💸 ابرقدرت اقتصادیِ دنیا که تمام آمال و آرزوهای لیبرالیسم اقتصادی را به منصهی ظهور رسانده و اسم خودش را گذاشته سرزمین آرزوها، وحشتناکترین درّهی تاریخ بشر در زمینهی اقتصادی را رقم زده و عدالت را به مسلخ برده است! اینست کارنامهی عملیِ لیبرالیسم!
❗️این تازه وضع اقتصاد لیبرال است؛ بحران اخلاقیای که لیبرالیسم رقم زده از این هم فاجعهبارتر است....
@Maktabkhaaneh
🔘 آتشبس برای جنگ!
♨️ چگونه صلح امام مجتبی (علیهالسلام) قیام عاشورا را امکانپذیر کرد؟
✍️ علیرضا ملااحمدی
❗️واقعیّتی که معمولاً به آن توجّه نمیشود، اینست که پذیرش صلح از سوی حضرت أبامحمّد (علیهالسلام) کاملاً غیرمنتظره بود و اصلاً قابل پیشبینی نبود. بدین معنا که در هیچیک از اقدامات و موضعگیریهای آنحضرت قبل از صلح، کوچکترین نشانی از تردید یا سستی یا سازش و کوتاهآمدن یا چیزی شبیه اینها نبود. بلکه همهچیز از سوی ایشان، نمایانگرِ عزمی راسخ بر جنگی تمامکننده بود.
بهعنوان نمونه، وقتی حضرت سپاه را روانهی میدان جنگ کردند، دو نامه نوشتند:
یکی خطاب به معاویه، آنچنان مقتدرانه و تهدیدآمیز که به تن هر خوانندهای رعشه میانداخت و دیگری خطاب به فرماندهی سپاهش (همان عبیداللهبنعباس که ناگهان #خیانت کرد و بستر تحمیلِ صلح به امام را فراهم نمود)، آنچنان شورانگیز و شجاعانه که هر انسان خمود و بیانرژیای را بر جنگِ شجاعانه و استوار و قدرتمندانه با معاویه تشجیع میکرد.
لذا پذیرش صلح از سوی ایشان، دوست و دشمن را سخت غافلگیر کرد؛ آنچنان غافلگیرکننده که معاویهی ملعون چنان هول شد که پوستینی خالی از نوشته، امّا ممهور به مُهر خود را سریع برای حضرت فرستاد تا قبل از آنکه منصرف شوند، هرچه میخواهند را به عنوان موادّ صلحنامه بنویسند!
‼️ اما اگر اینطور است، پس چه چیزی پذیرش صلح از سوی حضرت را «ضروری» کرد؟ پس از خیانت بعضی خواصّ و جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن در میان خودیها و سادهلوحی و عافیتطلبی عموم مردم و ازهمپاشیدگیِ سپاه پس از خیانتها (که قصهی طولانی و پرغُصّهای دارد) حضرت در سخنرانیای پرشور در مدائن برای مردم فلسفهی این جنگ و اهمّیت آن را توضیح دادند و یک #دو_راهی را برایشان ترسیم کرد:
🔰 از طرفی جنگ برای اعتلای کلمهی توحید که «یکی از دو پایان شیرین (شهادت یا پیروزی) را در پی دارد» و دیگر پذیرش صلح و عافیت که «با ذلّت و پایانی تلخ همراه است». اکنون این مردم بودند که خود باید برای سرنوشتِ خویش تصمیم میگرفتند...
👈 اینجا بود که فریادها از سوی مردم بلند شد که "البَقیة البَقية" که یعنی دیگر حوصلهی سختی و مشقّت نداریم و نمیخواهیم به پیشگاه مرگ برویم و صلح کن!...
پرواضح بود که فاصلهی ذهنی و قلبیِ عمیقی بین عموم مردم با ولیّشان ایجاد شده بود و برای تقرّب به امام، لازم بود هزینهای بپردازند و #تجربه_تاریخی ای را کسب کنند تا عقل و ایمانشان ارتقاء یابد.
🔹 بنابراین امام حسن (أرواحنافداه) راهبرد مبارزهی خود را تغییر داده، استراتژی و چشمانداز مبارزه را از کوتاهمدت به بلندمدّت و تاکتیک مبارزه را -بهتعبیر دقیقی که در کتاب دو امام مجاهد تبیین شده- از روی زمین به زیر زمین تغییر داد تا پس از سالیانی دیگر، امکان یک قیامِ سیاسی-اجتماعی برضدّ بنیامیّه فراهم شود.
☑️ چنانکه بقول علامه شرفالدین (ره) «قیام عاشورا، بیش و پیش از آنکه حسینی باشد، حسَنی است.» و بقول آیتالله شیخ راضی آلیاسین (ره) «قیام عاشورا، آخرین تیری بود که از چلّهی کمانِ سیاستورزیِ امام مجتبی علیهالسلام خارج شد و به هدف هم خورد و کارِ بنیامیّه را یکسره کرد».
📗 از این منظر، ماجرای صلح امام حسن علیهالسلام یکی از نقاط اوجِ هوشمندی و سیاستمداریِ جریان امامت است. فرایندِ این سیاستورزی را به بهترین بیان، میتوانیم در کتاب دو امام مجاهد از آیتالله خامنهای بخوانیم.
@Maktabkhaaneh
👆 این دقیقاً همان اتفاقیست که باید میافتاد!... برنامه طبق نقشه در حال پیشروی است!
✔️اینگونه است که رژیم صهیونیستی نابود میشود، نه با #جنگ_نظامی. درگیریِ نظامی تا آنجا لازم است که این روند به نهایت برسد.
طرفهآنکه این وضعیت را مقاومت شگفتانگیزِ مردم غزه است که رقم زده است. اگر ایرانِ عزیزمان با تهدید نظامی، بحران را به این نقطه رسانده، بخاطر بستری است که مقاومت فلسطین فراهم کرده است.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
18.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 چرا عقب نشینی در مقابل جنگ روانی دشمن در عرصه های مختلف ،خشم و غضب الهی را بدنبال دارد؟منظور از عقب نشینی تاکتیکی و غیر تاکتیکی چیست؟ رهبر انقلاب به آیه ۱۶ سوره اَنفال استناد می کنند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
مکتبخانه
📹 چرا عقب نشینی در مقابل جنگ روانی دشمن در عرصه های مختلف ،خشم و غضب الهی را بدنبال دارد؟منظور از عق
این دقیقاً همان آیهایست که ایشان در کتاب «دو امام مجاهد» در تحلیل صلح امام مجتبی علیهالسلام بیان کرده و آن صلح را مصداق این آیۀ شریفه دانسته و «قیام عاشورا» را همان ضربۀ شدیدترین عنوان میکند که امام حسن علیهالسلام در پشتصحنۀ پیمان آتشبس، تدارک دیده بودند...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مکتبخانه
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 تعابیر عجیب رهبر انقلاب دربارۀ #دکتر_شریعتی
در خلال مبارزات انقلابی در آبان ۱۳۵۷ که جمعی از روحانیون و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصّن میکنند، آیتالله خامنهای که در سخنرانیای که در میان تحصّنکنندگان داشت، چنین گفت:
🎙 «ای کاش در میان ما #دکتر_شریعتی بود!... به راستی و با تمام وجود احساس میکنم که «اذا مات العالم ثَلُمَ فی الإسلام ثلمةٌ لایسُدُّها شیء» وقتی یک دانشمند آگاه میمیرد، در پیکرۀ امت اسلامی ثملهای به وجود میآید که هیچچیز جای آن را پر نمیکند. دیگران هرکدام و هر یک جای خود را دارند؛ جای آن ستارۀ فروزندۀ زود خاموش شده خالیست!... پروردگارا آن روح منوّر را مشمول رحمت خود قرار بده.»
@Maktabkhaaneh
🔰 دربارهی ارتباطات رهبری و دکتر شریعتی
آقا و دکتر شریعتی از دوستان قدیمی بودند و به نظرم بهترین شخص برای شناخت دقیق شریعتی ، رهبری هستند که یک مصاحبه ی مفصل در مورد شریعتی دارد که حتما مطالعه کنید.
رهبری در مصاحبه ای که داشتند میفرمایند: به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست؛ یعنی از شگفتیهای زمان و شاید از شگفتیهای شریعتی این است که هم طرفدارانش و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کردهاند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست.
مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بیگمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمیکنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا میکنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی میتوانیم نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگیها و زیبایی هایی هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی های او را نبینیم. (منبع مصاحبه)
خاطره ای را آیت الله سیدجعفر شبیری رفیق قدیمی آقا نقل کردند که آقا به ایشان فرمودند: زمانی من با اتفاق هاشمی رفسنجانی با دکتر علی شریعتی درباره خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) بحث کردیم. دکتر در آن جلسه مطرح کرد که حضرت رسول بحث ولایت حضرت امیر(ع) را مطرح نکردند بلکه در واقعه غدیر، حضرت رسول(ص) به مردم یادآوری کردند که اگر نمی خواهید گمراه شوید حضرت امیر(ع) را پیشوا قرار دهید.
رهبر انقلاب یادآور شد: یک روز در تهران در پیاده رو داشتم می رفتم دکتر شریعتی مرا دید و صدا زدند و گفتند آقای خامنه ای من تحقیق کردم و سخن شما درست است. ( منبع خاطره )
یکمطلبی را هم رهبری فرمودند که دقیق است؛ بر فرض چنین باشد که نیست چه لزومی دارد این مسائل مطرح شود؟! آقا فرمودند: اگر شخصی با دکتر شریعتی مخالف است، آیا امروز این یک مسأله است؟ آیا واقعاً الان در کشور ما جای این هست که بحث بشود چه کسی با شریعتی موافق و چه کسی مخالف است؟ آیا دیگر همهی بحثها و همهی دودستگیها و اختلافات حل شده و تمام گردیده و حالا نوبت این مسأله رسیده است؟ یعنی واقعاً یک چیز جدید و بسیار آمادهساز ذهنها برای برخورد و استفاده، به وجود آمده است؟ طرح این مسایل، چه لزومی دارد؟ (منبع مطلب )
پس اینکه شریعتی اشتباهاتی داشته قطعا مثل همه اشتباهاتی داشته و معصوم نیست و چون دین شناس هم نبود ، اشتباهات فاحشی دارد ولی مگر دیگران چنین اشتباهاتی ندارند؟!...
📌 منبع: کانال شیخ فرهاد فتحی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢پیشنهاد ویژهی شنفتن💢
🔹پیشنهاد میکنم این سه جلسه ارائهی جناب آیتالله صادق لاریجانی آملی در خصوص نسبت علوم انسانی با موضوعشناسی فقهی را حتماً گوش دهید.
🔹این سه جلسه توضیحی گویا از وابستگی استنباطات فقهی به فهم موضوعات از منظر علوم انسانی است
و این در حالی است که علوم انسانی حاضر، از مناشیء مختلف تحت تأثیر بنیانهای نظری و نظام ارزشی دنیای مدرن است.
🔹درک وابستگی اجتهادات فقهی به تحلیلهای علوم انسانی و همچنین عدم امکان وثوق و رکون به علوم انسانی مدرن، یکی از چالشهای اصلی حدود 150 ساله فقاهت شیعی است.
🔹بیتردید فهم دقیق و سدید این وضعیت، مهمترین عامل حل این چالش است؛به قول یه بنده خدایی «تشخیص درست»، مقدمه «تجویز درست» است!
لینک جلسه اول:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1767
لینک جلسه دوم:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1768
لینک جلسه سوم:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1769
📍کتاب «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» اثر سید ضیاء مرتضوی منتشر شد.
📘کتاب مذکور در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۶۸۲ صفحه به چاپ رسید
📘در این پژوهش، در راستای تبیین نظام عام سیاسی و نظام جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب موازین اجتهادی، افزون بر تبیین موضوع شناسی حفظ نظام و ادله آن، در دو بخش به بررسی گسترده «الزامات استنباطی حفظ نظام در ساختار سیاسی» و «کارکردهای استنباطی حفظ نظام در قلمرو قانونگذاری و اجرا» پرداخته شده است
📘یکی از چشم اندازهای اساسی در بحث، نگاه به حفظ نظام سیاسی در راستای حفظ نظام اجتماعی به عنوان یک اصل و زیربنایی و الزامات مهم آن است؛ امری که به نظر نگارنده راهگشای بسیاری از مشکلات و بحرانهای موجود است و این پژوهش، عطف به آنها صورت گرفته است.
🌐 علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
مکتبخانه
📍کتاب «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» اثر سید ضیاء مرتضوی منتشر شد. 📘کتاب مذکور در پژوهشکده فقه و
یکی از معروفترین فرمایشان حضرت امام (رضوان الله علیه) که به همان اندازۀ معروفیّتش دچار بدفهمی هم شده، این گزاره است که «حفظ نظام از أوجب واجبات است». هر کس از راه میرسد از دوست و دشمن با فهم غلطی که از این جمله دارد، نتایج غلطتری میگیرد!
حالا شکرخدا بالأخره کتابی منتشر شده که اختصاصاً به تشریح ابعاد این موضوع پرداخته است.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
❇️ ابن سینا، اعجوبه بیهمتا
ابن سینا، آن نابغه بزرگ و اعجوبه سترگ که در تندذهنی و تیزهوشی همتا ندارد
به نظر بوعلی سینا، شیخ الرئیس توجه کن که میگوید:
«من از طبیعیات و ریاضیات و طب، جز اندکی نزد استاد نخواندم، و در مدت یک کوتاهی بدون سختی خود مسائل آن را حل کرده و بر حل آن بدون مشکلی پیروز گشتم. امّا در الهیات، از آن چیزی نفهمیدم مگر پس از ریاضتها و توسّل به مبدأ حاجات و تضرع و درخواست باطنی به برآورندۀ درخواستها. حتی یک مسئله آن را چهل بار مرور و مراجعه کردم و از آن چیزی نفهمیدم تا اینکه از حل مسائل این علم ناامید شدم. تا اینکه با رجوع به مبدأ کل و گریه و زاری به درگاه خداوند متعال (که همه چیز به دست اوست) مسائل آن برای من کشف شد.»
با این همه، اشتباهات شیخ الرئیس در این علم اعلی بسیار زیاد است که در مراجعه به کتابهای وی آشکار میگردد. وقتی حال شیخ الرئیس، آن نابغه بزرگ و اعجوبه سترگ که در تند ذهنی و تیزهوشی همتا ندارد، چنین باشد، حال دیگر افراد معمولی چه خواهد بود! این نصیحتی است از من به برادران ایمانی خودم که مبادا نادانسته به ورطۀ هلاکت سقوط کنند.
📚 ترجمه مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة، صفحه ۱۱۷
📆 روز بزرگداشت ابوعلی سینا
✅ @EMAM_COM