🛑کاوشی در نقش مادری و همسری حضرت فاطمه علیها السلام1️⃣
🔹حضرت مادر
روز ولادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام، به نام «روز مادر» هم خوانده شده است. این انتخاب شایسته، بهانه ای است برای نگاهی دوباره به نقش مادری موفق ترین مادر هستی. ام ابیها، نقش مادری اش را با مراقبت های مادرانه از حضرت محمد صلی الله علیه و آله آغاز کرد و در طول زندگی خویش، پرورش دهنده گل های یاسی بود که عطر وجودشان تا پایان تاریخ به مشام می رسد.
🔸مادر پنج فرزند
با شمارش حضرت محسن علیه السلام، برترین بانوی دوسرا، پذیرای نقش مادری پنج فرزند بود که دو نفر از آنان، به مقام امامت رسیدند. آمادگی برای پذیرش این تعداد فرزند، با وجود سن اندک، نکته ای قابل توجه است و از علاقه مندی بانو به این نقش خبر می دهد.
🔹توجه به نیازهای فرزندان
نگاهی به زوایای زندگی حضرت زهرا علیها السلام نشان می دهد ایشان بخشی از عبادت را در نقش مادری می دانستند. اختصاص زمان هایی برای رسیدگی به فرزندان، بازی با آنان، خواندن اشعار آموزشی و تربیتی، مراقبت و دقت در رشد جسمی کودکان و نیز توجه به الگوپذیری کودکان در زمینه های گوناگون، همگی از موفقیت و توانمندی دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله در این نقش حکایت می کند. حضرت، اهتمام ویژه ای به این مهم داشتند و هیچ گاه مشغله های عبادی، اجتماعی و شرایط حاکم بر زمانه، ایشان را از ایفای این وظیفه باز نداشت.
🔸هماهنگی با همسر
یکی از عوامل موفقیت در تربیت فرزند، هماهنگی با همسر در تربیت است. زمانی که والدین همپای یکدیگر به تربیت می پردازند، نتایج شکوهمندی نصیب شان می شود؛ تا آن گاه که اختلاف سلیقه و عقیده بر زندگی حاکم باشد. حضرت زهرا علیها السلام با پذیرش جایگاه شوهر در قله زندگی، خویشتن را با فرمان های حضرت علی علیه السلام در تربیت فرزندان هماهنگ ساخت و این امر خطیر را با موفقیت به انجام رساند.
🔹پرورش کودکان مقتدر و اثرگذار
فارغ از نگاه قدسی به فرزندان حضرت فاطمه علیها السلام باید گفت روش تربیتی بانو، سبب شد تا فرزندانی موفق، اثرگذار، پایدار در برابر دشواری ها، یکتاپرست، مبارز و با سطح بالایی از همکاری اجتماعی پرورش یابند. نمونه ای از این موفقیت را در روحیه و شخصیت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب علیها السلام مشاهده می کنیم که با درک درست موقعیت هایی که در زندگی با آن روبه رو بوده اند، توانستند از عهده نقش های گوناگون به خوبی برآیند و جامعه را به سمت صلاح و سعادت سوق دهند. نقش آموزشی و تربیتی این دختر گران مایه در جامعه ای که می زیستند، خود نمونه ای از تربیت موفق است.
🔸خانه ای پر از مهر
زندگی مشترک علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیها السلام در خانه ای ساده، ولی پر از نور و مهر آغاز شد. یاد خدا چلچراغ خانه آنها بود و به جز رضایت حضرت حق، خواسته دیگری آنها را به خود مشغول نکرد. زهرا علیها السلام رازدار علی علیه السلام بود و علی علیه السلام پناهگاه فاطمه علیها السلام؛ تا آنجا که حضرتش با نگاهی به زندگی خویش فرمود: «هیچ گاه فاطمه از من نرنجید و او نیز هرگز مرا نرنجاند. او را به هیچ کاری مجبور نکردم و او نیز مرا آزرده خاطر نساخت. در هیچ امری، قدمی برخلاف میل باطنی من برنداشت و هرگاه به چهره اش نگاه می کردم، تمام غصه هایم برطرف می شد و دردهایم را فراموش می کردم». (مجلسی، 1403: ج 43: 123) آن حضرت در جایی دیگر می فرماید: «به خدا قسم! هرگز کاری نکردم که فاطمه خشمگین شود؛ او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد». (انصاری، 1379: 24)
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #اولیاء_و_مربیان
📎 #حضرت_زهرا
📎 #عشق_و_محبت_به_اهلبیت
📎 #کودک_همسری
📎 #جهاد_تبیین
📎 #سخنرانی_کوتاه
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
🛑کاوشی در نقش مادری و همسری حضرت فاطمه علیها السلام2️⃣
🔹خانه گِلی و گُلهای یاس
فاطمه زهرا علیها السلام و همسر بزرگوارش، زندگی را در خانه ای گلی آغاز کردند، ولی زیباترین گل های یاس در همان خانه پرورش یافتند. حضرت امام خمینی رحمه الله با اشاره به این مطلب می فرمایند:
یک کوخ چهار ـ پنج نفری در صدر اسلام داشته ایم و آن، کوخ فاطمه زهرا علیها السلام است. برکات این کوخ چند نفری آن قدر زیاد است که عالم را از نورانیت پر کرده است. کوخ نشینان این کوخ محقر، در مراتب معنوی آن قدر بالا بودند که دست ملکوتی ها هم به آنها نمی رسد. جنبه های تربیتی این کوخ، آن قدر والا بوده است که همه برکات در بلاد مسلمین، خصوصاً در مثل بلاد ما، همه از برکات آنهاست. (مصباح یزدی، 1380: 216)
🔸همسران نمونه
سراسر زندگی مشترک امام علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام سرشار از سرمشق های نیکوست. مقام معظم رهبری، در تحلیلی زیبا از نقش حضرت زهرا علیها السلام در فعالیت های اثرگذار همسرش چنین یاد می کنند:
... در طول ده سالی که پیامبر در مدینه بود، حدود نه سال، جنگ های کوچک و بزرگی ذکر کرده اند (حدود شصت جنگ اتفاق افتاده). در اغلب آنها امیرالمؤمنین هم بوده است. حالا شما ببینید، او [حضرت زهرا] خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می ماند.. .. از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند... در حالی که دختر رهبر است، دختر پیامبر است، یک نوع احساس مسئولیت هم می کند. ببینید انسان چه روحیه قوی ای باید داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری های زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه ها را به آن خوبی تربیت کند.. .. فاطمه زهرا علیها السلام این گونه خانه داری، شوهرداری و کدبانویی کردند و این طور محور زندگی فامیل ماندگار در تاریخ قرار گرفتند. (سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ 7 اردیبهشت 1377)
📚منابع:
● انصاری، عذرا. 1379. جلوه های رفتاری حضرت زهرا علیها السلام. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
●مجلسی، محمدباقر. 1403ق. بحارالانوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
●مصباح یزدی، محمدتقی. 1380. جامی از زلال کوثر. تحقیق و نگارش: محمدباقر حیدری. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله.
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #اولیاء_و_مربیان
📎 #حضرت_زهرا
📎 #عشق_و_محبت_به_اهلبیت
📎 #کودک_همسری
📎 #جهاد_تبیین
📎 #سخنرانی_کوتاه
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
💠شهید نواب صفوی در یک نگاه
🔻خلاصه زندگی نامه شهید نواب صفوی به مناسبت سالروز شهادت ایشان
🔰حضور شهید نواب صفوی در مساجد و ترغیب مردم به خرید محصولات ایرانی
حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میرلوحی معروف به #نواب_صفوی، در سال ۱۳۰۳ در خانواده ای روحانی و اصیل ، درمحله خانی آباد تهران قدم به عرصه ی وجود گذاشت.
پس از درگذشت پدرش زیر نظر عمویش بزرگ شد. نواب نام خانوادگی مادرش بود که خودش آن را برگزید.
حجت الاسلام والمسلمین نواب صفوی در 7 سالگی وارد دبستان حکیم نظامی شد و سپس در مدرسه صنعتی آلمانیها به تحصیل ادامه داد. او همزمان در یکی از مساجد خانیآباد نو به فراگیری دروس دینی نیز مشغول شد. در سال 1322 شهید نواب صفوی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد. مدتی بعد برخورد شدیدی از سوی یکی از متخصصین انگلیسی شرکت نفت با یکی از کارگران صورت گرفت که به دنبال آن، شهید نواب صفوی کارگران را به اعتراض و اجرای قصاص دعوت کرد.
با دخالت پلیس و نیروهای نظامی، اعتراضات سرکوب شد و شهید نواب صفوی نیز شبانه به وسیله قایق از آبادان به سوی بصره و سپس نجف روانه شد. پس از ورود به نجف اشرف، بدون کوچکترین درنگی به فراگیری دروس مقدمات پرداخت و در مدرسه «قوام» نجف اقامت گزید و از همان روزهای نخست، دوستی و رابطه نزدیکی با علامه امینی که در یکی از حجرههای فوقانی مدرسه، کتابخانهای تأسیس کرده و در حال تألیف اثر مشهور خود الغدیر بود ، برقرار کرد. همچنین برای امرار معاش به ساخت و فروش عطر روی آورد. او در آنجا تحصیلات دینی خود را ادامه داد.
وی پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی برای مبارزه با کجرویها و کجاندیشیها به ایران آمد و «جمعیت فداییان اسلام» را تشکیل داد و در مساجد حضور یافته و محصولات ایرانی را به برای خرید به مردم معرفی می کردند (تصویر مسجد فخریه خیابان ولیعصر).
ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزمآرا و حسین علاء از جمله فعالیتهای سیاسی این جمعیت است.
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#سخنرانی_کوتاه
📎#شهید_نواب_صفوی
📎#ایران_مقتدر
📎#جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت رهبر معظم انقلاب از تاثیرگذاری کلام نافذ شهید نواب صفوی
🔻در این کلیپ، امام خامنهای سال ۶۳ در مورد شهید بزرگوار نواب صفوی و تاثیراتی که بر وی گذاشته است، میگویند!
نواب صفوی، چه غوغایی بوده😳😱
📎#متوسطه_دوم
📎#اولیاء_و_مربیان
📎#ولایت_فقیه
📎#شهید_نواب_صفوی
📎#ایران_مقتدر
📎#جهاد_تبیین
📎#کلیپ
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
💠شهید سیدمجتبی نواب صفوی به روایت رهبر معظم انقلاب
من شاید پانزده یا شانزده سالم بود که مرحوم «نوّاب صفوی» به مشهد آمد. مرحوم نواب صفوی برای من، خیلی جاذبه داشت و به کّلی مرا مجذوب خودش کرد. هر کسی هم که آن وقت در حدود سنین ما بود، مجذوب نوّاب صفوی میشد؛ از بس این آدم، پُرشور و بااخلاص، پر از صدق و صفا و ضمناً شجاع و صریح و گویا بود. من می توانم بگویم که آنجا به طور جدّی به مسائل مبارزاتی و به آنچه که به آن مبارزه سیاسی می گوییم، علاقهمند شدم.
↙️گفت و شنود صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با گروهی از جوانان و نوجوانان – ۱۳۷۶/۱۱/۱۴
📎#متوسطه_دوم
📎#اولیاء_و_مربیان
📎#ولایت_فقیه
📎#شهید_نواب_صفوی
📎#ایران_مقتدر
📎#جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
💥از راه راست، منحرف نشوید!
«فراموش نکنید که راه راست از هر کجا کج شد، بیراهه و به سوی هلاکت است».
🔹شهید سید مجتبی نواب صفوی
📎#متوسطه_دوم
📎#اولیاء_و_مربیان
📎#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📎#شهید_نواب_صفوی
📎#ایران_مقتدر
📎#جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
✅ به چه روشی فرزندانمان را به خواندن نماز تشویق کنیم ؟
✅ میتوانیم از روش خوشایندسازی استفاده کنیم:👇
1️⃣ یکی از اصولی که سبب تکرار رفتار میشود، همراه کردن رفتار با چیزهایی است که کودک و نوجوان به آنها علاقهمند است.
🔸مثال وقتی کودک با شما به نماز جماعت میایستد، اگر نماز کمی با سرعت خوانده شود و پس از نماز هم کودک مورد محبت شما قرار بگیرد، برای بار دوم هم مایل خواهد بود که نماز را به جماعت بخواند.
🔻لذا توصیه می شود در مدارس نماز با سرعت خوانده شود
◀️ انَس بن مالك در اين باره مي گويد: « ما صلّيت وراء امام قطُّ اخفّ صلاتا و لا اتمّ من النّبي (ص)(1)؛ هيچ گاه پشت سر هيچ امامي نماز نگذاردم كه نمازش از پيامبر كوتاه تر و كامل تر باشد.
◀️اين حديث مربوط به نماز جماعت پيامبر اكرم (ص) مي باشد و بيان مي كند كه پيامبر اكرم (ص) در نماز جماعت در عين حاليكه نماز را به صورت تمام و كامل مي خواندند رعايت حال ضعيفان و كودكان را مي كردند و نماز جماعت را طول نمي دادند.
◀️مي شود نماز را كامل خواند يعني تمامي اذكار و اجزاء و اركان و ركوع و سجود نماز را با طمأنينه و به صورت كامل انجام داد و از آنها چيزي كم نكرد ولي در عين حال همين ها را مختصر و كوتاه خواند مثلا سوره هاي كوتاه در نماز خواند و اذكار ركوع و سجود را يكبار گفت و يا حتي بعضي ذكرهاي مستحبي را در نماز ترك كرد.
2️⃣در دوره کودکی و نوجوان «اساس کار و تربیت دینی بر تقویت پیوند عاطفی او با دین استوار است.»
🍀 از این رو، باید از سختگیری نابجا پرهیز نمود.🍀
🌺 ادامه دارد....
#شیوه_های_جذب_به_نماز
#نماز
#متوسطه
#مربیان
#ابتدایی
#ایران_مقتدر
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
11 غیرت دینی.pdf
7.66M
💠درسنامه: غیرت دینی
#متوسطه
#درسنامه
#مربیان
#کرامت_نفس
#ایران_مقتدر
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
تبیین مفهوم انتظار.pdf
7.6M
💠درسنامه: تبیین مفهوم انتظار
#متوسطه
#درسنامه
#مربیان
#محبت_به_اهلبیت
#ایران_مقتدر
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
آثار و فوايد حجاب در ابعاد مختلف.pdf
2.64M
💠درسنامه: آثار و فواید حجاب در ابعاد مختلف
#متوسطه
#درسنامه
#مربیان
#حجاب
#ایران_مقتدر
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
اثرات طلاق والدین بر روی کودکان چیست؟.pdf
3.29M
💠درسنامه: اثرات طلاق بر روی کودکان چیست؟
#متوسطه
#درسنامه
#مربیان
#خانواده
#ایران_مقتدر
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
هدایت شده از کودک شاد
5️⃣4️⃣3️⃣ قصه شب
💠 قصه شب | انگلیسیهای بیادب
✍️ نویسنده: ملک محمد
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 هدف قصه: داستانی به مناسبت شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی، با موضوع وطنپرستی، شجاعت و ایستادگی در برابر ظلم و زور غرب، بهویژه انگلیسیهاست.
🔶 سالها پیش، زمان شاه، انگلیسیها توی کشور ما خیلی زیاد بودن. اونها با نقشههای مختلف مثل یه روباه پیر و حیلهگر، جاهای مختلف ایران برای خودشون لونه درست کرده بودن؛ هرکجا که چاه نفت، گاز یا معدن باارزشی کشف میشد، سر و کله اونها هم پیدا میشد.
🔷 اون زمان هرچی امکانات توی ایران وجود داشت، متعلق به خارجیها بود؛ مدرسههای مهم و خوب مثل مدرسه صنعتی آلمان هم دست اونا بود؛ اصلا اونها میگفتن که چه چیزی توی مدرسهها درس داده بشه.
📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید.
❇️ ادامه قصه در لینک زیر👇👇
https://btid.org/fa/news/230830
📎 #ایران_مقتدر
📎 #قصه_شب
📎کودک شاد🍀
🌱https://eitaa.com/koudakshad
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
هدایت شده از کودک شاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5️⃣4️⃣3️⃣ قصه شب
💠 قصه شب | انگلیسیهای بیادب
✍️ نویسنده: ملک محمد
🎤 با اجرای: ناهید هاشمنژاد، حمزه ادهمی، رضا نصیری
🎞 تنظیم: محمدعلی حکیمی و محسن معمار
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 هدف قصه: داستانی به مناسبت شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی، با موضوع وطنپرستی، شجاعت و ایستادگی در برابر ظلم و زور غرب، به ویژه انگلیسیهاست.
📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید.
https://btid.org/fa/video/232405
📎 #ایران_مقتدر
📎 #قصه_شب
📎کودک شاد🍀
🌱https://eitaa.com/koudakshad
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
📌 پدر و پسر شهیدی که سالیان سال در آغوش هم بودند/دوپلاک معروف ۵۵۵و ۵۵۶
🔹️ طی یک عملیات تفحص در منطقه چیلات، پیکر دو شهید پیدا شد. یکی از آنها در حالت نشسته با لباس و تجهیزات کامل به جایگاهی تکیه داده بود و شهید دیگر در پتو پیچیده شده بود.
◇ معلوم بود شهیدی که درازکش است مجروح شده و شهید نشسته سرِ وی را به دامن گرفته است. پلاکهایشان را بررسی کردیم، شمارهها پشت سر هم بود: 555 و 556.
◇ متوجه شدیم آنها با هم پلاک گرفتهاند. معمولاً رزمندههایی که خیلی رفیق بودند، با هم میرفتند پلاک میگرفتند. با مراجعه به سیستم کامپیوتر متوجه شدیم.
◇ شهیدی که نشسته، پدر و شهیدی که درازکشیده، پسر است. پدر سر پسر را به دامن گرفته بود.
◇ اینها شهید سیدابراهیم اسماعیلزاده پدر و سیدحسین اسماعیلزاده، اهل روستای باقرتنگه بابلسر بودند.
◇ پسر آرپیجی زن و پدر کمک آرپیجی زن پسر بود. پسر برای دید بهتر و انهدام تانکهای دشمن به سمت دامنه قله حرکت میکند.
◇ پدر وقتی افتادن فرزندش را میبیند، خودش را به دامنه کوه میرساند و بالای سر فرزندش میرود. چون توان بالا بردن پیکرحسین را نداشت، پتویی میآورد و پسرش را در آن میپیچد. او را در آغوش میگیرد و سر پسرش را روی زانوهایش میگذارد ، لحظاتی بعد خودش هم به شهادت میرسد و هر دو برای سالهای طولانی در همان حالت میمانند.
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#سیره_شهداء
📎#جان_فدا
📎#سردار_دلها
📎#ایران_مقتدر
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
👌 دیگه لازم نیست غصه #تربیت کودکتان را بخورید.
💕 ما در کانال "کودک شاد" برای کودک شما برنامه های #رایگان زیادی داریم👇👇
🌸 هر شب بهترین #قصه های ناب آموزنده تربیتی
🌸 بهترین #سرگرمیها و بازی های زیبا و جذاب
🌸 بهترین #کلیپ های قرآنی، داستانی و...
📌 و برنامه های متنوع فراوان دیگر..
🌹 ضمنا همه روزه می توانید با #کارشناسان و مشاوران کودک ما ارتباط گرفته و مشاوره #رایگان دریافت کنید.
🔵 کافیه فقط روی این 👇لینک👇 بزنید و عضو کانال ما بشوید.
♨️ https://eitaa.com/joinchat/3852599328Cefa360eccd
هدایت شده از مدارس امین
قابل توجه مبلغان امین
برای دسترسی به محتواهای زیر به کانال تربیت دینی کودک و نوجوان ملحق شوید:
#تربیت_اسلامی
#اعتماد_به_نفس_و_عزت_نفس
#حالات_فرد_فاقد_اعتماد_به_نفس
#نشانه_های_کودک_فاقد_اعتماد_به_نفس
#علل_عدم_اعتماد_به_نفس_کودکان
#علل_فردی_عدم_اعتماد_به_نفس
#عوامل_موثر_خانوادگی_در_ضعف_اعتماد_به_نفس_کودکان_و_نوجوانان
و.....
#کانال_تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان 👇👇
@tarbiatkoodak_nojavan
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۲۸ دی ۱۴۰۱ هجری شمسی
🌙 ۲۵ جمادي الثاني ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 18 ژوئن 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. رحلت فخر المحقّقین (محمّد بن حسن بن یوسف) [فرزند علاّمه حلّی] (۷۷۱ هـ.ق)
. رحلت آیت الله محمّد علی اراکی (۱۴۱۵ هـ.ق)
📎 #ایران_مقتدر
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🌐 btid.org