انواع آسیب های اجتماعی و علل آنها
آسیب های اجتماعی به هر عمل فردی یا جمعی اطلاق میشود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد جامعه قرار نمیگیرد مانند اعتیاد، دزدی، روسپیگری و...
آسیب های اجتماعی یکی از مسایل مورد توجه جامعه بشری از گذشته تا به امروز میباشد. با گسترش انقلاب صنعتی و بزرگ شدن دامنه نیازمندیهای انسان و به دنبال آن احساس ناکامی و محرومیت از خواستهها موجب گسترش اعتیاد، فساد، دزدی، انحرافات جنسی و سایر آسیبها شده است. خیلی از این آسیبها در دوره های مختلف وجود داشته اما در هر دوره برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند و برخی زاده یک دوره خاص هستند. در ادامه با تعریف آسیب اجتماعی و انواع آن بیشتر آشنا میشویم.
آسیب های اجتماعی چیست؟
آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق میشود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمیگیرد و در نتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو میگردد. به همین دلیل، کجروان سعی دارند کجرویهای خود را از دید ناظران قانون، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان نمایند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی، تکفیر اخلاقی و طرد اجتماعی مواجه میشوند.
از نظر بروس کوئن یک رفتار انحرافی با توجه به هنجارهای موجود در فرهنگ تعریف میشود. رفتار و عملی که ممکن است در یک موقعیت یا فرهنگ خاص قابل قبول باشد، ممکن است در جاهای دیگر ناروا و غیر قابل قبول باشد. از جمله انحرافات در فرهنگ ما قتل عمد، تجاوز به عنف، دزدی، ناراحتی روانی جنون آمیز، بزهکاری جوانان، اعتیاد، فحشا و امثال آن است.
انواع آسیب های اجتماعی
1- آسیبهای نوپدید (شبکههای مجازی)
آسیبهای نوپدید، آسیبهای مرتبط با فناوریهای جدید است كه آسیبهای ناشی از استفاده از ماهواره، بازیهای رایانهای، تلفن همراه و اینترنت میتوانند در این مجموعه قرار گیرند و میتواند زمینهساز نوع جدیدی از آسیب های اجتماعی و روانی باشد. حریم خصوصی افراد آن قدر اهمیت دارد كه احترام به آن در قرن حاضر از مرزهای سنتی دین و اخلاق فراتر رفته و در بیشتر كشورهای جهان ضمانت قانونی پیدا كرده است، اما شئون انسانی و اهمیت حفظ آن در فضای مجازی و امنیت اطلاعات مبادله شده با چالشهایی مواجه شده و سلامت اخلاقی و حتی جسمانی كودكان و نوجوانان در جامعه به مخاطره افتاده است.
اكثر والدین نیز به دلیل عدم آشنایی با اینترنت و ظرفیتهای آن و شبكههای اجتماعی فضایی و فناوریهای نوین ارتباطی، از رفتارهای آنلاین فرزندانشان در فضای مجازی اطلاعی ندارند. همین مسأله راه را برای صیادان اینترنتی باز میكند تا راحت تر بتوانند طعمههای خود را از میان افرادی انتخاب نمایند كه به نوعی دچارانواع آسیب های اجتماعی هستند و بدون در نظر گرفتن تهدیدات و معایب این فضا به دنبال تفریح در آن هستند.
فضای مجازی همچنین فضایی محدود به افكار كاربران آن است كه به دلیل ناشناس بودن فرستنده و گیرنده پیام، امكان سواستفاده طرفین از هم افزایش مییابد.
2- سرقت و دزدی
سرقت و دزدی هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب جدی محسوب میشوند. هر چند عوامل متعددی در بروز این مشکل شناخته شدهاند مثل فقر و بیکاری، اعتیاد و شیوههای تربیتی، اما باید توجه داشت مبانی شخصیت اهمیت ویژه در ارتکاب دزدی دارند. از دیگر علل و انگیزه های روانی-عاطفی سرقت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فقر عاطفی
ناکامی
پرخاشگری
تجربههای دوران کودکی
احساس ناامنی
کودکان نازپرورده
خودنمایی
حسادت
حادثه جویی
و محیط اجتماعی نامناسب
از عوامل اجتماعی-اقتصادی سرقت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فقر مادی و فرهنگی
معاشرت با دوستان ناباب
بیکاری
طبقاتی بودن جامعه و نابرابری های اجتماعی
شهرنشینی و زاغه نشینی
مهاجرت به شهرها و...
3- انحرافات جنسی و روسپیگری
روسپیگری را تن فروشی، بهره برداری جنسی و یا معامله پایاپای و بیبندوباری جنسی توسط زنان برای کسب درآمد تعریف کردهاند. فاحشهگری معمولا با سایر انواع آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد به مواد مخدر و الکل همراه است. زنان فاحشه به درجات مختلف دارای اختلال شخصیتی بوده و برخی از آنان همجنسگرایند و احساس خصومت خود را نسبت به مرد، با تحقیر او از طریق درگیر کردن وی در رابطه ای غیراجتماعی ابراز میکنند. از علل دیگر این آسیب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فقر و بیکاری
گرسنگی
جنگ
تنوع و تجمل طلبی
اعتیاد
فریب خوردگی
تسلیم به امید ازدواج
طرد شدگی از خانواده
بی سوادی
عدم توافق اخلاقی و سازش بین زن و شوهر و...
4- طلاق
طلاق بر انحلال یک ازدواج رسمی در زمانی که طرفین آن هنوز در قید حیاتند و بعد از آن آزادند تا دوباره ازدواج کنند دلالت میکند. یا به عبارت دیگر "طلاق شیوه نهادی شده پایان یک ازدواج است". متفکران و جامعه شناسان، طلاق را یکی از آسیب
های اجتماعی به شمار آورده و بالا رفتن آن را نشانه بارز اختلال در اصول اخلاقی و به هم خوردن آرامش خانوادگی و در مجموع دگرگونی در هنجارهای اجتماعی میدانند. علل افزایش طلاق را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد:
مشکلات مالی
عدم توافق اخلاقی و ناسازگاریهای جنسی
عدم علاقه و کراهت طرفین از یکدیگر در نتیجه ازدواجهای تحمیلی
دخالت دیگران به ویژه خانوادهها
سوءظن
عدم تمکین
عدم پای بندی به مذهب
اعتیاد
زیاده طلبی
انتخاب نادرست اولیه
کمی سن ازدواج
ناآگاهی
تفاوت فرهنگی
ازدواج مجدد
بیکاری
نداشتن مسکن
اختلاف در تعیین محل زندگی و…
همچنین در دنیای معاصر انتظارات مردم از ازدواج بالا رفته وافراد بر خلاف گذشته بیشتربه خاطر عشق ازدواج میکنند و نه صرفا داشتن یک شریک زندگی، زنان امروز حاضر به پذیرش ازدواج ناخشنود نمیباشند و مصداق سوختن و ساختن کمتر پذیرفته میشود، از لحاظ فرهنگی زشتی طلاق کاهش یافته و پذیرش اجتماعی آن روز افزون است.
5- خودکشی
خودکشی هر چند در وهله اول یک مشکل فردی به شمار میرود ولی از آنجایی که فرد در اجتماع زندگی میکند و تأثیرات متقابلی همواره بین آنها برقرار است، به عنوان یک معضل و یکی از آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد. آمار خودکشی معمولا با سایر جرایم و آسیبها ارتباط پیدا میکند، بطوری که در میان گروههای مبتلا به اعتیاد خودکشی بیشتر دیده میشود. جامعه شناسان معتقدند هر اندازه همبستگی اجتماعی سست گردد و ارتباط و تعلق فرد به گروه کاسته شود، او آمادگی بیشتری برای پایان دادن به حیات خود پیدا میکند.
براساس مجموع تحقیقات که تاکنون انجام شده، علل و انگیزههای خود کشی در ایران را میتوان چنین برشمرد:
اختلافات زناشویی و نامناسب بودن شرایط زندگی خانوادگی
شکست در عشق
اختلالات روانی و شخصیتی
فقر و بیکاری
اعتیاد
تورم و شرایط نامساعد اقتصادی
گذار جامعه از حالت سنتی به صنعتی
حس پوچی و بیهویتی در جوانان
6- وابستگی دارویی یا اعتیاد
اعتیاد از مهمترین آسیب های اجتماعی در جامعه ما به حساب میآید. اعتیاد به سبب ویژگیهای ذاتی خود، اغلب با سایر آسیبها همراه میشود و موجب هدر رفتن نیروهای ثمربخش جامعه میگردد. علل گرایش به اعتیاد از مسایل روانی و فردی تا مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترده میباشد.
1_6252576.pdf
382.5K
#درسنامه
#آثار_فردی
#صداقت
تدوین : حجت الاسلام علی محمدی از مبلغین مدارس امین استان #مازندران شهرستان جویبار
با تشکر از معاون تبلیغ استان
مدارس امین
1_6252242.pdf
370.7K
#درسنامه
#انسان_شناسی
تدوین : حجت الاسلام علی محمدی از مبلغین مدارس امین استان #مازندران شهرستان جویبار
با تشکر از معاون تبلیغ استان
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
درس اعتقادات بر اساس طرح تربیتی - علی (رامین) امیری - شیراز.pdf
1.08M
#درسنامه
#اعتقادات
تدوین: حجت الاسلام امیری از مبلغین امین استان #فارس
با تشکر از معاون تبلیغ استان
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
درس نامه محبت اهل بیت (معارف ناب - علی (رامین) امیری).pdf
453.7K
#درسنامه
#محبت_اهل_بیت علیهم السلام
تدوین: حجت الاسلام امیری از مبلغین مدارس امین #فارس با تشکر از معاون تبلیغ استان
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
درسنامه محبت اهل بیت (بشارت منجی( - علی (رامین) امیری - شیراز.pdf
274.9K
#درسنامه
#بشارت_منجی
تدوین :حجت الاسلام امیری از مبلغین مدارس امین استان #فارس
با تشکر از معاون تبلیغ استان
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی(صفات حمیده) - علی امیری - بر اساس طرح تربیتی.pdf
195.6K
#درسنامه
#صفات_حمیده
تدوین :حجت الاسلام امیری از مبلغین مدارس امین استان #فارس
با تشکر از معاون تبلیغ استان
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
مبحث کاربردی ولایت فقیه و تقلید بر اساس طرح تربیتی - علی(رامین) امیری.pdf
228.4K
#درسنامه
#ولایت_فقیه
تدوین: حجت الاسلام امیری مبلغ مدارس امین استان #فارس
باتشکر ازمعاونت تبلیغ استان
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی(صفات رذیله) - علی امیری - بر اساس طرح تربیتی.pdf
241.5K
#درسنامه
#صفات_رذیله
تدوین :حجت الاسلام امیری از مبلغان امین استان #فارس
با تشکر از معاون تبلیغ استان
مدارس امین 👇👇👇👇
https://eitaa.com/madaresamin
12 trackte sokhan darbare emam hasan (www.mplib.ir).pdf
1.59M
به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
هدایت شده از عاطفی(آموزگارپایه دوم، نویسنده و پژوهشگر)
ارزش علم وعالم.pdf
254.4K
طرحها وایده های شاخص علم واززش عالم تدوین: خانم عاطفی ازمبلغات امین خراسان شمالی
باتشکرازمعاونت تبلیغ استان خراسان شمالی
http:// eitaa.com/madaresamin
هدایت شده از عاطفی(آموزگارپایه دوم، نویسنده و پژوهشگر)
1.pdf
134.2K
مقاله ترویج فرهنگ مطالعه(1) تدوین: خانم عاطفی ازمبلغات امین خراسان شمالی
باتشکرازمعاونت تبلیغ استان خراسان شمالی
http:// eitaa.com/madaresamin
هدایت شده از عاطفی(آموزگارپایه دوم، نویسنده و پژوهشگر)
2.pdf
593.8K
مقاله ترویج فرهنگ مطالعه(2) تدوین: خانم عاطفی ازمبلغات امین خراسان شمالی
باتشکرازمعاونت تبلیغ استان خراسان شمالی
http:// eitaa.com/madaresamin
تذکّر امام حسن مجتبی(ع) به غافلان
امام مجتبی علیهالسّلام طبق روایتی در روز عید فطر، از راهی عبور میکرد. دید جمعیتی ایستادهاند و بازی میکنند و بیخیال و بیتوجّه به اهمیت این روز، با غفلتِ خودشان سرگرمند و میخندند. کنار آن جمعیت ایستاد و فرمود: «ان اللَّه جعل شهر رمضان مضماراً لخلقه.» خداوند، ماه رمضان را میدان مسابقهای برای بندگانش قرار داده است. «فیستبقون فیه بطاعته الی مرضاته.» که در این میدان مسابقه، به وسیلهی اطاعت او، به سوی رضایت او با یکدیگر مسابقه بگذارند و از یکدیگر پیشی گیرند. «فسبق قوم ففازوا.» در این ماه رمضانی که گذشت، عدهای توانستند پیشی بگیرند و از دیگران جلو بیفتند؛ و اینها پیروز و موفّق شدند «و قصّر آخرون فخابوا.» اما عدهی دیگری، در همین ماه رمضان کوتاهی کردند. آنها نتوانستند خود را به درگاه رحمت الهی برسانند، و مأیوس و نومید شدند. «فالعجب کل العجب من ضاحک لاعب فی الیوم الّذی یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون.» فرمود: تعجّب است از کسانی که بیخیال میخندند و به لعب مشغول میشوند. در آن روزی که نیکوکاران خرمنهای ثواب را میچینند و میبرند و محرومان، خسارت خود را تحویل میگیرند؛ خسارتهای آنان دامنگیرشان میشود. روز بزرگی است. مثل روز قیامت است. در این روز، کسانی که در ماه رمضان توانستهاند رضای الهی را به دست آورند، پاداش خود را از خدای متعال خواهند گرفت. امروز روزی نیست که انسان بتواند در آن، به غفلت سرکند. سپس در ادامه فرمود: «لو کشف الغطاء لعلموا انّ المحسن مشغول بأحسانه، و المسیء مشغول باسائته.» اگر چشم بصیرت، نافذ میشد و پردهی حجاب مادّی از مقابل چشمهای ما کنار میرفت، میدیدیم که نیکان مشغول جمعآوری پاداش خودند و به برداشتن ثواب، مشغول و سرگرمند؛ چنانکه بَدان سرگرم به نتایج کوتاهیهای خودشان هستند
هدایت شده از عاطفی(آموزگارپایه دوم، نویسنده و پژوهشگر)
طرح درس دوفرشته.pdf
276.1K
درسنامه دوفرشته تدوین: خانم عاطفی ازمبلغات امین خراسان شمالی
باتشکرازمعاونت تبلیغ استان خراسان شمالی
http:// eitaa.com/madaresamin
هدایت شده از عاطفی(آموزگارپایه دوم، نویسنده و پژوهشگر)
خودشناسی.pdf
201.4K
طرح وبرنامه برای شاخص خودشناسی تدوین: خانمها سمیه فیلی زاده(استان ایلام) ونگار عاطفی(استان خراسان شمالی) باتشکرازمعاونت تبلیغ استان ایلام و خراسان شمالی http:// eitaa.com/madaresamin
هدایت شده از سرباز گمنام امام زمان (عج)
✍وقتی شروط نه گانه رهبر معظم انقلاب را رعایت نکنی ، دشمن برایت شروط دوازده گانه می گذارد!!!
@sarbazangomnam_ir 🇮🇷
اصول و روشهای تربیت کودک (۱)
1⃣ توجه کنید همه ی کودکان با هم یکی نیستند
2⃣ از مقایسه کردن پرهیز کنید
3⃣ صبور و مقاوم باشید
4⃣ توجه کنید تربیت امری تدریجی است به زمان نیاز دارد
5⃣ استمرار و تکرار از لوازم تربیت کودک است
6⃣ کودک تان دارای شخصیت است پس کرامت اورا زیر سوال نبرید
7⃣ از تحقیر کردن و زور گویی پرهیز کنید
8⃣ کودک دارای احساسات لطیف است پس حتما به او محبت کنید
ادامه دارد ...
https://sapp.ir/mobashran110
اصول و روشهای تربیت کودک (۲) 👇👇👇
9⃣ در خانه برای کودک امنیت ایجاد کنید ؛کودک تان باید در منزل احساس امنیت کند.
0⃣1⃣ زمینه ی بازی و ورزش را برای کودک خود فراهم کنید .بزارید راحت و با کمال آرامش در منزل بازی کند .
1⃣1⃣ به نیازهای طبیعی و جسمی او از قبیل غذا و خوراک و پوشاک و استراحت و گرما و سرما توجه کنید.
2⃣1⃣ به او احترام بگذارید.
3⃣1⃣ برای کودک خود وقت بزارید ؛با او حرف بزنید ؛تفریح و گردش ببرید و..
4⃣1⃣ لحظه های خوش و به یاد ماندنی برای او از معنویات و مناسب های مذهبی درست کنید .
مثلا آنچه را که خیلی دوست دارد و ازتون درخواست کرده در مسیر مسجد و نماز جمعه براش بخرید .
5⃣1⃣ الگوی مناسب برای کودکان باشید ؛بدانید کودکتان با حرف تان تربیت نمی شود بلکه این عمل شماست که او را تربیت می کند .
ادامه دارد ......
https://sapp.ir/mobashran110