فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔چرا جریان روشنفکری، جمعیت میلیونی تشییع پیکر #رئیسی_عزیز را نمیبیند⁉️
جامعه شناسی مبتنی بر یک طرح فلسفه تاریخی شکل گرفته است؛
طرحی که قائل است تاریخ یک سیر تکاملی به سمت تجدد و ترقی مدرن را طی می کند!
کاملا طبیعی است که این جامعه شناسی نمی تواند یا نمی خواهد برخی از پدیده های بزرگ اجتماعی جمهوری اسلامی را ببیند!
جمهوری اسلامی یک طرح نو مبتنی بر فلسفه تاریخی حماسه (نبرد تاریخی بین حق و باطل) را وارد ادبیات گفتگویی و منطق جهان کرد!
👤 سیدحسین شهرستانی؛ جامعهشناس
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
🏫سفری به دنیای یادگیری با روش مونتهسوری! (قسمت دوم)
📌بررسی و تحلیل
تصور کنید در سرزمینی قدم میگذارید که در آن خبری از معلمانی که فقط درس میدهند نیست؛
در این سرزمین، مربیانی دانا و دلسوز در کنار کودکان هستند تا آنها را در مسیر یادگیری خود راهنمایی و تشویق کنند.
در این سرزمینِ جادویی، کودکان با شور و اشتیاق به کشف و یادگیری میپردازند.
آنها با ذرهبین به کاوش در طبیعت میروند، با رنگها و ابزارهای هنری شاهکار خلق میکنند، با اعداد و مفاهیم ریاضی بازی میکنند و در دنیای قصهها و داستانها غرق میشوند.
در سرزمین مونتهسوری، هر کودک با سرعت و شیوهی منحصر به فرد خود یاد میگیرد؛ مربیان با مشاهدهی دقیق رفتار و علایق هر کودک، فعالیتهای مناسب را برای او طراحی میکنند و فضایی امن و پویا برای شکوفایی استعدادهایش فراهم میکنند.
در وهله اول شاهد مولفههای مثبتی در تربیت هستیم که جای خالی آن را در نظام تربیتی خود جستوجو میکنیم:
🔺مولفه آزادی و استقلال فردی در محیط تربیت همراه با توجه به ویژگیهای فرد!
⏹اما تمرکز بر استقلال و آزادی هر فرد تا حد و به چه قیمتی؟
⏸بنظر میرسد تاکید بیش از اندازه بر استقلال و آزادی منجر به عدم نظم و انضباط در کودکان خواهد شد و این موضوع برای دانشآموزان چالش برانگیز خواهد بود.
ایجاد تعادل میان نظم و آزادی با ایجاد قوانین به حل این موضوع کمک میکند اما، این موضوع که نقطه تعادل چگونه تعیین خواهد شد و قوانین این کلاس برآمده از چه مولفههایی هستند همچنان در ابهام است؟ آیا نقطه تعادل و قوانین توسط خود دانشآموز تعیین خواهد شد به این معنا که قوانین طبیعی و فطری هستند؟
یا این نقطه تعادل و قوانین توسط افراد دیگری تعیین خواهد شد و توسط دانشآموزان لازم الاجرا خواهند بود؟
🔺از همین نگاه درک قوانین و سازگاری آنها با کلاس درس چگونه رخ خواهد داد؟
اگر مولفه توجه به تفاوتهای فردی را که در این شیوه یادگیری مورد توجه قرار دهیم، این وظیفه مربیان خواهد بود که با توجه به تفاوتهای فردی هر کودک به آنها در یافتن تعادل مناسب بین نظم و آزادی کمک کند؟
پس از این نظر ممکن است نظم و آزادی برای یک دانشآموز با دانشآموز دیگر متفاوت باشد و از این جهت دانشآموزان با یکدیگر دچار چالش شوند؟
(نسبیت در قوانین و اخلاق)
🔺سوال مهمتری که در این خصوص به ذهن میآید اگر قرار باشد در کلاس درس یک فرد آزاد باشد و در یادگیری خود استقلال داشته باشد معرفی الگوها و هویتسازی برای این شخص چگونه رخ خواهد داد؟ اگر قرار است هر کودک فقط متناسب با ویژگیهای خودش رشد کند چگونه فرصت تعامل با سایر دانشآموزان را پیدا میکند و مهارتهای عاطفی و اجتماعی خود را پرورش میدهد؟
🔴با توجه به این که در یک کلاس مونته سوری محیط تربیت از پیش توسط مربیان آماده میشود؛ میتوان گفت مونته سوری با ایجاد یک فضای امن و ایزوله گزینههای دیگری برای انتخاب را از آنها گرفته و عادت را جایگزین تربیت میکند.
در حالی که اساساً تربیت در محیط شلوغ، متضاد و مخالف به گونهای شکل میگیرد که در غیر این حالتها رخ نخواهد داد.
👆👆👆👆👆
‼️این سوالات، از جمله موارد بنیادینی است که در صورتی که بخواهیم به ارائه یک مدل تحولی بر مبنای اصل توجه به آزادی و توجه به ویژگیهای فردی بپردازیم با تامل بر رویکردی غربی (رویکرد مونته سوری) و مدل ایرانی (مکتب خانهها) که بر اساس این اصل شکل گرفته بودند، از رفتن راههایی قبلا پیموده شده اجتناب کنیم.
📝فاطمه پیرمردی
#تعلیم_و_تربیت
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
28.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیلی با خودم کلنجار می رفتم که این کلیپ ناراحت کننده را بفرستم یا نه!؟
پیشاپیش بابت تصاویر بالا از همه عزیزان واقعا عذر خواهی میکنم😞🙏🏻
مدتی بود که می خواستم درباره مداحی های استودیویی و موسیقی های مذهبی(😏) مطلبی بنویسم؛
حالا که شاهد از غیب رسید، بهانه ای شد تا این متن را بنویسم.
مدت زیادی است که مداحی های آهنگ دار (استودیویی) و موسیقی های به ظاهر مذهبی، برای بعضی ها جایگزین موسیقی های پاپ شده و در برخی کانال های مذهبی و سایت ها پر تعداد شده و خیلی هم طرفدار دارد.
( حداقل میگویند طرفداران زیادی دارند)
⁉️ سوال مهمی که باید پرسیده شود این است که👇
آیا صرف عوض کردن متن و محتوای موسیقی به همراه همان سبک ضرب آهنگ های پاپ و کلاسیک که اغلب به سبک موسیقی جاز هستند، باعث ایجاد یک اثر معنوی در مخاطب می شود؟
به عبارتی؛
آیا محتوای خوب میتواند با هر فرم و قالبی عرضه شود؟!!🙄
مثلا اگر به جای توصیف چشم و ابروی معشوق مادی، اسم یکی از اهل بیت را بگذاریم، گوش دادن این موسیقی اثر معنوی می گذارد؟!
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
اجازه بدید بدون مقدمه برم سر اصل مطلب!
ورودی های دیداری و شنیداری ما، کاملا در امیال و خواسته های درونی مون تاثیر مستقیم دارن!
تمدن سرمایه دارِ مدرن برای زنده موندنش نیاز داره به اینکه یک جامعه مصرف گرا رو بسازه؛
چون اگر جامعه مصرف گرا نباشه، تولیدات انبوه سرمایه دارها به فروش نمیرسه و اگه اون کالاها به فروش نرسه، سرمایه دارها ورشکسته میشن😏
پس سرمایه دار برای زنده موندن باید در جامعه مشتری هاش نیاز بیش از حد و کاذب درست کنه تا مشتری، کالاهایی رو که حتی نیاز نداره رو بخره
به این میگن مصرف گرایی‼️
تبلیغات زیاد و افراطی در دنیای مدرن دقیقا برای ایجاد الگوی مصرف گرایی افراطی در جامعه است!
با ایجاد جذابیت های بصری👀 و تزیین کالاها، امیال مشتری ها برای خرید کردن بیش از پیش تحریک میشه‼️
حالا شما فکرشو بکنید که این وسط، پلتفرم های مجازی و شبکه های ارتباط جمعی و رسانه ها هم تبدیل شده باشند به ویترین های بسیار جذابِ دکّان های سرمایه داری...
مثلا وقتی وارد اینستاگرام میشی مواجه میشی با کلی تبلیغات بصری جذاب که واقعا در بین اون همه جذابیت های تصویری گم میشی!!🤯
[و دقیقا یکی از مهم ترین علت های چرخ زدن های بی هدف درون اینجور بسترهای مجازی، تاثیر همین جذابیت های زیاد بر روی ناخودآگاه افراد هست!]
⚠️پس کاملا میشه فهمید که دکّان های سرمایه دارها برای زنده نگه داشتن خودشون دنیایی رو برای مردم بسازند که بر محور جذابیت های بصری باشه تا تبلیغاتشون اثرگذار تر باشه.
و طبیعتا اثری که روی مخاطب میگذاره اینه که بعد از مدتی مهارت کنترل دیدنی هاشون و مهارت مدیریت وقت شون رو از دست میدن...
⚠️بعضی ها اونقدر عادت کرده اند که گوشی به دست باشند که آخرین کاری که قبل از خواب انجام میدهند، گشت و گذار توی گوشیه و اولین کاری هم که صبح ها به محض بیدار شدن انجام می دهند همینه!
حالِ بعضی از ماها اینه که فقط محض سرگرمی و کنجکاوی میریم توی شبکه های ارتباط جمعی و فضای مجازی و بی هدف می چرخیم تا چیزهای جالب و جذاب پیدا کنیم و سرگرم بشیم.
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
📈 لطفا به این آمار توجه کنید👇
وبسایت دیتاریپورتال (Datareportal) در مورد استفاده از اینترنت و رسانهها و پیامرسانهای اجتماعی در ایران، که تحت عنوان Digital 2023 در ماه فوریه منتشر شده، نشان میدهد که شبکههای اجتماعی پینترست و اینستاگرام محبوبترین اپلیکیشنهای رسانه جمعی کاربران ایرانی در سال جدید بودهاند.
دقیقا دوتا شبکه اجتماعی تصویر پایه!!
- بهصورت میانگین در هر ثانیه ۱۴ پست توسط کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر میشود.
- کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پستهای اینستاگرام را میبینند.
👆 این یعنی سبک زندگی در دنیای مجازی ای که دنیای مدرن برای ما طراحی کرده.
حالا به روایت زیر از زاویه سبک زندگی و فرهنگ یک تمدن توجه کنید👇
إِيَّاكُمْ وَ فُضُولَ النَّظَرِ فَإِنَّهُ يَبْذُرُ الْهَوَى وَ يُوَلِّدُ الْغَفْلَةَ
از نگاه های اضافی و بدون دلیل بپرهیزید چرا که موجب جوانه زدن امیال و شهوات می شود و غافل شدن انسان را به دنبال دارد.
🔞 حالا فرهنگ تمدنی رو تصور کنید که بر پایه تبلیغات و تزیینات بصری شکل گرفته باشه و در مقابلش فرهنگ تمدنی رو که بر پایه کنترل نگاه و به تبع اون کنترل تمایلات بنا شده باشه!
یادتونه چن وقت پیش با هم یه حدیث از امام علی درباره حیا رو خوندیم و چن تا نکته مهم اون حدیث رو تذکر دادیم👇
📎https://eitaa.com/maminnakhaei/698
یادتونه؟
گفتیم که حیا فقط مربوط به پوشش نیست بلکه مربوط تمام ساحت های زندگی آدما میشه
و این که بی حیایی، موجب تحریک امیال غلط انسان میشه و آدم رو تشنه گناه می کنه و این تشنگی هیچ خط پایانی نداره...
⛔️یکی از مسائلی که باعث شروع تحریک امیال غلط درون ما میشه همین وب گردی های بی هدف توی مجازیه!
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
محمدامین نخعی
اجازه بدید بدون مقدمه برم سر اصل مطلب! ورودی های دیداری و شنیداری ما، کاملا در امیال و خواسته های د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه فروید در خدمت نظام سرمایه داری‼️
نقش ادوارد بِرنیز (خواهرزاده فروید)، در تئوریزه کردن اثرات تبلیغات، بر ناخودآگاه ذهن انسان...
یک تحول اساسی در قرن بیستم!
📺 برشی از مستند « قرن نفْس گرایی »
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
💠سلسله نشست های جشنواره مردمی رَزان
🔷نشست سوم : مداحی باید روایت کند
و مداح باید راوی باشد
🔶میزبان:سرکار خانم زینب شریعتمدار
🔶مهمان:حجت الاسلام محمد امین نخعی
🔷زمان: چهار شنبه ۹ خردادماه
ساعت ۲۰ الى ۲۱
لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/gesostu_ir/razaanestival
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗓«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید!»
📝متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
👇بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
✏️شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
✏️جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
✏️«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
✏️سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
✏️سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
✏️بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
📝سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
🖼 انگلیسی | متن فارسی
«مکتب خانه» مدلی بر اساس توجه به تفاوت های فردی😳❓️
💠 زمانی که نام مکتبخانه به گوش شما میخورد دقیقا چه چیزی در ذهن شما تداعی میشود؟🤔
✳️تصویری که در ذهن اکثر افراد منعکس میشود، مکانی نمور و تاریک است که بچهها روی زمین نشستهاند و به صحبت ملّای مکتب گوش می کنند که فردی خشن و جدی با فلکی در دست است که هیچ اشتباهی از چشم او دور نمیماند و منتظر فرصتی برای تنبیه بچهها است.
♻️چرا چنین تصویری در ذهن اکثر قریب به اتفاق ما نمایان میشود؟!
آیا همگی ما تجربه مشابهی از مکتب رفتن داریم؟!
این در صورتی است که سن ما به مکتب رفتن قد نمی دهد یا شاید هم دلیل دیگری مانند رسانهها در شکلگیری این صحنهها در ذهن ما اثر گذارند؟
⏮️با همهی این تفاسیر امروز قصد نداریم راجع به نقش رسانهها در ادوار مختلف در تربیت فردی و اجتماعی بپردازیم و آن را به پستهای بعد وا میگذاریم و امروز را صرفا به بررسی مکتبخانه اختصاص میدهیم.
⚠️مسلما در مکتبخانه از فلک که ابزار رایج تنبیه در آن مقطع زمانی نه فقط در آموزش بلکه در امور مملکتی و مدنی استفاده میشده است.
اما این همه ماجرا نیست!!
🔵مکتبخانه پیش از دوران مدرنیزاسیون ستون اصلی تعلیمات ابتدایی در تمام کشور بوده است.
در این مکتب خانهها در کنار خواندن و نوشتن، قرآن، بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه و حافظ تدریس میشده است؛
به این صورت که همه دانشآموزان گرد ملای مکتب جمع میشدند و با تکرارکردن مطالبی که ملای مکتب به از روی یک کتاب زبان میآورده و تمرین آن یادگیری صورت میگرفته است.
🔺نکته طلایی همینجاست که این دانشآموزان نیاز نداشتند حتما ۹ ماه تحت آموزش باشند تا به طور مثال از کلاس اول به کلاس دوم بروند (کما اینکه در مکتب کلاسبندی نیز وجود نداشته و سطح دانشآموزان از روی کتبی که بر آن مسلط بودند مشخص میشد).
بدین ترتیب هر دانشآموزان با توجه به ظرفیت وجودی خود به فراگیری مطالب میپرداخته و ممکن بود عرض یک سال مطالبی را بیاموزد که دانشآموزان دیگر بعد از چند سال هنوز به یادگیری آن مشغولاند.
🔹️با ورود مدرنیزاسیون به ایران نقش مکتبخانهها در تعلیمات ابتدایی کمرنگ شد و جای خود را به مدارسی داد که به تقلید کشورهای دیگر وارد ایران شده بود و در نهایت این سبک از تربیت به طور کامل از نظام آموزش و پرورش تاریخ ایران حذف شد.
🔹️حذف مکتبخانهها در برههای از زمان همیشه سوالی را در ذهن خانواده بزرگ تعلیم و تربیت باقی میگذارد که اگر به جای حذف این سبک تربیتی که شاید دلیل عمده آن ورود جریان مدرنیزاسیون به ایران است به اصلاح و به روز آوری این سبک از تربیت میپرداختیم، سیستم آموزشی ما چگونه بود؟
🔰اگر شما هم روایتی از آموزش مکتبخانهای دارید با ما به اشتراک بگذارید.
📝 فاطمه پیرمردی
#مکتب_خانه
#تعلیم_و_تربیت
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠معجزات فقط توی کتاب ها نیستند؛
کرامات اهل بیت فقط مال زمان حیات ظاهری شان یا زمان های قدیم نیست!
🔺دیروز ۲۳ ذی القعدة، به روایتی روز شهادت آقا امام رضا بود.
حتما این ۷ دقیقه را ببینید؛
کرامتی عجیب از حضرت ثامن الحجج که در همین حوالی اتفاق افتاده!🥲
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نحوه جریان «ارادهٔ امام در امتش» با یک «پادشاه» یا یک «کارفرمای اقتصادی» فرق دارد!
پادشاه با اِعمال قدرت سیاسی، رعیّیتش را اداره می کند!
کارفرما هم که نبض اقتصادی کارگرانش را در دست دارد و اینگونه مدیریتشان می کند!
🔺اما وقتی رابطۀ امام و امت در جامعه ای برقرار شد، مردم نه ترسی از قدرت سیاسی حاکم شان دارند و نه طمعی به داشتن پول تو جیبی بیشتر!
در چنین جامعه ای محبت حکم فرما می شود! ❤️
🌱مردم ولیّ جامعه شان را دوست دارند و بخاطر تعلق قلبی شان به او، گوش به فرمانش می شوند!
📽مستند کامل مردی در آفریقا که نام فرزندش را روح الله خمینی گذاشت👇
🆔http://emam.com/posts/view/8856/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
هدایت شده از محمدامین نخعی
دحوالارض.mp3
19.95M
🌏 چرا باید دَحو الأرض را پاس بداریم و جشن بگیریم؟
قبله، کعبه، توحید و ولایت مفاهیمی هستند که باید با نگاه به دحو الارض آنها را از نو شناخت!
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای کسانی که دوران پر تلاطم سال های ۷۶ تا ۸۵ را تجربه کرده اند، حتما نام عبدالکریم سروش نام آشنایی است!
🔺مردی که تمام قد «ماموریت لیدری فکری و اندیشه ای جریان لیبرال» را انجام میداد❗️
هم فرم و نثر قوی ای داشت و هم بسیار مورد اقبال جوانان اصلاح طلب آن روزگار بود.
‼️هیچ وقت باور نمیکردم چرخ روزگار بچرخد و سروش را وادار کند که چنین مداح امامِ ما باشد...
چه خوب گفته اند که الفضل ماشهدت به الاعداء...
#امام_خمینی
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
پادشاهی یا ولایت⁉️
در طول تاریخ زندگی بشر، قلدر و زورگو کم نبوده!
اما مدل های اِعمال قدرت شان باهم یکی نبوده؛
⭕️ مثلا بعضی هایشان مثل ارباب ها از قدرت اقتصادی برای کنترل رعیت شان استفاده می کردنده اند؛
مثل وقتی که به کودکمان وعده یک اسباب بازی خوشکل می دهیم تا حرف مان را گوش کند یا می گوییم اگر حرفم را گوش ندهی آن اسباب بازی را برایت نمیخرم!
این یک مدل ارباب گونه است برای اداره جامعه که به آن میگوییم مدل بازاری!
⭕️ بعضی هایشان هم مثل پادشاهان جبار از ابزار قدرت سیاسی شان برای ایجاد اختناق در جامعه استفاده می کرده اند؛
مثل وقتی که جامعه دچار اختناق شده باشد و مردم از ترس چماق و سر نیزهٔ حکومت، خفه خون بگیرند و هیچ نگویند‼️
✅ اما راه سومی هم وجود دارد؛
نه پادشاهی وحشت و نه ارباب بازاری؛
به این مدل سوم می گوییم ولایت!
در این مدل، اختیار و انتخاب مردم رسمیت دارد؛
حتی اگر امیرالمومنین علی (ع) هم باشی و
در مصلای جمعه بین جماعت،
یک زن (سوده حمدانی) به راحتی می تواند با حاکمیت گفتگو کنند و حرفش را به گوش ولیّ جامعه برساند و جوابش را بگیرد!
✅ توی این مدل، بین حاکم و مردم دیگر رابطه ترس یا طمع جاری نیست، بلکه محبت و ولایت حاکم است!
✅ البته این راهم بگویم،
ممکن است بخاطر همین رسمیت دادن به انتخاب مردم، ولیّ جامعه مظلوم بماند و همه دورش را خالی کنند؛
🌱 اما اختیار انسان و رشد جامعه، ارزشش را دارد!
#امام_خمینی
#امام_امّت
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
محمدامین نخعی
پادشاهی یا ولایت⁉️ در طول تاریخ زندگی بشر، قلدر و زورگو کم نبوده! اما مدل های اِعمال قدرت شان باه
پادشاهی یا ولایت.mp3
5.96M
در طول تاریخ زندگی بشر، قلدر و زورگو کم نداشته ایم‼️
اما مدل های اِعمال قدرت شان باهم یکی نبوده!
🔸بعضی هایشان مثل ارباب ها از قدرت اقتصادی برای کنترل رعیت شان استفاده می کردند؛
🔸بعضی هایشان هم مثل پادشاهان جبار از ابزار قدرت سیاسی شان برای ایجاد اختناق در جامعه استفاده می کرده اند؛
✅ اما راه سومی هم وجود دارد؛
نه پادشاهی وحشت و نه ارباب بازاری؛
به این مدل سوم می گوییم ولایت!
#امام_خمینی
#امام_امّت
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
1M
چند روزیه که میهمان اجلاس قمیص الحسین(ع) هستیم،
در قلب عالم یعنی کربلا؛
این اجلاس حول یک نمادسازی مهم شکل گرفته...
پیراهنی که از بهشت آمد و تاریخ را تحت تاثیر خودش قرار داد!
اگر بوی پیراهن یوسف از مصر تا کنعان رسید، بوی پیراهن خونین اباعبدالله، تمام عوالم را پر کرده...
قدری از گزارش این سفر معنوی و پربار رو در طول این چند روز براتون میفرستم تا شما هم زائر اینجا باشید.
هدایت شده از محمدامین نخعی
پیوند آسمانی.mp3
44.72M
🎙 پیوند آسمانی
(سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام)
🎉 هیچ ازدواجی در حیات انسان ها موثر تر و مبارک تر از آن وجود ندارد
🥰 هر آنچه از رحمت پروردگار قرار است برای زمینیان رقم بخورد محصول این ازدواج مقدس است.
💐 حقیقتی به نام اهل بیت محصول این ازدواج است و بیت همان خانه علی و زهراست
(نشر محتوا مانعی ندارد)
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
رابطه عاشقانه موسی با خدا.mp3
6.4M
🎙 درست مثل همین روزها بود که حضرت موسی بالای کوه طور بود؛
برای یک ملاقات مهم❗️
کسی که منتظر ملاقات مهمی باشد، از برخی نیازهای ظاهری اش مثل گرسنگی و تشنگی و خستگی بدنش غافل میشود!
رسول خدا فرمود: « موسی در تمام این مدت، چیزی نخورد و آبی نیاشامید و به خواب نرفت و میل به چیزی پیدا نکرد و رفت و آمدش چهل روز به طول انجامید همهی اینها را به خاطر اشتیاق به خداوند پایان داد و تحمّل نمود».
#پادکست
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داشتم فکر میکردم که چند ملاک معرفی کنم برای اینکه بر اساس اون ملاک ها بتوانیم گزینه ی بهتر را در انتخابات پیدا کنیم.
خدا حاج قاسم را رحمت کند. این جملاتش هر کدام ملاکی است که میشود بر اساس آنها اصلح را پیدا کرد.
دقت کنید، نظم جهان به سرعت در حال تغییر است و در این تحولات ما فرصت اشتباه کردن(آن هم در حد رییس جمهور) نداریم ...
آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
🖤 سلام ما به آن امامی که خودش از نزدیک واقعه کربلا را دید و بهترین زیارت جدِ غریبش حسین (علیه السلام)را برایمان به یادگار گذاشت...
پ ن:
مصباح المتهجد ، الشیخ الطوسی ، ص ۷۷۳ – ۷۷۴ .
علقمه می گوید : به امام باقر علیه السلام عرض کردم : دعایی به من آموزش بده که اگر در آن روز امام حسین علیه السلام از نزدیک زیارت کردم ، آن را بخوانم و اگر نتوانستم از نزدیک زیارت کنم ، از شهرهای دور و از خانهام به سوی او با سلام اشاره کرده و آن دعا را بخوانم
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
ماجرای کعبه قسمت اول.mp3
7.45M
🎙ماجرای کعبه
در برخی از روایاتمان گزارش شده که
تمام انبیا در طول تاریخ، دو نقطهٔ بسیار مهم و کانونی را زیارت کرده اند.
💠یکی از آن ها جایی است که دو هزار سال قبل از آدم مورد توجه و طواف ملائکه بوده است.
💠اولین بیت و خانه ای که برای انسان ها قرار داده شد؛
🕋 شما روایتی فرا تاریخی از کعبه را میشنوید!
#قسمت_اول
#ماجرای_کعبه
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
من نگرانم...
از رواج نوعی ادبیات تکفیری مخصوصا بین بچه های انقلابی نگرانم!
نگرانی ام الزاما به این خاطر نیست که در نهایت کاندیدای مد نظر من یا آنها رأی نیاورد؛
بیشتر نگران این هستم که این دوستان عزیزم قرار است با آن کم حجاب یا آن جوانکی که شبهات اعتقادی دارد یا آن آقا و خانمی که فریب خورده و قدری بی دینی میکند، چطور برخورد کنند⁉️
😞
ما به درستی مدعی هستیم که ادبیات انقلاب اسلامی، یک «ادبیات تمدنی» است.
ادبیات تمدنی در حداقل خودش باید «قدرت تفاهم و انحلال طیف گسترده ای از مخاطبین» را داشته باشد تا بتواند از آنها یک «امت» بسازد.
‼️ آیا ما با این رویکرد تکفیریمان که علیه همدیگر داریم میتوانم این ماموریت امت سازی را انجام دهیم؟؟
این مسأله یکی از مهمترین امتحانات تمدنی ماست.
📌 ما در این مرحله نیازمند توجه به یک الگوی پیامبرانه هستیم:
1⃣ به رفتار تربیتی حضرت موسی در مصر توجه کنید که چطور با سعه صدر و تحمل بالا از بنی اسرائیلِ متفرق یک امت ساخت.
2⃣ به رفتار تربیتی حضرت مسیح که مجددا به یک بنی اسرائیلِ در هم ریخته تر از دوران مصر، روح حیات و زندگی بخشید.
3⃣ به رسول الله که در متن یک جامعه مشرک و چند پاره ظهور کرد.
به خدا قسم معاصرین پیامبر هم بی حجاب بودند، هم شارب خمر بودند و هم بت می پرستیدند و...
رفتار تربیتی رحمة للعالمین از آنها یک امت ساخت پر از بزرگ مردانی چون سلمان و ابوذر و مقداد...
در این برهه از انقلاب اسلامی و برای آنکه خدای متعال فرصت جهانی شدن را روزی ما کند، قدری به تجربه پیامبران فکر کنید و درس بگیرید.
🔰و اما نکته پایانی:
برای اینکه تحمل کردن رقیب، برایتان سهل شود به رویای بزرگی که پیش روی ما قرار دارد فکر کنید.
ما قرار است مقدمه ساز آقایی باشیم که یملاء الارض قسطا و عدلا
ما این رویا را دور نمیبینیم؛
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
این رویا که در بیانیه گام دوم با عبارت تمدن نوین اسلامی نام برده شده، آنقدر هیجان برانگیز است که برای رسیدن به آن می توانی همه آنها که با تو کمی زاویه دارند را تحمل کنی.
رویای بزرگ سینه آدم را فراخ میکند و شرح صدر میدهد.
فهم این برادر کوچک شما میگوید پروردگار به آدمهایی که شرح صدر اندکی دارند و حتی با برادران دینی خودشان کنار نمی آیند، ماموریت های بزرگ و جهانی نمیدهد.
خواهشاً قدری فتیله «احساس تکلیف های بیجا و تخریب رقبا» را پایین بکشید.
خدا «شهید رییسی» را رحمت کند که واجد همه این صفات حمیده و تمدنی بود.
چقدر جای این سیّد شهید بینمان خالی است.😔
📝کوچک همه شما: محمد امین نخعی
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
ماجرای کعبه قسمت دوم.mp3
8.65M
🎙ماجرای کعبه 2⃣
پیش از اسلام، هنگامی که بخشی از کعبه 🕋 ویران شد، سنگ نبشته ای بسیار قدیمی 📜 در بنای آن پیدا شد که به زبان خاصی نوشته شده بود و حاکی مطلب مهمی بود...
📌 همانطور که بعضی از زمان ها در حقیقت عالم اثرات خاصی دارند، بعضی از مکان ها و جغرافیاها هم همینطورند.
در این نقاط جغرافیایی اتفاقاتی در حال جریان است که در غیر آن جا بی سابقه است!
🔺بی جهت نیست که به تمام فرزندان آدم فرمان داده شده تا جهت بدن های خودشان را سمت این جغرافیای مهم یعنی کعبه، بگردانند و به سوی آن بیایند.(خطبه ۱۹۲ نهجالبلاغه)
#ماجرای_کعبه
#قسمت_دوم
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171