eitaa logo
مکتب امام
1.1هزار دنبال‌کننده
539 عکس
259 ویدیو
28 فایل
کانال مکتب امام رسانه ای است برای انعکاس مطالب در حوزه اندیشه مکتب امام و بررسی مسائل انقلاب اسلامی از این پایگاه فکری. صاحب امتیاز این کانال کارگروه مکتب امام پژوهشکده باقرالعلوم ع می‌باشد. راه ارتباطی: @maktabe_emaam_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تعهد اجتماعی توحید 🔺گزیده ای از سخنرانی آیت الله خامنه ای در سلسله جلسات ماه رمضان ۵۳ شمسی _____________________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ شاید قدم اول خیلی بزرگ نباشد، اما با همین قدم‌های کوچک می شود تأثیرات بسیار بزرگی گذاشت. این ناموس الهی این عالم است. البته باید، خود را باور داشت، کار را درست انجام داد، و در نقطۀ درستی ایستاد. علت آن که اندیشۀ توحیدی امید می آفریند این است که در امتداد نور و بصیرت الهی از «امکان»هایی صحبت می کند که جزء نوامیس این عالم است و ممکن است ما آنها را باور نداشته باشیم. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود» (بیانیۀ گام دوم) @faslefarhang _____________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
نشست9- طرح راهبردی رهبری و گفتمان پشتیبان آن- 99.11.09.mp3
33M
نشست 9️⃣ ✅موضوع: طرح راهبردی رهبری و گفتمان پشتیبان آن 👨‍💻ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین فلاح(زید عزه) 🕤مورخ: پنجشنبه 99.11.09 ____________________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
💠 خط مشی پیغمبر، ایجاد جامعه موحدپرور بود 🖋 نجات بشر از دیدگاه پیغمبر و از ساعات اوّل به ذهن پیغمبر این جور نبود که برود یکی‌یکی با مردم حرف بزند، دلشان را متوجّه حقیقت بکند و یک‌دانه‌ یک‌دانه آدم درست کند؛ نه، خطّ‌مشی پیغمبر از اوّل عبارت بود از اینکه یک جامعه‌ای به ‌وجود بیاورد که آن جامعه مردم را موحّد بپروراند و با ارزشهای اسلامی آنها را رشد بدهد و به تعالی مورد نظر اسلام برساند __________________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
❇️سلسله نشست های توحیدی نشست 0⃣1⃣ ✅موضوع: نیاز گفتمانی امروز جبهه انقلاب 👨‍💻ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین خانجانی(زید عزه) 🕤زمان: پنجشنبه 99.11.16_ ساعت 13 لینک حضور مجازی در نشست: 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/goftemane-tohid ________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست10-نیاز گفتمانی جامعه امروز- 99.11.16.mp3
26.99M
نشست 0️⃣1️⃣ ✅موضوع: نیازگفتمانی جامعه امروز 👨‍💻ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین خانجانی(زید عزه) 🕤مورخ: پنجشنبه 99.11.09 ____________________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تاثیر توحید در صف‌بندی جامعه 🔺گزیده ای از سخنرانی آیت الله خامنه ای در سلسله جلسات ماه رمضان ۵۳ شمسی _________________ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
❇️ظهر روز دوشنبه مورخ 20-11-99 اعضای مرکز گفتمان توحید با حضور در مسجد آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) خدمت آیت الله یزدان پناه(حفظه الله) رسیده و گزارشی از اهداف و فعالیت های این مرکز ارائه نمودند. در ادامه از رهنمود های ایشان استفاده نمودند که اهم فرمایشات ایشان در متن ذیل خدمت عزیزان تقدیم می گردد.❇️ 🔰1️⃣توحید مرکز ثقل است جامعه درواقع يك پديدار انساني است، پديدار انساني چيست؟ پدیدار انسانی يعني هر آنچه در انسان می‌گذرد در كنش او آمده و كنش در ساحت تعامل، به جامعه تبديل می‌شود. من معتقدم اگر انديشه را بسط بدهند (بدون بسط نمی‌شود) به‌راحتی همه‌جا را دربرمی‌گيرد؛ اين يك واقعيت است. به‌ويژه اينكه اصلاً حقيقي‌ترين، واقعي‌ترين و مهم‌ترين مسئله و مركز ثقل همۀ مباحث «توحید» است و واقعاً هم توحید مركز ثقل است و كلّ آنچه در دين می‌بينيم، با همۀ ابعاد و جهاتی که دارد، از همين توحيد است. اساساً ما در صحنۀ اجتماعي با يك دوگانه روبه‌رو هستيم: دوگانۀ خدا و طاغوت. اگر توحید در صحنۀ اجتماع بیاید، معنايش اين است که منحصراً توحید حاکم است. آیۀ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنوا» که در قرآن آمده است افادۀ حصر می‌کند. يعني فقط خدا ولی است و بقيه خارج‌اند و بعد از آن هر كسی هم كه تولّي كند می‌شود حزبِ «الله» جلّ جلاله. ——————————————- 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
❇️اهم فرمایشات جناب استاد یزدان پناه(حفظه الله) در جلسه با اعضای مرکز گفتمان توحید❇️ 🔰2️⃣عقل مدنی واقعیت این است که اين فضاي جريان‌سازي اجتماعي است و ما آن را دستِ‌كم گرفته‌ايم و البته يكي از گرفتاري‌هاي امروز ما همین است. ما هروقت در فاهمۀ عمومی مردم تاثیری گذاشته‌ایم، مردم به‌سرعت از آن در کنش‌های خود بهره برده‌ اند و آن کنش را اعمال کرده اند. این خاصيت فرهنگ است. جناب بوعلي از این فاهمۀ عمومی به عقل مدني تعبير می‌كند که معنای وسیعی دارد. ما گاهي می‌گوييم كسي خودش می‌نشيند تك‌تك مقدّمات را می‌چيند و تك‌تك مسائل را بررسي می‌كند تا به يك نتيجه برسد كه اين یک مسئله است، ولي به جامعه كه می‌رسيم مسئله اين‌طور نيست. در جامعه بايد انديشه‌ها انتقال داده شود. عقل مدني خاصيتش اين است که آن اندیشه در عقل و فاهمۀ همۀ افراد جامعه هست. يك‌دفعه می‌بینیم که در يك پدیده، همه يك كنش واحد دارند. دليلش چيست؟ آن عقل مدنيِ مشترك است که سبب این کنش واحد شده است و البته این عقل مدني قابلِ‌ساخت و پرورش‌دادنی است. اگر شما در اين زمينه كار نكنيد، عدّۀ ديگري می‌آيند وارد کار می شوند و گفتمان‌هاي ديگر را می‌آورند که الان نیز شما بخواهید یا نخواهید مشغول هستند. —————————— 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
🔰3️⃣لزوم توجه به بستر کلان آیات قرآن رهبري قرآن را به شكل اجتماعي تبیین می‌کنندو این از اول براي من جذاب بود. علامه طباطبايي هم هرجا كه بحث اجتماعي قرآن است فروگذار نمی‌ کنندو تلاش می‌كنند آن را در فضاي اجتماعي حل كنند؛يعني سياق که سياقی اجتماعي است، ایشان هم به‌هيچ‌وجه اين سیاق را به‌هم نمی‌زنند و این خيلي براي من خوشايند است. من معتقدم كلّ قرآن اجتماعي است. چرا؟ چون بستر اصلي قرآن بستر اجتماعي است. رسول‌الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از هنگام بعثت تا زمانی‌كه در مكّه بودند، مشغول مبارزه بودند. بعد هم نوبت هجرت است و پيروزي انقلاب. اين بسترِ كلان است. بستر كلان خيلي معنا دارد. بعضي‌ها اصلاً به این مسئله توجّه نمی‌کنند! اين سياق عمومي قرآن است.همین درمورد حضرت امام (رحمه الله) هم هست. ایشان از سال42 تا ایام انقلاب و پس از پیروزی، اطلاعيه‌ها دادند و مطالب مختلفی بیان کردند. حال‌وهوای این بیانات کاملاً مشخص است. بستر بسترِ انقلاب و صحنۀ اجتماع است و هر تعبيري كه امام دارند، مانند «ما مأمور به وظيفه هستيم، نه نتیجه.» مشخص است که شأن نزول و محلّ اشاره‌ای دارد. در این بستر کاملاً معنا دارد و قرار است در صحنۀ اجتماع، چيزي را بشكند و خراب كند و چيزي را درست كند. کلّ قرآن هم این‌گونه است؛ لذا بنده معتقدم که اين بسترِ كلان به ما اجازه می‌دهد که تمام آيات را اجتماعي بفهميم ولَو درموردِ آیات فردي که معنا و توضیح خود را دارد.در اصل آیات قرآن همیشه در صحنۀ اجتماعي زنده می‌شوند. —————————— 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
❇️اهم فرمایشات جناب استاد یزدان پناه(حفظه الله) در جلسه با اعضای مرکز گفتمان توحید❇️ 🔰4️⃣اهمیت گفتمان توحید مسئلۀ توحيد پايه و اساس كار است.چه در حركت رسول‌الله(ص)، چه در حركت ديني ما و چه در انقلاب ما. اين راه را بايد براي هميشه گفتمان‌سازي كنيم. يعني بايد توحید را در عقل مدني جامعه قرار دهیم. ما بايد كاري كنيم تا توحید در حافظۀ نزديكِ مردم باشد كه سریع جواب بدهد و تبديل به اندیشه شود؛ يعني تا كسي آن را می‌‌شنود، به نتيجه برسد. اين امر به گفتمان‌سازي و پرورش احتیاج دارد. ساحت انساني ساحت شعور است. بايد به شعور انسان دست زد و بعد از آن، ساحت انگيزه را تقويت كرد. عزم او را نیز بايد درست كرد و اين كارهای لازم تنها از راه گفتمان‌سازي ممکن است. من بسیار به جريان‌سازي معتقد هستم و معتقدم جريان‌سازي يعني يك انديشه آن‌قدر در جامعه و در عقل مدنيِ جامعه و در فرهنگش جا بیفتد که آن وقتی که قرار است جامعه پاسخی بدهد، براساسِ اين انديشه‌ای كه در ذهنش است پاسخ بدهد. این اگر در حافظۀ نزديكش باشد، یعنی هميشه در اولين برخورد او به ذهنش بیايد و براساس آن تعامل كند،مسئله درست می‌‌شود. وقتي شهید سلیمانی به شهادت رسيد،ما حركت واحدي در ايران ديديم که دليلش پشتوانۀ فكري است. اگر پشتوانۀ فكري نبود، چنین کنش واحدی پدید نمی‌آمد.اما در بعضي از ساحت‌های اجتماعی، مردم هنوز در شخصیت‌ها و کنش‌ها مردّد هستند.چون انديشه‌اي ندارند. —————————— 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid