🔻«موضعگیریهای تبیینکننده» در سایۀ «واقعیّتهای عیانکننده»
🖋 مهدی جمشیدی
۱. برخی این شبهاستدلالِ تکراری را مطرح میکنند که ممکن است «تذکّر» و «نقادی»، موجب گریختن فرد به طرف مقابل بشود؛ یعنی نگویید تا «آنچنان»، «آنچنانتر» نشود. این حرف، باب «نقادی» و «مواجهۀ منطقی» را مسدود میکند از خوف اینکه مبادا «بیطرف» به «مخالف» و «منتقد» به «معارض» تبدیل شود. دربارۀ هر نقدی میتوان چنین گفت و با این توجیه، در برابر هر لغزش و خطایی، «سکوت» را توصیه کرد. چرا این اشکال را مطرح نمیکنید که «نگفتنها» و «مماشاتها» و «فقر مرزبندیها» ممکن است موجب «فرسایشِ ایدئولوژی انقلابی» شود و بهتدریج، «باطل» را بر جای «حقّ» بنشاند؟! و چرا اصرارهای طرفهای مقابل را در پنجهافکندن به چهرۀ انقلاب و نظام نمیبینید و برآشفته نمیشوید؟! آنها عناد بورزند و ارزش بفرسایند و بدبینی و ناامیدی بیافرینند و ما نیز از هراس «انحراف بیشترشان»، خاموش بمانیم؟! این چه مغالطهای است؟!
۲. استاد مطهری در مباحث تفسیری خود به این لطیفه اشاره کرده که از جمله حَسنات و برکات فتنهها و آشوبها این است که «باطنِ نهفتۀ کنشگران اجتماعی» را مشخص میکند و «صفبندیهای روشنگرِ جدید» میآفریند. باید «واقعیّت جدید» رخ بدهد تا در مواجهه با آن، «نسبتهای جدید» آشکار شوند و از این رهگذر، «ضعفها» و «نفاقها» از پردۀ ضمیر، بیرون افتند. این خاصیّت ذاتیِ رویدادهای فتنهگون است. «مواضع اشخاص»، بهطور قهری، «جبههبندیهای جدیدی» میآفرینند و به این وسیله، سطح تازهای از «رویش» و «ریزش» شکل میگیرد. پس باید این شکافهای نوپدید را به «سرشتِ واقعیّتِ اجتماعیِ فتنهگون» نسبت داد، نه «موضعگیریهای صریحِ انقلابیها». ساختارِ نهفتۀ جهانِ اجتماعی اینچنین اقتضای قهری و تکوینی دارد که در آن، فتنهها کمال و شدّت مییابند و در نسبت با این فتنههاست که جبهۀ حقّ، «خالصتر» و «نابتر» میشود.
۳. «جذب حداکثری» نیز به معنی «مداهنه» و «مصانعه» در برابر ارزشهای اساسیِ انقلاب نیست. وحدت، «ارزش ذاتی» ندارد، بلکه صورتی از وحدت، مطلوب است که نقطۀ مرکزیاش، «حقّ» باشد. «ائتلافهای سیاستزده» و «وفاقهای عملگرایانه»، با دیانت و حقّمداری نسبتی ندارند؛ حتّی اگر هدف، بسیار عالی و قدسی باشد. بر این اساس بود که استاد مطهری در روند نهضت اسلامی، همگرایی و همافزایی با هیچ گروه «غیرمسلمان» یا «مسلمانِ التقاطی»ای را برنتابید و مرزبندی کرد. این در حالی بود که بسیاری از روحانیان سرشناس و مؤثّر، منطق استاد مطهری را برنمیتابیدند. استاد مصباح نیز در این باره، از الگویی که خودش آن را «الگوی دوایر متحدالمرکز» نامیده بود، برای طرّاحی مناسبات خویش با دیگران بهره میبرد. از یاد نبردهایم که بسیاری از همین روحانیانِ مدّعیِ فهم قواعدِ اجتماعی، ایشان را تخطئه و ملامت میکردند که «دافعۀ فراوان» دارد و «سخن غلیظ» میگوید و «پیشتر از رهبری» است. این در حالی است که رهبر انقلاب در سخنرانی سال پیش خویش، از این نوع کنشگری دربارۀ شخص ایشان به «غیرت اسلامی و انقلابی» تعبیر کرد و ایشان را از این نظر در کنار امام خمینی نشاند!
۴. سخن من، هرچه که هست، دربارۀ «خواص» هست، نه «تودۀ مردم». تودۀ مردم اگر هم لغزشی دارند، از سرِ «ناآگاهی» است نه «غرضورزی»؛ چنانچه که استاد مطهری میگفت، همواره فساد از «طبقۀ بالای جامعه» به «طبقۀ پایین جامعه» راه مییابد و «عوام»، متأثّر از «خواص» هستند. اینکه رهبر انقلاب به «خواص اغواگر» اشاره کرد، به همین سبب است. «خواص اغواگر»، تودۀ مردم را میفریبند و دچار گمراهی میکنند. ازاینرو، باید خواص اغواگر را «رسوا» کرد و به «چالش» کشید. آنچه مایۀ زوال انقلاب و نظام است، حضور شخصیتهای منافق و ناشناختهمانده نفاق آنهاست. واقعیّتهای اجتماعیِ فتنهگون، بستر و زمینهای است برای «کشف نفاق». جالب اینکه رهبر انقلاب دربارۀ مسألۀ «حجاب اجباری» تصریح کرد که از دشمن، انتظاری نیست، اما آنچه دل انسان را میخراشد آن است که مسألۀ حجاب اجباری از زبان «خواصِ داخلی» مطرح میشود. و ایشان گفتند که در میان این خواص، «آخوند» هم هست. صراحت و غلظت از این بیشتر؟! این عبارتها، قطببندی ایجاد نمیکند؟! آری، اما میان چه کسانی؟! میان «مردم» و «مردم» یا میان «خواص اغواگر» و «مردم»؟!
۵. در این میان، کسانی نیز هستند که همواره «موقعیّت بینابینی» دارند؛ «دوپهلو» میگویند؛ «مبهم» مینویسند؛ «حد وسط» را برمیگزینند؛ نه «این» هستند و نه «آن»؛ و خلاصه، «دکّان دو نبش» زدهاند. باید اینان را که به «رندی» عادت کردهاند، وادار به انتخاب کرد. نمیشود ارزشها را «نسبی» انگاشت و در هر موقعیّتی، هر دو طرف را مقصر قلمداد کرد. نمیشود هم «نظام جمهوری اسلامی» را متهم کرد و هم «طرف مقابل» را.
@maktabozahratoy_ir
⭕️خانوم پروانه معصومی هنرمند اصیل دیگری که عشق و ارادت قلبی خود را به انقلاب اسلامی رسانهای کرد. زنده باد
درود بر شرف این بانوی انقلابی🇮🇷
@maktabozahratoy_ir
🚨 خطاب یک دختر پرسپولیسی به علی كريمی!
⭕️ من یک دخترِ فوتبالی و عاشق پرسپولیس بودم که تا سر تمرینِ شما هم آمدهام و حتی از شما عکس و امضا گرفتم. چون بازیکن محبوبَم بودید و برای وطنم افتخار آفریدید.
امروز اما شما آتش بیار معرکه شدید و از آشوبگران و کسانی حمایت میکنید که قرآن، سرباز و پرچمِ کشورم را آتش میزنند.
🔻من نیز به نشانهی اعتراض، عكسهای شما را به آتش کشیدم. باشَد که عبرتی باشد برای بدخواهان و دشمنانِ این آب و خاکِ مقدّس.
@maktabozahratoy_ir
هدایت شده از ☫ دقایقی برای تَفکُّر ☫
۱۰۰۰ روز است که در آغوش حسینی...
۱۴۰۱/۷/۷ هزارمین روز شهادت حاجقاسم
🔴 ️مرکز آموزشی کاج (مهدی موعود) واقع غرب کابل دشت برچی آماج حمله انتحاری قرار گرفته و اکثر شهدا از دختران نوجوان هستند، آیا دنیا و سلبریتی هایش برای این شهدای مظلوم عزادار خواهند بود؟
@maktabozahratoy_ir
🔴 به این چهره پاک و معصوم نگاه کنید؛ او #ريان_سليمان کودک ۷ساله فلسطینی است که امروز در نزدیکی مدرسهاش در روستای تقوع، شرق بیتلحم در کرانه باختری مورد تعقیب نظامیان مسلح رژیم صهیونیستی قرار گرفت و قلب کوچکش از ترس باز ایستاد، افتاد و به شهادت رسید.
@maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخوندها! کارمندان صداوسیما! سپاهیها! ارتشیها! با شما سخن میگوییم. این آخرین فرصت شما است.😄
@maktabozahratoy_ir
✳️ منتظر واقعی از شلوغیهای آخرالزمان کلافه نمیشود!
🔻 عارف بالله مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی: کسانی که سالها «عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان» میگفتند، چرا از ظهور #مشکلات و #نابسامانیها کلافهاند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ اینها مقدّمهی #ظهور است. پس یا دعای بر تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بیتابی و بیقراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند.
🔸 بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگتر است. در #آخرالزمان شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که «یکفُرُ بَعضُهُم بِبَعضٍ وَ یَلعَنُ بَعضُهُم بَعضا»ً؛ گروهی گروه دیگر را تکفیر میکند و جمعی جمع دیگر را لعنت میکند.
📚 از کتاب #مصباحالهدی
👤 #استاد_مهدی_طیّب
🙏 #خدایا_منجی_را_برسان
#⃣ #وظایف_منتظران #انتظار #مهدویت
@maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلامی فرمانده سپاه : ما در زمان دفاع از همه دفاع میکنیم حتی از کسانی که ما را دوست ندارند، ولی ما آنها را دوست داریم.
@maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ جان کلام در بيانات روزهای اخیر امام خامنهای که به ریشه اغتشاشات اخیر اشاره میکند:
اینها میخواهند از حقوق زن ایرانی دفاع کنند⁉️
@maktabozahratoy_ir
گفتگوی جماران با آیتالله علیدوست:
"ما نخبگانی داریم که امین هم هستند و خائن نیستند ولی بلد نیستند حرف بزنند؛ تا دهان او باز میشود هتک، جسارت و ایجاد شقاق میکند. ... اگر هر روز دوگانهای درست شود، نمیتوان جمع کرد."
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1568908
،،،،،،،،،،،،،،
📌 حاشیه:
۱. خودی/ غیرخودی.
۲. انقلابی/ غیرانقلابی.
۲. جوان مومن انقلابی/ دیگران.
۳. اشرافی/ غیراشرافی.
۴. سازش/ چالش.
۵. نفوذ/ تعامل.
و ....
این دوگانهها، ساختهی "رهبر انقلاب" هستند. "واقعی" هم هستند. "نافع" هم هستند.
و اگر ناصواب و سوگیرانه روایت نشوند:
۱. موجب "مرزبندی" خواهند شد، نه "شکاف اجتماعی".
۲. موجب "جداسازی راه از بیراهه" خواهند شد، نه "کشمکش".
۳. موجب "روشنگری" در برابر خواص اغواگر خواهند شد، نه "گسست اجتماعی".
دوگانههای انقلابی، "جامعه" را چندپاره و چندقطبی نمیکنند، بلکه مختصات فکری و موقعیّت سیاسی برخی "خواص دوپهلو" را آشکار میسازند تا مردم، آگاهانه انتخاب کنند.
@maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اشاره امروز رهبر انقلاب به فایل صوتی افشا شده از مسیح علینژاد:
وقتی عنصر سیاسی امریکایی این قضایا(حجاب) را به دیوار برلین تشبیه می کند باید بفهمید (خطاب به خواص) قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع گیری کنید.
فایل صوتی افشا شده از مسیح علینژاد: حجاب یکی از ستونهای اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.
@maktabozahratoy_ir
156901122_-1863649338.mp3
18.81M
🎙 بشنوید | بیانات رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
@maktabozahratoy_ir
⭕️دشمن در محاسبات خود درباره قوم بلوچ و قوم کُرد دچار اشتباه است.
🔻حضرت #امام_خامنه_ای:
🔹من در میان قوم بلوچ زندگی کردهام و آنها عمیقاً به جمهوری اسلامی وفادار هستند. قوم کُرد نیز یکی از پیشرفتهترین اقوام ایرانی و علاقمند به میهن، اسلام و نظام هستند بنابراین نقشه آنها نخواهد گرفت. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
#جمهوری_اسلامی
@maktabozahratoy_ir
⭕️موضع یک انقلابی
🔻یک انقلابی در تراز انقلاب باید چنان قوی باشد که موضعش قبل از موضعگیری #امام_خامنه_ای، همان موضع او باشد.
✅رونوشت: همهمون :))
#انقلابی
@maktabozahratoy_ir
هدایت شده از ☫ دقایقی برای تَفکُّر ☫
روزی معاویه همپیالههایش را جمع کرد تا در حضور او به امام حسن علیهالسلام اهانت کنند،یکی از آنان پسر عثمانبنعفان بود که شخصیت مهمی در تاریخ اسلام نیست.
اهانتهای او به امام حسن که تمام شد، امام فرمود:
مَثل تو مانند آن پشهای است که به درخت خرما گفت: مراقب باش که میخواهم از بالای تو پایین بیایم.
درخت خرما جواب داد: من اصلاً متوجه بالا آمدن تو نشدم، تا چه رسد به اینکه پیاده شدن تو برای من مشقتی داشته باشد...
#برداشت_آزاد
♨️یادمان باشد‼️
فرمودند: «پیشرفت کشور» به سمت «قدرت همهجانبه» برای دشمنان تحملناپذیر است،لذا اغتشاش و ناامنی ایجاد میکنند!!
یادمان نرود‼️
#امام_خامنه_ای
#ایران_قوی
@maktabozahratoy_ir
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایتها
🖋 مهدی جمشیدی
۱. فتنۀ اخیر، یکی از مصداقهای برجستۀ «جنگ روایتها» است و در درون خود، درسها و عبرتهای فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده میشوند و «شبکۀ پیچیده»ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی میشود؛ بهطوریکه مخاطب از دستیابی به «شناخت اطمینانبخش»، بازمیماند و نمیتواند خود و ذهن خود را این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشهورزی کند. در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیمشدن در برابر روایت. بهبیاندیگر، اگر روایت نمیسازیم، نباید «روایتزده» شویم و در چهارچوبها و قفسهایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن
همین روایتها و در واقع، کجروایتهاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینههای شناختیِ جدید»ی در اختیار افکار عمومی قرار
بدهیم. ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا
شاید در برابر روایتهای معارض، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد.
۲. به محض تحقّق واقعیّت، روایتهایی
بر آن بار میشوند و به این ترتیب، جنگ روایتها آغاز میگردد و بر اساس مضمون روایتها، جبههبندی صورت میگیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکلگیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم. در این مواقع، کار زیادی از
رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواهناخواه، فرصتها و مزیّتهایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست میروند یا ضعیف و
رقیق میشوند. بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساختهوپرداختهکردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل
است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهنهای خالی و آغشتهنشده به
کجروایتها را بهتر و آسانتر میشود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهنهایی که روایتی در بسترشان
نشسته است و با آن انس گرفتهاند.
۳. بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»ای از کنشهای روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه میرسند و میخواهند اعصاب عمومی را بفرسایند و امید اجتماعی را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زینپس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام
نخواهد رساند و بهخوبی دریافته که میتواند با ذهن جمعی، بازی کند. در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناختهای پیشین» باشیم؛
«ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمیکند و هدفی جز «بیثباتسازیِ
شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفانها و تلاطمهای متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به زمین برداشتها و
تفسیرها و درکها تغییر یافته است. ازاینرو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیینکننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص میکند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و
برای آن چارهسازی نکردهایم.
۴. زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّههای تلخ، پایان میپذیرفت و فصل تازه آغاز میشد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّتها» رفت و «شناختها» و «معرفتها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و بهطور «ریشهای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نهفقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است. جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنشهای خویش را صورتبندی میکند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ میخواهد ثبات کند که داوری ابتداییاش درست بود و هیچیک از «توضیحهای نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند. گفته شد که این وضع انفعالی، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کجروایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀ روایتگر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند.
@maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش مردم به بدل رهبر انقلاب!
عشق و ارادت #مردم_قدرشناس رو ببینید!
#ایران_قوی
#لبیک_یا_خامنه_ای
@maktabozahratoy_ir
aviny-14.mp3
2.77M
🎙 شبِ مردان حق چنین میگذرد!
🔰 با روایتگری شهید آوینی
@maktabozahratoy_ir
یک شاخص مهم در وادی #عدالتخواهی
اگر به نام عدالتخواهى و به نام انقلابیگرى، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم. اگر به نام انقلابیگرى، به نام عدالتخواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانى که از لحاظ فکرى با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم.
(حکیم/امام خامنه ای دام ظله )
@maktabozahratoy_ir
بحث كردن با ادم بي منطق
اين شكليه..
حالا تا قيام قيامت
باهاش بحث كن...
@maktabozahratoy_ir
سوال:
منظور از #فوریت در #جهاد_تبیین که رهبری به اون اشاره فرمودند چیه؟!
جواب:
یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، موضوع #جنگ_ترکیبی دشمن است.
اگر در مورد یک موضوع یا یک مسأله در وقت خودش و در هنگامه لازم، تبیین صورت نگیرد، دشمن در #جنگ_روایتها، روایت باطل خود را در ذهن جامعه غالب خواهد کرد و پاکسازی این ذهنیت از جامعه کار بسیار دشوار و پیچیده ای است، لذا جهت از بین برد این فرصت از دشمن در مسأله #تبیین هم شناخت جامع نیاز است و هم بعد از شناخت اطراف موضوع، #فوریت در تبیین لازم و ضروری است.
#جهاد_تبیین
#جنگ_روایتها
#جنگ_ترکیبی
#فوریت_جهاد_تبیین
@maktabozahratoy_ir
🔴 جایگاه #زن در #اسلام
یکی میشه امام خمینی که نهایت احترام و ادب رو نسبت به همسر و خانواده خودشون داشتند.
یا علامه حسن زاده آملی که همسرشون رو که سالها پیش فوت کرده بودند در یکی از اتاق های منزل دفن کرده و اسم اتاق را «بیت الرحمه» گذاشته بودند؛ در خصوص علت این کار هم گفته بودند: "برای اینکه بیشتر به ایشان خدمت کنم"
حالا شما جماعت لیبرال هی دم از حقوق زن بزنید، هی با این حرفها کاسبی کنید!
@maktabozahratoy_ir