eitaa logo
مدارس امین
22هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
5.5هزار ویدیو
7.1هزار فایل
✅ کانال آموزشی و محتوایی مدارس امین ✅ کانال اطلاع رسانی مدارس امین https://eitaa.com/amouzeshamin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شبهه آیا با ورود علما و روحانیون به عرصه سیاست و تشکیل حکومت اسلامی؛ گرایش مردم به دین و امور مذهبی کاهش یافته❓ 🎥 📎 📎 📎 📎 📎 📎 🌸 به کانال ملحق شوید: @mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شبهه آیا با ورود علما و روحانیون به عرصه سیاست و تشکیل حکومت اسلامی؛ گرایش مردم به دین و امور مذهبی کاهش یافته❓ 🎥 📎 📎 📎 📎 📎 📎 🌸 به کانال ملحق شوید: @mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیکهای تولید شده ویژه دهه فجر «ایران‌ یکپارچه» 📎 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیکهای تولید شده ویژه دهه فجر «معترض یا متعرّض» 📎 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
سمیه شریفی مقاله تربیت دینی.docx
168.1K
شیوه های‌تربیت‌دینی‌کودک‌نوجوان‌از منظر‌اسلام ✍‌‌ به کانال ملحق شوید: @mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣6️⃣3️⃣ قصه شب 💠 قصه‌ شب: «آسمون آبی مهربون» ✍️ نویسنده: ملک محمد 🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا 💠 هدف قصه: بیان بدی غرور و خودشیفتگی 🔶 یکی بود، دوتا نبود؛ غیر خدای این جهان، هیچ‌کس نبود. آسمون آبی با بیرون اومدن دوستش، خورشید مهربون، کم‌کم داشت از خواب بیدار می‌شد. آخه باید روز شروع می‌شد. آسمون مثل یه دوست خوب برای پرنده‌های کوچیک و بزرگ بود؛ برای اون‌هایی که دسته‌جمعی از جاهای سرد زمین کوچ می‌کردن؛ مثل غازهای خاکستری یا لک‌لک‌های پادراز، یا حتی اون‌هایی که تنها یا دوتایی توی هوا پرواز می‌کردن؛ اما فقط پرنده‌ها دوست‌های آسمون آبی نبودن؛ هواپیماهای خیلی بزرگ که آدم‌ها رو جابجا می‌کردن یا چتربازهایی که اون بالا بالاها چرخ می‌خوردن، با آسمون خیلی رفیق بودن. 🔷 درسته که آسمون آبی با خیلی‌ها آشنا بود، ولی یه دوست‌هایی هم داشت که از همه بیشتر براش عزیز بودن. ابرها دوست همیشگی آسمون آبی بودن. همیشه توی بغلش سوار بر باد از سرزمینی به سرزمین دیگه می‌رفتن. اونا از بالای اقیانوس‌ها و دریاها رد می‌شدن و بارون و برفشون رو روی سر زمین می‌ریختن. ♦️ ابرهای ریز و درشت، بیشتر پاییزها و زمستون‌ها، وقتی هوا خیلی سرد می‌شد، برای اینکه از سرما نلرزن، هرکجا که آسمون آبی مهربون می‌گفت، کنار هم جمع می‌شدن و دست‌های نرم و تپل ابری‌شون رو گردن هم می‌ا‌‌‌نداختن و بازی می‌کردن. 📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید. ❇️ ادامه قصه در لینک زیر👇👇 https://btid.org/fa/news/226931 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣6️⃣3️⃣ قصه شب 💠 قصه‌ شب: «آسمون آبی مهربون» ✍️ نویسنده: ملک محمد 🎤 با اجرای: ناهید هاشمی نژاد، سما سهرابی و بهاره دوستی 🎞 تنظیم: محمد‌علی حکیمی و محسن معمار 🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا 💠 هدف قصه: بیان بدی غرور و خودشیفتگی 📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید. https://btid.org/fa/video/235694 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🌐 btid.org
📆 تقویم روز 📌 سه شنبه ☀️ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ هجری شمسی 🌙 ۱۶ رجب ۱۴۴۴ هجری قمری 🎄 7 فوریه 2023 میلادی 📎 🔸 https://btid.org/fa/photogallery 🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از هجرت
مبلّغان محترم فعال در طرح¬های «هجرت»، «امین» و «بیّنات» «زید عزّهم» سلام علیکم با تقدیم احترام و تبریک ایام الله دهۀ مبارکۀ فجر به استحضار می¬رساند پویش مجازی «نهضت تولید محتوای مردمی در رویداد ملّی 22 بهمن» جهت ارسال تصویر و فیلم با نمادهای پرچم جمهوری اسلامی یا تمثال شهدای انقلاب اسلامی، در حال اجرا است؛ مقتضی است نسبت به توجیه آحاد جامعه در محل تبلیغ خود، جهت مشارکت حداکثری در این پویش اقدام فرمایید. لازم است به تمامی گروه¬های مردمی به ویژه جوانان و نوجوانان اطلاع¬رسانی فرمایید از تاریخ 21 الی 25 بهمن¬ماه 1401 تصاویر و فیلم¬های خود را با نماد پرچم یا تمثال شهدا در یکی از پیام¬رسان¬های «ایتا»، «بله»، «روبیکا»، «سروش» و «شاد» به شماره 09999221401 ارسال کنند. امید است این حرکت نورانی بتواند حماسه¬ای انقلابی بیافریند و برگ زرّینی بر افتخارات درخت تنومند انقلاب اسلامی ایران بیفزاید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅رضاه شاه محبوب قلب عشایر 💢 رضاشاه در ایل بویراحمد، یک نظامی به نام یاور اکرم گذاشته بود. این نظامی اسبی داشت که معتاد خوردن جوجه‌کباب شده بود؛ هر نقطه‌ای که این مأمور نظامی اقامت می‌کرد، مردم اون‌جا موظف به تهیه خوراک این اسب یعنی جوجه‌کباب بودن. ❇️این نظامی هردفعه بهونه‌ا‌ی برای آزار و اذیت مردم می‌آورد. یه نویسنده بومی، میگه: اون برای اینکه وحشت بین مردم درست کنه، به هر خونه‌ای که می‌رفت، دستور می‌داد تا دو تا مرغ کباب کنن، یکی رو به اسبش می‌داد و یکی هم خودش می‌خورد. توی شب‌های زمستون اسبش رو داخل ‌چادر عشایر که تنها محل زندگی خانواده عشایری بود جا می‌داد.‌ وقتی سگی بدون اجازه و اراده صاحب‌خونه پارس می‌کرد، عصبانی میشد و صاحب‌خونه رو به سختی مجازات می‌کرد .» پیر کهنسال طایفه جیحون حاج شکرالله مرادی میگه: این نظامی‌ها به هر بهونه‌ای که میشد، ما رو جریمه می‌کردن، بعدش هم چادرها رو به آتیش می‌کشیدن تا کپر بزنیم، بعدش هم مقداری از دام ما رو می‌بردن، طوری که یکسال کاملاً بی‌دام و خونه‌خراب شدیم. ♨️یه روز امنیه‌ای به کپر ما اومد، بهونه‌ای نداشت. خیلی بهش احترامش گذاشتیم؛ براش چای ریختیم؛ موقع چای خوردن،‌ یه دفعه بلند شد و فریاد کشید: پدرسوخته‌های دزد! شما به اعلی‌حضرت همایونی توهین می‌کنید! خیلی ترسیدیم. گفت: عجب! نمی‌دونید چه غلطی کردید؟ شما عکس دختر اعلی‌حضرت رو سوزوندید!! البته منظورش عکس دختری بود که در نعلبکی نقاشی شده بود! خلاصه به این بهونه ته ‌مونده گوسفندمون رو گرفت و برد. 🔺از همه این‌ها بدتر که دوست داشتیم گردن ما رو با تبر قطع کنن اما این کار رو نکنن، این بود که به ناموس ما نظرسوء داشت‌؛ هردفعه که می‌اومد، دنبال زن‌ها و دخترای ما بود. دیگه خون غیرت ما به جوش اومد؛ شیرمرد جنگجویی از سادات بویراحمد به نام میرغلام تصمیم گرفت این آدم هرزه و پست رو از بین ببره؛ برای همین اهالی ایل با پیش‌بینی قبلی، اون نظامی رو به محلی که قبلاً میرغلام کمین کرده بود هدایت کردن و زمانی که نظر بدی نسبت به یکی از زنان ایل داشت، با چند گلوله مردم رو از شرش راحت کردن تا درس عبرتی برا همه آدمای هرزه رضا شاه باشه. 1. قيام عشاير جنوب ( ۱۳۴۳ – ۱۳۴۱)، نویسنده دکتركشواد سياهپور.، ص89 2. ایل نا شناخته، عبد الله شهبازی، ص 244 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
✅بابا تو دیگه کسی هستی ❇️همه انسان‌ها وقتی دزدی تو کشورشون صورت می‌گیره، خیلی ناراحت میشن. ⏪انگیزه‌های دزدی هرچی که باشه زشته و مردم رو بدبین می‌کنه. دزدی از از اموال حکومت، بدترین نوع دزدیه؛ چون این آقا به یه نفر ضرر نمی‌زنه، بلکه از کل ملت دزدی می‌کنه. دوست دارید با یه حساب کتاب سرانگشتی، بزرگترین دزد ایران رو بشناسید؟!!! 👌✅می‌خوام کسی رو بهتون معرفی کنم که بزرگترین رکورد دزدی از بیت‌المال رو به نام خودش ثبت کرده؛ تا حالا هم کسی نتونسته رکوردش رو بشکنه!!! 🔸حتما فکر می‌کنید بابک زنجانیه، شایدم شهرام جزایری یا خاوری؟ نه! هیچ‌کدوم از اینا نیست؛ نه سلطان سکه، نه دلار و نه... 🔶 سارقی که من می‌خوام بگم، وقتی می‌خواست از ایران فرار کنه، اول ۳۵ میلیارد دلار به حساب خارج از کشورش منتقل کرد، بعد رفت. در سال ۱۳۹۱ روزنامه «فاین‌نشنال‌تایمز» میزان دارایی‌های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی رو بدین شرح اعلام کرد: «محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است.» ✔️اگه این مبلغ رو با دلار ۴۲۰۰ تومانی به ریال تبدیل کنید، عدد عجیب و غریبی به دست میاد. اگه پول‌های دزدی و اختلاسی که توی جمهوری اسلامی وجود داره رو توی این 40 سال جمع کنیم، به نصف این مبلغ هم نمی‌رسه!!!!! ۱۴۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۳۵۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ×۴۲۰۰ صدو چهل هفت هزار میلیارد تومان!!!!! بزرگترین رکورد دار تاریخ دزدی ایران، کسی نیست جز محمدرضاشاه پهلوی و فرح دیبا. لطفا به این عدد۳۸۴ چمدون و صندوق‌های بسته‌بندی شده که همگی پر از عتیقه، جواهرات، و الماس‌های قیمتی بودن رو هم حساب کنید. تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم بود که از نظر قیمت غیرقابل تخمینه. ♨️اونقدر از این کشور بردن که هنوز نوادگان پهلوی دارن توی اروپا ازش می‌خورن، اما تمومی نداره. عجیب اینه که بعضی آدم‌ها چشم روی واقعیت‌ها بستن و هنوز میگن که رضاشاه روحت شاد!!!!! کتاب نگاهی به شاه، عباس ملک زاده میلانی(مدیر برنامه مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد)؛ ص 107 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
✅ظلم رضاخان به عشایر 🌐تا 40-50 سال قبل دامپروری محور زندگی عشایر بود. عشایر خوب می‌دونستن کسی دامپروری خوبی داره که به موقع کوچ کنه؛ در واقع بدون کوچ، باقی موندن دام‌ها غیرممکنه. کوچ‌نشینی با اینکه برای عشایر پر زحمت بود، اما هم توی زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه خودشون و هم توی اقتصاد کشور نقش مثبت و اساسی داشت. ❇️عشایر به خاطر مهاجرت به مناطق مختلف و حفظ اموال و دام‌هاشون در برابر سرقت و حیوان‌های وحشی، مجبور به حمل ابزارهای دفاعی و حفاظتی یعنی اسلحه داشته باشن. اما رضاشاه با این قشر زحمت‌کش به طور عجیبی برخورد کرد. 1⃣همه عشایر در زمان رضاشاه خلع سلاح شدن. 2⃣زندگی همه عشایر با دامپروری و کشاورزی می‌چرخید، اما رضاشاه با گرفتن مالیات‌های سنگین و گزاف بیچاره‌شون کرد. 3⃣ مردم عشایر بسیار به ‌هم احترام می‌ذارن و این به خاطر رفتار بزرگان ایلات و عشایره؛ اما رضاشاه با اعدام‌های بی‌دلیل به صورت دسته‌جمعی بزرگانشون رو اعدام می‌کرد. 4⃣ احترام عشایر بین ایلات وقومیت‌ها زبانزد خاص و عام بود؛ اما رضاشاه با اختلاف انداختن و تفرقه میان ایلات و عشایر، اون‌ها رو به جون هم انداخت. 5⃣لباس برای عشایر نشون‌دهنده شرافت و هویت ملّیه؛ اما رضاشاه با شدت تمام لباس‌های اونا رو تغییر داد؛ تا جایی که حتی عشایر اجازه نداشتن کلاه مخصوص خودشون روی سر بذارن مگر کلاه فرنگی!!! 6⃣ رضاشاه حتی به اسم دهات و برخی طوایف هم رحم نکرد. مثلا؛ منطقه «دشتروم» بویراحمد، که پر از روستا بود به اسامی سرهنگ جهانبانی و فرزندانش نام‌گذاری شد: جهان‌آباد، منصورآباد، حسین‌آباد،‌ امیرآباد و... 7⃣مردم عشایر به خاطر علوفۀ دام‌ها باید کوچ می‌کردن، اما رضاشاه اون‌ها رو مجبور به اسکان در یک مکان و یک‌جانشینی کرد. 💢ثمره این کار آلودگی چشمه‌های روستا در اثر فضولات متعفن، و در نهایت شیوع بیماری‌هایی چون حصبه،‌ اسهال خونی،‌ سینه پهلو و سل شد جون خیلی ها رو گرفت . 1. موسسه مطالعات وپژوهشهای سیاسی؛ مقاله نگاهی به سیاستهای عشیاری رضا شاه،تقوی مقدم. 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
بسم الله الرحمن الرحيم شیعه از دیدگاه امام حسن عسکرى (علیه السلام) از دیدگاه امام یازدهم هر کس که بنام شیعه خوانده شود ولى اوصاف و ویژگیهاى یک شیعه حقیقى و واقعى را دارا نباشد، شیعه شمرده نمى ‏شود. شیعه واقعى کسانى هستند که همچون رهبران دینى خویش در نهضت خدمت رسانى به مردم و برادران دینى خویش فعّال و کوشا باشند و به دستورات و نواهى الهى پاى بند باشند چنان که حضرت عسکرى در کلام زیبا و دلنشین خود درباره تعریف شیعه مى‏ فرماید: «شیعة عَلِّىٍ هُمُ الّذین یؤثِرُونَ اِخوانَهم عَلى اَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خصاصَةٌ وَ هُمُ الَّذینَ لایَراهُمُ اللّه حَیثُ نَهاهُم وَ لا یَفقَدُهُم حَیثُ اَمرَهُم، وَ شیعَةُ عَلِىٍّ هم الَّذینَ یَقتَدُون بِعَلىٍ فى اکرامِ اِخوانِهُم المُؤمِنین(محمدى رى شهرى، میزان الحکمه، ج 5، ص 231.)؛ پیروان و شیعیان على (علیه السلام) کسانى هستند که برادران (دینى) خود را بر خویش مقدم مى‏دارند گرچه خودشان نیازمند باشند و شیعیان على (علیه السلام) کسانى هستند که از آن‏چه خداوند نهى کرده دورى مى‏کنند و به آنچه امر نموده عمل مى‏کنند و آنان در تکریم و احترام برادران مؤمن خود به على(علیه السلام) اقتدا مى‏ نمایند ♦️شرح حدیث قسمت اول مقدم کردن مومنین بر خود حتی در تنگدستی «شیعة عَلِّىٍ هُمُ الّذین یؤثِرُونَ اِخوانَهم عَلى اَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خصاصَةٌ در ایام گرانی و کمبود روغن و مرغ و... ، چقدر مردم رفتند چند نفر چند نفر از یک خانواده در حالی که مثلا دو تا روغن به هر خانواده می دادند اما شخص تمام خانواده ی خود را برد ده تا ده تا روغن برد و بقیه ماندند ایا این شیعه ی علی است؟ علی و خانواده اش سه روز غذای خود را دادند به مسکین و یتیم و فقیر در حالی که خودشان احتیاج داشتند. ♦️قسمت دوم وَ هُمُ الَّذینَ لایَراهُمُ اللّه حَیثُ نَهاهُم وَ لا یَفقَدُهُم حَیثُ اَمرَهُم، اینها فقط خدا را میبینند و بس ملاحظه ی امر و نهی خدا را دارند نه حرف مردم بگذار مردم هر چی میخواهند بگویند زمانی‌که آیت الله بهجت(ره) در نجف مشغول تحصیل و تهذیب نفس بودند عده ای که مطالب عرفانی را قبول نداشتند نامه ای برای پدر آقای بهجت می فرستند و در مورد ایشان بدگویی می کنند و می گویند ممکن است فرزندت از درس و بحث، خارج شود. پدر بزرگوار ایشان نامه ای برای آقای بهجت می نویسد که من راضی نیستم جز واجبات، عمل دیگری انجام دهی، حتی راضی نیستم نماز شب بخوانی، آقای بهجت می فرماید: وقتی نامه ی پدرم به دستم رسید، خدمت آقای قاضی رسیدم و نامه را به ایشان نشان دادم، ایشان فرمودند: شما مقلد چه کسی هستید؟ گفتم : من مقلد آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) هستم، فرمودند: باید بروید از مرجع تقلیدتان بپرسید. آقای بهجت می فرماید: من نزد آقا سید ابوالحسن اصفهانی (ره) رفتم و از ایشان کسب تکلیف کردم، ایشان فرمودند: باید حرف پدرت را اطاعت کنی، از آن موقع به بعد آقای بهجت سکوت می کنند و چیزی نمی گویند. در سکوت مطلق فرو می روند و حتی برای خرید، از خادم مدرسه تقاضا می کنند تا این کار را برای ایشان انجام دهد؛ چرا که سخن گفتن از واجبات نیست و کار و فعل مباحی می باشد حتی ایشان خیلی کم در کوچه و خیابان رفت و آمد می کردند و تمام این کارها به خاطر این بود که می خواستند از دستور پدرشان اطاعت کنند چون خدا فرموده است اطاعت از خدا به نماز و روزه و... نیست مرحوم علامه حسن زاده آملی میفرمود شما بروید عبد شوید نه عابد عابد شب و روز ذکر و دعا و نماز و... اما عبد گوش به فرمان خداست عبد شوید نه عابد چون شیطان هم عابد بود ولی عبد نبود عبد یعنی مثل مرده ای دست غسال اگر تو آب سرد بریزد یا گرم یا هر طرف میت را بچرخاند اعتراض ندارد این می شود عبد الهی رضا برضاک یکی درد و یکی درمان پسندد یکی وصل و یکی هجران پسندد من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم انچه را جانان پسندد ♦️قسمت سوم شیعَةُ عَلِىٍّ هم الَّذینَ یَقتَدُون بِعَلىٍ فى اکرامِ اِخوانِهُم المُؤمِنین به علی اقتدا کن ببین علی با مردم چگونه بود فقط یا علی نگو با علی باش اقتدا یعنی شبیه او باش در نماز به امام اقتدا میکنیم یعنی شبیه او می شویم امیرالمومنین(ع) فرمود طوری رفتار کنید که اگر زنده بودید مایل به همنشینی با شما باشند و اگر مردید برایتان گریه کنند روزی که تو آمدی به دنیا عریان جمعی به تو خندان و تو بودی گریان ای دوست زمان رفتنت کاری کن جمعی به تو گریان و تو باشی خندان 📎 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
سخن ناب روز تلنگر و هشدار به همه مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَیسَ لِأَنْفُسِکمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ آیا آزاده ای نیست که این خرده طعام مانده در کام (دنیا) را رها کند و آن را برای آنان که در خور آن هستند، فرو گذارد؟ برای جان‌های شما بهایی جز بهشت نیست پس آن را جز به بهشت نفروشید.»نهج البلاغه حکمت ۴۵۶ ✅✅حضرت استاد آیه الله جوادی آملی حفظه الله فرمودند لماظه یعنی: گوشت لابه لای دندان را می‌گویند آیا آزاد مردی نیست که از گوشت لای دندان بگذرد آن هم گوشت تازه که نیست گوشت لابه لای داندان است که پهلوی از آن خورده این پست جایی است که پهلوی برآن نشسته و از آن پست هر طوری که خواسته(اختلاس دزدی...)استفاده می‌کرده لذا قرآن می‌فرماید👇👇 💢سوره حضرت ابراهیم علیه السلام آیه۴۵: وَ سَكَنْتُمْ في‏ مَساكِنِ الَّذينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَكُمُ الْأَمْثالَ و شما در منازل ستمگران پيش از خود مسكن گزيديد و مشاهده كرديد كه عاقبت ما چه بر سر آنها آورديم و بر شما سرگذشت آنها را مثل آورديم (تا مگر عبرت گيريد و از كار زشت و ستمگرى دست كشيد، ولى هرگز پند نگرفته و بيدار نشديد).💢 👌✅شما جای ظالمین نشسته‌اید(پهلوی) این آیه نفرموده جای گذشتگان نشستین می‌فرماید جای ظالمین نشستین این خودش هشدار است یعنی ظلم آنها سبب سقوط آنان شده حواستان بخودتان باشد که اگر شما هم بخواهید راه آنان را پیش ببرید شما هم تعویض می‌شوید. استاد جوادی آملی حفظه الله 📎 📎 📎 📎 🌸 به کانال ملحق شوید: @mamin110
بسم الله الرحمن الرحيم شیعه از دیدگاه امام حسن عسکرى (علیه السلام) از دیدگاه امام یازدهم هر کس که بنام شیعه خوانده شود ولى اوصاف و ویژگیهاى یک شیعه حقیقى و واقعى را دارا نباشد، شیعه شمرده نمى ‏شود. شیعه واقعى کسانى هستند که همچون رهبران دینى خویش در نهضت خدمت رسانى به مردم و برادران دینى خویش فعّال و کوشا باشند و به دستورات و نواهى الهى پاى بند باشند چنان که حضرت عسکرى در کلام زیبا و دلنشین خود درباره تعریف شیعه مى‏ فرماید: «شیعة عَلِّىٍ هُمُ الّذین یؤثِرُونَ اِخوانَهم عَلى اَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خصاصَةٌ وَ هُمُ الَّذینَ لایَراهُمُ اللّه حَیثُ نَهاهُم وَ لا یَفقَدُهُم حَیثُ اَمرَهُم، وَ شیعَةُ عَلِىٍّ هم الَّذینَ یَقتَدُون بِعَلىٍ فى اکرامِ اِخوانِهُم المُؤمِنین(محمدى رى شهرى، میزان الحکمه، ج 5، ص 231.)؛ پیروان و شیعیان على (علیه السلام) کسانى هستند که برادران (دینى) خود را بر خویش مقدم مى‏دارند گرچه خودشان نیازمند باشند و شیعیان على (علیه السلام) کسانى هستند که از آن‏چه خداوند نهى کرده دورى مى‏کنند و به آنچه امر نموده عمل مى‏کنند و آنان در تکریم و احترام برادران مؤمن خود به على(علیه السلام) اقتدا مى‏ نمایند ♦️شرح حدیث قسمت اول مقدم کردن مومنین بر خود حتی در تنگدستی «شیعة عَلِّىٍ هُمُ الّذین یؤثِرُونَ اِخوانَهم عَلى اَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خصاصَةٌ در ایام گرانی و کمبود روغن و مرغ و... ، چقدر مردم رفتند چند نفر چند نفر از یک خانواده در حالی که مثلا دو تا روغن به هر خانواده می دادند اما شخص تمام خانواده ی خود را برد ده تا ده تا روغن برد و بقیه ماندند ایا این شیعه ی علی است؟ علی و خانواده اش سه روز غذای خود را دادند به مسکین و یتیم و فقیر در حالی که خودشان احتیاج داشتند. ♦️قسمت دوم وَ هُمُ الَّذینَ لایَراهُمُ اللّه حَیثُ نَهاهُم وَ لا یَفقَدُهُم حَیثُ اَمرَهُم، اینها فقط خدا را میبینند و بس ملاحظه ی امر و نهی خدا را دارند نه حرف مردم بگذار مردم هر چی میخواهند بگویند زمانی‌که آیت الله بهجت(ره) در نجف مشغول تحصیل و تهذیب نفس بودند عده ای که مطالب عرفانی را قبول نداشتند نامه ای برای پدر آقای بهجت می فرستند و در مورد ایشان بدگویی می کنند و می گویند ممکن است فرزندت از درس و بحث، خارج شود. پدر بزرگوار ایشان نامه ای برای آقای بهجت می نویسد که من راضی نیستم جز واجبات، عمل دیگری انجام دهی، حتی راضی نیستم نماز شب بخوانی، آقای بهجت می فرماید: وقتی نامه ی پدرم به دستم رسید، خدمت آقای قاضی رسیدم و نامه را به ایشان نشان دادم، ایشان فرمودند: شما مقلد چه کسی هستید؟ گفتم : من مقلد آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) هستم، فرمودند: باید بروید از مرجع تقلیدتان بپرسید. آقای بهجت می فرماید: من نزد آقا سید ابوالحسن اصفهانی (ره) رفتم و از ایشان کسب تکلیف کردم، ایشان فرمودند: باید حرف پدرت را اطاعت کنی، از آن موقع به بعد آقای بهجت سکوت می کنند و چیزی نمی گویند. در سکوت مطلق فرو می روند و حتی برای خرید، از خادم مدرسه تقاضا می کنند تا این کار را برای ایشان انجام دهد؛ چرا که سخن گفتن از واجبات نیست و کار و فعل مباحی می باشد حتی ایشان خیلی کم در کوچه و خیابان رفت و آمد می کردند و تمام این کارها به خاطر این بود که می خواستند از دستور پدرشان اطاعت کنند چون خدا فرموده است اطاعت از خدا به نماز و روزه و... نیست مرحوم علامه حسن زاده آملی میفرمود شما بروید عبد شوید نه عابد عابد شب و روز ذکر و دعا و نماز و... اما عبد گوش به فرمان خداست عبد شوید نه عابد چون شیطان هم عابد بود ولی عبد نبود عبد یعنی مثل مرده ای دست غسال اگر تو آب سرد بریزد یا گرم یا هر طرف میت را بچرخاند اعتراض ندارد این می شود عبد الهی رضا برضاک یکی درد و یکی درمان پسندد یکی وصل و یکی هجران پسندد من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم انچه را جانان پسندد ♦️قسمت سوم شیعَةُ عَلِىٍّ هم الَّذینَ یَقتَدُون بِعَلىٍ فى اکرامِ اِخوانِهُم المُؤمِنین به علی اقتدا کن ببین علی با مردم چگونه بود فقط یا علی نگو با علی باش اقتدا یعنی شبیه او باش در نماز به امام اقتدا میکنیم یعنی شبیه او می شویم امیرالمومنین(ع) فرمود طوری رفتار کنید که اگر زنده بودید مایل به همنشینی با شما باشند و اگر مردید برایتان گریه کنند روزی که تو آمدی به دنیا عریان جمعی به تو خندان و تو بودی گریان ای دوست زمان رفتنت کاری کن جمعی به تو گریان و تو باشی خندان 📎 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖼مجموعه نمایشگاهی «دستاورد»- سری دوم 🔺مقام معظم رهبری: مثل کسی که از خانواده و حریم و ناموس خود دفاع میکند از انقلاب و ارزشها و دستاوردهای آن دفاع کنید. 📎 📎 📎 📎 📎 🌸به کانال ملحق شوید: @mamin110