eitaa logo
مکتب امام
1.1هزار دنبال‌کننده
544 عکس
259 ویدیو
28 فایل
کانال مکتب امام رسانه ای است برای انعکاس مطالب در حوزه اندیشه مکتب امام و بررسی مسائل انقلاب اسلامی از این پایگاه فکری. صاحب امتیاز این کانال کارگروه مکتب امام پژوهشکده باقرالعلوم ع می‌باشد. راه ارتباطی: @maktabe_emaam_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بهم عُلِم الکتاب.. [بخش 2 از 2] 🔹ششم خبر شهادت یحیی سنوار می‌رسد. آن ویدئوی معروفش در ذهنم پِلی می‌شود که می‌گوید این کلام امام علی علیه السلام را حفظ کردم: "ایّ یومیّ من الموت افرّ..." (در کدامیک از دو روزم از مرگ بگریزم؟ روزی که مرگ تقدیرم است یا روزی که تقدیرم نیست؟ روزی که تقدیرم نیست، کسی نمی‌تواند مرا بکشد و روزی که تقدیرم باشد مرا از مرگ گریزی نیست) حالا که دارم این متن را می‌نویسم می‌گردم تا اصلش را در منابع خودمان پیدا کنم. می‌رسم به جلد ۴۲ بحار. قیس بن سعد همدانی می‌گوید: علی (ع) را دیدیم که در جنگی بدون زره آمده و به جایش دو تا پیراهن پوشیده بود. گفتیم: اینجا و اینطوری لباس پوشیدن؟ فرمود: هیچ بنده‌ای نیست جز اینکه از جانب خدا حافظی دارد تا هنگامی که اجلش برسد. بعد روایت ادامه می‌دهد: بر زره حضرتش نوشته شده بود: "ایّ یومیّ من الموت افرّ..." یحیی ما به تو مدیونیم! این روایت را بعد از آن سکانس درخشان پایانی تو یک جور دیگری انگار می‌فهمیم. انگار بیشتر می‌فهمیم علی (ع) چقدر خواستنی است.. فکرش را نمی‌کردم چندتا عکس از دعاهای جیبی و آن کلاش خسته و آدامس منتوس، و چند ثانیه از ویدیوی چِخه‌کردن پهپاد هار دشمن و پرتاب چوب و آن لاتیِ بی‌منتهای مردی نشسته بر گوشه‌ای، و تداعی‌اش با آن "ای یومیّ من الموت افرّ" اینقدر دین را برایم خواستنی‌تر کند. یحیا.. @maktabe_emaam
۲۹ مهر ۱۴۰۳
📌 بهم عُلِم الکتاب.. [بخش 1 از 2] ✍️ علیرضا قربانی - مدیر اندیشکده مسیر 🔹یکم بعد از شهادت سید می‌خواستم در مورد موضوعی بنویسم، اما دست و دلم به نوشتن نمی‌رفت. گذشت تا نماز جمعه آقا. با رفقا نشسته بودیم روی چمن‌های مصلی. آقا که خطبه را شروع کرد، در دلم‌ گفتم: آقا دوباره وسط بحران، تخته سیاه کلاس درس را بر پا کرد! 《"وَ المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ.... اُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ اللهُ اِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ" (توبه، ۷۱) یعنی اگر شما مسلمانان با یکدیگر پیوند و ارتباط و همکاری و همدلی داشته باشید، رحمت خداوند شامل حال شما می‌شود. بعد می‌فرماید: اِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ؛ آیه‌ی شریفه را با ذکر عزّت الهی و حکمت الهی پایان می‌دهد؛ شاید از این جهت که رحمت الهی در این مورد متناسب است با عزّت پروردگار و حکمت پروردگار؛ چون رحمت خداوند، انواع فضائل نازله‌ی از سوی پروردگار بر بندگان را شامل می‌شود...شاید در این آیه خواسته‌اند ما را به این معنا توجّه بدهند که اگر مسلمانها با یکدیگر اتّحاد و اتّفاق داشته باشند، عزّت الهی و حکمت الهی پشت سر اینها است...》 چه تطبیق جالبی از این قاعده تفسیری که "اسماء الهی انتهای آیات، اسم حاکم در موضوع مطرح‌شده در آیه‌اند"! زیبایی‌ مضاعفش به این است که اینجا فعل رحمت محکوم دو اسم عزیز و حکیم می‌شود؛ یعنی عزت و حکمت در قالب رحمت تجلی می‌کند (یا بالعکس. نیازمند تامل بیشتر!) از حسن مطلع خطبه لذت برده‌ام و با خودم می‌گویم: نشسته بودیم که مثلا آقا از تغییر دکترین هسته‌ای بگوید ولی چه جالب شد. انگار دنیای آقا، عینکی که با آن دنیا را می‌بیند، فرق می‌کند. عزمم برای نوشتن آن نوشته جزم می‌شود.. 🔹دوم در راه با خودم فکر می‌کنم آقا چقدر نکته از قرآن به "جهان اجتماعی" ما وارد کرده و بدیهی‌شان ساخته است. کدام عالمی توانسته "وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّه" سوره انفال را با "عقب‌نشینی غیر تاکتیکی غضب الهی را به دنبال دارد" واژه‌سازی کند و بعد به‌مثابه یک قاعده وارد جهان اجتماعی ما در سال ۱۴۰۳ بشود؟ 🔹سوم با خودم می‌گویم: فرق اسلام ایستاده و اسلام نشسته، صرفا در مقام عمل‌شان نیست، در مقام فهم‌شان است. اسلام نشسته، قد فهمش کوتاه است، توفیق فهم ندارد، چیزی هم بفهمد بی‌مزه است، عطر و طعم ندارد. ذهنم می‌رود سراغ جلسه‌ای در محضر عزیزی معطر به عطر میدان و جهاد و تعجبی که از ظرافت و لطافت فهم فرهنگی‌اش کردم. تعجبم را با استادی در میان گذاشتم، گفت: برکت مجاهدت است.. 🔹چهارم بعد از شهادت سید چه می‌خواستم بنویسم؟ می‌خواستم بنویسم بخشی از اسلامم/اسلاممان را مدیون تو هستیم. دین فیزیک و شیمی و فرمول ریاضی نیست. قبل از تو روایت "مِن هوان الدنیا علی الله..." منسوب به سیدالشهداء علیه‌السلام را شنیده بودیم، ولی تو که می‌گویی یک جور دیگری می‌فهمیمش و به عمق جانمان می‌نشیند. تو با آن "را"ی دلنشینت که انگار خدا خواسته به نشان پاکی کودکانه‌ات با آن نمکین‌‌تر شوی.. 🔹پنجم "بِهِمْ عُلِمَ اَلْكِتَابُ وَ بِهِ عَلِمُوا وَ بِهِمْ قَامَ اَلْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا" کتاب خدا به‌واسطه آن‌ها دانسته می‌شود و آن‌ها نیز از کتاب خدا علم‌ گرفته‌اند. کتاب خدا با آن‌ها برپا می‌شود و آن‌ها نیز به‌واسطه کتاب خدا برپا شده‌اند. این‌ها را امیرالمومنین (ع) در وصف اولیاء خدا می‌گوید. با خودم می‌گویم: چقدر ما مدیون آقا و سید و این شهدای مقاومتیم. با این‌ها بود که فهمیدیم این دین عجب چیز جالبی است! دین مزه‌دار را با این‌ها چشیدیم. @maktabe_emaam
۲۹ مهر ۱۴۰۳
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین.pdf
225K
طرح راهبردی رهبر انقلاب برای آزادی فلسطین ✍️ نعیم حسینی اشاره: آزادی قدس شریف، آرمان بزرگ انقلاب اسلامی از همان ابتدای مبارزات در دوران طاغوت بوده است. این هدف، در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب، در قالب طرحی منسجم دنبال می‌شود. ایشان با طرح ایجابی «اداره‌ی فلسطین به دست فلسطینی‌ها» از سویی و «شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت» از سویی دیگر و برای رفع موانع تحقق طرح نخست، به دنبال به صحنه آوردن امت اسلامی برای محاصره و محو رژیم صهیونیستی هستند. در طرح ایشان، نیروی مباشر آزادی فلسطین، فلسطینی‌ها هستند و واجب شرعی امت اسلامی، چه دولت‌ها و چه ملت‌ها، شکل‌دهی به هسته‌های مقاومت برای پشتیبانی همه جانبه و در تمام ابعاد از فلسطینی‌هاست. در این نوشتار تفصیل این طرح بررسی شده است. @maktabe_emaam
۳۰ مهر ۱۴۰۳
💢حاتم‌بخشیِ ترسوها از کیسه مردم فلسطین!💢 (درباره بیانیه مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه) ✍️ علی محمدی - مدیر مؤسسه معنا 🔹بیانیه «مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه» باور نکردنی بود!!! 🔹با این بیانیه مرزهای فقاهت در باب ملکیت در نوردیده شده است و کأنه نه روایت «ان الناس مسلطون علی اموالهم» در فقه شیعه آمده و نه اینکه اساساً قاعده تسلیط، ماهیت عقلائیه دارد! 🔹این همه سخافت و حماقت، بعد از این همه جنایتی که اسرائیل در طول یک سال گذشته در غزه و لبنان انجام داده، تعجب برانگیز است! 🔹به رسمیت شناختن اسرائیل در پشت مرزهای 1967 و ندیدن تاریخ پر از نکبت و دروغ و قتل و غارت این رژیم جعلی از تاریخ 1948 تا 1967، چه مبنای شرعی و قانونی می‌تواند داشته باشد که این حضرات به اصطلاح استاد حوزه که قرار است درس فقاهت و دیانت به دیگران بدهند، بر آن صحه گذاشته‌اند؟! 🔹این حاتم‌بخشی از کیسه‌ی مردم مظلوم فلسطین و تقدیم سخاوتمندانه مال و عرض و شرف مالکین واقعی زمین‌های اشغالی و دهن کجی به مقاوم 70 ساله این ملت رنجدیده در کدامین درس و دراسه، تعلیم و تعلّم شده است؟! 🔹امروز مردم غزه در آماج سخت‌ترین بمباران‌ها و فشارها و تحریم‌ها و بی‌مهری‌ها هستند؛ این استقامت و پافشاری، هزینه به رسمیت نپذیرفتن اسرائیل است، وگرنه الان آنها هم همنوا با تشکیلات خائن خودگردان، با ذلّت در حال التماس از اسرائیل غدار بودند که کمی به عهد و قول خود وفادار باشد! 🔹آقایان! حرف زدن بلد نیستید، موضع محکم گرفتن که نمی‌توانید،از تقویت قلوب مجاهدین فی سبیل الله که عاجزید، عمق حوادث را درک نمی‌کنید؛ درست؛ لااقل به سکوت مرگبارتان ادامه دهید تا به برکت مجاهدت عباد برگزیده خدای متعال، فرجی حاصل شود و شاید شما هم به واسطه این سکوت ناشی از ترس، در اجرشان شرکت شوید و از گشایش‌های بعد از آن، بهره‌ای ببرید ... خدای منان برکات و صلواتش را بر امیرالمؤمنین علیه السلام بیفزاید که فرمود: «لَا يَحِلُّ لِلْجَبَانِ اَنْ يَغْزُو، لِانَّهُ يَنْهَزِمُ سَريِعاً وَ لَكِنْ لِيَنْظُرَ مَا كَانَ يُريِدُ اَنْ يَغْزُوَ بِهِ فَلْيُجَهِّز بِهِ غَيْرَهُ،فإنَّ له مثلُ أجرِه ولا يَنقَصُ مِن أَجرِه شَئٌ»(البحار: 100 / 49 / 15 و 16.)؛ (جايز نيست افراد ترسو در جنگ شركت كنند چرا كه به سرعت فرار مى‏ كنند [و مايه تضعيف ديگران مى ‏شوند] ولى لازم است سلاح و تجهيزات خود را در اختيار ديگران قرار دهند، اگر چنین کنند اجر مشارکت در جبهه جنگ بدون کم و کاست نصیبشان می‌شود.) 1403/08/2 https://eitaa.com/alimohammadi1389 @maktabe_emaam
۲ آبان ۱۴۰۳
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه دوم: 🔹خط تحلیل و تبیین در تقابل ایران و رژیم صهیونیستی هم اندیشی جمعی از مبلغین مکتب امام پیرامون حوادث اخیر ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ 🕓 از ساعت ۱۶ الی اذان مغرب ✅حضوری-مجازی آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌐https://eitaa.com/maktabe_emaam 🌐http://ble.ir/maktabe_emaam
۶ آبان ۱۴۰۳
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه سوم: 🔹خط تحلیل و تبیین در تقابل ایران و رژیم صهیونیستی(2) هم اندیشی جمعی از مبلغین مکتب امام پیرامون حوادث اخیر ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه 14 آبان ۱۴۰۳ 🕓 همزمان با نماز مغرب و عشاء ✅حضوری-مجازی آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌐https://eitaa.com/maktabe_emaam 🌐http://ble.ir/maktabe_emaam
۱۳ آبان ۱۴۰۳
تبدیل به دانش شود.mp3
1.55M
🌀 امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به صورت واقعی وارد حکمت عملی شده اند... 🎙 بخشی از پرسش و پاسخ جلسه بیست و یکم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔸 این بزرگواران عملاً وارد صحنه شدند و این درد را حس کرده اند 🔹 یک منبع در حکمت سیاسی ما؛ روش، سیره و بیانات این بزرگواران است 🔸 باید برویم به این سمت که روش، سیره و بیانات این بزرگواران را تبدیل به دانش کنیم 🔹 مشکل ما این است که دفاع مقدس را تبدیل به دانش نکردیم 🔸 سیره و روش رهبری وارد بحث و گفتگو شود و استنادهای علمی شود تا ذخیره ای برای آیندگان شود 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
۱۳ آبان ۱۴۰۳
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: ❇️سلسله جلسات "حدیث انقلاب" محفلی برای اندیشه و عقلانیت انقلاب اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰جلسه چهارم: 🔹فقه تدمیر اسرائیل در مکتب امام(ره) نظر حضرت امام در مورد مراحل نابودی اسرائیل و سیر تطور آن در طول زمان. تحلیل کنش امام خامنه ای در تحولات اخیر. ارائه استاد محترم: حجةالاسلام و المسلیمن اسدپور ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗓 دوشنبه 28 آبان ۱۴۰۳ 🕓 بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء ✅حضوری-مجازی تذکر: جهت ثبت نام و حضور در جلسه حتماً به آیدی @miladtaba13 آقای طبائیان هماهنگ فرمائید. آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/webinar ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍قـــــم ، بلوار نیایش،جنب مصلی سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) راه ارتباطی جهت حضور در جلسه: @miladtaba13 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌐https://eitaa.com/maktabe_emaam 🌐http://ble.ir/maktabe_emaam
۲۲ آبان ۱۴۰۳
23.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴چهار دقیقه مهم از صحبت‌های حجت الاسلام فلاح شیروانی از اساتید حوزه علمیه در تلویزیون: 🔻اگر می‌گوییم که مردم‌سالاری داریم، باید فرصت رشد مردم را فراهم کنیم 🔻کسانی که می‌گویند مردم نباید چیزی از جنگ بشوند، اشتباه می‌کنند 🔻می‌گویند به مردم نگوییم تا آب در دلشان تکان نخورد؛ نمی‌گویم مردم بترسند و دلهره داشته باشند اما باید بدانند که در معرض جنگ هستیم 🔻اجازه بدهیم مردم نسبت به جنگ خودشان را مسئول بدانند 🔻اگر قرار بود در دفاع 8 ساله بگوییم مردم بگذارید ما سلحشورانه جنگ را تمام می‌کنیم که حماسه دفاع مقدس رخ نمیداد
۲۳ آبان ۱۴۰۳
💠 *چند جمله ای در مورد آتش بس* ✍ محمد قطرانی 🔸 روز 27 تشرین الثانی یا همان نوامبر بشدت متفاوت با 27 أيلول یا سپتامبر است که در آن سید مقاومت به شهادت رسید؛ یا بسیار متفاوت تر از قبل تر آن که حادثه پیجر اتفاق افتاد و فرماندهان رشیدی همچون سید محسن یا حاج عبدالقادر به شهادت رسیدند. لذا نه امروز را باید با آن روز مقایسه کرد و نه اهداف آن روز و گفته های آن روزها را سنگ محکی قرار داد برای پیروزی یا شکست امروز؛ طرفه آنکه شرایط 27 تیر 1367 که قطعنامه ای امضا شد ، 3 خرداد 61 نبود که آمال و اهداف نقطه ای دیگر را می نمایاند. 🔸 باید به صحنه میدان امروز حزب واقعی تر نگاه کنیم. البته این که چه شد که کار به این جا رسید و آیا تصمیم دیگری می توانست گرفته شود که سرانجامی دیگر رقم بخورد، دیگر فایده ی زیادی ندارد و مجال سخنش اینجا نیست؛ اما باید گفت که حزب الله قهرمان در این مدت ضرباتی سهمگین دریافت کرده بود که هر سازمان دیگری به جای آن معلوم نبود دیگر اسم و رسمی از آن باقی خواهد ماند یا خیر؟ َ1️⃣ شهادت رهبر کاریزماتیک و افسانه ای که هنوز بخشی از جمهورش شهادتش را نپذیرفته اند 2️⃣شهادت سردارانی که هر کدام باری سنگین بر دوش داشتند و با این که اغلبشان فرماندهان پیروزی جنگ 33 روزه بودند، اما هیچ کدام آن موقع به شهادت نرسیده بودند مانند سید هاشم ، شیخ نبیل قاووق، سید فواد شکر، ابراهیم عقیل و ... 3️⃣خارج شدن بیش از 3 هزار نفر از نیروهای میانی از رده عملیات به واسطه حادثه پیجر 4️⃣از بین رفتن بخشی از توان تسلیحاتی ( چه مطابق با ادعای دشمن و چه طبق تخمین های حداقلی) این ها چیزی نیست که براحتی در سازمانی که بشدت منظم و متکی بر اوامر از بالا به پایین است، قابل هضم باشد. ⁉️ *اما رژیم چه می خواست که نشد؟* رژیم از فردای شهادت سید و با حجم آتش بسیار بالا، می خواست به سرعت این ضربات را به دستاوردی راهبردی و میدانی ملموس تبدیل کند؛ تصور این بود که حزب الله دیگر جانی برای مقاومت ندارد و با سرعتی عجیب رو به فروپاشی و زوال رفته است. *اما چه شد؟* 🔸 علیرغم شوک سنگین اولیه، حزب الله توانست به تدریج قوایش را بازیابی کند و ساختار و تنظیمش را ترمیم کند و نه تنها فرو نریخت بلکه با همان حجم آتش قبل و بل بیشتر به حملاتش علیه رژیم ادامه داد. در این جا دیگر از حزب الله انتظار این نمی رفت که عملیات های به قول عرب ها نوعی و یا کیفی انجام دهد، بلکه حفظ ساختار و تشکیلات و تداوم و استمرار ضربات علیه دشمن موضوعیتی اساسی داشت که بحمدالله تا دیروز استمرار داشت. ⬅️ اما آیا می توان امروز را با روز آخر جنگ 33 روزه مقایسه کرد و بانگ پیروزی مانند آن روز سر داد؟ به نظر این گونه نمی آید. پیکر زخمی حزب الله امروز غرق جراحت است و اگرچه دشمن نتوانسته سرو قامت او را زمین بزند اما بازآرایی توان او مانند آن چه بود، دشوار و البته زمان بر است.. وانگهی رفتن فرماندهان در ساختارهای نهضتی نه تنها بد نیست که برخی اوقات جا را برای فرماندهان رده دو و سه باز می کند که ابداعات و ابتکاراتی بس بهتر از قبلی ها دارند اما نمایش اقتدار ساختار جدید و افراد تازه نیاز به زمان دارد که طبیعتا بخشی از اقدامات حزب الله در آینده خواهد بود. @maktabe_emaam
۷ آذر ۱۴۰۳
💠 آکادمی زیست بوم تربیتی نُهی برگزار می‌کند: 🔸 «درسگفتار امام تربیت» بازخوانی اندیشه تربیتی امام خمینی (ره)؛ فصل دوم 🎙️ دکتر جمیله علم‌الهدی دکتر جمال یزدانی دکتر رقیه فاضل ♦️ متن خوانی صحیفه امام (با نگاه به نقاط عطف اجتماعی و تربیتی) 🔸 مبانی تربیتی امام (در منتخبی از احادیث چهل حدیث) 🔶 برگزاری دوره: حضوری و مجازی (آنلاین) ***ظرفیت ثبت‌نام حضوری محدود است (ظرفیت ۱۵ نفر) 🗓 از 18 آذر، یکشنبه ها و سه شنبه ها ساعت 18 (به مدت 8 هفته) 📲 برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات از طریق پیام‌رسان‌های: بله، ایتا، تلگرام به آیدی زیر پیام بدهید. @ArSp88 زیست بوم تربیتی نُهیٰ ☘️ 🆔@noha_edu @maktabe_emaam
۷ آذر ۱۴۰۳
*اشاراتی در باب تحوّلات منطقه ای(1)* ✍️رضا طراوت باسمه تعالی اشاره وار نکاتی را که به نظرم برای توضیح تحوّلات منطقه باید ملاحظه عرض می کنم. *الف: ضرورت و درستی ورود منطقه ای ایران اوّل:* ورود ما در سوریه از یک طرف برای جلوگیری از سوء استفاده آمریکا و نظام سلطه که مجسّمه شرارت و ظلم و سردمدار آن هستند بود و از طرف دیگر برای حفظ خط پشتیبانی مقاومت در لبنان و مقابله با اسرائیل که ریشه عمده بدبختی های ملّت های این منطقه است. حوادث 2011 سوریه بدل دشمن در بیداری اسلامی بود، طبعا وقتی نقشه آمریکایی_اسرائیلی باشد، عدم جلوگیری از آن نقشه برابر است با بدبختی بیشتر همه ملّت های منطقه. *دوم:* اگرچه حکمرانی در سوریه و خاصّه نظام بعثی از بسیاری از کشورهای منطقه مانند عربستان جلوتر بود لکن همراه با ظلم به مردم و عمدتا نیروهای اسلامگرا بود، خصوصا در اعتراضات برخورد نادرستی با مردم شد. امّا *اگر هدف ما مبارزه با ظلم جهانی است. می بایست وارد می شدیم. و این اقتضاء عقلانیت مبارزه با ظلم است که مسأله اصلی را مقابله با استکبار جهانی میداند* که رأس همه ظلم ها است. *سوم:* جمهوری اسلامی در ورود به سوریه صرفا به منطق یادشده اکتفاء نکرد بلکه از فرصت کمک خود استفاده کرد تا کشتار مردم را متوقّف و نظام سوریه را اصلاح کند و در این راه موفّقیت نسبی داشت. و حتما این کار انتخاب درست تری است نسبت به جبهة النصرة داعش صفت در آن روزها و سایر گروه های همپیمان. فراتر از این جمهوری اسلامی حتّی در میدان نظامی نیز تأکیدش و منشش این بود که از هر دو طرف کمتر کشته شود. *موارد اوّل تا سوم نشان از سطح بالای عملکرد اخلاقی جمهوری اسلامی در این واقعه و درستی آن به لحاظ دغدغه پیشرفت منطقه دارد و کسانی که عالمانه نظام را به عدول از اصول اخلاقی متّهم می کنند کارشان ظلمی آشکار و فسقی اعظم و مستلزم غضب الهی است.* *چهارم:* با ظهور داعش پروژه سوریه و فضای منطقه وارد دور جدیدی شد. عملکرد جمهوری اسلامی در نابودی داعش در سوریه و عراق یک خدمت بزرگ آشکار به مردم این دو کشور و بشریت و اسلام بود. و از این رو گیرم که فرض کنیم ما در سوریه هیچ دستاوردی نداشته باشیم جز نابودی داعش، همین برای درستی کار کفایت می کند. *ب: فرصت ها و تهدیدهای ورود گسترده ایران در منطقه پنجم:* آمریکا همواره به دنبال تضعیف اسلام سیاسی در منطقه و مقابله با محور مقاومت بوده است به جز تاراج نفت سوریه و عراق مشخّصا دو کار اساسی صورت گرفت: 1. تحریم گسترده تر کلّ کشورهای محور مقاومت بالاخص ایران به قصد فروپاشی اقتصادی_اجتماعی و تسلیم 2. پروژه تطبیع. یعنی تقسیم منطقه غرب آسیا به دو گروه. خوشبخت ها که ذیل آمریکا و در کنار اسرائیل هستند و بدبختها که کشورهای محور مقاومت باشند. برای یکپارچه سازی همه کشورهای غرب آسیا زیر پرچم اسرائیل و در خدمت غرب برای مقابله با روسیه و چین در شرق. *ششم:* ما در طول سالهای بعد از پدیدآیی کریدور نظامی مقاومت نتوانستیم با خلق ارزش افزوده از این محور و ابتکار عمل هم در جنگ اقتصادی با آمریکا به نقطه تضعیف ابزار تحریم برسیم. مسأله تحریم کلّ محور مقاومت بود و باید در این افق اندیشیده میشد. و اگر بناست آسیب شناسی کنیم یکی از دو تنگه احد پروژه منطقه ای ایران اینجا بود. تنگه احد دوم در پروژه منطقه ای ایران همراه سازی ملّت های منطقه با فکر انقلاب اسلامی و ارتقاء افق دید بود. لکن در اینجا نیز ما ضعیف ظاهر شدیم. *موارد پنجم و ششم باعث شد این فرصت تبدیل به تهدید بالقوّه شود و جمهوری اسلامی به دلیل فقدان ابزارهای فرهنگی و اقتصادی لازم از موضع ابتکار خارج و به موضع انفعال کشیده شود. نخستین نشانه این انفعال اعتراضات عراق، برخی عملکردهای نادرست ذی نفوذان عراق و نهایتا شهادت سردار سلیمانی بود.* *هفتم:* فرجه دولت شهید رئیسی نیز نتوانست محور مقاومت را از یک محور نظامی_امنیتی به محور اقتصادی_اجتماعی ارتقاء دهد. بلکه در مواردی غفلتا پروژه تطبیع شتابان تر شد. شاید از گل درشت های این داستان بی برنامگی ایران در تفاهم راهبردی با چین بود. *هشتم:* یکی از نقاط گره در پروژه منطقه ای ایران، چنبره اقتصادی آمریکا بر منابع نفتی عراق و سوریه و انفعال ما در این قضیه بود. لذا پروژه هم در عراق و هم در سوریه ناقص ماند. طبعا اگر نفت سوریه در دستان دولت بود وضعیت اقتصادی سوریه این نبود. اینها اموری است که می بایست با حوصله و فراست سیاسی_انقلابی واکاوی شود. @maktabe_emaam
۲۱ آذر ۱۴۰۳