eitaa logo
[درمکتب‌عشق💕]
339 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
4.6هزار ویدیو
8 فایل
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🌱 . . 【درمکتب قرآن و اهلبیت علیه‌السلام🌸】 مباحثات و سخنان استادصاحبی🌸. . 🧡 فهرست‌مطالب‌کانال: https://eitaa.com/maktabeshgh313/4
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  رضیه ۳۱۶ ثامن
840.8K
مداح ،،محمد صاحبی نوحه سفره حضرت رقیه(س) 🏴 الهی به رقیه ، الهی به رقیه(۲) الهی به رُخ نیلیِ زهرای سه ساله که با شیون و با گریه و ناله الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) هر اهل دلی یافته راهی به رقیه پس رو زده با کوه گناهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) هر جا سخن از راهِ رسیدن به خدا شد داده دلِ ما زود گواهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) هرکس که امیدش شده از کُلِ جهان قطع انداخته با گریه نگاهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) وا شد گره از مشکل ما تا که شبِ قدر ده مرتبه گفتیم الهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) مدیونِ حسینیم که داده دلِ ما را گاهی به علی اصغر و گاهی به رقیه الهی به رقیه ، الهی به رقیه(۲) تا روزِ ابد در دلِ ما کینه ی شام است وقتی که ندادند پناهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) هرجا که زمین خورده درآن شب سرِعباس انداخته از نیزه نگاهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲) تو بابِ مُرادی بده حاجت ما را تاهر دم وهر لحظه بگوئیم الهی به رقیه الهی به رقیه، الهی به رقیه(۲
🌴زیارتنامه امام حسن مجتبی (ع)🕊️ 🌴بسم الله الرحمن الرحیم🕊️ 🌴اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ سلام بر تو اى فرزند پيامبر (خدا) پروردگار جهانيان اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ سلام بر تو اى فرزند اميرمؤ منان سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَبيبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللّهِ سلام بر تو اى حبيب خدا سلام بر تو اى برگزيده خاص خدا اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّهِ سلام بر تو اى امين (وحى ) خدا سلام بر تو اى حجت خدا سلام بر تو اى نور خدا اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللّهِ سلام بر تو اى راه (مستقيم ) خدا سلام بر تو اى بيان (كننده ) حكم خدا اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّكِىُّ سلام بر تو اى ياور دين خدا سلام بر تو اى آقاى پاك (و منزه از هر عيب ) اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ سلام بر تو اى نيكوكردار وفادار سلام بر تو اى قيام كننده (به امر خدا) و امين اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ سلام بر تو اى داناى به تاءويل (قرآن ) سلام بر تو اى راهنماى راه يافته اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ سلام بر تو اى پاكيزه منزه سلام بر تو اى پرهيزكار پاكدامن السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ سلام بر تو اى حق سزاوار بدان سلام بر تو اى شهيد راست گفتار اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ 🚩 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوب🏴 ‎‎  ‎‌‌‎
دعای سفر (دعای مسافرت) اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ الْیَوْمَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ کَانَ مِنِّی بِسَبِیلٍ الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَ الْغَائِبَ اللَّهُمَّ احْفَظْنَا بِحِفْظِ الْإِیمَانِ وَ احْفَظْ عَلَیْنَا اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا [اجْمَعْنَا] فِی رَحْمَتِکَ وَ لا تَسْلُبْنَا فَضْلَکَ إِنَّا إِلَیْکَ رَاغِبُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَهِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ هَذَا التَّوَجُّهَ طَلَبا لِمَرْضَاتِکَ وَ تَقَرُّبا إِلَیْکَ [اللَّهُمَ‏] فَبَلِّغْنِی مَا أُؤَمِّلُهُ وَ أَرْجُوهُ فِیکَ وَ فِی أَوْلِیَائِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. خداىا امروز خودم و خاندانم و مال و فرزندانم و هرکه را به طریقى از من است، حاضر و غایبشان به تو می ى‏سپارم است، خدایا ما را به حفظ ایمان حافظ باش و از ما محافظت فرما.خدایا ما را در حمایت رحمتت‏ قرار ده،و فضلت را از ما مگیر،ما تنها به جانب تو راغبیم.خدایا از رنج سفر،و اندوه بازگشت، و بدى دیدار،در خاندان و مال و فرزند در دنیا و آخرت به تو پناه مى‏بریم‏ خدایا به تو رو مى‏کنم و در این رونمودن،خواستار خشنودى و تقرّب به سوى توام،پس مرا به آنچه از تو و اولیایت آرزو مى‏کنم،و امید دارم برسان،اى مهربان‏ترین مهربانان. پس از خواندن این دعا با خاندان خود خداحافظی کرده و بر در خانه بایست،و تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام را بخوان،و از پیش رو و طرف راست،و جانب چش سوره«حمد»و «آیه الکرسى»را قرائت کن 
📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۸۱ ۲)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۱، ص۴۸۹ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۹۷ ۴)الانساب سمعانی، ج۹، ص۱۵۵ ۵)۶)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۵، صص۳۶-۳۳ ۷)رياحين الشريعة محلاتی، ج۳، ص۱۹۱
تحریفات و رفع شبهه درباره زنان کاخ یزید و اسرای اهلبیت ع 👇👇👇 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 زنان وارد خانه يزيد شدند، همه زنان آل معاويه به گريه و شيون و ناله بر حسين(ع) از آنان استقبال کردند و همه ي لباسها و زينتهاي خود را درآوردند و سه روز ماتم برپا ساختند. در این هنگام؛ 《وَ خَرَجَتْ هِنْدٌ بِنْتُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ كُرَيْزٍ امْرَأَةُ يَزِيدَ شَقَّتِ السِّتْرَ وَ هِيَ حَاسِرَةٌ فَوَثَبَتْ إِلَى يَزِيدَ وَ هُوَ فِي مَجْلِسٍ عَامٍّ فَقَالَتْ : يَا يَزِيدُ! أَ رَأْسُ ابْنِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) مَصْلُوبٌ عَلَى فِنَاءِ بَابِي؟ فَوَثَبَ إِلَيْهَا يَزِيدُ فَغَطَّاهَا وَ قَالَ : نَعَمْ! فَأَعْوِلِي عَلَيْهِ يَا هِنْدُ وَ ابْكِي عَلَى ابْنِ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ صَرِيخَةِ قُرَيْشٍ》 هند، دختر عبدالله بن عامر همسر يزيد سر برهنه بيرون آمد و پرده را دريد و به يزيد حمله کرد و گفت : آيا این سر پسر فاطمه(س) بر در خانه ي من آويخته شده است؟! يزيد او را پوشاند و گفت : آري! بر آن سر و بر پسر دختر رسول خدا(ص) گريه کن!(۱) #و آنچه ابن سعد می نویسد : وقتی يزيد، دستور داد كه سرِ امام حسين(ع) را بر درِ خانه اش بياويزند. در این هنگام؛ 《بَكَت اُمُّ كُلثومٍ بِنتُ عَبدِاللّه ِبنِ عامِرِ بنِ كُرَيزٍ عَلى حُسَينٍ(ع) وهِيَ يَومَئِذٍ عِندَ يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ! فَقالَ يَزيدُ : حُقَّ لَها أن تُعوِلَ عَلى كَبيرِ قُرَيشٍ وسَيِّدِها!》 ام کلثوم دختر عبدالله بن عامر بن کریز بر امام حسین(ع) گریست و او در آن زمان همسر یزید بود و یزید گفت : او حق دارد که بر بزرگ و آقای قریش ناله بزند!(۲) و روایتی دیگر که علامه مجلسی در مورد خواب هند در کاخ یزید را شرح داده است.(۳) پس، به همین میزان در مورد هند در منابع اشاره شده است. اما در مورد این داستانی که بین روضه خوانها معمول شده است؛ 1⃣اولا؛ پدر هند یعنی عبدالله بن عامر بن ربیعه یهودی نبوده است، بلکه مسلمان بوده و پسر دایی عثمان و پدرش عامر بن کریز از آن جهت که مادر وی، بیضاء دختر عبدالمطلب بوده، پسر عمه رسول خدا(ص) محسوب می شود.(۴) 2⃣عبدالله در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) در مکه به دنیا آمده است. ابن سعد می نویسد : 《وُلِدَ عَبْداللَّه بْن عَامِرِِ بِمَكَةَ بَعدَ الهِجرَةِ بِأَربَعَ سِنِينَ》 عبدالله بن عامر چهار سال بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) در مکه متولد شد.(۵) یعنی حدودا هم سن و سال با امام حسین(ع)! پس بدین ترتیب؛ شخصی که هم سنِّ امام حسین(ع) می باشد، چگونه می تواند دختری داشته باشد، که امام حسین(ع) که خود طفلی است، او را در سن طفولیت از بیماری شفا داده باشد؟!! در ضمن؛ عبدالله در زمان خلافت معاویه به دمشق رفت و به معاویه پیوست و یک سال قبل از مرگ معاویه، در سال ۵۹ هجری از دنیا رفت.(۶) 3⃣راوی این داستان را سلمان فارسی معرفی می کنند، در حالی که در منابع و کتب شیعه و سنی این چنین روایتی به روایت سلمان فارسی وجود ندارد. 4⃣اگر بخواهیم طبق داستان جعلی فوق قضاوت کنیم باید بگوییم که؛ این دختر اگر همسن حضرت زینب(س) باشد، پس باید حدودا زنی ۵۵_۵۶ ساله ای باشد که در نکاح یزید است و این با خلقیات رفتاری هوس آلود یزید لعین سازگاری ندارد که پیرزنی بزرگتر از خود، در نکاحش باشد! که این خیلی بعید است. 5⃣و اینکه؛ در تاریخ و در منابع اشاره ای به این مطلب نشده است که حضرت فاطمه(س) کنیزی به نام هند در خانه داشته است، همانطور که در منابع، اشاره ای به بیماری او و شفای آن توسط امام حسین(ع) نشده است و این داستان هیچ قائلی در بین مورخین ندارد. تنها نقلی که این جریان را ذکر کرده است، آن هم فقط دیدار هند با اسرای کربلا را نه قبل تر از آن، محلاتی در کتاب ریاحین الشریعه است که کاملا به آن خدشه وارد است.(۷) و از سرگذشت هند و چگونگی ازدواج او با یزید و قبل و بعد از آن، اطلاعاتی در دسترس نیست. و اینکه آیا هند بعد از این جریان همچنان بعنوان همسر یزید باقی ماند یا نه، مطلب مستندی در رد یا اثباتش نیست. ولی نهایت نتیجه ای که می توان گرفت اینکه؛ آنچه از مجموع گزارشات پیرامون این حوادث استفاده می شود، این است که همسرش بر او شورید و غضب کرد و یزید با دیدن این اوضاع احساس نگرانی کرد و برای آرام کردن افکار عمومی ضمن مقصر معرفی کردن ابن زیاد، سعی کرد با اهل بیت(ع) برخوردی مناسب داشته باشد. و این قصه، یک داستان جعلی و دروغی بیش نیست، که هر کسی طبق باب میل و سلیقه خود، رفته رفته به آن شاخ و برگ داده تا به این حالت در آمده است. و نکته آخر اینکه کلمه (هندة) با تاء تانیث اشتباست و کلام عرب، این اسم را همواره بدون تاء استعمال کرده است. و تاء آن در تصغیر این اسم بر می گردد! یعنی《هُنَیدة》
convert-56181290.mp3
2.24M
🎙 جاماندگان اربعین! اینجوری توحیدی نگاه کنین ____ رفقای اربعینی! لحظه به لحظه سفرتون به یاد رفیقای جامونده باشین...❤️ ♾ @binahayat_ir
جمعه 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🌸اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید...🌸 🌺خداوندا مرا در آن پوششی که ازهر بلا و آفتی حفظ میکنی و هر کسی را که بخواهی در آن قرار میدهی قراربده🌺 💐سلام.صبح به خیر 🌺هرروزمان را با برکت کنیم باذکر صلوات بر محمد(ص) وال محمد (ص) امروز: جمعه۳شهریور ۱۴۰۲ ۸صفر ۱۴۴۵ 🌹 امروز متعلق است به: ❤️صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام💖 🌸 اذکار روز:🌸 🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (۱۰۰ مرتبه)💕 🌸🌿یا ذاالجلال و الاکرام (۱۰۰۰ مرتبه)🌺 🌸🌿یا نور (۲۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن🌺
با امام زمان(عج) ویژه دعای ندبه ▪️▪️▪️▪️ بی تاب یارم هر صبح جمعه دل بی‌قرارم هر صبح جمعه با درد دوری ، ندبه بخوانم شد گریه کارم هر صبح جمعه تسبیح اشکم دانه به دانه غم می شمارم هر صبح جمعه تا پا گذاری بر چشمم آقا چشم انتظارم هر صبح جمعه این عادتم شد حرف دلم را اینجا بیارم هر صبح جمعه من بین راهت تنها نشستم ای تکسوارم هر صبح جمعه موی سپیدم باشد گواهم بر غم دچارم هر صبح جمعه باشند اگرچه مردم به شادی من ناله دارم هر صبح جمعه وقتی که مُردم حتما می آیی پیش مزارم هر صبح جمعه من روضه خوان کرب و بلایم با قلب زارم هر صبح جمعه زینب ببیند با قلب خسته قاتل به روی سینه نشسته 😭 شاعر: حسین رحمانی ▪️▪️▪️▪️
35.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند کوتاه| تاریخچۀ پیاده‌روی اربعین؛ از سال ۶۱ قمری تا امروز 🔹پیاده‌روی اربعین از آیین‌های امروز و دیروز نیست؛ قصه‌های فراوانی دارد از همان اولین اربعین ۶۱ قمری تا امروز که ۱۳۸۴ سال می‌گذرد. در این مستند کوتاه گذری کرده‌ایم بر همین قصه‌ها. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷🌷
وقتی چیزی را از دست می‌دهید درسی را که از آن گرفته‌اید از دست ندهید... ✨🦋
می‌شود نیمه شبی، گوشه بین الحرمین... من فقط اشک بریزم تو تماشا بکنی؟!💔 آقاجان... ⓙⓞⓘⓝ↡ 🖤|↬❥ @Pandaamooz
. 📲 جهت ارتباط با ما درلینک زیر پیام‌تان را به صورت ناشناس بفرستید..👇 https://harfeto.timefriend.net/16929912330499 درمکتب‌عشق💕 | @maktabeshgh313
ما بیشتر در ذهن خود رنج می‌بریم، تا در واقعیت..👌 • سنکای جوان •
فلسفه عزاداری و اشک برای امام حسین از دیدگاه شهید مطهری 🌹🌹🌷🌷🌹 تشکر از امام حسین ـ علیه السّلام ـ : در این تحلیل امام حسین ـ علیه السّلام ـ خود را فدا کرد تا گناهان امت بخشوده شود و امام کفّاره گناهان امت باشد. نظیر اعتقاد باطلی که مسیحیان به حضرت مسیح ـ علیه السّلام ـ دارند و می‌گویند مسیح ـ علیه السّلام ـ با تن دادن به صلیب باعث پاک شدن گناهان پیروان خود شد و آنان را رستگار کرد. این تحلیل نیز با هیچ یک از اصول و مبانی مسلّم دینی سازگار نیست و موجب شده است عده‌ای گمان کنند که امام حسین ـ علیه السّلام ـ با شهادت خود و فرزندانش، گناهکاران را در برابر عذاب الهی بیمه کرده است. نفوذ این پندار غلط تا جایی بوده است که حتی سلاطین جبّار و ستمگری که حکومتشان بر پایه‌های ظلم و بی عدالتی استوار بود و دستشان به خون بی گناهان آلوده بود، در ایام عزاداری آن حضرت مجالس عزا به پا کنند و یا خود پا برهنه در دستجات عزاداری به سر و سینه بزنند، و آن را مایه نجات خود بدانند! هیچ کس نمی‌تواند شفاعت را انکار کند، ولی شفاعت حساب و کتاب و شرایطی دارد که با دقت در معنای شفاعت معلوم می‌شود. «چرا که حقیقت شفاعت این است که رحمت گسترده خدا و مغفرت آمرزش او از طریق اولیای الهی که حاملان فیض و وسایط رحمت هستند، به افراد گناهکار که لیاقت بخشایش گری او را دارند برسد» حفظ مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام :مجالس عزای امام حسین ـ علیه السّلام ـ عامل فوق العاده نیرومندی برای بیداری مردم است و راه و رسمی است که آن حضرت آن را به پیروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقای اسلام باشد و باعث انسجام شیعیان گردد تا به صورت قدرتی چشمگیر در صحنه جامعه اسلامی ظاهر شده و باقی بمانند. به همین دلیل، بر پایی این مجالس در روایات به عنوان «احیای امر اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ» تعبیر شده است. امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد این مجالس فرمودند: «این گونه مجالس (شما) را دوست دارم، از این طریق مکتب ما را زنده بدارید»(۶)۲. خودسازی و تربیت دینی (الگوپذیری):مجالس عزای امام حسین ـ علیه السّلام ـ مجالس تحول روحی و مرکز تربیت و تزکیه نفس است. در این مجالس مردمی که با گریه بر مظلومیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ آن حضرت را الگو قرار می‌دهند، در واقع زمینه تطبیق اعمال و کردار خویش و همرنگی خود را با سیره عملی آن حضرت فراهم می‌سازند. تأثیر عمیق این مجالس به قدری است که افراد زیادی در این مجالس، دگرگونی عمیق یافته و تصمیم بر ترک گناه و معصیت می‌گیرند. اضافه بر این، در طول تاریخ این جلسات به مثابه کلاس‌های درس برای توده‌های مردم بوده است و آنان را با معارف و حقایق دینی تاریخ، احکام و موضوعات گوناگون دیگر آشنا می‌کرده است. از مطالب و تحلیل‌های فوق روشن می‌شود که، اگر ائمه ـ علیهم السّلام ـ پیروان خود را به گریه کردن بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ تحریک می‌کردند به این دلیل بوده که از آنها افراد پاک و قهرمان بسازند لذا فرموده‌اند: عن آل الرسول انهم قالوا: «مَن بکی و ابکی واحداً فله الجنّه، و من تباکی فله الجنّه: هر کس بگرید و (حتی) یک نفر را بگریاند، پاداشش بهشت است و هر کس حالت اندوه و گریه به خود بگیرد پاداش او بهشت است.»(۷) که گریه در لغت مصدر «گریستن به معنی اشک ریختن است»(۸) که وقتی انسان غم و اندوهی به او روی می‌آورد اشک از دیدگان او جاری می‌شود که با تباکی فرق می‌کند چرا که تباکی به معنی حالت گریه به خود گرفتن است یعنی اشک از چشم او بیرون نمی‌آید ولی حالتی به خود می‌گیرد که هر کس او را می‌بیند فکر می‌کند که او گریه می‌کند. یا در حدیث دیگر وارد شده است که امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده‌اند: «هر کس درباره حسین بن علی (ع) یک شعر بسراید و پنجاه نفر را بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود و هر کس شعری بسراید و سی نفر را بگریاند بهشت برای اوست و هر کس … شعری درباره حسین بسراید و یک نفر را بگریاند و خود گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد پس بهشت از آن اوست» در حدیث دیگری به همین مضمون امام ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید:هر کسی درباره حسین ـ علیه السّلام ـ شعری بگوید و گریه کند و بگریاند خداوند بهشت را بر او واجب می‌کند و گناهان او را می‌آمرزد»(۱۰) پس گریه کردن برای مظلومیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ اجر بسیار بالایی دارد و سفارش اکید هم به آن شده است ولی اگر در کنار این گریه گناه و معصیت باشد باید تلاشی برای فرار از معصیت هم باشد همچنان که قبلاً بیان شد که فلسفه عزاداری برای امام حسین ـ علیه السّلام ـ خودسازی است. و باید در کنار آن دنبال پرورش روح هم بود همچنان که علامه شهید مطهری «اعلی الله مقامه» در این باره می‌فرمایند: «اینکه گفته‌اند رثاء حسین بن علی باید همیشه زنده بماند، حقیقتی است و از خود پیغمبر گرفته‌اند و ائمه اطهار نیز به آن توصیه کرده‌اند.
این رثاء و مصیبت نباید فراموش شود و باید همیشه اشک مردم را بگیرد، اما در رثای یک قهرمان، در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید، برای اینکه پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازه‌ای نسبت به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید، شما هم عدالت خواه بشوید، شما هم با ظلم و ظالم نبرد بکنید، شما هم آزادی خواه باشید، برای آزادی احترام قائل باشید، شما هم سرتان بشود که عزّت نفس یعنی چه؟ شرف و انسانیت یعنی چه؟ کرامت یعنی چه؟ اگر صفحه نورانی تاریخ حسینی را ما خواندیم (یعنی صفحه حماسه را) آن وقت از جنبه رثائیش (گریه) می‌توانیم استفاده بکنیم و گرنه بیهوده است. خیال می‌کنیم حسین بن علی در آن دنیا منتظر است که مردم برایش دلسوزی کنند»(۱۱) البته اخلاص در عمل شرط قبولی آن است در هر عمل عبادی از جمله گریه کردن بر سالار شهیدان باید وجود داشته باشد ولی علاوه بر اخلاص در مقام پرورش روح هم باید بود چنانچه ذکر شد.نتیجه:یکی از اسباب آمرزش گناهان توسل به اولیای الهی است و یکی از ابزار توسل هم گریه کردن و اشک ریختن برای مظلومیت ولیّ خدا مخصوصاً امام حسین ـ علیه السّلام ـ است که در کنار توسل تلاش برای دور شدن از دام شیطان و فاصله گرفتن از گناه و زمینه‌های آن است و اگر هم در مجلسی اشک چشم جاری نمی‌شود حالت گریه به خود گرفتن هم در راستای اشک ریختن است که اجر هم دارد ولی باید دقت کرد که همراه با ریا نباشد که همان معنای اخلاص است.پی نوشت ها:شیخ صدوق، امالی، کتابفروشی اسلامیه چاپ سوم، ۱۳۵۵ ش، مجلس ۲۷، رقم ۲، ص ۱۲۸. ۲. کلینی، الکافی، دار
شنبه 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🌸اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید...🌸 🌺خداوندا مرا در آن پوششی که ازهر بلا و آفتی حفظ میکنی و هر کسی را که بخواهی در آن قرار میدهی قراربده🌺 سلام علیکم💐 🌸 امروز: شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ ۹صفر ۱۴۴۵🌸 🌹 امروز متعلق است به:🌹 🌺پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم❤️ 💐 اذکار روز: یا رَبَّ الْعالَمین (۱۰۰ مرتبه)💕 ❤️یا حی یا قیوم (۱۰۰۰ مرتبه)❤️ 💕يا غني (۱۰۶۰ مرتبه) برای غنی گردیدن
روزگاری خواهد آمد که مردم به گناه افتخار و از پاکدامنی تعجب می‌کنند! 🌺 مولا علی(ع) | نهج‌البلاغه خطبه ۱۰۸
هدایت شده از 🌱 روان سبز🌱
زندگیِ چندُمته كه توقع داری هيچ اشتباهی نكنی؟! 🌿|@ravan_sabzz
معاویه بن وهب (از اصحاب امام صادق علیه‎السلام) می‎گوید: خدمت آن حضرت رسیدم. در مصلای خود در خانه‎اش نشسته بود و پس از نماز با خداوند راز و نیاز می‎کردند. از جمله (در دعا نسبت به زائران قبر حسین علیه‎السلام) می‎فرمودند: خدایا زائران قبر حسین را بیامرز، اینان که در این راه، پول خرج می‎‌کنند، بدن‌های خود را در این راه در معرض قرار می‌دهند. خدایا رحمت کن بر چهره‌‎هایی که آفتاب، رنگ آن‌ها را تغییر داده، صورت‌هایی که متوجه قبر ابا عبدالله است، چشم‌‎هایی که در محبت ما اشک می‌‎ریزد،… خدایا این جان‌ها و بدن‌ها را به تو می‌سپارم، تا کنار حوض کوثر به هم برسیم. بحارالانوار، ج 98، ص 52 ــــــــــــــــ (داستانک‌ونکات‌ناب)
💑 گنــاه بی غیـرتی مــرد ✍ پیامبــر اكــرم (ص): 🔸هر مـــردى که راضى است همسرش خود را بیاراید و از خانـــه بیرون برود، آن مرد، بی غیرت است، و هر کس او را بی غیرت بنامد، گناه نکرده است. 🔸هرگاه زن، آرایــش‌کنــان و عطـــرزنــان، از خانه‌اش خارج شود و شوهرش به این کارِ او راضى باشد، به ازاى هر قدمى که بر می‌دارد، براى شوهر او، خانه‌اى در جهنّم بنا می‌شود. 🍃 🌺🍃💌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به شوق او و مادرش... ❇️ امام صادق عليه السلام فرمودند: وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ الْحُسَيْنِ وَ الْوَافِدُ يَفِدُهُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ. ♦️ به خداوند قسم، پروردگار به زوار سیدالشهداء عليه السلام مباهات کرده و به ملایکه اش میگوید آیا نمی‌بینید زوار قبر حسین عليه السلام را که به شوق او و فاطمه دختر رسول الله به زیارتش شتافته اند؟ 📚 کامل الزیارات، باب: 56، حدیث:
🔴قرآنِ 1400 سال پیش، چطور به درد امروز می‌خورد؟ ✍آیت الله حائری: یک نفر از من سؤال کرد: «این کتاب قرآن که هزار و چهار صد سال پیش آمده، آیا برای امروز هم می‌تواند مفید باشد؟! گفتم: «این کرۀ زمین، هزار و چهار صد سال پیش بود یا نبود؟» گفت: «بود». گفتم: «هزار و چهار صد سال پیش مردم از این زمین بیشتر می‌فهمیدند یا حالا؟» گفت: «حالا». ✍گفتم: «آن خدایی که می‌تواند یک زمینی را خلق کند که هرچه علم مردم بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنند، 🔷 نمی‌تواند یک کتابی خلق کند که هرچه علم بشر بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنند؟» 🍀ببین! تو قبول داری که خدا زمینی ساخته است که هزارو چهارصد سال پیش، مردم با علم و درک خودشان از آن استفاده می‌کردند. حالا هزار برابر آن موقع، از آن استفاده می‌کنند... چون از این زمین، برق تولید می‌کنند، این صنعت‌های متفاوت را ایجاد کرده اند و ... 🔆 الان متوجه شده اید که در زمین چه عجایبی هست که آن موقع نمی‌دانستید. درست است؟ 💥 پس آن کسی که توانست این زمین را اینطوری خلق کند که هرچه علم تو بیشتر شود، از آن بیشتر بفهمی، نمی‌تواند یک کتابی خلق کند که هرچه تو عقلت بیشتر شود و عِلمت بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنی؟! 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای من یه ورزشکار نباید خط و مشی سیاسی تعریف بکنه! 🔹بخشی از صحبت‌های دکتر رجبی دوانی
افلاطون زیبا گفت؛ اگر با دلت چیزی یا کسی را دوست داری زیاد جدی نگیر.... چون کار دل دوست داشتن است مثل چشم که کارش دیدنه.... اما اگر روزی با عقلت کسی را دوست داشتی بدون این همون عشقه....❤️❤️❤️
🗒 کلمات پرکاربرد در سفر اربعین: 🔸- گذرنامه = جواز السفر 🔸- اسمک محمدباقر؟ (اسمتو محمدباقره؟) 🔸- نعم (بله) 🔸- کم مرّه زرت العراق؟ (چندبار عراق را زیارت کردید؟) 🔸- مرز = حدود 🔸- الله یساعدک = خداقوت {پر کاربرد} 🔸- وین تروح (کجا میری؟) 🔸- کم یوم تبقی فی العراق؟(چند روز در عراق میمونی؟) 🔸- اشگده الکروه؟ ( کرایه چنده؟) 🔸- یک = واحد 🔸- دو = اثنین 🔸- سه = ثلاث 🔸- چهار = اربع 🔸- پنج = خمس 🔸- شش = ستّه 🔸- هفت = سبعه 🔸- هشت = ثمانیه 🔸- نه = تسعه 🔸- ده = عشره 🔸- عدکم مکان؟ (جای خالی هست؟) 🔸- عدکم مکان خاص النساء (جای خالی برای خانم ها هست؟) 🔸- ۱۵۰۰۰  = مُستَ عَشَر 🔸- بفرمایید = تَکرَم 🔸- سرویس بهداشتی = مُرافِق 🔸- غالی (خیلی گرونه...) 🔸- سَتّوته = سه چرخه 🔸- نان = خُبز 🔸- جُنطه = کیف ، چمدان 🔸- لِفّه = ساندویچ 🔸- سِیطَره = ایست بازرسی 🔸- عُربانَه = گاری 🔸- شاوِرما = کباب ترکی 🔸- ضَیَّعَت = گم کردم 🔸- مای = آب 🔸- تَعال = بیا 🔸- روح = برو 🔸- لَبَن = دوغ 🔸- روبَه = ماست 🔸- مرکز طبّی = درمانگاه 🔸- صِیدَلیَّه = داروخانه 🔸- عَلاج = دارو 🔸- عاشَت ایدَک (دست شما درد نکنه) 🔸- خوش آمدی = اهلا و سهلا 🔸- کم نَفَر عِندَک؟ (چند نفر جا داری؟) 🔸- عَفوا = ببخشید 🔸- آسِف = متاسفم 🔸- وَینَ (کجا؟) 🔸- حَرِّک = حرکت کن 🔸- تِحچی اِنگلیزی؟ (انگلیسی بلدی؟) 🔸- جِسِر = پُل 🔸- اَکِل = غذا 🔸- فُلوس = پول 🔸- سوگ = بازار 🔸- صباح الخیر = صبح بخیر 🔸- مساء الخیر = شب بخیر 🔸- وَجَع = درد 🔸- صُخونَه = تب 🔸- فُرگاس = تاول (احتمالا پا) 🔸- دِجاج = مرغ 🔸- سِمِچ = ماهی 🔸- تِمِن = برنج 🔸- مای لَحَم = آبگوشت(لَحَم = گوشت) 🔸- شارِع = خیابان 🔸- فَرَع = کوچه 🔸- حَیّ = منطقه 🔸- گِراج = ترمینال🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🔸🔶《أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ》🔶🔸 ✅از دیرباز، عریان بودن و یا عریان کردن در یک عملی، امری مذموم شمرده شده است و اسلام نیز با این امر به شدت مخالفت کرده است. یکی از عادات زشت عرب جاهلیت در مراسم حج، طواف در حال برهنگی و عریانی بود. تا جایی که خداوند متعال این روش را ممنوع کرد و آیه ۳۱ سوره اعراف را نازل نمود و به این رسم جاهلی پایان داد. 📋《یا بَنی‏ آدَم‏! خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ》 ♦️اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! در جنگهای پیش از اسلام نیز عریان کردن جنگجوی مغلوب، توسط جنگاوران، امری ناپسند و در حق او ناجوانمردی محسوب می شد و اگر شخصی در این میان، این امر را مرتکب می شد، باید سرزنش های دیگران را به جان می خرید. ولی غالبا این امر، برای اینکه شدّت خفت و خواری شخص را نمایان گردد، انجام می شد. در تاریخ نقل شده است که؛ «عَمرو بن عَبدِوُدّ» از برترین جنگجویان قریش بود که در سال پنجم هجری در جنگ خندق، به دست امام علی(ع) کشته شد. با اینکه او دشمن خدا و رسول خدا(ص) بود، اما امیرالمومنین علی(ع) در نهایت جوانمردی او را کشت و با تمام تجهیزات جنگی اش، او را تحویل سپاه دشمن داد. تا جایی که در برخی نقلها آمده است که؛ هنگامی که خواهر عمرو بن عبدودّ برادرش را دید که كشته شده است، پرسيد : 📋《مَنْ قَتَلَهُ؟》 ♦️چه کسی برادر مرا كشته است؟ به او گفتند : او به دست على بن ابى طالب(ع) كشته شده است. در این هنگام خواهر عمرو گفت : 📋«كُفْوٌ كَرِيمٌ!》 ♦️به درستى كه على بن ابى طالب(ع) همتاى خوبى است. بعد از آن، این شعر را سرود : 📋《لَوْ كَانَ قَاتِلُ عَمْرٍو غَيْرَ قَاتِلِهِ لَكُنْتُ أَبْكِي عَلَيْهِ آخِرَ اَلْأَبَدِ لَكِنَّ قَاتِلَهُ مَنْ لاَ يُعَابُ بِهِ مَنْ كَانَ يُدْعَى قَدِيماً بَيْضَةَ اَلْبَلَدِ》 اگر كشنده ی عمرو بن عبدود، غير كشنده ی او يعنى على بن ابى طالب(ع) بود، هر آينه تا آخر الزمان گريه مى‌ كردم. اما كشنده ی عمرو كسى است كه نمی توان بر او عيب گرفت، کسی که از قدیم الایام او را «بيضة البلد»(کنایه از کمال مدح) خوانده اند.(۱) اما مصیبت امام حسین(ع) فراتر از این نوع مصیبت ها بود که با احدی قابل قیاس نیست. طبری می نویسد : 📋《وَ سُلِبَ اَلْحُسَيْنُ(ع) مَا كَانَ عَلَیهِ》 ♦️هر آنچه با حسین(ع) بود، از او ربوده شد.(۲) و به نقل ابن طاووس؛ 📋《وَ تُرِكَ الْحُسَیْنُ(ع) مُجَرَّدَاً》 ♦️حسین(ع) در قتگاه، عریان رها شد.(۳) دشمن خونخوار می خواست که این عمل در تاریخ بماند و مورّخان بنویسند که حسین(ع) عریان در قتلگاه، ذلیلانه جان داد! در حالی که این عمل، مایه ی عزتی شد برای حسین(ع)! زیرا همه فهمیدند که حسین(ع) لباس تنش ربوده شد اما حاضر نشد، لباس ذلت بپوشد! در زیارت ناحیه مقدسه، امام زمان(عج) به جدّ غریبش این گونه سلام می دهد : 📋《أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلِیبِ》 ♦️سلام بر آن کسی که جامه تنش را به غنیمت بردند.(۴) مصیبت امام حسین(ع) به قدری سنگین بوده، که از حضرت صادق(ع) روايت شده كه فرمودند : 📋《مَا اكْتَحَلَتْ هَاشِمِيَّةٌ وَ لَا اخْتَضَبَتْ وَ لَا رُئِيَ فِي دَارِ هَاشِمِيٍّ دُخَانٌ خَمْسَ حِجَجٍ حَتَّى قُتِلَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ زِيَادٍ》 ♦️از قبيله بنی هاشم، هيچ زن هاشمیّ سرمه نكشيد و خضاب نكرد و تا پنج سال دود از خانه ی احدی از بنی هاشم، بلند نشد تا اين كه پسر زياد كشته شد.(۵) در نقلی دیگر آمده است؛ 📋《مَا تَحَنَّأت اِمرَأَةُ مِنَّا، وَ لَا أَجَالَت فِي عَينِهَا مَرُودَاً، وَ لَا امتَشَطَت حَتَّي بَعَثَ المُختَارُ رَأسَ عُبَيدِاللهِ بنِ زِيَادِِ》 ♦️زنی از قبيله ی ما بنی هاشم، حنا به دست و پا نگذاشت و ميلی از سرمه به چشم نكشيد، شانه بر سر نزد، تا آن كه مختار، سر پسر زياد را فرستاد.(۶) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : انگار کسی در نظرت غیر خدا نیست  این مرحله را غیر امام الشّهدا نیست  آئینه تر از روی تو خورشید ندیده  این روی برافروخته جز رنگ خدا نیست  آرامِ دلم، خیمه به هم ریخته بی تو  برگرد که بعد از تو مرا غیر بلا نیست   با این همه لشکر چه کنی ای گل زهرا  این دشت به جز نیزه و شمشیر بلا نیست   ای یوسفم از غارت این گرگ صفت ها  جز پیرهن کهنه تو را چاره گشا نیست  👤محمود ژولیده 📚منابع : ۱)الفصول المختارة علم الهدی، ج۱، ص۲۹۲ ۲)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۳ ۳)اللهوف ابن طاووس، ص۱۲۴ ۴)المزار الکبیر ابن مشهدی، ص۵۰۰ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۸۶ ۶)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۸۶