❓آیا «تحوّل» که از سوی رهبر انقلاب بهعنوان امری ضروری مطرح شد، صرفاً یک تاکتیک است برای ایجاد رضایت عمومی یا اینکه یک مسئلهی ریشهای و برآمده از مبانی فکری ایشان است؟
🔺 سخن در اینباب بسیار است امّا فعلاً توجّه به همین نکتهی نسبتاً قدیمی (مربوط به ۱۶ سال قبل) نشان میدهد افق دید ایشان بسی عمیقتر از آن چیزیست که تصوّر میشود:
💎 «تحول، سنّت الهی است در زندگی بشر. با او سینه به سینه نباید شد؛ از او استقبال باید كرد. باید تحوّل را مدیریت كرد، تا به پیشرفت بینجامد؛ جامعه را پیش ببرد...» (۸۶/۰۲/۲۵)
📌 پ.ن: تصویر بالا فقط فهرست عناوین موضوعاتی است که ایشان طی دوران رهبری حول موضوع «تحوّل» سخن گفتهاند.
@Maktabkhaaneh
🔻 اینکه سخنان رهبری برای دنبالهروانِ بیشرف و نمکنشناسِ آمریکا در داخل کشور حاوی هیچ «امید»ی نبود، خود بتنهایی نشانهی سازنده و نقطهزن بودنِ این بیانات است. مثل همیشه :)
@Maktabkhaaneh
💠 این صعود، مکمّلِ آن نزول است...
👈 [قرآنِ نازل و قرآنِ صاعد در ماه رمضان]
آیتالله مجتبی تهرانی (رضواناللهعلیه) :
🔹 ماه مبارک رمضان، هم ماه نزول است و هم ماه صعود؛ ماه نزول حقیقت جمعیِ قرآن کریم بر قلب مطهّر پیامبر اکرم (صلّیالله علیهوآله) در شب قدر است. ماه صعود کلام عبد به سوی ربّ هم هست.
🔺 لذا اهل معرفت گفتهاند: ما یک قرآنِ نازل داریم و یک قرآنِ صاعد؛ که هر دو از جنس کلاماند. اوّلی کلامِ ربّ است با عبد؛ و دوّمی کلامِ عبد است با ربّ. هر دو هم تعلیم خداوند به بنده است.
🔹 ربّ همانطور که در قوس نزولِ معنویّت، قرآن کریم را نازل کرد، در قوس صعود هم به اولیائش الهام میکند که چگونه با او سخن بگویند و کلامشان را در چه قالبی بریزند. ما با تو بهوسیلهی قرآن حرف زدیم، حالا تو هم با ما حرف بزن؛ اما اینگونه که ما به تو میآموزیم.
🔸 لذا در ماه مبارک رمضان به دو چیز زیاد سفارش شده است؛ تلاوت قرآن و دعا. معنویّت و قرب عبد به ربّش، بستگی به این دو امر دارد. البته در همۀ اوقات عبد میتواند با ربّش سخن بگوید؛ اما ماه مبارک رمضان موقعیّت خاصّی است که این سخنگفتن با ربّ از نظر سازندگی، بُرد بیشتری برای انسان دارد و سِیر صعودی بهوسیلهی دعا در این مقطع زمانی تسریع شده است. لذا نزد اهل معرفت، این ماه یکی از منازلِ سلوک إلی الله است.
❗️نمیشود که فقط کلام الهی را گوش کنی؛ خب تو هم باید با پروردگارت سخن بگویی؛ سر تا پای تو احتیاج است؛ یک چیزی بخواه! «این صعود، مکمّلِ آن نزول است.»
📖 کتاب «دعا» ؛ جلد اوّل ؛ گفتار اوّل.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
🔻حَیفِس!
✍️سید مقدام حیدری: چه مذهبی باشی چه نباشی فرقی نمیکند؛ فرض کن اگر حضرت موسی(ع) عصایش را با قابلیت اعجازش به مدت یک سال به تو امانت دهد چه میکنی؟
لابد همه جا با خودت برمیداریاش و بارها و بارها بکارش میگیری تا بلکه اعجازش را ببینی. مگر نه؟
ممکن است یکی دو ماه بلکه بیشتر این عصا، هیچ رخی نشان ندهد و هیچ فرقی با چوبدستی نکند. ولی اگر تخس باشی، حیفت میآید لِمِ این عصا را درنیاوری و از اعجازش استفاده نکنی. ناسلامتی چوبدستی که نیست؛ عصای موسی است. لابد هر جا در زندگیات به گیر و گور خوردی، یا خواستی کاری بکنی که راهی ندارد، میآیی سراغش. لابد با خود میگویی سنگ مفت گنجشک مفت، میزنیم به زخم زندگیمان شاید خوب شد. و اینقدر همه جا و در همه چیز، امتحانش میکنی تا قلقش بیاید دستت.
بگذریم، فعلا عصای موسی را به من و تو ندادهاند؛ ولی از آن بهترش را دادهاند. قرآن، یک کتاب معجزه است که تا آخر عمر، در دسترس من و شماست.
حالا خودمانیم؛ کدام یک از ما اعجاز این کتاب را دیدهایم؟ چند نفرمان از اعجاز این کتاب خاطره داریم؟ چند تایمان دلبسته ی اعجازهایش شدیم و دیگر بدون قرآن نمیتوانیم زندگی کنیم یا حتی جایی برویم؟ چند نفرمان کنجکاو شدیم که برویم با این کتاب معجزه کمی ور برویم تا ببینیم چیزی دستگیرمان میشود یا خیر؟ کدام یک از ما فهمیدهایم و با همهی وجودمان درک کردهایم که این کتاب، با کتابهای دیگر فرق دارد؟ کدام یک از ما هر وقت دنبال کارهای نشدنی رفتیم و خواستیم یک کار خارقالعادهای را رقم بزنیم، اولین چیزی که به ذهنمان آمد، قرآن بود؟ چندتا از قلقهای قرآن آمده دستمان؟
حالا کاری نداریم ولی به قول اصفهانیها حَیفِس! واقعا حیف است که همچین کتاب معجزهای کنار دستمان باشد و ما معمولی زندگی کنیم.
https://eitaa.com/sayedmeqdam
مکتبخانه
💠 این صعود، مکمّلِ آن نزول است... 👈 [قرآنِ نازل و قرآنِ صاعد در ماه رمضان] آیتالله مجتبی تهرانی (
📕 پیشنهاد #کتاب برای ماه مبارک رمضان
آیتالله مجتبی تهرانی (ره) مباحث رمضانیِ شش سالِ پایانی عمر مبارکشان (از ۸۶ تا ۹۱) را به یکی از مهمترین مؤلّفههای سلوک إلی الله یعنی «دعا» اختصاص دادند و بسیاری از مباحث معرفتی را در خلال این مباحث مطرح کردند و تقریباً هر آنچه از معارف اسلامی که در باب دعا مطرح بوده را در سِیر منظّمی بیان کردند.
تمام آن مباحث اکنون در شش جلد با عنوان «حقیقت بندگی؛ دعا» منتشر شده است. میتوان یکی از محورهای مطالعه در این ماه را کتابهای این مجموعه قرار داد.
البته شاید همۀ جلدهایش برای همه در دسترس نباشند؛ اما این هیچ مشکلی ایجاد نمیکند؛ چرا که اوّلاً هر جلد تدوینشدۀ سخنرانیهای یک ماه رمضان است و لذا بدون مجلّدات دیگر خودش از انسجام کافی برخوردار است؛ ثانیاً بطور کلّی مباحث آیتالله مجتبی تهرانی (ره) هم بگونهایست که هر بخش از گفتارهای ایشان (حتی یک جلسه وسطِ یک جلد کتاب) را که انسان باز کند بخواند، به همان مقدار از گفتار ایشان بهره میبرَد و نکته میآموزَد؛ گرچه مطالعۀ منسجم همۀ مباحث با هم نیز مسلّماً ثمرهی خاصّ خود را دارد.
بخصوص که بیانِ روان و لطیف و گرم خود ایشان که عیناً در کتابها منعکس شده، حلاوت خاصّی برای مخاطبِ تشنه دارد و میتواند برای حال معنویِ روزهدار مفید باشد.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
💠 این صعود، مکمّلِ آن نزول است... 👈 [قرآنِ نازل و قرآنِ صاعد در ماه رمضان] آیتالله مجتبی تهرانی (
⭕️ قرآنِ صاعد مانند قرآنِ نازل «زبانفهم» میخواهد!
📍حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دو مرتبه صریحاً از ادعیهی مأثوره به «قرآنِ صاعد» تعبیر کرده اند. یکی از آن موارد:
🔹 ادعیۀ ائمۀ ما (علیهم السلام) به حسب تعبیر بعض مشایخ*، «قرآن صاعد» است و هر چه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. زبان ادعیه با زبان عادیای که احکام میخواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفانِ علمی هم دوتاست، یک زبان دیگری است مافوق اینها؛ منتها زبانفهم می خواهد؛ باید کسانی که آن زبان را می فهمند توجه کنند.
🔸 [همچنانکه] قرآن [هم] یک نعمتی است که همه ازش استفاده میکنند، اما استفادهای که پیغمبر اکرم میکرده است از قرآن، غیر استفادهای است که دیگران میکردند. «إنّما یَعرفُ القرآنَ مَن خُوطِبَ به» (تنها آن کسی مفاهیم و مضامین قرآن را در عمقش میفهمد که مخاطب حقیقی و اصلی قرآن بوده است)
📖 صحیفه امام ج ۱۹ ص ۳۵۵
* منظور از «بعض مشایخ» در این عبارت، آیتالله شاهآبادی (رضوان الله علیه) است.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⭕️ قرآنِ صاعد مانند قرآنِ نازل «زبانفهم» میخواهد! 📍حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دو مرتبه صریح
📍مورد دوّم در وصیّتنامهی الهی-سیاسی:
«صحیفهی کاملهی سجّادیه، نمونهی کامل «قرآن صاعد» است و از بزرگترین مناجات عرفانى در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن است؛ آن کتابى است الهى که از سرچشمهی نور الله نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیاى بزرگ و اوصیاى عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهى مىآموزد.»
📖 صحیفه امام، ج ۲۱ ، ص۲۰۹
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از آکادمی بینالمللی حکمت
❇️ دوره جامع معنویت و زندگی
🎙 با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
📌 شرکت در این دوره رایگان است.
🔖 گواهی مشترک از آکادمی بینالمللی حکمت و دانشگاه تهران
🕟 رمضان ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۷
🖇جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید:
https://hekmat.academy/courses/life-and-spirituality/
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 اقدام الگوساز استاد یزدان پناه؛
ایشان که از اساتید مطرح حوزه قم محسوب میشوند در ماه رمضان به شهر خود رفتند و در مسجد درس #فلسفه_حجاب میفرمایند؛
امری که اساتید برجسته حوزه خوب است در این امر پیشقدم شوند تا بعد طلاب هم یاد بگیرند.
مکان: آمل، مسجد چهارده معصوم علیهم السلام. خیابان شیخ فضلالله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر.
🎥 پخش زنده از کانال سلوک و عرفان در عمل در پیامرسان ایتا به آدرس زیر:
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
https://eitaa.com/nasimehekmat
@HozeTwit
مکتبخانه
⭕️ قرآنِ صاعد مانند قرآنِ نازل «زبانفهم» میخواهد! 📍حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دو مرتبه صریح
احتمالاً تعبیر «قرآنِ صاعد» برگرفته از این آیهی شریفه است. ترجمه: «سخنان پاکیزه به خداوند صعود میکنند.» (فاطر ، ۱۰)
📍 علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) در المیزان میفرمایند منظور از «کلمُ الطیّب» سخنان توحیدی است که صعود میکنند و به عرش میروند.
➕ از طرفی اهلبیت علیهمالسلام هم خود «قرآنِناطق» هستند (معدن الوحی) و هرآنچه بر زبانشان جاری میشود، بهتعبیری از چشمهی وحی الهی میجوشد. (إن هو إلا وحیٌ یوحی)
✔️ بنابراین آنچه از «دعا» که از ایشان صادر میشود، توحیدیترین کلمات است که بهمثابه قرآنِ صاعد به عرش الهی میرسند.
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
🔺 متن در تصویر، بخشی از نامه ششم فروردین ۱۳۶۸ امام(ره) به آقای منتظری است که در زمان نگارش با اصرار آیتالله خامنهای و سایر اعضای خبرگان از رادیو و تلویزیون منتشر نشد. این نامه در سال ۱۳۷۶ و پس از سخنرانی فتنهانگیز او در ۱۳ رجب آن سال منتشر شد.
🌐متن کامل نامه:
http://emam.com/posts/view/4196
🔺 هفتم فروردین در جواب این نامه، آقای منتظری در نامهای استعفای خود از قائم مقامی رهبری را مطرح کرد.
حضرت امام(ره) هشتم فروردین در جواب این نامه نوشتند: «من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم.»
🌐 متن کامل این دو نامه:
http://emam.com/posts/view/4197
✅ @EMAM_COM