eitaa logo
مکتب امام
1.1هزار دنبال‌کننده
550 عکس
259 ویدیو
28 فایل
کانال مکتب امام رسانه ای است برای انعکاس مطالب در حوزه اندیشه مکتب امام و بررسی مسائل انقلاب اسلامی از این پایگاه فکری. صاحب امتیاز این کانال کارگروه مکتب امام پژوهشکده باقرالعلوم ع می‌باشد. راه ارتباطی: @maktabe_emaam_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 پای درس جهاد تبیین ره بر ، قسمت اول 🖋 سید علی موسوی 📌 1 روش تبیین رهبر انقلاب در یک مقدمه روش شناختی، خود با نگاه درجه دو، روش تبینی خودشان را در ابتدای سخنانشان شرح دادند : «امروز حوادثی در جریان است؛ هم این حوادث را باید درست فهمید، هم از این حوادث بایستی درس گرفت و عبرت گرفت. افکار عمومی کشور هم درگیر این مسائل است؛ سؤالاتی دارند، حرفهایی دارند، نظراتی دارند؛ لازم است ابهامها هم برطرف شود. من قصد ندارم تحلیل کنم قضایای سوریه را ــ تحلیل را دیگران میکنند ــ قصد من امروز «تبیین و ترسیم» است. منظورم از«تبیین» این است که آنچه واقع شده و احیاناً سعی میشود از چشمها مخفی بماند، تا آن جایی که ما می‌بینیم و میفهمیم بیان کنیم» در این یادداشت رابطه میان «تبیین» با «تحلیل»، «افکار عمومی»، «درس و عبرت» و «ترسیم» را در بیان رهبر عزیزمان شرح می دهیم 📌2 تبیین و تحلیل در این مقدمه «تبیین» از «تحلیل» جدا شده است. تحلیل وقایع سوریه، الزاما تبیین مورد نظر ایشان در جهاد تبیین نیست. تحلیل گران گاه در داده های جزئی شکست و یا عقب نشینی در میدان غرق می شوند و خود را موظف به ساخت روایت نمی بینند. تحلیلگران مسئله مرکزی شان «افکار عمومی» نیست. این دست تحلیل ها برای درس عبرت و بیان غفلت مفید اند اما از آنجایی که افکار عمومی را مورد توجه قرار نمی دهند، جهاد تبیین مورد اشاره رهبر معظم انقلاب نیستند. 📌3 تبین و افکار عمومی 1 «شعار دادن و رجز خوانی» نیز جهاد تبیین نیست. تبیین باید بتواند «سوالات» و «ابهامات» موجود در افکار عمومی را برطرف کند. جهاد تبینی که سوال و ابهام افکار عمومی را ندیده گرفته و از آن عبور کرده و به رجز خواندن و شعار دادن بسنده کند، جهاد تبیین نیست. تا وقتی مخاطبمان خودمان هستیم و برای یکدیگر شعار داده و با «افکار عمومی» مواجه نمی شویم، مشغول جهاد تبیین نیستیم. 📌4 تبیین و افکار عمومی 2 سوالات و ابهامات افکار عمومی عموما متوجه دستگاه فکری انقلاب اسلامی است. طیف صورتی به غلط تصور می کند افکار عمومی عمیقا با دستگاه فکری انقلاب اسلامی دشمنی دارد و از این رو به دنبال ندیده گرفتن سوالات و ابهامات افکار عمومی است. این طیف تلاش دارند مخاطب را اقناع کنندکه هیچ ایدئولوژی ای در پشت رفتارهای جمهوری اسلامی نیست و اساسا این سوالات غلط است. در حالی که مبدأیت سوالات و ابهامات افکار عمومی در تبیین، به معنای ندیده گرفتن مرجعیت دستگاه فکری انقلابی در تبیین نیست. 📌5 تبیین و عبرت ایشان در این مقدمه «تبیین» را در مناسبت با «عبرت» معنا می کنند. تبیینی که شکست را منکر است، ضرورتی بر «عبرت» نمی بیند. پذیرش شکست در دل پیروزی ها، مقدمه ای مهم در «باورپذیری افکار عمومی» بر تبیین پیروزی هاست. منکر شکست، منکر سوال و ابهام است و نباید توقع داشته باشد افکار عمومی شعارهای او را بپذیرد. وی تنها مخاطب از پذیرش تبیین بر پیروزی ها منزجر می سازد و بر ابهامات او می افزاید. 📌 تبیین و ترسیم عبرت گرفتن از شکست در دل پیروزی ها، امکان ترسیم حرکتی به مراتب گسترده تر، عمیق تر و تهاجمی تر را فراهم می کند. کسی که منکر شکست است عملا نیازی به ترسیم تهاجمی تر نمی بیند. در توهم شعاری این عده، حرکت طبق برنامه و به صورت پیروزمندانه ای پیش می رود و هیچ نیازی به ترسیم خط مشی جدید و حرکت آفرینی نویینی نیست ... ادامه دارد @maktabe_emaam
هدایت شده از راه سوم
🔺تقلید بانوان از مجتهد زن از دیروز که رهبر معظم دربارهٔ تقلید بانوان از مجتهد زن سخن گفتند، حرف و حدیث‌های زیادی شد: 🔺عده‌ای که احساس می‌کردند این اولین بار است که حضرت آقا این کلام را فرمودند، شگفت‌زده و تحسین گو شدند؛ 🔺عدهٔ دیگر گفتند چرا فقط بانوان از بانوان تقلید کنند، مردان هم امکان تقلید از بانوان را دارند؛ 🔺عدهٔ دیگر در اینکه در چه موضوعی زنان امکان تقلید از همجنس خودشان را دارند سوال کردند... ♦️برای پاسخ به این قیل و قالها دوباره عین بیانات را با یکدیگر بازخوانی می‌کنیم: «بنده حتّی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمی‌دهند، باید خانم‌ها از مجتهد زن تقلید کنند.» برای افرادی که راه سوم را سال‌هاست از میان کلام معظم‌له دنبال می‌کنند، این کلام آشنا و مسبوق به سابقه است، آن هم به بیش از بیست سال پیش و البته این مهم سیرهٔ عملی ایشان هم در این سال‌ها بوده است. رهبر معظم در سال 1380 بیان می‌دارند که «بنده مکرر به (مجتهدین زن) گفته‌ام که در فصولی از فقه، شما می‌توانید مرجع تقلید باشید. من نمی‌توانم باشم چون موضوع را تشخیص نمی‌دهم و نمی‌توانم بفهمم.»؛ یعنی ایشان بارها سال‌ها پیش بر این مهم تأکید کرده بودند و عجیب است که برای برخی از ما جدید و شگفت‌انگیز است. ♦️اما دربارهٔ سوال بعدی یا بهتر بگویم قیل و قال بعدی که مردان هم می‌توانند از زنان تقلید کنند، آقا نه در گذشته و نه در حال چنین سخنی را نگفته‌اند و صریحِ سخن ایشان تا این ساعت تنها در تقلید زن از زن است. ♦️و اما در بحث سوم، که موضوع تقلید چه باید باشد؟ این را هم رهبر عظیم‌الشأن فرمودند که در بسیاری از مسائل زنانه که مردان قدرت تشخیص آن را ندارند، تقلید مطرح است. پس فعلا در این سال‌ها محل بحث بر سر این موضوعات است، اینکه آیا زنان در غیر این امور می‌توانند از همجنس خودشان تقلید کنند، در صریح کلام حضرت آقا، دلالتی یافت نمی شود. ♦️اما اینکه آیا بانوان مجتهد با روش‌های درست فقاهتی می‌توانند زمینهٔ ایجاد تغییراتی در احکام فقهی مربوط به زنان را انجام دهند، این نیز امری‌ست که رهبر معظم در سال 1386 بدان پرداخته‌اند. رهبر انقلاب در این زمینه درخواست دارند که این گونه کنش‌های فقهی به‌دلیل انفعال در برابر کنوانسیون بین‌المللی و... نباشد. ✍هدی صادق‌زادگان ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم ⏩@rahesevvom 🔹عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/1457651996Cc5ff848bf2
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه ششم: 🔹 سرطان رسانه ای ستعاره ای از نحوه عملکرد اقلیت رسانه ای سرمایه سالار در ایران" با ارائه: دکتر علیرضا مومن ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ 🕓 بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء ✅حضوری-مجازی تذکر: جهت ثبت نام و حضور در جلسه با آیدی @miladtaba13 آقای طبائیان هماهنگ بفرمایید. آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ @maktabe_emaam
«ما امیدواریم که به توفیق الهی، با همّت بلند ملّت ایران و با کمک از الهامات انقلاب اسلامی و با همکاری دیگر ملّتها، شرّ دشمنان را از این منطقه ان‌شاءالله کم کنیم.» بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی- ۱۴۰۳/۰۷/۱۱ تشکل ربیون با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم ع برگزار می‌کند: 🔅 سلسله نشست‌ها و گفت‌وگوهای تحلیلی «سراج» با موضوع: «بررسی طرح راهبردی مقام معظم رهبری درباره منطقه و کشور، در شرایط پسا طوفان الاقصی» 📍ارائه چهارم استاد: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی 📅 سه‌شنبه ۱۸ دی ماه، ساعت ۱۸ ♾ برای شرکت در این جلسه، به آی دی @amira57 در پیام‌رسان ایتا پیام بدهید. 🌐@maktabe_emaam
🔰طرح حمایتی از تولید‌گران محتوا (افراد،حلقه‌ها) عرصه مکتب امام(امامین انقلاب) 🔺شرایط متقاضی 1⃣دارا بودن آثار محتوایی در قالب‌های مکتوب( کتاب، جزوه، درسنامه، یادداشت و...) 2⃣ عمده اعضای حلقه طلاب بالاتر از سطح یک یا دانشجویان بالاتر از کارشناسی باشند. 🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی @maktabe_emaam_admin پیام بدهید. 📌پژوهشکده باقر العلوم (ع) ┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ @maktabe_emaam
💡خون های غزه به گردن کیست؟
مهدی افراز
🔸جنگ دومِ جهانی، مدرسه است. یکی از درس هایش نفی مدخلیت عددِ کشته ها در تعیینِ طرف پیروز است. ثبت بیش از ۶۰ میلیون کشته از متفقین به عنوان فاتحان در برابر ۱۲ میلیون کشته از متحدین به عنوان بازندگان، کافی است تا برای همیشه بدانیم بحث از تعیین طرفین غالب و مغلوب و پرسش از پیروز کیست؟، با حساب و کتابِ تعداد کشته ها و مقایسه آن ها، تا چه حد لغو است. اما... 🔹از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ را با چه شمارش کنیم؟! یک سال؟ ۱۵ ماه؟ ۴۷۰ روز؟ ۱۱ هزار ساعت؟ ۶۷۰ هزار دقیقه؟ بی تردید منصفانه ترین روش برای مرور این ایام، ثانیه هاست. ۴۰ میلیون لحظه... در لحظه به لحظه این ایام، در این ۴۰ میلیون مرتبه، خون های مقدس و معصومی ریخته شد که هرکدامش قرار و استقرار را از انسان می رباید. فارغ از تلاش برای اثباتِ وجه انتصاری آن، باید روشن شود که این خون ها به گردن کیست؟! 🔸می توانیم با یک فُرم حماسی و غرور آفرین القا کنیم که دستاوردهای طوفانِ مردم غزه آنقدر عظیم است که ارزش اش را داشت که برای خلق آن بیش از این هم در پیشگاه تاریخ و بشریت، قربانی داشته باشیم... می توانیم با یک خشم تمدنی، جنون تکنولوژیک و انحطاط ایدئولوژیک غرب را قاتل مباشر هزاران زن و کودک غزاوی بدانیم و منطق بچینیم که ذبح جمعی ۵۰ هزار انسان هزینه ای بود تا خبر فروپاشی نظام ارزشی مدرن را به گوش همگان برساند... می توانیم با زنده کردن عقده های فروخفته از مردان جمهوری اسلامی، به مداخلات دائمی آن ها به عنوان مشارکت کنندگان در این پرونده ضریب بدهیم و آن ها را به جرم کارکِشی‌ نیابتی، در تصویر ذهنی خود محاکمه و تیرباران نماییم... می توانیم ساده تر و سیاسی تر هم باشیم و همه لعن ها و نفرین های خود را به تیم نابکار و جنایتکار فعلی، پروتکل های دانشوران صهیون و الهیاتی چون برخیز اول تو بکش، نثار کنیم. 🔹اما می توانیم کمی از قتلگاه غزه بیشتر فاصله‌ بگیریم و بیابیم که زمینه سازان اصلی این فاجعه، دقیقا همان ها هستند که امروز نیستند... همان ها که در گفتگوهای راجرز به رژیم آموختند پیش پای ما جز مقاومت مسیری دیگری هم هست و برای انتخاب آن نیاز داریم تا کمی بیشتر کشته شویم... همان ها که در کمپ دیوید، جنگنده ها را بد عادت کردند که اگر هدفمندتر رهاکنی زودتر پسرعمو بودنمان را به یاد خواهیم آورد... همان ها که در اسلو روی کاغذ نوشتند که غده شما چندان هم سرطانی نیست و بدهید ما هم از آن به صورتِ خودگردان بمکیم... همان ها که در مادرید، گرا دادند که انتفاضه چی ها اقلیتی تندور هستند که باید برای حذفشان در انتخابات ها از ما حمایت شود... همان ها که در نیویورک شاخه زیتون به دست گرفتند و دست سنوارها‌، حمدان ها و عایش ها را برای یک تاریخ از سلاح خالی کردند... 🔸مصیبت های امروز غزه ریشه در سازش های دیروز دارد، خون ده ها هزار مؤمن که حتی مجال بر زمین ریختن هم نیافت و بر سقف ها و دیوارها پاشیده شد به گردنِ وادادگان‌ در نسل های قبلی فلسطینی است. کسانی که در همه دادگاه های ذهنی امروز غایب هستند. اگر امروز انسان فلسطینی مافوق تصور ایستاده و بی محابا هزینه می دهد، دلیلش این آگاهی تاریخی است که برای او سراب مذاکره و سازش به انتهای خط رسیده و برای انفتاحی دیگر باید هزینه های تحمیلی همان مسیر را قبل از آن که عمیق تر و سنگین تر شود پرداخت نماید‌. @afrazmahdi
هدایت شده از محسن قنبریان
راهبردی که معاونت راهبردی لحاظش نکرد! بسیاری به نقش راهبردیِ زن در تغییرات اساسی جامعه بی توجه اند. از نگاه راهبردی، نسبت های متفاوتی بین وجه زنانه(پوشش) با تغییر سرنوشت اجتماعی در تاریخ معاصر ما رخ داده است: 1⃣ کشف حجاب در نظام خودکامه و وابسته پهلوی: این شخصی سازی و آزادی فرهنگی، در واقع مخدّری برای عدم توجه به سرنوشت سیاسی اجتماعی جامعه و بالتبع ادامه خودکامگی و وابستگی رژیم بود. امام خمینی در این باره فرمود: "از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از دست گرفتند؛ نیروی بانوان ما را به عقب راندند، بانوان ما را منحط کردند؛ خیانت کردند بر ملت ما. بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند!" 2⃣ مداخله دادن زنان در سرنوشت سیاسی اجتماعی و مقدرات اساسی(انقلاب اسلامی): امام خمینی این مداخله را یک اصل اساسی و برتر از یک راهبرد می دید اما در مقابل فرهنگ ابتذال هم از آن استفاده راهبردی کرد. ورود زنان به نهضت اسلامی -برای تغییر سرنوشت- نسبت مستقیمی با انتخاب پوشش اسلامی داشت. حجاب توسط متفکران انقلاب اسلامی ابزاری برای پوشاندن زنانگی و تامین حضور انسانی او در اجتماع تعریف شد. امام خمینی در اینباره فرمود: "زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود، با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باید زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند". 3⃣ کشف حجاب و جنگ روسری در حکومت اسلامی (جنبش ززآ): بطور خاص از دهه ۹۰ مهندسیِ دقیقی برای جمع بُرداری بین وجه زنانه و وجه مشترک انسانیِ زن برای تغییر سیاسی طراحی شد که در بروز نهایی یافت. کشف حجاب اینجا نه صرفا شخصی سازی پوشش فردی بلکه نوعی کمپین سازی علیه اسلام سیاسی بود. پوشش، قدر مشترک زنان است که اسلام درباره آن فرامینی دارد. وجه اصلی اسلام سیاسی هم قائل به حکومت بودن و دخالت آن در تحقق ارزشها و احکام اسلامی است؛ پس کشف حجاب در این موقعیت دیگر یک انتخاب سلیقگی و شخصی نیست، بلکه جزیی از تقابل با اسلام سیاسی قلمداد می شود. قرار دادن درصدی از زنان در این موقعیت، حس پیشرانیِ تغییر به آنها می دهد. دیگر زنان با کشف حجاب خود را ملعبه مردان هرزه -چنانچه در حکومت پهلوی بود- نمی بینند؛ بلکه آنرا کنشی موثر در تغییر سرنوشت اجتماعی و جزیی از مبارزه مدنی سیاسی می بینند! از همین جاست که رهبر جمهوری اسلامی آنرا خواند! ⬅️ اگر یک جوان متشرع این مهندسی راهبردی را در حد نقض حکم شرعی یا دختر کم حجابی آن را انتخابی شخصی و سلیقگی ببیند جای تعجب نیست؛ اما کسی در کرسی معاونت راهبردی رئیس جمهور نباید آنرا فروکاهد. ❓چگونه میشود تحقق راهبرد معارضه با اسلام سیاسی را "مسیر درست" خواند و همزمان آنرا وجه جلب منافع ملیِ همان نظام سیاسی(رفع تحریم) قرار داد؟! ✔️ آن بخش گفتگو:فرید زکریا: بگذارید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از شما بپرسم. من در سال گذشته چندین بار در عربستان سعودی بودم. زنان سعودی به من آمدند و گفتند که بسیار افتخار می‌کنند که حالا در عربستان سعودی، زنان حقوق بیشتری نسبت به ایران دارند. رئیس‌جمهور جدید گفته که قرار است امکان اینرا فراهم کند که زنان هر چیزی که می‌خواهند بپوشند. اینکه دیگر نیازی به پوشیدن روسری نباشد و از آنچه که من آن را آزار زنان توسط گشت ارشاد می‌دانم جلوگیری شود. این هنوز به نظر نمی‌رسد که اتفاق افتاده باشد. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ ظریف: خوب،ببینید. من به این که در شکل‌گیری کابینه ایران نقشی داشته‌ام افتخار می‌کنم. در کابینه‌مان چهار زن داریم. در سطح وزارتی. فرید زکریا: آیا این زنان می‌توانند بدون پوشش مو در جلسات کابینه حضور پیدا کنند؟ ظریف: خوب، آنها انتخاب کرده‌اند که این کار را نکنند چون به قوانین کشور احترام می‌گذارند. حالا، اگر به خیابان‌های تهران بروید، خواهید دید که بسیاری از زنان موهای خود را نمی‌پوشانند. این خلاف قانون است، اما دولت تصمیم گرفته است که زنان را تحت فشار قرار ندهد. این وعده‌ای بود که رئیس‌جمهور پزشکیان داد و این وعده در حال اجراست. او اجرای قانون رابا موافقت ارکان نظام به تعلیق درآورد. منظور من رهبری کشور نیست. منظور ارکان کشور است، مانند رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و دیگران، مانند شورای امنیت ملی. پس ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم. ...این[حقوق اقلیت ها و مساله پوشش زنان] کافی نیست فرید. این یک گام در است!》 ❗️کاستن از اسلام سیاسی، حرکت در مسیر درست نیست؛ حرکت در مسیری است که از اول آمریکایی ها خواسته اند. آنها بارها گفته اند دنبال سرنگونی نظام سیاسی نیستند، دنبال تغییرند و منظورشان دقیقا تغییر اسلام سیاسی به یک اسلام اجتماعی یا فردی است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📋 خلاصه نشستهای تحلیلی سراج با موضوع «بررسی طرح راهبردی مقام معظم رهبری درباره منطقه و کشور در شرایط پسا طوفان الاقصی» 📍ارائه اول استاد: حجت الاسلام عباس بابایی، مدیر قرارگاه تربیتی امین و مدرس اندیشه‌های مقام معظم رهبری 〽️ توصیف وضع موجود: ▪️مقدمه ▫️کلان روایت رهبری در باب عملیات طوفان‌الاقصی(ضرورت، جایگاه و دستاوردهای آن) ▪️تحلیل شکست یا پیروزی جبهه مقاومت، در میانه طوفان الاقصی و آینده منطقه ▫️تبیین نظام وظایف و مسئولیت‌های ترسیم شده از سوی رهبری در جریان طوفان الاقصی 📎 گزارش کامل و صوت این نشست‌ که در تاریخ 5 دی ماه، برگزار شد متعاقبا منتشر خواهد شد. 🌐@maktabe_emaam 🌐@rebbiion