نهج البلاغه
خطبه 30 - افشاگری در رابطه با کشته شدن عثمان
(پس از پخش شايعات دخالت امام در قتل عثمان در سال 35 هجرى اين خطبۀ افشاگرانه را ايراد كرد).
اگر به كشتن او (عثمان) فرمان داده بودم، قاتل بودم،
و اگر از آن باز مىداشتم از ياوران او به شمار مىآمدم،
با اين همه، كسى كه او را يارى كرد، نمىتواند بگويد كه از كسانى كه دست از يارىاش برداشتند بهترم،
و كسانى كه دست از يارىاش برداشتند نمىتوانند بگويند، ياورانش از ما بهترند.
من جريان عثمان را برايتان خلاصه مىكنم :
عثمان استبداد و خودكامگى پيشه كرد،
و شما بىتابى كرديد و از حد گذرانديد،
و خدا در خود كامگى و ستمكارى، و در بى تابى و تندروى، حكمى دارد كه تحقّق خواهد يافت.
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
حکمت 30 - پرده پوشی خداوند
و درود خدا بر او، فرمود: هشدار! هشدار! به خدا سوگند، چنان پردهپوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
24.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام مولا علی علیه السلام در کلام نبی (صلوات الله علیه)☺️
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان مظلومیت آقا امیرالمومنین علی علیه السلام از زبان علمای اهل سنت
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
enc_16411546527872680074583.mp3
3.16M
🎙نهج البلاغه بیست و پنج سال حرف نگفته!
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
#شیعیان از زبان امام
امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمود:
«شیعیان ما بر محور ولایت ما [به
همدیگر] بذل و بخشش میکنند،
همدیگر را در مسیر محبت ما
دوست میدارند و برای زنده کردن
امر [و ولایت] ما [اجتماع میکنند
و] به دیدار یکدیگر میروند؛کسانی
که اگر غضب کنند، ستم نمیکنند
و اگر خشنود شوند، اسراف و زیاده
روی نمیکنند و برکت بر همسایگان
خود و سلامتی [و آرامش ] برای
همراهان خویشند.»
#کافی، کلینی، ج2، ح24
#سبک زندگی علوی(رفتار در اجتماع)
#امام _علی(علیه السلام )
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
شکر خدا که دست خدا دستگیر ماست
لایق ترین خلیفه ی عالم امیر ماست🥲
#ابوتراب
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست
🌙شبتون علوی
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
خطبه 31 - روانشناسى طلحه و زبير
(در آغاز جنگ جمل در سال 36 هجرى، ابن عباس را براى پند دادن به سوى زبير فرستاد و فرمود)
با طلحه، ديدار مكن،
زيرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشى مىيابى كه شاخش را تابيده و آماده نبرد است،
سوار بر مركب سركش مىشود و مىگويد، رام است.
بلكه با زبير ديدار كن
كه نرمتر است.
به او بگو، پسر دايى تو مىگويد: در حجاز مرا شناختى، و در عراق مرا نمىشناسى؟!
چه شد كه از پيمان خود باز گشتى؟!.
(جمله كوتاه «فما عدا ممّا بدا» براى نخستين بار از امام على عليه السّلام شنيده شده و پيش از امام از كسى نقل نگرديد).
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
حکمت 31 - شناخت پايه هاى ایمان و کفر
ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد
صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار
آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوتهايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مىترسد، از حرام دورى مىگزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مىورزد، مصيبتها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مىكشد در نيكىها شتاب مىكند
يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيركانه، دريافت حكيمانۀ واقعيّتها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان
پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّتها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مىزيسته است
و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى. پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمۀ زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد
و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است: امر به معروف، و نهى از منكر، راستگويى در هر حال، و دشمنى با فاسقان
پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است، و آن كس كه از زشتىها نهى كرد، بينى منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد
و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوى دروغين، ستيزهجويى و جدل، انحراف از حق، و دشمنى كردن
پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزهجويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بينا شد، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهىها گشت، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات او از مشكلات دشوار است
و شك چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسيدن، دو دل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن
پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شبهات بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است، و آن كس كه در ترديد و دو دلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از كف خواهد داد
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی ( صلوات الله علیه)
قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : عَلِیُّ بْنُ أبِی طالِبٍ أقْدَمُ اُمَّتِی سِلْماً وَ أکثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِیناً وَ أفْضَلُهُمْ یَقِیناً و أحْلَمُهُمْ حِلْماً وَ أسْمَحُهُمْ کفّاً وَ هُوَ الْاِمامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی.
پیامبر اکرم《صلوات الله علیه》فرمودند:
علی ابن ابیطالب پیشگام امت من در گرویدن به اسلام است و علم و دانش او از همه بیش تر و دین او از همه کاملتر و یقین او از همه برتر و حلم او از همه بیش تر و دست او از همه بخشنده تر است و او امام و خلیفه پس از من است.
"امالی صدوق،صفحه۸"
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی ( صلوات الله علیه)