✍️ شبهات دانش آموزی
❌ چرا در طواف خانه خدا زن و مرد باهم طواف میکنند اما در زیارت قبور امامان شیعه زن و مرد جدا هستند؟
🔶 اول: درطواف خانه خدا همانطور که از اسمش پیداست زنان و مردان باید به دور کعبه بچرخند و امکان محدود سازی وجود ندارد.
🔷 دوم: کسانی که به حج میروند افرادی هستند که باید دل از دنیا بشویند و به فکر آباد کردن قیامت خود باشند، پس در آنجا هر کسی باید به فکر اعمال خود و راز و نیاز با خدا باشد و از شهوتها بدور باشد و اگر احتمالا تخلفی کرد جریمه سنگین دارد و این خود نوعی امتحان الهی است.
🔶 سوم: اختلاط زن و مرد در هر کجا فساد انگیز باشد باید جدا سازی شود. در خانه خدا چون فساد انگیز نیست و احتمال فساد کمتر وجود دارد اختلاط زن و مرد اشکالی ندارد.
🔻 ولی اگر یک روزی تشخیص داده شود همان مکان هم احتمال فساد وجود دارد باید برای جدا کردن زن و مرد راه حلی درست بکنند.
🔷 چهارم: در حرم اهل بیت علیهم السلام مردم عقیده دارند که باید ضریح را بگیرند و حوایج خود را بیان کنند در حالیکه در طواف واجب خانه خدا نباید به کعبه دست بزنند و فقط باید طواف کنند.
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
@mortaza31314
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #اختلاط_درطواف_وحرم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
✍️ شبهات دانش آموزی
❌ حجاب در اسلام واجب است مثل نماز، ولی اجبار نیست، همانطور که اگر کسی نماز نخواند با او کار ندارند و او را مجبور نمیکنند که نماز بخواند حجاب هم مثل نماز واجب است ولی نباید کسی را مجبور کرد که حجاب داشته باشد؟!
🔶 اول: آنچه که مسلم است طبق آیات و روایات و نظرات متخصصین دین حجاب هم مثل نماز واجب است و در واجب بودن آن حرفی نیست.
🔷 دوم: احکام الهی چه واجب چه حرام دو نوع است یا فردی است یا اجتماعی است. فردی مثل نماز و روزه و غسل و نگاه به نامحرم و نگاه به فیلم مستهجن و ... این احکام را اگر شخص انجام بدهد یا انجام ندهد به خودش مربوط میشود و ضرری به احکام الهی و دیگران نمیزند.
🔻 اما احکام اجتماعی مثل؛ دزدی، قتل، فساد و ظلم و احتکار و ... است که اگر شخص آنها را انجام بدهد علاوه بر اینکه بر خودش اثر دارد بر دیگران هم اثر دارد و احکام الهی را نزد آنان سبک و بی اهمیت میکند و جامعه را از منافع حیات بخش احکام الهی بیبهره و محروم میسازد.
🔻 مثل کسی که دزدی کند ضرر به دیگران زده است یا کسی که قتل انجام دهد یک نفر را کشته است و ضرر به دیگران زده است. یا کسی که مواد غذایی و مورد نیاز مردم را احتکار کند به مردم و اجتماع ضرر زده است پس نمیتوانیم بگوییم جلوی دزد و قاتل و محتکر را نگیریم چون گناهش بر گردن خودشان است.
🔶 سوم: بنابراین واجب و حرامی که بر دیگران اثر داشته باشد واجب و حرام اجتماعی میباشد و برای آن باید قانون وضع شود تا حقوق دیگران ضایع نشود. حجاب هم جز احکام واجب اجتماعی است. اگر رعایت نشود بر دیگران اثر دارد و باعث تحریک دیگران و بیبندوباری در جامعه و ایجاد فساد و به خطر افتادن امنیت روانی دیگران میشود و این یعنی ضرر رساندن به دیگران پس باید برای آن قانون وضع شود.
🔷 چهارم: چیزی هم که قانون برای آن وضع شود و آن را لازم بدانند باید رعایت شود و این یعنی اجبار اجتماعی، مثل قانون دزدی نکردن که اجبار اجتماعی است و در تمام دنیا جلوی دزدی را با زور و اجبار میگیرند چون ضرر به اجتماع میزند.
🔻 و یا عدم رعایت بهداشت که موجب ناپاکی محیط میشود و زمینه بیماری مردم را فراهم میکند، این اجبار اجتماعی را لازم میکند، مثل جریان کرونا که رعایت دستورالعملهای آن، اجبار اجتماعی را لازم کرد.
🔶 پنجم: اما علاوه بر دلیل عقلی و دینی، بنابر قانون انسانی و سیاسی نیز پوشش اجباری، توجیه منطقی دارد. چون هر کشوری بنابر اعتقادات و فرهنگها و آداب و رسوم خود یک سری قوانین برای خودش دارد و هر کسی بخواهد در آن کشور زندگی کند باید آن قوانین را رعایت کند و کسی نمیتواند بگوید من این قوانین را قبول ندارم و رعایت نمیکنم. پوشش اجباری هم در ایران جز قوانین سیاسی است پس باید رعایت شود.
🔷 ششم: بنابراین پوشش اجباری هم از لحاظ شرعی هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سیاسی، منطق دارد و باید رعایت شود.
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
@mortaza31314
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #پوشش_اجباری
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
⭕️چرا یک ساعت فکر کردن ،از 70 سال عبادت بالاتر است؟
✳️نشانه های مهربانترین دوست در اطراف ماست و خیلی دور نیست!
🌹کافی است کمی اندیشه کنیم
🕋و در وجود چهارپایان، برای شما (درسهای) عبرتی
است: از درون شکم آنها، از میان غذاهای هضمشده و
خون، شیر خالص و گوارا به شما مینوشانیم! نحل 66
#عبرت #شیر #تدبر
🎁از آموزش های کاربردی ما،بهره ببرید .
❤️تا پایان ماه مبارک رمضان منتظرتان هستیم.
🎯شتاب کنید در بهار بفکر تابستان و پاییز باشید
https://eitaa.com/dimitamoozeshmajazi
هیچ میدونستید 1️⃣6️⃣
🌐هیچ میدونستید چه کسی گردش خون در بدن رو کشف کرد؟
✳️وقتی تاریخ کاشف گردش خون رو جستجو میکنی، بیشتر جاها اینطور نوشته که، جالینوس، پزشک و دانشمند یونانی قرن 2 میلادی با انجام دادن مشاهده هایی فهمید که خونی که به بخش راست قلب میرسه، از منافذ نامرئی که تو دیواره قلب وجود داره، به بخش چپ قلب میره و اونجا با هوا در مخلوط میشه و تو سراسر بدن توزیع میشود.
✳️اون میگفت سیاهرگها از سرخ رگها کاملاً جدا هستند و فقط از راه هایی نامرئی به هم مربوط میشن.
❎ویلیام هاروی در قرن 16 میلادی تو اروپا تحقیقاتی درباره دستگاه گردش خون و عملکرد قلب انجام داد و فهمید که قلب، مرکز دستگاه گردش خونه و ویلیام هاروی شد، کاشف گردش خون در بدن.
✅همه این حرفها تا سال 1924 میلادی درست بود.
❌اما (دکتر محي الدين الطاوى) پزشک مصری درباره تاریخ پزشکی اسلامی در دانشکده پزشکی دانشگاه آلبرت لودویگ آلمان در حال تحقیق بود که تو همین سال، نسخههای دستنویس بسیار مهمی رو تو کتابخانه ایالتی پروس تو برلین آلمان کشف کرد و اون رساله ای 700 ساله با عنوان )شرحی بر کالبدشناسی قانون ابن سینا( با قلم ابن نفیس، دانشمند مسلمان قرن 1288میلادی.
🔻با کشف نسخههای دستنویس ابن نفیس، مشخص شد ابن نفیس 300 سال قبل از ویلیام هاروی گردش خون رو کشف ومفصل توضیح داده.
🔹این کشف یکی از حقایق علمی رو که تا اون زمان ناشناخته مونده بود رو واضح میکرد و اون اولین توصیف از گردش خون ریوی بود.
♦️ابن نفیس قاهره زندگی میکرد وکتابای زیادی نوشته اما بزرگترین اثرش «شرح تشريح القانون» بود. رسالةای که به اختصار(قانون) نامیده میشه .
🔰ابن نفیس اولین کسی بود که با نظریه جالینوس مخالف کرد درحالی که توضیحات جالینوس قرنها مورد قبول همه بود.
📌ابن نفیس درباره چگونگی عملکرد گردش ریوی خون گفته: خون از حفره راست قلب باید به حفره چپ برسد اما مسیر مستقیمی بین آنها وجود ندارد؛ در حالی که جالینوس تصور میکرد ديوارة ضخيم قلب، منفذ نامرئی داره.
📌ابن نفیس در شرح بخش پنجم کتاب قانون ابن سینا، نظر خودش رو درباره گردش خون ریوی توضیح داد و این کتاب در سال 1574 میلادی، پزشک ومحققی بنام اندرهآ آلپاگو به لاتین ترجمه کرده.
🤔اما تا 300 سال بعد نفهمیدن ابن نفیس چی گفته، در نتیجه این کشف شناخته نشد. تا ویلیام هاروی در سال 1628 میلادی (گردش خون ریوی) که ابن نفیس قبلا کشف کرده بود؛ مشهور شد.
🧐جالبه ابن نفیس تو قرن 13 این تحقیقات رو انجام داده بود واین کشف رو بدست آورده، اما ویلیام هاروی در قرن 16 . یعنی 300 سال بعد....
🟢ابن نفیس در سال 1288 میلادی بعد اینکه خونه خودش رو تو قاهره، وقف بیمارستان در حال تأسیس منصوری کرد، از دنیا رفت.
📚منبع:
1- مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 5 شماره 15 (1392)،ص 177-190، مقاله سرقت علمی در تاریخ پزشکی: کاشف گردش خون ریوی، ابن نفیس یا ویلیام هاروی، سعید چنگیزی آشتیانی ، محسن شمسی،
2- کتاب هزار ویک اختراع مسلمانان، پرفسور سلیم الحسنی. بخش گردش خون.
3- تاریخ فرهنگ وتمدن اسلام وایران، علی اکبر ولایتی، نشر معارف
4- مجله جراحی، مقاله فصل فراموش شده در گردش خون، صادق حداد، علی خیر الهی، 1 تا8
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#نظام_اسلامی
📎#تمدن_اسلامی
📎#جهاد_تبیین
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
0️⃣3️⃣4️⃣ قصه شب
💠 قصه «مسافرت پرماجرا ( قسمت دوم)»
✍️ نویسنده: ملک محمد
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 هدف قصه: احکام روزه گرفتن در سفر
🔷 هنوز حرف بابا تموم نشده بود که یهو دیدن دیگه ماشین جلو نمیره؛ بابا زود پیاده شد؛ انگار جاده پر از گل شده بود؛ لاستیکهای ماشین توی گلها فرو رفته بود؛ بابا هرکاری کرد نشد حرکت کنن؛ اون در رو باز کرد و با سر و روی خیس گفت: انگار نمیشه جلوتر بریم؛ راه برگشت هم نداریم، همه جا رو گل گرفته، بارون هم شدیدتر شده.
❇️ ادامه قصه در لینک زیر👇👇
https://btid.org/fa/news/241224
📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید
📎 #دانش_آموزی
📎 #قصه_شب
📎 #کودکانه
📎 #متن
کودک شاد🍀
🌱https://eitaa.com/koudakshad
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0️⃣3️⃣4️⃣ قصه شب
💠 قصه «مسافرت پرماجرا ( قسمت دوم)»
✍️ نویسنده: مجتبی ملک محمد
🎤 با اجرای: ناهید هاشم نژاد، سما سهرابی و هادی مرادی
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 هدف قصه: احکام روزه در سفر
❇️لینک قصه در سایت اندیشه برتر...
https://btid.org/fa/video/241912
📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید
📎 #دانش_آموزی
📎 #قصه_شب
📎 #کودکانه
کودک شاد🍀
🌱https://eitaa.com/koudakshad
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
📆 تقویم روز
📌 یکشنبه
☀️ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 16 آوریل 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🌐 btid.org
سخنرانی کوتاه19.pdf
723.4K
💠نکتههای مهدوی علیه السلام (19)
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#امام_زمان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
سخنرانی کوتاه20.pdf
898.3K
💠نکتههای مهدوی 20
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#امام_زمان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
سخنرانی کوتاه21.pdf
800.5K
💠نکتههای مهدوی 21
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#امام_زمان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
سخنرانی کوتاه شماره 22.pdf
1.63M
💠نکتههای مهدوی 22
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#امام_زمان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
سخنرانی کوتاه23.pdf
486.5K
💠نکتههای مهدوی 23
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#امام_زمان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
2{هرروز بایک آیه درماه مبارک 28).pdf
789.5K
💠هر روز با یک آیه در ماه مبارک رمضان 28
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#ماه_رمضان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
1{هرروز بایک آیه درماه مبارک 29).pdf
632.9K
💠هر روز با یک آیه در ماه مبارک رمضان 29
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#ماه_رمضان
📎#سخنرانی_کوتاه
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ابزار کار خود را بسازیم
✅یکی از نیاز های مربی شناخت مخاطب و ارتباط برقرار کردن با دانش آموز است
✅نسل امروز بشدت به سرگرمی و بازی علاقه دارد
✅کم حوصله است و احساس نیاز به نصیحت شدن را در خود نمی بیند و به نصیحت شدن می گوید:
« گیر دادن»
✅از مستقیم گویی و سخنرانی هم بیزار است
✅از فرصت زنگ تفریح استفاده کنیم و با بازی فکری،
رابطه مان را تقویت کنیم برای این منظور نیاز به روش و ابزار داریم .
🔴این فیلم کوتاه روش ساخت یک بازی فکری را به شما آموزش می دهد
🟠توضیحات دوره های آموزش دیمیت در کانال زیر موجود است
🆔 https://eitaa.com/dimitamoozeshmajazi
📎#سرگرمی
📎#کاردستی
📎#خلاقیت
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
هیچ میدونستید2️⃣6️⃣
🌐هیچ میدونستید چه کسانی و از چه زمانی آموزش پزشکی به جوونها را شروع کردند؟؟
✅بعضی ها فکر میکنند، آموزش پزشکان جوان و تبدیل کردن اونا به جراحانی کارکشته تو قرن 21 به وجود اومد؛ در حالی که حدود 8 قرن قبلتر، یعنی در سال 1154 میلادی مسلمونا، بیمارستانهای آموزشی پزشکی داشتند.
❎تو این بیمارستانهای، آموزشهای نظری و عملی دست اول و منحصر به فردی، برای دانشجوها فراهم بود.
✳️اون موقعها آموزش مثل امروز گروهی و انفرادی بود. کلاسهای درس تو سالنهای بزرگ داخل بیمارستانها تشکیل میشد و موضوع اون معمولاً خوندن یه متن پزشکی بود.
🔻استاد که پزشک یا جراح بود، بعد از خوندن متن، از دانشجوها سؤال میپرسید.
🔸خیلی از دانشجوها متون آموزشی رو از پزشکای معروف یاد میگرفتند و چون کاغذ تو جهان اسلام فراوان بود، جزوههای اونا تا امروز باقی مونده.
🔹این نوع متنها تو اروپا بسیار کمیاب بودند و به ندرت به دانشجویان تعلق داشتند.
♦️استادای پزشکای علاوه بر تدریس فکر کار عملی(کار ورزی) دانشجوها هم بودن. برا همین دانشجوها بصورت گروههای مشخص شده، بهمراه استاد پزشک یا جراح، وارد اتاق بیمارا میشدن و شیوه کار استاد رو یاد میگرفتن.
📌دانشجوهای سال بالاتر، تاریخچه و سیر بیماری رو که پزشک، یادداشت کرده بود، مشاهده و بیماران رو معاینه میکردند و تو بخش بیمارای سرپایی بیمارستان، برا اونا نسخه مینوشتند.
🔷یکی از این مدارس آموزش پزشکی، بیمارستان نوری دمشق بود. این بیمارستان رو «ابوالمجید باهلی» قرن ششم هجری به دستور «نورالدین ابن زنگی»، حاکم اون وقت، ساخت .
📍این بیمارستان به مركزي براي آموزش پزشكي و انجام آزمايش هاي باليني براي دانشجويان پزشكي تبديل شد.
🔰بخاطر همین پزشكای مشهوري از نقاط مختلف جهان اسلام از جمله ايران، عراق، مصر و مغرب به اين بيمارستان اومدن و علاوه بر طبابت و تدريس، تجربههای خودشون رو به اشتراک میگذاشتن.
🔰نورالدين كتاب هاي طبي زیادی رو وقف اين بيمارستان كرد؛ تا اساتید پزشكي بعد از انجام امور درماني تو سالن مخصوصی اون بيمارستان، دور هم جمع بشن و مباحثه و بحث و گفتگو درباره موضوعات پزشكي انجام بدن تا هر چی رو تو کارورزی یاد گرفتن، با مباحثه علمي تقويت کنند.
✳️بیمارستان نوری به مکانی برای شکوفایی علم پزشکی تبدیل شده بود. اول قرن هفتم هجری، طبیبی به نام «الدخوار» با دستمزد کمی تو بیمارستان نوری قاهره، کار میکرد کمکم مشهور شد.
🔻از دستمزدهایی که از مریضهای خصوصی میگرفت، یک بیمارستان آموزشی پزشکی، تو اون شهر ساخت.
♦️بسیاری از کار آموزها که از مدارس پزشکی فارغ التحصیل شده بودند و حتی پزشکها و کارکنای بیمارستان گاهی درحضور سلطان نورالدین جمع میشدند و درباره موضوعات پزشکی بحث میکردند و گاهی هم به سخنرانیهای سه ساعته ابوالمجید، گوش میدادند.
✳️دوتا از پزشکای مشهور مسلمون که از این مدارس پزشکی فارغ التحصیل شده، ابن ابی اصیبعة موفّق الدین خزرجی، تاریخ دان طب و ابن نفیس، کاشف گردش کوچک خون ریوی هستند.
📚منبع:
1- نشریه تاریخ پزشکی، مقاله نقش نورالدین زنگی در گسترش دانش پزشکی در تمدن اسلامی، سید احمدرضا خضری ، علی همت خلیلی
2- فرهنگ و تمدن اسلامى، علی اکبر ولایتی،
3- هزار یک اختراع مسلمانان، پرفسور سلیم الحسنی
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#نظام_اسلامی
📎#تمدن_اسلامی
📎#جهاد_تبیین
🌸 به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110