#دربست_ظهور
#اصول_عقاید |🌿| #آیتاللهلاری
#قسمت_چهارم
درباره #عدل_الهی بحث هایی داشتیم ،نظر جبرگراها رو بررسی کردیم و گفتیم که اسلام این رو نمیپذیره.
چرا؟
چون اگر همه چیز جبر بود و ما هیچ اختیاری نداشتیم حکمت و عدالت خدا زیر سوال میرفت.
این همه آیه عذاب پس چیه تو قران؟
وقتی همه اعمال ما اجباری باشه پس خدا حق نداره ما رو مجازات کنه یا پاداش بده.
اگر اختیار نباشه خدا بر اساس چه #معیاری میخواد منو ببره بهشت؟یا بر چه اساسی منو عذاب بده؟
وحالا درباره#اختیار میخوایم بحث کنیم.
اما در باب اختیار هم گروهی #افراطی وجود داره که کلا معتقده انسان بر هرکااااری مختاره
یعنی خدا فقط انسان رو افرید و بعد اون کلا ما بودیم و اختیار.
خودمون هرکاری بخوایم میتونیم بکنیم
#من_منتظرم!
#دربست_ظهور #اصول_عقاید |🌿| #آیتاللهلاری #قسمت_چهارم درباره #عدل_الهی بحث هایی داشتیم ،نظر جبرگ
وقتی اختیار رو مطلق بدونیم
من آزادم هرکاری میخوام بکنم چون اختیار دارم و وقتی اختیار دارم یعنی محدودیت ندارم
منعی ندارم که کار زشت نکنم
اصلا کار زشت تعریف نمیشه!
چون معیاری برای زشتی و درستی کار نداریم ..
معیار درست و غلط بودن میشه دوست داشتن فرد ،
یکی دوست داره شراب بخوره پس شرب خمر میشه کار درست
یکی دوست داره نماز بخونه نماز خوندن میشه کار درست .
پس اگه اختیار رو بدون قید و شرط بپذیریم نمیتونیم قانون وضع کنیم !
جبر رو که گفتیم غلطه.
اما ایا کلا اختیار هم نیست؟
نه اینم غلطه
گاها پیش اومده که بعضی وقت ها از کارهامون پیشیمون میشیم
این پشیمون شدن نشون دهنده اینه که ما اختیار داریم
بهشت و جهنم نشون دهنده اینه که ما اختیار داریم !
خداوند در سوره ملک میفرماید ما خلق کردیم انسان رو و مرگ و زندگی رو که ببینیم کدوم از این انسان ها عمل نیک انجام میده،
سا مصلا سوره انسان که میفرماید انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا
پس ما در کارهامون اختیار داریم
اما سوال‼️
این #اختیار بهچهشکلیه؟
فرض کنید برای تعلیم رانندگی که میرید آموزشگاه ،شما پشت فرمان میشینید یک مربی در کنار دستتونه که #قوانین و نحوه رانندگی ماشین ،ممنوعیات رانندگی و همه چیز رو بهتون آموزش و اطلاع میده ،وقتی استارت میزنید و حرکت اگر درست برید و سرعت مجاز باشه که هیچ ولی اگه تند بری زیر پای خودش یه پدال ترمز هست که سرعتت رو کم میکنه!
این میشه همون ابتلائات
مثلا ما تو خونه هامون ازادیم کی بخوابیم کی بیدار شیم،کی غذا بخوریم ،ولی ازاد نیستیم یک دفعه ای خونه رو خراب بکینم که:/
ما اصلا #ازادیمطلق نداریم ازادی های ما#محدود ِ .
ازادی مطلق چیز غیر شرعی و عقلیه نه دین قبولش میکنه نه عقل
خب حالا چرا عقل قبول نمیکنه؟
اقا ما ازادیم یه شیشه مشروب بخوریم بریم تو خیابون شروع به عربده کشی کنیم؟ مزاحم نوامیس مردم بشیم؟
تو حالات مستی کارای غیر عقلی کنیم؟
این رو کدوم منطق و عقل و جامعه ای میپذیره؟
حتی تو کشورایی که مشروب خوردن ازاده ،اعمال بعد افراد مست ناشی از مستی ازاد نیست!
کدوم عقل و جامعه ای قبول میکنه من ازادم و دوست دارم فلان جای خیابون رو خرااب کنم ؟
زندانی که تو زندانه ازاده یکسری کارهارو کنه مثلا هنری یاد بگیره ،درسشو تو زندان ادامه بده کتاب بخونه و...
ماهم تا حدی تو دنیا و جامعه ازادیم که به کسی اسیب نرسونیم.
خدا مارو در چهارچوبی (جبر) قرار داره اما توی این چهارچوب (جبر) آزادیم (اختیار داریم) که در اندازه چهارچوب عمل کنیم...
احساس میکنم ممکنه در بحث قضا وقدر گیج شده باشید.
که خب اقا بالاخره خدا سرنوشت ما رو تو قضا و قدر مشخص و معلوم کرده یا نه؟
وقتی خدا همه چیزم رو از قبل معلوم کرده دیگه من چه اعمالی انجام بدم یا ندمش فرقی نداره من که اخر و عاقبتم از قبل مشخصه!
دقت کنید همه چیز بر پایه منطق و عقل و اندازه گیری و ایناست ایه قرانه که ما اندازه گیری کردیم و خوبم اندازه گیری کردیم .
اما یک نکته بسیار مهم است که ما #تنبلی های خودمون رو گردن قضا و قدر بندازیم،خدا خواسته ما تنبل باشیم،خدا خواسته ما فقیر باشیم ،
نه خدا خواسته اگه فعال باشی به اندازه فعالیتت به یه سری چیزا برسی ولی خب بله اگر تنبل باشی به هیچ چی نرسی!!
لیس للانسان الا ما سعی
خدا تقدیر کرده و قضا و قدر کرده که هر که دنبال کار و تلاش و زحمت باشه کمکش کنه
از تو حرکت از خدا برکت .
امت تقدیرم کرده هرکی تنبل و مفت خور باشه تنبل بمونه .
خدا هر دوراه رو بهت داده
اینارو تقصیر قضا و قدر ننداز ..
خدا یه مریضی به انسان میده و انسان دو راه داره یا بره دکتر و مداوا شه یا بمونه تو خونه بمیره
اینا هر دو چه بمیره و چ خوب شه کار خداست ولی انسان بین این دوتا که بره دکتر یا بمونه خونه #اختیار داره.
پس خودمون رو با قضا و قدر سرگرم نکنیم ،بله نوشتن کلی راهم بهت دادن.مثلا از قبل قانون گذاشته اموزش و پرورش که زیر نمره ده میوفته
خب تو مختاری که یا بخونی و بالای ده بگیری یا بگی از قبل معلومه و نخونی و پایین ده بگیری و بیوفتی
خب پس نگو خدا مقدر کرده بود من بیوفتم نه تو درس بخون جلوشو بگیر ک بالای ده بشی..
همون خدایی که مقدر کرده تو توی ۴۰سالگی تصادف کنی همون خدا مقدر کرده که اگر کسی کار خیر کنه پاداشش رو میبینه
اعمال +رفتار ما حتی میتونه قضا قدر الهی رو تحت تاثیر قرار بده مثلا عروس و دامادی قرار بود شب عروسیشون مار نیششون بزنه و بمیرن ولی قبل ورود به خونه یه فقیری میبینن صدقه میدن و به واسطه اون صدقه تقدیر الهی عوض میشه و زنده میمونن)امام صادق جان عالم به فداشون فرمودن:الدعا یردالقضا
دعا قضا و قدر رو از بین میبره..
یا مثلا در روایات داریم که امر بهمعروف و نهی از منکر عمر رو زیاد میکنه.
قطع صله رحم عمر رو کم میکنه.
مثلا خدا تقدیر کرده یه بلایی به شما برسه البته این بلا بخاطر اینکه نعوذبالله خدا ظالمه نیست بخاطر اعمال و گناه یا دلایل دیگه خودمونه اکثرا ،یا امتحاناته ولی شما با دست خودت دعا میکنی و صدقه میدی خب اون قضا و قدر برمیگرده ،مثلا خدا مقدر کرده فلانی بچه دار نشه ولی این سالها اینقدر دعا کرده و نذر و نیاز و خدا بهش فرزند بخشیده..
پس #دعاواعمالورفتارمااثردارهبهاینمیگنعدالتخدا✅
این عین عدل و عدالته که بر اساس اعمال و رفتار ما مینویسه ،
به خدا میگن خدایا تو که از قبل همه چیو تو قضا و قدر نوشتی چرا گفتی دعا کنم؟
خدا گفته:شاید نوشتم هرچه دعا کند .
دعا کنیم اعمالمون رو درست انجام بدیم خدا هست و میبینه🍃
این مثال رو دفعه پیش هم عرض کردم
فرض کنید شمامیخوای فردا صبح بری از خونه بیرون و تو فلان خیابون تصادف کنی و دستت بشکنه.
و من اطلاع دارم که شخص شما همچین اتفاقی میخواد براش بیفته.
اینکه من اطلاع دارم از تصادف شما
ینی تقصیر منه که تصادف کردی؟
من به زور کشیدم انداختمت جلو ماشین؟
یا تقصیر خودت بوده؟
رابطه اختیار ما با علم خدا هم همینه.
خدا عالِم هست به انتخابات ِ من تا آخر عمرم ،
اما اینکه من گزینه درست رو انتخاب میکنم یا غلط تقصیر خدا نیست.