💠اهمیت مسائل اخلاقی در سلوک چقدر است؟💠
🔶در تمامى مكاتب الهى و اديان سماوى على الخصوص شريعت مقدّس اسلام، رعايت مبانى اخلاق به عنوان يك اصل غير قابل ترديد در تربيت و تزكيه نفوس مورد توجّه قرار گرفته است؛ چنانچه رسول خدا فرمود:
🔺بُعِثتُ لِأُتَّمِمَ مَكارِمَ الأخلاق. من برای تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.🔻
🔸 ... متأسّفانه امروزه در جامعۀ ما رعايت مسائل اخلاقى به آخرين مراتبِ انحطاط و سقوط رسيده است. صدق و صفاى سابق، جاى خود را به دروغ و تزوير سپرده است؛ تهمت و اشاعات با توجيه مصالح و ضرورت ها، نُقل محافل و مجالس گشته است؛ گذشت و اغماضِ مؤكّد _ در روايات و سُنَن سَلَف صالح _ و كتمان سرّ، تبديل به افشاى اسرار زندگىِ شخصى و پرونده سازى و بى آبرو نمودن اشخاص گشته است. اداءِ دين و تعهّد به قرار و التزام به ميعاد، گويا اصلًا براى آن جايى در روابط انسانى و معاشرت ها و مبانى اخلاق و دستورات شرع وجود ندارد؛
🔸... امّا در تظاهر به شعائر دينى و شركت در مجالس و تولّىِ اهل بيت و تبرّى از مخالفين و هيئات، آنان را پيشتاز و پرحرارت مى يابيم؛ در حالى كه امام عليه السّلام مى فرمايند:
🔺به نماز و روزه و تظاهر افراد ننگريد، بلكه به صدق و حسن امانت آنها نگاه كنيد و آن را معيار سنجش اشخاص قرار دهيد.🔻
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام، ص 23.
#سلوک #اخلاق #احکام
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘نکات عجیب در ملاقات زید و پیامبر صلوات اللَه علیه
🔹حضرت آیت اللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه.
🎞. شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه 1435، جلسه پنجم، دقیقه 53:33.
#سلوک #نفس
@maktabe_vahy
🔘داستانی از کیفیت برخورد رسول خدا با یک غلام سیاه🔘
🔸رسول اللَه صلّى اللَه عليه و آله در بازار مدينه مى گذشت. غلامى سياه را در بازار مى فروختند و او مى گفت: هر كس مرا بخرد بايد مرا در اوقات نماز مانع نشود، كه من پنج نماز در قفاى رسول به جماعت مى گذارم. مردى با اين شرط او را خريدارى نمود و او در پنج وقت با پيغمبر نماز جماعت مى خواند، و رسول صلّى اللَه عليه و آله و سلّم در همه وقت غلام را ملاقات مى كرد.
🔸روزى چند برآمد كه غلام را نديد؛ از خواجه اش حال او را پرسش نمود، خواجه گفت: يارسول اللَه، غلام تب كرده است. حضرت فرمود: بيا برويم و از او احوال پرسى و عيادت كنيم.
🔸روزى چند كه نيز برآمد، حضرت از خواجه احوال غلام را سؤال كردند؛ خواجه گفت: غلام در حال احتضار است. خود حضرت برخواست و به بالين غلام رفت، و ساعتى بعد غلام جان داد. رسول اكرم صلّى اللَه عليه و آله، خود تولّاى غسل و تكفين او و دفن او را نمودند.
🔸مهاجر و انصار از اين داستان بسيار غمگين شدند، كه ما خانمان خود را براى كمك پيغمبر صلّى اللَه عليه و آله رها كرده ايم و پيغمبر با هيچ يك از ما چنين عمل نكرد كه با غلام سياه كرد!
انصار گفتند كه: ما به جان و مال مواسات كرديم، چرا غلام حبشى بر ما مزيت پيدا كرد؟!
🔸آيه آمد: «يا أيُّها النّاسُ إنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَ أُنثى و جَعَلناكُم شُعوباً و قَبائِلَ لِتعارَفُوا إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللَهِ أتقاكُم إنَّ اللَه عَلِيمٌ خَبيرٌ»، اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و به دستجات و قبائل مختلف منقسم كرديم تا در اثر اين اختلاف شناخته شويد! تحقيقا گرامى ترين شما نزد خداوند كسى است كه تقوايش افزون باشد.»
📝. علاّمه طهرانی رضوان اللَه علیه
📚مطلع انوار، ج12، ص 511، به نقل از تفسیر ابوالفتوح رازی.
#تقوا #انسانیت #داستان
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان
🔹آیت اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
🎞. شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1438، جلسه 15، دقیقه 31:24
@maktabe_vahy
🔘پیامبر اکرم بزرگترین و کاملترین نمونه کرامت نفس است🔘
🔸قاضی عیاض در کتاب «الشفاء» گوید:
روایت شده مشرکین در جنگ احد، دندان رباعی حضرت را شکستند. پیشانی ایشان نیز شکسته شد. این مسئله خیلی بر اصحاب و یاران پیامبر گران آمد. گفتند: ای رسول خدا آنها را لعن و نفرین کنید!
حضرت ختمی مرتبت پیامبر رحمت فرمودند:
🔺من برای نفرین و لعن برانگیخته نشدم بلکه برای "دعوت و رحمت" مبعوث شده ام.🔻
🔸 سپس حضرت روی به درگاه بی نیاز عرضه داشت:
🔺پروردگارا! قوم مرا هدایت کن! بدرستی که آنها جاهل و نادانند. (اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون ).🔻
🔸قاضی عیاض در ادامه توضیح می دهد:
در این کلام حضرت بنگرید که چگونه همه فضایل و درجات احسان و حسن خلق و کرامت نفسانی و نهایت صبر و حلم را در خود جمع کرده است.
چون حضرت به "سکوت" اکتفا نکرد بلکه آنها را "بخشید" و برای آنها دلسوزی نمود و دعایشان کرد و در حقشان "شفاعت" نمود. و به پیشگاه الهی عرضه داشت: بار پرودگارا!آنها را بیامرز یا هدایت کن! (اللهم اغفر أو اهد).
سپس با عبارت : (قومی: قوم من) شفقت و دلسوزی و رحمتش را ابراز کرد . باز به این اکتفا نکرد بلکه برای آنها "عذر آورد" که آنها جاهلند و نمی دانند.(فإنهم لایعلمون).
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه.
📚. امام شناسی، ج 13، ص 93.
#سیره #پیامبر #انسانیت
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
🔷 پسندم آنچه را جانان پسندد🔷
🔹 مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان اللَه علیه با داشتن سرمايه هاى معنوى الهى و متحقّق بودن به ولايت، كه هر گونه كارى حتّى كرامات عجيبه و غريبه از او ساخته است، در تمام مدّت عمر يكبار ديده نشد كه از آن طريق ارتزاق كند و يا رفع حاجت بنمايد؛
🔺و مي فرمود: خدا دوست دارد بنده اش تسليم باشد و او براى بنده خود اختيار كند، نه آنكه بنده چيزى را اختيار كند. اختيار بنده مطلوب نيست؛ و خواست او گرچه برآورده شود و مى شود، خلاف روش محبّت و عبوديّت است. خدا دوست دارد بنده اش بنده شود، يعنى از اراده و اختيار بيرون شود.🔻
🔹به شاگردان خود توصيه مى نمودند: دنبال كشف و كرامات نرويد! اين طلب ها سالك را از خدا دور مي كند گرچه مطلوبش حاصل شود.
كرامت و كشفى كه خدا پيش آورد ممدوح است نه آن را كه بنده دنبال كند.
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه.
📚. #روح_مجرد، ص 556.
#عرفان #سلوک #عبودیت
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔶«علم نور است» یعنی چه؟🔶
🔸برخی در پروراندن مطالب حذاقت خاصی دارند؛ مثلاً اگر راجع به موضوع عدالت یا نفاق دو ساعت هم صحبت کنند، آن قدر از امثله و حکایات زیبا بدون یک بار تکرار و اشتباه، مطلب بیان می کنند که انسان اصلاً خسته نمی شود.
🔸ــ میگویند اگر شخصی یک جمله را در یک ساعت دو بار تکرار نکند، بسیار بلیغ است ــ اما مسئلۀ بلاغت و کیفیت عالی ایراد مطالب، هیچ ارتباطی با دل پاک و صاف و نورانی داشتن ندارد.
🔸... اما در مقابل این عده، افرادی هستند که چنین قدرتی ندارند ولی قلب آنها مانند چراغِ روشن درخشندگی دارد و می توانند حق را از باطل تشخیص دهند، و این همان مراد از «العِلمُ نورٌ» در کلام امام صادق علیه السّلام است.
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #عنوان_بصری، ج 3، ص 31.
#عرفان #علم #حق
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔷چرا کسی حق ساختن دعای جدیدی ندارد؟🔷
🔹. عبدالرحیم قصیر گوید:
دَخَلتُ علیٰ أبی عبدِ اللَه، فقُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ، إنّی اختَرَعتُ دعاءً، فقال: «دَعنی مِن اختراعِکَ... .»
«خدمت امام صادق علیه السّلام رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم، من دعایی از پیش خود اختراع کرده ام. حضرت فرمودند: «مرا با اختراع تو چهکار؟! (اختراعت برای خودت باشد)... .»
🔹حضرت در این فرمایش می خواهند به او بفهمانند: تو خیال مکن که دعا عبارت از گزینش و چیدن یک سری الفاظ و عبارات موزون و هم سجع و هم قافیه در کنار هم است،
🔹بلکه مفهوم دعا، اتصال روح و سرّ بنده با ذات اقدس حق است که بنده به واسطۀ این اتصال، نفس حقایق و معانی ملکوتی را از مبدأ اعلی تلقّی و اخذ نموده، سپس آنها را در مقام عبودیت و ذلت به سوی ذات اقدس حق صعود و عروج می دهد،
🔹نه اینکه از پیش خود ابداع و اختراع نماید و آنگاه به پیشگاه عظمت الهی عرضه بدارد. حال امام علیه السّلام می خواهند به او بفرمایند: آیا تو به این مرتبت رسیده ای که می خواهی از پیش خود دعا اختراع نمایی؟!
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #رساله_عمره_مفرده، ص 20.
#عرفان #عبودیت #دعا
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘