15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔍 «تاریخینگری» سخیفترین تحلیلِ ممکن از پدیدههای انسانی است. چون راه تفکّر را به ابعاد عمیق و بنیادین وجود انسان مسدود میکند!
📕 مثل این یکی: منتها یافتهی اینپژوهش پربار تاریخی، کشف یک «میل قدیمی» در وجود انسان است! همین؛ بدون هیچ ارزشافزودهای!
از کرامات شیخ ما اینست
حلوا را خورد و گفت شیرین است!
🖌 ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هوش مصنوعی پیچیدهتر از تصور ما عمل میکند. ولی اگر بتوانی پیچیدگیهایش را کشف کنی، دروغ نمیگوید و صادقانه توضیح میدهد که چه اتفاقی افتاده!
@Maktabkhaaneh
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 فردوسیِ «حکیم» از نگاه رهبر معظّم انقلاب (سایهاش مستدام)
🔖 «در عمقِ داستانهای فردوسی «حکمتهای إلهی» نهفته است...»
پ.ن: من باور نمیکنم حمله به فردوسی، صرفاً یک تصمیمِ شخصی باشد...
@Maktabkhaaneh
5.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای #ثبت_در_تاریخ
#ابوعبیده بالاخره باید شهید میشد...
ما شرمندهی حنجرهی تو شدیم ای مردترین مردانِ این روزگار!
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
برجستهترین چهره رسانهای حماس، چهره رسانهای نداشت؛ سر و صورتی چفیهپیچ در استتار شماغ خوشرنگ فلسطینی و یک جفت چشم سیاه گیرا نشسته در میانه تار و پودی سرخ و سپید. این شمایل گُنگ، با زبانی گویا بیست سال یکتنه پوزه غولهای رسانهای دنیا را به خاک مالید و صدای مقاومت فلسطین بود. بله ابوعبیده با صدایش میجنگید و با زبان بدنش مبارزه میکرد. عاقلهمرد که جا پای «عماد عقل» (اسطوره مبارز فلسطینی و مبدع تصویربرداری از عملیاتهای استشهادی) گذاشته بود، فاتح جنگ روایتها بود و قهرمان جنگهای روانی. در نگاه کودکان قهرمانشناس فلسطین، چفیه سرخ مرد مجهولالهویهی نقابدار غزهای، هزار بار محبوبتر از لباس سرخ مرد عنکبوتی هالیوودی بود.
هنوز صدای آشنای گمناممرد گردانهای قسام، در گوش وجدانهای بیدار بشری پژواک دارد و چهره هیچکسندیده او، تصویر زیست سانسورشده مردم غزه و زندگی مخفی مجاهدان فلسطینی را جلوی چشم جویندگان حقیقت میآورد. پشت آن صورت پنهان حماس، سیرتی عریان از حماسه بود. بیانیههای بلیغ ابوعبیده، یادآور سخنرانیهای فصیح سید مقاومت بود. وقتی از عمق جنایات رژیم روحیهها فرو میریخت، ابوعبیده بود که ظاهر میشد و با کیمیای کلماتش روح مقاومت را احیا میکرد و با انگشت اشارهاش برای دشمن صهیون خط و نشان میکشید. اخبار تأیید و تکذیب حیات و شهادت سخنگوی مقاومت را نقطه پایانی نیست. کاش تمام «بود»های این وجیزه برای آن مجاهد رازآلودِ محبوب، «است» شود اما آن را که خبر شد، خبری باز نیامد. سیب سرخی که کال نمانَد، چیده میشود.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از ژئوپلیتیک رسانه
⚠️ تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها!!
🔺وهم= اطمینان ۳۰ درصدی از یک موضوع
🔺شک=اطمینان ۵۰ درصدی از یک موضوع
🔺ظن=اطمینان ۷۰ درصدی از یک موضوع
🔺 یقین= اطمینان ۱۰۰ درصدی از یک موضوع
⬅️ خداوند در آیه ۱۲ سوره حجرات می فرماید:
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
⚠️یعنی انتشار بعضی موضوعات با اطمینان ۷۰ درصدی طبق آیه صریح قرآن، گناه محسوب میشود.
⁉️چطور ما بدون یقین، در فضای مجازی اقدام به انتشار و بازنشر اخبار می کنیم!؟
#سواد_رسانه
#ژئوپلیتیک_رسانه
@Dr_bavir
🔍 نقدی بر نگاه آخرالزمانی به مسئلهی فلسطین
✍️ علیرضا ملااحمدی
ما ایرانیان عادت کردهایم مسئلهی فلسطین و #قدس_شریف را از دریچۀ آخرالزمانی ببینیم. شاید دلیلش آن گفتمان آخرالزمانی باشد که از دهه هشتاد به اینسو از سوی برخی پژوهشگران مطرح شد که یهودیان صهیونیست خودشان آن را به #جنگ_آرماگدون و سناریوهای آخرالزمانی گره زدهاند؛ و برای ما هم ناخودآگاه چنین تصوّری پیدا شد!
اما وقتی به احادیث اهلبیت علیهمالسلام مراجعه میکنیم، سخنی از جنگ نهایی مسلمانان و یهود در آستانۀ ظهور به چشم نمیخورد.
🔻 بله، در برخی روایات (بیشتر از طریق اهلسنت) خبری از نبردی میان مسلمانان و یهودیانِ فلسطین آمده که منجر به نابودی حکومت یهود میشود؛ اما در همان روایات هم ارتباط مستقیمی بین این واقعه با ظهور برقرار نیست.
📍طبق بررسیهای دقیقِ سندی و فقهالحدیثیِ مجموعه احادیثِ این باب توسّط آیتالله مروّجی طبسی (به عنوان برجستهترین فقیهِ متخصّص در حوزۀ مهدویّت) در سلسله جلسات درس خارج مهدویّت*، در این مورد این نکات را میتوان ادّعا کرد:
✔️ در زمان ظهور حضرت ولیعصر -أرواحنافداه- رژیم صهیونیستی دیگر وجود ندارد.
✔️ یهودیان باقیمانده، در زمان ظهور در ذلّتاند و عمدتاً به جبهۀ باطل (به خصوص دجّال) میپیوندند.
✔️ تنها رابطۀ جدّی فلسطین با ظهور این است که حضرت پس از قیام، بدون درگیری وارد بیتالمقدّس میشوند.
⛔️ پس اینکه نابودی اسرائیل را در تلازم با مسئلهی ظهور بدانیم، پشتوانهی روایی ندارد.
🔖 با این وجود، حلّ مسئلهی فلسطین میتواند بخشی از نقشۀ تاریخیِ «زمینهسازیِ ظهور» باشد؛ موضوعی که شرح آن بحثی مستقل میطلبد.
* کتاب «سرنوشت یهود در عصر ظهور»؛ آیتالله نجمالدین طبسی ؛ انتشارات مرکز تخصصی مهدویت.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از بر پا
سه جریان در انقلاب
🔺مجاهدین خلق و گروههای چپ انقلاب را در کودتا و جنگ مسلحانه و گروههای چریکی میدیدند، از شریعتمداری تا آخوندهای درباری و شاه دوستها در تسلیم و انفعال و پذیرش شاه بودند، امام میگفت انقلاب اولا یک تحول در جان مردم است، باید اراده عمومی شکل بگیرد.
🔺امثال علامه تهرانی نظام اسلامی را با کنار گذاشتن رای مردم طراحی میکردند با رای دویست تا مجتهد فقط، جریان عرفی ساز روشنفکر دنبال دموکراتیک کردن و حذف ولایت بود(البته همان هم با اجبار و بدون مردم)، امام میگفت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.
🔺یک جریان گفت جام زهر، یعنی عده ای از مسوولین امام را دور زدند و گول زدند، باید جنگ ادامه پیدا میکرد، عده ای دیگر گفتند جام زهر یعنی امام فهمید مسیرش خطا بود و سرش به سنگ خورد، رهبری اما گفت امام باید مراعات توان مردم و کشور را میکرد.
🔺در دو خرداد عده ای کشور را دچار انحراف دانستند، عده ای جشن و پایکوبی کردند، رهبری گفت برای این حضور سی ملیونی سجده شکر میکنم.
🔺در مبارزه با فساد و عدالتخواهی عده ای گفتند افشا کنیم، آبرو ببریم، حبسش را هم میکشیم، عده ای گفتند مماشات کنیم مقابل زور فسادکنندگان، رهبری گفت گفتمان بسازید مردم را همراه کنید.
🔺در قصه برجام عده ای گفتند مسوولین خائنند، عده ای گفتند برجام تنها راه توسعه و پیشرفت است، رهبری گفت اینها خائن نیستند امینند، به این مسیر هم خوشبین نیستیم، اما بگذارید مردم و مسوولین تجربه کنند.
🔺عده ای گفتند اقتصاد دولتی، اقتدار حاکمیت بر بازار، عده ای گفتند بازار آزاد و رها (که البته عملا این آزادیها به نفع حاکمیت دشمن هم هست) ، رهبری گفت اقتصاد مقاومتی و تدبیر دولت برای حضور مردم
🔺امروز عده ای میگویند بجنگیم، عده ای میگویند تسلیم شویم، رهبری قائل به مقاومت است یعنی همراه کردن اراده عمومی مقابل استکبار.
🔺درباره این سه گانه زیاد میتوان گفت و نوشت ، هم در طول تاریخ هم در بحث مبانی. هر جنگی به معنای نگاه چپ اول نیست، هر صلحی به معنای نگاه راست دوم نیست. راه انقلاب را پیدا کنید که خروج تمدنی و کلی از چارچوب تمدن غرب است و سخن نویی است.
🔺و الا هر بار با هر واقعه ای سر کار میروید، به نظام بی اعتماد میشوید، بعد هر سخن رهبری سرخورده میشوید، کلا هم به نفع دشمن خواهید بود.
@ali_mahdiyan
مکتبخانه
🔍 نقدی بر نگاه آخرالزمانی به مسئلهی فلسطین ✍️ علیرضا ملااحمدی ما ایرانیان عادت کردهایم مسئلهی
4.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ یکی از اشتباهات رایج در تحلیل مسئلهی #فلسطین، اینست که چون صهیونیستها آن را جنگِ پایانی و رستاخیز (#آرماگدون) میدانند، پس ما هم آن را از همین سنخ تلقّی میکنیم و خیال میکنیم ارتباط مستقیمی بین این جنگ و ظهور حضرت حجّت (صلواةاللهعلیه) برقرار است!
⛔️ چنین تحلیلی حدّاقل منجر به نوعی «توقیت / تعیین وقت» دربارۀ امر ظهور میشود که در روایات از آن منع شده است. زیرا به معنای گرهزدنِ این جنگ «از لحاظ زمانی» با #ظهور است و چنین چیزی جایز نیست.
❌ اینکه یهودیان صهیونیست در پارادایم خودشان این را #جنگ_رستاخیز میدانند، دلیل نمیشود که ما هم آن را چنین تلقّی کنیم.
🔻 حکومتها و حاکمان زیادی در طول تاریخ بوده اند که سودای تشکیل یک امپراطوری بزرگ را در سر میپروراندند؛ همچنانکه جنگهای زیادی در طول تاریخ رخ داده که یکی از طرفینش، آن را برای خود جنگ مرگ و زندگی و رستاخیز تلقّی میکردند. این دلیل نمیشود آن را یک #جنگ_آخرالزمانی تلقّی کنیم.
📌پ.ن: در بیانات رهبر انقلاب در تاریخ مذکور در فیلم (که مربوط به دیدار با شهید اسماعیل هنیه است) هم هیچ اشارهای به چنین موضوعاتی که در این فیلم ادّعا میشود، نشده است. نه آخرالزمانی بودنِ جنگ، نه تمامنشدنی بودنِ جنگ و نه هیچ نکتهای در این رابطه. بلکه صرفاً به تحقّق وعدۀ نصرت إلهی و آزادی فلسطین اشاره شده است. (اصل بیانات را مطالعه بفرمایید)
✍️ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh