eitaa logo
[درمکتب‌عشق💕]
341 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.7هزار ویدیو
8 فایل
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🌱 . . 【درمکتب قرآن و اهلبیت علیه‌السلام🌸】 مباحثات و سخنان استادصاحبی🌸. . 🧡 فهرست‌مطالب‌کانال: https://eitaa.com/maktabeshgh313/4
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴جنت نعیم: این کلمه به معنای نعمت و سرخوشی است و هر چیزی که بتواند خیال آدمی را از هر گونه نگرانی بدور کند. کلمه مورد نظر ما در قرآن ۱۲ بار تکرار شده و وعدگاه مومنین و نیکوکاران و ابرار می باشد که آیات و مصادیق آن عبارتند از: :مائده۶۵: وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتَابِ آمَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَکَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلأدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ. در این آیه جنات نعیم وعدگاهی است برای یهودیان و مسیحیان که اگر به دین خالد که همان دین اسلام است ایمان بیاورند و خداترس شوند، در نتیجه خداوند نیز گناهان سابقشان را آمرزیده و آنها را به جنات نعیم وارد خواهد نمود. :یونس۹: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ. در این آیه جنات نعیم مزد و پاداش مومنین و نیکوکارانی است که به سبب داشتن ایمان خالص، لایق هدایت خاص الهی شده و جایگاهشان در چنین بهشتی است. :حج۵۶: الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ. این آیه برای کسانی که قصد بندگی خالص و ناب برای ذات حضرتش را دارند بسیار تاثیر گذار است. زیرا در ابتدای آیه می فرماید: پادشاهی و فرمانروایی در روز حشر از اوست و حضرتش در میان بندگان داوری می کند و هرکه را که دارای ایمان و کردار پسندیده باشد بهشت نعیم ارزانی می دارد. : شعراء۸۵: وَاجْعَلْنِی مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِیمِ. در احتجاج و گفتگویی که بین حضرت ابراهیم و عمویش آذر و قومش درمی گیرد، حضرت ابراهیم می فرماید: بارخدایا مرا از دارندگان بهشت نعیم قرار بده. :لقمان۸: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِیمِ - خَالِدِینَ فِیهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا. در این مورد نیز بهشت نعیم به مومنین و نیکوکاران تعلق گرفته است اما دو قید اضافی در آن وجود دارد اول اینکه این افراد در بهشت خالد و جاودانه هستند و این تاکید موکد است زیرا کسی که وارد بهشت می شود از آن هیچگاه خارج نمی شوند. اما شاید این سوال بوجود بیاید که تا چه زمانی این افراد در بهشت خواهند ماند که عبارت «خالدین فیها» زمان ابدی را معرفی می کند. و دوم اینکه هرآنچه خداوند توسط پیامبران به مردم وعده داده است تحقق پذیرفته و وعده الهی حق است. :صافات۴۳: فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ: در توصیف بندگانی که توسط حضرت دوست خالص و پاک شده اند، وعده بهشت نعیم داده شده که بر سریرها در برابر همدیگر مى نشینند با جامى از باده ناب پیرامونشان به گردش درمى آیند باده اى سخت سپید که نوشندگان را لذتى خاص مى دهد نه در آن فساد عقل است و نه ایشان از آن به بدمستى و فرسودگی مى افتند و نزدشان دلبرانى فروهشته نگاه و فراخ دیده باشند (ترجمه آیات ۴۴ تا ۴۸ همین سوره). و :واقعه۱۲: فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ، و آیه ۸۹: فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِیمٍ: در هردو مورد بهشت نعیم پاداش مقربین ذکر شده است. در این سوره ابتدا مردم را به سه گروه اصحاب یمین و اصحاب شمال و اصحاب مقربون تقسیم می کند و در توصیف مقربین و تعریف آن می فرماید که مقربین کسانی هستند که در کارهای خیر از همدیگر سبقت می گیرند که در اینجا علاوه بر بهشت نعیم دو چیز دیگر به این گروه داده می شود و آن روح و ریحان است که آسایش و راحتی خاص می باشد زیرا در تمام اقسام ذکر شده آسایش و راحتی وجود دارد اما در اینجا علت ذکر این دو صفت روح و ریحان، حالت خاص می باشد. :قلم۳۴: إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ. بهشت نعیم برای متقین رقم زده شده است که از جانب پروردگارشان به آنان عطا شده است. :معارج۳۸: أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن یُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِیمٍ. در این آیه به کسانی که جزء نمازگزاران و مومنین نیستند، این پیام را می دهد که هیچگونه چشم طمع به جنات نعیم نداشته باشید زیرا که آنجا مکانی است برای همان کسانى که بر نمازشان پایدارى مى کنند و کسانى که روز جزا را باور دارندو آنان که از عذاب پروردگارشان بیمناکند و کسانى که بر نمازشان مداومت مى ورزند.آنها هستند که در باغهایى از بهشت گرامى خواهند بود ترجمه آیات در همین سوره :انفطار۱۳: إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ. در بهشت نعیم فقط خوبان راه دارند و این آیه عام است و تمام کسانی که در بالا ذکر کردیم جزء ابرار و نیکان و خوبان هستند. :مطففین۲۲: إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ: این ایه دقیقا مانند آیه ۱۳ انفطار است اما در اینجا این افراد را معرفی می کند: براستى نیکوکاران  در نعیم [الهى] خواهند بود و از چهره هایشان طراوت نعمت(بهشت) را درمى یابى.
🌴جنت عدن: کلمه «عدن»، مصدر و به معنای اقامت و استواری است یعنی در جایی ماندگار شدن و «جنات عدن»، به بهشتهایی اطلاق می شود که دارای استواری و ایمنی و از بین نرفتنی باشد. عدن در قلب و وسط بهشتهای دیگر قرار دارد (بهترین و مهمترین و عزیزترین مکان). طبق روایات رسیده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اینگونه استنباط می شود که جایگاه پیامبران و صدیقان و شهیدان در این بهشت است و کسانی که محب علی علیه السلام و خاندان پاک ایشان می باشند در چنین بهشتی جای دارند. اما اهمیت این بهشت در چیست که برترین بهشت شناخته شده است؟ جواب این سوال را با آیه درخشان و حیرت آور بیان می کنم: 🌹در سوره توبه آیه ۷۲: وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ در جنات عدن چنین اوصافی وجود دارد: رضوان و خشنودی خدا و این خشنودی، بزرگ بلکه بزرگتر از هرچیزی است که در تصور آید و خشنودی خدا، پیروزی بزرگ است و این فوز و پیروزی همان وصل است. یعنی عاشق حق هنگامی به وصل دوست می رسد به بزرگترین فوز عالم میرسد و در آنجا، رضایت و خشنودی خداوند را در آغوش می گیرد و توصیف این حالت به هیچ زبانی نمی گنجد و این صحنه بدیع در جنات عدن اتفاق می افتد. این کلمه « جنات عدن»، ۱۱ بار در قرآن ذکر شده است که عبارتند از: : سوره توبه آیه ۷۲: وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. چند نکته در این آیه وجود دارد؛ اول اینکه، مومنین (مرد و زن) در بهشتهای در شأن خویش مستقر می شوند که نشانه عمومی آن جاری بودن نهر در پای درختان انجاست .دوم، تحقق وعده الهی است که تخلف ناپذیر است. سوم، مساکن و جایگاههای نیکو و پاکیزه ای که متعلق به پاکیزگان است و در عدن قرار دارد که توضیح آن در سطور بالا عنوان شد. : سوره رعد آیه ۲۳: جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ وَالمَلاَئِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِّن کُلِّ بَابٍ-سَلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ. در این آیه سه گروه وارد عدن می شوند که پدران، همسران و فرزندان آنها می باشد البته با قید مهم (من صلح) یعنی دارای صلاحیت باشند و اعمال و کارهای پسندیده ای کرده باشند که در شان چنین بهشتی باشند (البته این سه گروه تفسیر خاص دیگری دارد که به نظر منظور افراد خاصی می باشند که باید در آیاتی همچون مباهله و طهارت آنرا جستجو کرد؛ یعنی اهل بیت علیهم السلام)این افراد بعد از ورود به بهشت، با فرشتگانی روبه رو می شوند که دو سخن مهم دارند اولا: به این گروه درود باش می گویند و ورودشان را خوشآمد گفته و به آنها می گویند: علت این شان و عظمت شما این است که صبر پیشه کرده اید ( اگر در تاریخ رجوع کنیم خواهیم دید که پیامبر به چه کسی توصیه صبر نمود و اهل بیت علیهم السلام برای احیای دین پیامبر صلی الله علیه و آله چه مرارتهایی را تحمل کرده و در این راه، صبر ورزیده تا شهید شدند) ثانیا: این مکان مکان ابدی و بهترین عاقبت رقم زده شده برای اینان است. : سوره نحل آیه ۳۱: جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآؤُونَ کَذَلِکَ یَجْزِی اللّهُ الْمُتَّقِینَ-الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ. در این آیه، عدن پاداش متقین است همان کسانی که زمان تحویل امانت جان به ملائک قبض روح، شاد بودند زیرا که امانت الهی را پاک و طیب به صاحبش پس دادند. لذا در آن هنگام ملائک به آنها سلام می دهند و می گویند: به خاطر کارهای نیکی که کرده اید وارد بهشت عدن شوید. : سوره کهف آیه ۱۸: أُوْلَئِکَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَ یَلْبَسُونَ ثِیَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرَائِکِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا. در این آیه اشاره به زیورآلات و پوشاک متقین، در بهشت عدن دارد به نحوی که آنها، غرق در انواع و اقسام طلاجات و زیورآلات شده و لباسهایی از بهترین ابریشم برتن نموده و بر تختهای مجلل خویش تکیه می دهند، آری این بهترین جزاء و نیکو مکانی است.
: سوره مریم آیه ۶۱: جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّهُ کَانَ وَعْدُهُ مَأْتِیًّا. در این آیه، جنات عدن پاداش بندگانی عنوان شده که به حضرت دوست و غیب او، ایمان دارند و این وعدگاه حق به آنهاست که عطا شده است. : سوره طه آیه ۷۶: جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَذَلِکَ جَزَاء مَن تَزَکَّى: در این آیه، عدن پاداش کسانی است که خویشتن را تزکیه کرده و دل و جانشان فقط برای حضرت احدیت بوده و جانشان را از هر غیری پاک نموده اند. : سوره فاطر آیه ۳۳: جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ. این آیه مانند مورد چهارم است. : سوره ص آیه ۵۰: جَنَّاتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَةً لَّهُمُ الْأَبْوَابُ-مُتَّکِئِینَ فِیهَا یَدْعُونَ فِیهَا بِفَاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ وَشَرَابٍ-وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ. در این آیه، به نوع لذات دنیوی موجود در آنجا اشاره دارد و برای آنان بهترین نوشیدنی ها و خوردنیها و زنان بکر و زیبا روی می باشد. : سوره غافر آیه ۸: رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ. این آیه، دقیقا مانند مورد دوم است. : سوره صف آیه۶۱: یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. در این آیه موردی که مهم است و در موارد دیگر ذکر نشد عبارت فوز و پیروزی بزرگ است که در مساکن پاک به این افراد عطا می شود و هیچ پیروزی بزرگتر از وصل به حضرتش نیست و ما در شأن توضیح این مورد نیستیم. : سوره بینه آیه ۸: جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَّضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ. در این آیه، جزاء و پاداش را جنات عدن معرفی می کند و در ادامه می فرماید: این بخاطر رضایتی است که خدای تعالی از این افراد دارد و این خشنودی مانند مورد دهم به نکاتی اشاره دارد که فقط باید به قوای درونی آنرا درک نمود و برای فهمش از ذوات عالیه استمداد جست.
🌴جنت دارالسلام: دار السلام به معنای مکان و خانه سلامت و ایمنی است و هر نعمت و جذابیتی که در خیال گنجد، در این بهشت یافت می شود زیرا در اینجا سلامت و ایمنی و راحتی بطور کامل، برای بندگان نیک خدا فراهم شده است. دارالسلام به معناى آن محلى است که در آن هیچ آفتى از قبیل مرگ، مرض و فقر و هیچ عدم و فقدانى دیگر و هیچ غم و اندوهى آن افراد را تهدید نمى کند، و چنین محلى همان بهشت موعود است و جز آن نمى تواند باشد. این بهشت دوبار در قران ذکر شده است: : سوره انعام آیه ۱۲۷: لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِیُّهُمْ بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ. حضرت علامه در توضیح این آیه می فرماید: دارالسلام به معناى آن محلى است که در آن هیچ آفتى از قبیل مرگ، مرض و فقر و هیچ عدم و فقدانى دیگر و هیچ غم و اندوهى واردین را تهدید نمى کند، و چنین محلى همان بهشت موعود است و جز آن نمى تواند باشد، مخصوصا بعد از آنکه مقید به قید(عند ربهم) شده است. اولیاى خدا در همین دنیا هم وعده بهشت و دارالسلام را که خداوند به آنان داده احساس مى کنند، یعنى دنیا هم براى آنان دارالسلام است، براى اینکه اینگونه افراد کسى را جز خداوند مالک نمى دانند، و در نتیجه مالک چیزى نیستند تا بترسند روزى از دستشان برود و یا از فقدان و از دست دادنش اندوهگین شوند، همچنانکه خداى تعالى در حقشان فرموده: الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون. و در فکر هیچ چیزى جز پروردگار خود نیستند، و زندگیشان همه در خلوت با او مى گذرد، به همین جهت ایشان در همین دنیا هم که هستند در دارالسلاماند، و خداوند ولى ایشان است و آنان را در مسیر زندگى به نور هدایت سیر مى دهد همان نورى که از دلهایشان تابیده چشم عبرت بینشان را روشن ساخته است. : سوره یونس آیه ۲۵: وَاللّهُ یَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَیَهْدِی مَن یَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ. در این آیه اثبات می شود که هرکسی که لایق هدایت الهی شود مکان و ماوای او دار السلام است. 🌹🌹🌹🌸🌸🌸
🌴جنت دار الخلد: منزلگاه همیشکی برای مومنین و نیکوکاران است و یکبار در قرآن ذکر شده است. سوره فصلت آیه ۲۸ : قُلْ أَذَلِکَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ کَانَتْ لَهُمْ جَزَاء وَمَصِیرًا. 🌴جنت دارالمقام: این منزلگاه نیز یکبار در قران ذکر شده و آن سوره فاطر آیه ۳۵: الَّذِی أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِن فَضْلِهِ لَا یَمَسُّنَا فِیهَا نَصَبٌ وَلَا یَمَسُّنَا فِیهَا لُغُوبٌ است که بدی و لغو از آن دور است. 🌷( الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ )🌷
👆اشاره کوتاه به نعمات بهشتی👆
[درمکتب‌عشق💕]
👆اشاره کوتاه به نعمات بهشتی👆
هرکدام ازاینها نیاز به یک بحث داره. 🌹رضوان خداوند و خشنودی او از بهشتیان، بزرگ‌ترین نعمت بهشت است. ✨نعمتهای بهشتی، تمام ناشدنی و پایان ناپذیر است. 🌹نعمتها و روزیهای فراوان و بی شمار بهشت وجود دارد. ✨همراهان و مصاحبان نیکو ؛ یکی از نعمت‌های روحانی اهل بهشت مصاحبت با انسان‌های نیک و همدلان باصفاست، کسانی که هرگونه دشمنی و حسد و کینه‌توزی در میانشان وجود ندارد و روح صمیمیت و یکرنگی و برادری بر جمعشان حاکم است . حقیقتا این نعمت که انسان باافراد صالح ومومن وخوب دریک جا جمع باشه بنظر من خیلی لذت بخش تره. 🌹خشنودی خدا یکی از بزرگترین نعمت‌ها و لذت‌های بهشت ناشی از جلب رضایت و خشنودی الهی است. و رضوانٌ مِنَ الله اَکبَر و هُو الفَوزُ العظیم، (سوره توبه/ ۷۲)؛ و خشنودی خدا بزرگتر است. این همان کامیابی بزرگ است. ✨همسر زنان و دخترانی‌که اهل بهشت میشوند: در برخی روایات اشاره شده که در آخرت خداوند زنان مؤمنه را به صورت حورالعین در می‌آورد و با همسران صالح خود در بهشت نیز زندگی می‌کنند. اما این گونه روایات به مفهوم آن نخواهد بود که زنان مجبور باشند که در آخرت نیز با همسران دنیایی خود زندگی کنند. اما اگر خود بخواهند می‌توانند. و هم چنین در تفسیر مجمع‌البیان آمده که مراد از زنانی که در بهشت نصیب انسان می‌شوند همین زنانی هستند که مؤمنین در دنیا دارند ولی در آخرت به صورت حورالعین در می‌آیند و با همسران خود در بهشت زندگی می‌کنند. درروایات آمده که زنان اهل بهشت ازحوریان بهشتی زیباتر وارد بهشت میشوند. غلمان را اغلب شوهر زنهای بهشتی میدانند ولی غلمان را درقران مجید نوجوانان بسیار خوش سیما برای پذیرایی ازاهل بهشت معرفی نموده. 🌹نکته بسیار مهم درجایی خواندم: خداوند مقداری از قدرت واختیار‌خودرا دربهشت به اهل بهشت عنایت میکنه. یعنی به محض اینکه اراده خوردن وآشامیدن و....کند بلافاصله اماده میشود.
فرشتگان کارگزاران الهی در جهان خلقت در آسمان وزمین هستند وتعداد بیشمار به طوری‌که گفتن هرقطره باران را فرشته ای به محل مورد نظر هدایت میکنه. هرکدام ازبندگان دو فرشته مراقب برای اعمال خوب وبد داره ؛ فرشته محافظت ازبلاها داره .. روز قیامت هم که در بهشت وجهنم ماموران اجرای حکم هستن و درحال حاضر هم که درحال عبادت وسجده الهی واستغفار برای مومنان. 🦋إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ  ﺑﻲ ﺷﮏ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺧﻮﺷﻲ ﻣﺸﻐﻮﻟﻨﺪ. (٥٥یس) فی شغل فاکهون اصلا یک امر فراتر از تصور ما. یعنی در بهترین خوشگذرانی وسپری کردن اوقات اولیای الهی اونجارا خبرداشتند که به نعمات این دنیا بی اعتنا بودند. دیدن روی ائمه(ع) یک نعمت فوق العاده است! در تفسیر سوق دادن وکشیدن اهل بهشت به بهشت فرمودن: اهل بهشت وقتی درب بهشت امام حسین را میبینند رفتن به داخل بهشت را فراموش وبی رغبت میشن، اونها را کشان کشان میبرن! الله اکبر، زبونم قاصره چی بگم. 👇👇 نکته در رابطه با نماز، عبادت تنها نماز نیست. نماز رکن اصلیه و بعد از نماز ، فروع دین، تهذیب نفس، تقوا ، وجود خالص از آفت گناه فروع دین ده‌تاست که ازهمه مهمتر تولی و تبری هست. نماز بدون ولایت امیرمومنان علی (ع) بدرد نمیخوره. یعنی دوست داشتن و پیروی از دوستان و اولیاء خدا یعنی بیزاری و برائت جستن از دشمنان خدا «امام جعفرصادق علیه‌السلام»: كَذَبَ مَنِ ادَّعَی مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا. دروغ می‌گوید کسی که ادعای محبّت ما را می‌کند ولی از دشمنان ما تبرّی و بیزاری نمی‌جوید. (بحار، ج ٢٧،‌ص ٥٩)
الشورى تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِي الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ [ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﻭﺣﻲ] ﺍﺯ ﻓﺮﺍﺯﺷﺎﻥ ﺑﺸﻜﺎﻓﻨﺪ، ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ، ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻣﻲ ﻃﻠﺒﻨﺪ. ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ. (٥)
اَللّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ، الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ، وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ، مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ...🌻🌸🌺💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹 🖇موضوع بحث: انواع و عذاب روحی و جسمانی آن در قران مجید ؛ و احادیث و مشاهدات رسول‌خدا (ص) در شب معراج🔥 ۱۳۹۹/۱۲/۰۳✨ ✍استاد.صاحبی 🍁🍁🍁🍁🍁