و مکلای تلویزیون و غیر آن، عارف می شوند و "احدی الحسنیینِ" مجاهدان معرکه را بر بینندگانِ در خانه ها می خوانند و با ، وجدان دردها را تسکین می دهند! مردم غزه در ۱۰درصد این زندانِ باریک روباز، محصورتر از قبل شده و واقعا دارند نابود میشوند؛ صدای استغاثه شان بلند است! ما به خاطری که یک وقت مخاطبی سوسول پای تلویزیون، ناامید نشود جای تشرِ "مالکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین" ، بشارت: "بنا الا احدی الحسنیین" می دهیم!!! از کی نشستن و تماشاگری و حداکثر آهی کشیدن و دعا و نفرینی کردن یکی از دو حسنای قرآن شده است؟!! به "فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ"(پس تو برو به اتفاق پروردگارت با آنها قتال کنید ما اینجا خواهیم نشست) شبیه تر است تا "بنا الا احدی الحسنیین"! هزاران زن و کودک و زیر آتش بمانند و احدی الحسنیین ملاقات کنند! جای ما، خون شهید همانجا تکثیر می شود و پیروزی می آورد!!! از همین قبیل است همه استفاده های نابجای دیگر از مقام شهید و سنن الهی تاریخ و هرچه رنگ ماوراء و عرفان دارد! در فقه هم مفاد آیه۵۲ توبه این فتوای صریح است: "بنا بر فقه اسلام -چه فقه مذاهب اهل‌سنّت، چه فقه شیعه و شاید بقیّه‌ی مذاهب دیگر- تردیدی وجود ندارد که وقتی دشمنی بر سرزمین مسلمین تسلّط پیدا کرد، وظیفه‌ی همه است که با او مبارزه کنند، با او جهاد کنند؛ به هر شکلی از جهاد که ممکن است. امروز مبارزه‌ی با رژیم صهیونیست برای همه‌ی دنیای اسلام واجب و لازم است."۲ بحث سرِ باز یا بسته بودن راه جهاد نیست، تقلیل دادن از "برای مستضعفین" به "تعرض به ایران" است! هنیه مهمان ما بود و در کشور ما ترور شد، بجایش چند موشک می زنیم؛ برای سید حسن و سنوار، نه! بحث سرِ باور نکردن " بین مقاومت و صهیونیزم"۳ و "به هم گره خوردن سرنوشت ایران با منطقه و مقاومت"۴ است!(دقت کنید) قیاس "حمله کفار به بلاد مسلمین" با "قیام درون جامعه اسلامی علیه خلیفه وقت" ، هم مع الفارق است. اینجا هم دیگری است؛ که روایات "تقیه" و "حقن دماء شیعیان" و "احلاس بیوت" و نبودن شرایط و نیافتادن در فتنه و تأسی به سیره ائمه بعد از حسین(ع) و... "برای شیعیان" بخوانند! (و می بینیم که حدیث بازان و فقه مالانی -علیرغم فتوای مراجع بزرگ در این ۷۰سال اشغال صهیونی- می خوانند!)  ................................ ۱. استفاده های رهبر انقلاب از آیه را اینجا بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=9&npt=7&aya=52 ۲. و اینجا: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=4&npt=7&aya=75 ۳. جنگ وجودی یا شرایط مرگ و زندگی برای طرفین را رهبران دو طرف می گویند: -رهبر انقلاب اسلامی در ۲خرداد۱۴۰۳ به رئیس مجلس لبنان: شرایط کنونی منطقه به گونه ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق! - محمود قماطی نائب رئیس شورای سیاسی حزب الله به شبکه الجزیره: ما درگیر جنگی وجودی علیه اشغالگران شده ایم... - العربیه هم به نقل از نتانیاهو: نخوض حرباً وجودیاً! - سخنگوی کابینه اش هم گفت: ما وارد جنگی شده ایم که برای بقای اسرائیل است... ۴. ر.ک: خطبه نماز جمعه نصر 📎مطلب مرتبط: - شرایط مرگ و زندگی۲ - دو نکته در بیانات اخیر رهبر انقلاب 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
📌 بهم عُلِم الکتاب.. [بخش 2 از 2] 🔹ششم خبر شهادت یحیی سنوار می‌رسد. آن ویدئوی معروفش در ذهنم پِلی می‌شود که می‌گوید این کلام امام علی علیه السلام را حفظ کردم: "ایّ یومیّ من الموت افرّ..." (در کدامیک از دو روزم از مرگ بگریزم؟ روزی که مرگ تقدیرم است یا روزی که تقدیرم نیست؟ روزی که تقدیرم نیست، کسی نمی‌تواند مرا بکشد و روزی که تقدیرم باشد مرا از مرگ گریزی نیست) حالا که دارم این متن را می‌نویسم می‌گردم تا اصلش را در منابع خودمان پیدا کنم. می‌رسم به جلد ۴۲ بحار. قیس بن سعد همدانی می‌گوید: علی (ع) را دیدیم که در جنگی بدون زره آمده و به جایش دو تا پیراهن پوشیده بود. گفتیم: اینجا و اینطوری لباس پوشیدن؟ فرمود: هیچ بنده‌ای نیست جز اینکه از جانب خدا حافظی دارد تا هنگامی که اجلش برسد. بعد روایت ادامه می‌دهد: بر زره حضرتش نوشته شده بود: "ایّ یومیّ من الموت افرّ..." یحیی ما به تو مدیونیم! این روایت را بعد از آن سکانس درخشان پایانی تو یک جور دیگری انگار می‌فهمیم. انگار بیشتر می‌فهمیم علی (ع) چقدر خواستنی است.. فکرش را نمی‌کردم چندتا عکس از دعاهای جیبی و آن کلاش خسته و آدامس منتوس، و چند ثانیه از ویدیوی چِخه‌کردن پهپاد هار دشمن و پرتاب چوب و آن لاتیِ بی‌منتهای مردی نشسته بر گوشه‌ای، و تداعی‌اش با آن "ای یومیّ من الموت افرّ" اینقدر دین را برایم خواستنی‌تر کند. یحیا.. @maktabe_emaam
📌 بهم عُلِم الکتاب.. [بخش 1 از 2] ✍️ علیرضا قربانی - مدیر اندیشکده مسیر 🔹یکم بعد از شهادت سید می‌خواستم در مورد موضوعی بنویسم، اما دست و دلم به نوشتن نمی‌رفت. گذشت تا نماز جمعه آقا. با رفقا نشسته بودیم روی چمن‌های مصلی. آقا که خطبه را شروع کرد، در دلم‌ گفتم: آقا دوباره وسط بحران، تخته سیاه کلاس درس را بر پا کرد! 《"وَ المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ.... اُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ اللهُ اِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ" (توبه، ۷۱) یعنی اگر شما مسلمانان با یکدیگر پیوند و ارتباط و همکاری و همدلی داشته باشید، رحمت خداوند شامل حال شما می‌شود. بعد می‌فرماید: اِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ؛ آیه‌ی شریفه را با ذکر عزّت الهی و حکمت الهی پایان می‌دهد؛ شاید از این جهت که رحمت الهی در این مورد متناسب است با عزّت پروردگار و حکمت پروردگار؛ چون رحمت خداوند، انواع فضائل نازله‌ی از سوی پروردگار بر بندگان را شامل می‌شود...شاید در این آیه خواسته‌اند ما را به این معنا توجّه بدهند که اگر مسلمانها با یکدیگر اتّحاد و اتّفاق داشته باشند، عزّت الهی و حکمت الهی پشت سر اینها است...》 چه تطبیق جالبی از این قاعده تفسیری که "اسماء الهی انتهای آیات، اسم حاکم در موضوع مطرح‌شده در آیه‌اند"! زیبایی‌ مضاعفش به این است که اینجا فعل رحمت محکوم دو اسم عزیز و حکیم می‌شود؛ یعنی عزت و حکمت در قالب رحمت تجلی می‌کند (یا بالعکس. نیازمند تامل بیشتر!) از حسن مطلع خطبه لذت برده‌ام و با خودم می‌گویم: نشسته بودیم که مثلا آقا از تغییر دکترین هسته‌ای بگوید ولی چه جالب شد. انگار دنیای آقا، عینکی که با آن دنیا را می‌بیند، فرق می‌کند. عزمم برای نوشتن آن نوشته جزم می‌شود.. 🔹دوم در راه با خودم فکر می‌کنم آقا چقدر نکته از قرآن به "جهان اجتماعی" ما وارد کرده و بدیهی‌شان ساخته است. کدام عالمی توانسته "وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّه" سوره انفال را با "عقب‌نشینی غیر تاکتیکی غضب الهی را به دنبال دارد" واژه‌سازی کند و بعد به‌مثابه یک قاعده وارد جهان اجتماعی ما در سال ۱۴۰۳ بشود؟ 🔹سوم با خودم می‌گویم: فرق اسلام ایستاده و اسلام نشسته، صرفا در مقام عمل‌شان نیست، در مقام فهم‌شان است. اسلام نشسته، قد فهمش کوتاه است، توفیق فهم ندارد، چیزی هم بفهمد بی‌مزه است، عطر و طعم ندارد. ذهنم می‌رود سراغ جلسه‌ای در محضر عزیزی معطر به عطر میدان و جهاد و تعجبی که از ظرافت و لطافت فهم فرهنگی‌اش کردم. تعجبم را با استادی در میان گذاشتم، گفت: برکت مجاهدت است.. 🔹چهارم بعد از شهادت سید چه می‌خواستم بنویسم؟ می‌خواستم بنویسم بخشی از اسلامم/اسلاممان را مدیون تو هستیم. دین فیزیک و شیمی و فرمول ریاضی نیست. قبل از تو روایت "مِن هوان الدنیا علی الله..." منسوب به سیدالشهداء علیه‌السلام را شنیده بودیم، ولی تو که می‌گویی یک جور دیگری می‌فهمیمش و به عمق جانمان می‌نشیند. تو با آن "را"ی دلنشینت که انگار خدا خواسته به نشان پاکی کودکانه‌ات با آن نمکین‌‌تر شوی.. 🔹پنجم "بِهِمْ عُلِمَ اَلْكِتَابُ وَ بِهِ عَلِمُوا وَ بِهِمْ قَامَ اَلْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا" کتاب خدا به‌واسطه آن‌ها دانسته می‌شود و آن‌ها نیز از کتاب خدا علم‌ گرفته‌اند. کتاب خدا با آن‌ها برپا می‌شود و آن‌ها نیز به‌واسطه کتاب خدا برپا شده‌اند. این‌ها را امیرالمومنین (ع) در وصف اولیاء خدا می‌گوید. با خودم می‌گویم: چقدر ما مدیون آقا و سید و این شهدای مقاومتیم. با این‌ها بود که فهمیدیم این دین عجب چیز جالبی است! دین مزه‌دار را با این‌ها چشیدیم. @maktabe_emaam
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین.pdf
225K
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین ✍️ نعیم حسینی اشاره: آزادی قدس شریف، آرمان بزرگ انقلاب اسلامی از همان ابتدای مبارزات در دوران طاغوت بوده است. این هدف، در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب، در قالب طرحی منسجم دنبال می‌شود. ایشان با طرح ایجابی «اداره‌ی فلسطین به دست فلسطینی‌ها» از سویی و «شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت» از سویی دیگر و برای رفع موانع تحقق طرح نخست، به دنبال به صحنه آوردن امت اسلامی برای محاصره و محو رژیم صهیونیستی هستند. در طرح ایشان، نیروی مباشر آزادی فلسطین، فلسطینی‌ها هستند و واجب شرعی امت اسلامی، چه دولت‌ها و چه ملت‌ها، شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت برای پشتیبانی همه جانبه و در تمام ابعاد از فلسطینی‌هاست. در این نوشتار تفصیل این طرح بررسی شده است. @maktabe_emaam
💢حاتم‌بخشیِ ترسوها از کیسه مردم فلسطین!💢 (درباره بیانیه مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه) ✍️ علی محمدی - مدیر مؤسسه معنا 🔹بیانیه «مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه» باور نکردنی بود!!! 🔹با این بیانیه مرزهای فقاهت در باب ملکیت در نوردیده شده است و کأنه نه روایت «ان الناس مسلطون علی اموالهم» در فقه شیعه آمده و نه اینکه اساساً قاعده تسلیط، ماهیت عقلائیه دارد! 🔹این همه سخافت و حماقت، بعد از این همه جنایتی که اسرائیل در طول یک سال گذشته در غزه و لبنان انجام داده، تعجب برانگیز است! 🔹به رسمیت شناختن اسرائیل در پشت مرزهای 1967 و ندیدن تاریخ پر از نکبت و دروغ و قتل و غارت این رژیم جعلی از تاریخ 1948 تا 1967، چه مبنای شرعی و قانونی می‌تواند داشته باشد که این حضرات به اصطلاح استاد حوزه که قرار است درس فقاهت و دیانت به دیگران بدهند، بر آن صحه گذاشته‌اند؟! 🔹این حاتم‌بخشی از کیسه‌ی مردم مظلوم فلسطین و تقدیم سخاوتمندانه مال و عرض و شرف مالکین واقعی زمین‌های اشغالی و دهن کجی به مقاوم 70 ساله این ملت رنجدیده در کدامین درس و دراسه، تعلیم و تعلّم شده است؟! 🔹امروز مردم غزه در آماج سخت‌ترین بمباران‌ها و فشارها و تحریم‌ها و بی‌مهری‌ها هستند؛ این استقامت و پافشاری، هزینه به رسمیت نپذیرفتن اسرائیل است، وگرنه الان آنها هم همنوا با تشکیلات خائن خودگردان، با ذلّت در حال التماس از اسرائیل غدار بودند که کمی به عهد و قول خود وفادار باشد! 🔹آقایان! حرف زدن بلد نیستید، موضع محکم گرفتن که نمی‌توانید،از تقویت قلوب مجاهدین فی سبیل الله که عاجزید، عمق حوادث را درک نمی‌کنید؛ درست؛ لااقل به سکوت مرگبارتان ادامه دهید تا به برکت مجاهدت عباد برگزیده خدای متعال، فرجی حاصل شود و شاید شما هم به واسطه این سکوت ناشی از ترس، در اجرشان شرکت شوید و از گشایش‌های بعد از آن، بهره‌ای ببرید ... خدای منان برکات و صلواتش را بر امیرالمؤمنین علیه السلام بیفزاید که فرمود: «لَا يَحِلُّ لِلْجَبَانِ اَنْ يَغْزُو، لِانَّهُ يَنْهَزِمُ سَريِعاً وَ لَكِنْ لِيَنْظُرَ مَا كَانَ يُريِدُ اَنْ يَغْزُوَ بِهِ فَلْيُجَهِّز بِهِ غَيْرَهُ،فإنَّ له مثلُ أجرِه ولا يَنقَصُ مِن أَجرِه شَئٌ»(البحار: 100 / 49 / 15 و 16.)؛ (جايز نيست افراد ترسو در جنگ شركت كنند چرا كه به سرعت فرار مى‏ كنند [و مايه تضعيف ديگران مى ‏شوند] ولى لازم است سلاح و تجهيزات خود را در اختيار ديگران قرار دهند، اگر چنین کنند اجر مشارکت در جبهه جنگ بدون کم و کاست نصیبشان می‌شود.) 1403/08/2 https://eitaa.com/alimohammadi1389 @maktabe_emaam
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه دوم: 🔹خط تحلیل و تبیین در تقابل ایران و رژیم صهیونیستی هم اندیشی جمعی از مبلغین مکتب امام پیرامون حوادث اخیر ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ 🕓 از ساعت ۱۶ الی اذان مغرب ✅حضوری-مجازی آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌐https://eitaa.com/maktabe_emaam 🌐http://ble.ir/maktabe_emaam
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه سوم: 🔹خط تحلیل و تبیین در تقابل ایران و رژیم صهیونیستی(2) هم اندیشی جمعی از مبلغین مکتب امام پیرامون حوادث اخیر ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه 14 آبان ۱۴۰۳ 🕓 همزمان با نماز مغرب و عشاء ✅حضوری-مجازی آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌐https://eitaa.com/maktabe_emaam 🌐http://ble.ir/maktabe_emaam
تبدیل به دانش شود.mp3
1.55M
🌀 امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به صورت واقعی وارد حکمت عملی شده اند... 🎙 بخشی از پرسش و پاسخ جلسه بیست و یکم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔸 این بزرگواران عملاً وارد صحنه شدند و این درد را حس کرده اند 🔹 یک منبع در حکمت سیاسی ما؛ روش، سیره و بیانات این بزرگواران است 🔸 باید برویم به این سمت که روش، سیره و بیانات این بزرگواران را تبدیل به دانش کنیم 🔹 مشکل ما این است که دفاع مقدس را تبدیل به دانش نکردیم 🔸 سیره و روش رهبری وارد بحث و گفتگو شود و استنادهای علمی شود تا ذخیره ای برای آیندگان شود 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه چهارم: 🔹فقه تدمیر اسرائیل در مکتب امام(ره) نظر حضرت امام در مورد مراحل نابودی اسرائیل و سیر تطور آن در طول زمان. تحلیل کنش امام خامنه ای در تحولات اخیر. ارائه استاد محترم: حجةالاسلام و المسلیمن اسدپور ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه 28 آبان ۱۴۰۳ 🕓 بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء ✅حضوری-مجازی تذکر: جهت ثبت نام و حضور در جلسه حتماً به آیدی @miladtaba13 آقای طبائیان هماهنگ فرمائید. آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌐https://eitaa.com/maktabe_emaam 🌐http://ble.ir/maktabe_emaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چهار دقیقه مهم از صحبت‌های حجت الاسلام فلاح شیروانی از اساتید حوزه علمیه در تلویزیون: 🔻اگر می‌گوییم که مردم‌سالاری داریم، باید فرصت رشد مردم را فراهم کنیم 🔻کسانی که می‌گویند مردم نباید چیزی از جنگ بشوند، اشتباه می‌کنند 🔻می‌گویند به مردم نگوییم تا آب در دلشان تکان نخورد؛ نمی‌گویم مردم بترسند و دلهره داشته باشند اما باید بدانند که در معرض جنگ هستیم 🔻اجازه بدهیم مردم نسبت به جنگ خودشان را مسئول بدانند 🔻اگر قرار بود در دفاع 8 ساله بگوییم مردم بگذارید ما سلحشورانه جنگ را تمام می‌کنیم که حماسه دفاع مقدس رخ نمیداد
💠 *چند جمله ای در مورد آتش بس* ✍ محمد قطرانی 🔸 روز 27 تشرین الثانی یا همان نوامبر بشدت متفاوت با 27 أيلول یا سپتامبر است که در آن سید مقاومت به شهادت رسید؛ یا بسیار متفاوت تر از قبل تر آن که حادثه پیجر اتفاق افتاد و فرماندهان رشیدی همچون سید محسن یا حاج عبدالقادر به شهادت رسیدند. لذا نه امروز را باید با آن روز مقایسه کرد و نه اهداف آن روز و گفته های آن روزها را سنگ محکی قرار داد برای پیروزی یا شکست امروز؛ طرفه آنکه شرایط 27 تیر 1367 که قطعنامه ای امضا شد ، 3 خرداد 61 نبود که آمال و اهداف نقطه ای دیگر را می نمایاند. 🔸 باید به صحنه میدان امروز حزب واقعی تر نگاه کنیم. البته این که چه شد که کار به این جا رسید و آیا تصمیم دیگری می توانست گرفته شود که سرانجامی دیگر رقم بخورد، دیگر فایده ی زیادی ندارد و مجال سخنش اینجا نیست؛ اما باید گفت که حزب الله قهرمان در این مدت ضرباتی سهمگین دریافت کرده بود که هر سازمان دیگری به جای آن معلوم نبود دیگر اسم و رسمی از آن باقی خواهد ماند یا خیر؟ َ1️⃣ شهادت رهبر کاریزماتیک و افسانه ای که هنوز بخشی از جمهورش شهادتش را نپذیرفته اند 2️⃣شهادت سردارانی که هر کدام باری سنگین بر دوش داشتند و با این که اغلبشان فرماندهان پیروزی جنگ 33 روزه بودند، اما هیچ کدام آن موقع به شهادت نرسیده بودند مانند سید هاشم ، شیخ نبیل قاووق، سید فواد شکر، ابراهیم عقیل و ... 3️⃣خارج شدن بیش از 3 هزار نفر از نیروهای میانی از رده عملیات به واسطه حادثه پیجر 4️⃣از بین رفتن بخشی از توان تسلیحاتی ( چه مطابق با ادعای دشمن و چه طبق تخمین های حداقلی) این ها چیزی نیست که براحتی در سازمانی که بشدت منظم و متکی بر اوامر از بالا به پایین است، قابل هضم باشد. ⁉️ *اما رژیم چه می خواست که نشد؟* رژیم از فردای شهادت سید و با حجم آتش بسیار بالا، می خواست به سرعت این ضربات را به دستاوردی راهبردی و میدانی ملموس تبدیل کند؛ تصور این بود که حزب الله دیگر جانی برای مقاومت ندارد و با سرعتی عجیب رو به فروپاشی و زوال رفته است. *اما چه شد؟* 🔸 علیرغم شوک سنگین اولیه، حزب الله توانست به تدریج قوایش را بازیابی کند و ساختار و تنظیمش را ترمیم کند و نه تنها فرو نریخت بلکه با همان حجم آتش قبل و بل بیشتر به حملاتش علیه رژیم ادامه داد. در این جا دیگر از حزب الله انتظار این نمی رفت که عملیات های به قول عرب ها نوعی و یا کیفی انجام دهد، بلکه حفظ ساختار و تشکیلات و تداوم و استمرار ضربات علیه دشمن موضوعیتی اساسی داشت که بحمدالله تا دیروز استمرار داشت. ⬅️ اما آیا می توان امروز را با روز آخر جنگ 33 روزه مقایسه کرد و بانگ پیروزی مانند آن روز سر داد؟ به نظر این گونه نمی آید. پیکر زخمی حزب الله امروز غرق جراحت است و اگرچه دشمن نتوانسته سرو قامت او را زمین بزند اما بازآرایی توان او مانند آن چه بود، دشوار و البته زمان بر است.. وانگهی رفتن فرماندهان در ساختارهای نهضتی نه تنها بد نیست که برخی اوقات جا را برای فرماندهان رده دو و سه باز می کند که ابداعات و ابتکاراتی بس بهتر از قبلی ها دارند اما نمایش اقتدار ساختار جدید و افراد تازه نیاز به زمان دارد که طبیعتا بخشی از اقدامات حزب الله در آینده خواهد بود. @maktabe_emaam
💠 آکادمی زیست بوم تربیتی نُهی برگزار می‌کند: 🔸 «درسگفتار امام تربیت» بازخوانی اندیشه تربیتی امام خمینی (ره)؛ فصل دوم 🎙️ دکتر جمیله علم‌الهدی دکتر جمال یزدانی دکتر رقیه فاضل ♦️ متن خوانی صحیفه امام (با نگاه به نقاط عطف اجتماعی و تربیتی) 🔸 مبانی تربیتی امام (در منتخبی از احادیث چهل حدیث) 🔶 برگزاری دوره: حضوری و مجازی (آنلاین) ***ظرفیت ثبت‌نام حضوری محدود است (ظرفیت ۱۵ نفر) 🗓 از 18 آذر، یکشنبه ها و سه شنبه ها ساعت 18 (به مدت 8 هفته) 📲 برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات از طریق پیام‌رسان‌های: بله، ایتا، تلگرام به آیدی زیر پیام بدهید. @ArSp88 زیست بوم تربیتی نُهیٰ ☘️ 🆔@noha_edu @maktabe_emaam
*اشاراتی در باب تحوّلات منطقه ای(1)* ✍️رضا طراوت باسمه تعالی اشاره وار نکاتی را که به نظرم برای توضیح تحوّلات منطقه باید ملاحظه عرض می کنم. *الف: ضرورت و درستی ورود منطقه ای ایران اوّل:* ورود ما در سوریه از یک طرف برای جلوگیری از سوء استفاده آمریکا و نظام سلطه که مجسّمه شرارت و ظلم و سردمدار آن هستند بود و از طرف دیگر برای حفظ خط پشتیبانی مقاومت در لبنان و مقابله با اسرائیل که ریشه عمده بدبختی های ملّت های این منطقه است. حوادث 2011 سوریه بدل دشمن در بیداری اسلامی بود، طبعا وقتی نقشه آمریکایی_اسرائیلی باشد، عدم جلوگیری از آن نقشه برابر است با بدبختی بیشتر همه ملّت های منطقه. *دوم:* اگرچه حکمرانی در سوریه و خاصّه نظام بعثی از بسیاری از کشورهای منطقه مانند عربستان جلوتر بود لکن همراه با ظلم به مردم و عمدتا نیروهای اسلامگرا بود، خصوصا در اعتراضات برخورد نادرستی با مردم شد. امّا *اگر هدف ما مبارزه با ظلم جهانی است. می بایست وارد می شدیم. و این اقتضاء عقلانیت مبارزه با ظلم است که مسأله اصلی را مقابله با استکبار جهانی میداند* که رأس همه ظلم ها است. *سوم:* جمهوری اسلامی در ورود به سوریه صرفا به منطق یادشده اکتفاء نکرد بلکه از فرصت کمک خود استفاده کرد تا کشتار مردم را متوقّف و نظام سوریه را اصلاح کند و در این راه موفّقیت نسبی داشت. و حتما این کار انتخاب درست تری است نسبت به جبهة النصرة داعش صفت در آن روزها و سایر گروه های همپیمان. فراتر از این جمهوری اسلامی حتّی در میدان نظامی نیز تأکیدش و منشش این بود که از هر دو طرف کمتر کشته شود. *موارد اوّل تا سوم نشان از سطح بالای عملکرد اخلاقی جمهوری اسلامی در این واقعه و درستی آن به لحاظ دغدغه پیشرفت منطقه دارد و کسانی که عالمانه نظام را به عدول از اصول اخلاقی متّهم می کنند کارشان ظلمی آشکار و فسقی اعظم و مستلزم غضب الهی است.* *چهارم:* با ظهور داعش پروژه سوریه و فضای منطقه وارد دور جدیدی شد. عملکرد جمهوری اسلامی در نابودی داعش در سوریه و عراق یک خدمت بزرگ آشکار به مردم این دو کشور و بشریت و اسلام بود. و از این رو گیرم که فرض کنیم ما در سوریه هیچ دستاوردی نداشته باشیم جز نابودی داعش، همین برای درستی کار کفایت می کند. *ب: فرصت ها و تهدیدهای ورود گسترده ایران در منطقه پنجم:* آمریکا همواره به دنبال تضعیف اسلام سیاسی در منطقه و مقابله با محور مقاومت بوده است به جز تاراج نفت سوریه و عراق مشخّصا دو کار اساسی صورت گرفت: 1. تحریم گسترده تر کلّ کشورهای محور مقاومت بالاخص ایران به قصد فروپاشی اقتصادی_اجتماعی و تسلیم 2. پروژه تطبیع. یعنی تقسیم منطقه غرب آسیا به دو گروه. خوشبخت ها که ذیل آمریکا و در کنار اسرائیل هستند و بدبختها که کشورهای محور مقاومت باشند. برای یکپارچه سازی همه کشورهای غرب آسیا زیر پرچم اسرائیل و در خدمت غرب برای مقابله با روسیه و چین در شرق. *ششم:* ما در طول سالهای بعد از پدیدآیی کریدور نظامی مقاومت نتوانستیم با خلق ارزش افزوده از این محور و ابتکار عمل هم در جنگ اقتصادی با آمریکا به نقطه تضعیف ابزار تحریم برسیم. مسأله تحریم کلّ محور مقاومت بود و باید در این افق اندیشیده میشد. و اگر بناست آسیب شناسی کنیم یکی از دو تنگه احد پروژه منطقه ای ایران اینجا بود. تنگه احد دوم در پروژه منطقه ای ایران همراه سازی ملّت های منطقه با فکر انقلاب اسلامی و ارتقاء افق دید بود. لکن در اینجا نیز ما ضعیف ظاهر شدیم. *موارد پنجم و ششم باعث شد این فرصت تبدیل به تهدید بالقوّه شود و جمهوری اسلامی به دلیل فقدان ابزارهای فرهنگی و اقتصادی لازم از موضع ابتکار خارج و به موضع انفعال کشیده شود. نخستین نشانه این انفعال اعتراضات عراق، برخی عملکردهای نادرست ذی نفوذان عراق و نهایتا شهادت سردار سلیمانی بود.* *هفتم:* فرجه دولت شهید رئیسی نیز نتوانست محور مقاومت را از یک محور نظامی_امنیتی به محور اقتصادی_اجتماعی ارتقاء دهد. بلکه در مواردی غفلتا پروژه تطبیع شتابان تر شد. شاید از گل درشت های این داستان بی برنامگی ایران در تفاهم راهبردی با چین بود. *هشتم:* یکی از نقاط گره در پروژه منطقه ای ایران، چنبره اقتصادی آمریکا بر منابع نفتی عراق و سوریه و انفعال ما در این قضیه بود. لذا پروژه هم در عراق و هم در سوریه ناقص ماند. طبعا اگر نفت سوریه در دستان دولت بود وضعیت اقتصادی سوریه این نبود. اینها اموری است که می بایست با حوصله و فراست سیاسی_انقلابی واکاوی شود. @maktabe_emaam
*اشاراتی در باب تحوّلات منطقه ای(2)* *ج: طوفان الاقصی* *ج1: آیا طوفان الاقصی درست بود؟* برخی با توجه به عواقب طوفان الاقصی می‌گویند کار درستی نبود. امّا *یازدهم:* شواهد نشان می‌داد با طوفان الاقصی آنچه در منطقه رخ داده خصوصا در سوریه و لبنان صرفا به تأخیر افتاده و از این جهت طوفان را باید ابتکاری فعالانه دانست. *دوازدهم:* طراحان طوفان در طراحی بی نقص عمل کردند. و همه محاسبات عقلایی را برای بعد از طوفان انجام داده بودند. چه به لحاظ فشار بین المللی، چه تزلزل داخلی رژیم و چه امکان پشتیبانی گرفتن از جبهه های دیگر. از این جهت نمیتوان این کار را نادرست دانست. شاید تنها اشتباه حماس در اینجا امید به فشار بین المللی باشد. اگر چنین محاسبه ای بوده باشد. *سیزدهم:* یک ملّت مخیّر شده است بین مرگ تدریجی اسارت گونه یا شهادت کربلایی. و با یک طرّاحی عالی مستقلانه عملیاتی را پیاده کردند برای یک تغییر راهبردی. نهایت می شود گفت چرا برای آمادگی بیشتر هماهنگی نشد؟ این هم مقبول نیست. زیرا از یک طرف هیچ طرحی برای مقابله با تطبیع، احیاء قضیه فلسطین و مسجد الاقصی روی میز نبود و از طرف دیگر این عملیات نیاز به پنهانکاری ویژه داشت که با این وضع مراقبت اطلاعاتی_امنیتی همان به که عملیات انجام شود و بعد بقیه محور متناسب با وظایف خود هماهنگ شوند. *چهاردهم* گیرم که ما در این مدّت 100 هزار انسان پاک را از دست داده باشیم. هر یک از این انسان ها برای ما بسیار ارزشمند هستند امّا طرز فکری که با عقل ابزاری برای پیدایش نظم جهان در قرن 20 بیش از 80 میلیون کشته روی دسته بشریت گذاشته حق ندارد برای ما چرتکه بیاندازد که این کار شما این مقدار هزینه داشته. جهان آبستن پیدایش نظم جدیدی است که تا ده ها سال سرنوشت منطقه و جهان را تعیین می کند. اگر طوفان الاقصی و عواقب آن اگر در این افق نگاه شود بسیار هم عملیات موفّقی بوده است. *ج2: آیا می شد پیامدهای طوفان الاقصی را بهتر مدیریت کرد؟ پانزدهم:* این نظر شخصی من بر اساس جمعبندی های مختلف است. اینطور فکر می کنم که پیامدهای طوفان به نقاط ضعف راهبردی جبهه مقاومت برمی گشت نه فرماندهی عملیات. ضعف هایی که در کوتاه مدّت قابل برطرف شدن نبود و بر خلاف بسیاری از دوستان معتقدم اگر تعلّل هایی هم صورت گرفته در عملیات های وعده صادق از این حیث مشکل زا نبوده. *ج3: جمعبندی راهبردی از موفّقیت طوفان الاقصی شانزدهم:* طوفان یک ضربه راهبردی وحشتناک به رژیم زد و همین امر او را واداشت به اینکه اینگونه وحشیانه عمل کند. لکن ضربه به رژیم یک ضربه غیر قابل جبران است. چون نشان داد رژیم چه قدر میتواند آسیب پذیر باشد. هیچ ضربه ای به اندازه ضربه حیثیتی نمی تواند به تشجیع ملت های منطقه علیه رژیم کمک کند. با همه جنایت های رژیم این ضربه جبران نشد. *هفدهم:* این فهم حاصل شد که باید خود قیام کنند و ملّت فلسطین پای همه عواقبش ایستاد. این ملّت به رشادت رسیده و با این تغییر انفسی بعد از طوفان الاقصی، سنّت های الهی ویژه تری را مشمول خواهند شد. این مهمترین تغییر راهبردی در قضیه فلسطین است که چشمان مادّی قادر به دیدن آن نیست. *هجدهم:* کجا و چه صحنه ای می توانست اینقدر آشکار رذالت و وحشی گری و درندگی تمدّن غربی را به رخ انسان های آزاده بکشد. کلّ تمدّن غرب در کنار جنایت های اسرائیل ایستاد و بی آبرو شد. اگر کربلا با رسوا کردن دستگاه خلافت طاغوتی اسلام را حفظ کرد. طوفان الاقصی در جهان معاصر حجّت قاطعی شد بر تمام مسلمانان و آزادگان جهان در رسوایی غرب و نجات مسلمانان از هضم هوّیتی در غرب. بله این را باید روایت کرد. کربلا هم اگر روایت نمی شد. جریان ساز نمی شد. خطّ بشریت باید از افسار تمدّن غرب جدا شود و این آغاز آن است انشاءالله. *د: عبرتهای سوریه نوزدهم:* سوریه عبرت انگیز است و *مهمترین عبرت آن ضرورت استقامت است.* سوریه ده سال هزینه بودن در محور مقاومت را داد و إلا هیچ وقت نه آماج تروریست های عالم قرار می گرفت نه تحریم میشد و نه کسی از ظالم بودن دولت بعث و ... صحبت می کرد. سوریه هزینه داد و آقای بشّار اسد ایستاد و به همان اندازه ای که ایستاد هم مقاومت سود کرد و هم سوریه. لکن اسد استقامت نکرد و سه خطای راهبردی انجام داد 1. حذف نیروی مردمی دفاع وطنی، 2. در ضیق قراردادن نیروهای مقاومت در سوریه، 3. راضی نشدن به فعّال کردن جبهه سوریه در پسا طوفان الاقصی. اگر اسد استقامت می کرد و به جای روسیه و امارات و ... ایران را نقطه اصلی اتّکا قرار می داد ای بسا امروز صحنه اساسا جور دیگری رقم می خورد هم برای مقاومت هم برای اسد و کلّ منطقه. او نایستاد و به مراتب باعث شد هم به مقاومت و هم به کلّ منطقه و هم به سرنوشت مردم خودش ضربه زد. ببینید امروز اسرائیل با زیرساخت های سوریه چه می کند؟! اینها دشمنان ملّت های مسلمان و اقتدار آنها هستند. این نتیجه عدم استقامت است. @maktabe_emaam
*اشاراتی در باب تحوّلات منطقه ای(3)* *ه. آیا پروژه منطقه ای جبهه مقاومت شکست خورد؟ بیستم:* اوّلا باید بدانیم که اگر انسان به وظیفه خود عمل کند شکست ندارد. گاهی این را صوری می فهمیم. لکن باید توجّه کرد که عمل به وظیفه یعنی به خدمت آوردن ربوبیّت الهی در جهت اهداف. ربویت الهی ضامن پیشرفت حقیقی در جهت تحقّق دنیای توحیدی است و اینجا اگر به حسب ظاهر امر فتح نصیب نشد. به حسب باطن قطعا فتح نصیب شده. نه به معنای سعادت اخروی. آن که سر جای خود بلکه به معنای حاقّ پیشرفت در حرکت توحیدی امّت اسلامی و قوم پیشران. *بیستم و یکم:* بر این اساس دغدغه اصلی ما باید این باشد که چه در ظاهر امر پیروز باشیم چه شکست خورده آیا در انجام وظایف کوتاهی انجام داده ایم یا نه؟ ما در ورود به سوریه به وظیفه عمل کردیم و در خروج از آن تا آخرین لحظه ایستادیم. لذا ما در سوریه شکست نخوردیم. همین طور حماس در غزّه و حزب الله در لبنان شکست نخوردند. امّا آیا در جهاد تبیین، اقتصاد مقاومتی و جهاد علمی هم به وظایف خود عمل کردیم؟ به نظر می رسد اینجا کوتاهی کرده ایم و باید نگاه ها معطوف شود به این جهات. اگر بدون نگاه وظیفه محور به سراغ آسیب شناسی شکست های ظاهری برویم با چشمانی معیوب آسیب شناسی معیوبی خواهیم داشت و قادر به تشخیص امور اصلی از فرعی نخواهیم بود. *بیستم و دوم:* امّا شکست و پیروزی ظاهری را باید در میزان تحقّق اهداف تعیین شده سنجید. اهداف راهبردی ما در منطقه عبارت است از مبارزه با نظام سلطه و اخراج آمریکا از منطقه، و نابودی دولت اسرائیل. موجودیت اسرائیل در گرو حمایت آمریکا و غرب است. لذا ما باید بدانیم ولکن *درگیری ما اوّلا با آمریکا است و ثانیا با اسرائیل.* در نسبت با اسرائیل در حوادث اخیر 3 ضربه راهبردی خورده ایم: 1. از دست دادن بخش قابل توجّهی از جغرافیای راهبردی مقاومت در سوریه و لبنان 2. از دست دادن یا تضعیف جدّی بازوان تهدید راهبردی اسرائیل از طریق سوریه و لبنان 3. محاسبه اسرائیل در اینکه محور مقاومت و ایران قادر نیستند یا نمی خواهند به او ضربه راهبردی بزنند. اوّلی و دومی را می شود در میان مدّت تدبیر کرد و چه بسا در شرایط جدید انفتاح بیشتری پیدا شود. لکن برای سومی خصوصا در شرایط هارشدگی اسرائیل در کوتاه مدّت باید فکری کرد. *آیا مسأله تمام شده است؟ بیست و سوم:* این طور به نظر می رسد که تضعیف راهبردی مقاومت در یمن و عراق دستور بعدی است. این پروژه در عراق راهبردی تر و یمن راحت تر است. با عنایت به نکته قبلی این طور فکر می کنم که اگر جمهوری اسلامی با یک ضربه راهبردی مؤثّر ترمز اسرائیل را نکشد این سیر متوقّف نخواهد شد. لکن در شرایطی که ابزارهای قبلی کار نمی کنند. بدون یک ضربه اساسی و وجود یک تهدید معتبر و جدّی و واقعی(نه مثل بمب اتمی) اسرائیل کوتاه نخواهد آمد و این اکنون و در کوتاه مدّت مهمترین معضل راهبردی جلوی جمهوری اسلامی است. *بیست و چهارم:* با عنایت به اینکه مسأله اصلی در منطقه آمریکا است و اسرائیل نیز با حمایت های آمریکا سرپا است. باید حسّاسیت ها را برد روی آمریکا. خصوصا اینطور به نظر می رسد که برنامه دشمن فعال سازی پرونده هسته ای و برنامه جناح غربگرا سازش به هر قیمت است. فلذا باید نوک پیکان تبیین ها و برنامه ریزیها نحوه خنثی سازی برنامه آمریکا نسبت به ایران و منطقه باشد. *پ.ن: اینکه رهبری چه خواهند گفت* بستگی به موقعیت ذهنی جامعه و سؤالات آن دارد. موقعیت ذهنی جامعه درگیر بهت ناشی از سقوط سوریه و سوالات مربوط به آن از قبیل چرایی ورود، پیروزی یا شکست و ادامه مسیر خواهد بود و البته در نسبت با طوفان الاقصی. لذا فکر می کنم متناسب با واقعیتی که در 17 مورد قبلی شرح داده شد رهبری این ملاحظات را خواهند داشت. 1. تبیینی از اتّفاقات ما بعد طوفان و پروژه منطقه ای جمهوری اسلامی و آنچه در این سالها در سوریه رخ داده. 2. تحلیل چرایی سقوط سوریه و عبرت گیری از آن 3. پرهیز از بیان ملاحظات آسیب شناسانه نسبت به عملکرد ایران در ما بعد طوفان، بسنده به تلک الایام نداولها بین الناس و بازکردن مسیر اندیشه ورزی در محافل نخبگانی 4. تبیین افق آتی برنامه منطقه ای ایران در نسبت با حاکمان جدید سوریه 5. اخطار شدید به اسرائیل و آمریکا در حمله مجدد به حزب الله یا فتنه انگیزی در عراق و یمن @maktabe_emaam
مکتب امام
بسم الله الرحمن الرحیم *چند خطی در مورد سقوط رژیم اسد و روزهای پیش رو* *سید امین باطنی* 🔸یکم: ما معتقدیم اسلامی، بوده است. هیچ دردی به اندازه حضور فسادانگیز آمریکا در منطقه نیست. *در این نگاه، همچنانکه شاه پهلوی ژاندارم آمریکا در منطقه بود اسرائیل نیز سگ نگهبان آمریکا در منطقه است.* 🔹دوم: در عالم سیاست، هدف مهم است و چیرگی اراده. اینکه هدف و آرمانی را سالها فقط فریاد بزنی ولی گامی به سویش بر نداری و یا توان چینش میزانسنی که تو را به تحقق آن هدف و اراده نزدیک کند نداشته باشی، یعنی از عالم سیاست دوری. 🔸سوم: در طول این سالها با تشکیل در ایران و منطقه، به تحقق ایده و راهبردش اندیشیده است و گام به گام به حصول نتیجه نزدیک شده است. و هرجایی که توانسته است هر گروه یا حکومتی را به ایده و اراده خود نزدیک کرده یا منافع مشترک تعریف کرده باشد از آن دریغ نکرده است. 🔹چهارم: حکومت سوریه در طول این سالها، گرچه جزو هسته های مقاومت به شمار نمیرفته است، ولی در حضور داشت و هم او از مواهب حضور در این جبهه بهره مند بود و هم جبهه مقاومت از مواهب حضور او نفع می‌برد. (یادداشت برادر عزیزم مهدی اسلامی در توضیح این معنا رساست.)https://ble.ir/gahneweshtha/9737271530006124/1733745233410 🔸پنجم: رهبری انقلاب برای پیشبرد اهداف و تحقق اراده اش از اسلوب مکتب خود پیروی میکند و از نظام فکری و گفتمانی خود تخطی نمیکند. *از مسلمات است که قدرت برگرفته از غلبه مردود است.* حتی ایده صدور انقلاب نیز به معنای لشکری کشی نیست، به تعبیر چون رایحه‌ی دل انگیز گلهای بهاری است که در فضا پراکنده می‌شود و دبهای مشتاق را به خویش جذب میکند. شاید مهمترین نکته ای که در ماجرای سوریه بشود بدان اشاره کرد همین است. جمهوری اسلامی نمیتواند و نباید به قهر و غلبه در کشوری حضور یابد و کشورگشایانه رفتار کند. ولی میتواند حامیانه در این جبهه نقش آفرین باشد. سخنان تاریخی ترین نماز جمعه رهبری را بار دیگر با چنین نگاهی بخوانیم. 🔹ششم: به گمانم در اینکه از دست رفتن امکان سوریه برای جبهه مقاومت یک شکست و اتفاق تلخ بود شک و شبهه ای نیست. اما تشبیه ماجرا به جام زهر و حرفهایی از این دست، ناشی از تطبیق ناروای صحنه است. ما اکنون در میانه جنگیم. جنگی که از طوفان الاقصی و ۷ اکتبر شروع شد و با ورود لبنان به جنگ و آتش بس و شهادت فرماندهان مقاومت و اتفاقات پر شمار و سریع دیگر، در حال طی کردن بالا و پایینهای این جنگ بی بدیل هستیم. این بار درگرفته است و هنوز در میانه ماجراییم. نه چیزی تمام شده و نه تکلیفی معلوم شده. خاصیت جنگ است که روزی بر توست و روزی با تو. تا پایان جنگ نمیشود حکمی کرد. ولی قدر مسلم در هیچ جای دنیا، هیچ آدم عاقلی، در گرماگرم جنگ، آتش توهین و تحقیر بر جبهه خودی نمیگیرد مگر آنکه غافل باشد یا خائن. طبعا حساب نقد و مطالبه جداست. همه این شش نکته یک طرف، و دو نکته دیگر در طرف دیگر. 🔺به گمان راقم این سطور، طراحی متفاوت و مهم رهبری انقلاب در این چند دهه، برای تحقق طرح راهبردی اش ویژگی منحصر به فرد و مهمی داشته است که پس از طوفان الاقصی مجال بروز یافته است و به گمانم این نکته، نکته مغفول ذهنیات بسیاری از دوستان است. *در نگاه رهبری انقلاب، دو اتفاق مهم افتاده است که طوفان الاقصی مجال ظهور و بروزش را ساخته و شرایط را با همیشه متفاوت کرده است و نوید پیروزی میدهد: نخست آنکه ملتهای منطقه و هسته های مقاومت، و شده اند و بر اخراج آمریکا از منطقه اجماع یافته اند. دودیگر آنکه به زعم معمار این طراحی، شرایط برای سیادت آمریکا در منطقه دیگر فراهم نیست. کار از کار گذشته است، حتی اگر مردم را آواره کند، شهید کند، توحش کند، بزرگترین فرماندهان مقاومت را شهید کند، به مرحله قبل باز نمیگردیم. ایده مقاومت عمومیت یافته است و همه گیر شده است. این معجزه شکل گیری هسته های مقاومت و طوفان الاقصی است.* 🔺 آنچه بر ما واجب و فرض است، عمل به وظیفه است. جبهه مقاومت در بخشهای گوناگون نیاز به زیرساخت و ظرفیت دارد. ای کاش در هر نقطه ای که هستیم، به مستوای فکری مکتب امام و مقاومت نزدیک شویم و سهم خود در این معادله تاریخ ساز را بیابیم. پ.ن: دو ویدئو از صحبتهای آقا تزیینی نیست. حرفهای واقعی یک سیاستمدار کهنه کار، از روند طرح راهبردی اش است. شب قبل از دیدار حضرت آقا به مناسبت تحولات منطقه. ۲۱ آذر ۱۴۰۳ تمت. یاعلی.
🔷 پای درس جهاد تبیین ره بر ، قسمت اول 🖋 سید علی موسوی 📌 1 روش تبیین رهبر انقلاب در یک مقدمه روش شناختی، خود با نگاه درجه دو، روش تبینی خودشان را در ابتدای سخنانشان شرح دادند : «امروز حوادثی در جریان است؛ هم این حوادث را باید درست فهمید، هم از این حوادث بایستی درس گرفت و عبرت گرفت. افکار عمومی کشور هم درگیر این مسائل است؛ سؤالاتی دارند، حرفهایی دارند، نظراتی دارند؛ لازم است ابهامها هم برطرف شود. من قصد ندارم تحلیل کنم قضایای سوریه را ــ تحلیل را دیگران میکنند ــ قصد من امروز «تبیین و ترسیم» است. منظورم از«تبیین» این است که آنچه واقع شده و احیاناً سعی میشود از چشمها مخفی بماند، تا آن جایی که ما می‌بینیم و میفهمیم بیان کنیم» در این یادداشت رابطه میان «تبیین» با «تحلیل»، «افکار عمومی»، «درس و عبرت» و «ترسیم» را در بیان رهبر عزیزمان شرح می دهیم 📌2 تبیین و تحلیل در این مقدمه «تبیین» از «تحلیل» جدا شده است. تحلیل وقایع سوریه، الزاما تبیین مورد نظر ایشان در جهاد تبیین نیست. تحلیل گران گاه در داده های جزئی شکست و یا عقب نشینی در میدان غرق می شوند و خود را موظف به ساخت روایت نمی بینند. تحلیلگران مسئله مرکزی شان «افکار عمومی» نیست. این دست تحلیل ها برای درس عبرت و بیان غفلت مفید اند اما از آنجایی که افکار عمومی را مورد توجه قرار نمی دهند، جهاد تبیین مورد اشاره رهبر معظم انقلاب نیستند. 📌3 تبین و افکار عمومی 1 «شعار دادن و رجز خوانی» نیز جهاد تبیین نیست. تبیین باید بتواند «سوالات» و «ابهامات» موجود در افکار عمومی را برطرف کند. جهاد تبینی که سوال و ابهام افکار عمومی را ندیده گرفته و از آن عبور کرده و به رجز خواندن و شعار دادن بسنده کند، جهاد تبیین نیست. تا وقتی مخاطبمان خودمان هستیم و برای یکدیگر شعار داده و با «افکار عمومی» مواجه نمی شویم، مشغول جهاد تبیین نیستیم. 📌4 تبیین و افکار عمومی 2 سوالات و ابهامات افکار عمومی عموما متوجه دستگاه فکری انقلاب اسلامی است. طیف صورتی به غلط تصور می کند افکار عمومی عمیقا با دستگاه فکری انقلاب اسلامی دشمنی دارد و از این رو به دنبال ندیده گرفتن سوالات و ابهامات افکار عمومی است. این طیف تلاش دارند مخاطب را اقناع کنندکه هیچ ایدئولوژی ای در پشت رفتارهای جمهوری اسلامی نیست و اساسا این سوالات غلط است. در حالی که مبدأیت سوالات و ابهامات افکار عمومی در تبیین، به معنای ندیده گرفتن مرجعیت دستگاه فکری انقلابی در تبیین نیست. 📌5 تبیین و عبرت ایشان در این مقدمه «تبیین» را در مناسبت با «عبرت» معنا می کنند. تبیینی که شکست را منکر است، ضرورتی بر «عبرت» نمی بیند. پذیرش شکست در دل پیروزی ها، مقدمه ای مهم در «باورپذیری افکار عمومی» بر تبیین پیروزی هاست. منکر شکست، منکر سوال و ابهام است و نباید توقع داشته باشد افکار عمومی شعارهای او را بپذیرد. وی تنها مخاطب از پذیرش تبیین بر پیروزی ها منزجر می سازد و بر ابهامات او می افزاید. 📌 تبیین و ترسیم عبرت گرفتن از شکست در دل پیروزی ها، امکان ترسیم حرکتی به مراتب گسترده تر، عمیق تر و تهاجمی تر را فراهم می کند. کسی که منکر شکست است عملا نیازی به ترسیم تهاجمی تر نمی بیند. در توهم شعاری این عده، حرکت طبق برنامه و به صورت پیروزمندانه ای پیش می رود و هیچ نیازی به ترسیم خط مشی جدید و حرکت آفرینی نویینی نیست ... ادامه دارد @maktabe_emaam