💢 راهبرد ایران در #انتقام_سخت چیست؟
آیا با همین حملهی موشکی به پایگاه عینالأسد کار ایران تمام شد؟ آیا عقبنشینی ترامپ، نشان از یک معاملهی پشتپرده میان ایران و آمریکا دارد؟؟
❗ از چند نکته غافل نشویم:
1️⃣ حملهی موشکی به پایگاههای نظامی آمریکا، قابل پیشبینیترین گزینهی ممکن بود. پس طبعاً اولین و سریعترین اقدامِ آمریکا برای جلوگیری از تلفات بالای عکسالعملِ ایران، خارجکردنِ فرماندهان نظامی مهمّ خود از کل منطقه و هدایتِ سربازانِ مستقرّ در این پایگاهها به سوی پناهگاهها بود. بنابراین از ابتدا مشخص بود که ایران از این طریق نخواهد توانست ضربهی سهمگینی به آمریکا وارد کند.
2️⃣ حمله به عینالأسد آثار استراتژیک مهمّی داشت. از جمله اینکه:
1. توخالیبودنِ همهی تهدیدهای نظامی آمریکا در تقابل با ایران نمایان شد؛
2. هیمنهی نظامی آمریکا درهم شکست و وحشتِ جهانی از تقابل مستقیم نظامی با آمریکا را فروریخت.
3. غافلگیرشدنِ آمریکا و دست برترِ ایران در جنگ الکترونیک اثبات شد.
4. در عمل اثبات شد که ایران هیچ واهمهای از تقابل مستقیم نظامی با آمریکا ندارد و برای این نبرد کاملاً آماده است. که این آخری خود بهتنهایی برای تغییر معادلاتِ آیندهی منطقه کفایت میکند.
👈 بنابراین کمّیت تلفّات انسانیِ این حمله نسبت به ابعاد استراتژیک ماجرا، از اهمّیت کمتری برخوردار است.
3️⃣ مقامات نظامی ایران در شرح #انتقام_سخت ادعاهایی را مطرح کردند که دلالت بر «فاجعهی تاریخی و نظامی برای آمریکا» و تحوّل در سرنوشت معادلات منطقه داشت. حملهی موشکی به عینالأسد با وجود تمام اهمّیتی که داشت، بههیچوجه در این سطح نبود. به همین دلیل رهبری معظّم (روحیفداه) از آن تعبیر به «یک سیلی» کردند.
4️⃣ با توجّه به خروج فرماندهان مهمّ و تأثیرگذار نظامی آمریکا (که در سطح #شهید_سلیمانی باشند) از منطقه و مخفیشدن آنها و با وجود تدابیر شدید امنیّتی و حفاظتیِ این روزها برای آنها، قطعاً حالاحالاها امکان تلافیِ برابر فراهم نبود. اما ایران برای تحقق موارد 1 و 2 و 4 از آنچه در مطلب دوّم گفته شد، نیاز داشت که هرچه سریعتر یک اقدامِ جدّی نظامیِ مستقیم در تقابل با آمریکا داشته باشد. که این غرض با حمله به عینالأسد حاصل شد.
5️⃣ با توجه به نکات پیشین، با اطمینان میتوان گفت که حملهی موشکی به عینالأسد بیشتر یک عملیات ایذایی بود. توییتِ دیپلماتیکِ ظریف (انجام شد و تمام شد) را هم میتوان در همین پازل فهم کرد. یک عملیاتی ایذایی تا علاوهبر تأمین اهداف کوتاهمدت، به دشمن احساس امنیّت بدهد و همچنین فرصت کافی (اطلاعاتی و نظامی) برای واردآوردنِ آن ضربهی سهمگینِ اصلی را هم برای ایران فراهم آورَد.
6️⃣ راهبرد اصلی ایران در این ماجرا، در یک جمله از زبان حضرت آقا بیان شد: «این کارهای نظامی کفایت نمیکند.» بنابراین، آن #انتقام_سخت در واقع یک کلیدواژه برای «مجموعهای از اقدامات دیپلماتیک و سیاسی و نظامی» است که منجر به افول کامل تأثیرگذاری آمریکا در منطقهی استراتژیک #غربآسیا گردد.
7️⃣ جمهوری اسلامی ایران در عمل اثبات کرده است که برای رسیدن به اهداف خود صبور است و عجله نمیکند؛ همچنانکه بیسروصدا کارهایش را پیش میبرَد. احتمالاً از اینجا به بعد، دیگر ایران اقدام مستقیم کمتری داشته باشد و از طریق بازوهای نیابتیِ خود (نیروهای جبههی مقاومت) در منطقه اقدامات بعدی را پیش ببرد و البته رسماً و صریحاً از آنان حمایت هم بکند. همچنین دستگاه اطلاعاتی ایران مُترصّد است تا فرصت تصفیهحساب اصلی با آمریکا فراهم شود و سرموقع اقدام لازم انجام شود... ان شاءالله
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
.
💢 کتابی که رهبر انقلاب با آن مأنوس بود!
آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی) درخلال شرح ماجرای دوّمین دورهی زندانیشدنش در زمان حکومت پهلوی میگوید:
🔹 " همراه من یک قرآن، تسبیح، دفترچه تلفن و دفتر "سفینهی غزل" (دفتری که در آن اشعاری که خوشم میآمد را مینوشتم) بود؛ به اضافهی کتاب #تذکرة_المتقین که حاوی مجموعهی رسائل و اذکار عدهای از علما وفقهای بزرگ است و همگی پیرامون عرفان شرعی است. این کتاب را آقاسیّد کمال شیرازی در کرمان به من داده بود و در زاهدان أنیس من بود"
📖 کتاب "خون دلی که لعل شد" (زندگینامهی خودنوشتِ رهبر معظّم انقلاب) ؛ ص۱۱۹
3.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #روضه_معرفتی
"این دردناکتر است یا ماجرای درب و سیلی؟..."
🔸 اگر شما هم مثل من از شنیدن این جمله قدری غافلگیر شدید، شاید بد نباشد قدری تأمّل کنید...
🔸 ما برای کدام مصیبت بیشتر میسوزیم و آه میکشیم؟ اینکه به حضرت صدیقهی طاهره (صلواةاللهعلیها) جسارت شد و جسم مطهّر ایشان مورد اصابت قرار گرفت؟ یا اینکه ایشان در چنان وضعیّت اسفباری قرار گرفتند که در دفاع از حقّ خویش مجبور شوند چنین سخنی بگویند؟ کدام ظلم و جسارت به محضر مقدّس آن خاتونِ عالَم بیشتر است و مصیبتِ کدام حادثه سنگینتر است؟ چقدر برای مظلومیّتِ مقام ملکوتیِ آن حضرات قدسیه سوختهایم و اشک ریختهایم؟
🔸 نمیخواهم شما را قضاوت کنم؛ اما حواسمان باشد در لابلای اشکها و سینهزنیها و روضهها از ابعاد معرفتی روضه غفلت نکنیم و گاهی روضهها را فراتر از شورها و ابعاد عاطفی ماجرا بشنویم و فهم کنیم.
📌 پ.ن ۱: چندمرتبهای توفیق استماع روضه از ایشان را داشتهام؛ اما یاد ندیدم هیچوقت چنین متأثر شده باشد...
📌 پ.ن ۲: فیلم مربوط به درس خارجفقه بهتاریخ ۶ بهمن ۹۸
#صفحات_سیاه_تاریخ
#اسطورهها
@Maktabkhaaneh
⛔ #شورای_نگهبان -بهمثابه مرکز ثقل جمهوری اسلامی- امروز در چالش مشروعیت است. (منطقی یا غیرمنطقی بحث دیگریست)
لذا اگر خودش را در معرض نقد رسمی و منطقی قرار ندهد، و در موقعیت پاسخگو قرار نگیرد و نتواند منطق خودش را به فضای نخبگانی و تودهی مردم ارائه دهد، اندک اندک مشروعیّت خود را از دست میدهد.
و این، بزرگترین تهدید برای آیندهی این نظام خواهد بود.
#جمهوریت
@Maktabkhaaneh
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جمهوریت در اندیشهی امام خمینی(ره)
🔺 انتقاد آیتالله بهجت(ره) از شیوهی حکومتداریِ امام خمینی(ره) و پاسخ ایشان.
.
🔸 "چرا مانند امیرالمومنین علیهالسلام خودتان مستقیم مسئولان را عزلونصب نمیکنید؟"
🔹 این خاطره یکی از مهمترین ابعادِ اندیشهی سیاسیِ امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای را بازگو میکند.
مردم دقیقاً چه جایگاهی در اسلامیّت این نظام و انقلاب دارند؟ پاسخ امام صرفاً یک تحلیل سیاسی و تاکتیکی نیست. بلکه ریشه در فلسفهی سیاسیِ اسلام دارد...
.
(انشاءالله در فرصت مناسب دربارهی این مسئله بیشتر گفتم)
#انقلاب_اسلامی
@Maktabkhaaneh
⛔ ولیّفقیه سُلطان نیست!
🔻 مهمترین اشتباهی که در تحلیل سیاستورزیِ رهبری میشود، اشتباهگرفتنِ نظام ولاییِ موجود با نظام سلطنتی است. در این نگاه، تصور افراد از ولیفقیه، جایگاه و شخصیّتی شبیه "سلطان" است!
🔸 حتی بسیاری از دوستان انقلابی (طلبه و غیرطلبه) هم در پسِ ذهنشان چنین چیزی است!...
🔺 اکثر انتقادات به رهبری، در این پارادایم مطرح میشود. درحالیکه تا وقتیکه #ولایت_فقیه رو در پارادایم "سلطان-رعیّت" فهم کنیم، هیچ اشکالی قابل پاسخ نخواهد بود و منطق کنشهای رهبری رو نمیتونیم درست متوجه بشیم.
🔹 پاراداریم "امّت-امامت" باید مبنای فهم نسبتِ جامعه و ساختار قدرت با ولیّفقیه باشد. فهم دقیقترِ جایگاه #جمهوریت در نظام ولایی هم، از این منظر میسّر است.
📌انشاءالله در فرصت مناسب در این رابطه بیشتر خواهم گفت.
🖌 ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
💢 چرا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنیم❓
🔻 فقط کافیست به یک سوال پاسخ دهیم: آیا شرکت در این راهپیمایی موجب خشم دشمنانِ خدا میشود؟ مسلماً بله. اکنون آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه را با هم مرور کنیم:
💠 لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
👈 ترجمه: هر تشنگی و گرسنگی و رنجی که در راه خدا تحمل کنند و به هر جبههای که خشم دشمنان بیدین را برانگیزد، قدم بگذارند و حتی هر ضربهای که به دشمن بزنند، در ازای تکتک اینها، کار خیر برایشان ثبت میشود. معلوم است که خدا پاداش افراد وظیفهشناس را ضایع نمیکند.
#انقلاب_اسلامی
@Maktabkhaaneh
💢 رسالت #انقلاب_اسلامی در جهان معاصر چیست؟
🔸 ادّعای ما این نیست که میخواهیم همهی قدرتهای دنیا را از بین ببریم، این کارِ ما نیست؛ یک روزی بهوسیلهی یک دست الهی این کار انجام خواهد گرفت؛
🔹 کار ما این است که ساختار قدرت و نظام قدرت را، [یعنی] #نظام_سلطه را در دنیا از بین ببریم؛ و از بین بردهایم.
🔰 نظام سلطه یعنی دنیا تقسیم میشود بین دو گروه کشور، دو گروه ملّت: سلطهگر و سلطهپذیر. ما این نظام را، این فرمول غلط را در دنیا به هم زدیم. ما نشان دادیم که نخیر، میتواند یک ملّتی وجود داشته باشد که نه سلطهگر باشد و نه سلطهپذیر؛ این واقعیّت را انقلاب به وجود آورد. انقلاب اسلامی ساختارشکنی کرد.
💬 رهبر معظّم انقلاب ۶ دی ۱۳۹۸
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از «ما و دوران جدید عالم»|محمدامین حیدری
دقت کردید چی شد؟
داریم شیوهی سیاستورزیِ اصلاحطلبها رو الگوی خودمون قرار میدیم!
انتخاباتِ پیشین اونها پشت درهای بسته و با زدوبند (و حالا هر معیار دیگری) لیستی رو تعیین کردند و تأکید کردند که بدون بررسی و کورکورانه، به "همهی افراد لیست" (عین پیام خاتمی) رأی بدهید! و نتیجه هم گرفتند.
پس ما هم دقیقاً باید طبق همان الگو عمل کنیم تا حزبِ خودمون رأی بیاره!
جالب نیست؟!... 🤔
آیا این روش دینی است؟...
@Maktabkhaaneh
💢 خداوند، برای ویروس کرونا چگونه تدبیر میکند؟
"و تسبَّبَت بِلُطفِکَ الأسباب"
این عبارت، فقرهای از دعای هفتم صحیفه سجادیه است که آیتالله العظمی خامنهای برای رهایی از ویروس منحوس کرونا به آن سفارش کردند:
"و سببها [ی مادی و فرامادی] بهواسطهی لطفِ توست که تأثیرگذارند."
از همین جملهی کوتاه چند نکتهی مهم استفاده میشود:
1⃣ توسّل جستن به اسباب مادی نهتنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه اساساً مسیر تحقق ارادهی تکوینی الهی در عالم ماده، جز از این راه میسّر نیست. بله استثنائاتی همچون معجزه و بعضی کراماتی که از اهلبیت (علیهمالسلام) یا بعضی اولیاءالهی مشاهده میشود جای خود دارند که اینها هم به إذن الهی هستند؛ اما اصولاً سنّت الهی در این عالمِ ماده، بر این تعلق گرفته که امور را از مسیر اسباب عادیشان پیش ببرد.
2⃣ اما این اسباب عادی چگونه و ذیل کدام اسم از اسماء حسنای الهی عمل میکنند؟ طبق این دعای شریف، برای مشکلات لاینحلّ دنیوی و مادی، این اسم "لطیف" حقتعالی است که امور عالم را تدبیر میکند و پیش میبرد. و ما (با تمسّک به امام سجاد علیهالسلام) با توسّلجستن به این اسم الهی از خداوند میخواهیم این گرِه را باز کند. اما لطیف به چه معناست؟
🔹 وقتی چیزی انقدر ظریف و نازک باشد که بتواند به درون هرچیزی نفوذ کند، در عرب از آن تعبیر به "لطیف" میشود. در معارف توحیدی وقتی بخواهند به آن جلوهی قدرت و احاطهی علمیِ خداوند بر عالَم خلقت اشاره کنند که به چیزهایی نفوذ میکند که فراتر از توان و درک بشر است، با اسم "لطیف" از این قدرت و احاطه یاد میکنند.
🔸 مثلا حضرت یوسف(ع) پس از همهی آن ماجراهای عجیب و شگفتِ چاه و بردگی و زلیخا و زندان و عزیزیِ مصر و برادران و دیدار پدر و غیره، دقیقاً به همین اسم خداوند اشاره میکند و جریان مشیّت الهی در متن اسباب مادی طی این سالها را متکی به اسم "لطیف" خداوند میداند. (جهت توصیح بیشتر مراجعه شود: المیزان، ج۱۱، ص ۴۴۴)
3⃣ در عقلانیّت توحیدی، بین دو امرِ ظاهراً ناسازگار جمع میشود: از طرفی توسّل به علم و قدرتِ لایتنهایِ الهی برای خروج از بحران و چالش بزرگ. و از دیگرسو حرکت از مسیر اسباب عادی و مادی برای جریان مشیّت الهی در متن و بطنِ این اسباب.
📌 پ.ن ۱ : یکی از این اسباب مادی، "علم پزشکی" است که واکسن یا داروی درمان این بیماری بهواسطهی پزشکان کشف و تولید شود.
📌 پ.ن ۲ : یکی از کارویژههای ولیّ جامعه ، اینست که ایمان و عقلانیّتِ ایمانیِ جامعه را ارتقاء بدهد. ببینید با سفارش به یک دعا، چگونه دارد حرکت ایمانیِ امّت را هدایت میکند...
✍ ملااحمدی
#ولایت
#توحید
@Maktabkhaaneh