هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
🔻راهکاری برای زیاد شدن روزی و کلی اتفاق خوب دیگه!
👈امام صادق(ع) فرمودند: کسی که سورهی صافات رو هر جمعه بخونه، از همهی آفتها حفظ میشه، همهی بلاهای دنیا ازش دور میشه، و بیشترین حد ممکن از روزی در دنیا نصیبش میشه، و خدا مال و فرزندان و بدنش رو گرفتار شر شیطان و ستمگران نمیکنه. و اگر اون روز یا شب بمیره، خدا شهید محشورش میکنه و شهید از دنیا میبردش و تو بهشت با شهدا و همدرجهی اونها قرارش میده.
👌 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ اَلصَّافَّاتِ فِي كُلِّ يَوْمِ جُمُعَةٍ ، لَمْ يَزَلْ مَحْفُوظاً مِنْ كُلِّ آفَةٍ مَدْفُوعاً عَنْهُ كُلُّ بَلِيَّةٍ فِي اَلْحَيَاةِ اَلدُّنْيَا مَرْزُوقاً فِي اَلدُّنْيَا بِأَوْسَعِ مَا يَكُونُ مِنَ اَلرِّزْقِ وَ لَمْ يُصِبْهُ اَللَّهُ فِي مَالِهِ وَ لاَ وَلَدِهِ وَ لاَ بَدَنِهِ بِسُوءٍ مِنْ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ وَ لاَ مِنْ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ إِنْ مَاتَ فِي يَوْمِهِ أَوْ لَيْلَتِهِ بَعَثَهُ اَللَّهُ شَهِيداً وَ أَمَاتَهُ شَهِيداً وَ أَدْخَلَهُ اَلْجَنَّةَ مَعَ اَلشُّهَدَاءِ فِي دَرَجَةٍ مِنَ اَلْجَنَّةِ.
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج۱، ص۱۱۲
https://eitaa.com/sayedmeqdam
📍نقطۀ آغازِ ایجاد تحوّل در تاریخ / جهان
یا
📍نقطۀ آغازِ تمدّن نوین اسلامی
یا
📍نقطۀ آغازِ زمینهسازی ظهور
از زبان آیتالله خامنهای
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از نقد سرمایهداری
جدال دو اسلام در مسئله حاشیهنشینی.
مجرمان بالقوه یا ولینعمتان شریف؟
#جزوه #بازگشت_به_حاشیه
eitaa.com/edallatkhahi/432
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
حدِ واجبِ محاسبه!
🔸️[آدمی خطا کند و] چند دقیقه بعد به سادگی بگوید این کاری که کردم گناه نبود؟! اگر گناه بود آن وقت چه خاکی بر سرم کنم؟ تا زود است توبه و استغفار کنم که خدایا قول میدهم دیگر انجام ندهم، غلط کردم!
🔹️[اگر چنین بگوییم] به ملائکه دستور میدهد که اگر نوشته اند پاک کنند اگر هم هنوز ننوشتند ننویسند. این حد لازم محاسبهای است که هر مؤمنی باید داشته باشد. اگر این محاسبه نباشد باید در ایمان خودش شک کند.
۱۳۹۰/۰۷/۱۷
#استغفار
📱 @mesbahyazdi_ir
⭕️ پرچمدارِ «گفتوگو» و «مرگاندیشی»
👈 در گرامیداشتِ حجتالاسلام مسعود دیّانی که رضوان الهی بر او باد.
🔹 مسعود دیّانی یکی از پرچمدارانِ «گفتوگو» در جامعهی ما بود. مشتریِ «سوره»اش بودم و این برنامه بخاطر کارشناسیِ پویایش، از معدود رشتههای باقیماندهی اتصال من به تلوزیون شده بود.
🔹 تنوّع و بداعتِ موضوعات و انتخابهای چالشیِ که او و تیم خوبش، پرسشهایش که مشخص بود پشت هر یک ساعتها مطالعه و مشورت خوابیده، چالشهایی که برای مهمان ایجاد میکرد، هدایت خوب بحث با سوالاتش و مهمتر از همه فراهمکردنِ مجال سخن برای صداهای کمترشنیدهشده، باعث میشد در طول برنامه بارها و بارها تحسینم را برانگیزد.
🔺 همهی اینها بدون گشودگی نسبت به اندیشههای گوناگون و گاه متضادّ امکانپذیر نبود و همین خصیصه بود که مسعود دیّانی را در افقی قرار میداد که کمتر کسی را به آن راه بود! کاش این مرد تکثیر شده باشد؛ امروز جامعهی ما بیش از هر زمانی به امثال او نیاز دارد...
🔹 اما این ماههای آخر، مسعود دیّانی بیشتر شگفتانگیز شده بود؛ رسالت مقدّسِ جدیدی را برای خودش تعریف کرده بود و دیگر -لااقل در نویسندگی- تنه به اسطورهها میزد!
◾️ در غمبارترین و رنجورترین روزهایی که یک انسان میتواند تجربه کند، بقول خودش در «موقعیّت مرزی» ایستاده بود و انگار از افقی فراتر از ما آدم معمولیها زندگیِ آنروزهایش را روایت میکرد؛ چنانکه گویی نیمقومی به «آنسوی مرگ» گذاشته باشد و از آنجا دربارهی دنیای ما آدمها سخن بگوید!
🔺 «مرگاندیشی»اش در این یادداشتها ویژگی عجیبی داشت؛ بدون اینکه زیاد رنگوبوی الهیوتی بگیرد و حتی ذرّهای ناامیدی نسبت به زندگی از حرفهایش استشمام شود، تلخیها و رنجها و دردهایش را روایت میکرد؛ چنانکه در متن این تلخکامیها شور و نشاط عجیبی در قلمش موج میزد.
☑️ در آن یادداشتها بطور غیرمستقیم تلاش آن تجربهی وجودیاش را منعکس کند که خودش دربارهاش چنین گفته بود: «برخلاف آنچه بسیاری از آدمها گمان میکنند، یاد مرگ، رفتن به استقبال مرگ و پذیرش مرگ، نشانهی ناامیدی نیست. امید و نشاطی را که در مرگ ریشه دارد، هیچ یأسی نمیتواند درو کند. همین»
✍ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
الگوی احترام به زن، فقط خلیفهی دوّم 😄
📍پاسخ دندانشکنِ جوان شیعی به مولوی عبدالحمید 👌
@Maktabkhaaneh
♨️ من زیاد از اهمّیت دریاچهی ارومیه سر در نمیآورم و کلاً هم دغدغهام نبوده؛ اما تا همین امروز بارها و بارها از طرف اپوزوسیون فریاد وامصیبتا سر داده شده که چه نشستهاید که دریاچهی ارومیه خشک شد و زیستبومِ ایران دارد نابود میشود و...
‼️ اما حالا که به لطف دولت سیزدهم آب دوباره در رگهای این دریاچه جاری شد و قلب دریاچه تپیدن گرفت، هیچکس از خیرخواه و بدخواه، صدایش در نیامد و یک اظهار خرسندیِ خشک و خالی هم نکرد! حتی مدعیان عدالتخواهی که خود را انقلابیِ مُنصف میدانند و سر هر مسئلهی کوچکی دادِ انسداد سیاسی سر میدادند!...
❓بنظر شما چرا؟!... 🧐
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⭕️ پرچمدارِ «گفتوگو» و «مرگاندیشی» 👈 در گرامیداشتِ حجتالاسلام مسعود دیّانی که رضوان الهی بر او
❇️ یاد مرگ چگونه باعث نشاط و امید میشود؟
🔹 ابتدا باید بدانیم که پاسخِ این پرسش فقط و فقط براساس الهیات قرآنی امکانپذیر است (و البته دیگر ادیان توحیدی هم تا حدّی) و بدون تفکّر اسلامی چنین سؤالی بیمعناست.
🔻 زیرا در تفکّری که مرگ چیزی بیش از «پایان زندگی = نابودی انسان» نیست، اساساً یاد مرگ نمیتواند جز پوچی به ارمغان بیاورد. به همین دلیل است که در فرهنگ مدرن، همهچیز دست به دست هم میدهد تا انسان فقط بتواند از یاد مرگ فرار کند؛ چیزی که غیرممکن است!
✔️ پس بهتر است سؤال را دقیقتر بپرسیم: براساس معارف قرآنی، یاد مرگ چگونه میتواند باعث نشاط وامید باشد؟ پاسخ را در دو گام پِی میگیریم:
1️⃣ مرگ بهمثابه یک «باور ایمانی»
خیلی بستگی دارد به اینکه فهم و شناخت ما از پدیدهی «مرگ» چه باشد. وقتی براساس معارف قرآنی، مرگ را در این منظومهی فکری بشناسیم که:
۱- انسان موجودی «ابدی» است که به دلیل عظمتِ وجودیاش، نه مقهور مرگ باشد، بلکه «مرگ را میمیرانَد و در وجودش هضم میکند (کلّ نفسٌ ذائقة الموت)» و لذا مرگ برایش -به تعبیر آیتالله جوادی آملی- «نه پوسیدن بلکه از پوست بهدر آمدن» و رهاشدن از قفسِ تن و پرواز کردن در افق ملکوت است؛ و از این منظر دیگر مرگ -به تعبیر سیدالشهداء علیهالسلام در روز عاشورا- صرفاً در حدّ یک «پُل و گذرگاه» برای ورود به مرحلهی برتری از هستی و زندگی است.
۲- زندگیِ ایندنیایی هم مرحلهای نازل و سطحپایین از زندگیِ ناب و حقیقی است؛ البته با این ویژگیِ شگرف که امکان ساختنِ تمام ابدیّت در آن حیات جاودانه را در همین سالهای کوتاه دنیا برای انسان فراهم میکند و به همین دلیل انسان با ریز ریزِ اعمال و حرکاتش در حال ساختنِ آن ابدیّت است.
🔺 در چنین نگاهی، اساساً هیچ باوری به اندازهی مرگ نمیتواند برای انسان امیدبخش و نشاطآفرین باشد؛ مگر امید و نشاط در افقی بهجز «آیندهی مطلوب» معنا پیدا میکنند؟ و مگر امید چیزی جز «نیروی تلاش» برای ساختنِ چنان آیندهای و نشاط چیزی جز «تحرّک و پویاییِ دائم» برای ساختن آن است؟ آیا باوری هست که بیش از «یاد مرگ» [در افق قرآنی] این دو را برای انسان فراهم کند؟
2️⃣ مرگ بهمثابه یک «چالش وجودی»
اما مرگ برای انسان صرفاً یک باور نیست؛ بشریّت از روز اوّل تا امروز همواره با مرگ چالشِ وجودی داشته و از مرگِ بمعنای نیستی و نابودی گریزان بوده و با آن دستوپنجه نرم کرده است. حتی مؤمنِ قرآنی هم به دلیل انس با زندگیِ ایندنیایی و تعلّقاتِ دنیوی که دارد، از مرگ وحشت دارد و به همین دلیل یاد مرگ برایش غمبار است.
🔺 بنابراین «یاد مرگ» باید برای انسان یک امتیازِ وجودی هم ایجاد کند و انسان را بلحاظ وجودی چنان ارتقاء دهد که نشاط و امید به ارمغان بیاورَد. اما چگونه یاد مرگ با انسان چنین میکند؟
🔹 باید کمی به عقب برگردیم: تمام آنچه که باعث میشود مرگ برای انسان وحشتناک و غمبار باشد، عاملی جز وابستگی شدید به زندگیِ ایندنیایی و تمام تعلّقات دنیوی چیزی نیست.
🔺 یاد مرگ دقیقاً همین عامل را از بین میبرَد و در وجود انسان میسوزانَد؛ یعنی وقتی انسان بطور پیوسته در اکثر لحظات زندگیاش مرگ را در منظومهی قرآنی (که قبلاً اشاره کردیم) یاد کرد و به مرحلهی «همزیستی با مرگ» رسید، تمام وابستگیها و تعلّقاتی که جداشدن از آنها برای انسان وحشتناک به نظر میآمد رنگ میبازند.
🔹 چرا؟ به این دلیل که انسانِ مرگاندیش (در منظومۀ قرآنی) در حالِ زندگی در افقِ برتری از هستی است و دائماً اشتیاق آن «حیات حقیقی و ناب» را دارد؛ چنین کسی وابستگی و تعلّقش به «وطن اصلی» هر لحظه بیشتر میشود و به همان نسبت از وابستگی و تعلّقات دنیویاش کاسته میشود.
✅ آدمی که خودش را در حال «حرکت» به سمتِ «وطنِ اصلی» مییابد که با هر نفَس، یک قدم به آن مرتبهی برترِ هستی و حیات حقیقی دارد نزدیکتر میشود، آیا با نشاط و امید بیشتری نفَسهای بعدیاش را زندگی نمیکند؟
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
امام رضا علیه السلام:
💐 و اما فصل #بهار...
این فصل روحِ زمانهاست؛ تنفس در روزها و شبهایش گواراست؛ زمین نرم میگردد و خون به جوشش تازه میافتد. و حجامت برای بدن مفید است.
📖 بحارالانوار ؛ ج۵۹ ؛ ص۳۱۲
📷 تصویر : طبیعت زیبای منطقهٔ ایذه در شمال خوزستان ؛ روزهای آغازینِ بهارِ ۱۳۹۴
@Maktabkhaaneh
❓آیا «تحوّل» که از سوی رهبر انقلاب بهعنوان امری ضروری مطرح شد، صرفاً یک تاکتیک است برای ایجاد رضایت عمومی یا اینکه یک مسئلهی ریشهای و برآمده از مبانی فکری ایشان است؟
🔺 سخن در اینباب بسیار است امّا فعلاً توجّه به همین نکتهی نسبتاً قدیمی (مربوط به ۱۶ سال قبل) نشان میدهد افق دید ایشان بسی عمیقتر از آن چیزیست که تصوّر میشود:
💎 «تحول، سنّت الهی است در زندگی بشر. با او سینه به سینه نباید شد؛ از او استقبال باید كرد. باید تحوّل را مدیریت كرد، تا به پیشرفت بینجامد؛ جامعه را پیش ببرد...» (۸۶/۰۲/۲۵)
📌 پ.ن: تصویر بالا فقط فهرست عناوین موضوعاتی است که ایشان طی دوران رهبری حول موضوع «تحوّل» سخن گفتهاند.
@Maktabkhaaneh
🔻 اینکه سخنان رهبری برای دنبالهروانِ بیشرف و نمکنشناسِ آمریکا در داخل کشور حاوی هیچ «امید»ی نبود، خود بتنهایی نشانهی سازنده و نقطهزن بودنِ این بیانات است. مثل همیشه :)
@Maktabkhaaneh
💠 این صعود، مکمّلِ آن نزول است...
👈 [قرآنِ نازل و قرآنِ صاعد در ماه رمضان]
آیتالله مجتبی تهرانی (رضواناللهعلیه) :
🔹 ماه مبارک رمضان، هم ماه نزول است و هم ماه صعود؛ ماه نزول حقیقت جمعیِ قرآن کریم بر قلب مطهّر پیامبر اکرم (صلّیالله علیهوآله) در شب قدر است. ماه صعود کلام عبد به سوی ربّ هم هست.
🔺 لذا اهل معرفت گفتهاند: ما یک قرآنِ نازل داریم و یک قرآنِ صاعد؛ که هر دو از جنس کلاماند. اوّلی کلامِ ربّ است با عبد؛ و دوّمی کلامِ عبد است با ربّ. هر دو هم تعلیم خداوند به بنده است.
🔹 ربّ همانطور که در قوس نزولِ معنویّت، قرآن کریم را نازل کرد، در قوس صعود هم به اولیائش الهام میکند که چگونه با او سخن بگویند و کلامشان را در چه قالبی بریزند. ما با تو بهوسیلهی قرآن حرف زدیم، حالا تو هم با ما حرف بزن؛ اما اینگونه که ما به تو میآموزیم.
🔸 لذا در ماه مبارک رمضان به دو چیز زیاد سفارش شده است؛ تلاوت قرآن و دعا. معنویّت و قرب عبد به ربّش، بستگی به این دو امر دارد. البته در همۀ اوقات عبد میتواند با ربّش سخن بگوید؛ اما ماه مبارک رمضان موقعیّت خاصّی است که این سخنگفتن با ربّ از نظر سازندگی، بُرد بیشتری برای انسان دارد و سِیر صعودی بهوسیلهی دعا در این مقطع زمانی تسریع شده است. لذا نزد اهل معرفت، این ماه یکی از منازلِ سلوک إلی الله است.
❗️نمیشود که فقط کلام الهی را گوش کنی؛ خب تو هم باید با پروردگارت سخن بگویی؛ سر تا پای تو احتیاج است؛ یک چیزی بخواه! «این صعود، مکمّلِ آن نزول است.»
📖 کتاب «دعا» ؛ جلد اوّل ؛ گفتار اوّل.
@Maktabkhaaneh