سه شنبه
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌸اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید...🌸
🌺خداوندا مرا در آن پوششی که ازهر بلا و آفتی حفظ میکنی و هر کسی را که بخواهی در آن قرار میدهی قراربده🌺
🌺هرروزمان را با برکت کنیم باذکر شریف صلوات بر محمد(ص) وال محمد (ص)🌺
🌷سلام علیکم🌷
🌷امروز:سه شنبه ۳۱مرداد۱۴۰۲
۵صفر ۱۴۴۵🌷
🌹 امروز متعلق است به:
💖زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام❤️
💖باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام🌸❤️
🌹رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام❤️
🌸 اذکار روز:🌸
🌺یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (۱۰۰ مرتبه)🌺
🌺یا الله یا رحمان (۱۰۰۰ مرتبه)🌺
🌺یا قابض (۹۰۳ مرتبه) برای رسیدن به حاجت
#حضرت_رقیه
طفلم اما غم نهان دارم
در دلم درد بیکران دارم
خاطرات بدی ز بزم شراب
شکوه از چوب خیزران دارم
طفلم اما شبیه پیرزنان
موسپیدم قد کمان دارم
سایه ات کم نشد دمی ز سرم
از سرت باز سایبان دارم
سرت از دست خصم میگیرم
تا کمی در بدن توان دارم
جای تو نیست بین تشت طلا
بر سرت جای به از آن دارم
جای خوش کن به دامنم بابا
بقلم کن هنوز جان دارم
ای فدای لب ترک ترکت
بر لبت اشک بی امان دارم
جای سالم نمانده در بدنم
درد جانسوز استخوان دارم
رفتی و خیمه ها به یغما رفت
گله از دست ساربان دارم
اصلا از دخترت خبر داری
که چرا بر رخم نشان دارم؟
دست وپا گیر خواهرت بودم
خجلت از روی عمه جان دارم
میثم تربتی
ملا محمدهاشم خراسانی(ره) حکایت نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آبگرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه(س) در سال ۱۲۸۰ هجری، را نقل میکند:
جناب آقا سیّد ابراهیم دمشقی که نَسَبش به سیّد مرتضی علمالهدی منتهی میشد و سنّ شریفش بیش از 90 سال بود، سه دختر داشت و اولاد پسر نداشت. شبی دختر بزرگ ایشان حضرت رقیّه دختر امام حسین علیهالسلام را در خواب دید که فرمودند: «به پدرت بگو: به والی بگوید: میان لحد و جسد من آب افتاده، و بدن من در اذّیت است، بیاید قبر و لحد مرا تعمیر کند.»
دختر به سيّد عرض کرد، ولی سیّد از ترس اهل تسنّن، به خواب اعتنا ننمود. شب دوّم دختر وسطی سیّد همین خواب را دید و به پدر گفت، ترتیب اثری نداد. شب سوّم دختر کوچک سیّد همین خواب را دید و به پدر گفت، باز ترتیب اثری نداد. شب چهارم خود سیّد حضرت رقیّه را در خواب دید که به طریق عتاب فرمودند: چرا والی را خبردار نکردی؟!
سیّد بیدار شد، صبح نزد والی شام رفت و خوابش را گفت. والی به علماء و صلحاء شام از شیعه و سنّی امر کرد که غسل کنند و لباسهای پاکیزه بپوشند، به دست هر کس قفل ورودی حرم مطهّر باز شد، همان کس برود و قبر مقدّس او را نبش کند، پیکر را بیرون آورد تا قبر را تعمیر کنند.
صلحاء و بزرگان از شیعه و سنّی در کمال آداب غسل کردند و لباس پاکیزه پوشیدند، قفل به دست هیچ کس باز نشد مگر به دست خود مرحوم سیّد، و چون میان حرم آمدند کلنگ هیچ کدام بر زمین اثر نکرد، مگر به دست سیّد ابراهیم.
حرم را قُرق کردند و لحد را شکافتند. دیدند بدن نازنین حضرت رقیه سلامالله علیها، میان لحد و کفن صحیح و سالم است اما آب زیادی میان لحد جمع شده است.
سیّدابراهیم در قبر رفت، همین که خشت بالای سر را برداشت دیدند ،سیّد افتاد. زیر بغلش را گرفتند،
هی میگفت: «ای وای بر من.. وای بر من..
"به ما گفته بودند یزید لعنةالله علیه، زن غسّاله و کفن فرستاده ولی اکنون فهمیدم دروغ بوده، چون دختر با پیراهن خودش دفن شده. من بدن را منتقل نمیکنم، میترسم بدن را منتقل کنم و دیگر به عنوان "رقیّه بنت الحسین" شناخته نشود و من نتوانم جواب بدهم.
سیّد بدن شریف را از میان لحد بیرون آورد و بر روی زانوی خود نهاد و سه روز بدین گونه بالای زانو خود نگه داشت و گریه میکرد تا اینکه قبر را تعمیر کردند.
وقت نماز که می شد سیّد بدن حضرت را بالای جایی پاکیزه میگذاشت. پس از فراغ از نماز برمیداشت و بر زانو مینهاد، تا اینکه از تعمیر قبر و لحد فارغ شدند، سید بدن را دفن کرد.
و از معجزه آن حضرت این که سیّد در این سه روز احتیاج به غذا و آب و تجدید وضو پیدا نکرد و چون خواست بدن را دفن کند دعا کرد که خداوند پسری به او عطا فرماید.
دعای سیّد به اجابت رسید و در سن پیری خداوند پسری به او لطف فرمود که نام او را "سیّد مصطفی" گذاشت.
آنگاه والی واقعه را به سلطان عبدالحمید عثمانی نوشت؛ او هم تولیت زینبیّه و مرقد شریف حضرت رقیّه و امّ کلثوم و سکینه را به سید ابراهیم واگذار کرد.
این قضیه در سال ۱۲۴۲ هجری شمسی رخ داده و در کتاب «معالی» هم این قضیّه مجملاً نقل شده و در آخر اضافه کرده است:
«فَنزلَ فی قبرها و وَضع علیها ثوباً لفَّها فیه و أخْرجها، فإذا هی بنتٌ صغیرةٌ دُونَ البُلوغِ و کانَ متْنُها مجروحةً مِنْ کثرةِ الضَّرب»
«آن سیّد جلیل وارد قبر شد و پارچه ای بر او پیچید و او را خارج نمود، دختر کوچکی بود که هنوز به سن بلوغ نرسیده، و پشت شریفش از زیادی ضربات مجروح بود.»
پس از درگذشت سیّد ابراهیم، تولیت آن مشاهد مشرفه به پسرش سیّد مصطفی و بعد از او به فرزندش سیّد عبّاس رسید.فرزندان سیّد ابراهیم دمشقی معروف و مشهور به "مستجاب الدعوه" هستند.
منابع:
1-اسرار الشهادة، صفحه ٤٠٦.
2-منتخب التواریخ، صفحه ۳۸۸.
3-مقتل جامع مقدم، جلد ۲، صفحه ۲۰۸
▪️روضه حضرت رقـــیه (س)
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
▪️اسلام علیکِ یا بنتُ الحسیـــــن رقـــیه(س)
کیستم رسولِ خدا را سُلاله ام
اَندر حریمِ زاده ی زهرا غراله ام
رقـــیه دخترِ سُلطانِ کربلا
باب الحوائجم
گر سه ساله ام
کودکی را که پدر در سفر است
دائما" چشمِ امیدش به دَر است
هر صدایی که زِ دَر
می آید به خیالش که پدر می آید
بیا با هم رویم اَندر خرابه
برای دیدنِ طِفلِ سهِ ساله
که او اَندر خرابه جای داره
▪️زبانحال رقـــیه👇
دلی اِی عمـــه پُر غم دارم امشب
که دلتنگِ پدر بسیارم امشب
من امشب می نشینم عمـــــه تا صبح
به امیدِ پدر بیدارم امشب
مگر بابا خبر از من نداره😩
که منزل در خرابه دارم امشب
پدر جان آه وُ فریاد از یتیمی😩
که جایِ اشکِ غم خون می بارم امشب😩
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌴به سبک شبانگاهان👇👇
شبانه یک دخترِ کوچک
خسته وُ نالان کنجِ ویرونه
خدایا آنجا شده بوده
از برای او یک عزا خوُنه
سرم امشب روی دامانت(۲)
کمک کن با لطف وُ احسانت(۲)
چهل منزل سر به روی نی
در جلوی من بارِ غم بارون
نگاه کردی بر سرِ نی
تو دیده بودی
من هی کتک خوردم
پدر جانم خیرِ مقدم
بر تو بگویم من
با دلِ غمگین
بدیدم راسِ قشنگت را
لاله گون وُ با صورتِ خونين
پدر جان گوشِ من خونی
پای من زخمی
با دلِ بی تاب
اَمان امان از جدایی وُ از لبِ تشنه
من بگویم آب
که هستی را شافعِ باشم
آقا جانم یا اباعبدالله اجازه بده امشب برا غصه های دلِ
جگر گوشه ت
در این مجلس بسوزیم
امشب میخوایم
دوا و شفای دردامونو از دست عمـــــه ی سه ساله رقـــیه سادات بگیریم
آی اونایی که طعمِ یتیمی
نچشیدن قدرِ پدراتونو بدونید😩
آی مریض دارا آی حاجت دارا
جوون دارا عاقبت بخیری جوون تو امشب از بی بی رقـــیه بخواه
زبانحال رقـــیه👇
بِتاب ای مَه که من بابا ندارم
بجُز قُربِ پدر
مَه وآ ندارم
بتاب ای مَه که طِفلی بی پناهم
در این صحرا یتیم وُ بی گناهم
بتاب ای مَه کنارِ نَهرِ عَلقَم
که جویم نَعشِ صد چاکِ عمویم
بتاب ای مَه که بابم سَر ندارد
کنارِ کُشته اش مــــادر ندارد
بتاب ای مَه برادر مُرده ام من
بتاب ای مَه که سیــلی خورده ام من
▪️ بمیرم اومد زیر یه خار وُ خاشاک
دید یه دخترِ
سه ساله ای😭
نشسته
وُ داره گریه میکنه
با زبون بچگی صدا میزنه بابا بابا
هی صدا میزد عمه عمه عمه
عمه من بابام وُ میخوام
اینقد ناله زد
گریه کرد😭
گفتن یزید دخترِ حسیـــــن بهانه ی بابا گرفته
گفت برید سرِ بریده ی
باباشو براش ببرید😭
سر را آوردن خرابه
صداش به ناله بلند شد عمه جان عِطرِ خوشِ بابام میاد
نکنه عمه میخواد بابام بیاد
عمه چه کنم بابا پاهامو نَبینه
خواهرِ خوبم کجایی سکینه
سر را مقابلِ رقـــیه گذاشتند
رو پوش را کنار زد
بمیرم سر رو زانو گذاشت
صدا زد بابا
بابا تو آسمونا دنبالت می گشتم
بابا هر وقت تو راهِ شام منو کتک میزدن میگفتم بزار بابا بیاد بهش میگم شکایت شما رو به بابا میکنم
حرفای رقـــیه دلِ زیـــــنب خیلی سوزوند😩
هی میگفت عمـــــه دخترای شامی به من میگن تو بابا نداری تو یتیمی 😩
عمـــــه یتیم چیه😩
یتیم کیه
بابا هر وقت سراغِ تو رو از عمـــــه میگرفتم
میگفت رفتی سفر بابا
خوش اومدی
بابای مهربونم
اینجای روضه دلم آتیش گرفته😭 👇
صدا زد بچه های شام بیاین ببینید بابام اومده
😭
دیگه هی به من نگید بچه یتیم..۲...
بیاید ببینید بابام اومده
بیاید ببینید من مهمون دارم😭
خوش اومدی بابا بابا
خوش اومدی تو ویرونم
😭
رقـــیه شروع کرد با سرِ پدر درد وُ دل کردن
صدا زد بابا نبودی با سیلی به صورتم میزدن
بابا نبوی هر وقت بهانه تو رو میگرفتم با تازیانه بهم میزدن😭
رقـــیه همش به باباش میگفت نبودی بابا
بابا بهم بگو مگه هر کی بهانه بابا بگیره با تازیانه آرومش میکنن😭
بابا جون نبودی گوشواره هامو از گوشم کشیدن😭
دخترا بابایی اند دختر بچه وقتی باباش میاد خونه میره پیش بابا میگه بابا نبوی داداشی اذیتم کرد
بابا داداشی منو کتکم زد بابا
رقـــیه دیگه خسته شده
بابا جون یه خواهشی ازت دارم بابا
جان مادرت زهرا امشب منو همراهِ خودت ببر
رقـــیه آرام شد دیگه حرفی نمیزنه زیـــــنب آمد کنارِ سه ساله صدا زد رقـــیه جان عزیزِ عمـــــه همینکه دست به شانه ی رقـــیه گذاشت دید سر یه طرف رقـــیه یه طرف😭
▪️آخی یتیمی دردِ بی درمان یتیمی😭
یتیمی خاری ی دوران یتیمی
یتیمِ بی پدر یاور ندارد
یتیمی را بُوَد آهِ شبانهِ
به دامن ریزد اَشکش دانه دانه
اِگر دستِ پدر بودی به دستم
کُجا من در خرابه
می نشستم
اِگر می بود بابای نکُویم
نمیزد شمرِ دُون سیـــــلی به رویم
خدایا به سوز دلِ وُ ناله های رقـــیه
به اشکِ بی پایان رقـــیه
به بیماران صحت عطا فرما🤲🏻
مریضانِ مــــدِ نظر اَساعه لباس عافیت بر تنشان بپوشان🤲🏻
جمله بیماران مریض مَــــدِ نظر شفای عاجل عنایت بفرما🤲🏻
تحریفات عاشورا( قسمت۱۴)
🌹شهید مطهری کتاب حماسه حسینی 🌹
"در مورد ملاآقای دربندی( مولف کتاب اسرار الشهادة ) اتفاق نظر است که آدم خوبی بوده است. حتی مرحوم حاجی نوری که از کتابش انتقاد می کند و به حق هم انتقاد می کند، می گوید مرد خوبی بوده است. واقعا نسبت به امام حسین علیه السلام مرد مخلصی بوده است. نوشته اند هر وقت نام امام حسین را می شنید اشکش جاری می شد، فقه و اصول را هم به خوبی می دانسته است. خودش خیال می کرد که از فقهای درجه اول است، ولی از فقهای درجه دوم و سوم به شمار می رود. کتابی نوشته به نام خزائن که یک دوره فقه است و چاپ هم شده و معاصر با صاحب جواهر است. به صاحب جواهر گفت اسم کتاب شما چیست؟ گفت "جواهر". اسم کتاب خودش خزائن بود، به صاحب جواهر گفت از این جواهر شما در خزائن ما بسیار است. اما کتاب جواهر تا به حال ده بار چاپ شده است و هیچ فقیهی نیست که از این کتاب استفاده نکند، هیچ فقیهی نیست که خودش را نیازمند به این کتاب نبیند. ولی کتاب خزائن که یک دوره چاپ شد، بعد از آن احدی به سراغ آن نرفت! قیمت آن با این که کتاب هزار صفحه ای است، همان قیمت کاغذش بیشتر نیست. این مرد با این که مرد عالمی است ولی اسرار الشهاده را نوشته که به کلی حادثه کربلا را تحریف کرده است! کتابش مملو از دروغ است! حال به خاطر این که یک عالم بوده، با تقوا بوده و مخلص امام حسین بوده است، ما باید درباره اش سکوت کنیم؟"
ادامه دارد.......
#بسیار_جالب
🔴 سخنان ٤٩ سال پیش رهبر انقلاب در خصوص اربعین
استاد سید علی خامنهای با اشاره به حدیث معروفی که زیارت اربعین را از نشانههای مومن شمرده، فرمودند:
🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی
چهارشنبه
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌸اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید...🌸
🌺خداوندا مرا در آن پوششی که ازهر بلا و آفتی حفظ میکنی و هر کسی را که بخواهی در آن قرار میدهی قراربده🌺
سلام.صبح به خیر
🌺هرروزمان را با برکت کنیم باذکر شریف صلوات بر محمد(ص) وال محمد (ص)🌺
امروز:
چهارشنبه۱شهریور ۱۴۰۲
۶صفر ۱۴۴۵
🌸امروز متعلق است به:
🌺امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام❤️
🌺السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام❤️
🌺جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام❤️
🌺امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام💚
💐اذکار روز:💐
🌸یا حَیُّ یا قَیّوم (۱۰۰ مرتبه)🌸
🌸حسبی الله و نعم الوکیل (۱۰۰۰ مرتبه)🌸
🌸🌸یا متعال (۵۴۱ مرتبه) برای عزت دردودنیا🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ذکر مشکل گشا ...!
🎙 استاد #دانشمند
👌 چنـد چیـــز را بــا چنـــد چیـــز از خــود دور کنیــد؛
🔸 غضب خدا را با سوره ی " حمد "
🔸 بی حوصلگی ، خشم و عصبانیت را با سوره ی "یس "
🔸 هراس قیامت را با سوره ی " دخان "
🔸فقر و نداری را با سوره ی " واقعه "
🔸عذاب قبر را با سوره ی " تبارک "
🔸در امان بودن از کفر در زمان مردن را با سوره ی " کافرون "
🔸چشم بد ، وسواس و آشوب را با سوره ی " ناس
🌺وَنُنـزلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ
وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل)
و رحمت (الهی) برای اهل ایمان است .
📖 سوره اسرا، آیه 82
أللَّھُمَ؏َـجِّلْلِوَلیِڪَألْفَـــــــــرَج🤲🖤
❣ 🌹سلام_امام_زمانم🌹❣
به ذهن شب زده من ظهورکن مهتاب
ز دشت تیره ظلمت عبورکن مهتاب
دلم گرفته، نگارم، ببین که تاریکم
به خاطر دل عاشق، ظهورکن مهتاب . . .
💚 العجل_یابقیه_الله_الساعه 💚
✳️التماس دعا🙏
💫🌺تعجیل در ظهور و سلامتی مولاعج پنج مرتبه صلوات
🌤أللَّھم عجل لولیڪ ألفرج🌤
صبحتون بهشتی🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیخ حسین انصاریان:
🔸 اثر راهپیمایی اربعین از یکمیلیون بمب بر سر آمریکا و اسرائیل بیشتر است!
🔸حضور هر زن و بچه در اربعین، یک شمشیر بر سر کفر و شرک است!
🔹امروز بالاترین اسلحه علیه کفر همین اربعین ابیعبدالله است!
🔸اربعین دارد همین نیمه جان باقیمانده کفر را میگیرد!
💢کانال خبری #شهدای_ایران 🇮🇷🇮🇷🌹🌹🌹🌹🇮🇷🇮🇷🇮🇷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام زورکی؟ با حمله اعراب به ایران؟
پاسخ به شبهات با زبان طنز😀
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
عزاداری برای امام حسین از دیدگاه شهید مطهری 🌹🌹🌷🌷🌹🌹
(قسمت اول)
- اهمیت روضههای خانگی
روضههای خانگی، دستههای عزاداری و هیئتهای مذهبی زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برپایی مجالس عزا و نوحه خوانی و سینه زنی و... هر یک به نوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این حرکت و موج، در طول زمان ادامه داشته و دارد. آنچه در محلههای مختلف و شهرهای کوچک و بزرگ و مساجد و تکیهها و حسینیهها، به صورت «هیئت» پدید آمده و هنوز هم ادامه دارد، به نوعی همبستگی فکری و روحی و جناحی مردم وفادار را به شبکه عاشورایی امام حسین علیهالسّلام نشان میدهد که آثار و برکات فراوانی داشته است. شکوه دستههای عزاداری و جاذبه معنوی آنها بسیار تاثیرگذار است و موجی از احساسات دامنه دار را در دل علاقمندان به اهل بیت برمی انگیزد و نتیجه اش رسوخ بیشتر این معتقدات و عواطف دینی در ذهنها و دل هاست.
سابقه عزاداری بر مظلومیت خاندان پیامبر بسیار دیرینه است. پیامبر و امامان ما، از پیشگامان این مسئله بودند. حضرت صادق علیهالسّلام به کمیت که شاعر اهل بیت بود، میفرمود تا برای امام حسین علیهالسّلام مرثیه بسراید و بخواند و دیگران را هم توصیه بر شرکت در این مجالس میکرد. امام رضا علیهالسّلام به دعبل شاعر شیعی دیگر میفرمود: ای دعبل! بر حسین علیهالسّلام مرثیه بسرای. تو با این کار ما خاندان را یاری میکنی، تا زنده هستی از یاری ما کوتاهی نکن. حضرت علی علیهالسّلام میفرمود: خداوند برای ما پیروانی قرار داده که یاور مایند، در شادی ما شادند و در غم ما غمگیناند. این گونه نقلها و روایتها بسیار است و همه گواه آن است که «خط عزاداری» بر امام حسین علیهالسّلام و مظلومیت اهل بیت از سوی خود امامان ترسیم، تبلیغ و ترویج شده است و اهداف بلندی داشته است.
دلی که به حسین بن علی علیهالسّلام و اهل بیت پیامبر عشق ورزد، بی شک در سوگ آنان هم میگرید و با این گریه، مهر و علاقه خود را نشان میدهد و با کربلا و فرهنگ شهادت انس میگیرد و با سیدالشهدا علیهالسّلام که سرور همه شهیدان است، هم هدف و همراه میشود و با او بیعت میکند.
به تعبیر شهید مطهری : «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط و حرکت اوست».
پنجشنبه
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌸اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید...🌸
🌺خداوندا مرا در آن پوششی که ازهر بلا و آفتی حفظ میکنی و هر کسی را که بخواهی در آن قرار میدهی قراربده🌺
سلام.صبح به خیر
🌺هرروزمان را با برکت کنیم باذکر شریف صلوات بر محمد(ص) وال محمد (ص)🌺
🌺امروز:پنجشنبه ۲شهریور ۱۴۰۲
۷صفر ۱۴۴۵
امروز متعلق است به:حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام💖
🌸اذکارامروز🌺
🌸لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه)🌺
🌸یا غفور یا رحیم (۱۰۰۰ مرتبه)🌺
🌸یا رزاق (۳۰۸ مرتبه) برای وسعت رزق 🌺
🌹بادست تهی آمده؛ محتاج و فقیرم
🌹ارباب، حسین بن علی(ع) هست امیرم💚
🌷ایکاش که در کرب و بلا یک شب جمعه
🌷از دستِ أبالفضل(ع) امان نامه بگیرم!💚
🌷پنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ 🌷وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ 🌷اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ🌷 ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ🌷 اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ🌷 اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ🌷 وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ🌷 بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوات.
تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی(ع) چه روزی است؛ هفتم یا بیست و هشتم صفر؟!
شفقنا _ در تقویم، هفتم ماه صفر روز میلاد امام موسی کاظم (علیه السلام) اعلام شده است در صورتی که این تاریخ طبق قول صحیح مصادف با شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد. از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم. چرا ؟!
در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر«صلی الله علیه و آله»، امام مجتبی«علیه السلام» در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد. ، لکن در میان علمای شیعه درروز شهادت امام(علیه السلام) سه قول وجود دارد
قول اول: (آخر ماه صفر)
روز آخر ماه صفر که قائل آن شیخ کلینی«قدس سره»میباشد و لازم به ذکر است که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت ننمودهاند. ( لذا از بررسی این قول صرف نظر میکنیم. )
قول دوم:(28 صفر)
اولین قائل آن شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (مسارّ الشیعة) میباشد. واین در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد)از ذکراین روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده است و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است
دومین قائل به این قول شیخ طوسی«قدس سره» در کتاب (تهذیب الاحکام) است. و با توجه به اینکه شیخ کلینی و شیخ مفید«قدس سرهما» در شمار مشیخه او قرار داشتهاند، تنها از کلام شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (الارشاد) تبعیّت کرده است و روز خاصی را معین نکرده است. که از عدم التزام و تعیین نکردن او به روز خاص در ماه صفر، میتوان استفاده نمود که کلام شیوخ خود (کلینی و شیخ مفید) در بیست و هشتم و آخر ماه صفر را نپذیرفته است.
البته لازم به ذکر است که قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی«قدس سرهما» مورد تأیید قرار گرفته است، لکن پس از قرن ششم تا این زمان قائلی ندارد.
قول سوم:(7صفر)
این قول مشهور میباشد و از دو جهت حائز اهمیت است
جهت اول: از جهت قائلین به آن، در کمّ و کیف
این قول از جهت قائلین به آن، در کمّیت و کیفیت نسبت به قائلین دو قول مذکور برتری دارد.
اما از جهت کیفیت؛ در لسان روایات به روز دقیق شهادت امام (علیه السلام) اشاره شده است و این خود نشان از ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است بگونهای که در روایات به روز پنجشنبه اشاره شده است.
اما از جهت کمیت تعداد قائلین این قول، از قائلین دو قول مذکور بیشتر است. که در ادامه به اسناد آن اشاره میکنیم.
لازم به ذکر است که بنابر اسناد موجود، این قول از زمان امام کاظم«علیه السلام» رواج داشته و از سوی قاسم بن ابراهیم الرسّی«البرسی» 169-246 هق عنوان شده است.
قبل از ورود به بحث لازم است که قاسم بن ابراهیم را از دیدگاه رجالییون معرفی کنیم
نجاشی رجالی بزرگ در مورد قاسم بن ابراهیم اینگونه مینویسد: « قاسم پسر ابراهیم طباطبا پسر اسماعیل پسر ابراهیم پسر حسن مثنّی پسر امام مجتبی«علیه السلام»است. او صاحب کتاب (تثبیت الامامة) میباشد که از امام صادق«علیه السلام» با واسطه و از امام کاظم«علیه السلام» بدون واسطه روایت میکند».
ابوالحسن العمری در کتاب (المجدی فی انساب الطالبییّن) می نویسد: «کنیة او ابامحمّد فردی عفیف و زاهد بوده است و از سلاطین جور وقت دوری جسته و هدایا و مراحم آنان را اگر چه از طلا و نقره بوده، نپذیرفته است و مردم را به وصایت امام رضا«علیه السلام» دعوت می کرده و از سال 220هق تا 246 هق که از دنیا رحلت نمود، درجبل الرسّ«کوهی در نزدیک حله» مخفی بوده است.
همچنین آقا بزرگ تهرانی از او تمجید بسیار نموده است و فرموده است: او سیدی شریف و از سادات بنی الحسن«علیه السلام» است.
از این روایت قاسم بن ابراهیم، بزرگانی از فقهاء همچون شهید اول، کفعمی، والد شیخ بهائی، شیخ بهائی در (توضیح المقاصد)، علامه مجلسی در (بحار الانوار)، شیخ عبدالله بحرانی در (عوالم العلوم)، شیخ محمد حسن نجفی در (جواهر الکلام)، شیخ جعفر کاشف الغطاء در (کشف الغطاء) و شیخ عباس قمی در (انوار البهیّه)«قدس سرهم» پس از قرن هفتم تا زمان حاضر تبعیت نمودهاند؛ که به برخی از این روایات اشاره میکنیم:
اسناد وارده در کتب حدیثی مبنی بر شهادت در روز 7 ماه صفر
سند اول: «تثبیت الامامة»
قدیمی ترین منبعی که در این زمینه تا به حال یافت شده کتاب « تثبیت الامامة»تالیف «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» است که در سال 246 وفات یافته است. وی که خود از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است، از زهاد و عباد و علمای زمان خویش بود که دارای تألیفات فراوانی است.
گفتنی است وی از روات احادیث هم بوده است و بدون واسطه از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت نقل میکرده است. وی در کتاب خویش چنین آورده است.
«الامام الحسن علیه السلام ابوه الامام امیرالمومنین علی علیه السلام، امه فاطمه الزهراء سلام الله علیها، ولادته: ولد فی المدینه لیلة النصف من شهر رمضان فی السنة الثالثة للهجره، القابه: التقی، الزکی، السبط، وفاته: توفی فی السابع من شهر صفر سنة خمسین من الهجرة»
سند دوم: قول شهید اول
یکی دیگر از کسانی که قائل بودند شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم ماه صفر واقع شده است، شهید اول (متوفای 786) می باشند ایشان در کتاب شریف «دروس» می فرمایند: الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة … و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنة تسع و اربعین من الهجرة.
سند سوم :«مرحوم کفعمی»
یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی در هفتم ماه صفر شده است، علامه بزرگوار و محدث کبیر مرحوم کفعمی صاحب کتاب شریف «مصباح» می باشد ایشان در این کتاب چنین می فرماید:
» ولد فی یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة ثلاث من الهجرة و توفی یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة خمسین من الهجرة.
سند چهارم: پدر بزرگوار شیخ بهایی
یکی دیگر از بزرگانی که قایل به شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم صفر می باشد مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب «وصول الاخبار الی اصول الاخبار» می باشد وی که متوفای سال 984 هجری است در کتاب خویش میفرماید: « هو الامام الزکی ابومحمد سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة مسموما فی المدینة یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة تسع او ثمان و اربعین و قیل سنة خمسین من الهجره عن سبع و اربعین سنة.
جهت دوم: سیره علماء
سیره علمی علماء و متشرعه و سنت عملی آنها اینگونه بوده است که حضرات در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامهی عزا مینمودند. خصوصا این سنت در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری«قدس سره» به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامة عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت سیرهی بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی«قدس سرهما» -که هر کدام در زمان خود مسئولیت حوزه را به عهده داشتهاند، بوده است.
انتخاب شفقنا از مرکز تخصصی ائمه اطهار (ع)
منابع:
1. شهید اول، دروس: ج2، ص7.
2.کفعمی، المصباح: ص509.
3. علامه شیخ حسین بهایی، وصول الاخبار:ص42
تاریخ نوشته:
هنگام دفن بدن مبارک امام حسن(؏)
دستور داده شد جنازه ی آن حضرت را
تیر باران کنند تا جایی که هفتاد تیر
از جنازه ی آن حضرت بیرون کشیدند!
مظلوم ترین سردار🖤))
www.masaf.ir-OstadRaefipour-7Safar Haghighate Penhan-95-08-16-Mashhad-24kb.mp3
15.51M
📝7 صفر، حقیقت پنهان
(امام حسن مجتبی علیه السلام)
🎤#استاد_رائفی_پور
💠آخر یه روز شیعه برات حرم میسازه
🔉#سخنرانی
🍀🖤🍀🖤🍀🖤
✅شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ۷ یا ۲۸ صفر؟
🔹از دیرباز در حوزهی نجف، هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام میدانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا میکنند.
🔸در ایران شهادت سبط اکبر ع ۲۸ صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم. در بین شیعیان، دو قول برای روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام نقل شده است:
🔻28صفر، براساس نقل شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ طبرسی. رضوان الله علیهم.
🔺7صفر، بر اساس نقل شهید اول، کفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، مرحوم صاحب جواهر، شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی رضوان الله علیهم.
که به دلیل بیشتر بودن تعداد و اعتبار راویان از قول قبلی قویتر است.
✳️ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس معظم حوزه علمیه قم فقط هفتم صفر برای امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا میکردند و به امر ایشان در آن روز بازار هم برای اقامه عزا تعطیل میشده و هنوز هم در برخی از بیوت مراجع در قم روز هفتم صفر برای امام مجتبی علیه السلام روضه برپا میشود.
استاد فقید آیةالله مجتهدی رحمه الله تقیّد داشت در روز هفتم صفر مجلس روضه تشکیل شود و روضه امام مجتبی علیه السلام خوانده شود.
#امام_حسن_مجتبی ع
#هفتم_ماه_صفر
✅
799.1K
مداح .صاحبی
نوحه سینه زنی امام حسن (ع)
من امام مجتبى ریحانه پیغمبرم
از چراغ انجمن در انجمن تنها ترم
من غریب خانه ام در وطن بی گانه ام
واشهیدا واحسن
درسنین کودکی زهرا برایم گریه کرد
از غریبی ماهی دریا برایم گریه کرد
تاقیامت تربتم شد گواه غربتم
واشهیدا واحسن
بود خالی جای بابایم امیر المؤمنین
پیش چشمم مادرم در کوچه شد نقش زمین
پاره شد آنجا دلم گشته ثانی قاتلم
واشهیدا واحسن
طعنه و زخم زبان و زهر بی تابم نکرد
قصه ای مانند داغ فاطمة آبم نکرد
می رود روح ازتنم بامغیره دیدنم
واشهیدا واحسن
من که عمری عزت اسلام ودینم گفته اند
دشمنانم یا مذل المؤمنینم گفته اند
شد غذا خون دلم گشته یارم قاتلم
واشهیدا واحسن
از غم بی یاریم خون بر دل یاران شده
جسم از گل بهترم باتیری گلباران شده
تا قیامت صبر من شد عیان ازقبر من
واشهیدا واحسن
✍ استاد #پناهیان:
دوست داشتنِ آدم های بزرگ، انسان را بزرگ میکند و دوست داشتن آدم های نورانی به انسان، نورانیت میدهد.
اثر وضعی محبوب، آنقدر زیاد است که انسان باید مراقب باشد مبادا به افراد بی ارزش علاقه پیدا کند.
✳️
35.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧮 هفتم صفر شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام نيست
شکي نيست که برگزاری مراسم عزاداری برای شهادت امام حسن علیه السلام، امام غریب ما شیعیان در روزهای ۷ و ۲۸ صفر بسیار عمل پسندیدهای است. همانطور که در فاطمیه با دو نقل عزاداری میشود، اجر همه با کریم اهل بیت علیهم السلام.
اما آیا واقعا هفتم صفر روز شهادت امام حسن (ع) است یا ۲۸ صفر؟
👈 اصرار بر ترجیح ۷ صفر بر ۲۸ صفر یک فاجعه پژوهشی تاریخی محسوب میشود.
🔺 بدون هيچ توضيحي توجه شما را به توضيحات حجت الاسلام و المسلمين کاشاني که از اساتيد برجسته تاريخ اسلام هستند جلب مي کنيم.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
840.8K
مداح ،،محمد صاحبی
نوحه سفره حضرت رقیه(س)
#پنجم_صفر_شهادت
#حضرت_رقیه_س🏴
الهی به رقیه ، الهی به رقیه(۲)
الهی به رُخ نیلیِ زهرای سه ساله
که با شیون و با گریه و ناله
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
هر اهل دلی یافته راهی به رقیه
پس رو زده با کوه گناهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
هر جا سخن از راهِ رسیدن به خدا شد
داده دلِ ما زود گواهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
هرکس که امیدش شده از کُلِ جهان قطع
انداخته با گریه نگاهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
وا شد گره از مشکل ما تا که شبِ قدر
ده مرتبه گفتیم الهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
مدیونِ حسینیم که داده دلِ ما را
گاهی به علی اصغر و گاهی به رقیه
الهی به رقیه ، الهی به رقیه(۲)
تا روزِ ابد در دلِ ما کینه ی شام است
وقتی که ندادند پناهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
هرجا که زمین خورده درآن شب سرِعباس
انداخته از نیزه نگاهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲)
تو بابِ مُرادی بده حاجت ما را
تاهر دم وهر لحظه بگوئیم الهی به رقیه
الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲
🌴زیارتنامه امام حسن مجتبی (ع)🕊️
🌴بسم الله الرحمن الرحیم🕊️
🌴اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ
سلام بر تو اى فرزند پيامبر (خدا) پروردگار جهانيان
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ
سلام بر تو اى فرزند اميرمؤ منان سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَبيبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللّهِ
سلام بر تو اى حبيب خدا سلام بر تو اى برگزيده خاص خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّهِ
سلام بر تو اى امين (وحى ) خدا سلام بر تو اى حجت خدا سلام بر تو اى نور خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللّهِ
سلام بر تو اى راه (مستقيم ) خدا سلام بر تو اى بيان (كننده ) حكم خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّكِىُّ
سلام بر تو اى ياور دين خدا سلام بر تو اى آقاى پاك (و منزه از هر عيب )
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ
سلام بر تو اى نيكوكردار وفادار سلام بر تو اى قيام كننده (به امر خدا) و امين
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
سلام بر تو اى داناى به تاءويل (قرآن ) سلام بر تو اى راهنماى راه يافته
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
سلام بر تو اى پاكيزه منزه سلام بر تو اى پرهيزكار پاكدامن
السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ
سلام بر تو اى حق سزاوار بدان سلام بر تو اى شهيد راست گفتار
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ
🚩 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوب🏴
دعای سفر (دعای مسافرت)
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ الْیَوْمَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ کَانَ مِنِّی بِسَبِیلٍ الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَ الْغَائِبَ اللَّهُمَّ احْفَظْنَا بِحِفْظِ الْإِیمَانِ وَ احْفَظْ عَلَیْنَا اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا [اجْمَعْنَا] فِی رَحْمَتِکَ وَ لا تَسْلُبْنَا فَضْلَکَ إِنَّا إِلَیْکَ رَاغِبُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَهِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ هَذَا التَّوَجُّهَ طَلَبا لِمَرْضَاتِکَ وَ تَقَرُّبا إِلَیْکَ [اللَّهُمَ] فَبَلِّغْنِی مَا أُؤَمِّلُهُ وَ أَرْجُوهُ فِیکَ وَ فِی أَوْلِیَائِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
خداىا امروز خودم و خاندانم و مال و فرزندانم و هرکه را به طریقى از من است، حاضر و غایبشان به تو می ىسپارم است، خدایا ما را به حفظ ایمان حافظ باش و از ما محافظت فرما.خدایا ما را در حمایت رحمتت قرار ده،و فضلت را از ما مگیر،ما تنها به جانب تو راغبیم.خدایا از رنج سفر،و اندوه بازگشت، و بدى دیدار،در خاندان و مال و فرزند در دنیا و آخرت به تو پناه مىبریم خدایا به تو رو مىکنم و در این رونمودن،خواستار خشنودى و تقرّب به سوى توام،پس مرا به آنچه از تو و اولیایت آرزو مىکنم،و امید دارم برسان،اى مهربانترین مهربانان.
پس از خواندن این دعا با خاندان خود خداحافظی کرده و بر در خانه بایست،و تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام را بخوان،و از پیش رو و طرف راست،و جانب چش سوره«حمد»و «آیه الکرسى»را قرائت کن
📚منابع :
۱)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۸۱
۲)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۱، ص۴۸۹
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۹۷
۴)الانساب سمعانی، ج۹، ص۱۵۵
۵)۶)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۵، صص۳۶-۳۳
۷)رياحين الشريعة محلاتی، ج۳، ص۱۹۱
تحریفات و رفع شبهه درباره زنان کاخ یزید و اسرای اهلبیت ع 👇👇👇
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#وقتی زنان وارد خانه يزيد شدند، همه زنان آل معاويه به گريه و شيون و ناله بر حسين(ع) از آنان استقبال کردند و همه ي لباسها و زينتهاي خود را درآوردند و سه روز ماتم برپا ساختند.
در این هنگام؛
《وَ خَرَجَتْ هِنْدٌ بِنْتُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ كُرَيْزٍ امْرَأَةُ يَزِيدَ شَقَّتِ السِّتْرَ وَ هِيَ حَاسِرَةٌ فَوَثَبَتْ إِلَى يَزِيدَ وَ هُوَ فِي مَجْلِسٍ عَامٍّ فَقَالَتْ :
يَا يَزِيدُ! أَ رَأْسُ ابْنِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) مَصْلُوبٌ عَلَى فِنَاءِ بَابِي؟
فَوَثَبَ إِلَيْهَا يَزِيدُ فَغَطَّاهَا وَ قَالَ : نَعَمْ!
فَأَعْوِلِي عَلَيْهِ يَا هِنْدُ وَ ابْكِي عَلَى ابْنِ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ صَرِيخَةِ قُرَيْشٍ》
هند، دختر عبدالله بن عامر همسر يزيد سر برهنه بيرون آمد و پرده را دريد و به يزيد حمله کرد و گفت : آيا این سر پسر فاطمه(س) بر در خانه ي من آويخته شده است؟!
يزيد او را پوشاند و گفت : آري! بر آن سر و بر پسر دختر رسول خدا(ص) گريه کن!(۱)
#و آنچه ابن سعد می نویسد :
وقتی يزيد، دستور داد كه سرِ امام حسين(ع) را بر درِ خانه اش بياويزند.
در این هنگام؛
《بَكَت اُمُّ كُلثومٍ بِنتُ عَبدِاللّه ِبنِ عامِرِ بنِ كُرَيزٍ عَلى حُسَينٍ(ع) وهِيَ يَومَئِذٍ عِندَ يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ! فَقالَ يَزيدُ : حُقَّ لَها أن تُعوِلَ عَلى كَبيرِ قُرَيشٍ وسَيِّدِها!》
ام کلثوم دختر عبدالله بن عامر بن کریز بر امام حسین(ع) گریست و او در آن زمان همسر یزید بود و یزید گفت : او حق دارد که بر بزرگ و آقای قریش ناله بزند!(۲)
و روایتی دیگر که علامه مجلسی در مورد خواب هند در کاخ یزید را شرح داده است.(۳)
پس، به همین میزان در مورد هند در منابع اشاره شده است.
اما در مورد این داستانی که بین روضه خوانها معمول شده است؛
1⃣اولا؛ پدر هند یعنی عبدالله بن عامر بن ربیعه یهودی نبوده است، بلکه مسلمان بوده و پسر دایی عثمان و پدرش عامر بن کریز از آن جهت که مادر وی، بیضاء دختر عبدالمطلب بوده، پسر عمه رسول خدا(ص) محسوب می شود.(۴)
2⃣عبدالله در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) در مکه به دنیا آمده است.
ابن سعد می نویسد :
《وُلِدَ عَبْداللَّه بْن عَامِرِِ بِمَكَةَ بَعدَ الهِجرَةِ بِأَربَعَ سِنِينَ》
عبدالله بن عامر چهار سال بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) در مکه متولد شد.(۵)
یعنی حدودا هم سن و سال با امام حسین(ع)!
پس بدین ترتیب؛ شخصی که هم سنِّ امام حسین(ع) می باشد، چگونه می تواند دختری داشته باشد، که امام حسین(ع) که خود طفلی است، او را در سن طفولیت از بیماری شفا داده باشد؟!!
در ضمن؛ عبدالله در زمان خلافت معاویه به دمشق رفت و به معاویه پیوست و یک سال قبل از مرگ معاویه، در سال ۵۹ هجری از دنیا رفت.(۶)
3⃣راوی این داستان را سلمان فارسی معرفی می کنند، در حالی که در منابع و کتب شیعه و سنی این چنین روایتی به روایت سلمان فارسی وجود ندارد.
4⃣اگر بخواهیم طبق داستان جعلی فوق قضاوت کنیم باید بگوییم که؛ این دختر اگر همسن حضرت زینب(س) باشد، پس باید حدودا زنی ۵۵_۵۶ ساله ای باشد که در نکاح یزید است و این با خلقیات رفتاری هوس آلود یزید لعین سازگاری ندارد که پیرزنی بزرگتر از خود، در نکاحش باشد! که این خیلی بعید است.
5⃣و اینکه؛ در تاریخ و در منابع اشاره ای به این مطلب نشده است که حضرت فاطمه(س) کنیزی به نام هند در خانه داشته است، همانطور که در منابع، اشاره ای به بیماری او و شفای آن توسط امام حسین(ع) نشده است و این داستان هیچ قائلی در بین مورخین ندارد.
تنها نقلی که این جریان را ذکر کرده است، آن هم فقط دیدار هند با اسرای کربلا را نه قبل تر از آن، محلاتی در کتاب ریاحین الشریعه است که کاملا به آن خدشه وارد است.(۷)
و از سرگذشت هند و چگونگی ازدواج او با یزید و قبل و بعد از آن، اطلاعاتی در دسترس نیست.
و اینکه آیا هند بعد از این جریان همچنان بعنوان همسر یزید باقی ماند یا نه، مطلب مستندی در رد یا اثباتش نیست.
ولی نهایت نتیجه ای که می توان گرفت اینکه؛
آنچه از مجموع گزارشات پیرامون این حوادث استفاده می شود، این است که همسرش بر او شورید و غضب کرد و یزید با دیدن این اوضاع احساس نگرانی کرد و برای آرام کردن افکار عمومی ضمن مقصر معرفی کردن ابن زیاد، سعی کرد با اهل بیت(ع) برخوردی مناسب داشته باشد.
و این قصه، یک داستان جعلی و دروغی بیش نیست، که هر کسی طبق باب میل و سلیقه خود، رفته رفته به آن شاخ و برگ داده تا به این حالت در آمده است.
و نکته آخر اینکه کلمه (هندة) با تاء تانیث اشتباست و کلام عرب، این اسم را همواره بدون تاء استعمال کرده است.
و تاء آن در تصغیر این اسم بر می گردد!
یعنی《هُنَیدة》