⛔️ مدرنیته بهمثابه ایدئولوژی
✖️ «مدرنیسم» را به غلط برای ما «سلامکردن به دوران جدید» معنا کردهاند؛ که یعنی هر آنچه جدید و نو و بهروز و جذّاب است، مدرن است؛ خیر دروغ به عرضتان رساندهاند!
▪️حقیقتِ #مدرنیته یک «دین جدید» است. دینی که بر مبنای «منِ استعلایی» شکل گرفته و امتدادش چیزی جز «منِ حیوانیِ انسان» نیست که در آن «نفس أمّاره» میدانداری میکند و در این جهت #سیریناپذیر و #تمامیتخواه است!
انقدر تمامیتخواه که هر گرایشِ حیوانی (که حتی حیوانات هم از آن ابا دارند) را با افتخار، نهتنها به رسمیت میشناسد، بلکه صیانت از تجلّیاتِ این «حیوانیّتِ بل هُم أضلّی» را وظیفۀ خودش هم میداند!
🔺 در این دینِ تمامیتخواه، شما یا این حیوانیّت را با همۀ ابعاد و امتدادهایش میپذیری یا محکوم به مرگ هستی! لذاست که یکی را بخاطر آتشزدنِ پرچمِ همجنسگرایان به ۱۶ سال زندان حبس میکنند یا کودکی را به جرم اینکه از پدرومادرش آموخته همجنسگرایی کار بدی است، از والدینش جدا میکنند تا به رسمِ دین خودشان تربیتش کنند و در عوض برای بچهها «پدوفیلی (گرایش جنسی به کودکان)» را عادیسازی میکنند و اگر هم کسی بخواهد مخالفت کند، به همان سرنوشت تلخ و تاریک محکوم است!
🔸 آری #مدرنیته بمعنای دقیق کلمه یک «دین» و حامل یک «ایدئولوژی» (در عمیقترین و رادیکالترین شکل) است و دروغ گفتهاند آنانکه گفتهاند دوران ایدئولوژیها به پایان رسیده است!
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
♨️ منِ استعلایی بهمثابه فلسفۀ استعمار!
📍 دعویِ استعلایی، نه یک نظریهی فلسفیِ بیگناه، بلکه یک سلاح سیاسی با قدرتی عظیم است.
🔹 حتی زمانیکه این نظریه پیامرسانِ نوعی برابریطلبیِ رادیکال شد و حساسیت جهانی و انتظار طولانی را در این خصوص ایجاد کرد، باز هم توجیهکنندهی رواداریِ بیحدوحصری نسبت به نگاه پدرمآبانه و خودبرحقبینیِ اروپاییان نسبت به دیگر جوامع بود.
🔸 این توجیهگری وظیفهای بر عهدهی «فیلسوفان سفیدپوست» بود. فیلسوفانی که هرگز حتی زادگاهشان را ترک نکرده بودند، خود را خبرگان «طبیعت بشر» معرفی میکردند، و قوانین اخلاقیِ تمدنها و «وحشیان» را هزاران مایل دورتر از محدودهی دانششان بررسی میکردند.
🔺 #کانت هیچگاه ایالت کُنیکسبرگ را ترک نکرد، اما اصرار داشت که در بندرگاه شلوغ این شهر این فرصت را دارد که کل بشریت را نظاره کند!
📕 فلسفهی قارهای (از مجموعه تاریخ فلسفهغرب آکسفورد) ؛ رابرت سی.سالمن ؛ ترجمه محمدمهدی اردبیلی ؛ ص ۱۲-۱۳
#غرب_شناسی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
20M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 رفتار کم نظیر با علمای گذشته!
🎥 چه بودیم چه شدیم؟!
❗️پس از سوءقصدهای اخیر، سخنان یک معمم بازتاب زیادی یافت، وی گفت:
«امروزه بین #مردم و #روحانیت فاصله افتاده و ما راه را #اشتباه رفتیم!
قبلا در قم اگر بیحجابی به روحانی میرسید خود را جمع میکرد!...
ما قبلا این روزگار را نداشتیم!
قبلا چه رفتاری با روحانیون میشد؟
امروز چطور؟»
♨️ اما علمای بزرگ گذشته، شرایط آن روزگار را چگونه توصیف میکنند؟ در کلیپ بالا ببینید...
#روحانیت_و_مردم
#حرمت_روحانیت
#احترام_روحانیت
@Manahejj
مکتبخانه
♨️ انرژی تاریک و مادۀ تاریک چیست؟ 👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش اوّل همۀ آنچه که تاکنون علم
💠 خدای حرکتها
آیتالله جوادی آملی:
🔹 همهی ستایشها ویژهی خداست: «اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العـٰلَمین» چون ستایشِ هر ستایشگری در برابر کمالی ستودنی است و همهی کمالاتِ هستیداران، از ذات اقدس ربوبی است.
🔺 خروج از قوّه به فعلیّت و از فقدان به وجدان در اصطلاح فیلسوفان، «حرکت» خوانده میشود و هر حرکتی، فاعل و محرّک و مقصدی دارد که باید واجد مطلق و واجب بالذّات باشد، از این رو در نیایشهای عرشی معصومان (علیهمالسلام) آمده است: «اللهمّ مُحرِّکَ الحرَکات و مُبدِءَ نهایَةِ الغایات».
📖 ادب فنای مقرّبان ؛ ج۸، ص ۲۵
📌 ترجمه دعا: خدایا ای حرکتبخشِ حرکتها و آغازکنندۀ حرکتها بسمتِ مقصدها!
(البلد الامین، ص ۳۴۹؛ المصباح فی الادعیة، ص ۲۶۵ )
📸 تصویر: یکی از شاهکارهای ثبتشده توسط تلسکوپ جیمزوب از سحابیِ کارینا.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
💠 اخیــــراً مناقشههایی پیـــــــرامون اصول و سیـاســـتهای اقتصـــادی جمهوری اسلامی در گرفته و ایـن گفتگـــوها اگرچه با تأخیــــر، زمینــه بازگشــت دوباره به سرچشمه اندیشـههای اقتصـــادی و بازخـــوانی قوانیـــــــن اساسی و سیـاســـتهای کلان جمهوری اسلامی در اقتصـــاد را تمهیــــــد و تدارک نموده است. ایـن فرصت را مغتنم بشماریــم و به استقبال آن برویــم.
🔰کارگاه یک روزه اصول سیاستها و نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی(۱)
🖇آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
▫️تعدادجلسات: ۶ جلسه ۶۰ دقیقهای
▫️زمان برگزاری: پنجشنبه(۲۱ اردیبهشت)، ساعت ۷:۳۰ الی ۱۶:۳۰
▫️شیوه برگزاری: حضوری(ظرفیت محدود)
قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
🎴لینک ثبتنام:
http://www.negahschool.ir/product/workshop-economy/
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۴ در ارتباط باشید.
#دبیرخانههماندیشیپیشرفتاسلامی
#مرکزعلومنویناسلامی(معنا)
@maana_hamandishi
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 بدهی ملی آمریکا
🔹 1ژانویه 2000: 5.7 تریلیون دلار
🔹1ژانویه 2010: 12.3 تریلیون دلار
🔹1ژانویه 2020: 23.2 تریلیون دلار
🔹1ژانویه 2023: 31.4 تریلیون دلار
🔻 روند تصاعدی افول آمریکا از منظر اقتصادی
@StrategicNews_ir
📍 «من احساس میکنم امام واقعاً حکیم بود؛ همان معناى حکمت؛ همان «صیرورة الانسان عالماً عقلیّاً مضاهیّاً للعالم الحسّى»، مصداق کاملش آن مرد ملکوتى و الهى بود.
آدم احساس میکرد که تمام حقایق عالم، منعکس در روح او است؛ یک چیزهایى را به وضوح و روشنى -نه با استدلال و با ترتیب مقدّمات معمولى؛ نه، با همان نورانیّت نفسانى خودش، با حکمت خودش- خوب میفهمید که آدم بایستى زحمت میکشید و به قول معروف، عصازنان و کورکورانه خودش را میرساند به آنجایى که ایشان با یک نگاه ربّانى و نورانى به آن رسیده بود و فهمیده بود. واقعاً ایشان یک حکیم الهى بود.
این مرد حکیم الهىِ مجرّبِ دلسوزى که چند سال هم این جامعه را اداره کرده بود -آن روز هفت سال، هشت سال- مهمترین مسئله را همین چند کلمه میدانست که یکیاش «رُحَماءُ بَینَهُم» است. باز هم من وصیّت حقیقى امام را این میدانم. بر سلایق باید پا گذاشت؛ آنجایى که موجب جدا شدن از دیگران است، چه برسد به اهواء و هوسها و انگیزههاى مادّى که حالش معلوم است.»
🗓 حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) ؛ ۱۳۶۸/۰۴/۱۲
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از أخٌفيالله
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر مادرید این تصاویر رو نبینید😭
لعنت خدا بر صهیونیسم
لعنت خدا بر صهیونیستها
لعنت خدا بر اسقاطیل و هرچی غاصب سرزمین فلسطینه
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است.
▫️تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
سید علی خامنه ای ۱۸/۰۲/۱۳۹۸
🔹یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فقط یه حرومزاده اسرائیلی میتونه به کودککش بودن خودش افتخار کنه
@BisimchiMedia
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
♦️تعجب امیرالمؤمنین علیهالسلام از شش گروه
۱.#در_شگفتم از بخيل؛ به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند. در دنيا چون تهيدستان زندگى مى كند، امّا در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مى شود.
۲.و #در_شگفتم از متكبّر كه ديروز نطفه اى بى ارزش، و فردا مردارى گنديده خواهد بود،
۳.و #در_شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مى نگرد و در وجود خدا ترديد دارد،
۴.و #در_شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است،
۵.و #در_شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مى كند در حالى كه پيدايش آغازين را مى نگرد،
۶.و #در_شگفتم از آن كس كه خانه نابود شدنى را آباد مى كند، امّا جايگاه هميشگى را از ياد برده است.
نهجالبلاغه حکمت ۱۲۶
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
@mahdavi_arfae
📛 مخالفت رهبر انقلاب با مصوّبهی شورایعالی امنیت ملّی در زمان دولت خاتمی، مبنی بر ورود به جنگ با طالبان!
👈 یک نمونه از مدیریت بحران و جلوگیری از ورود ایران به جنگ نظامی توسّط رهبر معظّم انقلاب
👤 محسن امینزاده، معاون وزیر خارجه دولت خاتمی:
🔸 طالبان به سرکردگی طلاب افغان مدارس علمیه پاکستان، با تفکراتی قشری و افراطی، از سال ۱۳۷۵ با حمایت های گسترده پاکستان و عربستان سعودی، از پاکستان به افغانستان هجوم برده و در میانه جنگهای داخلی افغانستان، بین گروههای تشکیلدهنده دولت مجاهدین، به آسانی، عمده سرزمینها را اشغال کردند؛ گروههای متحد ایران، متشکل از بخش مهمی از پشتونها، تمامی شیعیان و فارستباران و اقوام دیگر، تدریجا به مناطق شمال عقبنشینی کردند و نهایتا بخش موثری از آنها به فرماندهی احمدشاه مسعود، در ارتفاعات پنجشیر، موضع گرفتند؛ کمکهای ایران به شیوههایی مشابه به افغانهای نزدیک به ایران با پیشینهای ۱۵ ساله تداوم داشت؛
🔸 در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به دنبال قتل عام پرسنل کنسولگری ایران در مزار شریف توسط گروهی ناشناس که ادعا میشد طالبان، هستند، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه در ۲۵ مرداد به دیدار هاشمیرفسنجانی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گزارش سقوط مزارشریف را میدهد؛ قاسم سلیمانی اطلاع میدهد که جبهه متحد افغانستان به خاطر اختلافات میان خود، در مقابل هجوم طالبان دفاع نکرده است؛ او به نقل از احمد شاهمسعود، از قول ژنرال اسلمبیگ، فرمانده نیروی زمینی سابق ارتش پاکستان، رویاهای بعضا جنونآمیز نظامیان پاکستان و حمید گل، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان برای دخالت در افغانستان و آسیای میانه در جهت گسترش اسلام را تشریح میکند؛
🔸احمد شاهمسعود در مذاکره با سایر نظامیان ایرانی، خواهان تصرف هرات در حمله مشترک و با پشتیبانی سلاحهای سنگین ایران، میشود؛ این پیشنهاد با حمایت علاءالدین بروجردی، معاون آسیای وقت وزیر خارجه دولت خاتمی و نماینده ویژه وقت دولت خاتمی در موضوع افغانستان، سرلشگر علی شمخانی، وزیر دفاع دولت خاتمی، سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی، رییس وقت ستاد کل نیروهای مسلح و معاون امور دفاعی میرحسین موسوی در زمان نخستوزیری، سرلشگر سیدرحیم صفوی، فرمانده وقت کل سپاه و علی لاریجانی، رییس وقت سازمان صداوسیما، در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی که ریاست وقت آن شورایعالی نیز با سیدمحمد خاتمی، رییسجمهور وقت بود، تصویب و گزارش آن توسط علی ربیعی برای رهبر انقلاب ارسال میشود؛
🔸علی ربیعی، مشاور خاتمی و مسئول اجرایی دبیرخانه در گزارش جداگانهای برای رهبری، فضای بحثها و مخالفت شدید سردار محمد باقری، معاون وقت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح (رییس فعلی ستاد کل نیروهای مسلح) و سرلشکر شهبازی، رئیس وقت ستاد ارتش را نیز گزارش میکند (به عبارتی، بقیه حاضرین، حداقل، مخالف شدیدی نداشتند)؛ نگرانی اصلی آنان، گرفتار شدن نظامیان ایران در باتلاق افغانستان و خطرات آن است؛
🔸این نامه، حدود ساعت ۲ نیمه شب ۲۸ مرداد، برای رهبری ارسال میشود که بلافاصله در ساعت ۵ صبح ۲۸ مرداد، پاسخ رهبری دریافت میشود که اعلام میکنند: ما وارد این باتلاق نخواهیم شد و تصریح میکنند که ورود نیروهای مسلح ایران به باتلاق افغانستان مجاز نیست و تدابیر دیگری انجام شود؛
🔸علی لاریجانی پس از جلسه شورای امنیت به دیدار هاشمیرفسنجانی می رود و از اینکه در شورای عالی امنیت ملی در مورد افغانستان به نتیجه نرسیدهاند شکایت میکند و میگوید که با نظر رهبری، عملا دخالت نظامی مقدور نیست؛ ۲ شهریور در دیدار رهبری با آقای هاشمی مسئله افغانستان مطرح می شود؛ رهبری با اقدام نظامی در افغانستان مخالف هستند، ولی نظامیان دستور دارند که به استعداد شش لشکر از سپاه و ارتش برای کنترل شرارتهای احتمالی طالبان و آمادگی برای اقدام احتمالی، فقط در مرز، مستقر شوند؛
🔸ظاهرا نظر رهبری این بوده است که «افغانستان مانند باتلاق است؛ هرکسی که واردش شده، نتوانسته آبرومندانه خارج شود؛ رهبر انقلاب، معتقد بودند که نشان دادن واکنش ضروری است، اما باید هشیارانه، تمامی شرایط واکنش مسلحانه را در نظر بگیریم.»
📝 برگرفته از یادداشت محسن امینزاده، معاون وزیر خارجه دولت خاتمی در روزنامه سازندگی و همچنین به نقل از امینزاده در کتاب عزیمت تهران نوشته فلینت و هیلاری لورت.
✅ ۱۲ شهریور ۱۳۷۷ | رهبر انقلاب در پاسخ به مطالبهی یکی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس مبنی بر اینکه «بهعنوان رهبر انقلاب، خواهشمندم تدابیری اتّخاذ فرمایید تا در گرداب افغانستان وارد نشویم.»
👈 «اگر مرادتان گرداب جنگ افغانستان است، انشاءالله چنین چیزی پیش نخواهد آمد و من در این قضیه بخصوص، مراقبت ویژهای داشتهام و انشاءالله خواهم داشت.»
@Maktabkhaaneh